Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 19:55   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
Emne Emne: Tandberg setup (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 273
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline
Sendt: 29 April 2007 kl. 00:48 | IP-adresse registreret  

Mellemhjulet skrev:
Så er der lys i stereolampen, og den spiller delvist igen. Synes lige at Tante Berg skulle have et billed af patienten. Man kan få den til at spille i begge kanaler i mono, men venstre volumepotmeter (det yderste) virker ikke. Har det på noget tidspunkt gjort det Tante? Lyden er iøvrigt meget lovende, måske ryger Huldra 10 ud af stuen

Nu får den lige lov at stå i morgen med og spille i stuen, og så skal den ellers have en tur med oscilloskopet når der er tid til det. Står lige og spiller lidt i baggrunden og varmer op, mens jeg lige skulle tjekke diagrammet, men det er for forvirrende lige nu, skal have printet ud i stor størrelse.

Hører i øvrigt Kronos Quartet, en strygekvartet, spille Bill Evans. Bill Evans er jo meget lyrisk, men de har også spillet Jimmy Hendrix numre, ret sjovt, video på youtube:  http://www.youtube.com/watch?v=UP7rjppeRA0&mode=related& amp; amp; amp;search=

Zappa har også skrevet noget til Kronos, men ellers er der Ensemble Ambrosius (Finland) BIS-NL-CD-5013 og selvfølgelig den gule haj med Ensemble Modern (Tyskland)

Ambrosius er et Barokensemble, resultatet er ---- barokt (kan du ikke få fat i den har jeg et pletfrit eksemplar)

Tyskerne har fattet melodien, det er stærkt underholdende (meget tysk og en lille smule vintageagtigt)

Og så er der selvfølgelig Fläskkvartetten & Västerås Symfoni hvis man er til genremæssige kollisioner (også lidt vintageagtigt)

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005
Lokalitet: København
Sendt: 29 April 2007 kl. 02:59 | IP-adresse registreret  

Jeg kender kun Kronos Quartet fra den fantastisk bevægende musikflade til filmen "Requiem for a Dream" (efter bog af Hubert Selby Jr.). Musikken er skrevet af Clint Mansell & filmen er instrueret af Darren Aronofsky (Pi, The Fountain).

Til top Vis krenzler's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af krenzler

Tante Berg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2006
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 29 April 2007 kl. 07:53 | IP-adresse registreret  

Mellemhjulet skrev:

Så er der lys i stereolampen, og den spiller delvist igen. Synes lige at Tante Berg skulle have et billed af patienten. Man kan få den til at spille i begge kanaler i mono, men venstre volumepotmeter (det yderste) virker ikke. Har det på noget tidspunkt gjort det Tante? Lyden er iøvrigt meget lovende, måske ryger Huldra 10 ud af stuenNu får den lige lov at stå i morgen med og spille i stuen, og så skal den ellers have en tur med oscilloskopet når der er tid til det. Står lige og spiller lidt i baggrunden og varmer op, mens jeg lige skulle tjekke diagrammet, men det er for forvirrende lige nu, skal have printet ud i stor størrelse.Hører i øvrigt Kronos Quartet, en strygekvartet, spille Bill Evans. Bill Evans er jo meget lyrisk, men de har også spillet Jimmy Hendrix numre, ret sjovt, video på youtube:  http://www.youtube.com/watch?v=UP7rjppeRA0&mode=related& amp; amp;search=

Inden jeg tog livet af din Huldra 8,da virkede både højre og venstre volume-potmetre.....Nå,du ku' alligevel ikke holde nallerne fra hende? Det ser dælme fedt ud med lyset i stereolampen Det var såmænd bare lyset i stereolampen,som jeg liiige ville fikse......og resten af historien kender vi jo
Jeg vidste at du ville blive glad for den,Mellemhjul.Og jeg er sikker på at du finder en plads i stuen til den,da den er for flot at stille væk Skulle det knibe med pladsen,så må du returnere den efter endt rep Jeg er helt enig,der er overraskende fed lyd i den Huldra 8
Fortsat go' arbejdslyst med den.Du er snart i mål,gætter jeg på

Mellemhjulet
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 April 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 29 April 2007 kl. 11:29 | IP-adresse registreret  

Tante Berg skrev:
Jeg er helt enig,der er overraskende fed lyd i den Huldra 8
Fortsat go' arbejdslyst med den.Du er snart i mål,gætter jeg på

@Tante Berg: Ah, de der forskellige tonekontroller og højttaleromskiftere gør diagrammet lidt uoverskueligt. Jeg kan slet ikke overskue det på min skærm, så jeg  printer en A3 kopi ud på arbejdet en af dagene. Men det bliver nok hurtigere end jeg egentlig havde tænkt mig, ja

@Kronos Quartet:  Det jeg hørte med dem var Bill Evans numre, og det er som skrevet absolut i den lyriske afdeling. Bill Evans var jo med på den legendarisk Miles Davis "Kind of Blue" plade, og noget af hans musik har noget af samme smukke kvaliteter. Kronos Quarteten har bl.a lavet en udgave af hans "Waltz for Debby", forbløffende velegnet til en strygekvartet. Jeg vil da prøve at høre lidt andet med dem også.

Video med Bill Evans trio som spiller "Waltz for Debby" sort/hvid fra midttredserne: http://www.youtube.com/watch?v=dH3GSrCmzC8
Til top Vis Mellemhjulet's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mellemhjulet

Tante Berg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 April 2007 kl. 06:38 | IP-adresse registreret  

Mashuro skrev:
Var det noget med et sæt til din huldra?
Ikke så tit man ser lillebror til Studio Monitor. Det er vel storebror hvis man kigger på alderen

De TL5020'ere røg for 177 Euro igår aftes....det er altså billigt(1350 kr),især når køber er tysker(sættet stod i Tyskland):

Yes yes,det er en 12" bas Mashuro,bemærk overfladen på fronten.Det er samme overflade som på bagsiden af din ene Studio Monitor.Og samme overflade som på de sorte TR20XX.Jeg gætter på at de tidlige modeller var af sort ask,og senere begyndte de med den overflade der matcher de føromtalt recievere.

Jeg har aldrig hørt dem,men jeg er sikker på at sådan et sæt sparker r*v!.Det er en fornemmelse jeg har Jeg havde måske-måske to sæt på hånden,men 'sælger' er meget vægelsindet,hvilket er forståeligt.Så jeg betragter det som afsluttet og jeg må lede videre.Det er jo heller ikke fordi jeg som sådan mangler noget

Tante Berg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 April 2007 kl. 07:51 | IP-adresse registreret  

Mellemhjulet skrev:

Så er der lys i stereolampen, og den spiller delvist igen. Synes lige at Tante Berg skulle have et billed af patienten. Man kan få den til at spille i begge kanaler i mono, men venstre volumepotmeter (det yderste) virker ikke. Har det på noget tidspunkt gjort det Tante? Lyden er iøvrigt meget lovende, måske ryger Huldra 10 ud af stuenNu får den lige lov at stå i morgen med og spille i stuen, og så skal den ellers have en tur med oscilloskopet når der er tid til det. Står lige og spiller lidt i baggrunden og varmer op, mens jeg lige skulle tjekke diagrammet, men det er for forvirrende lige nu, skal have printet ud i stor størrelse.Hører i øvrigt Kronos Quartet, en strygekvartet, spille Bill Evans. Bill Evans er jo meget lyrisk, men de har også spillet Jimmy Hendrix numre, ret sjovt, video på youtube:  http://www.youtube.com/watch?v=UP7rjppeRA0&mode=related& amp; amp;search=

Mellemhjul:Du kender den måske allerede,men her er en Huldra 8-56:

Den er jeg sikker på lyder fantastisk.Så vidt jeg kan vurdere,så er det Hifi System 10 der er bygget sammen med den. Lækkerier

tunghør
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Marts 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 30 April 2007 kl. 22:51 | IP-adresse registreret  

Ja, jeg varogså nærmest vantro da jeg så hvad de 5020'ere gik for. Sad faktisk og tænkte: dem skulle jeg ha' købt..

Nå, der kommer vel en chance en anden gang, og der er snart en tysker der svømmer i vellyd ! -Tillykke til den heldige herfra
Til top Vis tunghør's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tunghør

Tante Berg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Maj 2007 kl. 06:25 | IP-adresse registreret  

Efter en grundig gennemgang af mit grej,så ser samlingen af Tandberg-båndoptagere således ud:

TCD300(1972-1974)

TCD310(1974)

TCD310MkII(1974-1977)

TCD330(1976-1977)

TCD320(1978.Denne er meget lig TCD310MkII,selvom denne er lidt længere)

Det er lidt pudsigt,men det er de to ældste af disse 5 maskiner,der kører bedst...... Nu må tiden vise om jeg kan få noget brugbart ud af især TCD330 og TCD320.Ellers må jeg 'nøjes' med de to der bare kører.Men de er alle meget dekorative på væggen

mirland
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 November 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 01 Maj 2007 kl. 07:38 | IP-adresse registreret  

Var lige hjemme ved de gamle forleden og rode lidt rundt i kælderen. Der stod jo sådan set en Tandberg spolefætter  Ikke en af de brutalt store multispors-fætre men snarere en forholdsvist lille i mørkt træ. Fik desværre ikke skrevet modellen ned. Men er det noget der er værd at gemme på ? Der var selvfølgelig også en stor stak bånd, men de er næppe brugbare efter alle de år. Båndoptageren er min fars fra hans ungdom, så den er vel ca. 40 år.

/Mirland

Tante Berg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Maj 2007 kl. 07:56 | IP-adresse registreret  

Mirland:Jeg har talt med flere der har ejet en af de gamle spolebåndoptagere,og de har alle talt om hvor fed deres gamle båndoptager var Jeg har ikke selv hørt dem.Jeg er i det hele taget ikke til spolebånd.Men hvem ved,måske jeg bliver det en dag?
Her er nogle forskellige Tandberg-spilebåndoptagere fra de glade 60'ere:

Model 9

Model 10

Model 12

Model 14

Model 15

Jeg gætter på at det er en af de ovenfor viste båndoptagere,som dine forældre har i kælderen?Jeg synes at der står 'mono' på dem alle....sådan var det jo dengang

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 01 Maj 2007 kl. 08:02 | IP-adresse registreret  

spørg Bjørn som bla. skrive på trådene i vintage om hvordan man "bager" spolebånd - hvis du altså vil lytte til de 40 gamle bånd - så undgår du at de fedter hele tonehovedet til og du undgår at indholdet går tabt.

Alt efter teknik har jeg hørt man har 24 timer til at redde indholdet efter bagning - andre mener at kunne bage bånd så de bliver "gode" igen

hvis det bare er optagelser af dansk toppen med Lecia og Persienne fra 70erne kan det jo være det samme - who knows

jeg haren del af dem + en som er gemt i en blå "cavalet" agtig kuffert - de er sjove og ok til at lytte gamle bånd -nanvlig tale - men jeg tror ikke der er meget hifi i dem længere

mirland
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Maj 2007 kl. 08:03 | IP-adresse registreret  

Det ligner enten en Model 9 eller Model 14. Men jeg vil lige finde ud af det. Om ikke andet så er den da lidt sjov at se på. Personligt er jeg ikke til båndoptagere af hverken den ene eller anden art. Jeg har aldrig rigtig brudt mig om det.

/Mirland

mirland
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Maj 2007 kl. 08:05 | IP-adresse registreret  

Jeg er ret sikker på at det der ligger på båndene er de gamle "Efter skoletid" med Mylius og så er der garanteret en masse pigtråd og senere prog-rock 

/Mirland

Tante Berg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Maj 2007 kl. 08:08 | IP-adresse registreret  

Mirland:Nogle af dem har forresten indbygget forstærker/højttaler.Det var jo ret smart,dengang Med stik til en pladespiller/mikrofon
Jeg tror heller ikke at det har noget med 'hifi' at gøre,men set gennem 60'er-hornbriller,så er det jo nogle seje maskiner

mirland
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Maj 2007 kl. 08:28 | IP-adresse registreret  

Man kan jo altid gemme den af rent nostalgiske hensyn 

/Mirland

kvaal
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 December 2004
Lokalitet: Norge
Sendt: 01 Maj 2007 kl. 08:36 | IP-adresse registreret  

Joda, de har meget med hifi å gjøre, disse gamle Tandberg spolebåndopptakere. Velkonstruete forsterkertrinn og gode drivverk. Johnny Cash
spilte inn plate på en modell 6 - det står på omslaget på en av hans utgivelser.
Jeg husker en gang på 60-tallet, da leste jeg at modell 6 var testet i USA, og den ble vurdert til å ha en kvalitet som en studiomaskin.

TP 41 ble testet på begynnelsen av 70-tallet, og ble omtalt som en hifituner med innebygget høyttaler og forsterker.

Selv har jeg modell 6x, den ypperste rørmaskin fra Tandberg.

Til top Vis kvaal's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kvaal

mirland
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Maj 2007 kl. 08:39 | IP-adresse registreret  

UHA! Det var interessant læsning  Om ikke andet så tror jeg da lige at jeg vil tage et par billeder af den næste gang jeg er forbi mors gryder 

/Mirland

Tante Berg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Maj 2007 kl. 08:50 | IP-adresse registreret  

Kvaal:Nådada Meget interessant læsning.Der kan man se.Så er der altså noget om snakken om at de gamle Tandberg spolebåndoptagere virkelig KAN noget.Bedst som man tror at man har styr på sin viden,så kommer der ny og fantastisk viden.Tak for info,Kvaal

Mirland:Jeg sidder og bliver lidt 'misundelig' nu

kvaal
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 December 2004
Lokalitet: Norge
Sendt: 01 Maj 2007 kl. 08:55 | IP-adresse registreret  

Jeg måtte rette den med Willie Nelson, det var nok bare Cash som brukt den til plate. Neolson var jo død da modell 6 kom.

La noen merke til det svenske plateselskap og høyttalerfabrikant Opus på slutten av 70 tallet? De brukte modifiserte rørmaskiner (Telefunken) fra
60-tallet til deres innspillinger. Innspillingene er meget vellydende. De gamle kan godt!

Til top Vis kvaal's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kvaal

Tante Berg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Maj 2007 kl. 09:05 | IP-adresse registreret  

Tandberg Model 6X:

Fra www.nrhf.no:

Mono og stereo av- og innspilling med AB-test, men uten høyttaler og LF-forsterkere.

Byggeår (year):1966 -
Rørbestykning (tubes): 2x ECC81, ECC82, 4x ECC83, 2x EAM86, 2x 2N3705, 2x 2N3702, 3x dioder
Lydhoder (heads):3 stk (opptak, avspilling, slukking, formagnetisering)
Høyttaler (speaker): ingen
Innganger (inputs):Mic, line high level, line low level.
Utgangseffekt (AF power): 1,5V i 2 kohm
                                               Line: 0,15V i 10 kohm
Frekvensgang (freq,response):20Hz til 25kHz

Antall motorer (motors):1 stk
Båndhastighet (speed):1 7/8, 3 3/4, 7 1/2
Spolediameter (wheel dia.):7"
Kabinett (cabinet):teak

Model 62X har to spor
Model 64X har 4 spor
Begge udgaver vejer 10,5 kg

Nypris i 1966=1995 kr.Det var da en go' sjat dengang

Imponerende frekvensgang!

Kvaal:Jeg har lige søgt på Willie Nelson på www.deadorliveinfo.com og der står at han er i live og p.t. 74 år gammel.Han havde faktisk fødselsdag igår!Willie Nelson er født den 30-4-1933,samme år som Tandberg startede sit imponerende virke        

<< Forrige Side af 273 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes