Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 13:48   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Strøm i bolig??? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Leroy
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Juli 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 16 September 2006 kl. 18:47 | IP-adresse registreret  

Da jeg er i gang med at sætte min nye bolig i stand, kommer der en elektriker på mandag og ordner min el. Jeg vil samtidig med dette gerne ha en gruppe med strøm til anlægget nu han alligevel skal åbne væggen.

Nu kommer problemet, jeg aner ikke en fis om, hvad det kræver og det er her i kommer ind i billedet. Kunne forfærdlig godt bruge lidt hjælp og tips.

Hvad skal jeg købe af materialer? og hvor?

er det nok med et skærmet indutrikabel som han(elektrikeren) foreslog eller skal jeg ha noget bedre?

er der nogen ting jeg skal være opmærksom på???

Håber i kan hjælpe mig

Lasse

Wendt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: København
Sendt: 16 September 2006 kl. 18:58 | IP-adresse registreret  

Jeg lavede det samme i sommers. Din elektriker har ret i du kan nøjes med normale kabler, men det skal være et kabel på 2,5 mm2 til 16 A i stedet for det normale 1,5 til 10 A. Husk at det er en fordel (siger de kloge) at få jord på!

Jeg synes ikke jeg kan høre forskel med det nye strømkabel, i løbet af ugen får jeg sat jord på så må jeg se om det giver noget.

Held og lykke med det.

Mvh

Rasmus

Mit setup:

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=43659&P N=2

Til top Vis Wendt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wendt Besøg Wendt's Websted

Leroy
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 September 2006 kl. 19:07 | IP-adresse registreret  

Tak for det hurtige svar Rasmus.

Jeg har sagt til ham, at det skal være med jord. så der har jeg da ramt rigtigt. så kan jeg også få nye kabler til enhederne   penge-penge-penge. l**t

Er der andet jeg skal vide???

Er det en fordel, at vælge et altid tændt strøm udtag, frem for en afbrydder kontakt???

Er der andre der har tips?

Er der nogen der læser dette?

Hvor mange spørgsmål kan jeg tillade mig, at stille endnu?

Jeg stopper nu...

sHaCk_kO
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 16 September 2006 kl. 19:22 | IP-adresse registreret  

en elektriker sætter altid med jord op, sørg for at få en gruppe på 16Amp.

ang stikkontakt, er der både fordelle og ulemper med de 2 slags,

en uden afbryder:

ingen afbryder så der kan ikke slukkes for den, med mindre der slukkes i tavlen,

så vis du vil spare penge og ikke have tændt for alt det lys i de forskellige app. så skal alle stik tages ud

normal stikkontakt,

smart med en afbryder, men en ulempe vis man hører det fedeste musik, eller ser en god film og så en lille en trykker på afbryderen,

jeg ville vælge en uden, og så skid huld i de 100 kr ekstra i strøm,

du kan stille alle de spørgsmål du vil,  skal prøve og svarer, jeg er i lærer som elektriker, og har kendsskab til de forskellige afbryder,

husk nu at få lagt nok med stik kontakter heller en for meget end en for lidt, man bliver så irreteret når man mangler en

LMG03
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 16 September 2006 kl. 19:33 | IP-adresse registreret  

hvad løber den slags opgaver da oppe i? det lyder ihvertfald til at være dyrt.
Til top Vis LMG03's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LMG03

Leroy
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 September 2006 kl. 19:34 | IP-adresse registreret  

Du er sgu en knag shack...

Har du sat lignende instalationer op til HIFI-brug?

Der er altså ingen lydmæssige fordele ved, at vælge uden afbryder? kun praktiske?

Jeg havde tænkt mig, at få sat 2 stik op, den ene til forstærker og den anden til signalkilder(CD, DVD og hvad der nu ellers kommer på) via go strømskinne. er det den rigtige måde, at gøre det på eller?

Lasse

Leroy
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 September 2006 kl. 19:37 | IP-adresse registreret  

Jeg har ingen anelse om, hvad det kommer til at koste LMG03. Men elektrikeren sagde, at det ikke ville blive vildt dyrt, da han alligevel skulle åbne væggene til de andre instalationer.

Lasse

Visca Blaugrana
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 December 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 16 September 2006 kl. 19:44 | IP-adresse registreret  

Det er mig en gåde hvorfor din elektriker anbefaler at bruge et skærmet kabel? Vi er enige om at kablet skal trækkes fra gruppe tavlen og til et stik placeret evt i stuen, og at kablet skal mures ind i vægen? Hvis så skal du bare have trukket et 3G2,5 mm2 alm installations kabel. med en 16A (jeg ville bruge 13A) 1 polet gruppeafbryder.

Men jeg kan anbefale denne tråd

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=33800&K W=Visca+Blaugrana

og om du vil forsikre med 13 eller 16 amp. må være op til dig selv, personligt ville jeg bruge 2,5 mm2 og en 13A sikring

Du får ALDRIG brug for 16 amp.

Til top Vis Visca Blaugrana's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Visca Blaugrana

LMG03
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2003
Sendt: 16 September 2006 kl. 19:45 | IP-adresse registreret  

ok, men det lyder da altid godt når de siger ikke vildt dyrt.
grunden til at jeg spørger er jo at jeg selv gik med de samme tanker.
Til top Vis LMG03's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LMG03

Leroy
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 September 2006 kl. 20:06 | IP-adresse registreret  

er der nogen der kan svare på om det her er rigtigt?

Jeg havde tænkt mig, at få sat 2 stik op, den ene til forstærker og den anden til signalkilder(CD, DVD og hvad der nu ellers kommer på) via go strømskinne. er det den rigtige måde, at gøre det på eller?

phan2m
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Februar 2005
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 16 September 2006 kl. 20:08 | IP-adresse registreret  

her i starten af sommeren, trak jeg elkabler til mit anlæg. jeg brugte 3x2,5kvd til hver kontakt. i gruppen satte jeg 2 stk. A13C autosikringer. Til min jord, der bankede jeg et langt kopperspyd ned. Den "gamle" som er elektrikker monterede lige hurtigt det hele i skabet.

Desværre har jeg kun 25amp ind i huset, her kunne jeg godt ønske mig 40 eller mere, når anlæget blir mere seriøst :)

held og lykke med dit projekt

Til top Vis phan2m's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af phan2m Besøg phan2m's Websted

Leroy
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 September 2006 kl. 20:30 | IP-adresse registreret  

???

Visca Blaugrana
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 September 2006 kl. 20:33 | IP-adresse registreret  

phan2m skrev:

her i starten af sommeren, trak jeg elkabler til mit anlæg. jeg brugte 3x2,5kvd til hver kontakt. i gruppen satte jeg 2 stk. A13C autosikringer. Til min jord, der bankede jeg et langt kopperspyd ned. Den "gamle" som er elektrikker monterede lige hurtigt det hele i skabet.

Desværre har jeg kun 25amp ind i huset, her kunne jeg godt ønske mig 40 eller mere, når anlæget blir mere seriøst :)

ikke for at være nedladende på nogen måde!! men hvorfor 40A ved du hvad dit anlæg bruger?

Til top Vis Visca Blaugrana's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Visca Blaugrana

Danni
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2006
Sendt: 16 September 2006 kl. 22:50 | IP-adresse registreret  

Man kan også sætte en transient-beskytter ind i installationen   det fungere lige som en ensretter der kan kun løbe spænding en vej: Hvad vil det sige jo hvis et fx. et el-apperat kortslutter og sender en given spænding retur ud i el-nettet så opfanger transient beskytteren dette og forhindre en give skade de det dyrt indkøbte hifi.... dette fårs både som indbykning i tavle BEDST fordi så er det altid tilsluttet eller som et power panel hvor det er indbygget...

Med hensyn til jording at stikkontakten er en god ting men husk at for at det virker skal dit anlæg også tilsluttes til JORD derfor skal du have et nyt kabel eller klippe den faste stikprop af og montere en med jord ( virker kun hvis der er 3 ledere i kablet )

Til top Vis Danni's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Danni

Danni
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2006
Sendt: 16 September 2006 kl. 22:55 | IP-adresse registreret  

Jeg har også en erfaring med 12v lamper fx hologen lamper som er forsynet med en trafo eller elektronisk sender en del støj ud ( kan tit ses på flere tv kanaler hvis det er tændt ) de skal helst ikke side på samme gruppe som dit hifi anlæg.

men det kommer det jo heller ikke til hvis du får trukket en seperat gruppe dertil.

Til top Vis Danni's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Danni

JRGW
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2004
Sendt: 16 September 2006 kl. 23:02 | IP-adresse registreret  

Der er flere tråde med dette emne søg og du vil finde.

Meee..n min 2,5kv kabel er nok en god ide og er man mere vild så seperate kabler til analog og digital med hver sin 16A sikring og evt. en 20A audiophil sikring/holder istedet afhængig af hvor meget man vil gå til den.   

Sandheden er ikke nødvendigvis det man syntes den burde være...
DIY Thel:http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=62872
Til top Vis JRGW's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JRGW

phan2m
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 September 2006 kl. 23:20 | IP-adresse registreret  

Visca Blaugrana skrev:
phan2m skrev:

ikke for at være nedladende på nogen måde!! men hvorfor 40A ved du hvad dit anlæg bruger?

nedladende? hvorfor skulle du være det :P

Hvis man tænker lidt over det, så kan man nemt bruge 10 amp i køkkenet til mad lavning, så er der 15 tilbage til resten af huset og anlægget. med fuld smæk på amps osv, så begynder det altså at være tæt på. jeg har ikke specielt meget lyst til at hænge på grænsen altid når der skal spilles højt. jeg tror 40a vil passe meget bedre til mine behov. specielt hvis jeg får fat på en amp eller 2 mere.

Til top Vis phan2m's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af phan2m Besøg phan2m's Websted

Visca Blaugrana
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 September 2006 kl. 23:30 | IP-adresse registreret  

phan2m skrev:
Visca Blaugrana skrev:
phan2m skrev:

nedladende? hvorfor skulle du være det :P

Hvis man tænker lidt over det, så kan man nemt bruge 10 amp i køkkenet til mad lavning, så er der 15 tilbage til resten af huset og anlægget. med fuld smæk på amps osv, så begynder det altså at være tæt på. jeg har ikke specielt meget lyst til at hænge på grænsen altid når der skal spilles højt. jeg tror 40a vil passe meget bedre til mine behov. specielt hvis jeg får fat på en amp eller 2 mere.

Hej ville bare lige sikre mig, da man til tider får et hak over næsen hvis man stikker den for langt frem herinde. Nå men du har 3 faser ind altså 25*3=75 A hvilket skulle være rigeligt medmindre du laver mad på den helt voldsomme måde! amps trækker ikke det voldsomme, i den sammenhæng så er ikke itvivl om at du har nok med mindre du selvfølgelig kun har en fase ind i tavlen?!!

phan2m
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 September 2006 kl. 23:44 | IP-adresse registreret  

[/QUOTE]

Hej ville bare lige sikre mig, da man til tider får et hak over næsen hvis man stikker den for langt frem herinde. Nå men du har 3 faser ind altså 25*3=75 A hvilket skulle være rigeligt medmindre du laver mad på den helt voldsomme måde! amps trækker ikke det voldsomme, i den sammenhæng så er ikke itvivl om at du har nok med mindre du selvfølgelig kun har en fase ind i tavlen?!!

[/QUOTE]

desværre så er det kun 1x25amp. det står også på et skilt på tavlen. det er en ældre installation og bor samtidigt med det ude på landet. Hvis jeg regner hurtigt på det, så kan det hurtigt løbe op i 18a ved fuld load i 4/8 ohm. når man regner tv og alt andet ekstra udstyr med.

sHaCk_kO
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 17 September 2006 kl. 09:44 | IP-adresse registreret  

40Amp det er alt for meget, der er ingen her inde på galleriet som nogen sinde får brug for det med mindre de har 20 stk effektblokke, med henholdsvis 1000 i effekt brug,

vil sige at 13Amp sagtens kan gå an, men vis man nu skulle gå hen og få nogle ting som kræver lidt mere end andet, satte eks. en indedørs aircondition op for 1 månedes tid siden op, den brugte så meget at jeg måtte, trække nyt kabel, ned fra tavlen og så op, til der hvor kunden ville have den,

ang stikkontakter, så få 3 min. så har du en til overs, og vis nu der lige skulle komme lidt andet ind i rummet

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes