| Forfatter |
|
Gråskæg Forum Bruger

Bruger siden: 08 April 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 213
|
| Sendt: 17 Juni 2007 kl. 22:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja det er lidt forurening, men jeg så Ulfsn havde fået fat i en gammel Pioneer og mente lyden
var lidt ala Tandberg og nu har den da stået en dags tid og nået til 240 på 4 bud og det er
da også en flot sag
|
| Til top |
|
| |
krenzler Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 5449
|
| Sendt: 18 Juni 2007 kl. 04:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
4000,-NOK+! Ouch!
Godt nok er den flot og godt nok er det "comsys_180191" og godt nok er agurker dyre i Norge(?) men er det ikke lidt OTT? Den på tysk eBay var også virkelig flot og den røg som nævnt for 178€ (+28€ for shipping).
|
| Til top |
|
| |
Tante Berg Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2247
|
| Sendt: 18 Juni 2007 kl. 05:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er godt nok en hel del TR2055'ere til salg lige i øjeblikket.Den er fed og alt det der,men den mangler altså en sjat, sammenlignet med TR2075  Jeg synes generelt at priserne har det med at skyde i vejret......Der var et sæt TL2520 (højttalere) på eBay(Tyskland) der,sidst jeg kiggede,var på 145 Euro.Det er altså lidt vildt.........
Med hensyn til TR2055,så er den nok noget slankere i lyden,end storebror TR2075.Og det tror jeg hænger sammen med at den er samtidig med TR2075 MkII og dermed meget tæt på TR2080 i lyden.Personligt er jeg ikke til den lyd,da den er noget 'slank' i det.Må jeg be' om den ægte vare
Senere idag vil jeg gå på jagt i min TR2075.Jeg bliver nødt til at finde lidt mere lys derinde et sted........Der må sidde en modstand,eller der må være et lille potmeter.....hvad ved jeg __________________ 'Før eller siden ender du alligevel med Tandberg' http://www.youtube.com/watch?v=PN2tncOLdKE
|
| Til top |
|
| |
tunghør Forum Bruger

Bruger siden: 24 Marts 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1430
|
| Sendt: 18 Juni 2007 kl. 11:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
En 55'er lyder da godt nok, og med den gode varme tandberg lyd. Tror du må forbi og lytte til min igen, en dag hvor den gider virke, Tante  . Tæt på en 2080 i lyden er den ihvertfald ikke - den lyder efter min mening præcis som en 75 mk1'er, bare med lidt færre kræfter. De har nok brugt en masse gamle stumper de har haft på lager til at bygge dem af - trafoen f.eks er jo også en gammel type, som ligner dem der sidder i tr200, tr1000 og huldraen - bare lidt større. 2055 er åbentbart lidt en sjov ting, for selvom den kom samtidig med 2075 mk2, så har de første også de gamle knapper med sorte visere. Lyden er i top  Jeg så forøvrigt et sæt studio monitors på et loppemarked i går. De var solgt, og stod bare og ventede på at køber afhentede dem. Ejeren af boden ville ikke ud med hvad de havde kostet, da det var deres politik ikke at oplyse prisen når varen var solgt, så jeg kunne desværre ikke få tilfredsstillet min nysgerrighed - men alt plejer at være for dyrt på det loppemarked.. Desuden var det uden sammenligning det grimmeste sæt monitors jeg har set. De lignede noget der havde stået i en lade i årevis  , så jeg havde såmænd nok ikke købt dem alligevel..
|
| Til top |
|
| |
Tante Berg Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Juni 2007 kl. 17:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tunghør:Tjah,jeg er nu ikke sikker på at du har ret.Byggeåret for TR2055 fornægter sig ikke(1977).....Jeg har mine begrundede tvivl om hvorvidt lyden har noget som helst at gøre med TR2075(jeg nægter at kalde den 'MkI',da den bare er den rigtige  ).Jeg husker den ikke så godt,den TR2055,da den ikke har spillet ret længe,her i huset.Jeg må høre den igen,for at kunne bedømme det ordentligt.Men årstallet er for mig lidt 'skræmmende'.Og nok til at den er mere eller mindre udelukket af 'det gode selskab'  Men hvis andre er glade og tilfredse,så er det jo bare tip-top  Det er først nu,at jeg er blevet lidt lunken på TR2055......fordi den er samtidig med TR2075 MkII(som jo blev til TR2080 året senere).....Men jeg kunne jo tage fejl.....  ......selvom jeg tvivler
Giver dette indlæg nogen mening? __________________ 'Før eller siden ender du alligevel med Tandberg' http://www.youtube.com/watch?v=PN2tncOLdKE
|
| Til top |
|
| |
ulfsn Forum Bruger

Bruger siden: 18 Maj 2007 Lokalitet: Norge
Status: Offline Indlæg: 129
|
| Sendt: 18 Juni 2007 kl. 19:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er enig i at byggeåret 1977 er et skummelt år.Gullyden fra Tandberg var i all hovedsak tilbakelagt,og de landet på en lydsignatur som lignet på mange andre produsenter,desverre.Likevel tror jeg Tunghør har rett i noe av det han nevner.Med mine ører kan jeg ikke få til noe annet enn at 2055 ligner mer på den rene 2075 enn på mk2,lydmessig .Riaaen er feks. ikke til å høre forskjell på,og det er STOR forskjell i riaa på 2075 og mk2/2080.Det at den ble produsert i kun ett år kan også tyde på at Tunghør har rett når han snakker om restlager av deler.Dette var noe TB bestandig gjorde,dvs.de brukte opp sine gamle deler i sine nyere modeller.Dette gjorde de nesten konsekvent,og det er kanskje grunnen til et relativt stort modellspekter....? 2055 ble laget i ett år i bare to serier,(tror jeg),og det kan høres ut som et typisk gjenbruksprosjekt....
I alle fall drar mine ører den konklusjonen at 2055 og 2075 har minst 80% samme lydsignatur.Den er ,naturlig nok litt slappere i basstrykket,men du skal spille forholdsvis høyt for å høre det.2055 ligner definitivt ikke på 2075 mk2/2080 i lyden.
Mvh Rune  
PS.Jeg må nesten få lov til å nevne Pioneer SX 838 fra 75.Den spiller,rett og slett,like bra som 2075 og TR 1000!!Det er helt sant.En gudommelig mellomtone og et basstrykk du ikke skulle tro var mulig på 2x 50 w.-Men den har en driftsspenning på respekttable 380W!!!+ en crisp vintage diskant.Dårlig riaa som et minus. __________________ Egentlig holder det med Tandberg,men det er mye som er morsomt likevel..
|
| Til top |
|
| |
Tante Berg Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Juni 2007 kl. 20:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ulfsn:Okay,tak for input.Jeg vil bare ikke ha' noget inden for døren der minder om TR2080(sorry,Guldtuborg  ).Fordi jeg mener at lyden i TR2075 er meget federe  Selv Guldtuborg,der er den super-lykkelige ejer af TR2080 må indrømme at der er lidt mere af alt det gode i en TR2075,end i en TR2080
Så en TR2055 er lidt et 'udskud',bygget af rester?Det synes jeg er fantastisk,hvis det er korrekt.Den er dælme flot,sådan en.Men det er svært for mig at se hvad jeg selv skal med sådan en,når nu jeg har den ægte vare stående  Jeg skal ikke ha' en TR2055,medmindre jeg får den ekstremt billigt,hvilket der vist ikke er den store fare for p.t.
Og jeg skal heller ikke ha' en Pioneer.Men det er da interessant alligevel,at den kan måle sig med Tandberg.Det er der jo ellers ikke så meget der kan __________________ 'Før eller siden ender du alligevel med Tandberg' http://www.youtube.com/watch?v=PN2tncOLdKE
|
| Til top |
|
| |
ulfsn Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Juni 2007 kl. 20:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg må understreke at dette ikke er noe jeg vet,men jeg vet at det var TBs policy å bruke opp så mye som mulig av overskuddsmaterialet.Når det gjelder 2075 så kan jo ikke det være tilfellet,for den tok jo over for TR 1000 som den største receiver.Den er jo som kjent helt anderledes oppbygd,men med nesten den samme lydsignaturen likevel.De discrete kretsene kan jo forsåvidt være like for det da,(og de tror jeg har skylden for den gode lyd,den endret seg i alle fall når nye ICer ble introdusert i produktene.De ble brukt i 2075/2080,og sånn ble de nå lydende...)men det er de fleste av komponentene som er forskjellige,og det taler vel for at 2075 var en,nesten,ren nyskapning.-Og noe av det kraftigste de kom til å bygge!
Mvh Rune __________________ Egentlig holder det med Tandberg,men det er mye som er morsomt likevel..
|
| Til top |
|
| |
dux 1 Forum Bruger

Bruger siden: 27 December 2006 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 12
|
| Sendt: 18 Juni 2007 kl. 21:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
seansmiller Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 511
|
| Sendt: 18 Juni 2007 kl. 22:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tante Berg skrev:
Og jeg skal heller ikke ha' en Pioneer.Men det er da interessant alligevel,at den kan måle sig med Tandberg.Det er der jo ellers ikke så meget der kan  |
|
|
Jeg vil jo som sagt rigtigt gerne stille op med en Sansui G-8700DB, med muligheden for grisebank den ene eller den anden vej. Og der vil være no hard feelings fra min side.  __________________ En Tandberg gi'r sig aldrig ud for mere end den er
|
| Til top |
|
| |
tunghør Forum Bruger

Bruger siden: 24 Marts 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1430
|
| Sendt: 18 Juni 2007 kl. 23:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, jeg kan egentlig også bedst li' bare at kalde den 2075, det var mere for ikke at skabe yderligere forvirring i et lidt snørklet indlæg at jeg hæftede et mk1 på  . Det skal nok passe med at de lavede to serier af 2055, Ulfsn. Der er ihvertfald også nogen der har de nye knapper uden sorte visere. Om der er forskel indvendigt ved jeg så ikke, men det kunne da godt være. Jeg er enig med Tanten i at 2075 er bedre, men det gør jo ikke en 2055 til en dårlig reciever. Den skal nok bare parres med nogle lidt mere letdrevne højttalere, og så kan det såmænd være det ender med at det er den der lyder bedst. Men de ekstra 20 watt giver altså en del mere kontrol til krævende højttalere. Udskud er dog et grimt ord, for så velspillende og lækker en sag - skal vi ikke hellere kalde den "lidt uden for nummer"?  Ulfsn: Jeg har endnu tilgode at høre en tr1000 for alvor - men jeg læser det som om den og 2075 har samme lyd, bare med watt'ene til forskel? Her gik jeg rundt og troede at der var en stor forskel på de to - en tr1000 har da ellers kondensatorer i udgangen, ligesom en tr200 og en huldra 10, ikke? Det havde jeg regnet med gav en lyd der var tættere på huldra'en end på 2075, men det er altså ikke tilfældet?  Ja, det kunne være interesant at sammenligne de gamle recievere, Seansmiller - jeg tror bare ikke rigtig der er nogen der orker slæberiet lige i øjeblikket. Det er jo ikke ligefrem letvægtere vi har med at gøre..  . Måske engang når vi når efteråret, og vejret begynder at anspore til indendørs sysler igen  Dux: hvordan spiller 5020'ere? Hvis du har hørt en studio monitor kunne en sammenligning være rigtig interesant at høre om! EDIT: og det har du jo!  - fortæl, fortæl
|
| Til top |
|
| |
ulfsn Forum Bruger

|
| Sendt: 19 Juni 2007 kl. 00:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg var nok litt upresis! Jeg vil nok foretrekke TR 1000,men totalt sett så utgjør de ekstra wattene i 2075 nok til at kontrollen blir litt bedre ved noe høyere lydstyrke.Likevel er 2075 en av de aller.aller beste uten kondensatorer i utgangen.Det er en finere diskantgjengivelse i TR 1000-da!
Mvh Rune __________________ Egentlig holder det med Tandberg,men det er mye som er morsomt likevel..
|
| Til top |
|
| |
Tante Berg Forum Bruger

|
| Sendt: 19 Juni 2007 kl. 06:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Okay okay,så er en TR2055 for fed  Den er i hvert fald flot!Jeg kan ikke huske at jeg har kaldt den en bastard,men jeg mener at TR2055 er lidt uden for nummer  Ulfsn,du nævner at Tandberg's policy gik ud på at bruge stumperne op.........uden sammenligning iøvrigt,så fungerer det nogenlunde sådan for mig selv
Jeg vil godt understrege at hvis man er til Studio Monitor's og lyden i TR2075,så bør man ikke miste fokus og stille sig til tåls med TR2055.Så må man ta' skridtet fuldt ud.......det kan anbefales  Som sagt,hvis den var billig nok,så ville jeg ikke tøve et sekund med at købe en TR2055.Og det er jo positivt at den ikke læner sig op ad TR2075 MkII og TR2080,rent lydmæssigt,men mere op ad TR2075.Så er det vist på plads
Jeg er ikke nået videre med lyset i min TR2075.Og det er ikke sikkert at jeg kommer videre(if it ain't broken,don't fix it)  Jeg vil i hvert fald ikke gøre et stort nummer ud af det,da min TR2075 ER meget flot som den er og yderst velfungerende  Men jeg tror at jeg lodder den kondensator tilbage på trafo'en hvor den kom fra.Den er vist at betragte som et netstøj-filter...(mener en kammerat)
Er der nogen der kan oplyse om de blå ender på disse knapper er originalt?Farven er lige i øjet
TR2075 __________________ 'Før eller siden ender du alligevel med Tandberg' http://www.youtube.com/watch?v=PN2tncOLdKE
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
| Sendt: 19 Juni 2007 kl. 08:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
her mangler et g i annoncen men der er en receiver fra "Tanber" i KBS http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=47967hved ikke hvad det er men der er måske nogen i denne lidt subjektive tråd der fandt den interessesant
__________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
| Til top |
|
| |
Tante Berg Forum Bruger

|
| Sendt: 19 Juni 2007 kl. 18:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
R-l-b:Det er min gamle Sølvsuper 11(vi byttede recievere  ).Den virker og er som Poul-Erik beskriver den.Desværre er den ikke så lige til at få lys i.Men det må jo ku' laves.Ellers en velfungerende lille sag __________________ 'Før eller siden ender du alligevel med Tandberg' http://www.youtube.com/watch?v=PN2tncOLdKE
|
| Til top |
|
| |
Tante Berg Forum Bruger

|
| Sendt: 19 Juni 2007 kl. 19:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Tante Berg Forum Bruger

|
| Sendt: 19 Juni 2007 kl. 21:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
ulfsn Forum Bruger

|
| Sendt: 19 Juni 2007 kl. 23:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dette skal bli gøy å få rapport om!Jeg gjetter på at dere begge vil bli overrasket,for dette blir en test der dere får prøvet hvor vintage i lydsmak dere er!Jeg tipper at Sansuien kanskje bedre kan sammenlignes med Huldra 10 i lydsignatur,liksom min Pioneer SX 838!Det er ikke til å komme fra Tante Berg , at 2075 har forflyttet seg litt videre(negativt eller positivt??) i forhold til den lyden som finnes i feks H 10 og TR 1000/1010.
Vi som etterhvert har forsøkt flere vintagemerker,og som i utgangspunktet liker Tandberg,har vel forsåvidt blitt enige om at det er snakk om Pioneer,noen Sansui,og noen få Kenwoodtyper(som jeg ikke har hørt)som kan måle seg,og kommer opp i Tandbergklassen når det gjelder den gode vintagelyd!Marantz er også blitt nevnt som en kandidat,men der har jeg desverre ingen referanser.
|
| Til top |
|
| |
dux 1 Forum Bruger

Bruger siden: 27 December 2006 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 12
|
| Sendt: 20 Juni 2007 kl. 16:46 | IP-adresse registreret
|
|
|