Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 09:28   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: CDen er død... (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 6
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 08 November 2006 kl. 19:07 | IP-adresse registreret  

De kører med VC-1 (aka WMV-HD). Efter sigende skulle de fylde (nogenlunde) det samme som mpeg-2 på DVD, dvs. 4-5 Gb for en film på halvanden-to timer.

Læs mere her:

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=45887&P N=1

Til top Vis RogueAgent's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af RogueAgent

sismofyt
Branchemedlem
Branchemedlem

elav.dk

Bruger siden: 02 August 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 08 November 2006 kl. 19:12 | IP-adresse registreret  

interessant, tak for linket  enig med betragtnigerne omkring microsoft. gad vide hvad sony gør? de har jo trods alt den fordel at de ejer 97,86% af underholdnings industrien

måske skulle jeg prøve det der nymodens .... fjernsyn engang

Til top Vis sismofyt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sismofyt

janwa
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: København
Sendt: 08 November 2006 kl. 19:15 | IP-adresse registreret  

sismofyt skriv:

"jamen så er fremtiden jo tættere på og nutiden snart fortid!

microsoft må godt nok have nogle kodyle servere stående  er de slet ikke komprimerede? så er der jo ingen undskyldning for ikke at smide 24 bit audiofiler op også  men såvidt jeg ved svarer amerikanernes internet meget til vores (hastighedsmæssigt) så det kommer jo stadig til at tage ret lang tid at downloade"

Var dette ikke det jeg mente, nemlig at fremtider et tætte på en man aner, der ved kan det gå meget hurtig med at CD, SACD og DVD-Audio kan afgå ved døden, at tinge så er meget komprimeret, tro jeg ikke spiller en stor rolle for selskaber, bare man kan nu ud til så mange kunder, som mulig.

Til top Vis janwa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af janwa

sismofyt
Branchemedlem
Branchemedlem

elav.dk

Sendt: 08 November 2006 kl. 19:40 | IP-adresse registreret  

jo, men jeg min pointe var at nok er det muligt, nok er det om hjørnet, men det tager lang tid før download bliver hverdag og det fysiske medie er væk. jeg vil godt æde min gamle hat på at emi fyren kommer til at æde sine ord i sig igen

CD'en er her helt sikert også om to år. også om fem

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 November 2006 kl. 20:36 | IP-adresse registreret  

sismofyt skrev:
CD'en er her helt sikert også om to år. også om fem

Det er der nok ingen tvivl om - men jeg er spændt på at se hvor stor en del af det samlede marked den udgør til den tid.

En kollosal stor del af den musik der bliver solgt idag bliver solgt til de 15-25 årige, og hvis du ser hvordan musikvanerne udvikler sig for dem der vil befinde sig i det segment om 5 år (dvs. dem der er 10-20 år i dag) så tror jeg at vi vil se et ret voldsomt skift.

sismofyt
Branchemedlem
Branchemedlem

elav.dk

Sendt: 08 November 2006 kl. 20:50 | IP-adresse registreret  

ingen tvivl om det, men det tager tid, lidt længere end emi gerne vil have at det skal tage. det er lidt det samme som med CD vs vinyl, det tog også tid. DVD vs VHS gik endnu hurtigere, men det var fordi hard og softwren faldt _meget_ hurtigt i pris. i 83 kostede en CD afspiller 10.000kr og en skive 180kr, det tog mere end ti år får maskinerne kom ned på en tusse, pladerne koster STADIGVÆK 150kr! om noget, har dette været med til at slå føderne væk under CD mediet. de unge som du nævnte, downloader jo bare 'gratis' fordi de ikke gider betale så meget og det forstår jeg udemærket. de, pladeselvskaber + hardware fabrikanter, skulle have gjort det samme som med DVD mediet. det faldt meget hurtigt i pris og man kan få en afspiller til 200kr idag + film til under 50kr ... grrr

jeg ved godt at DVD teknikken bygger på de landvindinger der blev gjort med CD mediet, men alligevel så er CD'er simpelthen for dyre. og tro mig, det er ikke musikkerne der tjener kassen

hvis pladebranchen sætter prisen ned på downloads, markant ned, så kan de dræbe CDen meget hurtigt og komme download til livs, men det sker næppe

blackhawk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 December 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 08 November 2006 kl. 20:51 | IP-adresse registreret  

Læs lige denne velformulerede artikel:

http://www.computerworld.dk/art/36465

sismofyt
Branchemedlem
Branchemedlem

elav.dk

Sendt: 08 November 2006 kl. 21:05 | IP-adresse registreret  

udmærket artikel, men intet nyt under solen der

musik industrien er styret af de klart ringeste forretningsmænd, jeg mener hvem fanden giver mariah carey en 200mill deal, efter hendes forrige albums floppede fælt? andre har fået ligeså uhyrlige deals... de har aldrig forstået at udnytte teknologien til deres fordel, men altid kæmpet imod om det så er kassettebånd eller mp3. som de har nogen som helst indflydelse på markeds kræfterne anyway

med gratis og uendelig distribution er det gyldne dage for indy branchen og de store kommer til at leve af deres bagkatalog

Gonzo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 April 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 08 November 2006 kl. 21:12 | IP-adresse registreret  

Jeg kunne desværre godt tro at CDen får samme status som LP i løbet af få år. Jeg kender alt for mange der har kørt alle deres CDer ind på harddisken og har tilsluttet computeren til anlæget - Og de synes alle at det lyder super fedt.  Og så kommer alle de her nye mediacentre konstrueret bl.a. til at håndtere mp3 filer - Jeg spår CD en kort til tilbage 5-10 år, så skal de købes i specialbutikker.
Til top Vis Gonzo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gonzo

Acer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2003
Sendt: 08 November 2006 kl. 21:16 | IP-adresse registreret  

Ude i mit fortov lægges der lige nu fiberoptiske kabler som snildt klarer 20Mbit  - jo, CD-mediet er døende for med den båndbredde på nettet kan vi forvente formater der er langt mere højopløselige end de 700Mb vi kender på cd-mediet i dag  - det skulle ikke undre mig om en musiksamling svarende til 1 cd om 5 år fylder 50Gb og kan downloades på under 5 sek.

MoJoo ..
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Marts 2006
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 08 November 2006 kl. 21:23 | IP-adresse registreret  

Heeh .. 50GB, det vil vist ogå betyde at harddiskene skulle vokse en del endnu^  :)

Acer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 November 2006 kl. 21:32 | IP-adresse registreret  

MoJoo .. skrev:
Heeh .. 50GB, det vil vist ogå betyde at harddiskene skulle vokse en del endnu^  :)

Ja, eller det komprimeres på disken så det ikke fylder så meget og pakkes ud af en selvstændig processor når du trykker på Play . Jeg tror helt klart vi må vænne os til nye medier og det kommer med tiden fra PC'en/home entertainment center allesammen, men den har man jo bare stående ude i skuret ved fyret og der hygger den sig - al kommunikation foregår trådløst fra den til dit fladskærms TV, Hi-Fi anlæg osv. . Det er vel ikke umuligt, i fremtiden, at indsætte en trådløs modtager direkte i din DAC ?

Clouseau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 September 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 08 November 2006 kl. 21:35 | IP-adresse registreret  

MoJoo .. skrev:

Harddiske ? Nope flash ram !

Mvh Clouseau

Acer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 November 2006 kl. 21:41 | IP-adresse registreret  

Clouseau skrev:

MoJoo .. skrev:

Harddiske ? Nope flash ram !

Mvh Clouseau

Yep, forbindelsen skal blot kunne downloade hele albummet hurtigere end man kan skifte cd i en alm. cd-afspiller - det bli'r en runner 

sismofyt
Branchemedlem
Branchemedlem

elav.dk

Sendt: 08 November 2006 kl. 21:43 | IP-adresse registreret  

ja, død over HD'en! jeg ha' de terrybyte ram klodser nu .. og flyvende biler ..

Rainbow
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske

Bruger siden: 03 December 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 08 November 2006 kl. 22:18 | IP-adresse registreret  

Hvad fremtiden bringer er svær at spå om. Den gamle bemærkning med at " man har et standpunkt til man tager et nyt" gælder også indenfor musikindustrien/underholdningsbranchen. Jeg er optimist på "det gamles vegne". Vinylen og cd`en er ikke død, Hendrix er og måske Elvis. I USA skulle vinylsalget være steget betragteligt de sidste år. Mange ny-udgivelser kommer stadigvæk på vinyl og som flere har nævnt er der jo et kæmpe katalog på cd. Desuden afvikler man ikke bare et marked fordi at noget nyt opstår. Det tager tid, lang tid og måske sker det aldrig. Jeg håber, at også den nye generation tager musikken til sig som et stykke kunst. Det er specielt at sidde med et stort vinyl-album i hænderne, det er okay at sidde med et cd-album i hænderne, men at hente musikken fra internet er en degradering af kunstnerens arbejde. Man kunne hente x antal albums hver dag og ikke høre et eneste af dem ordentligt. Det er useriøst. Så kan vi snakke om nostalgi, en svunden tid osv. men jeg håber og tror ikke at fremtiden bliver så overfladisk. I øvrigt kan jeg ikke forstå, at nogle mener, at cd`erne er for dyre. De spænder vel mellem 50 og 150kr. fra ældre udgivelser til ny-udgivelser. Det drejer sig vel ikke om at købe så mange som muligt om måneden, men om at høre dem man køber ordentligt. Indrømmet!, den fagre nye pc-verden er smart og særdeles anvendelig til meget. Men lige nøjagtig når det gælder om at "streame", "downloade" album ser jeg det ikke som et gode, men blot et stykke legetøj som hurtigt bliver lagt op på hylden igen.  

Til top Vis Rainbow's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rainbow

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 November 2006 kl. 22:36 | IP-adresse registreret  

sismofyt skrev:
... i 83 kostede en CD afspiller 10.000kr og en skive 180kr, det tog mere end ti år får maskinerne kom ned på en tusse, pladerne koster STADIGVÆK 150kr! om noget, har dette været med til at slå føderne væk under CD mediet.

Udviklingen i prisen for en CD-spiller kan ikke helt sammenlignes med prisen for skiverne - Det koster SINDSVAGT mange penge at udvikle et nyt medie som f.eks. CD, DVD eller hvad ved jeg. Det må og skal afspejle sig i priserne på de første generationer af en ny teknologi. De efterfølgende generationer har ikke tilnærmelsesvis så store udviklingsomkostninger som de første, og derfor bliver afspillerne naturligvis billigere. Omvendt koster det essentielt ligeså meget at producere en plade i dag som det gjorde i 1983, fordi man hver gang skal udvikle noget fra bunden - og studietid og lønninger osv er en stor del af prisen for en pladeproduktion.

Som forbruger er jeg naturligvis ligeså interesseret i at ting skal være så billige som muligt, lige som alle andre. En ting jeg dog aldrig har forstået, er hvorfor man per automatik "forventer" at ting bliver billigere i absolutte tal, i stedet for at se på de relative forskelle...

Danskernes løn er i gennemsnit steget ca. 130% siden 1983 (ifølge Danmarks Statistik), men i samme periode er prisen for en CD blevet liggende på nogenlunde det samme niveau - med diverse netbutikker er prisen endda faldet noget, og det ovenikøbet uden at tælle udenlandske butikker med.

Skulle prisen på en CD være fulgt med lønnen, burde den i dag faktisk have kostet godt 400 kr. Men det gør den ikke - på trods af at det ikke er blevet væsentligt billigere at producere musik. Jo - selve CD-replikeringen er faldet i pris, men studietid (grej, løn til studieteknikere osv) samt markedsføring er snarere steget. Set i forhold til lønstigningen er prisen for en ny CD faktisk faldet omkring 60%.

Over til DVD - antallet af solgte DVD'er i Danmark var nogenlunde det samme i 2005 som det var i 2004. Men indtjeningen faldt en hel del, pga stærkt faldende priser i detailleddet. Det kan man som forbruger på kort sigt da godt være glad for - Men skærer man som distrubutør f.eks. 50 kr. af prisen på en DVD til forhandleren, så er det ene og alene dækningsbidraget der forsvinder, og hvis distributøren ikke kan tjene penge på at udgive film, så gør han det ikke - og det vil på det samlede brancheplan for mig at se kun kunne resultere i at man før eller siden bliver langt mere selektiv med hvilke titler man sender ud, indtil man til sidst kun tør satse på de "sikre" titler, dvs. top 20 blockbustere - typisk mainstreamfilm, remakes og fortsættelser. Og Linie 3 shows.

Prisfald over en bred kam er ikke _nødvendigvis_ et gode.

Vi så den udvikling i pladebranchen for få år tilbage, hvor nye navne havde svært ved at sparke sig vej frem til forbrugerne gennem hoben af genudgivelser, greatest hits, best of compilations, best of the 70's, 80's, 90's osv osv. Jeg synes ikke det var nogen specielt positiv periode for musikbranchen, men jeg synes det ser ud til at skifte lidt - heldigvis.

sismofyt
Branchemedlem
Branchemedlem

elav.dk

Sendt: 08 November 2006 kl. 22:51 | IP-adresse registreret  

RogueAgent skrev:

Udviklingen i prisen for en CD-spiller kan ikke helt sammenlignes med prisen for skiverne - Det koster SINDSVAGT mange penge at udvikle et nyt medie som f.eks. CD, DVD eller hvad ved jeg. Det må og skal afspejle sig i priserne på de første generationer af en ny teknologi. De efterfølgende generationer har ikke tilnærmelsesvis så store udviklingsomkostninger som de første, og derfor bliver afspillerne naturligvis billigere. Omvendt koster det essentielt ligeså meget at producere en plade i dag som det gjorde i 1983, fordi man hver gang skal udvikle noget fra bunden - og studietid og lønninger osv er en stor del af prisen for en pladeproduktion.

Som forbruger er jeg naturligvis ligeså interesseret i at ting skal være så billige som muligt, lige som alle andre. En ting jeg dog aldrig har forstået, er hvorfor man per automatik "forventer" at ting bliver billigere i absolutte tal, i stedet for at se på de relative forskelle...

Danskernes løn er i gennemsnit steget ca. 130% siden 1983 (ifølge Danmarks Statistik), men i samme periode er prisen for en CD blevet liggende på nogenlunde det samme niveau - med diverse netbutikker er prisen endda faldet noget, og det ovenikøbet uden at tælle udenlandske butikker med.

Skulle prisen på en CD være fulgt med lønnen, burde den i dag faktisk have kostet godt 400 kr. Men det gør den ikke - på trods af at det ikke er blevet væsentligt billigere at producere musik. Jo - selve CD-replikeringen er faldet i pris, men studietid (grej, løn til studieteknikere osv) samt markedsføring er snarere steget. Set i forhold til lønstigningen er prisen for en ny CD faktisk faldet omkring 60%.

Over til DVD - antallet af solgte DVD'er i Danmark var nogenlunde det samme i 2005 som det var i 2004. Men indtjeningen faldt en hel del, pga stærkt faldende priser i detailleddet. Det kan man som forbruger på kort sigt da godt være glad for - Men skærer man som distrubutør f.eks. 50 kr. af prisen på en DVD til forhandleren, så er det ene og alene dækningsbidraget der forsvinder, og hvis distributøren ikke kan tjene penge på at udgive film, så gør han det ikke - og det vil på det samlede brancheplan for mig at se kun kunne resultere i at man før eller siden bliver langt mere selektiv med hvilke titler man sender ud, indtil man til sidst kun tør satse på de "sikre" titler, dvs. top 20 blockbustere - typisk mainstreamfilm, remakes og fortsættelser. Og Linie 3 shows.

Prisfald over en bred kam er ikke _nødvendigvis_ et gode.

Vi så den udvikling i pladebranchen for få år tilbage, hvor nye navne havde svært ved at sparke sig vej frem til forbrugerne gennem hoben af genudgivelser, greatest hits, best of compilations, best of the 70's, 80's, 90's osv osv. Jeg synes ikke det var nogen specielt positiv periode for musikbranchen, men jeg synes det ser ud til at skifte lidt - heldigvis.

du har ret i at det kostede mange penge at udvikle CD mediet. men ikke DVD mediet, det var piece of cake, da det stort set bygger på CD mediet. chips etc var meget billigere at udvikle. derfor faldt det også hurtigt i pris, men ikke kun derfor. det var også filmbranchen 'skyld'. det er helt klart pladebranchen der holder prisen på CD'er kunstigt oppe

du har ret i dine økonomiske betragtninger, men min pointe er at CD mediet sagtens kunne sættes ned når nu man kan med DVD'er. produktion, inklusiv indspilning, er faktisk blevet meget billigere med digital teknologien. protools koster ikke meget i forhold til en 7 millioners SSL pult og studie tid er også raslet ned. de store studier lukker på stribe

men ja, det ser lyst ud nu

sismofyt
Branchemedlem
Branchemedlem

elav.dk

Sendt: 08 November 2006 kl. 22:52 | IP-adresse registreret  

og udviklings omkostningerne ved CD mediet er blevet betalt tilbage. for langt mere end et årti siden, så der er faktisk ingen undskyldning. det er jo de samme fabrikker der presser CD'er, DVD'er og CD ROM'er..

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 November 2006 kl. 23:01 | IP-adresse registreret  

sismofyt skrev:
og udviklings omkostningerne ved CD mediet er blevet betalt tilbage. for langt mere end et årti siden, så der er faktisk ingen undskyldning. det er jo de samme fabrikker der presser CD'er, DVD'er og CD ROM'er..
Det har du da ret i - og jeg nævnte også at replikationsprisen for de rå medier er faldet - men prisen for at replikere en CD er bare ikke nogen særlig stor del af det samlede regnskab, det var bl.a. det jeg prøvede at pointere ovenfor. Og så forsøgte jeg iøvrigt netop at forklare at udviklingsomkostningerne primært er blevet lagt på afspillerne - ikke i nogen særlig grad på skiverne. 

Forbløffende mange mennesker tænker at når det nu kun koster et par kroner at støbe en CD, så burde de vel højst koste 10 kr. i forretningen. Men det hænger bare ikke rigtig sammen, der er mange andre end CD-fabrikken der skal tjene penge på en CD-udgivelse.

<< Forrige Side af 6 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes