Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 15:30   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
Emne Emne: Tandberg setup (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 273
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 01 Maj 2007 kl. 09:23 | IP-adresse registreret  

kvaal skrev:
Jeg måtte rette den med Willie Nelson, det var nok bare Cash som brukt den til plate. Neolson var jo død da modell 6 kom.

La noen merke til det svenske plateselskap og høyttalerfabrikant Opus på slutten av 70 tallet? De brukte modifiserte rørmaskiner (Telefunken) fra
60-tallet til deres innspillinger. Innspillingene er meget vellydende. De gamle kan godt!

Willie Nelson

Willie er sku da ikke død ?????????

Tante Berg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2006
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 01 Maj 2007 kl. 09:31 | IP-adresse registreret  

R-l-b:Nej,han er still going strong Tjek selv :www.deadoraliveinfo.com

kvaal
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 December 2004
Lokalitet: Norge
Sendt: 01 Maj 2007 kl. 09:32 | IP-adresse registreret  

Ja nå husker jeg forkjært. Men det med Cash er iallefall riktig.

Husk bare at en Tandberg fra 60 tallet er justert til samme tids lydbånd og de båndene var ikke spesielt gode om vi sammenligner med de vi har i
dag. Om du er samler så kan du bruke de gamle båndtyper og være fornøyd med det. Om du er lydentusiast må du få spilleren omjustert eller
ombygd til nye båndtyper for å få ut det beste. Men så vil det nok spille svært godt - akkurat som med Opus3 platene.

I dag er det 1 mai. 1 mai er arbeiderbevegelsens dag, og da kan vi ha Vebjørn Tandberg i tankene. Han var en fremragende leder mht å ta vare
på de ansatte. Han gikk rundt på sine fabrikker og håndhilste på de ansatte hver uke(!). Han lyttet velvillig til råd fra sine ansatte og de hadde
gode arbeidsvilkår. Han uttalte selv at han drev sine fabrikker ut fra en kombinasjon av kapitalisme og kommunisme.

Hipp hipp!!!

Til top Vis kvaal's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kvaal

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Maj 2007 kl. 09:36 | IP-adresse registreret  

det er det eneste rigtige pisk og gulerød 

Tante Berg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Maj 2007 kl. 09:36 | IP-adresse registreret  

Kvaal: Ja,Vebjørn Tandberg var langt foran fagforeningerne.Respekt!! 'Hip hip' herfra

Tante Berg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Maj 2007 kl. 07:58 | IP-adresse registreret  

Og så er der godt nyt fra min samling af Tandberg båndoptagere.Jeg har såmænd fået mine to 'problembørn' til at køre i den rette hastighed,HELE båndet igennem Det er min TCD310 MkII og min seneste 'nyerhvervelse',en TCD320 som R-l-b har været så storsindet at donere til mig(1000 tak R-l-b).
Jeg gik og troede at det nok var synkronmotorene den var gal med(1 pr maskine).Remme var det i hvert fald ikke.Jeg var tæt på at dømme dem som værende slidt i stykker.......Lige indtil jeg kiggede nærmere på trykrullerne.Alle ved hvordan overfladen ser ud på frisk gummi,antager jeg.Den er mat og dybest set 'porøs'.På TCD320 var gummiet så blankt at man kunne spejle sig i det Og trykrullen kunne kun med besvær tvinges til at dreje rundt.Det er jo en voldsom belastning på båndets gang,og rullerne 'gled' på capstannerne.Så jeg raspede trykrullerne med sandpapir(forsigtigt,men bestemt),og så dryppede jeg WD40 ned langs akslen der holder trykrullen.Jeg fik begge trykruller til at løbe helt uden modstand på TCD320.Og takket være den nye overflade på gummiet,så bliver båndet nu holdt i et jerngreb på sin vej henover tonehovedet.
Hvis nogen har fået blod på tanden,så vil jeg lige pointere at det er meget vigtigt at man får tørret overskydende WD40 op,da det ellers vil sætte sig på båndet!!Og man skal huske at rense overskydende gummi-'fnuller' af trykrullerne.Gøres bedst med masser af vatpinde og isopropylalcohol.
Har man,som jeg,haft ankeret med trykrullerne af,så er der lige lidt justering af trykrullerne.Sæt et bånd i,og skru til lyden er allerbedst.Det er faktisk ret nemt.

R-l-b,din TCD320 spiller fantastisk her til morgen Gasolin's Gas 5,optaget for flere år siden på en gammel Sony båndoptager.Og så er TCD320 endda kold.

Jeg gav TCD310 MkII samme tur på trykrullerne.Nu spiller den bare Den skal 'Tunghør' have hjem og lege med.

Det er simpelthen utroligt at de +30 år gamle båndoptagere ikke er mere slidt end de er.Det er størknet fedt,der er synderen, og så overfladen på trykrullerne.I et Tandberg katalog har jeg læst at selve afspillehovedet i TCD-modellerne er nærmest uopslideligt.Så der er båndoptagere til mange år endnu

Fantastisk kvalitet de lavede hos Tandberg

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Maj 2007 kl. 08:12 | IP-adresse registreret  

Tante ! - det varmer sku et gammelt vintage hjerte at vide at der et sted på Sjælland findes en ægte TCD-florence-nightingale der sørger for at disse gamle stolte vikinge kæmper fra vort norske broderfolks land får det otium de har fortjent således at de flotte ekstroderede aluprofiler der danner rammerne om et design hvor funktionalitet logik og kompetent udstråling får lov at skinne omkap med det dæmpede lys fra de autoritære VU metre omgivet de logisk placerede skyde potentiometre .............................. (en halv time efter og 40 siders af lovord mere).... - som sagt er det dejligt at de spiller og spiller godt i et ægte "tandberg hjem"  

Tante Berg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Maj 2007 kl. 08:32 | IP-adresse registreret  

R-l-b,du skal vide at jeg er super-glad for din TCD320.Den er rigtig sk*de-flot,og nu spiller den så det er en fryd!! Jeg har ikke tjekket data på den,men rent designmæssigt er den meget lig TCD310MkII.De er ikke relæstyrede.Knapperne er eens på de to maskiner.Og så er de to peak-metre bare til at sidde og falde i staver over på TCD320.
Jeg har hørt TCD310MkII op mod TCD320,og der vinder TCD320 suverænt.Jeg tror at TCD320 går både dybere og højere end TCD310 MkII. Meget overbevisende
Jeg vil senere sætte TCD320 til at optage noget musik,mens jeg går igang med mit sidste 'problembarn',nemlig min TCD330.Hvis jeg også får liv i den,så bliver jeg nærmest lykkelig Watch me!

mirland
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 November 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 02 Maj 2007 kl. 08:58 | IP-adresse registreret  

Altså, at læse jeres begejstrede indlæg dag efter dag er sgu helt opløftende !

/Mirland

Tante Berg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Maj 2007 kl. 09:13 | IP-adresse registreret  

Mirland:Jamen det er altså svært ikke at være begejstret,når man som jeg endelig 'knækker' gåden om hvorfor tre båndoptagere ikke holdt hastigheden Jeg har tit haft de der 'aha'-oplevelser med Tandberg,på den fede måde Jeg har endnu ikke rodet med det elektoniske,men det mekaniske klarer jeg selv.Og der er jo masser af mekanik i de gamle båndoptagere.
Jeg synes at kasettebåndoptageren som medie er stærkt overset,og desværre tror jeg at de helt er på vej i glemmebogen.Men det er en fejl.I hvert fald med Tandberg's båndoptagere.De kan sagtens hamle op med cd,lp og pc,især de store modeller.Sagtens!!Problemet er vel at de fleste mennesker ikke har nogle bånd tilbage.......men det har jeg
Og så husker jeg godt dengang hvor det var et accepteret 'faktum',at bånd var noget l*rt,og man nærmest var lidt til grin,hvis man kørte med bånd.De mennesker skulle høre mine +30 år gamle båndoptagere idag.De ville være nødt til at æde deres ord i sig igen De har imponerende fed lyd!!

Tante Berg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Maj 2007 kl. 11:21 | IP-adresse registreret  

Sidste nyt fra kasettebåndoptagernes verden:Jeg har lige fået klaret den sidste båndoptager(TCD330)

Den står og spiller på smukkeste vis nu.Den er en anelse mere kompliceret end de andre,da den var top-modellen tilbage i 1976-1977.Jeg har dog mistanke om at lige den her skal ha' ny rem,da remmen slasker noget,synes jeg.Det sgu lidt mere end en halv sejr

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Maj 2007 kl. 11:28 | IP-adresse registreret  

way to go 

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Maj 2007 kl. 11:30 | IP-adresse registreret  

ps. er serien komplet nu ??

Tante Berg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Maj 2007 kl. 11:39 | IP-adresse registreret  

R-l-b:Nej,den er ikke komplet.Jeg 'mangler' tre båndoptagere:TCD340,TCD420 og TCD440.Men jeg gør nok ikke alverden for at få dem alle.Nu får Tunghør min TCD310 MkII.Og jeg vil lige tænke lidt over hvad der skal ske med et par stykker mere.Men din TCD320 er helt sikkert kommet for at blive,don't worry
Jeg synes jo at det vil være lidt synd at stille nogen af dem væk......Jeg 'lander' vel på to båndoptagere,henad vejen.Man skal aldrig forhaste sig med det lækre,gamle grej.Det har jeg da lært

Sikke en øjeåbner det har været,de sidste par dage

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Maj 2007 kl. 12:20 | IP-adresse registreret  

man skal jo også begrænse sig :-)

Jeg har lige fået en beocord 9000 ind af døren med nye tonehoveder - men meddefekt løbeværk - jeg har også lige fået et nyt løbeværk til samme - så det bliver sjov - jeg troede ikke mine revox/studer båndmaskiner skulle have konkurrence men jeg er bange for at de får det hvad angår autokalibrerring af bånd - egentlig er den heller ikke så slem at se på :-)

arbejde kalder - jeg tror jeg sætter et bånd på

Tante Berg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Maj 2007 kl. 15:14 | IP-adresse registreret  

R-l-b:Den Beocord er den helt store?A la den her:

Ja,autokalibrering er jo en herlig ting.Men udover det,så synes jeg at B&O er noget så kedeligt at kigge på......sorry.Men lige den du har der,ved jeg dog lyder godt.Så skal du igang med loddekolben? Der er da vist en hel del ledninger....?Det er der i Tandberg's.
Jeg er hundesyg i disse dage,med rindende øjne og snotten vælter ud.Alligevel har jeg fået båndoptager nr 3 til at køre som den skal idag.Det er sgu noget af en bedrift,i al beskedenhed,i min tilstand....
Jeg er nået frem til at jeg nok blot skal ha' tre båndoptagere.Det er hvad der er plads til,uden at det virker brokket.

Iøvrigt,så går TCD320 fra 30Hz-18kHz.Min TCD330 går fra 20Hz-20kHz.Anyway,de lyder begge kanon!!    

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Maj 2007 kl. 16:10 | IP-adresse registreret  

jep det er den største de har lavet og ja alt b&o er lidt kedeligt at se på men 9000 er ikke så slem!

Sjovt med båndmediet - godtnok kan lp gå længere ned og op - og godt nok er der bånd sus - og godt nok er 4,75 cm/sek ikke meget - så lidt slinger vil der jo altid være - men som dagligdags medie med nogle gode bånd er der meget brugsværdi i en båndoptager - og meget god lyd

Jeg hører ikke til typen der skal zappe rund mellem 1000 numre på en ipod - så en båndoptager er helt fint til meget for mig og så længe vi kan holde liv i dem og vi kan købe nye bånd på qxl og andre steder- tja så er det sku fint

go bedring - og pas på du ikke snotter ned i noget med højspænding

kvaal
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 December 2004
Lokalitet: Norge
Sendt: 02 Maj 2007 kl. 16:49 | IP-adresse registreret  

Tandberg anbefalte renset bensin til hode og båndløp. Det kan kjøpes på apoteket under navnet "Heksan". Jeg bruker dette eller rødsprit/
teknisk sprit.

Til top Vis kvaal's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kvaal

Tante Berg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Maj 2007 kl. 19:28 | IP-adresse registreret  

R-l-b:Tak skal du ha'

Kvaal:Tak for tippet.Jeg vil klart prøve rense benzin til 'hovederne'.Ellers bruger jeg apotekets isopropylalkohol

Mellemhjulet
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 April 2006
Sendt: 02 Maj 2007 kl. 20:54 | IP-adresse registreret  

Mens Huldra 8 ligger på operationsbordet, læste jeg følgende i et reklamemagasin fra Eskildsen, hvor de om en Germanium transistor bestykket pre-amp fra Chandler beskriver lyden som:".....,og er kendetegnet ved den lækreste - i mangel af bedre ord - fløde-agtige lyd"

Nu sidder der jo også Germanium transistore i Huldra 8, og den har da en fin, lidt fløde-agtig  (Grisefin på norsk måske? ), lyd. Perfekt til natradio og den slags ting, men nok ikke monitor arbejde i et lydstudio. Hvad siger du Tante?

Link til  Chandler Germanium serie: http://www.chandlerlimited.com/products/germanium_pre.php
Til top Vis Mellemhjulet's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mellemhjulet

<< Forrige Side af 273 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes