| Forfatter |
|
Spencer Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6374
|
| Sendt: 07 Maj 2006 kl. 20:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
janwa skrev:
"dvdcompare" omtaler da ikke alle udgivelser R1 og R2, er nok alt for maget at forlange 
Hvad er jerse top ti liste hvor R1 er best mod hvor dittio R2 er best ? |
|
|
Jeg har stor glæde af www.dvdcompare.net. Der har jeg fundet mange sammenligninger hvor reg 2 versionen sammenlignes med reg 1. EDIT: Kultfilmene bør tjekkes ud i reg 1, for om ikke andet, at se hvad der er af ekstramateriale, og muligvis bedre transfer.
|
| Til top |
|
| |
jdg1 Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3792
|
| Sendt: 07 Maj 2006 kl. 20:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spencer skrev:
janwa skrev:
"dvdcompare" omtaler da ikke alle udgivelser R1 og R2, er nok alt for maget at forlange 
|
|
Jeg har stor glæde af www.dvdcompare.net. Der har jeg fundet mange sammenligninger hvor reg 2 versionen sammenlignes med reg 1. |
|
|
Bare lidt ærgeligt at det kun er features osv. og ikke en vurdering af perfomance (komprimering osv.)
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 07 Maj 2006 kl. 20:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
jdg1 skrev:
Spencer skrev:
janwa skrev:
|
|
Jeg har stor glæde af www.dvdcompare.net. Der har jeg fundet mange sammenligninger hvor reg 2 versionen sammenlignes med reg 1. |
|
|
Bare lidt ærgeligt at det kun er features osv. og ikke en vurdering af perfomance (komprimering osv.) |
|
|
Ja.  Jeg ved ikke om der er bedre sites til det, men ellers er Google en stor hjælp. Meget tit har nogen lavet et website om kun den ene film, med en masse screenshots m.m.
|
| Til top |
|
| |
Kaizers Forum Bruger

Bruger siden: 28 November 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 487
|
| Sendt: 07 Maj 2006 kl. 20:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvor meget har bit-raten egentlig at skulle sige i forhold til alt dette her..?
|
| Til top |
|
| |
janwa Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 29 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1288
|
| Sendt: 07 Maj 2006 kl. 20:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kunne godt ønske mig en side hvor de film der er minst komprimering på lyd og bilde er listet, eller hvor komprimering stå.
bit-raten er det ikke et tal for hvor meget at de er komprimering (højer tal = minst komprimering) ?
|
| Til top |
|
| |
Kaizers Forum Bruger

|
| Sendt: 07 Maj 2006 kl. 20:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
janwa skrev:
bit-raten er det ikke et tal for hvor meget at de er komprimering (højer tal = minst komprimering) ?
|
|
|
Så langt er jeg også med... Men tænkte på om 1Mb/sec gør den store forskel, eller om det stadig er vigtigere om den har været igennem en gang 3:2 pulldown eller ej
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 07 Maj 2006 kl. 20:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
janwa skrev:
Kunne godt ønske mig en side hvor de film der er minst komprimering på lyd og bilde er listet, eller hvor komprimering stå.
bit-raten er det ikke et tal for hvor meget at de er komprimering (højer tal = minst komprimering) ? |
|
|
Helt så enkelt er det vist ikke - desværre. Der er flere af de såkaldte 'superbit' udgaver, hvor filmen fylder hele DVD'en, og evt. ekstramateriale er på en separat DVD, som viser sig at være ringere, end tidligere udgivelser.
|
| Til top |
|
| |
Kaizers Forum Bruger

|
| Sendt: 07 Maj 2006 kl. 20:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spencer skrev:
janwa skrev:
bit-raten er det ikke et tal for hvor meget at de er komprimering (højer tal = minst komprimering) ? |
|
|
Helt så enkelt er det vist ikke - desværre.
Der er flere af de såkaldte 'superbit' udgaver, hvor filmen fylder hele DVD'en, og evt. ekstramateriale er på en separat DVD, som viser sig at være ringere, end tidligere udgivelser. |
|
|
Jamen det er jo super... Bare gør det endnu sværere at forstå  Men hvad er "superbit" i så fald?
|
| Til top |
|
| |
janwa Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 07 Maj 2006 kl. 20:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
"superbit" skulle gerne være en udgave hvor der er brugt minst komprimering, men det holder openbart ikke stik, ØV.
Er der forskele på SUPERBIT i R1 og R2 ?
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 07 Maj 2006 kl. 20:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kaizers skrev:
Spencer skrev:
janwa skrev:
|
|
Helt så enkelt er det vist ikke - desværre.
Der er flere af de såkaldte 'superbit' udgaver, hvor filmen fylder hele DVD'en, og evt. ekstramateriale er på en separat DVD, som viser sig at være ringere, end tidligere udgivelser. |
|
|
Jamen det er jo super... Bare gør det endnu sværere at forstå Men hvad er "superbit" i så fald?
|
|
|
I praksis er det en udgivelse, hvor hele DVD'en er udnyttet til filmen, og uden at komprimere unødigt, for at få plads til ekstramateriale. Desværre ser man af og til, at de bruger edge enhancement, og smadrer billedet alligevel.
|
| Til top |
|
| |
janwa Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 07 Maj 2006 kl. 20:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Skulle tro at SUPERBIT var lavet til CRT TV på max 32" og ikke til fladskærme
|
| Til top |
|
| |
Guests Gæst

Ikke registreret bruger
Bruger siden: 25 Januar 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Online Indlæg: 113
|
| Sendt: 08 Maj 2006 kl. 07:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
TapeConnection Lukket konto

Lukket efter brugers ønske!
Bruger siden: 30 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4163
|
| Sendt: 08 Maj 2006 kl. 21:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spencer skrev:
|
3:2 pulldown, er vel det som retter op, og fjerner de overflødige halvbilleder i signalet ? Du beskriver det som noget negativt, som gør filmen hakkende. |
|
|
Ups, jeg glemte tråden igen... Et lidt forsinket svar: Nej, 3:2 pulldown, eller Telecine, er dén teknik der bruges for at få de 24 frames overført til 60 fields. Inverse 3:2 pulldown, eller Inverse Telecine, er den teknik der bruges for at komme tilbage igen. Men det benævnes meget ofte forkert (også af mig, dårlig vane!), så det er helt forståeligt at du har en anden opfattelse...
Spencer skrev:
| Korrekt udført 3:2 pulldown, vil vel vise filmen i 24fps, såfremt denne framerate kan vises på ens skærm/projektor, med korrekt refresh, på 48 eller 72Hz ? |
|
|
Bortset fra at ovenstående betyder at du burde skrive "inverse 3:2 pulldown", så: Nej, ikke nødvendigvis. Inverse 3:2 pulldown sikrer at de 60 helbilleder du får ud af de 60 halvbilleder når du laver progressive scan på en NTSC-kilde (eller 60 Hz HD-kilde for den sags skyld) er opbygget af de rigtige halvbilleder. Hvis du bare samler halvbillederne to og to, sådan som man gør ved PAL, så får du combing på visse helbilleder. Se iøvrigt "bibelen":
http://www.hometheaterhifi.com/volume_7_4/dvd-benchmark-part -5-progressive-10-2000.html
Inverse 3:2 pulldown betyder at du regner fra 60 tilbage til 24, og derfra til den ønskede refresh rate. Hvis denne er 48 eller 72, er det en simpel dobbel op/trippel op. Hvis displayet kører 60 Hz, laver du faktisk en NY 3:2 pulldown, men denne gang til 60 progressive frames i stedet for til 60 interlace fields. (håber det er forståeligt, ellers så sig til...)
Spencer skrev:
| Med de nye HD-formater, slipper vi forhåbentlig for at skulle investere i dyre scalere, og videoprocessorer, for at få tingene til at virke. |
|
|
Både og - det afhænger af formålet med scaleren. For det første, så kan rigtigt mange displays ikke de-interlace 1080i korrekt, for det andet så løser HDTV netop _ikke_ dén judder som 3:2 pulldown giver, da en 60 Hz HDTV, hvadenten det er 720P eller 1080i, indeholde 3:2 pulldown. Desuden vil HD-materiale i rigtigt mange tilfælde stadig skulle skaleres (alene fordi der er to forskellige HD-opløsninger), og scalerne udfører efterhånden mange andre opgaver end selve skaleringen - støjreduktion f.eks., og så de rent praktiske forhold som f.eks. at tilbyde flere digitale inputs.
At slippe for 3:2 judder er faktisk _netop_ et af de helt store argumenter for at investere i en scaler (hvis man har et display der kan udnytte det), og noget jeg meget gerne vil demonstrere ved et kommende scaler-arrangement, som jeg går og brygger på. __________________ Mvh. TC
www.tapeconnection.dk
Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
|
| Til top |
|
| |