Emne: Casa Brok ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
Brok Forum Bruger

Bruger siden: 05 Marts 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3135
|
| Sendt: 20 Juni 2007 kl. 22:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Musik i Casa Brok...eller: Hva' dælen er det tossen har gang i?
Jeg bor i et rækkehusmiljø, der fungerer som en art bofællesskab. Det medfører, udover gratis aftensmad 4 dage om ugen (og lavet af andre, ikke mindst ), at jeg udover min egen stue har et fælleshus på ca 115 kvm til fri afbenyttelse, når jeg har brug for mere plads, til en fest, en lytteseance eller bare ren hygge. Når jeg skal finde ud af, hvad en given forstærker eller et sæt højttalere virkelig kan ved høje lydtryk, rykker jeg setuppet derover, for at give det bedst mulige betingelser i et rum af passende størrelse.
Casa Brok fungerer som kombineret livsnyder-/musiklytnings-/børnehyggested.
Stuen er ca 28 kvm, med åbent til et lille køkken og en trappe til underetagen. Mellem sidevæggene er der ingen ingen rette vinkler, da stuen har form som et trapez. det giver en masse fordele rent lydmæssigt, men er et helvede at indrette, og dikterer i vid udstrækning, hvor møblerne står. På positivsiden tæller blandt andet, at stående bølger i praksis er ikke eksisterende i stuen.
Gennem de sidste 10-12 år har udskiftningerne af mit musikgrej været mange, og i perioder ganske hyppige. I stuen har blandt andet huseret: NAD, Holfi, Dali, Marantz, B&W, Avance, Lexicon, Thule, Vienna, Jamo, Yamaha, KEF, Pioneer, Technics, Elac, Carver, Acurus, Electrocompaniet, Proac, Pro-Ject, Parasound og Pink Triangle. Derudover har en del grej været på besøg, enten på lynvisit eller længere ophold.
Lige nu kan min stue vist bedst betegnes som middeldæmpet. Efterklangstiden er fornuftig, og der er ikke nogle helt abnorme frekvensafvigelser.
Mine præferencer er måske en kende hifi-atypiske. Og dog... referencen er live musik, og gerne akustisk, uden forstærkning. Musikken kommer altid i første række, og jeg skal kunne holde ud at høre på det både længe og ofte. Og til tider også gerne rigtig højt . Samtidig skal det lyde lækkert og indbydende. Modsttrindende kriterier? Måske, men det kan godt lade sig gøre. Tilnærmelsesvist, i det mindste. Jeg går gerne på kompromis med ultimativ opløsning, hvis den skal opnås på bekostning af musikkens sjæl, eller lysten til at høre det. Når lyden er en anelse varm, gerne en lille smule tilbagelænet, og samtidig dynamisk og fyldt med bittesmå finurlige anslag og overtoner, er den ved at være på plads i casa Brok. Grundtonerne skal være på plads, og de skal gerne være solide i deres udtryk. Her findes musikkens afsæt, og fundamentet for den gode lyd. Overtoner og udklingning skal opleves naturligt, og uden alt for store begrænsninger. Med hensyn til perspektiv, er jeg nok lidt ambivalent. Jeg synes, det er imponerende at høre et setup, hvor fokus er på kanalseparation og stereoperspektiv. At kunne lukke øjnene, og pege den enkelte musiker ud i et symfoniorkester, er en underholdende øvelse, men er det tilnærmelsesvist virkelighedsnært? Næppe. Jeg har endnu aldrig oplevet, med lukkede øjne, at kunne pinpointe en cello i Radioens gamle koncertsal, eller en gademusikant, som står og spiller gudefed westernguitar, samtidig med at han synger grimt. For mig er musik derhjemme ikke det samme som musik ude i verden, men jeg vil gerne kunne genkende sjælen og nerven i musikken, uanset hvor den måtte optræde.
Mit nuværende setup er på mange måder et kompromis. Det er ikke neutralt, det er ikke super dynamisk, og masser af andre anlæg byder på bedre opløsning, flere skarptskårne detaljer og endnu mere øjenblinkende dynamik. Mit nuværende grej kan noget andet. Det gengiver musik med substans, humør og glæde.
Inden for det sidste års tid eller 2, er min musikalske horisont udvidet betragteligt. Idag er det primært akustisk musik, jazz, og en anelse klassisk. Om det er mig, der er ved at blive gammel og sat, mine ører, som ikke længere kan høre noget, eller mit anlæg, som efterhånden er i stand til at yde også disse mere krævende musiktyper retfærdighed, skal jeg ikke kunne sige med sikkerhed. Måske er det en kombination af alle 3.
Summasummarum er, at musik er en stor del af livet i Casa Brok. Grejet er en vigtig bestanddel, og ser det ok ud, er det bare et plus. Det vigtigste er dog, at det kan formidle musikken på en måde, som lægger op til at fordybe sig i musikken, og giver lyst til liiige at høre en enkelt plade mere .
Mvh
Brok __________________ Skodgrej og popmusik
Der findes 3 slags mennesker, dem som kan tælle og dem som ikke kan tælle
|
| Til top |
|
| |
Cyber-Frog Forum Bruger

Bruger siden: 25 Maj 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 762
|
| Sendt: 23 Juni 2007 kl. 09:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Noget af en smørre, men meget sjov læsning.
__________________ M.v.H Cyber-Frog
Mit Setup
|
| Til top |
|
| |
søren N Forum Bruger

Bruger siden: 25 April 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1475
|
| Sendt: 23 Juni 2007 kl. 13:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
yderst velformuleret,  .. specielt det sidste kunne jeg godt lide..
Summasummarum er, at musik er en stor del af livet i Casa Brok. Grejet er en vigtig bestanddel, og ser det ok ud, er det bare et plus. Det vigtigste er dog, at det kan formidle musikken på en måde, som lægger op til at fordybe sig i musikken, og giver lyst til liiige at høre en enkelt plade mere .
Det første var der for mange svære ord i, og det i mellem forstår jeg slet ikke.
nåh ja. Det der med aftensmad man ikke selv skal lave, forstår jeg også. jeg forstår bare ikke hvorfor jeg ikke har sådan en ordning.
|
| Til top |
|
| |
plafitracer Udelukket fra forum

Bruger siden: 19 Januar 2007 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 976
|
| Sendt: 23 Juni 2007 kl. 13:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Meget kan man sige om ham Brok - ikke lige pænt det hele - men at han ikke kan skrive, det kan man squtte sig om ham. Og han laver osse en go' kop kaffe 
Og så er det lige det med hifi-en - længe skal man lede efter større entusiast med check på bollerne (hvilket måske ikke er så godt som at bolle med checkerne )
|
| Til top |
|
| |
Brok Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Juni 2007 kl. 19:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
søren N skrev:
| [snip] Det første var der for mange svære ord i, og det i mellem forstår jeg slet ikke. |
|
|
Hej Søren.
Jeg skriver gerne en pixi-udgave, just for you .
Mvh
|
| Til top |
|
| |
Brok Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Juni 2007 kl. 19:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Plafitracer:
Jeg tør end ikke begynde at spørge ind til, hvilke mindre pæne betegnelser du kunne finde på at sætte på mig . Og tak for de fine ord, forøvrigt.
Glæder mig til at høre dine skodrør og Von Svin imorgen.
Har du Pågen hjemme, eller skal jeg slæbe en pose med?
Mvh
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 24 Juni 2007 kl. 19:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hæhæ 
Du skal nok komme til at høre skodrør, og muligvis smider vi osse lige skrottranserne til - mv von svinene vil tihvertifals spille...
Jeg har Pågens - en 5-8 poser, hvis det ikke er nok, må vi på tanken...
|
| Til top |
|
| |
søren N Forum Bruger

Bruger siden: 25 April 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1475
|
| Sendt: 24 Juni 2007 kl. 19:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja tak, hvis de vil være så eksværdig..UUHH Pågen, er det ikke de der yderst velsmagende delikateser, af nogle kanelsnegle lignende godbider? MMMmmmmm.
Brok har du erfaring med den pronto remote, phillips lavede til thule?
|
| Til top |
|
| |
Brok Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Juni 2007 kl. 17:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Pågen er high end mad. de findes i utallige variationer, men den klare favorit i Casa Brok er Pågen Gifler med kanel. De gør seriøst grin med meget af det hjemmebag, den lokale bagermester får sine lærlinge til at køre i ovnen mens vi andre sover skønhedssøvn
Pronto'en kender jeg ikke, men den får ret gode ord med på vejen.
Mvh
|
| Til top |
|
| |
wildstyle Udelukket fra forum

Bruger siden: 04 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2249
|
| Sendt: 26 Juni 2007 kl. 23:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej hr. Brok! Jeg har ikke læst hele tråden igennem, så ved ikke om det står skrevet nogle steder, men hvad hed de standere du brugte til dine Vienna Haydn Grand? Det er nemlig super flotte og er selv på udkig efter et par ordentlige standere. Virkeligt flot anlæg du har, forresten.  Mvh.
|
| Til top |
|
| |
Brok Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Juni 2007 kl. 00:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej mr. Wildstyle.
Det var Vienna-standere, jeg havde til de små haydn Grand. de er ganske effektive, og har den store fordel, at Haydn kan skrues direkte fast til dem. Jeg fyldte dem med små fryseposer med sand i, det fjernede en lille smule ringeri fra rørene. Vassago har dem.
Og tak for de pæne ord. Det lyder efterhånden også ganske ok .
Mvh
brok
__________________ Skodgrej og popmusik
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 27 Juni 2007 kl. 15:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
brok skrev:
|
Hej mr. Wildstyle.
Det var Vienna-standere, jeg havde til de små haydn Grand. de er ganske effektive, og har den store fordel, at Haydn kan skrues direkte fast til dem. Jeg fyldte dem med små fryseposer med sand i, det fjernede en lille smule ringeri fra rørene. Vassago har dem.
Og tak for de pæne ord. Det lyder efterhånden også ganske ok .
Mvh
brok
|
|
|
Hej igen, Mange tak for hjælpen. Jeg går ud fra at det er dem her du snakker om: http://www.vassagohifi.com/products/vienna/vienna_stander.ht ml
|
| Til top |
|
| |
Brok Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Juni 2007 kl. 15:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Yep, just dem.
Jeg vil iøvrigt, lidt afhængig af hvlket underlag de skal stå på, anbefale dig at eksperimentere lidt med blød kobling til gulvet. SD-Feet, korkbordskånere eller slibeklodser.
mvh
brok __________________ Skodgrej og popmusik
|
| Til top |
|
| |
don dario Forum Bruger

Bruger siden: 19 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2317
|
| Sendt: 27 Juni 2007 kl. 17:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er da grove så mange nye ting dig og erla får fingre i ?? har i vundet i lotto:-)
MVH
Don
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 27 Juni 2007 kl. 19:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
brok skrev:
|
Yep, just dem.
Jeg vil iøvrigt, lidt afhængig af hvlket underlag de skal stå på, anbefale dig at eksperimentere lidt med blød kobling til gulvet. SD-Feet, korkbordskånere eller slibeklodser.
mvh
brok
|
|
|
Jeg siger mange tak for hjælpen, samt dine råd.  Fortsat god lytning!
|
| Til top |
|
| |
Brok Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Juni 2007 kl. 23:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
don dario skrev:
| Det er da grove så mange nye ting dig og erla får fingre i ?? har i vundet i lotto:-) MVH Don |
|
|
Jep! Vi ved, at vi ligger inde med 2 vinderkuponer til på lørdag, så en smule kan vi vist godt snolde .
Ej, hos mig er der noget der ryger ud, før nyt (brugt) kommer ind. Erla er bare landevejsridder, tilfældigvis med en lejlighed han kan fylde op, istedet for en barnevogn .
Men NU skal det osse være slut med udskiftninger! Eller... hehe... et stykke tid, i det mindste
Mvh
|
| Til top |
|
| |
don dario Forum Bruger

Bruger siden: 19 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2317
|
| Sendt: 28 Juni 2007 kl. 00:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
brok skrev:
don dario skrev:
| Det er da grove så mange nye ting dig og erla får fingre i ?? har i vundet i lotto:-) MVH Don |
|
|
Jep! Vi ved, at vi ligger inde med 2 vinderkuponer til på lørdag, så en smule kan vi vist godt snolde .
Ej, hos mig er der noget der ryger ud, før nyt (brugt) kommer ind. Erla er bare landevejsridder, tilfældigvis med en lejlighed han kan fylde op, istedet for en barnevogn .
Men NU skal det osse være slut med udskiftninger! Eller... hehe... et stykke tid, i det mindste
Mvh
Brok |
|
|
Hmm ja hvem kunne ikke bruge 53 mil. på lørdag... UHA.. Så ved jeg godt hva der sku stå i min stue:-)
Ja det er grove hva ham erla kan få slæbt ind i den lejlighed..hehe
MVH
Don
|
| Til top |
|
| |
Brok Forum Bruger

|
| Sendt: 28 Juni 2007 kl. 01:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det værste er, at det lyder aldeles fremragende .
Havde jeg pladsen, kunne det da godt være jeg ville overveje noget 20 år gammelt 15" halløj med mere.
Meen, jeg er nu ret godt tilfreds. Særligt udskiftningen af højttalere og kompaktdiskafspiller har givet et rigtigt stort ryk i den rigtige retning.
Og se så at få slæbt de tøsebørn med på sightseeing i Roskilde. Jeg sørger for overnatning og personlig pleje .
Mvh
brok __________________ Skodgrej og popmusik
|
| Til top |
|
| |
Scatcat Forum Bruger

Bruger siden: 17 Juni 2003 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 2539
|
| Sendt: 01 Juli 2007 kl. 09:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
brok skrev:
don dario skrev:
|
|
Jep! Vi ved, at vi ligger inde med 2 vinderkuponer til på lørdag, så en smule kan vi vist godt snolde . Ej, hos mig er der noget der ryger ud, før nyt (brugt) kommer ind. Erla er bare landevejsridder, tilfældigvis med en lejlighed han kan fylde op, istedet for en barnevogn .
Mvh Brok |
|
|
Juhuuuuuu, jeg har vundet i Lotto Hele 2x38,-. Så nu skal der festes og købes nyt hifi til hytten    __________________ Mvh Michael
"Det er underordnet hvad du har, bare du er tilfreds og det lyder godt"
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 01 Juli 2007 kl. 10:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|