| Forfatter |
|
Tante Berg Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2247
|
| Sendt: 18 April 2007 kl. 15:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Guldtuborg:Jeg har ingen fidus til alskens tweaks/dyre kabler.Ingen,what so ever!!  Og piger er da absolut velkomne, men de får vist ikke ligefrem dollar-tegn i øjnene her  Gad vide om der ovehovedet eksisterer en profil i dette forum,der er oprettet af en kvinde(i disse ligestillingstider)?
Nu er der ikke sååååå længe til at jeg rent faktisk får sat en ny rem eller to i mine båndoptagere...... Venter lige på en sending Tandberg  Har blandt andet en TCD300 på vej.Tandberg's allerførste kasettebåndoptager fra 1972:
Fandt lige et par billeder af en båndoptager (TCD330) med acryl-top.Sikkert også til udstillingsbrug.Set på eBay for længe siden:
__________________ 'Før eller siden ender du alligevel med Tandberg' http://www.youtube.com/watch?v=PN2tncOLdKE
|
| Til top |
|
| |
tunghør Forum Bruger

Bruger siden: 24 Marts 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1430
|
| Sendt: 18 April 2007 kl. 19:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har jo også tandberg, og kører i øjeblikket med noget - øhh, baze tror jeg det hedder - 12 kroner meteren, 1,5 kvadrat kabel fra lydbutikken. Det synes jeg gør det fint, og passer fornuftigt til de lidt anderledes og irreterende skrueterminaler på en gammel tandberg. Så passer det sikkert også fint på din accuphase, Piobyte  .. Jeg hører også til i gruppen der synes at kabler gør "et eller andet" , men langt fra er sikker på hvad de gør. Jeg tror det kræver at man kender sit anlæg ekstremt godt, og at det er et anlæg af en hvis kaliber (som f.eks et tandberg  ) , før man kan drage nogle egentlige konklusioner om kabler. En eller anden dag når jeg har spillet længe på eet setup, kunne det være sjovt at prøve noget forskelligt kabelvæsen - så ville man med sikkerhed kunne høre hvor meget lyd der er i kabler. Det må prøves, men det ligger lidt forude. lidt for meget udskiftning for tiden  .. -Og så er jeg forøvrigt slet ikke i tvivl om, at pengene i hvert fald i mit tilfælde er langt bedre givet ud på en bedre pick up til pladespilleren. Det vil give meget mere end kabler..  -tunghør
|
| Til top |
|
| |
piobyte Forum Bruger

Bruger siden: 30 November 2004 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 2169
|
| Sendt: 18 April 2007 kl. 20:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det der Baze må jeg da se på til retro´erne  __________________ http://www.piobyte.dk/MSV2
|
| Til top |
|
| |
tunghør Forum Bruger

|
| Sendt: 18 April 2007 kl. 20:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, det er jo til at leve med udgiften, hvis det skulle være et fejlkøb
|
| Til top |
|
| |
Mashuro Forum Bruger

Bruger siden: 27 Maj 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 970
|
| Sendt: 18 April 2007 kl. 22:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
piobyte skrev:
Det der Baze må jeg da se på til retro´erne  |
|
|
Ellers kan jeg anbefale Mogami kabler.
Det kører jeg med til Studio Monitor.
Mogami
Lidt tykke men det gå an og de er yderst fornuftige til prisen. Tæt på lakrids i prisen
|
| Til top |
|
| |
tunghør Forum Bruger

|
| Sendt: 18 April 2007 kl. 22:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mogami, ja for jørgen da, dem havde jeg glemt. - det der ser da fornuftigt ud, Mashuro. Det bliver nok det jeg prøver en dag  . God kvali' til en ordentlig pris, og ikke så meget mystik og halløj. -Mindre mystik og halløj i hifi, tak..
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
| Sendt: 18 April 2007 kl. 23:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så hut jeg hvisker er det mogami Pmoren har spændt på sit anlæg
Jeg er ikke kabel facist men måske du slap for at køre med loudness Tante hvis du gik fra de helt billige sorte lakridser til et par kabler i 2-300 kr. klassen og måske holdt dig til nogen der var 75 cm jeg mener alt over dette er overkill med det udstyr vi kører med
__________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

|
| Sendt: 18 April 2007 kl. 23:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
tunghør Forum Bruger

|
| Sendt: 18 April 2007 kl. 23:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
r-l-b skrev:
måske du slap for at køre med loudness Tante hvis du gik fra de helt billige sorte lakridser til et par kabler i 2-300 kr. klassen og måske holdt dig til nogen der var 75 cm |
|
|
Nej, det er de gamle tandbergrecievere (tr200, huldra 10 osv) der lyder sådan. Der kan komme maassser af tyk, fed bas gennem sådan nogle billige lakrids-fætre. Det har jeg ved selvhør konstateret derude!
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

|
| Sendt: 18 April 2007 kl. 23:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
OK - men det var da et forsøg værd
|
| Til top |
|
| |
Tante Berg Forum Bruger

|
| Sendt: 19 April 2007 kl. 05:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja,jeg bruger kun loudness på 1 enkelt indspilning(bånd med Midnight Sun).Ellers er det ikke nødvendigt med TR2075 og Studio Monitor's  Det er på endnu ældre og noget mindre recievere og KUN på Hifi System 12.Kabler har aldrig kunnet hidse mig op.Og med det gamle grej jeg har,så kan jeg jo konstatere at jo tyndere kablet er des lettere er det at få ind i de små stik man brugte dengang.Lyden?Den er verdensklasse
R-l-b:Alle de Tandberg-båndoptagere jeg selv har(og har haft) spoler som en hvirvelvind.Har ikke set noget der spoler hurtigere end Tandberg.Hvad med Revox?Tøffer de bare,hvor Tandberg pisker afsted?Jeg er godt nok meget spændt på TCD300(1972).Min TCD310 er imponerende.Den er fra 1974 og virker tip-top.Jeg har ikke skiftet rem eller noget.Den kører bare.Utroligt.Den TCD300 der er på trapperne er 1-ejers og i original emballage og med manual __________________ 'Før eller siden ender du alligevel med Tandberg' http://www.youtube.com/watch?v=PN2tncOLdKE
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

|
| Sendt: 19 April 2007 kl. 08:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Studer og revox spoler også ret godt til men jeg har ikke lavet en side om side sammenligning -mest fordi de tandberg decks jeg har haft fingerene i i nyere tid alle har haft ujævn gang ved afspilning - ved ikke om det er wow og flutter eller decideret svingninger i capstan arrangementet - det er jeg egentlig ked af da jeg godt kan lide opbygningen og at de både kan ligge ned og stå op. Jeg tror der er et par tanberg maskiner der kan give revoxen klø lydmæssigt - 960?? og 3004/3014?? tror jeg de hedder mens Nachamichi og B&Os 9000 vel spiller lige op på hver deres måde. PT er mit revox parkeret og afventer at min forstærker B750 mkII bliver repareret så nu spiller jeg på en Pioneer CT f 9191 en dejlig stor maskine med en dejlig lyd men slet ikke i nærheden af revox i stabilitet og frekvensområde - jeg bruger den mest til at optage radio udsendelse og lytte dem på arbejde så det er ok-hi-fi  i aften kommer der vist noget flot torsdagskoncert - en kontra tenor der synger som en kvinde og synger barok musik
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline Indlæg: 2916
|
| Sendt: 19 April 2007 kl. 11:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
r-l-b skrev:
Studer og revox spoler også ret godt til men jeg har ikke lavet en side om side sammenligning -mest fordi de tandberg decks jeg har haft fingerene i i nyere tid alle har haft ujævn gang ved afspilning - ved ikke om det er wow og flutter eller decideret svingninger i capstan arrangementet - det er jeg egentlig ked af da jeg godt kan lide opbygningen og at de både kan ligge ned og stå op. Jeg tror der er et par tanberg maskiner der kan give revoxen klø lydmæssigt - 960?? og 3004/3014?? tror jeg de hedder mens Nachamichi og B&Os 9000 vel spiller lige op på hver deres måde. PT er mit revox parkeret og afventer at min forstærker B750 mkII bliver repareret så nu spiller jeg på en Pioneer CT f 9191 en dejlig stor maskine med en dejlig lyd men slet ikke i nærheden af revox i stabilitet og frekvensområde - jeg bruger den mest til at optage radio udsendelse og lytte dem på arbejde så det er ok-hi-fi 
i aften kommer der vist noget flot torsdagskoncert - en kontra tenor der synger som en kvinde og synger barok musik
|
|
|
Hvis det er en trøst så har bånd bedst af en behersket spolehastighed. Nagra f.eks. spoler med samme hastighed son den spiller, sådan cirka, og kun retur hvis ikke der er udrigger på, så kan den begge veje
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

|
| Sendt: 19 April 2007 kl. 11:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
det med spolehastigheden var en fordel den gang man kunne bruge kassette bånd til en fest - så stod tandbergen slet ikke tilsluttet men som "spole og find numre maskine"
|
| Til top |
|
| |
stiv Forum Bruger

Bruger siden: 09 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1062
|
| Sendt: 19 April 2007 kl. 14:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Tante Berg, har lige set at der også blev fremstillet sådan en her (hvad er den store forskel fra 2075 til 2080!...):
TR 2080 fra 1978 (som jeg har forstået det)...

__________________ My amplifier is a "a cap-cooker"
|
| Til top |
|
| |
Tante Berg Forum Bruger

|
| Sendt: 19 April 2007 kl. 16:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Guldtuborg:TR2075 MkII/TR2080 adskiller sig fra TR2075(min egen) ved at ha' 'forbedret FM-del,forbedrede data på forstærkerdel og helt ny AM-del', iflg Tandberg-fabrikkerne dengang.Udover det,så har TR2075 en sort markering af plast(viser) gennem drejeknapperne (ikke tuning-knap).Hvor knapperne på TR2075 MkII/TR2080 er mere 'runde' og ikke så 'rå' som på TR2075.Sidst,men ikke mindst,så har TR2075 MkII/TR2080 'tone defeat'.Det har TR2075 ikke.Den har en knap der hedder 'stereo'.
TR2075 MkII er en TR2080 med blå skala og 'vinduerne' har rundede skalaer,hvor TR2080 har lige skalaer.Ellers er de eens  Og mig bekendt er der ingen forskel i effekten fra de tre: TR2075,TR2075 MkII og TR2080.Og det giver go' mening,da Tandberg var mere end en anelse konservative når de angav effekt på apparaterne
P.S.TR2075 er fra 1975-1976.TR2075 MkII er fra 1976-1977 og TR2080 kom i 1978.....ved juletid samme år krakkede Tandberg så for første gang __________________ 'Før eller siden ender du alligevel med Tandberg' http://www.youtube.com/watch?v=PN2tncOLdKE
|
| Til top |
|
| |
Tante Berg Forum Bruger

|
| Sendt: 20 April 2007 kl. 06:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så er der nyheder på vej.Med lidt held i sprøjten arriverer der en Huldra 8-55 fra ca 1967-1968 idag.Sælger købte den for ca 39 år siden,da den var et år gammel:
(49,5 x 21 x 25 cm)
(billederne er fra nettet og ikke af min nye reciever.Håber dog at min er mindst lige så flot!  )
Den yder 2 x 10 Watt i 8 Ohm.Huldra 8 er den sidste Huldra med 'trolde-øje'(øverst til højre).Trolde-øjet indikerer signalstyrke.Sølvsuper 10 har det også og det ser sk***-godt ud  Huldra 8 har FM,LB,MB,KB og FB(fiskeri- bølge)  Ifølge sælger har Huldra 8-55 stået lunt og tørt,og ikke været sat til strøm i mere end 20 år......... meget spændende!!  Så hvis strømmen går på Sjælland ved middagstid idag,så er det bare mig der 'tester' Huldra
Ydermere er der en TCD300 i posten også,fra samme sælger.Den har han haft fra ny(1972-1973),så den kommer i den originale emballage.Meget spændende sag!!!Orv,hvor jeg glæder mig i denne tid!
TCD300:
P.S.Huldra 8-55 er uden indbyggede højttalere.Huldra 8-56 er med indbyggede højttalere(mener at det er Hifi System 10):
 __________________ 'Før eller siden ender du alligevel med Tandberg' http://www.youtube.com/watch?v=PN2tncOLdKE
|
| Til top |
|
| |
Mashuro Forum Bruger

Bruger siden: 27 Maj 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 970
|
| Sendt: 20 April 2007 kl. 07:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så gjorde du det sgu!
Det bliver mildest talt spændende at få den hjem,hva? Den er jo med rør,ikk?
Er der plads til mere Tandberg i hulen?!
Nårh ja.. du har jo afsat dit ene par fasetter
|
| Til top |
|
| |
Tante Berg Forum Bruger

|
| Sendt: 20 April 2007 kl. 07:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mashuro:Har læst mig frem til at Huldra 8 er delvist transistoriseret.Højfrekvensdelen har rør(hvad det så end betyder??)
Yes yes,der er stadig plads til apparater og højttalere.Især højttalere,da mange af dem jo bare kan hænge på væggen i soveværelset når de ikke er i brug
Øjøjøj,hvor er det spændende!!!!Sælger sagde at han sendte igår=ankomst idag.Posten plejer at dukke op henad middag.....
Forudsat at Huldra 8 bare virker(jeg tror det) så skal den sættes sammen med Hifi System 12 og min Tandberg TCD3015 (cd-afspiller).Edderspændende!!
|
| Til top |
|
| |
Tante Berg Forum Bruger

|
| Sendt: 20 April 2007 kl. 12:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så ankom grejet!!  Og det er ENDNU flottere end beskrevet af sælger  Huldra 8-55 har ikke fået strøm gennem sig i over 20 år.Den spiller fantastisk!!Fuldt signal på,troldeøjet er HELT oplyst  Og det endda med blot 20 cm
220V- ledning  Så vidt jeg kan se,skal der blot skiftes en pære(måske 2?),så er den 100% fit for fight!
Båndoptageren(TCD300) som jeg også har modtaget idag,ankom i original emballage(1-ejers),inklusiv flamengo og original manual, og så var der originale fødder med til den også  Lys i alle lamper
Med andre ord en superhandel.Også selvom jeg endnu ikke har hørt båndoptageren.Men ifølge sælger er den tip-top,og jeg hælder til at tro på ham
Huldra 8(1965-1968)
TCD300(1972)
TANDBERG forever!!!!!! __________________ 'Før eller siden ender du alligevel med Tandberg' http://www.youtube.com/watch?v=PN2tncOLdKE
|
| Til top |
|
| |