Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 05:49   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
Emne Emne: Tandberg setup (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 273
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Mashuro
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Maj 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 21 Juli 2007 kl. 23:45 | IP-adresse registreret  

Jeg fandt lige denne opstilling fra et link.
Meget fedt at se forskellen på modellerne.
Der mangler du vist et par af dem,Tante
Jeg er nok mest nysgerrig på 5020, for at høre springet op til SM.

Og tillykke til 2-mas forresten!! Way to go De smider åbentbart guld på gaden derovre eller har du hævet på karma-kontoen?

ulfsn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Maj 2007
Lokalitet: Norge
Sendt: 22 Juli 2007 kl. 00:41 | IP-adresse registreret  

Så klarte da også jeg å knekke basskontrollen på Pioneer SX 838.Den er da ikke større enn 2x 55 w,men det viste seg å være tilstrekkelig på CD,kassett,div andre digitale medier,MEN da jeg fant det for godt å kople opp min Tandberg TD 20 A SE spolebåndopptaker,stillte saken seg straks litt anderledes!

Problemet med spolebåndopptakere av første klasse er at det ikke finnes råmateriale å kopiere inn på bånd som er godt nok til å få frem alle kvaliteter med et slikt opptak.Dog er det en grei B-løsning å kopiere LP-CD,og forskjellen kommer svært godt fram på CD.Ikke det at opptaket rent lydmessig blir bedre enn kilden,men du vil oppleve en øket dynamikk og et større stereoperspektiv.Begrip det den som kan,men kopiering over på spolebånd er en overlegen erstatning for ekstern DAC,(om enn en kostbar en..)

Trawelling Willburies fra CD til 20A SE ble for mye for Pioneeren,og den mistet basskontrollen fullstendig.Resultatet på 2055 var desverre ikke stort bedre,så konklusjonen må bli at skal 20 A SE brukes på Studio Monitor,må det sitte en forsterker med nok krefter i mellom.Derfor begynner savnet etter 2075--og den stedig forsinkede 3012 A å bli påtrengende.

Mvh Rune

Tante Berg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2006
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 22 Juli 2007 kl. 06:17 | IP-adresse registreret  

Tunghør:Jeg ved godt hvad du mener,men måtte alligevel lige komme med et indspark.Det jeg mener er at der er intet over og intet ved siden af Tandberg.Det var bare det Ører må være konservative.....mine kan være flere dage om at acceptere ny lyd.Det tog mig to-tre dage at 'acceptere' mine Tandberg Studio Monitor's.At acceptere at de grisebankede Trapez X,og at det så betød et farvel og tak til samme Trapez'er Men jeg kom nu hurtigt over det,og nu vil begejstringen ingen ende tage

Mashuro:Jeg har et par kataloger med sådan en opstilling af højttaler-sortiment.Det ville da være rart om de stod her,allesammen Jeg tvivler på at TL5020 vil imponere på TR2075.Og da slet ikke når man har Studio Monitor's.TL5020 blev jo lavet mere eller mindre til TR1055(og de andre TR10XX-modeller),selvom den var med helt op til 1978/79.Dit eget setup(Studio Monitor's + TR2075) er skræddersyet til at passe sammen=synergi Men jeg er enig i at det kunne være sjovt og spændende snart at få hørt sådan et sæt TL5020 Forresten,Mashuro,spiller din TR2075 bare som den skal?Og lyset virker også som det skal?Jeg håber det,og gætter på at den bare arter sig som den skal.....    

Ulfsn:Du spiller Pioneer SX838 på Studio Monitor's,så vidt jeg ved?Pioneer SX838 har 50 Watt.Det er måske den nedre grænse for hvad der kan lyde fornuftigt på Studio Monitor's?Min egen Pioneer SX850(65 Watt) gør det da ualmindeligt godt, ingen tvivl om det.Meeeeeen,må jeg be' om den ægte vare,tak Bare vent,Ulfsn.......når du får din TR2075 hjem og spændt for dine Studio Monitor's.......bare vent! Det er svært for mig selv at tro at der findes noget der lyder bedre.Men jeg KUNNE jo være en anelse subjektiv her Jeg kan bare ikke huske at jeg har hørt noget der lyder bedre,eller bare i næreheden af lige netop TR2075 parret med Tandberg Studio Monitor's Din signatur,Ufsn, er jo så sand som den er sagt

