Tilbage til HIFI4ALL.DK 23. juni 2026 | 10:30   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Sød lille rørbamse (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 12 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 4023
Sendt: 06 November 2006 kl. 16:25 | IP-adresse registreret  

Kontrast og HenrikW; nemlig! Der kommer ikke 2 x 13 watt ud af de 2 ECC85´ere, nærmere 1,5-2,0 watt, ikke meget mere. Det er jo også kun driverrør!

Det dersens magic-eye har (måske) en triode-sektion på rundt 0,5 watt, såeh?!

Nå, hvad så? Den skal jo åbenbart bruges sammen med en Ad-Bad3-afspiller, og måske rørene bare er et muntert indslag, nu alle de andre har lysdioder og sårn?!

6N1P: Pa max = 2 x 1,7 watt

ECC85: Pa max = ca. 4,5 watt begge trioder tilsammen.

Og det link jeg lovede igår: http://www.machmat.com/sales/ecc88.htm (Om hvilke rør der kan benyttes i stedet for ECC88 osv)

Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians
 
HenrikW
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 April 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1177
Sendt: 07 November 2006 kl. 08:13 | IP-adresse registreret  

Så fik jeg hørt den lille rørbamse, den spiller sgu godt! Men nej den har bestemt ikke uandede kræfter, men den indbyder da til fodtramp og smil på læben. Jeg endte med at købe mig en Audio Analogue Primo istedet for, høj WAF og bedre lyd efter min mening :)

Det øjeblik vi havde brug for et lille anlæg, til f.eks. soveværesle eller kontor så ville jeg ikke tøve med at købe iTube'en. Noget tyder på at den har "Magic Eye", røret har den karekteriske indikator for output, når de mødesp åmidten er det tide at skrue ned.



__________________
Focal - Denon - Onkyo - Uhn Tiss Uhn Tiss Uhn Tiss!
Mit Setup - Opdateret 22/1-2009
Til top Vis HenrikW's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HenrikW
 
rattanhuset
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 09 Juni 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 4050
Sendt: 07 November 2006 kl. 08:54 | IP-adresse registreret  

HenrikW skrev:

Så fik jeg hørt den lille rørbamse, den spiller sgu godt! Men nej den har bestemt ikke uandede kræfter, men den indbyder da til fodtramp og smil på læben. Jeg endte med at købe mig en Audio Analogue Primo istedet for, høj WAF og bedre lyd efter min mening :)

Det øjeblik vi havde brug for et lille anlæg, til f.eks. soveværesle eller kontor så ville jeg ikke tøve med at købe iTube'en. Noget tyder på at den har "Magic Eye", røret har den karekteriske indikator for output, når de mødesp åmidten er det tide at skrue ned.

 

Godmorgen med dig og tillykke med den

 

Det virker som om det er en lille god "sag" som selvfølgelig ikke har uansede kræfter som du skriver, men hvad kan man også næsten forvente til pengene. Bare lyden er god, så er det fint synes jeg.

Til top Vis rattanhuset's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rattanhuset
 
HenrikW
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 April 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1177
Sendt: 07 November 2006 kl. 08:57 | IP-adresse registreret  

rattanhuset skrev:

Godmorgen med dig og tillykke med den

 

Takker :)



__________________
Focal - Denon - Onkyo - Uhn Tiss Uhn Tiss Uhn Tiss!
Mit Setup - Opdateret 22/1-2009
Til top Vis HenrikW's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HenrikW
 
F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 12 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 4023
Sendt: 07 November 2006 kl. 12:09 | IP-adresse registreret  

Ja, man kuinne godt forestille sig, at det dersens magic-eye "bare" er en overload-indikator, og det kan da være hyggeligt nok, meeen...

Audio Analogue; se det er noget helt andet! (Og velkommen i rør-klubben! )

Nah, der fåes meget andet rør-grej til soveværelset og kontoret. Jeg gik hellere efter en engelsk oldsag til renovering! (Nåh; jeg har rigeligt i forvejen?!)

Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians
 
HenrikW
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 April 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1177
Sendt: 07 November 2006 kl. 15:24 | IP-adresse registreret  

F.Christians skrev:

Audio Analogue; se det er noget helt andet! (Og velkommen i rør-klubben! )

Det er en Audio Analogue Primo, der er ikke skyggen af et rør i den . Men det er der tilgengæld i dens store bror Primo Cento, den har eet.



__________________
Focal - Denon - Onkyo - Uhn Tiss Uhn Tiss Uhn Tiss!
Mit Setup - Opdateret 22/1-2009
Til top Vis HenrikW's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HenrikW
 
sismofyt
Branchemedlem
Branchemedlem

elav.dk

Bruger siden: 02 August 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 833
Sendt: 07 November 2006 kl. 15:34 | IP-adresse registreret  

uden at have set diagrammet, er mit kvalificerede bud at signalet sprøjtes igennem ECC85'erne for lidt forstærkning / 'rørlyd'  og så videre til nogle TDA chips. det magiske øje fungerere som volumen indikator (<-- hvilket de er meget gode til, reaktions tiden er lig nul)

ganske som jeg skrev tidligere

GM70 nam nam :

Til top Vis sismofyt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sismofyt
 
F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 12 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 4023
Sendt: 08 November 2006 kl. 13:36 | IP-adresse registreret  

Nej sorry () hr HenrikW; jeg så noget helt andet for mine øjne. (Og nu har jeg googlet "dyret" på nettet)
Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians
 
HenrikW
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 April 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1177
Sendt: 08 November 2006 kl. 13:38 | IP-adresse registreret  

sismofyt skrev:

uden at have set diagrammet, er mit kvalificerede bud at signalet sprøjtes igennem ECC85'erne for lidt forstærkning / 'rørlyd'  og så videre til nogle TDA chips. det magiske øje fungerere som volumen indikator (<-- hvilket de er meget gode til, reaktions tiden er lig nul)

ganske som jeg skrev tidligere

 

Den tror jeg holder vand. Ville dog gerne se et par billeder af hvordan den bette "rør" forstærker så ud inden i.



__________________
Focal - Denon - Onkyo - Uhn Tiss Uhn Tiss Uhn Tiss!
Mit Setup - Opdateret 22/1-2009
Til top Vis HenrikW's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HenrikW
 
HenrikW
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 April 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1177
Sendt: 08 November 2006 kl. 13:39 | IP-adresse registreret  

F.Christians skrev:
Nej sorry () hr HenrikW; jeg så noget helt andet for mine øjne. (Og nu har jeg googlet "dyret" på nettet)

Hehe... Det er ok ;) Jeg er nu meget godt tilfreds med den tror jeg.



__________________
Focal - Denon - Onkyo - Uhn Tiss Uhn Tiss Uhn Tiss!
Mit Setup - Opdateret 22/1-2009
Til top Vis HenrikW's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HenrikW
 
sismofyt
Branchemedlem
Branchemedlem

elav.dk

Bruger siden: 02 August 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 833
Sendt: 08 November 2006 kl. 13:56 | IP-adresse registreret  

man skal ikke være raketforsker for at knalde det diagram sammen  men det kunne nu være sjovere at lave en ÆGTE lille nuttet rørforstærker. det kan gøres met et pat 6SL7 og et par 6BX7 og giver en 5-6W (<-- rørwatt, ikke fra en chip der knapt nok kan trække et par hovedtelefoner)

med et par billige udgangs trafoer fra edcor, hammond eller ebay plus lidt kreativ shopping hos brinck eller aage ved dammen og en bette kasse (genbrug et eller andet) kan man faktisk sagtens lave noget til under en tusse der spiller måsen ud af den dersens wannabe ipod kineser fætter

ja, faktisk spiller min prototype ikke værre end min 300B forstærker, blot anderledes  den kommer dog til kort på ufølsomme tungere ht'er hvor 300B'eren har det noget lettere

og den fylder ikke ret meget

dog ingen magiske øjne - men det kan man da sagtens putte i

 

 

Til top Vis sismofyt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sismofyt
 
F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 12 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 4023
Sendt: 08 November 2006 kl. 14:56 | IP-adresse registreret  

Kan man sagtens indbygge et magisk øje?

Hurra; for jeg er træt af mine med blåt oplyste VU-metre. Det var/er også meningen, at fjerne dem fra forplade ved første egenlige revision af min ydmyge MingDa.

Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians
 
sismofyt
Branchemedlem
Branchemedlem

elav.dk

Bruger siden: 02 August 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 833
Sendt: 08 November 2006 kl. 15:01 | IP-adresse registreret  

meget meget let. det kræver blot nogle få passive komponenter. jeg bruger en del af dem. kig her :

http://www.jogis-roehrenbude.de/Roehren-Geschichtliches/Mag_ Augen/Mag_Augen.htm

hvis du klikker dig ind på de enkelte typer kan du se deres øjen i funktion, lækkert ik'?

VU metre er rimeligt nytteløse

Til top Vis sismofyt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sismofyt
 
sismofyt
Branchemedlem
Branchemedlem

elav.dk

Bruger siden: 02 August 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 833
Sendt: 08 November 2006 kl. 15:04 | IP-adresse registreret  

her er en go' pakke løsning, men det er stort set det samme for alle typer. nogle er dobbelt / stereo, andre ikke. de skal bare ha' 200-250V 1-5mA og noget glød. de andre komponenter har du nok hjemme i skuffen

http://www.audiohobbyist.com/projects/magiceye.htm

Til top Vis sismofyt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sismofyt
 
F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 12 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 4023
Sendt: 08 November 2006 kl. 19:15 | IP-adresse registreret  

Det var også derfor at jeg ville fjerne dem, altså VU-metrene, men det bliver til förste revision!

Takker for links´ne!

Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians
 
sismofyt
Branchemedlem
Branchemedlem

elav.dk

Bruger siden: 02 August 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 833
Sendt: 08 November 2006 kl. 19:21 | IP-adresse registreret  

kein problem, du siger bare til hvis du skal have noget hjælp med at få dem til at funke. jeg er ikke så vild med de stereo fætre, kan bedst lide EAM86 (det er den blå ovenover) eller en 1629 type

hi-fi er yt, hypno-fi er ind

Til top Vis sismofyt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sismofyt
 
F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 12 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 4023
Sendt: 08 November 2006 kl. 19:51 | IP-adresse registreret  

Jeg skulle helst have dem til at sidde i forpladen, hvor der nu sidder et stereo VU-meter.

De små tiltaler mig (DM160); bliver de varme sårn som "rigtige rör"?

Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians
 
sismofyt
Branchemedlem
Branchemedlem

elav.dk

Bruger siden: 02 August 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 833
Sendt: 08 November 2006 kl. 20:20 | IP-adresse registreret  

lidt varme. med en typisk glød på 6,3V / 300mA og et anode tab på 4mA ved 250V bliver det til cirka 2-3W tab i røret, altså bliver det varmt som et ECC81
Til top Vis sismofyt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sismofyt
 
sismofyt
Branchemedlem
Branchemedlem

elav.dk

Bruger siden: 02 August 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 833
Sendt: 08 November 2006 kl. 20:20 | IP-adresse registreret  

ah, de der mini fætre bliver stort set ikke varme, under en watt. kein problem!
Til top Vis sismofyt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sismofyt
 
F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 12 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 4023
Sendt: 09 November 2006 kl. 14:06 | IP-adresse registreret  

For de skal sidde vandret i en træplade på fronten.

Træpladen skal "bare" limes udenpå den originale forplade!

Kan man overhovedet få fat i i de dersens DM160?

 

Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians
 

<< Forrige Side af 4 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes