| Forfatter |
|
Roky Forum Bruger

Bruger siden: 31 Januar 2007 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1974
|
| Sendt: 22 Juni 2007 kl. 21:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tante Berg skrev:
Roky:Hvis du/I er glade for lyden i TR2075 MkII,så bare vent......Jeg er ikke et sekund i tvivl om at en TR2075 grisebanker TR2075 MkII! TR2075 er noget af det sidste fra Tandberg,der havde den 'gamle' og 'rigtige' Tandberg-lyd.Det ændrede sig i 1977,hvor TR2075 MkII kom,og året efter med den,lydmæsigt,identiske TR2080.Nu er det vist på tide med et par billeder.....
TR2075 fra 1975 og 1976(bemærk de seks drejeknapper.Kun på TR2075 er der sort nylon-viser,samt de tidlige TR2055'ere):
TR2075 MkII fra 1977(som du kender så godt ):
TR2080 fra 1978(identisk,lydmæssigt,med TR2075 MkII):
Og et mere af TR2080:
Tre afsindigt flotte og velspillende apparater.Men den første er nu den aller-fedeste!!Altså efter min egen ringe mening
Som nordmændene siger,så købte man møbler,når man købte større Tandberg.Og det er rigtigt  |
|
|
Mand nogle fede billeder
Tante Berg kan du ikke lige prøve at præcisere hvilke lydmæssige forandringer der var på de gamle, og så til de "nye"? Recievere
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
| Sendt: 22 Juni 2007 kl. 22:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja der er en flot glød i det træværk på Tantes foretrukne 2075'er - mon ikke lyden også har en varm glød uden at være mudret ??
__________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
| Til top |
|
| |
Onedruide Forum Bruger

Bruger siden: 27 Maj 2007 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 12
|
| Sendt: 23 Juni 2007 kl. 00:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej "Tante" Jeg forstår ikke at du mener at alt det der er efter 1977 IKKE er i VT's ånd VT- har ikke haft fingerne i det udstyr der er kommet efter 60érne men har kommet med indput.Han havde et mål med at lave en ultimativ højtaler, den blev først produceret efter hans død. ( TLM 3005 ) han havde skitseret et skævt kabinet 4 vejs system et meget avanceret delefilter. jeg må sige den ultimative højtaler fra VT´s ånd der findes ikke bedre. det viser kun at hvad ang. højtaler er VT.s det bedste. Men når man her på tråden mest snakker om reciever og lign. Må man nok sige at VT. sagde at kun det bedste var godt nok ( derfor har Tandberg nok været Highend udstyr altid ) Tænk på der er nok ikke nogen producent der efter 30-35 år kan levere en lyd som Tandberg.
Wyke
__________________ Wyke
|
| Til top |
|
| |
Onedruide Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Juni 2007 kl. 00:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg må nok for en god ordens skyld sige at udstyr før 1977 er kvalitet, af alle de tuner,reciever,forstærker jeg har haft gennem tiden må jeg sige at Tandberg og Luxman ( gl ) er det mest gedigne udførte.
__________________ Wyke
|
| Til top |
|
| |
Onedruide Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Juni 2007 kl. 01:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tante""
Jeg kom lige til at læse et af dine svar "78" ang. high end det jeg mener med HE er kvaliteten i lyden dvs. at en gammel transister radio med externe højtaler kan give en ( High-end ) lyd pga. hvad mit øre kan lide.Så i mine øre er High -end ikke prisen men lyden i mine øre.( og der er vi jo alle forskellige).
__________________ Wyke
|
| Til top |
|
| |
ulfsn Forum Bruger

Bruger siden: 18 Maj 2007 Lokalitet: Norge
Status: Offline Indlæg: 129
|
| Sendt: 23 Juni 2007 kl. 03:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Onedruide skrev:
Hej "Tante" Jeg forstår ikke at du mener at alt det der er efter 1977 IKKE er i VT's ånd VT- har ikke haft fingerne i det udstyr der er kommet efter 60érne men har kommet med indput.Han havde et mål med at lave en ultimativ højtaler, den blev først produceret efter hans død. ( TLM 3005 ) han havde skitseret et skævt kabinet 4 vejs system et meget avanceret delefilter. jeg må sige den ultimative højtaler fra VT´s ånd der findes ikke bedre. det viser kun at hvad ang. højtaler er VT.s det bedste. Men når man her på tråden mest snakker om reciever og lign. Må man nok sige at VT. sagde at kun det bedste var godt nok ( derfor har Tandberg nok været Highend udstyr altid ) Tænk på der er nok ikke nogen producent der efter 30-35 år kan levere en lyd som Tandberg.
Wyke
|
|
|
Om det du skriver er riktig,så er det en liten sensasjon ,for det har,så vidt meg bekjent,ikke vært påvist tidligere at noe av Tbs produktrekke etter 76 har hatt noen inflydelse av Vebjørn Tandberg.(bortsett fra den"kreative misnøye" og fabrikkens ånd-da)Han var riktig nok,opprinnelig høyttalermann,og derfor er det jo ikke utenkelig.-Så mitt spørsmål blir da;kan du være så vennlig å oppgi dine kilder til denne historien?Dette er en meget interessant Tandberg - historie,som ikke har vært kjent før:-At han hadde tegnet 3005 på et langt tidligere tidspunkt..
Mvh Rune __________________ Egentlig holder det med Tandberg,men det er mye som er morsomt likevel..
|
| Til top |
|
| |
tunghør Forum Bruger

Bruger siden: 24 Marts 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1430
|
| Sendt: 23 Juni 2007 kl. 03:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Her i huset gad 2055'eren heldigvis synge lidt for Tanten og jeg i aften - den måtte jo forsvare sig lidt, efter overhalingen forleden. Mini-75'er!
|
| Til top |
|
| |
Tante Berg Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2247
|
| Sendt: 23 Juni 2007 kl. 11:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Onedruide skrev:
<span style="font-family: Times New Roman,Times,serif;">Hej "Tante"Jeg forstår ikke at du mener at alt det der er efter 1977 IKKE er i VT's ånd VT- har ikke haft fingerne i det udstyr der er kommet efter 60érne men har kommet med indput.Han havde et mål med at lave en ultimativ højtaler, den blev først produceret efter hans død. ( TLM 3005 ) han havde skitseret et skævt kabinet 4 vejs system et meget avanceret delefilter.jeg må sige den ultimative højtaler fra VT´s ånd der findes ikke bedre. det viser kun at hvad ang. højtaler er VT.s det bedste.Men når man her på tråden mest snakker om reciever og lign. Må man nok sige at VT. sagde at kun det bedste var godt nok ( derfor har Tandberg nok været Highend udstyr altid ) Tænk på der er nok ikke nogen producent der efter 30-35 år kan levere en lyd som Tandberg.Wyke</span>
|
|
|
Jeg ANTAGER.....for jeg sidder ikke med så mange informationer.Hvis nogen VED noget,så vil jeg da opfordre til at poste det her  Det ændrer dog ikke ved at der er markant lydforskel fra TR2075 til TR2080.Det VED jeg,for det har jeg hørt med egne ører,her i stuen(luksus)  Årstallene passer næsten for godt til min påstand,at lyden i Tandberg's recievere toppede med TR2075,som kom i kølvandet på Vebjørn Tandberg's afgang.Derefter gik det lydmæssigt ned ad bakke,efter min ringe mening(og et par stykker andres mening).Hvad der så skyldtes denne lydmæssige nedgang,det ved jeg ikke.Der er det at jeg begynder at stykke puslespillet sammen,af mangel på reel information.Der er lidt 'detektiv-arbejde' over det  Og jeg gør det gerne,da det interesserer mig rigtigt meget  Denne tråd hjælper mig meget,til at stykke puslespillet sammen.Når alt dette omkring TR2075 MkII og TR2080 er sagt,så fandt Tandberg atter melodien da de introducerede 3000-serien(efter en konkurs eller to?)....Og dermed TML3005,som du er den lykkelige ejer af,Onedruide  Har du forresten fået basserne repareret?
R-l-b:Der er INTET der mudrer i nogle af mine setup's.Og heller ikke i TR2075 og Studio Monitor
Roky:TR2075 leverer noget mere smæk i bassen(og bassen forekommer dybere),'større' mellemtone,end TR2080(og dermed TR2075 MkII).Der er mere 'liv i kludene' i TR2075 end i TR2080.Jeg havde jo fornøjelsen af TR2080 i 3 dage,efter at ha' hørt på TR2075 i ca 9 måneder.Så snart jeg havde sat TR2080 til,så glædede jeg mig til at TR2080 blev hentet og jeg ku' få min TR2075 tilbage i setup'et  Vild luksus  Jeg vil ikke bytte,det er helt sikkert  Roky,hvis du får en TR2075 op under neglene,så skal du lave en 'shoot-out' med din far og hans TR2075 MkII.Tro mig,I vil sidde og undre jer
DEMENTI:Jeg må hermed dementere min mening for nogle dage siden,om at TR2055 lå for tæt på lyden i TR2080.Det passer overhovedet ikke.Jeg havde fornøjelsen af at lytte på Tunghør's TR2055 hele aftenen igår.Den havde en del udfald i venstre kanal i starten,men som aftenen skred frem,så blev den mere og mere stabil.Og hold da op,hvor lyder den bare FEDT!!Det er altså utroligt.Lækkert at få hørt den ordentligt.Og herligt at vi kan vedtage at TR2055 kan indgå i det gode selskab  Tak for igår,Tunghør __________________ 'Før eller siden ender du alligevel med Tandberg' http://www.youtube.com/watch?v=PN2tncOLdKE
|
| Til top |
|
| |
ulfsn Forum Bruger

Bruger siden: 18 Maj 2007 Lokalitet: Norge
Status: Offline Indlæg: 129
|
| Sendt: 23 Juni 2007 kl. 11:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tante Berg skrev:
Onedruide skrev:
<span style="font-family: Times New Roman,Times,serif;">Hej "Tante"Jeg forstår ikke at du mener at alt det der er efter 1977 IKKE er i VT's ånd VT- har ikke haft fingerne i det udstyr der er kommet efter 60érne men har kommet med indput.Han havde et mål med at lave en ultimativ højtaler, den blev først produceret efter hans død. ( TLM 3005 ) han havde skitseret et skævt kabinet 4 vejs system et meget avanceret delefilter.jeg må sige den ultimative højtaler fra VT´s ånd der findes ikke bedre. det viser kun at hvad ang. højtaler er VT.s det bedste.Men når man her på tråden mest snakker om reciever og lign. Må man nok sige at VT. sagde at kun det bedste var godt nok ( derfor har Tandberg nok været Highend udstyr altid ) Tænk på der er nok ikke nogen producent der efter 30-35 år kan levere en lyd som Tandberg.Wyke</span>
|
|
|
Jeg ANTAGER.....for jeg sidder ikke med så mange informationer.Hvis nogen VED noget,så vil jeg da opfordre til at poste det her Det ændrer dog ikke ved at der er markant lydforskel fra TR2075 til TR2080.Det VED jeg,for det har jeg hørt med egne ører,her i stuen(luksus) Årstallene passer næsten for godt til min påstand,at lyden i Tandberg's recievere toppede med TR2075,som kom i kølvandet på Vebjørn Tandberg's afgang.Derefter gik det lydmæssigt ned ad bakke,efter min ringe mening(og et par stykker andres mening).Hvad der så skyldes denne lydmæssige nedgang,det ved jeg ikke.Der er det at jeg begynder at stykke puslespillet sammen,i mangel af reel information.Der er lidt 'detektiv-arbejde' over det Og jeg gør det gerne,da det interesserer mig rigtigt meget Denne tråd hjælper mig meget,til at stykke puslespillet sammen.Når alt dette omkring TR2075 MkII og TR2080 er sagt,så fandt Tandberg atter melodien da de introducerede 3000-serien(efter en konkurs eller to?)....Og dermed TML3005,som du er den lykkelige ejer af,Onedruide Har du forresten fået basserne repareret?
R-l-b:Der er INTET der mudrer i nogle af mine setup's.Og heller ikke i TR2075 og Studio Monitor
Roky:TR2075 leverer noget mere smæk i bassen(og bassen forekommer dybere),'større' mellemtone,end TR2080(og dermed TR2075 MkII).Der er mere 'liv i kludene' i TR2075 end i TR2080.Jeg havde jo fornøjelsen af TR2080 i 3 dage,efter at ha' hørt på TR2075 i ca 9 måneder.Så snart jeg havde sat TR2080 til,så glædede jeg mig til at TR2080 blev hentet og jeg ku' få min TR2075 tilbage i setup'et Vild luksus Jeg vil ikke bytte,det er helt sikkert Roky,hvis du får en TR2075 op under neglene,så skal du lave en 'shoot-out' med din far og hans TR2075 MkII.Tro mig,I vil sidde og undre jer
DEMENTI:Jeg må hermed dementere min mening for nogle dage siden,om at TR2055 lå for tæt på lyden i TR2080.Det passer overhovedet ikke.Jeg havde fornøjelsen af at lytte på Tunghør's TR2055 hele aftenen igår.Den havde en del udfald i venstre kanal i starten,men som aftenen skred frem,så blev den mere og mere stabil.Og hold da op,hvor lyder den bare FEDT!!Det er altså utroligt.Lækkert at få hørt den ordentligt.Og herligt at vi kan vedtage at TR2055 kan indgå i det gode selskab Tak for igår,Tunghør |
|
|
Det faller fint inn i hva entusiastene i Norge har kommet frem til-ja!
__________________ Egentlig holder det med Tandberg,men det er mye som er morsomt likevel..
|
| Til top |
|
| |
tunghør Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Juni 2007 kl. 12:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Selv tak for i går, Tante - det var hyggeligt! Fedt at vi fik lokket 2055'eren til at gi' en sang, så du kunne få hørt den igen, og få bekræftet at den absolut er en af dem der er værd at samle på  Og så fik vi jo også hørt TP41 med en hifisystem 7'er - utroligt at en lille transistorradio på batterier kan fyre den af på den måde..
|
| Til top |
|
| |
dux 1 Forum Bruger

Bruger siden: 27 December 2006 Lokalitet: Nordjylland
|
| Sendt: 23 Juni 2007 kl. 15:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Tante Berg, det glæder meg meget at du har fået et andet andet syn på 2055 bortset fra kræfterne i 2075 så syntes jeg personligt at den spiller ligeså godt,de kører jo også med den samme tunerdel.
tunghør: synd at du har lidt problemer med udfald på den,jeg har erfaret at det er ligesom de ikke er rigtigt færdigbagt,jeg har en som også driller lidt den har lidt støj fra trafo når den bliver varm øv øv, men ellers kører den fint.
mvh arne
|
| Til top |
|
| |
tunghør Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Juni 2007 kl. 17:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, jeg har fået fat i to modeller der har halløj med den venstre kanal. Det lader til at være et ret almindeligt problem - selv Tantens havde lidt udfald i venstre kanal i starten - men der er åbentbart ingen der rigtigt har luret fejlen. Man skulle ellers mene at det måtte dreje sig om en fejl andre var stødt på, på et tidspunkt, men det lader vist ikke til det.. Anyway, Mellmhjulet er på sagen, da jeg fik overtalt ham til at prøve at kigge på 75'eren  . Så gad vide om det ikke lige pludselig lykkes at få dem repareret..
|
| Til top |
|
| |
Gråskæg Forum Bruger

Bruger siden: 08 April 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 213
|
| Sendt: 23 Juni 2007 kl. 22:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja så blev der stille i det lille hjem
Tr200'en døde en med en knasende lyd i højre kanal (måtte lige tjekke højtaler tilslutningen) med alle de venstre kanal
problemer.
men så måtte Tuner-Amplifier*en op på hylden og spille, og den gør det jo også godt på en måde, den har jo nok en lidt blødere
måde at spille, men mangler lidt af Tr200'erns kraft og saft. og nu har den fået en gang rens, så kan den stå og trække til
imorgen.
der er tilsyneladende skiftet kondensator i den ene kanal, og loddet en modtand på. Håber den spiller igen i morgen
|
| Til top |
|
| |
Tante Berg Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Juni 2007 kl. 00:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ulfsn:Du skrev:'Det faller fint inn i hva entusiasterne i Norge har kommet frem til,ja'.  Det tager jeg som en stor cadeau til mig  Jeg kan ævle om Tandberg,og gætte mig til en hel del.Men når en nordmand fortæller at jeg ikke er helt galt på den,så er jeg jo på rette vej  Ulfsn,jeg har det som dig.Jeg vil også gerne ha' uddybet 'Onedruide's' påstand om Vebjørn Tandberg's (tilsyneladende) meget tidlige design af TML3005.
Onedruide:Fortæl om din TML3005(kan du ikke smide nogle billeder af den her?).Og fortæl os om din kilde til din påstand om at Vebjørn Tandberg skulle have designet TML3005 adskillige år før han gik på pension.Jeg vil vide mere!!!  Meget spændende at høre,må jeg sige  Personligt har jeg uendeligt svært ved at tro at TML3005 skulle grisebanke et sæt Studio Monitor's..........  But I could be wrong
Gråskæg:Surt sjov.....Jeg har selv en TR200 der skal ha' massage,før den kan spille.Øv.Nå,men du skal jo nok stikke den en ny elektrolyt,eller to.Samme her.Godt at du har lidt 'back-up' i huset,i form af Tuner-Amplifier  Samt din Sølvsuper 12.Den er gået hen og blevet et hit,her i huset.På TL1210  Det sparker R*V!!! __________________ 'Før eller siden ender du alligevel med Tandberg' http://www.youtube.com/watch?v=PN2tncOLdKE
|
| Til top |
|
| |
Tante Berg Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Juni 2007 kl. 19:55 | IP-adresse registreret
|
|
|