Jeg skal ha' kigget lidt mere indgående på min Pioneer SX850.Tuner-knappen går utroligt stramt.Jeg mener at den nærmest skal kunne rulle fra den ene ende af skala'en til den anden,hvis man giver den lidt fart fra starten af.Der sidder et enormt lod inde bag tuner-knappen.Der er nok noget der er strammet for hårdt inde bagved.Men at komme derind kræver lidt tålmodighed,da jeg skal ha' fat i noget som skalasnoren kører på.......Jeg skal ikke nyde noget af at skalasnoren falder af Da tunerdelen også har lidt halløj,så er Pioneer ikke helt velkommen i min stue(endnu),da jeg hører meget radio(P1). Men henad vejen,hvis jeg får fikset de par småting,så vil den få mere spilletid Den er i hvert fald sjov at ha'.Og så til den pris

Vi er da også ved at være 6 mand herinde fra,som har Tandberg Studio Monitor's.Ikke dårligt,ikke dårligt

Endnu engang bør I tjekke magnatune Jeg er vild med LVX Nova og dette album : LVX Nova Især nummeret 'A Lake',men hele albummet holder!! Alt kan høres igen og igen,free of charge

Mashuro
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Juli 2007 kl. 12:06 | IP-adresse registreret  

Jeg kan kun give dig ret i at synergien er tilstede ved SM og 2075 kombinationen - absolut hørbart.
Jeg er stadig godt kørende,ingen unoder Det er bare lækkert at et så "gammelt" setup bare kan spille derud af

Forleden fik jeg min båndoptager hjem og jeg havde fundet et optaget bånd på loftet som jeg fluks smed i.
Inden da var en overfladisk rengøring nødvendig - det er vel hvad man kan forvente af en oldtimer som TCD 310.
Den ene side lød ret skuffende(noget gammelt Prince som er blevet skamlyttet) æv- tænkte jeg!
Så vendte jeg båndet og der var optaget Zapp Zapp på, ved ikke lige hvornår det skete men det var hvad jeg kunne opstøve.
Det lød helt vildt godt!! hørte hele siden og vendte om til Prince. første nummer skuffede igen(ved at det kan lyde bedre ) spolede lidt frem og skete det.... salat! men ikke som jeg har set det før, denne gang kom båndet ud igennem det ene tandhjul Hmm... det bånd kommer jeg vist ikke til at høre igen, så jeg skal have have sat 310 op til at kunne optage fra cd afspilleren for at kunne "runde" nogle af de cder jeg ved lyder skingert. Der skal leges lidt i dette monsun vejr,ikk?

Og så skulle fasetterne ankomme i starten af næste uge, hvilket passer mig helt fint - midt i ferien

Tante Berg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Juli 2007 kl. 15:09 | IP-adresse registreret  

Mashuro:Din TCD310 skal uden tvivl renses på tonehoveder og trukruller/capstan'er.Så burde den spille,især som du beskriver den.Den lyder som om den sagtens kan bringes til at spille flot igen At raspe trykrullerne er først hvis alt håb er ude Hvor er det skønt at høre at din TR2075 bare spiller You can't beat the feeling

Jeg fik kigget lidt på min Pioneer SX850 igår.Tunerknappen gik ufatteligt stramt.Jeg skruede knappen af og så dryppede jeg godt med WD40 ned langs akslen.Apparatet stod op,så akslen pegede lodret op.WD40 blev sprayet ned i et glas og derefter påført i rå mængder med en piberenser.Det løb ned af akslen og ind hvor det skulle.Igår hjalp det intet overhovedet.Jeg lod den stå natten over.Her til morgen prøvede jeg at dreje tuner-knappen igen,og lige pludseligt kørte den bare deruda Det gør at jeg igen-igen vil stille den ind i det aller-helligste(min stue ) og lige gi' den endnu et lyt
Var lige en tur på kræmmermarked igen,lige inden syndfloden......jeg købte 19 lp'er og 14 bånd(10 kr for båndene) Vejret er perfekt til at trække gardinerne for og hellige sig go' lyd!

Her er et meget flot eksemplar af Pioneer SX850:

stiv
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 December 2005
Sendt: 22 Juli 2007 kl. 16:13 | IP-adresse registreret  

Her et lidt større billed af den flotte SX 850 receiver  og du er stadig en pilfinger  dejligt med et loppemarked i det vejr idag 19 LP', håber de fleste er ok

Til top Vis stiv's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af stiv

Tante Berg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Juli 2007 kl. 16:32 | IP-adresse registreret  

Nemlig,Guldtuborg Det er lige sådan en der står og spiller lige nu Den gør det altså godt,det må jeg erkende.Og sikke et lækkert lys der er i sådan en.Der er ingen tvivl om at der er gjort rigtigt meget for at få det helt rigtige lys i.Jeg tænker på recievere fra 1970'erne generelt Pioneer SX850's skala bliver indirekte oplyst af blot 4 lamper(alle lamper virker! ).Et meget lækkert gyldent og blødt lys,udover indikatorerne som aller er orange.Den er sk*de flot Jeg synes dog at der er en bid vej op til Tandberg,med hensyn til lyden.Pioneer lyder godt,men Tandberg har noget mere at byde på
Tillykke med din 'nye' stue iøvrigt.Væg-til-væg tæppe vil gøre det unødvendigt at tweake i fremtiden

motem
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Maj 2007
Sendt: 22 Juli 2007 kl. 17:11 | IP-adresse registreret  

Hei!

Jeg ser at dere lurer på om Tandbergs TL 5020 kan spille bedre enn Tandberg studiomonitor. Jeg fikk en 2075 for litt siden, og har nå prøvd den på mange høytalere. Den spiller absolutt best på studiomonitorene. Det ble for lite bass med 5020 og det var ikke særlig engasjerende å høre på. Så studiomonitorene er nok den perfekte høytaler for 2075

Hilsen Motem

Tante Berg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Juli 2007 kl. 17:39 | IP-adresse registreret  

Motem:Tak for 'hands-on'-info Jeg tænkte det nok.TL5020 er til mindre Watt.For eksempel TR2025 og TR2040 tror jeg vil være gode match.Måske endda Huldra 10......? Motem,din samling er den vildeste og flotteste og sejeste som jeg nogensinde har set! Når nu du er igang med at teste,så prøv lige TR2075 som forforstærker til TPA3016A(220 Watt i 8 Ohm ) på de ÆGTE Studio Monitor's(ikke TML3005'erne).Og meld endelig tilbage

Mashuro:Ups.....du skal ALTID lige spole et bånd frem og tilbage før du trykker 'play',når båndet har ligget ubrugt meget længe.Båndene kan 'sætte' sig og klæbe til hindanden på spolen,og afstedkomme det du oplevede.Når du skal rense,så skal låget til kasetten pilles af.Det gøres med fingrene,med løft op mod venstre del af apparatet.Tandberg anbefaler selv renset benzin,men jeg bruger isopropylalcohol(ligemeget hvad andre siger om renset benzin,jeg har det i min manual for TCD300 ).Vatpind fugtes og så igang,med roterende trykruller og capstan'er Go' fornøjelse

ulfsn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Maj 2007
Sendt: 22 Juli 2007 kl. 18:59 | IP-adresse registreret  

Sx 850 er vel i samme båt som TR 2080,sånn ca,når det gjelder produksjonsår,og derved så hadde de tydeligvis den samme deletørken også.Kan hende at du skulle forsøkt en LITT eldre Pioneermodell for å fått til en rettferdig test-sammenligning med TR 2075.KjellB på AA i Norge er svært så kategorisk på at både Pioneer,Tandberg,Sansui,mfl.SKAL være produsert før,eller i 1975,med noen få unntak.(som 2055)Dette for å få den riktige vintagelyden,som han(og jeg for den del)mener er den riktige lyden uansett.-Dog gjerne parret med er nøye utvalgt,moderne transistor-utgangstrinn.Sistnevnte greier jeg meg godt uten,men jeg er enig i at året 1975 representrerte et lydskille.

Tror ganske sikker at du vil finne lyden i de litt eldre SX modellene enda bedre enn i 850.

Mvh Rune

tunghør
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Marts 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 22 Juli 2007 kl. 20:53 | IP-adresse registreret  

Nå ja for pokker - tillykke med Studio Monitorerne, 2mas!  Hvor fik du fat i dem henne?

Interesant ellers, med en lille sammenligning med de gamle Pioneer recievere. Sjovt at også i Nordmænd netop har sådan et par stykker på banen lige nu

Ligesom Tanten takker jeg for at du deler dine erfaringer med 2075 og TL5020, Motem . Den havde jeg ikke lige luret - jeg havde regnet med at de ville spille fint sammen de to, men der er altså tale om en stor trevejs, som lyder bedst med de gamle tandbergrecievere. Det var da på sin vis gode nyheder - jeg var lige ved at tro at system 15'eren var den eneste der gjorde det, og den er jo ikke specielt nem at finde.. . Nu er der jo så et alternativ som er til at komme i nærheden af. Hvordan lyder en tr1000 på 5020'ere så monstro? Ikke ringe, gætter jeg på..
Til top Vis tunghør's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tunghør

2-mas
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Maj 2007
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 22 Juli 2007 kl. 22:40 | IP-adresse registreret  

Tunghør : Har jo småannonceret lidt på nettet, og sat venner og familie i sving, for det kunne jo være.....og vupti så var der lynhurtigt bid. De originale basser var gået, så der er sat modificerede i, men jeg kunne ikke konstatere nogen hørbar forskel, og de her holder så forhåbentlig min tid ud....og prisen den var meget ok ....nå ja det er lyden faktisk også .

Det tog en uge at få SM+2055 for et pænt stykke under 4000,-

I 2055 skal der skiftes en pære, men ellers er det hele bare pingeling !

Foruden SM har jeg også sat mine 26år (vistnok) gamle Bose 601 til 2055'eren, og det lyder fantastisk selvom der på den måde er 20 enheder, der skal spilles op . Naboerne er måske glade for, at der lige pt. foretages pudsning og polering af de 2 nye og fødderne.

Hvad er jeres erfaring med forskellen mellem 2055 og 2075, når de er koblet til SM ? Er der snart flere 2075'ere at få, hvis man skulle ønske det ?

En ting der undrer mig meget her på stedet er at nogle er fuldt medlem, er det når man har deltaget i et vist antal lytteaftner med Fernet Branca, Guld Tuborg m.v ?

Til top Vis 2-mas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 2-mas

motem
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Maj 2007
Sendt: 22 Juli 2007 kl. 22:47 | IP-adresse registreret  

Tante Berg skrev:
Motem:Tak for 'hands-on'-info Jeg tænkte det nok.TL5020 er til mindre Watt.For eksempel TR2025 og TR2040 tror jeg vil være gode match.Måske endda Huldra 10......? Motem,din samling er den vildeste og flotteste og sejeste som jeg nogensinde har set! Når nu du er igang med at teste,så prøv lige TR2075 som forforstærker til TPA3016A(220 Watt i 8 Ohm ) på de ÆGTE Studio Monitor's(ikke TML3005'erne).Og meld endelig tilbage  

Ja det hadde vært morsomt å prøve 2075 med 3016, bruker en 3018 som forforsterker nå. Skal ikke forundre meg om 2075 slår 3018. Skal prøve den på de gamle studiomonitorene, det står 3 sett med de gamle studiomonitorene her i huset så jeg har nok å velge i.  

Jeg har prøvd TL 5020 på TR 2060 og TR 2045, der spilte de overaskende bra Men der jeg er mest fornøyd med 50 literne er på 3000 serien. Fantastisk lyd

Kommer tilbake med testresultater av 3016A og 2075, blir spennende

Tante Berg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Juli 2007 kl. 05:31 | IP-adresse registreret  

Ulfsn:Jeg er ikke utilbøjelig til at give dig ret....Det er et skarpt hjørne,året 1975.Jeg må dog bøje mig for Pioneer SX850 alligevel,da jeg synes at den spiller godt,hvis jeg ikke sammenligner.Den er iøvrigt rigtig god på analoge kilder,men ikke så god til pc eller cd.Når dette er sagt,så når Pioneer SX850 slet ikke ned i bassen som Tandberg TR2075.Slet ikke.....

Motem:Det er Tandberg-slaraffenland du er i!! 3 sæt ÆGTE Studio Monitor's i dit hjem........ Det er bedre end et hjem med klaver Jeg ser frem til din lille test,Motem

2-mas:Så gætter jeg på at dine Studio Monitor's er fra Frederikshavn? Jeg håber at den uoriginale bas leverer som den skal......?Det er nok svært at bedømme,men det 'trækker ned' at den ikke er helt original Men det er selvfølgelig bedre end slet ingen Studio Monitor's Hvis den lyder godt og bassen er D Y Y Y B ,så er det ved at være som det skal være.
Vi har endnu til gode at høre TR2055 på Studio Monitor's,men måske vi kan nå den kombination,inden Tunghør's afgang til de varme lande Dog er der nok ikke noget at hente ved den kombination,da TR2075 og Studio Monitor's er som skabt for hinanden

Jeg vil lige igen gøre opmærksom på denne cd-afspiller(niks,jeg kender ikke sælger! ): TCD3015A Skal han ikke bare ha' et tilbud som han ikke kan afslå?

Tante Berg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Juli 2007 kl. 17:53 | IP-adresse registreret  

2-mas:Det der med 'Fuldt medlem' betyder bare at man har passeret indlæg nummer 500.Så du har en bid vej endnu Men det hjælper gevaldigt at afholde eller deltage i lytteaftener.Jeg kan anbefale det.Jeg har i hvert fald kun positive erfaringer med at afholde lytteaftener,og også med at deltage i dem Hvis vi to ikke boede i hver sin ende af landet,så havde du nok allerede været her og fået et lyt på mit grej og omvendt
Med hensyn til TR2075,så er der af og til fornuftige apparater i Tyskland.Der er en lige nu til 399 Euro...... Flot er den i hvert fald,og prisen er ikke urealistisk høj,forudsat at den bare spiller,forstås
Her er den: TR2075
Jeg er selv ret påholden,især fordi jeg har en i forvejen,så mit prisforslag på 250 Euro blev blankt afvist Men bemærk lige at signalmeteret er fra en TR2055 og ikke en TR2075

Min TR2075:

Den fra tysk eBay:

Som du måske kan ane,så er der to rækker tal på min,og det er der ikke på den anden,som jeg mener må stamme fra en TR2055.Men man ser faktisk mange TR2075'ere med kun en enkelt række tal.I min manual er der også to rækker tal,så det må være det originale Men det betyder INTET for afviklingen af LYDEN

stiv
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Juli 2007 kl. 18:41 | IP-adresse registreret  

Her er en TR 2025' med samme signal metre som din TR 2075' har...
Sidder det signal metre mon  monteret  sådan lidt til fældigt

stiv
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Juli 2007 kl. 18:50 | IP-adresse registreret  

2-mas skrev : Foruden SM har jeg også sat mine 26år (vistnok) gamle Bose 601 til 2055'eren, og det lyder fantastisk selvom der på den måde er 20 enheder, der skal spilles op . Naboerne er måske glade for, at der lige pt. foretages pudsning og polering af de 2 nye og fødderne.

2-mas, ifølge Tante Berg, skulle dine naboer blive mindre plaget af bas'en fra Studio Monitor højttalerne med lukket kabinet i forhold til bas'en fra højttalere med bas refleks port så spil du bare løs og tal med naboerne bagefter

2-mas
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Maj 2007
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 23 Juli 2007 kl. 20:17 | IP-adresse registreret  

Tante du har ret...mon ikke der havde været lyttet, hvis i havde boet det rette sted ....var der ikke en engang, der sagde "Denmark is a little land, and we do not understand", var det ikke Sjælland han tænkte på ? . Tante+Guld Toborg Ang. "fuldt medlem" må jeg klart udtrykke min mishag over sådanne krav...troede bestemt det havde noget med Brancaerne og Guld Tuborg at gøre .

Sælgeren af 2075 på den tyske Ebay, har oplyst at "ja das Gerät funktioniert sehr gut, wie beschrieben und ist auch im sehr schönen Zustand. Versand nach Dänemark ist ebenfalls möglich.".........og det ER en mand  ...jeg regner ikke med at byde med på det prisniveau !

Det er helt korrekt at de uoriginale basser "trækker ned", men sålænge lyden er som den skal være, gør det ikke så meget. og jeg mener helt bestemt at lyden har været ens i de tre sæt SM'ere jeg har hørt.....og jo bassen rykker også i maveregionen .... så skulle der sidde endnu en Kjøwenhavner og håbe, KAN HAN GODT GLEMME DET

2055 i Aalborg har også signalmetre, som vist på tysk Ebay...ha' en god aften derude i det Tandbergske land

Til top Vis 2-mas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 2-mas

Mashuro
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Juli 2007 kl. 20:54 | IP-adresse registreret  

Det der med Branca og pilsnere skal du ikke ligge så meget i
(så var jeg vist blevet "fuldt medlem" langt tidligere ).
Nu har du fået fingrene i noget Tandberg og så kommer indlæggene helt af sig selv
Bare se hvad Tanten har fået ud af denne tråd!! Daglige indlæg og god tone Og samlingspunktet er god lyd - hvad kan man mere forlange?!

Var det ikke en ide at lave en tråd med billeder af dit setup?
Så kan du fortælle din Tandberg historie og måske inspirere flere?
For det er vel helt i trådens ånd?
At udbrede kendskabet til Tandberg og så at overtale folk til at få det hjem
"Som ringe i vandet....."

mirland
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 November 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 23 Juli 2007 kl. 21:17 | IP-adresse registreret  

Er der nogen grund til at I alle sammen kører med alle andre serier end 30XX ? Jeg så lige den her på dba. Den ser da fræk ud !

Men nu har jeg fuldt den her tråd læææænge og jeg er stadig ikke helt sikker på at jeg har forstået, hvad det er for en lyd-type Tandberg står for ? Åben ? Lys? Mørk ? Varm ? Kold ? Detaljeret ?

Et referat af Tandbergs kvaliteter og evt. de forskellige serier ville være riiigtig rart

<< Forrige Side af 273 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes