Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 20:48   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Musik og film
 HIFI4ALL Forum : Musik og film
Emne Emne: Ultimative Film Pakke (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Nobody
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Maj 2006
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 07 Juni 2006 kl. 20:18 | IP-adresse registreret  

NriK skrev:

Hermed en HOT opskrift

salte zapata majs chips og hjemmelavet salsa.

Salsa opskrift:
I en gryde med 1 spiseske varm olivenolie svitses:
- 1-2 fed hakket hvidløg
- et stort finthakket løg
- ½ meget finthakket habanero chili (KUN for de hardcore - og max ½)

Inden løget når at få for meget farve, tilsættes resten:
- 1 dåse (400g) flåede tomater (de aflange pelati - IKKE de runde tomater) som du selv lige hakker lidt ekstra  i dåsen eller 1 stor dåse tomatpúre + vand
- lidt hakkede syltede jalapeño chili (en god håndfuld hvis du ikke har puttet habanero'en i)
- ½ hakket pebberfrugt.
- 2-3 spiseskefulde mørk rørsukker, lidt paprika, lidt pebber, og en god knivspids salt

evt. kan man putte en lille smule mørk chokolade (max 15 gram) i men det plejer jeg ikke for det bliver næsten for meget.

Der tilsættes vand efter behov, og det skal koge ind til en god fast konsistens i 20-30 minutter. Man kan spise det varmt, men det er bedst afkølet.

Det er et stort hit blandt vennerne der helt er holdt op med at købe færdigblandet salsa
De relativt søde jalapeños giver 'fylden' i starten af smagen, men dør hurtigt ud, hvorefter habanero'en fyrer godt op under smagsløgene. Jeg skal advare mod ikke at røre sig i øjne, næse eller andre kropsåbninger efter at have 'handlet' habaneroen, uden at vaske hænder meget grundigt. Det svier og brænder frygteligt.
Chips SKAL være majs chips, almindelige kartoffelchips går bare ikke. De må gerne være meget salte, og hvis de bare er almindeligt salte så sørg for at salsaens saltbalance er på den 'gode' side.

Dette går sammen med cola eller øl 'lige i banditten' og filmaftenen bliver perfekt. Selvfølgelig er chips og cola/øl ikke sundt, men når du mærker chilien sparke fyrbøderen i gang, er jeg sikker på at du forbrænder en hel del kilojoule bagefter. Sveden pibler i hvert fald frem.

Du kan jo tage frøene og selv plante nogle. Jeg venter pt. selv på at habaneroerne, skal blive modne. Jeg har gule chilier nu. Har haft dem i et sydvendt vindue i foråret. De er s**me også stærke. Der skal man også passe på med at gå på toilet. Taler af erfaring  

Til top Vis Nobody's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nobody Besøg Nobody's Websted

DaHui
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 December 2005
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 07 Juni 2006 kl. 20:35 | IP-adresse registreret  

Der er INTET der slår en ordenlig spand med nylavede popcorn.. og så 1 - 3 Liter coca-cola 

NriK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2003
Lokalitet: København
Sendt: 07 Juni 2006 kl. 20:57 | IP-adresse registreret  

Nobody skrev:

Du kan jo tage frøene og selv plante nogle. Jeg venter pt. selv på at habaneroerne, skal blive modne. Jeg har gule chilier nu. Har haft dem i et sydvendt vindue i foråret. De er s**me også stærke. Der skal man også passe på med at gå på toilet. Taler af erfaring  

Damn - det skal jeg prøve.
De hedder 'star flame' ikke?

Til top Vis NriK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NriK

Nobody
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Juni 2006 kl. 21:05 | IP-adresse registreret  

NriK skrev:
Nobody skrev:

Ved det ikke helt. Jeg købte en chili blanding i Super Brugsen. Der var grønne, røde, gule, og så de her helt ustyrligt stærke brune knudrede chilier, som hed Habanero. Jeg fik dem ikke spist. Så jeg tog nogle frø og tørrede dem. Så satte jeg dem i slutningen af vinteren. Så nu har jeg friske chili. Regner med at ville lave Jalapënos selv. De gule jeg har dyrket selv, synes jeg er i næsten samme kaliber som habaneros, men jeg venter stadigvæk på at kunne sammenligne dem, op mod hinanden. Habaneroen er åbenbart en slow-starter, men en vild krabat

Til top Vis Nobody's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nobody Besøg Nobody's Websted

prse
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2003
Lokalitet: København
Sendt: 07 Juni 2006 kl. 23:35 | IP-adresse registreret  

DaHui skrev:
Der er INTET der slår en ordenlig spand med nylavede popcorn.. og så 1 - 3 Liter coca-cola 

Hvis du tilføjer nogle gode kolde klatter smør ned i spanden, såe.....
Til top Vis prse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af prse Besøg prse's Websted

Nobody
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 August 2006 kl. 17:56 | IP-adresse registreret  

NriK skrev:
Nobody skrev:

Ved det ikke helt, men de ser sådan her ud

Og så er de brune istedet for gule når de er modne. Jeg har lige lavet hjemmelavede Jalapenos også. De er lavet af gule chili. De er også ret stærke. Men Habanero slår det hele.  

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes