| Forfatter |
|
tubefreak Lukket konto

Lukket efter ønske fra bruger!
Bruger siden: 31 Maj 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 673
|
| Sendt: 21 Maj 2007 kl. 18:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
PS PS
Du skal være MEGET påpasselig med at skille fjederhuset ad også selvom fjedren er slap, jeg lover dig den kan slå en gevaldig øretæve alligevel da den er rullet op inde i huset.
|
| Til top |
|
| |
tubefreak Lukket konto

|
| Sendt: 21 Maj 2007 kl. 18:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vil godt love en gratis tur til skadestuen hvis han piller den skilt ad.
|
| Til top |
|
| |
seansmiller Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 511
|
| Sendt: 21 Maj 2007 kl. 18:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja det er skønt når man finder ud af at tingene ikke er gået helt i smadder alligevel. Den er ellers også ret sikker at betjene. Det er jo ikke et fintfølende instrument som en Thorens eller Tandberg plov. 
Nu har jeg da så fundet ud af at sådan en gammel Odeon Orator ikke er sådan lige til at slå ihjel.
Bare rolig Tunghør, jeg skal slet ikke ind og rode med fjederen. Sådan en kan jo nærmest være livsfarlig.
Hvis jeg skulle have haft skiftet fjederen, så skulle jeg have sendt hele fjederhuset/dåsen afsted med posten. Jeg har hørt historier om vildfarne fjedre. 
Tak, jeg har lige set alle jeres advarsler. Bare rolig. Jeg har en gang før skruet pladen af sådan en fjederdåse, og da jeg så selve fjederen nede i den, skruede jeg stille og roligt låget på igen.
|
| Til top |
|
| |
tubefreak Lukket konto

|
| Sendt: 21 Maj 2007 kl. 18:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hehe go´ide vi vil da heller ikke miste dig her i forummet og da slet ikke i en Tante Berg tråd.
|
| Til top |
|
| |
seansmiller Forum Bruger

|
| Sendt: 21 Maj 2007 kl. 18:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nej vi skal ikke have nogle "faldne" her.  Det var rigeligt dengang da Tante Berg for en kort tid meldte sig ud af det hele.
|
| Til top |
|
| |
krenzler Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 5449
|
| Sendt: 21 Maj 2007 kl. 18:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
tunghør skrev:
Apropo det med at riaa'en er bedre i nogle af de gamle recievere, end i 2075 - så er der vist nogle Nordmænd som bruger en gammel reciever som forforstærker, og så driver effekttrinnet i en 2075 med det, og så har man vist det bedste af begge verdener. Det må prøves, en dag  |
|
|
Hvis pre delen skal med fra den helt gamle receiver skal man vist først ind og justere på bias. Derefter skal signalet tages fra hovedtelefonudgangen. Sådan mener jeg ihvertfald at det er. RIAA & tuner (som også skulle være bedre ifølge nordmændene) kan som sagt klares med et snuptag med signalkabel fra apparat til apparat (minus Huldra 10 RIAA).
Det er ellers noget af en oplevelse at høre sådan en Odeon Orator i aktion. Glem alt om effektiv masse og nåleslibninger.
|
| Til top |
|
| |
Gråskæg Forum Bruger

Bruger siden: 08 April 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 213
|
| Sendt: 21 Maj 2007 kl. 18:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg frygter nu allerede at Bacillen har angrebet mig,jeg har stort set ikke set fjernsyn siden fredag aften var på bellahøj søndag eftermiddag der var nu ikke andet end nogle gamle Basf fe bånd 5 for end 20'er.det ville jeg ikke udsætte 310'eren for, men dog et sæt Tandberg mikrofoner TM4 i original emballage til 200 kr stk,der har heller ikke været tændt for Stueanlægget siden
Lørdag kun for at konstatere at Tandberg rykker. nu har jeg jo også højtalerne inden for 1 m afstand så det er begrænset hvor meget jeg kan skrue op har ikke været over kl. 11 endnu, det jeg mente var da jeg købte Sølvsuper 12 kunne jeg have købt en Sølvsuper 11 men tænkte 12 bedre nyere end 11 men ikke hos Tandberg Mkll bedre end Mk 1 ikke hos Tandberg. Tænkte på om dit Tandberg skilt var beskyttet af nogen form for rettigheder bortset fra dine naturligvis  ellers kunne det jo være fedt med en Sort Tandberg Tshirt til de lune sommeraftener.
Tandberg Forever
|
| Til top |
|
| |
krenzler Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 5449
|
| Sendt: 21 Maj 2007 kl. 19:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tante Berg skrev:
Er det det lille 'hjul' der sidder på motoren der hedder 'pulley'?  |
|
|
Det er rigtigt. Jeg ved ikke hvad det mest dækkende danske ord er men lad os da endelig kalde det for pulley fremover.
Eller drivhjul?
|
| Til top |
|
| |
ulfsn Forum Bruger

Bruger siden: 18 Maj 2007 Lokalitet: Norge
Status: Offline Indlæg: 129
|
| Sendt: 21 Maj 2007 kl. 19:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tandberg gjorde noe rart en gang på 70 tallet.Kanskje det har noe med at Vebjørn Tandberg selv var med i godkjenningsprosessen til og med H 10 Sølvsuper 11 ,2075 TA 300 og TR 1000.Etter dette var han ikke lenger aktivt med.Det kan også ha noe med det å gjøre at de delvis skiftet leverandører av komponenter,eller at de rett og slett startet å lage en del selv,som de ikke hadde gjort før......_Men egentlig tror jeg hovedgrunnen til at de litt eldre utgavene lyder bedre er kondensatorer i utgangsforsterkeren.Dette ble jo forlatt av de fleste produsenter rundt 75,og lyden ble ikke bedre!
Av de nyere typene på 70 tallet som lyder bra kan nevnes TR 2055 i særdeleshet.Ellers ser det ut til at de gjemte mye av godlyden til de dukket opp med 3000 serien.-Men 2000 serien var mye penere,da!!!! __________________ Egentlig holder det med Tandberg,men det er mye som er morsomt likevel..
|
| Til top |
|
| |
tunghør Forum Bruger

Bruger siden: 24 Marts 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1430
|
| Sendt: 21 Maj 2007 kl. 19:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Gråskæg skrev:
der har heller ikke været tændt for Stueanlægget siden
Lørdag kun for at konstatere at Tandberg rykker |
|
|
Ha, ha - ja, du er vist hooked, Gråskæg  Krenzler: det lyder rigtig som du forklarer det med tilslutningen  . Det har jeg overhovedet ikke styr på endnu - så langt er jeg et stykke fra at nå til, men en dag skal det da prøves
|
| Til top |
|
| |
tunghør Forum Bruger

Bruger siden: 24 Marts 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1430
|
| Sendt: 21 Maj 2007 kl. 19:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
ulfsn skrev:
| Av de nyere typene på 70 tallet som lyder bra kan nevnes TR 2055 i særdeleshet. |
|
|
Hej Ulfsn, og velkommen til  . Sådan en 2055'er har jeg jo også - og den spiller ihvertfald godt! Synes dog at en 75'er gir' den "grisebank"  . Man får lige lidt mere i toppen med en 75'er, og en del mere i bassen. Men alle de blå lyder nu godt efter min mening (og jeg ved Tanten er enig) - også en 25'er  . De hvide er jeg derimod ikke så begejstret for - de lyder for ferske i det, efter min smag. Meget mere varme og fylde i lyden på de blå, og det er lige mig
|
| Til top |
|
| |
Mashuro Forum Bruger

Bruger siden: 27 Maj 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 970
|
| Sendt: 21 Maj 2007 kl. 19:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Når nu i nævner TR1000 hele tiden, er det så fordi tunerdelen er så meget bedre?
Eller er det hele pakken der er god?  Og selvfølgelig fra den rigtige ende af serienumrene.
Noget med en stereo dekoder?
Mit spørgsmål er bare: Er der nogle der har hørt den op mod en TR1055?
Jeg kan forstå på vores venner nordpå at TR1055 mest gik til eksport, så der er faktisk ikke så mange af dem som har hørt den.
Så kunne det jo være spændende hvis nogle havde hørt begge versioner og som havde noget at sige på den konto
Der er vist 3 år imellem dem - TR1000 fra 1972 og TR1055 fra 1975.
Jeg tænker bare at TR1055 må da være toppen af den serie,eller hva?
Kan i se hvor jeg vil hen?
For min weekend har været så meget bedre da TR1055 kom på __________________ Derfor Økologi
|
| Til top |
|
| |
Tante Berg Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2247
|
| Sendt: 21 Maj 2007 kl. 19:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Seansmiller:Det er helt vildt godt at du fik liv i hende igen,det må jeg sige.Engang imellem har man lov at være lidt heldig
Nå,så er der nyt fra køkkenregionerne  Jeg har problemer med hastigheden,som nævnt tidligere,på min lækre Tandberg pladespiller TT500.Ligemeget hvad,så er jeg altså solgt til stanglakrids med den pladespiller!!  Den lyder rigtigt godt,det er der ingen tvivl om.Og dette eksemplar er meget velholdt.Her er lidt at tænke over: Jeg spillede et nummer på maxi-single(45 rpm) som er angivet til at vare 5 min og 11 sek.Hastigheden var 'dead on',som de siger derovre  Ikke eet sekunds afvigelse!  Det synes jeg er imponerende,da vi har fat i en ældre 'dame'  Så spillede jeg to numre med søvngængeren Eric Clapton(jeg er ikke så go' til Slowhand mere) på lp.Der er hastigheden NÆSTEN 100%.Det kan være mig,der er lige så sløv som Clapton, når jeg skal ha' startet stopuret,men vi taler om 1-2 sekunder,som i min verden absolut er til at leve med
Det springende punkt er min Gasolin lp(Gas 5).....Den ræser igennem den lp.Nummeret 'Sjagge' varer ifølge opgivelsen 3 min og 14 sek.Det er lykkedes mig at få TT500 til at spille det på 3 min og 6 sek.....så jeg er på vej  Jeg prøvede også at spille 'Rabalderstræde' som er opgivet til 5 min.Det gør TT500 på 4 min og 48 sek.....Hvis det bare var fejlangivelser på den label der sidder i midten af lp'en,så var jeg knaldhamrende ligeglad.Problemet er at det er hørbart,så jeg helmer altså ikke sådan lige med det samme.Kim Larsen skal lyde som han nu en gang lyder,kender I det?
Rent visuelt kan jeg se at jeg ikke slipper for at justere fjedre på TT500.Så det er aftenens projekt.Og forhåbentlig virker det,når jeg er færdig
Gråskæg:Det der med at TV'et glider i baggrunden,kender jeg udmærket.Jeg får næsten aldrig set andet end allerhøjest en Deadline på DR2.Jeg vil MEGET hellere høre enten radio eller musik på mit dejlige Tandberg setup  Det er vellyd ud over alle grænser,og apparterne bliver holdt i gang på den måde.Nu har jeg spillet så intensivt på det hele igennem lang tid,at jeg vil tro at jeg sagtens kunne rejse på ferie en måned og komme hjem igen til tip-top velfungerende grej  Men kan jeg undvære det i så lang tid?
Med hensyn til din ide med T-shirt,så er det jo lige i min ånd  Gør det endelig  Selv har jeg ingen tatoveringer,men skulle jeg få de lyster så vil motivet(eller teksten) helt sikkert være noget der relaterer til Tandberg  Iøvrigt er min signaturtekst et slogan som Tandberg brugte i 1980.Det virker stadig  Selv vores allesammens Ulf Pilgård har været med til at lave både små reklamefilm for Tandberg og billedeserier.Jeg har desværre kun dette ene,men med norsk strikketrøje og lue(tophue  ):
Det var forresten fornuftigt at styre udenom Sølvsuper 11.Ikke at den ikke kan spille,for det kan den da.Meeeeeen,den er langt nede på listen over grej som man bare MÅ eje.Jeg har haft en,og den spillede da fint.Men generelt skal man betragte Sølvsuper som de 'skrabede' udgaver af hvad det i virkeligheden drejer sig om  Men falder du over en til en 50'er,så køb den og hør den.Det er lærerigt at høre de gamle klenodier,som du allerede ved __________________ 'Før eller siden ender du alligevel med Tandberg' http://www.youtube.com/watch?v=PN2tncOLdKE
|
| Til top |
|
| |
seansmiller Forum Bruger

|
| Sendt: 21 Maj 2007 kl. 20:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Begejstringen herhjemme vil snart ingen ende tage. Det er er simpelthen de hurtige løsningers dag. På den gode måde vel at mærke. 
Som du/i, Tante, Tunghør og Krenzler måske nok kan huske fra i lørdags, så opdagede jeg at fjederjusteringen på min Thorens var røget helt ude af "bounce"? Dette har jeg nu ordnet, uden at have pillet bundpladen af pladespilleren osv. Det var udelukkende kablet fra armen som ødelagde det hele. Nu har jeg indtil videre blot fastgjort kablet omme bagved pladehylden med et par stykker abesnot (meget besnærende navn) således at hele subchassiset nu udelukkende står og fjedrer op og ned, helt frit i 17-18 sekunder! Det er bedre end da jeg havde den tunge SME arm på.
Tante: Hvis bare din pulley ikke havde været i metal, så kunne du have gjort samme stunt som jeg har gjort på min TD 160 pulley. Den kørte nemlig også for hurtigt på 33 1/3 rpm, så den pudsede jeg ganske let med noget fint vådslibningspapir imens den kørte rundt. Der skulle pilles ufatteligt lidt af for at den sad lige i skabet. Men den er jo også lavet i plastik, så jeg ved ikke rigtigt hvor mange timer man evt. ville skulle stå og slibe på en i metal for at opnå samme virkning? Bare en tanke.
|
| Til top |
|
| |
Tante Berg Forum Bruger

|
| Sendt: 21 Maj 2007 kl. 20:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ulfsn:Du tvang mig til at finde min bog af Vebjørn Tandberg frem,ellere rettere,tage den ned fra mit Tandberg-'alter'  Her er den:
Vebjørn Tandberg gik på pension i høsten(efteråret)1974(side 117).Om han har været indblandet i TR2075,vil jeg tillade mig at tvivle lidt på,for TR2075 kom i 1975.Men okay,de begyndte nok de indledende øvelser i 1974  Jeg er sikker på at med mesteren himself ved roret,da var der styr på sagerne.Det var efterfølgerne der var knap så gode til at drive radiofabrikk  Vebjørn Tandberg var en herlig blanding af alt det gode der skulle til for at virksomheden kunne tjene penge og medarbejderne kunne have det godt.Han har min udelte respekt!!
Dette blot for en ordens skyld __________________ 'Før eller siden ender du alligevel med Tandberg' http://www.youtube.com/watch?v=PN2tncOLdKE
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
| Sendt: 21 Maj 2007 kl. 20:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
det har muligvis været behandlet tidligere i denne tråd men hvorfor var det at den gode mand endte med at tage sig af dage ???
var det ligesom Eastman fra Kodak der skød sig selv fordi han ikke kunne opnå mere eller ?
__________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
| Til top |
|
| |
ulfsn Forum Bruger

Bruger siden: 18 Maj 2007 Lokalitet: Norge
Status: Offline Indlæg: 129
|
| Sendt: 21 Maj 2007 kl. 20:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tunerdelen i TR 1000 er særdeles god.Den er bedre enn H 10,nesten på høyden med Sølvsuper 11(som jeg mener er den beste mottakeren Tandberg noengang har laget.Desverre er ikke lyden i den helt på høyden.Noen sier den blir betraktelig bedre om man lodder seg forbi loudnessknotten).Faktisk et godt hakk over 2075.Nå tenker jeg rent mottak.Lydmessig er det ,selvfølgelig,best lyd i den eldste serien.Desverre er det en standardfeil med den eldste serien.Ca halvparten av de TR 1000 jeg har vert borti av den eldste serien,så er det en feil i stereodekoderen,noe som gir seg utslag i en susing bak signalet-som ikke betyr at mottaket er for dårlig.Selv har jeg en nå med radiodel fra en av nyere serie,og forsterkerdel fra en av den eldste serien.
Sammenlignet med 2055 så har jeg ikke hørt det selv,men jeg har noen få jeg kjenner og stoler på,som sier at de foretrekker 1000,men at 2055 likevel er den mest vellydende av de "nyere" radioene i 2000 serien.Det stemmer sikkert det du sier om at den minner litt om 2075,bare med mindre pusch.De har jo mye av den lydvarmen som Tandberg var kjent for,intakt ennå i 75.Senere ble de jo noe kaldere/hardere i lyden.(feks H 11,H 12,2080,SS 12,og et lass med TR utgaver.
Mvh Rune
PS.Du har muligens rett Tante,ang TR 2075,men hvem vet ,han spaserte jo rundt i bedriften i et par-tre år enda,og han var nok ganske sikkert med i startfasen av planleggingen.Hvoedan ørene hans var,er ikke godt å si,men han tok med seg hjem alle høyttalermodellene for egen testing og måling.De ble ikke sluppet uten hans signatur.Det var jo høyttalermann han egentlig var!
Han fikk beskjed fra det nye styret i bedriften at han ikke lenger var ønsket i lokalene.De ment han satte de ansatte opp mot styret.
Dette ble for mye for ham,antagelig,for etter en tid,gjorde han det da slutt.
R __________________ Egentlig holder det med Tandberg,men det er mye som er morsomt likevel..
|
| Til top |
|
| |
Tante Berg Forum Bruger

|
| Sendt: 21 Maj 2007 kl. 20:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
R-l-b:Efter at Vebjørn Tandberg gik på pension,så turnerede han stadig hjemmevant rundt på fabrikkerne med hans eget navn på.Dette blev der til sidst sat en stopper for af ledelsen.Han blev forment adgang til hans fantastiske livsværk.Om det var det der gjorde udslaget,får vi nok aldrig det endegyldige svar på.Men det må uden tvivl ha' haft en stor effekt på manden,at han ikke længere var velkommen i fabrikkerne der bar hans eget navn.Det må ha' været surrealistisk at opleve for den stakkels mand.Oveni var han jo ungkarl livet igennem,så han trak altså stikket ud.Han blev fundet i hans garrage i hans bil,med en støvsugerslange på udstødningsrøret og ind i bilen..... Han blev 72 år gammel __________________ 'Før eller siden ender du alligevel med Tandberg' http://www.youtube.com/watch?v=PN2tncOLdKE
|
| Til top |
|
| |
Tante Berg Forum Bruger

|
| Sendt: 21 Maj 2007 kl. 20:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mashuro:Med hensyn til Watt,så var din TR1055 den største som endnu havde forladt fabrikken.Jeg mener altså at den nåede at være på markedet i et par år.....er ikke sikker.Men normændene foretrækker altså den mindre TR1000/TR1010. Jeg kender egentlig kun din TR1055,som jeg synes lyder fantastisk  Men normændene vil altså hellere ha' de tidligere og dermed mindre modeller(så er der mere af det store til os hernede i Danmark  ).
Jeg vil godt tro at du har nydt dit setup i fulde drag  Det sparker fornuftigt fra sig
__________________ 'Før eller siden ender du alligevel med Tandberg' http://www.youtube.com/watch?v=PN2tncOLdKE
|
| Til top |
|
| |
Mashuro Forum Bruger

Bruger siden: 27 Maj 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 970
|
| Sendt: 21 Maj 2007 kl. 20:56 | IP-adresse registreret
|
|
|