Emne: HD CRT TV ? ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
Hans J Forum Bruger

Bruger siden: 25 Maj 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 2285
|
| Sendt: 08 December 2006 kl. 11:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
perejvind skrev:
|
Der står faktisk ingen steder at dette TV er HD-ready, og jeg tvivler på at det er tilfældet. Man bruger istedet begrebet "HD-prepared". Mon ikke bare TV´et har helt normal opløsning, men er istand til at nedskalere fra f.eks. 1080i ?
|
|
|
Her en begrundelse fra Philips om årsagen til deres HDPREPARED begreb:
"Im Gegensatz zum Samsung prangt auf dem Philips-Fernseher allerdings kein "HD ready"-Logo, obwohl der Fernseher die gängigen HDTV-Formate 720p/1080i in 50 und 60 Hz unterstützt. Philips begründet dies damit, dass die "HD ready"-Kriterien der EICTA sich nicht auf einen Röhrenfernseher anwenden ließen, da dieser nicht über eine physikalische Mindestauflösung von 720 Zeilen verfüge, weil die Auflösung von Röhrenfernsehern durch die Ablenkung der Kathodenstrahlröhre unterschiedlich hoch sein kann. Stattdessen bezeichnet Philips den Fernseher als "HD prepared". Trotz der etwas verwirrenden Semantik: Der Philips ist in der Lage, die von der EICTA geforderten HDTV-Signale anzuzeigen. "
Philips bruger altså ikke betegnelsen HD ready, da den ikke fysisk har en mindste opløsning på 720p . På et billedrør er det et spørgsmål om styring af katodestrålen, og der kan Philips reproducere 720p/1080i, så den kan altså gengive HDTV signal!!!!
hmmmm, tror dælme jeg vil se nærmere på sådan et , CRT forever.
|
| Til top |
|
| |
Nicolai18 Forum Bruger

Bruger siden: 08 September 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 908
|
| Sendt: 08 December 2006 kl. 11:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hans J skrev:
perejvind skrev:
|
Der står faktisk ingen steder at dette TV er HD-ready, og jeg tvivler på at det er tilfældet. Man bruger istedet begrebet "HD-prepared". Mon ikke bare TV´et har helt normal opløsning, men er istand til at nedskalere fra f.eks. 1080i ?
|
|
|
Her en begrundelse fra Philips om årsagen til deres HDPREPARED begreb:
"Im Gegensatz zum Samsung prangt auf dem Philips-Fernseher allerdings kein "HD ready"-Logo, obwohl der Fernseher die gängigen HDTV-Formate 720p/1080i in 50 und 60 Hz unterstützt. Philips begründet dies damit, dass die "HD ready"-Kriterien der EICTA sich nicht auf einen Röhrenfernseher anwenden ließen, da dieser nicht über eine physikalische Mindestauflösung von 720 Zeilen verfüge, weil die Auflösung von Röhrenfernsehern durch die Ablenkung der Kathodenstrahlröhre unterschiedlich hoch sein kann. Stattdessen bezeichnet Philips den Fernseher als "HD prepared". Trotz der etwas verwirrenden Semantik: Der Philips ist in der Lage, die von der EICTA geforderten HDTV-Signale anzuzeigen. "
Philips bruger altså ikke betegnelsen HD ready, da den ikke fysisk har en mindste opløsning på 720p . På et billedrør er det et spørgsmål om styring af katodestrålen, og der kan Philips reproducere 720p/1080i, så den kan altså gengive HDTV signal!!!!
hmmmm, tror dælme jeg vil se nærmere på sådan et , CRT forever.
|
|
|
Korrekt philips tv'et har kun 576 linjer, dvs det nedskalere til 576. Grunden til at de kalder det HD-forberdt er som flere også har sagt at det sagtens kan tage 720p og 1080i.
Nicolai __________________ Mine Film
Min Biograf
|
| Til top |
|
| |
Hans J Forum Bruger

|
| Sendt: 08 December 2006 kl. 12:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nicolai18 skrev:
|
Korrekt philips tv'et har kun 576 linjer, dvs det nedskalere til 576. Grunden til at de kalder det HD-forberdt er som flere også har sagt at det sagtens kan tage 720p og 1080i.
Nicolai
|
|
|
Nej, den nedskalere IKKE, på samme måde som du på en computermonitor kan vise MEGAhøjopløsning f. eks. 1600x1200punkter, hvis katodestrålestyring m.m. er bygget til det, kan man på dette philips tv vise fuld HDTV-kvalitet.
|
| Til top |
|
| |
osprey Udelukket fra forum

Bruger siden: 26 Januar 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1053
|
| Sendt: 09 December 2006 kl. 10:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Naar man kan lave et 100 Hz CRT billedrّrs tv da er springet til et 1080i/50 meget meget enkelt. Fordi 1080i/50 jo er den ene HDTV standard [Jeg ved ikke om det vil vوre muligt kّre med 39 kHz Liniefrekvens ved CRT, for saa kan den ogsaa vise 720p/50. 1080i/50 krوver "kun 29 kHz"]. Om et CRT tv er HD prepared drejer sig alene om samme Linie frekvens, blot prّv spّrge nogen om hvilken frekvens 100 Hz Tv anvender som netop "Liniefrekvens", uden en saadan er det umuligt se noget paa en CRT skوrm.
Men direkte spoerge eller sige en CRT skærm har et bestemt antal linier i fosforpixel er i dette tilfaelde uden mening, elektron straalen er der uanset hvor mange eller faa raekker.
HD Ready gوlder jo kun Fladskوrme og pix'ler
|
| Til top |
|
| |
TapeConnection Lukket konto

Lukket efter brugers ønske!
Bruger siden: 30 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4163
|
| Sendt: 09 December 2006 kl. 12:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Uanset hvad du gør med elektronstrålen, så kan du ikke lave højere opløsning end gittermasken. Derfor er det ikke nok at du har høj nok skanningsfrekvens til at gengive 1080i/50, det betyder ikke at du rent faktisk ser den opløsning. CRT projektorer er noget andet, der er ingen gittermaske.
Philipsen kan ikke gengive 720 linier, derfor er den ikke HD Ready. Citatet ovenfor minder mest af alt om en bortforklaring. Samsungs CRT er "ægte" HD Ready, da det kan vise 720 linier (jeg er dog ikke sikker på om det er 720i eller 720P) Samsung'en er bare generelt ikke særligt god, derfor bliver forskellen lidt lige meget. Mht. Philips'en, så er det fuldstændigt ligegyldigt om den kan modtage et HD signal eller ej. Den eneste fordel der er ved dén i forhold til en model der ikke er "HD Prepared" som de kalder det, er at du har en digital signalvej fra afspiller til den digitale signalbehandling. I forhold til opløsning er det fløjtende ligemeget om du sender HD ind i tv'et og nedskalerer det dér, eller nedskalerer det i afspilleren. Nøjagtigt som med opskalering, så er det principielt uden betydning hvor du skalerer.
Det mest humoristiske ved "HD" CRT-tv er at der formentligt er en del der køber dem udelukkende for at kunne udnytte opskaleringen i deres DVD-afspiller... __________________ Mvh. TC
www.tapeconnection.dk
Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
|
| Til top |
|
| |
TapeConnection Lukket konto

Lukket efter brugers ønske!
Bruger siden: 30 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4163
|
| Sendt: 09 December 2006 kl. 12:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hans J skrev:
| Nej, den nedskalere IKKE, på samme måde som du på en computermonitor kan vise MEGAhøjopløsning f. eks. 1600x1200punkter, hvis katodestrålestyring m.m. er bygget til det, kan man på dette philips tv vise fuld HDTV-kvalitet. |
|
|
For det første: Jo, den nedskalerer. For det andet: Det kommer ikke i _nærheden_ af at vise "fuld HDTV-kvalitet", lige så lidt som ethvert andet tv - fladt eller ej. Hvis du rent faktisk vil se hvad HDTV kan, så må du have fat i en projektor. __________________ Mvh. TC
www.tapeconnection.dk
Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
|
| Til top |
|
| |
Hans J Forum Bruger

|
| Sendt: 09 December 2006 kl. 21:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Otto, TC skrev:
|
Uanset hvad du gør med elektronstrålen, så kan du ikke lave højere opløsning end gittermasken. Derfor er det ikke nok at du har høj nok skanningsfrekvens til at gengive 1080i/50, det betyder ikke at du rent faktisk ser den opløsning. CRT projektorer er noget andet, der er ingen gittermaske.
Philipsen kan ikke gengive 720 linier, derfor er den ikke HD Ready. Citatet ovenfor minder mest af alt om en bortforklaring. Samsungs CRT er "ægte" HD Ready, da det kan vise 720 linier (jeg er dog ikke sikker på om det er 720i eller 720P) Samsung'en er bare generelt ikke særligt god, derfor bliver forskellen lidt lige meget. Mht. Philips'en, så er det fuldstændigt ligegyldigt om den kan modtage et HD signal eller ej. Den eneste fordel der er ved dén i forhold til en model der ikke er "HD Prepared" som de kalder det, er at du har en digital signalvej fra afspiller til den digitale signalbehandling. I forhold til opløsning er det fløjtende ligemeget om du sender HD ind i tv'et og nedskalerer det dér, eller nedskalerer det i afspilleren. Nøjagtigt som med opskalering, så er det principielt uden betydning hvor du skalerer.
Det mest humoristiske ved "HD" CRT-tv er at der formentligt er en del der køber dem udelukkende for at kunne udnytte opskaleringen i deres DVD-afspiller...
|
|
|
Okay, så tager jeg måske fejl, regnede med gittermasken på philips også kunne håndtere 720 linier. Så derfor er det jo klart den nedskalerer, men hvor ved du fra den ikke kan vise 720 linier ?
Jeg ville nu bruge den til min XBOX360og med mit kommende HD-DVD drev.
|
| Til top |
|
| |
|
|
Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg. Dette emne er lukket.
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|