| Forfatter |
|
bjørn Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline Indlæg: 2916
|
| Sendt: 25 April 2007 kl. 15:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
r-l-b skrev:
Dejligt at høre Mellemhjulets musikoplevelse hos dig Tante - så kan det jo ikek stå helt galt til
Her nedenfor to Tandberg krabater der lige er kommet på lauritz i Helsingør - kender dem ikke men jeg kan huske at jeg som "purk" var imponeret af den måde de skrev CrossField med slyngskrift - meget flottere end marantz no offfense "Fredmarantz" marantz er stadig fede at se på 

|
|
|
Du skal da have dig en rigtig båndoptager, om det skal være Lyrec eller Movic kommer an på hvad du falder over

Dem her jeg været med til skrotte nogle stykker af
eller hvad med så'rn en

og en pladespiller

MoVic glimrer ved sit totale fravær på nettet men da jeg har adgang til flere maskiner (jeg har en selv) kunne jo måske tage mig sammen til at begå nogle billeder - ved lejlighed
|
| Til top |
|
| |
stiv Forum Bruger

Bruger siden: 09 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1062
|
| Sendt: 25 April 2007 kl. 15:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej bjørn, du får aldrig Tante Berg til at konvertere fra Tandberg til lige meget hvad andet der er af muligheder, den mand er argumentresistent
__________________ My amplifier is a "a cap-cooker"
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline Indlæg: 2916
|
| Sendt: 25 April 2007 kl. 16:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Guldtuborg skrev:
Hej bjørn, du får aldrig Tante Berg til at konvertere fra Tandberg til lige meget hvad andet der er af muligheder, den mand er argumentresistent |
|
|
Det var også (hvis du ser nøje efter) addresseret til r-l-b, norskofile kan slet ikke betjene de sofistikerede storkøbenhavnske specialprodukter
|
| Til top |
|
| |
stiv Forum Bruger

|
| Sendt: 25 April 2007 kl. 16:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
He he, ok bjørn, skal nok (hvis du ser nøje efter)
|
| Til top |
|
| |
Tante Berg Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2247
|
| Sendt: 25 April 2007 kl. 17:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mellemhjul:Jeg er glad for at du synes om lyden  For det bliver ikke bedre,her i huset!Det garanterer jeg  At det så ikke har ruineret mig heller,det er jo bare fedt.Jeg er glad for at du rykkede så hurtig på den Huldra 8,Mellemhjul  Og det skal du også være glad for.......
Det er altid en oplevelse at få sat ansigt på hinanden,også denne gang.Jeg har hilst på nogle stykker herinde fra,og det har været svært hyggeligt alle gangene
Nu har jeg brugt 4 timer på min TCD330.Den har fået skiftet motor to gange idag,og den har stadig lidt problemer med hastigheden.Mistanken samler sig om motoren der driver capstan'erne.Jeg opdagede en 'olie-påfyldningsstuds' ved drivakslen til remmen der driver capstan'erne.Og straks blev der fyldt på(stille og roligt,med pipette).Nu står den og siger underlige lyde ude på køkkenbordet.Den har nok ikke fået en dråbe de sidste 20 år.Håber at det vil hjælpe den til at køre jævnt.Hvis ikke,så må den videre til en der gider.
Det er iøvrigt en forholdsvis nem operation at bytte motor(her taler jeg ikke om den der 'hysterese-motor) på sådan en Tandberg båndoptager.Lige ud ad landevejen
Jeg tror jeg fik nævnt noget om at alle Tandberg's båndoptagere,der kan hænge på væggen,har 'hysterese synkron motorer'.Det er rigtigt nok,men sådan en hysterese-fætter er den der driver de to capstan'er.Ikke de to der driver 'play','wind' og 'rewind'.De er forresten identiske i hhv TCD310 MkII og TCD330.Faktisk er der dato på motorerne.Og der er kun 1 uge mellem dem i TCD310 MkII og TCD330(15-11-76 og 22-11-76)
__________________ 'Før eller siden ender du alligevel med Tandberg' http://www.youtube.com/watch?v=PN2tncOLdKE
|
| Til top |
|
| |
Tante Berg Forum Bruger

|
| Sendt: 26 April 2007 kl. 10:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Øjøjøj.Den TCD310 MkII som jeg har snuppet motorer fra,er just blevet samlet også.Jeg kan ikke ha' 2-3 adskilte båndoptagere ude på køkkenbordet.Jeg ville da lige høre om den stadig ku' spille.Og hold da helt op.Den spiller jo fantastisk  Så den må op på min 'Wall of Tandberg'.Den er så nummer 4 i rækken.Nu er der blot 4 igen,så har jeg dem alle  Den er så ikke helt fejlfri(løs forbindelse ved optagelse),men afspilningen fejler ikke noget.Og den er pæn og velholdt,med lys i alle lamper.De er godt nok utrolige,de gamle båndoptagere.Fantastisk kvalitet!!
Jeg ved så ikke lige hvad jeg skal stille op med min TCD330.Den vil desværre ikke helt som jeg vil(endnu).
TCD310MkII:
 __________________ 'Før eller siden ender du alligevel med Tandberg' http://www.youtube.com/watch?v=PN2tncOLdKE
|
| Til top |
|
| |
Mellemhjulet Forum Bruger

Bruger siden: 07 April 2006 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 793
|
| Sendt: 26 April 2007 kl. 13:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tante Berg skrev:
Jeg er glad for at du rykkede så hurtig på den Huldra 8,Mellemhjul Og det skal du også være glad for.......
|
|
|
Yep, vi gribbe kender en vægelsindet ådselejer, så det var bare fuld fart på  Men nu har jeg fået hakket lidt i de ildelugtende rester, og har konstateret at stereolampen definitivt er død. Samt at der var en stereodekoder 3 i den. Men nu startede det jo med at være den ene kanal der var væk, og den har jeg ikke fundet endnu  Iøvrigt en cool feature med stationsindstillingsknapen det med at når den står på FM er den FM viseren der bevæger sig, og når det er en AM indstilling, ja så er AM visere der kører i stedet for. Jeg håber ikke snorene til den fikse ting går i stykker
|
| Til top |
|
| |
Tante Berg Forum Bruger

|
| Sendt: 26 April 2007 kl. 19:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mellemhjul:Jeg krydser fingre for at du får liv i hende.Var det ikke et projekt der skulle vente?Eller er Huldra 8-55 bare FOR fed til at lade stå?  Den ER for fed.Og den detalje du nævner,bed jeg selv mærke i.Genialt  Og typisk Tandberg!
Jeg lander blødt på tre båndoptagere,lige p.t.Men jeg vil mene at 'Tunghør' bør have båndoptager(TCD310 MkII).
Jeg har prøvet at lade www.pandora.com spille reggae og bare optage det.Det lyder for fedt.PC'en er jo ikke et godt lydmedie,men indover en 35 år gammel båndoptager,så bliver det dejligt 'analogt'
 Tandberg  Forever! __________________ 'Før eller siden ender du alligevel med Tandberg' http://www.youtube.com/watch?v=PN2tncOLdKE
|
| Til top |
|
| |
ulrikmm Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1100
|
| Sendt: 26 April 2007 kl. 20:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej TB!
Et trick til opfriskning af løse gummiremme til bånd, CD oa. transporter. Jeg tror det kunne blive nyttigt for dig i din restaurering af vintage båndoptagere :
Fisk remmen ud af apparatet i 1 stykke. Læg den i Ajax vinduespuds! Vent til næste morgen (eller 15 min, hvis du er utålmodig som undertegnede). Tør remmen af, monter den igen i 1 stykke. Der er nu en god chance for at remmen kan præstere den nødvendige friktion til at fungere som ny.
Jeg har tricket fra Niels Jørgen Printz, der gennem årene har benyttet det til remdrevne pladespillere. Jeg har selv brugt det med held til en Denon DCD 3560 der ikke kunne klare at lukke skuffen længere. Det sparede mig 800 danske bops til installation af ny rem. NJP angiver at en del af effekten skyldes silikonetilsætning til Ajaxproduktet.
|
| Til top |
|
| |
stiv Forum Bruger

|
| Sendt: 26 April 2007 kl. 20:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den pandora www-station er bare super fed at bruge har rykket på arbejdet for at få lov til at bruge den der, håber håber
|
| Til top |
|
| |
Tante Berg Forum Bruger

|
| Sendt: 26 April 2007 kl. 20:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ulrikmm:Takker for tippet.Men hidtil har nye remme ikke gjort underværker på båndoptagerne.Det var noget andet på pladespilleren(Tandberg TT5000)  Men tippet er skrevet bag øret og tak for det
Jeg tror at de to båndoptagere der ikke er helt fit for fight,er slidte.Simpelthen.Fred med det.Jeg tror at de er blevet brugt meget.Og i mange år.Man kan ikke fortænke 1-ejer i at nyde apparaterne.De animerer jo til at høre meget musik __________________ 'Før eller siden ender du alligevel med Tandberg' http://www.youtube.com/watch?v=PN2tncOLdKE
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
| Sendt: 26 April 2007 kl. 20:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Guldtuborg skrev:
Den pandora www-station er bare super fed at bruge har rykket på arbejdet for at få lov til at bruge den der, håber håber
|
|
|
Pandora er fed hvis man vil lære amerikansk populærmusik at kende - selv den lille svenske sanglærke Lisa Ekdahl har fundet vej i øvrigt - til deres spille base - jeg ved ikke hvordan det er nu men i starten havde de kun licens til USA så man skulle haave et amerikans postnummer når man registrerede sig - så er det jo godt man kunne huske den åndsvage ungdoms serie Beverly 90210  __________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
| Til top |
|
| |
Tante Berg Forum Bruger

|
| Sendt: 26 April 2007 kl. 20:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
R-l-b:Jeg skrev 90210 og nu kører det bare
Ved godt at dette ikke er køb/salg/bytte,men jeg har sådan en her i 'overskud':
TCD330 fra sent i 1976.
Den 'vælter' båndet og jeg kan ikke justere det,og det er øv-bøv.For NÅR den en sjælden gang spiller,så blegner de tre andre båndoptagere.
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

|
| Sendt: 26 April 2007 kl. 20:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tror jeg har en magen til du kan få at lege med
__________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
| Til top |
|
| |
Tante Berg Forum Bruger

|
| Sendt: 26 April 2007 kl. 21:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

|
| Sendt: 26 April 2007 kl. 21:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
ja den kører - jeg synes dog ikke at den hel jævn i hastigheden (ulden klaver) send mig en PM
__________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
| Til top |
|
| |
Tante Berg Forum Bruger

|
| Sendt: 27 April 2007 kl. 07:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
R-l-b:Spændende spændende.PM afsendt  Der er ryddet op på køkkenbordet,så jeg er klar til at gå ombord i flere apparater nu  Den Lille Radiomekaniker  Jeg har en TCD310 som jeg købte for en rund 10'er.Den har jeg haft go' gavn af.Det er den jeg har øvet mig på,når jeg lige skulle ha' styr på at skille båndoptager.Og samlet den igen,inden jeg gik igang med den ægte vare.De sidste par dage har jeg skilt og samlet båndoptager ca 10 gange.Og nu synes jeg de er nemme at gå til __________________ 'Før eller siden ender du alligevel med Tandberg' http://www.youtube.com/watch?v=PN2tncOLdKE
|
| Til top |
|
| |
tunghør Forum Bruger

Bruger siden: 24 Marts 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1430
|
| Sendt: 27 April 2007 kl. 10:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du er da ordentligt kommet med på reperations-vognen nu, Tante  . Fedt at se! Ærgeligt at den 330 stadig ikke kører ordentligt, men du gør vel et par forsøg mere? Hvad gjorde du ved 310 mk2'eren for at få den til at køre? Det var jo den jeg splittede til atomer, og da jeg så satte den til, havde jeg dræbt den. Kører den bare nu? Mærkeligt - da jeg havde splittet og samlet den sidste gang, var der ikke engang lys i den..  . Men hvis den ellers virker nu, så vil jeg meget gerne gi' den en chance igen  .. -En båndoptager ville være sjov at ha'
|
| Til top |
|
| |
Tante Berg Forum Bruger

|
| Sendt: 27 April 2007 kl. 11:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tunghør:Jeg spottede det stik du ikke havde fået sat i.Og efter jeg har sat det i og sat motorer i,så spiller den såmænd helt hæderligt igen  Om få øjeblikke tester jeg videre.Du kan ved selvsyn/selvhør konstatere at den er ok igen(som da jeg sidst overdrog den til dig  ).Om det så er de løse forbindelser,så er de intakte
Jeg har opdaget at det ikke er ligemeget hvilken båndoptager jeg vælger til et givent bånd.For eksempel spiller min TCD300 de originalt indspillede bånd meget bedre end TCD310 MkII.Til gengæld spiller TCD310 rigtigt overbevisende med TDK Chrome bånd.TCD310 MkII lyder også fint,med NOGLE af mine TDK Chrome bånd,men ikke dem alle.Jeg tvivler på at jeg kommer under to båndoptagere nogensinde igen  De ER altså fede.Flotte og godt brugte  Der er ikke noget at sige til at de er så slidte som de er.De fleste der købte sådan en Tandberg båndoptager,har jo brugt den til at lave masser af bånd med blandet musik.
Iøvrigt har jeg ikke kunnet konstatere at rem-skift har gjort nogen forskel.Det er dybere inde i maskinen=motorer,og her tænker jeg på den 'hysterese-synkronmotor'.Jeg tror jeg må prøve at skifte sådan en også til trods for alle ledningerne der udgår fra sådan en.Det er noget nemmere med spolemotorerne.Der er kun to ledninger __________________ 'Før eller siden ender du alligevel med Tandberg' http://www.youtube.com/watch?v=PN2tncOLdKE
|
| Til top |
|
| |
Mellemhjulet Forum Bruger

Bruger siden: 07 April 2006 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 793
|
| Sendt: 28 April 2007 kl. 23:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så er der lys i stereolampen, og den spiller delvist igen. Synes lige at Tante Berg skulle have et billed af patienten. Man kan få den til at spille i begge kanaler i mono, men venstre volumepotmeter (det yderste) virker ikke. Har det på noget tidspunkt gjort det Tante? Lyden er iøvrigt meget lovende, måske ryger Huldra 10 ud af stuen  Nu får den lige lov at stå i morgen med og spille i stuen, og så skal den ellers have en tur med oscilloskopet når der er tid til det. Står lige og spiller lidt i baggrunden og varmer op, mens jeg lige skulle tjekke diagrammet, men det er for forvirrende lige nu, skal have printet ud i stor størrelse. Hører i øvrigt Kronos Quartet, en strygekvartet, spille Bill Evans. Bill Evans er jo meget lyrisk, men de har også spillet Jimmy Hendrix numre, ret sjovt, video på youtube: http://www.youtube.com/watch?v=UP7rjppeRA0&mode=related& amp; amp;search=
|
| Til top |
|
| |