Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 13:38   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Rådgivning til 250.000 kroners surround (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Batman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 11 September 2004
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 21 April 2006 kl. 10:17 | IP-adresse registreret  

Det er jo utroligt som det kan stimulere ens fantasi at "bruge" Patricks kvarte mille!

Når vi snakker om subwoofere bør man ikke overse en af verdens bedste subwoofere: Revel Performa B15 med 1000 watts forstærker og en slaglængde på op til 7,5 cm. Den har 3 bånds parametrisk equalizer og kan tilpasses ethvert system. Pladsen er udnyttet optimalt og den fylder forbavsende lidt i forhold til sin ydelse. Lige god til musik og film. Med den kommer man ikke til at savne bas heller ikke sammenlignet med de bedste biografer.

http://www.audiovision.dk/revel_performa_b15.htm

Til top Vis Batman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Batman

Agent Cooper
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 21 April 2006 kl. 10:30 | IP-adresse registreret  

MR. DO skrev:
Jeg har selv haft en Infocus SP7200, 7205, 7210 og har idag en IN76. Jeg har haft optima med hjemme samt Andre mærker som Sony etc. og der er ingen sammenligning med 7210 og IN76.... De er klart bedst!?! In76 er en utrolig maskine, Der er utrolig meget lys i den og kontrasten er helt utrolig, næsten uden sammenligning. Desuden er det den eneste projektor som arbejder i 10 bit i videoprocessoren hvilket betyder at fra en 8 bit er det ca. 16,7 mio. farver og i 10 bit er der over 1 mia. farver..... DET kan ses......
Vil lige gøre opmærksom på, at der er mange projektorer der kører med 10 bit videoprocessor idag.

Til top Vis Agent Cooper's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Agent Cooper Besøg Agent Cooper's Websted

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 November 2003
Sendt: 21 April 2006 kl. 10:44 | IP-adresse registreret  

Batman skrev:

Det er jo utroligt som det kan stimulere ens fantasi at "bruge" Patricks kvarte mille!

Når vi snakker om subwoofere bør man ikke overse en af verdens bedste subwoofere: Revel Performa B15 med 1000 watts forstærker og en slaglængde på op til 7,5 cm. Den har 3 bånds parametrisk equalizer og kan tilpasses ethvert system. Pladsen er udnyttet optimalt og den fylder forbavsende lidt i forhold til sin ydelse. Lige god til musik og film. Med den kommer man ikke til at savne bas heller ikke sammenlignet med de bedste biografer.

http://www.audiovision.dk/revel_performa_b15.htm

Den slaglængden jeg opgiver er den linære, ikke max. Linær slaglengde for B15 er i følge den hjemmesiden 6.5cm (ikke så lidt), men siden det er en lukket sub får den også behov for denne slaglængden når den skal ned i mod 20hz.

Til top Vis ManicMiner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ManicMiner

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 21 April 2006 kl. 11:06 | IP-adresse registreret  

At få små lukkede subs til at spille dybt er som at få en Toyota Hiace til at køre stærkt . Akkurat som luftmodstanden vokser eksponsielt vokser også modstanden i et lukket kabinet. 

Effekten halveres vær gang man booster 3db, og nede ved 20hz er der boostet så mange gange 3db at der ikke er særlig mange watt tilbage. Og som jeg tidligere nevnte en oktav ned betyder at elementet skal slå 4x så langt om subben er lukket, og ikke har porter til at hjælpe nede i det dybe. Effekt bliver så forvandlet til varme, varme til ennu lavere følsomhed, og dermed behøves der ennu mere effekt som igen transformeres til varme og sådan forsætter det indtil det siger stop.

Har man vondt om plads, og godt med penger så er lukkede subs et alternativ. Men ydelsen vil aldrig nå op på niveauet til store ventilerede når der står dyb bass i films på programmet, der bryder naturlovene ind og sier stop. 

Vi kan da også hurtigt beregne hvor meget luft Revelen kan flytte med elementet.

7.7x7.5xPix 2.59=452 kubik tommer. Mere end DD18, men precis det samme som Plus/2 flytter med elementene alene. Siden Plus/2 så har portene at hvile på vil den fremdeles dra i fra under 30hz.

Mig bekendt er det ikke nogen kommerciel sub der kan flytte mere luft end Plus/2 (Jo, den største Genelecen der koster 100.000++), og deler du ydelsen ud på pr. krone brugt så stiller den fullstendigt i en klasse for sig.

Jeg ved ikke hvad Revelen koster, men om det er et ufravigeligt krav at subben skal være lille ville jeg virkeligt se nærmere på den, hvis ikke ville jeg holde mig til Plus/2.

Batman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 21 April 2006 kl. 11:31 | IP-adresse registreret  

ManicMiner skrev:

Jeg ved ikke hvad Revelen koster, men om det er et ufravigeligt krav at subben skal være lille ville jeg virkeligt se nærmere på den, hvis ikke ville jeg holde mig til Plus/2.

[/QUOTE]

Revel Performa B15 koster ca 30K.

Den har målene: 51cm x 51cm x 50 (hxbxd)

Den er et af mine absolut bedste køb - jeg kan ikke forestille mig nogensinde at skifte den ud (nå, ja hvem ved??).

Udover dens fabelagtige ydelse, kan den tilpasses ethvert rum/system p.g.a dens avancerede equalizer.

I manualen er der anvisninger på hvordan man kan køre med hele serier af sub'en hvis man har behov for det!

Da jeg første gange læste om den tænkte jeg "det er simplethen den du skal ha'". Men vil fruen accptere sådan en klods i stuen? Men da jeg så den i Steensens lytterum blev jeg meget glad - hver en kubikcentimeter er udnyttet optimalt. Den syner ikke af så meget i min - okay - pænt store stue. 

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 21 April 2006 kl. 11:43 | IP-adresse registreret  

Jeg har selv også lyst til at høre de Revelene, de har nemlig sejlet ind under min radar. Jeg garanterer dig at om du tager til Steensen og låner med hjem en ekstra B15 får han den aldrig tilbage. Det er en verden af forskel med 1, kontra 2 subs.  Så om man har pengene, og pladsen er det noget der bør afprøves.

Om jeg ikke husker helt fejl så har Revelene en 3 bånds parametrisk equalizer? Man kan nå købe en løs EQ fra Velodyne, SMS-1 der har 8 bånd, og er ekstremt nem at bruge. Der findes også billigere løsninger fra PA, jeg har selv en Behringer med 2x12 bånd. Den er billig, men ikke direkte brugervenlig. Det jeg forsøger at sige er at man ikke bør købe en sub alene pga at den har romkorrektion da der findes så mange gode løsninger at købe til, men samtidig så er romkorrektion noget jeg mener at 4/5 har behov for

Batman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 21 April 2006 kl. 11:54 | IP-adresse registreret  

ManicMiner skrev:

Jeg har selv også lyst til at høre de Revelene, de har nemlig sejlet ind under min radar. Jeg garanterer dig at om du tager til Steensen og låner med hjem en ekstra B15 får han den aldrig tilbage. Det er en verden af forskel med 1, kontra 2 subs.  Så om man har pengene, og pladsen er det noget der bør afprøves.

Om jeg ikke husker helt fejl så har Revelene en 3 bånds parametrisk equalizer? Man kan nå købe en løs EQ fra Velodyne, SMS-1 der har 8 bånd, og er ekstremt nem at bruge. Der findes også billigere løsninger fra PA, jeg har selv en Behringer med 2x12 bånd. Den er billig, men ikke direkte brugervenlig. Det jeg forsøger at sige er at man ikke bør købe en sub alene pga at den har romkorrektion da der findes så mange gode løsninger at købe til, men samtidig så er romkorrektion noget jeg mener at 4/5 har behov for

Du har sikkert ret! Men nu har vi vist snart sprængt Patricks budget. Kan man overhovedet få en ordentlig hjemmebiograf for 250.000??? Jeg er begyndt at kigge lidt på mine egne investeringer - og så står grejet ikke engang i et dedikeret bio-rum!

Ascari
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 21 April 2006 kl. 15:43 | IP-adresse registreret  

[/QUOTE] Batman 

Du har sikkert ret! Men nu har vi vist snart sprængt Patricks budget. Kan man overhovedet få en ordentlig hjemmebiograf for 250.000??? Jeg er begyndt at kigge lidt på mine egne investeringer - og så står grejet ikke engang i et dedikeret bio-rum!

Nej, det er fuldstændigt umuligt bare at få noget der ligner anstændig lyd for 250k

Til top Vis Ascari's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ascari

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 21 April 2006 kl. 15:54 | IP-adresse registreret  

Hehehe

Uanset hvor stort budgetet er, så længe der er en grænse så skal der indgåes et kompromis eller to. Det gælder om at bruge pengene smartest mulig, og det er det samme om budgetet er 10.000, eller 250.000

patrick
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Oktober 2005
Lokalitet: København
Sendt: 22 Juni 2006 kl. 23:19 | IP-adresse registreret  

Tak til alle der var så flinke at bidrage med indlæg…. 

Den hjælp jeg fik sidste gang påvirkede meget mit indkøb af udstyr. 

Denne gang skal jeg bruge rådgivning til kabler. HT kabler, sub-kabler, kabler mellem dvd og receiver/sunfire, det må vel kaldes et signalkabel. Kabler til plasma og projektor – (dvd skal også kunne vises på plasma).

Hvilke kabler er fornuftigt at bruge til nedforstående udstyr.

Jeg formoder at det ganske fornuftigt at købe kabler brugt.

Er man/jeg grundet kabler tvunget til at have Sunfire/receiver i nærheden af plasma. – projektor vil jo i så fald være langt væk fra receiver.

Logisk nok vil man vel have Sunfire/receiver sammen med dvd, cd mm.

Er lidt i vildrede over hvor jeg skal placere det tekniske udstyr… - L

Er blevet oplyst at jeg ikke kan bruge receiver/sunfire til at trække 2 store hifi-højtalere. Havde en ide om at man kunne skifte mellem hifi og surround på sunfire og så spillede sunfire/receiveren enten hifi eller surround efter eget ønske. Hvis det ikke er muligt så betyder det jo at jeg skal have særskilt hifi anlæg og surround.

Spørgsmålet kan koges ned til. Er det normalt at hifi anlæg og surround hænger sammen, eller skal det være 2 adskilte anlæg. ???

I så fald at hifi anlæg ikke kan integreres i surround anlægget så kan alt hifi udstyr logisk nok undgås at blive placeret ved lærredet. Men eksempelvis på sidevæggen eller bag i stuen. Så løses problemet med at der ikke kommer div. lamper der lyser lærredet op samt alt bøvl med kabler mv.

Mit eget umiddelbare svar er at det skal være 2 adskilte anlæg… og ekstra omkostningerne for dette er nød til at være en ekstra receiver/forstærker/effektforstærker. (stopper de udgifter dog aldrig).

Stue areal 6x6 meter. 3 vægge – front mod lærredet så er venstre side uden væg dvs. helt åbent til stort rum. Der kommer et el-forhæng som køres fra og til. Gulv samme niveau over alt. Virker som alm. stue til daglig med 50” plasma – filmlærred køres ned foran plasma og centerhøjtaler.

Projektor havde jeg tænkt skulle placeres i loftet.

Skal HC3000 placeres på hovedet ved loftet eller almindeligt på hylde tæt ved loftet?

Nogen herinde må have en HC3000

Anlæg består af

M&K S-150                         Par

M&K S-150C                       1 stk.

M&K SS-150                       Par

M&K SS250                          2 stk    - som side højtalere

SVS PB12-plus3 sub         2 stk

Velodyne SMS-1    til at styre subwooferne

Overvejer at erhverve mig 2 stk 18” velodyne – en gut i dette forum vil sælge mig 2 stk. revel  15” og mener disse er bedre end 2 stk.18” Velodyne  - - jeg er nok mest til 18” velodyne –  

Under alle omstændigheder kommer der 4 subbasser… dvs. 2 mere –

2540 mm Screen Research Electric rolling screen with 2 way masking system (top mask) with clearpix2 and black backing + remote control

Mht. lærredet så ændre lærredet sig fra eksempelvis   16-9     til     1-2,35   -  enten via signalet fra projektor eller via fjernbetjening –

Lærredet er fyldt med huller vinklet i 45 grader – centerhøjtaleren skal være bag lærredet.

Det skulle være verdens bedste lærred, håber at det så er rigtigt for det var lidt halvdyrt.

Mitsubishi HC3000 – som midlertidig projektor – forventer at købe en rigtig god projektor om 6-12 mdr. – vil afvente til de nye HDMI projektorer er landet og evt. børnesygdomme er udrenset. – der er muligvis nok ingen børnesygdomme – men nye generationer af projektorer starter som regel med en høj pris – det kan man vel også kalde en sygdom.

Sunfire Ultimate Receiver II     -   og 50” plasma – bag ved lærred

Ny dvd-afspiller er ikke købt endnu – det køber jeg til sidst – har dog en dvd-r Philips MKII  1000.

Er der nogen gylden tommelfinger regel for hvordan et motor lærredet skal placeres – hvor langt billedet må gå ned/op. ? –  og ved fastmonteret plasma… 

Til top Vis patrick's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af patrick

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 23 Juni 2006 kl. 00:36 | IP-adresse registreret  

Sunfire Ultimate Receiver?? Den vil jeg da holde på er mere uddateret end Denon AVC-A1XV, som slet ikke er uddateret. Nu kommer den jo i nyeste update med 1080p-upskalering som du med fordel kan bruge på projektoren, og lydmæssigt mangler den bestemt intet. Man kommer ikke udenom at Denon og f.eks. Yamaha DSP-Z9 rummer den vildeste teknik indenfor "mainstream" produkter som overhovedet kan opdrives.

Desuden kan AVC-A1XVA´eren jo konfigureres på utallige måder med sine 10 kanaler, også til stereo, og den kan sagtens trække store højttalere.

At afskrive noget fordi der på et tidspunkt engang kommer to nye formater til på lydsiden kunne jeg ikke drømme om. Så længe der ikke er noget konkret må man jo forholde sig til det der er i nuet, og desuden har man jo en 7.1 indgang, så ved en eventuel HDDVD kan man jo altid bruge den dekodere til at klare den del af lyden.

Det var ikke for at nedsable Sunfire, for de laver også fede produkter, men A1´eren er noget nær det ultimative hjemmebio-produkt i en kasse i øjeblikket - den og Yamaha´en er SÅ godt kørende. Det er bare synd at Yamaha´en mangler den opskalering, for så var det min favorit.

Ellers et fedt system du planlægger at banke sammen - det kan sgu ikke gå helt galt.

Batman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 25 Juni 2006 kl. 17:19 | IP-adresse registreret  

Jeg synes ikke at der er nogen grund til at adskille musikanlæg og surround. En grund er at det giver unødige udgifter. En anden er at højtalere der er gode til filmlyd ikke nødvendigvis er gode til high-end musikgengivelse. Derimod kan man være rimelig sikker på at det omvendte er tilfældet.

Jeg bruger selv bl.a. en higend rørforforstærker der har gennemsløjfningsmulighed for surroundprocessoren. På den måde får jeg det bedste fra 2 verdener, og alle komponenter udnyttes optimalt. Nogen vil hævde af highend højtalere til musik ikke opfylder THX kravene. Men THX er og bliver en pose varm luft. De mest garvede surroundentusiaster anbefaler heller ikke THX processering. Jeg kan koble THX til og fra, men fronthøjtalerene er valgt udfra optimal musikgengivelse. Når man ind i mellem opgraderer med et bedre kabel o.lign for at få endnu mere sublim musikgengivelse, er skønt at konstatere at virkningen også slår igennem på filmlyden.

En af mine bedste opgraderinger der gavnede hele systemet (incl. projektor) er en Exact Power EP15A netspændingsregulator.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 4
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes