| Forfatter |
|
Tante Berg Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2247
|
| Sendt: 21 Maj 2007 kl. 08:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Novisad:Jeg vil æde min gamle sommerhat på at grinet ville stivne hos dig,hvis du hørte de omtalte apparater.Jeg garanterer!
Ulfsn:Jeg er sikker på at du har ret i at en TR1000/TR1010 spiller både Huldra 10 og TR200 af banen.Jeg har hørt en,men den var lidt defekt,så den var svær at bedømme.Men jeg tror på at en TR1000 er en fantastisk reciever.Du er ikke den første der siger det  Men de velfungerende af dem er dyre og lidt svære at få fat i.Jeg synes jo at det er sjovt at Gråskæg har købt et komplet anlæg(reciever,båndoptager og højttalere),der sparker r*v, for hvad der svarer til 3 cd'ers pris
Det giver enorm glæde at det nærmest ingenting koster.Tjek nogle af trådene her på sitet og tjek priserne på det grej der fremvises.......uha uha
Så er Tandberg sjovere,og det lyder bare bedre __________________ 'Før eller siden ender du alligevel med Tandberg' http://www.youtube.com/watch?v=PN2tncOLdKE
|
| Til top |
|
| |
Novisad Udelukket fra forum

Dobb.profil Sonic
Bruger siden: 22 April 2005 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 2090
|
| Sendt: 21 Maj 2007 kl. 08:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
altså jeg ved godt det er noget fedt grej min far har faktisk en gammel sag kan ikke lige pt huske hvilken model det er men det er ikke lige mig men ok det er jo en smags sag men skal jeg have en gammel forstærker skal det være en accuphase fra de første modeller ufattelig kraftig opbygget men husk og tag ikke fejl det hele drejer sig om smag og hvilken reference man er til..
|
| Til top |
|
| |
Tante Berg Forum Bruger

|
| Sendt: 21 Maj 2007 kl. 08:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Novisad:Jeg er helt enig,og ingen skal tvinges til at ha' Tandberg mod deres vilje  Men jeg kender da nogle stykker der har måttet erkende at skal det være godt,så skal det være Tandberg(i alle led,helst) __________________ 'Før eller siden ender du alligevel med Tandberg' http://www.youtube.com/watch?v=PN2tncOLdKE
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
| Sendt: 21 Maj 2007 kl. 08:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Novisad: her er et par tråde/emner på hifi4all hvor det er en uskreven regel at man ikke nedgør de produkter der omtale - Tante Bergs Tandberg tråd og Peter Pans B&O tråd - Istedet kan man lovprise det nee produkt mere en det andet - altså inden for mærket Således er snak om at accuphase er bedre hel utilstedelig indblanding i det der her i tråden kun være tale om at en Huldra 10 er bedre end en sølvsupe 8 som dog ikke er ligeså god som en TR2075 havde det ikke lige været for Riaa-delen som dog aldrig har været overgået siden Tandberg i 1968 lancerede troldfjeldet som var et integretret andlæg finttunet til at gengive Griegs musik så man kunne fornemme kildevandet ridle ned langs fjeldsideren - etc- etc. ovenstående er måske en overdrivelse og smag og behag er smag og behoag men jeg nyder virkelig denne tråds ubestridte Tandberg Entusiasme - og hus har du aldrig hørt en Tandberg TR2075 gælder det ligesom hvis du aldrig har hørt en Sansui AU 555A at du intet har har hørt  
__________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
| Til top |
|
| |
Tante Berg Forum Bruger

|
| Sendt: 21 Maj 2007 kl. 09:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
R-l-b: Hahaha  Det er go' humor,det der  Det allerbedste ved denne tråd er at den har inspireret et par gode håndfulde mennesker til at prøve en +30 år gammel reciever.Og tilbagemeldingerne taler jo for sig selv  Oveni kan jeg få lov til at ævle Tandberg,alt det jeg orker  Og selvfølgelig få råd og dåd fra en masse vidende brugere herinde fra.Det er bare fedt __________________ 'Før eller siden ender du alligevel med Tandberg' http://www.youtube.com/watch?v=PN2tncOLdKE
|
| Til top |
|
| |
walin Forum Bruger

Bruger siden: 24 August 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 530
|
| Sendt: 21 Maj 2007 kl. 09:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Tante og jer andre,
Hvis jeg lige må gå tilbage til TT500 og hastighedsafvigelsen. Så er det rigtigt at der ikke er noget elektronisk at gøre ved den, da motorhastigheden er bestemt af netfrekvensen. Hvis du kan få NESA til at sætte frekvensen lidt ned så vil det hjælpe. Men HVIS der vitterlig er den forskel på 14 sekunder på 3 minutters nummeret så er det en afvigelse på godt 7% hvilkte re meget. Samspillet mellem tolerancerne på pulley og på indertallerken kan være årsagen til denne ret store forskel. Hvis fx. Både pulley og indertallerken afviger med godt 3% men til hver sin side så summer det op til denne ret store forskel. Men mere sandsynligt er det at det er vinklingen på pulley'en som ikke er korrekt. En lille ændring af vinklen på pulley'en vil give en ændring af den faktiske omkreds. Så hvis ikke pulley'en står HELT i vinkel i forhold til indertallerkenen så vil spillen løbe for hurtigt.
Ellers så har jeg en TT500 stående, og du kunne jo prøve med en af mine komponenter og så se om afvigelsen bliver mindre?
Mange hilsner __________________ - Klaus -
Island s are where the Sea ends.
|
| Til top |
|
| |
krenzler Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 5449
|
| Sendt: 21 Maj 2007 kl. 13:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hold da op! Man kan ikke vende ryggen til i få timer uden at denne tråd spurter derudaf!  Rigtigt hyggeligt.
Jeg tvivler på at det er tolerancerne på indertallerkenen den er gal med. Pulley'en - som jo er en anden end på TD150 - kan jeg godt forestille mig. Seansmillers TT500 var også klart "off the mark" så måske var de ikke helt heldige med de special-pulleys til TT500? (som ellers er smarte nok).
Men vent med noget drastisk før end de mere nærliggende og simple svar er udelukket. Ved nærmere eftertanke: Undgå i det hele taget noget drastisk.
Angående RIAA som r-l-b var inde på: Man kan nemt tilslutte RIAA & tunerdelen (og ikke andet) fra f.eks. Huldra 10 til en anden forstærker/receiver. Det har jeg selv gjort med min Huldra 10 - via tape-out på Huldra & ind i en linieindgang. Så kommer hverken for- eller effektdelen (på Huldra) i spil. På Huldra 10 kan man dog ikke umiddelbart bruge RIAA'en direkte da signalet bliver alt for lavt men dette er specifikt for Huldra 10 (tuner er ikke et problem). På TR 1000 f.eks. er der ikke dette problem og man kan altså godt bruge RIAA'en alene og få højt nok output.
Jeg kender ikke TR 200 men mon ikke man kan gøre det samme dér? Så kombinerer man let den gode RIAA (og tuner) fra de helt gamle apparater med de større kræfter fra f.eks. TR 2075.
Hvad siger du "Mellemhjulet" (eller andre) - er det ikke korrekt?
Mvh.
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
| Sendt: 21 Maj 2007 kl. 14:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
da jeg boede i lyngby i en kort periode omkring 92-94 var netspændingen (tror jeg det hedder) altid højere end mange andre steder i landet - jeg måtte køber specielle (dyre) pærer for de ikke skulle sprænge hele tiden - kan det have indflydelse på en pladespillehastighed - i givet fald måtte en ups vel kunne afhjælpe problemet eller ?
__________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
| Til top |
|
| |
kvaal Forum Bruger

Bruger siden: 10 December 2004 Lokalitet: Norge
Status: Offline Indlæg: 188
|
| Sendt: 21 Maj 2007 kl. 14:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Motoren på TT 500 er synkron med frekvensen på nettet: 50 HZ. Feilen må nok finnes annet sted enn i motoren. Er remmen slakk, slik at den glipper? Kan det være smuss på motorpulley eller på tallerkenens kant? Rens med teknisk sprit! Slakk rem repareres med silikonolje. Sett remmen inn med silikonolje et par dager, så er den stram igjen, rens den med sprit og klar for start!

|
| Til top |
|
| |
krenzler Forum Bruger

|
| Sendt: 21 Maj 2007 kl. 14:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvordan står det fat med Tante Bergs TT5000? Den er vel også med AC motor? Den burde udvise samme store fejlmargen hvis det er netspændingen der er problemet.
|
| Til top |
|
| |
krenzler Forum Bruger

|
| Sendt: 21 Maj 2007 kl. 14:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
kvaal: Hvis drivremmen slipper p.g.a. smuds burde pladespilleren vel køre for langsomt og ikke for hurtigt?
|
| Til top |
|
| |
ulfsn Forum Bruger

Bruger siden: 18 Maj 2007 Lokalitet: Norge
Status: Offline Indlæg: 129
|
| Sendt: 21 Maj 2007 kl. 14:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
http://www.qxl.no/default/defaultlist.asp?catg=23178&lan guagenr=20&ArticleType=0
Skjekk denne siden dere som skulle være interessert i Tandberg.Men dere vet;prisene i Norge..
Det er en del TR 1000 her også-noen ganger.
Det er en radio som ser ut til å være vanligst i sitt hjemland,i motsetning til feks TR 2055 som er lettere å finne i Danmark.
Mvh Rune __________________ Egentlig holder det med Tandberg,men det er mye som er morsomt likevel..
|
| Til top |
|
| |

Dobb.profil Sonic
|
| Sendt: 21 Maj 2007 kl. 15:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Gråskæg Forum Bruger

Bruger siden: 08 April 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 213
|
| Sendt: 21 Maj 2007 kl. 17:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja man kan jo se at tråden let kan fejre 100 siders jubilæum inden 1 årsdagen, jeg har jo prøvet rør, klasse A ,Amerikanerlyd, og Engelsk lyd men Tandberg lyden passer mig nu fint, og der er jo flere der har udskiftet endda temmeligt dyrt grej med Tandberg, formentlig fordi de syntes det lyder bedre. Man ser jo mange herinde der skifter anlæg flere gange om året. nu er man behageligt fri for at bruge sin weekend på at høre på den sidste nye der er meget bedre end den gamle model hos Tante Berg er det omvendt jo ældre jo bedre, men den Tr1000 er godtnok ikke helt ringe at skue. og TR 200 spiller stadig.
|
| Til top |
|
| |
Tante Berg Forum Bruger

|
| Sendt: 21 Maj 2007 kl. 17:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Walin:1000 tak  Jeg skal lige være færdig med at pille i min TT500.Hvis jeg,mod forventning,ikke kan få den til at makke ret,så vil jeg meget gerne prøve noget af det du måtte anbefale.
Krenzler:Jeg har taget tid på den/de samme numre på min TT5000 og der er (stort set) ingen hastighedsafvigelse,så det der med netfrekvensen kan vel udelukkes.Ellers må jeg skrive et harmdirrende brev til NESA  Jeg mistænker den der pulley.Og her bliver jeg nødt til at afsløre min afgrundsdybe uvidenhed:Er det det lille 'hjul' der sidder på motoren der hedder 'pulley'?  Jeg lover at jeg ikke gør noget drastisk,A'ma'r rundt på tungen  Jeg skal nok få den lidt ned i gear uden nav-fedt eller andet vildt.....
Ulfsn:Jeg tjekker den side hver dag henover morgenkaffen.Dog er det ikke meget jeg har købt i tidens løb,da priserne i Norge er lidt ublu,desværre.Jeg har dog købt to reiseradioer(TP41).En til mig og en til min mor.Min mor elsker den radio,og det gør jeg også
Kvaal:Dit lille tip er taget til efterretning,med tak
Gråskæg:Det glæder mig hvergang jeg læser et indlæg fra en tilfreds Tandberg-bruger(kommende entusiast?  ).Det er ikke sådan at jo ældre des bedre.Ikke helt.Men der er mange gamle modeller der bare lyder afsindigt godt!  Men skulle du blive alvorligt angrebet af den frygtede bacille 'Tandbergitis Vulgaris'(yderst smitsomt  ),så er der nogle særdeles duelige forstærkere og tunere i 3000-serien.Men lyden du har nu,er nu ikke så ringe endda,vel?  Og så til prisen  Min Sølvsuper 12 er lige nu røget i køkkenet(mit værksted),med et sæt Hifi System 12 spændt på den og så med min nye 38 år gamle Tandberg pladespiller(TT500).Bare mens jeg tester og piller  Men det spiller nu RET godt,må jeg sige  Du benytter dig også af www.nrhf.no(Norsk Radiohistorisk Forening).Her er et par 'rigtige' billeder af TR1000,snuppet fra diverse auktioner:
Nu kalder min TT500 ude fra køkkenet.Spændende......
P.S,Novisad:Det er ikke kun dig der er blevet nysgerrig.....jeg vil også gerne høre hvad din far har........Og husk at 'Hvad fatter gør er altid det rigtige' __________________ 'Før eller siden ender du alligevel med Tandberg' http://www.youtube.com/watch?v=PN2tncOLdKE
|
| Til top |
|
| |

Dobb.profil Sonic
|
| Sendt: 21 Maj 2007 kl. 17:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tante Berg hahahahaahah den holder ....
|
| Til top |
|
| |
seansmiller Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 511
|
| Sendt: 21 Maj 2007 kl. 18:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
tunghør skrev:
Og til sidst fik vi også lyttet til Seansmillers rigtig flotte gamle odeon orator. Desværre lykkedes det mig at dræbe dette klenodie, da fjedren åbenbart valgte at sprænge på netop det tidspunkt da jeg skulle prøve at trække den op . Tusind gange om forladelse, Jan 

-Jeg har heller ikke meget held i sprøjten, i øjeblikket..
|
|
|
Jeg er lige nødt til at hugge din tråd for et kort øjeblik Tante, fordi jeg har godt nyt:
Min gamle Odeon som stod af i lørdags er genopstået fra de døde!
Jeg havde ovenikøbet i går aftes fundet en Hollænder på eBay som kunne skifte fjederen ud, og for lidt siden skulle jeg til at skille den ad for at kunne afmontere den dåse hvor fjederen ligger i.
Inden jeg gik i gang, så skulle jeg først være helt sikker på at fjederen ikke længere var spændt, selv i allermindste grad. Selvom jeg vidste at det ikke længere nyttede noget, så begyndte jeg at stå og mosle og vride og vrikke (med lidt hidsige og frustrerede bevægelser) på håndtaget som man trækker den op med.... Og lige pludseligt var der et eller andet som faldt i hak dybt inde i maven på bæstet. Jeg turde næsten ikke tro på det, men nu kunne jeg dreje på håndtaget og begynde at mærke en gradvis modstand, samtidig med at tallerkenen begyndte at dreje rundt igen. 
Nu har jeg lige hørt adskillige plader på den, og den kører fejlfrit.
Det som skete i lørdags da den ikke ville mere, må simpelthen have været et eller andet som havde sat sig skævt der hvor håndtaget møder motoren.
Så den lykkelige slutning er en reparationspris på nul Kr. For en sikkerheds skyld skal jeg lige have skilt den ad for at se om der er noget som sidder forkert inde i den.
|
| Til top |
|
| |
Tante Berg Forum Bruger

|
| Sendt: 21 Maj 2007 kl. 18:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Seansmiller:Orv,det var da dejligt nyt,det der  Super!!  Skulle jeg en anden gang se sådan en,så holder jeg fingrene for mig selv,med mindre det er min egen  Ellers noget af et klenodie du har der.En Odeon.......bare navnet __________________ 'Før eller siden ender du alligevel med Tandberg' http://www.youtube.com/watch?v=PN2tncOLdKE
|
| Til top |
|
| |
tubefreak Lukket konto

Lukket efter ønske fra bruger!
Bruger siden: 31 Maj 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 673
|
| Sendt: 21 Maj 2007 kl. 18:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
seansmiller Du må aldrig lade fjederen være helt løbet ud for så kan den hoppe af,,, nå det HAR du opdaget,,, men din fjeder er hoppet på plads igen, du får intet ud af at kigge i den udover at få stillet din nysgerrighed for spille viker igen, bare du husker at lade bare lidt spænd stå i fjederen.
|
| Til top |
|
| |
tunghør Forum Bruger

Bruger siden: 24 Marts 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1430
|
| Sendt: 21 Maj 2007 kl. 18:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Super, Seansmiller!  - så har jeg alligevel ikke dræbt den helt, men er blot kommet til at overføre mit uheld på den  . Det var godt at høre! Pas nu på med den skarpe fjeder, som du snakkede om - det skulle jo nødig ende med en tur på skadestuen  Ja, Tante - vi mangler stadig for alvor at høre en tr1000. Det bliver da vist endnu en stor dag, og måske endnu et skridt op ad stigen  . Så mangler vi bare de rigtige højttalere til den.. Apropo det med at riaa'en er bedre i nogle af de gamle recievere, end i 2075 - så er der vist nogle Nordmænd som bruger en gammel reciever som forforstærker, og så driver effekttrinnet i en 2075 med det, og så har man vist det bedste af begge verdener. Det må prøves, en dag
|
| Til top |
|
| |