| Forfatter |
|
r-l-b Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
| Sendt: 27 Maj 2007 kl. 14:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mashuro: er det også tandberg de store ht yderst? Tante : Ny har du vel brugt nogle ordenlige mur-pløkker ? Har du konsulteret en bygningkonstruktør om at væggen og huset som helhed kan bære så de ikke pludeseligt har nabovæggen liggende inde i din stur ??
__________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
| Til top |
|
| |
Mashuro Forum Bruger

Bruger siden: 27 Maj 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 970
|
| Sendt: 27 Maj 2007 kl. 15:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
r-l-b skrev:
Mashuro: er det også Tandberg de store HT yderst?Tante : Nu har du vel brugt nogle ordenlige mur-pløkker ?Har du konsulteret en bygningkonstruktør om at væggen og huset som helhed kan bære så de ikke pludseligt har nabovæggen liggende inde i din stue ??
|
|
|
De store er TML 3005.
En ordentlig moppedreng at få plads til, men jeg er sikker på at Tanten finder plads hvis han skulle støve et sæt op, right? __________________ Derfor Økologi
|
| Til top |
|
| |
Tante Berg Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2247
|
| Sendt: 27 Maj 2007 kl. 15:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Plissken skrev:
Man må altså tage hatten af for dit Tandberg valg.Mange vil nok stille spørgsmål ved Tandberg kontra de nye smarte (og hunde dyre) ting man kan købe nu til dags. Men du har valgt at se stort på det, og følge den linie som du har lagt ud - og det kan man da kun respektere i høj grad Kunne virkelig godt tænke mig at hører det setup - så jeg forventer at du vil sætte kaffen over, hvis jeg engang kommer på de kanter
|
|
|
Tak ska' du ha',Plissken  Altså,det er meget nemt faktisk.Dem der måtte stille spørgsmålstegn ved mit valg,de har helt sikkert aldrig hørt Tandberg.For så ville man ikke sidde og undre sig over mit valg  Anytime,Plissken, så er der kaffe på kanden og nok også en kølig i køleskabet  Du må meget gerne høre det.Der er en go' håndfuld som har taget konsekvensen,og skiftet det alt for dyre grej ud med Tandberg.Ikke på grund af prisen,men på grund af lyden. Hvis man har tålmodighed,og får sat de rigtige højttalere fra Tandberg sammen med den rigtige reciever/forstærker (også fra Tandberg) så spiller det alt andet af banen(det er min egen heftige påstand).Beviset står her i stuen.Og så er det iøvrigt lige meget om det er Huldra 10/TR200 på Hifi System 12 eller TR2075 på Studio Monitor's.Det spiller forrygende!!
Bare spørg dem der allerede har hørt det(Mashuro,Tunghør,Krenzler,Præsten,Walin,Mellemhjulet og Guldtuborg)
På fredag truer 'Seansmiller' og 'Krenzler' med at kigge forbi.Krenzler gider godt at komme for anden gang.Er der et mønster der?
Spøg til side.Det spiller suverænt!!  Intet over,og intet ved siden af Tandberg.Jeg skal ikke kunne udtale mig om hvordan en reciever fx spiller med noget som helst andet grej.Tommelfingerreglen er at det ikke kan gå helt galt,så længe der står Tandberg på det hele  Det er testet og gennemprøvet!!
Jeg leger lidt med tanken om at nedgradere.Til Huldra 10 med mine Hifi System 12'ere.....Mest fordi Tandberg fylder lidt vel rigeligt i min bevidsthed(lidt for meget,faktisk)......Lyden i det store grej er den bedste lyd jeg selv har hørt nogensinde.Men jeg kender værdigt trængende,og der kan jeg jo høre det.....Jeg tænker så det knager.Men jeg er ret sikker på at om ikke så længe,så nedgraderer jeg.Også så der er plads til nye spændende Tandberg apparater/højttalere  Der er ikke tale om at jeg konverterer til et andet mærke,for det gider jeg ikke.Tandberg F O R E V E R __________________ 'Før eller siden ender du alligevel med Tandberg' http://www.youtube.com/watch?v=PN2tncOLdKE
|
| Til top |
|
| |
Tante Berg Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Maj 2007 kl. 16:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mashuro:Jeg ville godt høre de TML3005'ere.....bare det at være i stue med sådan et sæt sjældne højttalere,skulle nok kunne aftvinge min udelte respekt  Jeg tror desværre bare ikke at de tæver Tandberg Studio Monitor's.Jeg tror at det er det ypperste der er kommet fra Tandberg's fabrikker.Altså Tandberg Studio Monitor's.Opgaven lød:'Lav verdens bedste højttaler' og som sagt,så gjort  Nævn mig en højttaler der lyder 'bedre'??  Nej vel
R-l-b:Du skal ikke bekymre dig.Din TCD320(blandt andre) bliver hængende  Jeg har lige brugt et par timer på at gå lidt mere i dybden med trykrullerne på din TCD320.Det var ikke 'bare lige'.......men nu kører den perfekt.Den fik ikke samme store tur for ca en måned siden.JNu spiller den.Og så alligevel.....den har det med at 'tabe pusten' i venstre kanal.Jeg ved ikke om der er elektrolytter i den,men nu vil jeg lade den stå tændt i et par dage.For dette synes jeg 'lugter' lidt af det elektroniske......jeg kan dog få den igang igen i venstre kanal,ved at stoppe og starte den igen.Men nu er trykrullerne i hvert fald tip-top og smurt og det hele  Den lyder rigtigt godt! __________________ 'Før eller siden ender du alligevel med Tandberg' http://www.youtube.com/watch?v=PN2tncOLdKE
|
| Til top |
|
| |
Mashuro Forum Bruger

Bruger siden: 27 Maj 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 970
|
| Sendt: 27 Maj 2007 kl. 16:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nedgradere?! Nu har jeg aldrig...
Vil du have Huldra 10 og HS12 som primært anlæg? Det kan du da ikke slå dig til tåls med...
Med hensyn til de 3005 så er der vel en grund til at de kun lavede 250 sæt? Hvis den var super duper ville vi jo have adskillige sæt hernede __________________ Derfor Økologi
|
| Til top |
|
| |
Tante Berg Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Maj 2007 kl. 16:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Tante Berg Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Maj 2007 kl. 16:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Rolig,Mashuro......  Det er noget jeg har tænkt over længe.Jeg tænker Tandberg ca 24 timer i døgnet.....Og lige nu burde jeg tænke på nogle andre ting.Det er derfor.Ikke at mit grej bare skal ud,for enhver pris,slet ikke.Men jeg har brug for at tænke på noget andet,i hvert fald lidt af tiden
Og hvorfor ikke?Hvis jeg kunne 'frigøre' mig lidt fra det store grej,og så købe ind når jeg bare tilfældigt falder over det,så er jeg jo yderst tilfreds.Se bare 'Gråskæg'.Der er da en meget tilfreds mand.Og det er med noget af det mindste som Tandberg har produceret.....Jeg forestiller mig at ha' et anlæg der koster under 1000 kroner(uden at medregne kilderne), henad vejen.Bare vent!Det vil stadig sparke røv!!  Der er jo nok at ta' af,her i huset __________________ 'Før eller siden ender du alligevel med Tandberg' http://www.youtube.com/watch?v=PN2tncOLdKE
|
| Til top |
|
| |
stiv Forum Bruger

Bruger siden: 09 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1062
|
| Sendt: 27 Maj 2007 kl. 20:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg gider bare slet ikke se på det billed med alle de Tandberg HØJTTALERE, siger mig ikke noget, farvel......................hvor finder man dem.........................
__________________ My amplifier is a "a cap-cooker"
|
| Til top |
|
| |
Onedruide Forum Bruger

Bruger siden: 27 Maj 2007 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 12
|
| Sendt: 27 Maj 2007 kl. 20:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej I forbindelse med Tandberg har jeg et sæt TLM 3005 som jeg købte som test fra produktionen, dvs. jeg fik dem en andelse billigere men skulle selv samle dem ( jeg havde selvfølgelig fasevendings udstyr til rådighed) jeg skal sige ,selv om jeg har set nogle enktle indlæg hvor man sabler disse højtaler ned, at jeg ikke har haft problemer det har til gengæld været det bedste køb den bedste lyd. Da jeg skulle købe testede jeg selvfølgelig hele 3000 serien da jeg ville købe et anlæg der passede til mine øre, jeg endte op med at købe TLM 3005, Luxman C-02/M-02 (for/Effektforstærker) samt Thorens TD 320 (Jubilærums udgave ) Ikke noget negativt om Tandberg for/effekt jeg kunne bare bedre lide klangen fra luxman. MEN nu står jeg i det problem at bas højtalerene er slidt op den ene er rent faktisk mørnet i ophænget, er der nogen der ved om man kan få lavet dem uden det går ud over kvaliteten,
__________________ Wyke
|
| Til top |
|
| |
Gråskæg Forum Bruger

Bruger siden: 08 April 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 213
|
| Sendt: 27 Maj 2007 kl. 20:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Tante Berg Noget af det mindste ja måske  ,men i forhold til meget andet
STOR LYD "THE TANDBERG SOUND" men det ved du jo
Iøvrigt har Pinsens indkøb stået på en Tandberg Tcd310 mkII efter en lettere udvendig rengøring.
og et par timers test må jeg sige det er ren NOS.(hjembragt fra Det Blå Pakhus)
|
| Til top |
|
| |
Tante Berg Forum Bruger

|
| Sendt: 28 Maj 2007 kl. 08:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Onedruide:Velkommen til  Spændende at du har sådan et sæt TML3005,det må jeg sige.Og så har du haft den fra ny....... Det må være en lidt anden kvalitet i ophænget omkring bassen,end forgængeren som jeg selv har(Studio Monitor fra 1975).Enhederne fejler intet i de flotte,gamle kasser,hvilket er utroligt.Du skal ha' repareret den bas.Prøv at kontakte dem her: www.basrep.dk Jeg har hørt andre der har været meget tilfredse.Held og lykke  Det er jo klenodier,de TML3005  Du vil nok opleve at de lyder anderledes,når de er blevet reppet.Men de lyder nok heller ikke helt som de skal nu.Det er jo noget der går langsomt,og gradvist har du vænnet dig til den lyd de spiller nu.Jeg tror dog at du vil blive glad,når du har fået dem lavet,og de er blevet 'spillet til' igen.Det er mit gæt
Gråskæg:Tillykke med den lille ny  Den spiller rigtigt godt,sådan en.Og så har du fået fødder med,kan jeg se.Det ligner et rigtigt godt køb,især hvis prisniveauet er det sædvanlige med dig  Det lyder som om du har fået et godt eksemplar.Skulle den begynde på noget,så start med at 'raspe' trykrullerne på sandpapir.Og smøre den aksel der holder trykrullen(jeg bruger nav-fedt,som jeg har til cyklen  ).Det er sjældent remmen,sjovt nok.Husk også at rense tonehoveder og trykruller med en vatpind og isopropylalkohol(apoteket).I min brugermanual over TCD300 anbefaler Tandberg selv renset benzin......  Du må endelig spørge,hvis der er noget med den
Sådan en TCD310 MkII var jo topmodellen,til TCD330 km på markedet i 1976 ca.Jeg mener at TCD310 MkII blev produceret fra 1974-1977.... __________________ 'Før eller siden ender du alligevel med Tandberg' http://www.youtube.com/watch?v=PN2tncOLdKE
|
| Til top |
|
| |
kvaal Forum Bruger

Bruger siden: 10 December 2004 Lokalitet: Norge
Status: Offline Indlæg: 188
|
| Sendt: 28 Maj 2007 kl. 10:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Synd at din pm-boks er full, Tante Berg. Jeg har prøvd å sende deg en melding men det gikk ikke. Jeg har tenkt å sende deg to stk Tandberg
vintage-brosjyrer (72/73 og 73/74) på orginalspråket. Men da må jeg få din adresse.
Dette som en heder for din innsats i den gode hensikts tjeneste!
|
| Til top |
|
| |
Tante Berg Forum Bruger

|
| Sendt: 28 Maj 2007 kl. 10:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kvaal:Ups,det anede jeg ikke....Nu har jeg slettet det meste,så der er go' plads nu
For mig har det været en fornøjelse at gå på opdagelse i det lækre gamle grej.Og mine oplevelser synes jeg skulle ud til så mange mennesker som muligt  Dette site har også fungeret som min ventil,for jeg kan næsten ikke tillade mig at plage folk IRL med lange sekvenser om Tandberg  Selvom jeg ikke helt ka' la' vær'
Det har været en stor øjenåbner(øreåbner) at få øje på Tandberg's højttalere......hold da op!Der er meget god lyd at hente i stort set alle Tandberg's højttalere,hvis de bliver sat sammen med den rette reciever/forstærker  Fasett'erne er en af mine egne favoritter  Det er selvfølgelig ikke en Studio Monitor......men Fasett'erne har alligevel taget fusen på næsten alle der har været i min stue og hørt mit grej  Utroligt!! __________________ 'Før eller siden ender du alligevel med Tandberg' http://www.youtube.com/watch?v=PN2tncOLdKE
|
| Til top |
|
| |
motem Forum Bruger

Bruger siden: 13 Maj 2007 Lokalitet: Norge
Status: Offline Indlæg: 25
|
| Sendt: 28 Maj 2007 kl. 10:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tante Berg skrev:
Motem:Jeg læste en tråd på Alternativ Audio,hvor du skriver at TML3005 er produceret i blot 250 sæt....det er ikke mange.Jeg har læst ganske få indlæg hvor folk faktisk enten har dem eller har haft dem.Jeg ved at du har dem.Har du så også de 'almindelige' Tandberg Studio Monitor's?Eller har du hørt dem?Og hvad spiller så bedst?Hvilken forstærker/reciever driver dine TML3005'ere?Svagheder/stærke sider?Jeg er nysgerrig Jeg har et Tandberg katalog fra starten af 1980'erne(mener at det er fra 1986-87).Der er alle de fede modeller fra 3000-serien.På sidste side er der en dame der sidder og lytter på et komplet Tandberg setup i 3000-serien......på et sæt TML3005.Men de er ikke i kataloget.Det er mystisk,synes jeg.....?Kender du det katalog(8 sider)?Der er ikke så mange oplysninger om TML3005,så hvad du kan bidrage med er kærkomment Det er ikke mit indtryk at folk er udelt begejstrede for TM3005,til trods for den store bas(13").....Det er klart at jeg godt ville høre dem selv,men jeg tvivler på at de matcher Tandberg Studio Monitor's.Fill me in,Motem,eller andre der kender denne sidste højttaler fra Tandberg  |
|
|
Hei
Min far har to par med de gamle studiomonitorene og jeg liker de gamle meget godt,de spiller nydelig på hele to tusen serien, De er også meget gode på Tandberg 3032A. Men hvem som er best av de gamle og 3005 ene er vanskelig. Begge spiller fantastisk. jeg så at du ikke var noe fornøyd med din TR 2060 prøvde du den på studiomonitorene. Det anbefaler jeg deg å prøve, hvis du får tak i en 2060 igjen.
Når det gjelder hva som passer på 3005 ene er 2060 en mester,jeg bruker min på dem. Jeg synes det spiller helt konge. En meget behagelig lyd med en fylde som du ikke glemmer. De passer også veldig bra på Tandberg 3012 og 3002,3003. Men jeg greier ikke å skille hvem som er best,for de gamle monitorene spiller nydelig på det gamle og 3005 ene spiller nydelig på nye(3000 serien)(4000 serien)
De har en svakhet, Bassene og melomtonene må recones. Det stemmer at de er avbildet i den brosjyren der det sitter en dame og lytter,men det står ikke noe om dem. Jeg har en brosjyre man bretter ut og der er dem. Det er lite informasjon om de men det er vel fordi at de bare laget i 250 eksemplarer. Jeg har orginal embalasjen til mine 3005er og i eskene fant jeg et dataark på de, Dette er det ikke mange av tror jeg.
Du ser treplaten på siden av høytalertrekket, dette er en dør man opne og justere diskant og melomtone der er det også bildet av et diagram med diverse målinger. Det som er stilig er at du ser hele printkortet gjennom en plexi plate. som alle justeringene sitter på.
Min konklusjon er at de gamle studiomonitorene og 3005ene er like gode. __________________ Tandberg er tingen
|
| Til top |
|
| |
Tante Berg Forum Bruger

|
| Sendt: 28 Maj 2007 kl. 14:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Motem:Jeg siger mange tak for info.Det er første gang jeg hører fra een der faktisk har TML3005 stående.Har du ikke et godt billede eller to af TML3005?Både med og uden frontstof.Jeg vil rigtigt gerne se dem  Jeg har kun set dem på lidt halvdårlige billeder,desværre.Er kantophænget på bassen iorden,stadigvæk?Længere oppe på denne side fortæller 'Onedruide' at han har sådan et sæt,men at kantophænget på basserne er mørnet væk......De må jo,i sagens natur,være lige så gamle som dine
Selv er jeg meget påpasselig med sollys på mine højttalere.Det er forbudt for solen at nå mine højttalere.  Sollys er det rene gift for højttalere,desværre. __________________ 'Før eller siden ender du alligevel med Tandberg' http://www.youtube.com/watch?v=PN2tncOLdKE
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline Indlæg: 2916
|
| Sendt: 28 Maj 2007 kl. 18:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Onedruide skrev:
Hej I forbindelse med Tandberg har jeg et sæt TLM 3005 som jeg købte som test fra produktionen, dvs. jeg fik dem en andelse billigere men skulle selv samle dem ( jeg havde selvfølgelig fasevendings udstyr til rådighed) jeg skal sige ,selv om jeg har set nogle enktle indlæg hvor man sabler disse højtaler ned, at jeg ikke har haft problemer det har til gengæld været det bedste køb den bedste lyd. Da jeg skulle købe testede jeg selvfølgelig hele 3000 serien da jeg ville købe et anlæg der passede til mine øre, jeg endte op med at købe TLM 3005, Luxman C-02/M-02 (for/Effektforstærker) samt Thorens TD 320 (Jubilærums udgave ) Ikke noget negativt om Tandberg for/effekt jeg kunne bare bedre lide klangen fra luxman. MEN nu står jeg i det problem at bas højtalerene er slidt op den ene er rent faktisk mørnet i ophænget, er der nogen der ved om man kan få lavet dem uden det går ud over kvaliteten,
|
|
|
Hvis det som nævnt andetsteds er en 13" bas, så er det sikkert en Seas med typenummeret 33 etellerandet (måske står der også H175)
Skriv til Seas i norge og spørg om de kan skaffe dig 2 bølger (forreste ophæng) det er ikke den store opgave at skifte dem hvis man har lidt tålmodighed. Som lim er "matadorlim" særdeles effektivt og let at arbejde med (er blandt andet brugt af Scan Speak) og limen kan købes pr.postordre her http://www.museumstjenesten.com/matador.htm
Det er ikke slid men tidens tand, UV stråler og forurening der tager livet af ophængene.
|
| Til top |
|
| |
Gråskæg Forum Bruger

|
| Sendt: 28 Maj 2007 kl. 18:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Tante Berg: Ja det kan jo godt være jeg skal bruge et par tips til 310'erne,men foreløbig spiller det bare
If it ain't broke dont fix it , et princip jeg holder i hævd
Ang. rensning af tapevejen så tror jeg vi skal have fat i Tandberg Professional Tape head Cleaner så bliver det ikke bedre
Jeg har dovnloadet en manual godtnok til en Tcd 330 men jeg ved ikke hvor stor forskellen er til 310 mk 2 foreløbig skal jeg
bare have renset tonehoved og kapstan, trækker man bare aludækslet forsigtig af? Ja det gjorde man
Skulle ellers have været til Helsingør og kikket på den Tr 220'er da jeg opdagede den var 57cm bred så jeg må finde en Tr 200
til reserve man er vel afhængig  eller måske
|
| Til top |
|
| |
tunghør Forum Bruger

Bruger siden: 24 Marts 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1430
|
| Sendt: 28 Maj 2007 kl. 19:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spændende at høre fra nogen der rent faktisk har hørt 3005 monitorerne! Motem: Det er jo min 2060'er vi har hørt på, og bedømmer udfra. Jeg mistænker at den lider under slidte kondensatorer, men alligevel synes jeg den har hvad jeg vil kalde "den typiske hvide 2000 serie lyd" . Hvordan synes du om den lyd egentlig, kontra den i de blå 2000? -For mig er de to serier meget forskellige i lyden, og jeg foretrækker så langt den blå..  mvh tunghør
|
| Til top |
|
| |
kvaal Forum Bruger

Bruger siden: 10 December 2004 Lokalitet: Norge
Status: Offline Indlæg: 188
|
| Sendt: 28 Maj 2007 kl. 21:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Gråskjæg: hva er det på det nederste bildet? Et Tandberg effekttrinn i blå serie - eller er det et manipulert bilde? Noe slikt har jeg ikke sett før.
|
| Til top |
|
| |
Gråskæg Forum Bruger

|
| Sendt: 28 Maj 2007 kl. 22:39 | IP-adresse registreret
|
|
|