| Forfatter |
|
krenzler Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 5449
|
| Sendt: 20 Maj 2007 kl. 15:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Begge dine phono indgange på TR 2075 er til MM så vidt jeg ved. Den ene indgang har måske en højere belastningsimpedans? Det har jeg set på flere vintage receivere. Ofte har den ene MM indgang justérbar belastningsimpedans (100k ohm, 50k ohm & 30k ohm f.eks.). Har du tjekket om du kan justere dette på din TR 2075? Den anden phono indgang har så sikkert fast belastningsmodstand.
Hvad er det lige du har tænkt dig med det nav-fedt? Hvor hen?
|
| Til top |
|
| |
tunghør Forum Bruger

Bruger siden: 24 Marts 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1430
|
| Sendt: 20 Maj 2007 kl. 15:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
krenzler skrev:
Så har tunghør jo også fået i fingre i noget der minder om en TT500 og jeg håber at han/du bliver tilfreds med købet når den kommer op at køre.
|
|
|
Ja, tak for handlen Krenzler - glæder mig meget til at få den td 150 op at køre  . Du har forøvrigt helt ret, "Go" med dexter Gordon er en fed skive - og sikke en flot lyd der var på den  ! Tante: Du kan søreme nå at få hørt noget musik i en fart nu  . Nej, spøg til side - vi håber du kan få den tryllet ned i tempo, uden de helt store sværdslag. Godt at du har den anden i baghånden
|
| Til top |
|
| |
Tante Berg Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2247
|
| Sendt: 20 Maj 2007 kl. 15:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Krenzler:Lyden og lydkvaliten er markant forskellig i hhv phono1(med justerbart indgangsignal) op phono 2..... Jeg er til Phono 1.Der er lyden som den skal være.I Phono 2 er der alt for meget top og ingen bund,før jeg giver den gas på alle knapper
Nav-fedtet havde jeg tænkt mig at dosere i rå mængder i lejet.Men ikke som det første.Jeg er gået i 'tænke-mode'.... Starter med at justere som jeg nu kan.Og jeg vender også lige tallerkenen de 180 grader og lige ser hvad der rent faktisk sker.Men fed er den nu alligevel __________________ 'Før eller siden ender du alligevel med Tandberg' http://www.youtube.com/watch?v=PN2tncOLdKE
|
| Til top |
|
| |
Tante Berg Forum Bruger

|
| Sendt: 20 Maj 2007 kl. 15:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tænker om man kan lodde en modstand på +ledningen til motoren,så den får mindre strøm?Det virker på lamperne,de lyser mindre,med en modstand loddet på......kan man det samme på motoren?Krenzler,er det vejen frem? __________________ 'Før eller siden ender du alligevel med Tandberg' http://www.youtube.com/watch?v=PN2tncOLdKE
|
| Til top |
|
| |
krenzler Forum Bruger

|
| Sendt: 20 Maj 2007 kl. 15:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Seansmiller har ret i sin advarsel. Det er ikke en god ide at "tvinge" den stakkels lille motor ned i hastighed ved at øge lejefriktionen betydeligt med fed olie. Den kører med den hastighed den kører. Desuden skal centerlejet have den rette gode olie (viskositet) og ikke andet.
Undlad at gøre noget overilet. Brug lidt tid på at lære den at kende. Det er en fin maskine og den skal behandles pænt.
Hvorom alting er så har du heldigvis også din TT5000 og Dr. Thorens & Professor Thorens kigger forbi om 2 uger.
Der dukker faktisk TD150 motorer op på eBay en gang imellem så det kunne også være en løsning hvis det kommer dertil. Dem har jeg set en del af i min tid. Så må man håbe at man får fingre i en der kører som den skal...
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline Indlæg: 2916
|
| Sendt: 20 Maj 2007 kl. 15:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tante Berg skrev:
Krenzler:Lyden og lydkvaliten er markant forskellig i hhv phono1(med justerbart indgangsignal) op phono 2..... Jeg er til Phono 1.Der er lyden som den skal være.I Phono 2 er der alt for meget top og ingen bund,før jeg giver den gas på alle knapper Nav-fedtet havde jeg tænkt mig at dosere i rå mængder i lejet.Men ikke som det første.Jeg er gået i 'tænke-mode'.... Starter med at justere som jeg nu kan.Og jeg vender også lige tallerkenen de 180 grader og lige ser hvad der rent faktisk sker.Men fed er den nu alligevel  |
|
|
Hvad siger Thorens om smøring af lejet ?
m.h.t. hastigheden så har du vel en løs stoboskobskive ?
Riaa indgangen skulle gerne være specificeret af Tandberg (se evt. diagram) og pick-up'ens korrekte belastning er vel oplyst af fabrikanten. Eventuel tilpasning af belastningen kan udføres på bagsiden af indgangsbøsningerne
|
| Til top |
|
| |
Tante Berg Forum Bruger

|
| Sendt: 20 Maj 2007 kl. 15:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bjørn:Hvad Thorens siger om smøring er jeg ikke nået til endnu....men jeg må hellere nærlæse den manual som Krenzler har smidt et link til.Og nej,jeg har ikke en stroboskob-skive.Jeg er en ren novioce udi pladespillere.Ikke mindst fordi min Tandberg TT5000 altid bare har kørt som den skal(har haft den i knap et år-min allerførste pladespiller). __________________ 'Før eller siden ender du alligevel med Tandberg' http://www.youtube.com/watch?v=PN2tncOLdKE
|
| Til top |
|
| |
Tante Berg Forum Bruger

|
| Sendt: 20 Maj 2007 kl. 15:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Krenzler:Jeg vil følge dit råd.Ingen panik.Lære den lidt bedre at kende.Og eventuelt investere i en ny motor.For apparatet har jo ikke kostet noget videre,så det er måske værd at ofre en ny motor til den.Men jeg gad godt vide om man kan få den lidt ned i omdrejninger,med en modstand der ikke yder så meget modstand endda....? __________________ 'Før eller siden ender du alligevel med Tandberg' http://www.youtube.com/watch?v=PN2tncOLdKE
|
| Til top |
|
| |
krenzler Forum Bruger

|
| Sendt: 20 Maj 2007 kl. 16:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Angående olie & andet tilbehør til Thorens så anbefaler jeg altid Joel Boutreux og det vil jeg så gøre igen uden at tøve. Han har forskellige kits på eBay.de men man kan også bare kontakte ham direkte via e-mail og skrive hvad man skal bruge. Priserne er lave og servicen er i top.
Han har skrevet denne generelle Thorens guide. Til TD150 anbefaler han (sin egen) JB N° 2 "S" olie. Hans eBay navn er "joel-td" og hans e-mail adresse kan findes mod bunden af denne side.
Han er altid villig til at svare på de spørgsmål man måtte have (han svarer hurtigt). Hans engelske kunne være bedre men det går nok endda. Det er også OK at spørge selv om man ikke skal købe noget.
Her kan du se hans TD150 kit.
Han skriver også lidt hos Vinyl Engine's Thorens forum (under navnet "violette").
Lidt feedback...
Ikke at du ikke kan klare dig uden men så ved du det da.
|
| Til top |
|
| |
Tante Berg Forum Bruger

|
| Sendt: 20 Maj 2007 kl. 16:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Takker,Krenzler.Jeg må sige at smøring er langt nede på skalaen,så længe den kører så meget for hurtigt som tilfældet er.... Men jeg tænker videre,og i sidste ende finder jeg en ny motor.Hvis jeg ikke kommer op med en genial løsning.... __________________ 'Før eller siden ender du alligevel med Tandberg' http://www.youtube.com/watch?v=PN2tncOLdKE
|
| Til top |
|
| |
krenzler Forum Bruger

|
| Sendt: 20 Maj 2007 kl. 16:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det med at lodde en modstand på kan jeg ikke sige noget fornuftigt om da det ikke lige er mit gebet (elektronik...)  Men det lyder da som en ide. Nogle andre må da hurtigt kunne sige om det vil virke eller ej?
Andre...??
Jeg skal nok sige til hvis jeg ser en TD150 motor.
Mvh.
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

|
| Sendt: 20 Maj 2007 kl. 16:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tante Berg skrev:
Takker,Krenzler.Jeg må sige at smøring er langt nede på skalaen,så længe den kører så meget for hurtigt som tilfældet er.... Men jeg tænker videre,og i sidste ende finder jeg en ny motor.Hvis jeg ikke kommer op med en genial løsning....  |
|
|
Uden en stroboskobskive ved du ikke om den kører for hurtig eller ej, og hvis den gør om det er inden for fabrikantens tolerencer.
Hvis du vil kunne styre motorens omdrejningshastighed så skal du have en løs strømforsyning der kan styre motoren. Hvis det er en synkronmotor så er hastigheden styret af netfrekvensen
|
| Til top |
|
| |
krenzler Forum Bruger

|
| Sendt: 20 Maj 2007 kl. 16:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
bjørn:
Man kan vel tjekke hastighedsafvigelsen hvis man sammenligner med samme musikstykke på CD?
Men ellers er der printbare stroboskop skiver her & her.
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

|
| Sendt: 20 Maj 2007 kl. 16:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
krenzler skrev:
bjørn:
Man kan vel tjekke hastighedsafvigelsen hvis man sammenligner med samme musikstykke på CD?
Men ellers er der printbare stroboskop skiver her & her.
|
|
|
Musikstykkers oplyste varighed er næppe gangbare tidreferencer og der er ingen garanti for at CD versioner er identiske med LP versioner, snarere det modsatte
|
| Til top |
|
| |
krenzler Forum Bruger

|
| Sendt: 20 Maj 2007 kl. 16:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Øøhh... Lad os sige at du har "Brothers In Arms" på LP & CD (samme version). Så afspiller du "Money For Nothing" på CD og tjekker spilletiden med et ur. Derefter afspiller du vinylen (samme version) og konstaterer hvor meget der rammes ved siden af.
Det må da være ganske brugbart (brugbart nok).
Mvh.
|
| Til top |
|
| |
seansmiller Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 511
|
| Sendt: 20 Maj 2007 kl. 17:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har prøvet at sammenligne flere forskellige indspilninger, CD kontra vinyl, og hastigheden på en vinylindspilning kan afvige i begge retninger, i forhold til CD.
Man må jo gå ud fra at når der på et CD cover står at et givet nummer varer, lad os sige 2.55 min. Og at selve nummeret på CD'en så også faktisk varer 2.55 min. Så kører dette stykke musik med korrekt hastighed. Eller hvad?
På nogle af de LP indspilninger som jeg har sammenlignet med ditto CD udgaver, da kører nogle af LP'erne en lille smule for langsomt, og nogle af dem kan løbe en lille smule i forhold til CD'en. Det er ganske vist små afvigelser jeg taler om her, men alligevel ganske tydeligt når man skifter frem og tilbage mellem CD og LP.
Nogle af disse tilfælde er plader fra før CD'en kom frem, så spørgsmålet er så om det er pladen, eller CD'en der kører med forkert hastighed?
__________________ En Tandberg gi'r sig aldrig ud for mere end den er
|
| Til top |
|
| |
krenzler Forum Bruger

|
| Sendt: 20 Maj 2007 kl. 17:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
OK - der kan man bare se.  Men det drejer sig vel ikke om mange sekunder?
|
| Til top |
|
| |
tunghør Forum Bruger

|
| Sendt: 20 Maj 2007 kl. 17:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu er jeg lige hjemvendt fra Seansmiller af - og vi fik selvfølgelig en lille sludder om TD 150 og TT 500, og problemet med at den kører for hurtigt. Han gav mig en god forklaring - det er diameteren på pullyen (den del til 33 omdrejninger) der er for stor - men hvis nu den jeg har købt af dig, Krenzler, holder hastigheden perfekt, så er diameteren på den pulley vel perfekt? Jeg kan jo så sætte en skydelære på den, og måle den - og så ved jeg at Tanten har en kammerat (Palle) som er maskinarbejder, og så kunne han nok dreje den til, så den bliver den rigtige diameter? Ville det måske ikke være løsningen, hvis han ellers kan få den monteret i det maskineri han skal bruge til det? Seansmiller sagde noget om at på tandberg-versionen, i modsætning til Thorens egen, så er pulleyen ikke sådan lige at få af, men måske det kunne lykkes alligevel? Palle er jo en dygtig maskinarbejder  Men Tandberg har åbenbart ikke bare smækket et par klistermærker på den - de har faktisk gjort et par ting anderledes end Thorens..
|
| Til top |
|
| |
tunghør Forum Bruger

|
| Sendt: 20 Maj 2007 kl. 17:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak forøvrigt for sludderen og armen, Seansmiller - den klarede hjemtransporten i et stykke
|
| Til top |
|
| |
krenzler Forum Bruger

|
| Sendt: 20 Maj 2007 kl. 17:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tante Berg skrev:
Et nummer der på pladen står til at vare 3 min og 14 sek klarer den på 3 minutter rent  |
|
|
Har du sammenlignet (samme nummer) på din TT5000? Det er rigtigt at man ikke altid kan regne med tidsopgivelserne.
|
| Til top |
|
| |