Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 07:25   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Kommentarer til nyheder
 HIFI4ALL Forum : Kommentarer til nyheder
Emne Emne: Tv-kanalen Discovery HD nu i Danmark (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 07 November 2006 kl. 20:32 | IP-adresse registreret  

O'Brian skrev:
Kan godt være jeg er fatsvag, men hva mener du med 'fuldt udbytte', og begrænsningen i 42" TV ?

Dét jeg mener er at i den størrelse er det ikke opløsningen der afgør om du har et godt billede eller ej. Med andre ord: Det er tv'ets begrænsninger der sætter grænsen for billedkvaliteten, ikke signalet. Derfor har det også mindre betydning om tv'et har 1080p opløsning eller ej, den størrelse giver slet ikke mulighed for at udnytte så høj opløsning alligevel.

Problemet er at opløsning er en meget abstrakt størrelse for de fleste mennesker. De fleste kan forholde sig til at 1080 er bedre end 720, men hvor mange kan reelt forholde sig til hvornår en opløsning er høj, og især hvornår den er høj _nok_? Og dermed hvor væsentlig forskellen på 720 og 1080 reelt er? For at give et indtryk af hvor meget det faktisk kræver at udnytte 1920x1080 (hvadenten det er interlace eller ej): Stewart har måttet redesigne sine lærreder, efter at have konstateret at et 1080P billede på mindre end 100" simpelthen bliver sløret af at korn-størrelsen i lærredet var for stort, og man fik derfor ikke det fulde udbytte af 1080P-opløsningen i forhold til 720P - forskellen oplevedes mindre end den burde. Prøv at forestille dig: Hvis en så lille detalje, vel at mærke i et i forvejen rigtigt godt lærred, har indflydelse på om du får den reelle opløsning at se - vel at mærke i 100 tommer! - hvor meget opløsning tror du så der reelt går tabt i signalbehandling, skalering, variationer i panelerne osv osv, på et billede i _37"_? Det kan godt ske at du har et panel på 1080P, men du kommer aldrig i _nærheden_ af at opleve 1080P opløsning. Alene billedstørrelsen betyder at du ikke har nogen synderlig glæde af forskellen fra 720 til 1080.

Hvis du ikke tror mig, så kig forbi - jeg kan under de rigtige forhold lave et _markant_ bedre billede i 84" med en 720p projektor, end du kan i 37" 1080p på samme afstand.

(jeg holder helt bevidst interlacing-problematikken udenfor her...)

Med andre ord: Dit tv kan ikke vise dig en _reel_ opløsning på 1920x1080. Det er så bare heller ikke særligt vigtigt! For det er slet ikke dér begrænsningen i billedkvaliteten ligger.

Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

O'Brian
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 August 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 07 November 2006 kl. 21:15 | IP-adresse registreret  

Jeg takker, og kigger forbi i en anden anledning.

Til top Vis O'Brian's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af O'Brian

golden
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Juli 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 07 November 2006 kl. 21:22 | IP-adresse registreret  

Hej Otto

Hvilket plasma tv har du?

Mener du Stofa's HD er bedre en HD fra parabol? (er i tvivl om jeg skal investere i fællesantenne (Stofa) eller købe en HD-satellitmodtager)

Til top Vis golden's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af golden

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 07 November 2006 kl. 21:29 | IP-adresse registreret  

golden skrev:

Hvilket plasma tv har du?

Ingen - jeg har en Samsung projektor og et 84" lærred. Mit argument er at hvis en projektor på 720P kan lave et sparke-røv billede på 84", bedre end et hvilket som helst fladskærms-tv jeg kan komme i tanke om (og det kan den), så er det ikke opløsningen der er problemet i et 42" fladskærms-tv. Hvis man vil have det bedst mulige billede på en fladskærm, bør man i mine øjne droppe opløsnings-fikseringen og fokusere på de øvrige, langt mere væsentlige, billedmæssige egenskaber.

Hvordan hulen lykkedes det mig egentlig at få den her tråd drejet derhen? Beklager meget, det var ikke meningen jeg ville kapre tråden... Start en ny hvis det skal uddybes yderligere...

golden skrev:
Mener du Stofa's HD er bedre en HD fra parabol? (er i tvivl om jeg skal investere i fællesantenne (Stofa) eller købe en HD-satellitmodtager)

Det har jeg ingen anelse om, da jeg ikke har set HD via parabol, men jeg vil _tro_ at Stofa's signal er en direkte pass-through af sat-signalet, så det burde være ens. Men det er et rent gæt.

Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 07 November 2006 kl. 23:22 | IP-adresse registreret  

Det er forøvrigt lidt smådyrt at have Discovery HD. 49,- om måneden for kanalen, og så kan jeg ikke lade være med at have det kørende i baggrunden, bare for lige at kunne kigge op på et sparke-røv billede engang imellem, selv om jeg egentlig laver noget andet... Jeg tjekkede lige timetallet på min projektor - av av...

peterd
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Marts 2004
Sendt: 08 November 2006 kl. 21:24 | IP-adresse registreret  

Otto, TC skrev:

Det er forøvrigt lidt smådyrt at have Discovery HD. 49,- om måneden for kanalen, og så kan jeg ikke lade være med at have det kørende i baggrunden, bare for lige at kunne kigge op på et sparke-røv billede engang imellem, selv om jeg egentlig laver noget andet... Jeg tjekkede lige timetallet på min projektor - av av...

Har lige fået Samsung-boksen med digital spejl og Discovery HD. TV'et er et Samsung LE46-M51 46" LCD-tv.

Discovery HD ser FANTASTISK ud. Detaljer er helt tydelige - det er bare så mange gange bedre end et normalt signal. Det digitale spejl er også en markant forbedring over det analoge. Fx. kan man nu genkende de enkelte spillere når der er fodbold på 3+ :-)

Canal+ HD kanalen kører også en Lord of the Rings HD-demo. Jeg synes jo at DVD'en var fantastisk. Sammenlignet med HD-demoen ligner den en optagelse fra et gammelt VHS-bånd fra 80'erne.

Ja - 49,- pr. måned der for dyrt, men måske starter der start en bølge af nye HD-kanaler, så det kommer til at give mening.

Til top Vis peterd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af peterd

perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003
Sendt: 13 Marts 2007 kl. 10:16 | IP-adresse registreret  

Nu har jeg også haft Discovery HD i et lille stykke tid.

Jeg får mit signal via parabol og en HD-TV receiver. Jeg kan modtage ialt 4 HD-kanaler fra Canal Digital, men Discovery HD er min absolutte favorit.

Iøvrigt mener jeg at HD-TV først kommer helt til sin ret, hvis man har en projektor. Et almindeligt TV på 42-50" er simpelthen for lille efter min mening.

Jeg kan slet ikke genkende det der er blevet sagt med, at det er de samme programmer der bliver vist hele tiden. Men måske er det sket noget siden Discovery HD startede med at sende sidste år ?

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Bruger siden: 04 Marts 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 13 Marts 2007 kl. 10:36 | IP-adresse registreret  

perejvind skrev:

Jeg kan slet ikke genkende det der er blevet sagt med, at det er de samme programmer der bliver vist hele tiden. Men måske er det sket noget siden Discovery HD startede med at sende sidste år ?

Der er sket RIGTIGT meget, i dag er de vel nogenlunde på niveau med antallet af genudsendelser på den almindelige kanal (arh, vel nok lidt højere stadigvæk...). I starten kunne man se "the snakemaster" slåsse med den samme slange 3-4 gange om dagen...

perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003
Sendt: 14 Marts 2007 kl. 21:16 | IP-adresse registreret  

Er der nogen der ved hvor man kan finde en program-oversigt til Discovery HD. Sådan en savner jeg godtnok. . . .

AV Precision skrev:
I starten kunne man se "the snakemaster" slåsse med den samme slange 3-4 gange om dagen...

Jeg holder med slangen. Håber den vandt hver gang

Aaberg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 November 2003
Lokalitet: København
Sendt: 14 Marts 2007 kl. 21:35 | IP-adresse registreret  

Det kan også lige nævnes at et Loewe Compose skulle kunne modtage Discovery HD direkte uden nogle former for bokse via TDC kabel tv. Køb tv'et og smid et CI kort i siden af det, og et selector kort....Bang så skulle den stå der! Ved det virker i Århus.
Til top Vis Aaberg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Aaberg

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes