Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2025 | 05:47   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Direkte drevne pladespillere (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 12
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 30 Juni 2006 kl. 17:06 | IP-adresse registreret  

mirland skrev:
Krenzler: Den er måske lidt over-the-top :) Jeg burde jo nok købe en 1210er ;)

/Mirland

Er du frisk på en ny omgang fis og ballade bragt til dig af det gode konglomerat eBay?

En 1210'er købt fra ny af med alt tilhørende ekstraudstyr er nok det nærmeste du kan komme 100% plug & play. Især hvis du installerer en hi-fi PU med dj-fatning (oh ak & ve!) som f.eks Ortofon Concorde Pro S40 (OM40 nål - nøgen FG 70). Overhang sættes ved hjælp af den tilhørende "dims" (ved brug af "almindelig PU) og VTA kan justeres "on-the-fly".

Kevin fra KABUSA skulle snart være klar med opgraderingen af det interne tonearmskabel (en af svaghederne). Det er vist ikke helt simpelt pga. den måde armen er en integreret del af spillen. Inden for en måned påstår han.

Tråd fra Vinyl Asylum

Silikone dæmpekarret skulle være den bedste opgradering for pengene (ihvertfald den mest populære).

Ikke for at prøve at sælge den (jeg har aldrig selv lyttet til en) men den skal da ikke ignoreres under overvejelserne inden for et nærliggende budget. 1210'eren kan som sagt købes hvor som helst da den har en omskifter mellem 120v/60Hz-220v/50Hz (det mener jeg da ihvertfald). Du (mirland) kunne da prøve at kontakte Kevin og høre hvad han har at sige. Selvfølgelig er han en salgsmand men måske han har noget interessant info? (det forpligter jo heller ikke på nogen måde).

INFO@KABUSA.COM

Træerne vokser som bekendt ikke ind i himlen så selv om det er en god spille skal man ikke forvente en "VPI-beater". Ud fra hvad jeg har hørt har den en kontant og præcis spillestil der er nem at leve med (forstå mig ret). Det kan godt være at den besidder et vist sonisk fingeraftryk der stammer fra direct-drive princippet? Som en brugeranmeldelse på AudiogoN meget godt udtrykker det:

"If the Rega P2 is a warm hug from your significant other, then the SL-1200Mk2 is a firm handshake from your boss for a job well done. That’s neither a good nor a bad thing."

Anmeldelsen

På den anden side: Hvis du kan skaffe en SP-25 til en god pris og smække f.eks. en RB300 på så er det måske vejen frem? Så længe at plinten som den sidder i er af en vis kvalitet og tyngde. SP-10 Mk II er sjældne (og dyre), selvom der dog for ikke så lang tid siden var en til salg på dba (SL-1000) med en SME IIIs arm til 6000,-kr.

KABUSA

Direct Drive

Argentina-Tyskland!
Til top Vis krenzler's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af krenzler

mirland
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 November 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 01 Juli 2006 kl. 10:40 | IP-adresse registreret  

Krenzler: Jeg skal da indrømme at jeg ikke liiiige har den store fidus til eBay mere. Desværre er det uden sammenligning det sted de fleste fede ting dukker op.

Her er en interessant pladespiller

Den ser altså fræk ud :)

Jeg har læst alle de links omkring 1210eren som den "hemmelige" hifi pladespiller og jeg tror faktisk at de har ret. Men det kræver nok at man køber bl.a. sin p.u. hos Kevin (som forresten er en flinker fyr - jeg har mailet med ham et par gange). Det var jo de artikler der i sin tid fik mig til at købe den nu nærmest legendarisk smadrede 1210er :)

/Mirland

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Juli 2006 kl. 12:54 | IP-adresse registreret  

Ja den er godt nok lækker.

Det er dælme også en superlækker arm der sidder på den.

Desværre ser det ikke ud til at sælger har den store erfaring med salg af pladespillere (ud fra de tidligere artikler der er tilgængelige).

Snupper du så den SP-25 med Rega arm eller hvad?

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 01 Juli 2006 kl. 13:08 | IP-adresse registreret  

Jeps - den er superlækker og vel nok noget af det bedste DD, man har kunnet få.

Jeg må lige gøre opmærksom på, at SP-25 er ca. identisk m. SP-15, med undtagelse af muligheden for at køre med 78'ere??!!

Desuden er en digitaltals-indikator for hvilken hastighed, man har indstillet maskinen på - og hvor gangkonstant, den er?! (dette vil jeg nu synes er irrelevant på en sådan pladespiller.)

Jeg VED, at denne SP-15 har været importeret t. DK i et lille antal (ligesom SP-25'eren)- og derfor muligvis findes endnu et eller andet sted.

Hvis man stræber efter SP-15 - eller SP-25, så skal man nu nok vente længe, da jeg ikke tror, at der findes ret mange supervelholdte tilbage (under 5?). Måske skal man kigge udenlands.

Jeg vil stadig hævde, at SP-10 er svær at danse med, da den kun findes i få eksemplarer - koster en halv arm - tit lidt hærget - har ikke altid en medfølgende original plint - medfølgende plint er tit DIY = lidt amatøragtigt udført. Finder man den som en SL-1000 med original plint er man dog, hvis pengene rækker, lykkens pamjulefis!!

Venligst

Freddy

Til top Vis fredmarantz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fredmarantz

mirland
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Juli 2006 kl. 10:28 | IP-adresse registreret  

Jeg tror at jeg går lidt i tænketank igen. Der er et eller andet der stikker mig i øjnene ved at give mere end 5000 for en gammel direkte drevet pladespiller, der reelt er umulig at reparere hvis det går galt.

Men hvad er så løsningen hvis man ikke gider justere fjedre hele tiden ? Jeg er måske ikke afvisende overfor at skulle bygge noget selv, men så skal det godt nok være simpelt :)

/Mirland

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 03 Juli 2006 kl. 11:16 | IP-adresse registreret  

mirland skrev:
Jeg tror at jeg går lidt i tænketank igen. Der er et eller andet der stikker mig i øjnene ved at give mere end 5000 for en gammel direkte drevet pladespiller, der reelt er umulig at reparere hvis det går galt.

Det kan jeg godt forstå.

mirland skrev:
Men hvad er så løsningen hvis man ikke gider justere fjedre hele tiden ? Jeg er måske ikke afvisende overfor at skulle bygge noget selv, men så skal det godt nok være simpelt :)

Dvs. det er fjedrene du er træt af, ikke så meget det rem-drevne, så du vil gerne over i en masse-pladespiller?

Din arm er jo udmærket, så det er vel kun plint og motor du har brug for.

En DIY Scheu er en mulighed, her kan du selv bestemme udformning og masse, men det kræver selvfølgelig at du bygger - det er dog ikke særlig svært. Du køber pladetallerken, leje og motor, men så kommer du også op på 5.000 kr., du mangler selve plinten, som dog ikke behøver være særlig dyr. Køber du direkte hos www.scheu-analog.de kan prisen holdes nede på 3.900 kr. Begge priser er dog ekskl. porto.

Men prøv da at holde øje med om ikke der skulle komme en pladespiller til salg på brugtmarkedet, måske af Rega-typen.

Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax

mirland
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Juli 2006 kl. 20:54 | IP-adresse registreret  

Ja, jeg har kigget mig lidt omkring med henbilk på masse-pladespillere men de er heftigt dyre  Af ikke-ophængte pladespillere i den mere tilforladelige ende bliver det til noget Planar 3 eller Pro-ject af en art. Ingen af delene tiltaler mig umiddelbart voldsomt. Det eneste interessante på en Rega er - efter min mening - armen.

Prøvede ellers noget sjovt idag. Gravede min fars gamle Garrard 25-et-eller-andet ud af gemmerne, da jeg har fået æren af at have den på loftet. Den er fra 1964 med mellemhjul og jeg kan huske at mit første møde med Little Feat "Feats Don't Fail Me Now" var på den med en Pickering p.u. Nå, den har så stået stille i mindst 10år - nok nærmere 15. Jeg skiftede lige ledningerne i pick-up hovedet og satte en billig Ortofon OMB-10 i som jeg har fået med en eller anden spille engang og smidt i skuffen. Så var det lige og sætte den til min Mantra men Garrarden har DIN, så der skulle lige et din->rca kabel til. Så bliver det ikke mere upræcist og "dårligt" sat op Første plade på var noget Blues Brothers, da den plade er godt slidt og der ku' sgu ikke ske så meget hvis det skulle gå helt galt. Men ! Det lød overraskende godt. Slet slet slet ikke i nærheden af moderne hifi og slet ikke med soundstage og hvad har vi. Men det svingede fanme. Det var ikke hæmningsløst elendigt som jeg havde frygtet.

Lyttede lige til et par AC-DC skiver og så blev den pakket ned igen, men for dælen det var jo faktisk lige det jeg ledte efter bare i "moderne målestok". Den er ALDRIG blevet justeret eller noget andet i dens 42-årige levetid. Og alligevel spiller den med rigtig hastighed og noget der faktisk får foden til at stampe i takt.

Jeg er lettere rystet.

Men det er jo hele essensen af jagten ! Minimalt vedligehold og maksimal nydelse

Ikke at det har gjort min jagt nemmere... Tværtimod!

/Mirland

Mellemhjulet
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 April 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 03 Juli 2006 kl. 21:46 | IP-adresse registreret  

Hej Mirland

Jeg har lige solgt en Garrard 401 i ok stand til en af pmorens venner/bekendte. Den er ganske god, absolut pengene værd. Men jeg foretrak faktisk lyden af en istandsat Lenco L75/78, selvom forskellen ikke er særlig stor. Krentzler har også lige købt en Lenco fornyligt, selvom hans sikkert løb op i mere end jeg solgte Garrarden for

Anyway, en Lenco kan du få for 200 - 300 kroner, og sætte i stand på en time. Byg så en Ladegaard luftbåren tangentialarm for prisen af en akvariepumpe og 100 kr til Silvan. Så skulle du være kørende i mange år. Er du helt vild bygger du også en tung kasse og sætter den i, men så ryger du helt op på over 1000 kr.

Forbered dig dog på ikke at blive taget alvorligt.......

Min ombyggede L78 med autostop intakt, pris ca. 700 kr ialt, incl. ny NOS nål til pu'en.

Til top Vis Mellemhjulet's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mellemhjulet

mirland
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Juli 2006 kl. 22:01 | IP-adresse registreret  

Hej Mellemhjulet

Den ser da ellers godt nok lækker ud Men nu har jeg også en stor forkærlighed for "retro" design. Men det med at bygge arm osv lyder måske en kende kompiceret ?

Må jeg spørge hvad du solgte din 401 for?

/Mirland

mirland
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Juli 2006 kl. 22:13 | IP-adresse registreret  

Er der forresten nogen der kender den her:
Yamaha PF-800

Den er flot og skulle være lidt speciel men er der nogen der ved mere ?

/Mirland

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Bruger siden: 25 Januar 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Online
Sendt: 03 Juli 2006 kl. 22:49 | IP-adresse registreret  

Slettet

Venligst

"dolph"

Til top Vis Guests's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guests

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Juli 2006 kl. 22:54 | IP-adresse registreret  

Jamen mirland, den er jo fjederophængt - og det ønsker du vel ikke.

PF-800

Pæn ser den ud men spiller den lige så godt?

Mellemhjulet har vist sin, så her er min:

Hans er den pæneste men min er størst.

Edit: Jeg vil tilslutte mig niklasthedolphi's kommentar om at en korrekt opsat fjederophængt pladespiller ikke burde trænge til en finjustering særligt ofte (meget sjældent). Men der kan da være den der nagende usikkerhed - er alt nu som det skal være...?

hasselbaink
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2005
Sendt: 03 Juli 2006 kl. 23:31 | IP-adresse registreret  

.
.
Til Krenzler og Mellemhjulet; to meget lækre grammofoner - tillykke. Mit næste projekt kunne godt være en Lenco L75/78.

Men glem ikke de direkte drevne. Her er min egen ombyggede og næsten færdige Luxman PD 444:

.
.
Til top Vis hasselbaink's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hasselbaink

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Juli 2006 kl. 23:37 | IP-adresse registreret  

Ok- så vender vi lige tilbage til Technics DD-pladespillere for a while. Jeg skrev oprindeligt, at man hellere måtte alliere sig med en dygtig tekniker i tilfælde af, at der opstod fejl i elektronikken. Dette mener jeg stadig, MEN i mit eget tilfælde, som jeg tidligere skrev, så har jeg haft en Technincs SP-25 siden '79 - og har aldrig haft brug for nogen form for service på den. Den har altså kørt i 27 år. Jeg har ikke engang smurt lejet!! (dette tror jeg nu nok at jeg skal gøre snart) - og den kører supernøjagtigt stadigvæk.

Technics pladespillerne er generelt uhyggeligt driftsikre - også over tid.

Det var ikke for at afskrække, men jeg hører til den forsigtige type, vil jeg mene, og jeg kan stadig anbefale en god Technics DD.

Desuden har Luxmans pladespillere været nævnt. Jeg husker ikke lige i skrivende stund, om de er direkte drevne, men fx PD-121 er en pragtfuld pladespiller og lækkert designet - synes jeg og Luxman har også lavet mindre dyre pladespillere, som jævnligt er til salg i DBA fx. pd-277 - PD272 - PD 282 osv. De er absolut prisoverkommelige. 

Kenwood har også lavet en pladespiller med marmorplint, som jeg synes er fed, men det er vel et spørgsmål om smag.

Venligst

Freddy

Fiddoo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Juni 2005
Lokalitet: Fyn Syd
Sendt: 03 Juli 2006 kl. 23:38 | IP-adresse registreret  

Hvad med Denons DP-57L til DP-62L? Direkte dreven, kvartsstyret, tung, lækker at betjene og god lyd ?

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Juli 2006 kl. 23:52 | IP-adresse registreret  

hasselbaink: Det er godt nok noget af et monster du har der. Den bliver sgu flot når den er helt færdig. Det er da vist en Illustrious er det ikke?

fredmarantz: Ja, de SP modeller fra Technics er da bygget til at modstå mange mange års studiebrug. Så hvis den ser pæn og velholdt ud skulle der vel være en god chance...(7-9-13). Kenwood - Der må være KD-500 (uden arm) og KD-550 (med arm).

Kenwood

Der var en til salg på dba gennem lang tid. Ja og så var der selvfølgelig L-07D (suk...)

L-07D

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Juli 2006 kl. 23:59 | IP-adresse registreret  

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Bruger siden: 25 Januar 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Online
Sendt: 04 Juli 2006 kl. 00:01 | IP-adresse registreret  

Slettet

Venligst

"dolph"

Til top Vis Guests's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guests

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Juli 2006 kl. 00:56 | IP-adresse registreret  

Det synes jeg afgjort også er en skam!

Jeg tror, at pladespillerteknikken "peakede" omkring 1977-80 - og siden er det, med undtagelse af enkelte meget meget dyre konstruktioner næsten kun gået ned ad bakke. I 90'erne har man vel nærmst kunne få 90 % af pladespillerne smidt i nakken for en slik - eller evt. som gave.

Venligst

Freddy

mirland
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Juli 2006 kl. 08:45 | IP-adresse registreret  

Jeg tager lige de forskellige indlæg i rækkefølge:

niklasthedolphi: Jeg har haft problemer med affjedringen/ophænget på min Thorens lige siden jeg fik den "geniale" ide at montere en RB250 på den OG læse vejledningen til fjeder-opsætning på Analog Department. Det har jeg brugt MEGET tid på. Og det fik mig til at tænke at fokus var blevet flyttet fra musik til teknik. Og man tror jo altid man kan gøre det LIDT bedre :) Jeg er aldrig blevet tilfreds med Thorens/RB250 kombinationen - det er som om den mangler noget. Det lyder ok, men heller ikke mere.  Men den oprindelige arm fra Thorens er noget skrammel - efter min mening.

Krenzler: Din spille ser altså fed ud med det overdimensionerede kabinet. Uha, det er frækt :) Og så er jeg altså en sucker for s-arme :)

Hasselbaink: Det må da have været i kæmpe arbejde med den plint ? Det ser spændende ud :) Glæder mig til at læse din tråd i DIY sektionen.

fred marantz: Du har helt ret ! Jeg har heller ikke 100% droppet ideen. Men f.eks. mht ovennævnte Yamaha kom jeg til at læse en tråd på et tysk forum om en der havde hastighedsproblemer med den. Løsningen lød umiddelbart meget dyr :( Mht Luxman så er de direkte drevne og koster ikke ret meget. Tilgengæld ser de jo godt ud. Men jeg har ingen anelse om de kan noget når man kommer under de store 3XX modeller med vakuum.

Det er egentlig ved at udvikle sig til en sjov retro-tråd det her. Jeg er 100% enig i betragtningerne omkring kabinet kontra "skeleton" og Rega-look pladespillere. Jeg havde på et tidspunkt en remdrevet Micro Seiki. Den kunne ikke noget særligt lydmæssigt. Men den var bare skideflot :) Jeg må så sige at en s-arm lige runder retro-looket af :)

/Mirland

<< Forrige Side af 12 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes