Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 09:29   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: God lyd fra dårlige indspilninger (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
pmoren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Juli 2005
Status: Offline
Sendt: 26 April 2006 kl. 06:10 | IP-adresse registreret  

Hej sherman!!

Jeg har nu altid troet at HIFI skulle være som det der var lagt ned enten

på CD eller vinyl og ikke noget med at farve lyden så det lydder bedre eller

dårliger, eller tager jeg helt fejl af ordet High Fidelity ( høj trovejrdighed ) og det

kan man jo ikke kalde det hvis man ændre på lyden ????

Hilsen pmoren

Til top Vis pmoren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pmoren

JRGW
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 26 April 2006 kl. 12:52 | IP-adresse registreret  

pmoren skrev:

Hej sherman!!

dårliger, eller tager jeg helt fejl af ordet High Fidelity ( høj trovejrdighed ) og det

Præsis det var også mit budskab, det må da være bedre at lave de indspilninger bedre end at pynte på det i afspilningsfasen.

Hilsen pmoren

Sandheden er ikke nødvendigvis det man syntes den burde være...
DIY Thel:http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=62872
Til top Vis JRGW's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JRGW

Modifix
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2003
Lokalitet: Øerne
Sendt: 26 April 2006 kl. 13:07 | IP-adresse registreret  

Jeg ville nok forsøge mig lidt med forskellige forforstærkere, den du har er jeg ikke udelt imponeret af. Prøv evt i stedet noget Classic, Vincent ell. fx. Sheng Ya (fabrikeres samme sted som Vincent). Densens nyeste"high-end"preamp kunne måske også være en mulighed, hvis du har råd..

Jeg mener, som flere andre herinde, at det er en menneskeret at kunne høre hvad der er indspillet og lagt på pladerne. Med bedre udstyr kommer også flere detaljer/subtiliteter til overfladen og dette gerne som en del af den musikalske helhed.

Transistorlyd på LP'erne? måske du skulle kigge efter en bedre/nyere pickup? Din LA-Audio RIAA burde da ikke kunne generere dette irritationsmoment.

Mvh. Jens/Modifix

chillipepper
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Marts 2006
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 26 April 2006 kl. 13:49 | IP-adresse registreret  

slowon skrev:

"Kabler kan også gøre meget.. "

ja bare læs tråden om de "mega hørbare" forskelle netkabler leverer - måske sherman bare skal skifte og tilspille netkablerne et par ugers tid..en anden oplagt mulighed er selvfølgelig at udskifte elinstallationen til et ægte hifirelæ og sølvsikringer i audiofil kvalitet,samt køre 5 gange 2,5" iltfrit kobber med mulighed for at skærme/ikkeskærme,frem til et defineret krydspunkt hvor han skyller kontakterne i de audiofile strømudtag rene med ædle væsker inden setuppet brændes ind - altsammen supporteret af tilstrækkeligt mange kobberjordspyd (for at undgå galvaniske mislyde forårsaget af uoverensstemmelser mellem forskellige metaller) til at nå de magiske nul ohms forskel mellem nul og stel.

mvh/slowon

hvor meget har det kosted dig??????

Sherman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2006
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 26 April 2006 kl. 19:47 | IP-adresse registreret  

pmoren skrev:

Hej sherman!!

Hilsen pmoren

Øh, nu drejede mit spørgsmål sig om hvorvidt der er udstyr der gør det til en større fornøjelse at lytte til indspilninger med "lav troværdighed", end andet, samt hvordan det kan forklares/opleves. Så jeg forstår ikke lige hvad du mener med at rette dit spørgsmål til mig.......

Mvh
Søren

Til top Vis Sherman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sherman Besøg Sherman's Websted

Sherman
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 April 2006 kl. 19:54 | IP-adresse registreret  

JRGW skrev:
pmoren skrev:

Hej sherman!!

Præsis det var også mit budskab, det må da være bedre at lave de indspilninger bedre end at pynte på det i afspilningsfasen.

1) Hvis man har en bestemt indspilning af et værk, hvor man synes fremførelsen og fortolkningen er kanon, men teknisk dårlig, så skal man vist vente længe på at der kommer en ny indspilning med samme fortolkning, men i ok teknisk udførelse. Eller rettere sagt, den kommer aldrig - det en given kunstner laver på en given dag, kan aldrig genskabes.

2) Jeg har ingen herredømme over at få indspilningerne lavet bedre.

Mvh
Søren 

Til top Vis Sherman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sherman Besøg Sherman's Websted

Sherman
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 April 2006 kl. 19:56 | IP-adresse registreret  

Modifix skrev:

Transistorlyd på LP'erne? måske du skulle kigge efter en bedre/nyere pickup? Din LA-Audio RIAA burde da ikke kunne generere dette irritationsmoment.

Nu var det jo kun nogle enkelte plader der har transistorlyd.

Mvh
Søren

Sherman
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 April 2006 kl. 19:58 | IP-adresse registreret  

chillipepper skrev:
slowon skrev:

"Kabler kan også gøre meget.. "

ja bare læs tråden om de "mega hørbare" forskelle netkabler leverer - måske sherman bare skal skifte og tilspille netkablerne et par ugers tid..en anden oplagt mulighed er selvfølgelig at udskifte elinstallationen til et ægte hifirelæ og sølvsikringer i audiofil kvalitet,samt køre 5 gange 2,5" iltfrit kobber med mulighed for at skærme/ikkeskærme,frem til et defineret krydspunkt hvor han skyller kontakterne i de audiofile strømudtag rene med ædle væsker inden setuppet brændes ind - altsammen supporteret af tilstrækkeligt mange kobberjordspyd (for at undgå galvaniske mislyde forårsaget af uoverensstemmelser mellem forskellige metaller) til at nå de magiske nul ohms forskel mellem nul og stel.

mvh/slowon

hvor meget har det kosted dig??????

Jeg synes nu jeg anede en vis ironi i Slowons indlæg..........

Mvh
Søren

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Bruger siden: 25 Januar 2003
Status: Online
Sendt: 26 April 2006 kl. 20:56 | IP-adresse registreret  

Sherman skrev:

Hej,

Efter at have opgraderet mit anlæg med bedre forstærker og højttalere, lyder gode indspilninger enormt godt, men det generer mig at høre dårlige indspilninger. Det var ikke noget jeg tænkte over på mit gamle anlæg.

Jeg læser flere steder, at nogle hifi-komponenter er tolerante overfor dårlige indspilninger, og andre ikke. Det er noget jeg undrer mig over, for hvordan kan nogen hifi-komponent reparere på f.ex. at soloviolinen er spredt ud over hele området mellem H og V højttaler, at alle instrumenter mudrer sammen eller at lyden fra nogle instrumenter er skarp og rå?

Er der nogen der kan forklare mig forskellen på at høre en dårlig indspilning på et "tolerant" anlæg og på et "ikke tolerant" anlæg?

Mit anlæg består af følgende: CD: NAD C542; pre: Electrocompaniet EC4.5R; effekt: Electrocompaniet AW100DMB, højtt.: JMlab Electra 907 Be. Er der nogen der kan fortælle mig om der er en speciel komponent i denne kæde, som med fordel kan udskiftes, for at få dårlige indspilninger til at lyde bedre?

Med venlig hilsen
Søren

Jeg vil da gerne sige at det er en forbedring at du nu kan høre forskel på medierne/optagelserne. Det er nok der den største forskel i lyd findes når vi har med lydoplevelser at gøre i stereoanlægene.

Jeg vil ikke anbefale at tilstræbe et anlæg med den nævnte tolerance overfor dårlige indspilninger for det vil ødelægge de ultimative optagelsers oplevelser.

Jeg er overbevist om at problemet ikke skyldes dine forstærkere. Det er dine optagelser der er problemet og et godt anlæg vil sætte såvel gode som dårlige optagelser endnu mere i perspektiv.

Jeg tror at hvis du skal forbedre lyden (hvilket ikke bør fjerne dårlig lyd fra dårlige optagelser eller god lyd fra gode optagelser) skal du finde erstatninger for din CD spiller og måske din P.U. omend jeg ikke aner hvilken p.u. det er. Resten tror jeg egentlig har et ensartet og relativt højt niveau i formidlingen af vellyd.

"dolph"

Til top Vis Guests's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guests

don dario
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 26 April 2006 kl. 21:13 | IP-adresse registreret  

Din Nad c542 har jeg også .. og har lige fået den opgraderet med anden clock og andre kondensatorer i bla signalvejen osv..!!!

Men så bliver den automatisk også mere "følsom" over for dårlige indspilninger, men når du så endelig smider en ordentligt indspilning på så sker der godt nok noget!! Lydbilledet bliver meget mere bredt, og man føler ligesom at man har fjernet "indpakningen" af dine højtalere  osv osv!!

lækkerlyd=gode indspilninger

dårlige indspilninger=RIGTIGT dårlig lyd!!!

Til top Vis don dario's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af don dario

Sherman
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 April 2006 kl. 21:54 | IP-adresse registreret  

niklasthedolphi skrev:
[

Jeg vil da gerne sige at det er en forbedring at du nu kan høre forskel på medierne/optagelserne. Det er nok der den største forskel i lyd findes når vi har med lydoplevelser at gøre i stereoanlægene.

Jeg vil ikke anbefale at tilstræbe et anlæg med den nævnte tolerance overfor dårlige indspilninger for det vil ødelægge de ultimative optagelsers oplevelser.

Jeg er overbevist om at problemet ikke skyldes dine forstærkere. Det er dine optagelser der er problemet og et godt anlæg vil sætte såvel gode som dårlige optagelser endnu mere i perspektiv.

Jeg tror at hvis du skal forbedre lyden (hvilket ikke bør fjerne dårlig lyd fra dårlige optagelser eller god lyd fra gode optagelser) skal du finde erstatninger for din CD spiller og måske din P.U. omend jeg ikke aner hvilken p.u. det er. Resten tror jeg egentlig har et ensartet og relativt højt niveau i formidlingen af vellyd.

"dolph"

Lyder fornuftigt. Jeg vil ikke ofre den gode lyd på de gode indspilninger. Og trods alt nyder jeg da også musikken på de fleste af de dårlige, som er kunstnerisk i top.

Jeg vil ikke ofre kanon meget på PU, da nyanskaffelser i musik stort set er på CD. Men det er en Ortofon OM 30, som ikke er helt ny.

Som sagt har jeg kig på en Electrocompaniet DAC til min NAD CD-spiller, da jeg godt kan lide dennes design. Den koster 10.000, altså 20.000 sparet i forhold til en Electrocompaniet CD-spiller, som koster 30.000, og som har samme indbyggede DAC.

Mvh
Søren

PS: Flot anlæg du har

Sherman
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 April 2006 kl. 21:56 | IP-adresse registreret  

don dario skrev:

Din Nad c542 har jeg også .. og har lige fået den opgraderet med anden clock og andre kondensatorer i bla signalvejen osv..!!!

Men så bliver den automatisk også mere "følsom" over for dårlige indspilninger, men når du så endelig smider en ordentligt indspilning på så sker der godt nok noget!! Lydbilledet bliver meget mere bredt, og man føler ligesom at man har fjernet "indpakningen" af dine højtalere  osv osv!!

lækkerlyd=gode indspilninger

dårlige indspilninger=RIGTIGT dårlig lyd!!!

Interessant med opgradering af NAD'en. Hvor går man hen og får det gjort?

Mvh
Søren

don dario
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 April 2006 kl. 22:04 | IP-adresse registreret  

Sherman: jeg fik en af mie gode venner til at gøre det men ved bla at LC audio også roder med sådan noget!!!

Den spiller bare himmelsk nu.. testede den sammen med holfi, denon, roksan og mine venner og jeg blev enige om min lød bedst på de forskellige nuancer!!! og så er den noget billige end de andre selvom der kommet for ca 3500 stumper i

don dario
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 April 2006 kl. 22:08 | IP-adresse registreret  

Har forresten også næsten samme pladespiller Thorens TD 321 mkII

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Sendt: 26 April 2006 kl. 22:31 | IP-adresse registreret  

Sherman skrev:
niklasthedolphi skrev:
[

"dolph"

Lyder fornuftigt. Jeg vil ikke ofre den gode lyd på de gode indspilninger. Og trods alt nyder jeg da også musikken på de fleste af de dårlige, som er kunstnerisk i top.

Jeg vil ikke ofre kanon meget på PU, da nyanskaffelser i musik stort set er på CD. Men det er en Ortofon OM 30, som ikke er helt ny.

Som sagt har jeg kig på en Electrocompaniet DAC til min NAD CD-spiller, da jeg godt kan lide dennes design. Den koster 10.000, altså 20.000 sparet i forhold til en Electrocompaniet CD-spiller, som koster 30.000, og som har samme indbyggede DAC.

Mvh
Søren

PS: Flot anlæg du har

Tak for roserne!

Du kunne også bare vælge at købe en bedre CD maskine som f.eks. AA, Exposure eller lignende. Og med den besparelse du så oplever i forhold til at købe en dyr DAC kan du så få en god p.u. som Benz eller AN.

Der er potentielt bedre lyd i rillerne end på de blanke skiver.

Venligst

"dolph"

JRGW
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 26 April 2006 kl. 22:40 | IP-adresse registreret  

Hvorfor ikke bare lytte på musikken og så forholde sig til virkligheden som den nu engang er, som en sagde hvad er der nu galt med sandheden.På en dårlig indspilning lyt til musikken og fokuser ikke på indspilningen.Lettere sagt end gjort man bliver miliøskadet det gør jeg i hver fald.

Problemmet er måske også at mere vil have mere vi stiller stadig størrer krav.Verden er ikke perfekt.

Sandheden er ikke nødvendigvis det man syntes den burde være...
DIY Thel:http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=62872
Til top Vis JRGW's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JRGW

Sherman
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 April 2006 kl. 19:03 | IP-adresse registreret  

JRGW skrev:

Hvorfor ikke bare lytte på musikken og så forholde sig til virkligheden som den nu engang er, som en sagde hvad er der nu galt med sandheden.På en dårlig indspilning lyt til musikken og fokuser ikke på indspilningen.Lettere sagt end gjort man bliver miliøskadet det gør jeg i hver fald.

Det er nok også noget i den retning jeg efterhånden har konkluderet - ærgrelsen over de dårlige indspilninger skyldes nok primært at man ikke drager den forventede glæde af det nyanskaffede udstyr. Som ejeren af en Porsche ærgrer sig, når han skal køre på de danske motorveje med 110 km/t . Og her hjæper det ikke at skifte Porschen ud med en Ferrari. OK, allegorien er ikke rigtig god, men alligevel.............

Mvh
Søren

Sherman
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 April 2006 kl. 19:15 | IP-adresse registreret  

niklasthedolphi skrev:

Tak for roserne!

Du kunne også bare vælge at købe en bedre CD maskine som f.eks. AA, Exposure eller lignende. Og med den besparelse du så oplever i forhold til at købe en dyr DAC kan du så få en god p.u. som Benz eller AN.

Tak for tippet. Jeg havde nu troet jeg skulle op i en højere klasse for at få en forbedring der kan mærkes. Men i virkeligheden synes jeg at jeg har en ganske flot lyd fra en god indspilning, så behovet for opgradering er ikke akut af den grund.

Det med DAC'en var også at jeg kunne slå to fluer med et smæk, og samtidig bruge den til en DAB-tuner, så jeg måske kunne få en rigtig god tuner-lyd. Og DAB-tuneren skal anskaffes snarest.

Samt at jeg kunne bevare mit anlægs design, som er alene NAD + EC: http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=37871&K W=Sherman
Her har jeg også vist nogle CD'er og LP'er,som jeg betragter som gode indspilninger.

(ja, ja, jeg ved godt man er "skabs-hifinørd", når udseendet har betydning )

I øvrigt, hvem forhandler Benz PU?

Og hvor køber man ny vinyl med klassisk musik?

Mvh
Søren

oink
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Maj 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 27 April 2006 kl. 19:50 | IP-adresse registreret  

Jeg synes ikke du skal skifte noget af dit grej. Det er meget fine sager. Du skal hellere vænne dig til, at nogle indspilninger er mærkeligt nok lavet af døve mennesker. Nogle af mine bedste plader er ringe i lyden, men jeg vil ikke undvære dem. Købte jeg et anlæg til en trillion, ville de jo stadig lyde af pommern til.
Til top Vis oink's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af oink

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Sendt: 27 April 2006 kl. 20:03 | IP-adresse registreret  

Sherman skrev:

niklasthedolphi skrev:

Tak for roserne!

Tak for tippet. Jeg havde nu troet jeg skulle op i en højere klasse for at få en forbedring der kan mærkes. Men i virkeligheden synes jeg at jeg har en ganske flot lyd fra en god indspilning, så behovet for opgradering er ikke akut af den grund.

Det med DAC'en var også at jeg kunne slå to fluer med et smæk, og samtidig bruge den til en DAB-tuner, så jeg måske kunne få en rigtig god tuner-lyd. Og DAB-tuneren skal anskaffes snarest.

Samt at jeg kunne bevare mit anlægs design, som er alene NAD + EC: http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=37871&K W=Sherman
Her har jeg også vist nogle CD'er og LP'er,som jeg betragter som gode indspilninger.

(ja, ja, jeg ved godt man er "skabs-hifinørd", når udseendet har betydning )

I øvrigt, hvem forhandler Benz PU?

Og hvor køber man ny vinyl med klassisk musik?

Mvh
Søren

Der skal såmænd ikke så meget til før en CD afspiller er god. Man skal tænke på at mediet i sig selv er temmelig begrænset i sin lydkvalitet med fastlagt samplingfrekvens og bitrate og alene det faktum at det er digitalt. Så hvis bare man lærer at skille får fra bukke på CD afspiller markedet så er man godt kørende. Ingen grund til at kaste en milliard kroner i grams her. Udviklingen af CD afspillere har stået i stampe i mange år.

Jeg vil så indskyde at en DAB tuner vil skuffe dig hvis du er vant til lyden fra din analoge NAD tuner. Ganske grangiveligt endda.

Audio Art forhandler Benz og Audio Consult forhandler AN.

Lydbutikken er et af de mange steder (internettet er nok det største) som har både populærmusik, jazzmusik og klassisk musik i forholdsvis gode presninger på vinyl.

"dolph"

<< Forrige Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum