|
Hermed en HOT opskrift
salte zapata majs chips og hjemmelavet salsa.
Salsa opskrift: I en gryde med 1 spiseske varm olivenolie svitses: - 1-2 fed hakket hvidløg - et stort finthakket løg - ½ meget finthakket habanero chili (KUN for de hardcore - og max ½)
Inden løget når at få for meget farve, tilsættes resten: - 1 dåse (400g) flåede tomater (de aflange pelati - IKKE de runde tomater) som du selv lige hakker lidt ekstra i dåsen eller 1 stor dåse tomatpúre + vand - lidt hakkede syltede jalapeño chili (en god håndfuld hvis du ikke har puttet habanero'en i) - ½ hakket pebberfrugt. - 2-3 spiseskefulde mørk rørsukker, lidt paprika, lidt pebber, og en god knivspids salt
evt. kan man putte en lille smule mørk chokolade (max 15 gram) i men det plejer jeg ikke for det bliver næsten for meget.
Der tilsættes vand efter behov, og det skal koge ind til en god fast konsistens i 20-30 minutter. Man kan spise det varmt, men det er bedst afkølet.
Det er et stort hit blandt vennerne der helt er holdt op med at købe færdigblandet salsa De relativt søde jalapeños giver 'fylden' i starten af smagen, men dør hurtigt ud, hvorefter habanero'en fyrer godt op under smagsløgene. Jeg skal advare mod ikke at røre sig i øjne, næse eller andre kropsåbninger efter at have 'handlet' habaneroen, uden at vaske hænder meget grundigt. Det svier og brænder frygteligt. Chips SKAL være majs chips, almindelige kartoffelchips går bare ikke. De må gerne være meget salte, og hvis de bare er almindeligt salte så sørg for at salsaens saltbalance er på den 'gode' side.
Dette går sammen med cola eller øl 'lige i banditten' og filmaftenen bliver perfekt. Selvfølgelig er chips og cola/øl ikke sundt, men når du mærker chilien sparke fyrbøderen i gang, er jeg sikker på at du forbrænder en hel del kilojoule bagefter. Sveden pibler i hvert fald frem.
|