| Forfatter |
|
Mickey BG Udelukket fra forum

Bruger siden: 01 December 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1206
|
| Sendt: 13 April 2006 kl. 15:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
En god Subwoofer er en man "ikke kan høre" forstået på den måde, man skal ikke kunne høre hvor den tager over, den skal bare tage de nederste Hz...
Og den bedste subwoofre jeg er stødt på er en Audio Pro Ace Bass 2, 4 x 5,5" til lave dynamikken og drive den 10" stor slave bas som laver bunden helt ned til 18Hz!
__________________ My Place - Sound of Life
|
| Til top |
|
| |
Bass Forum Bruger

Bruger siden: 26 Oktober 2004 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 309
|
| Sendt: 13 April 2006 kl. 21:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Til film skal den kunne flytte luft, til musik skal den være slukket.
Principielt set er der vel et problem med fasen når ikke der bruges samme effektforstærkere til sub som til front?
|
| Til top |
|
| |
ManicMiner Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3488
|
| Sendt: 14 April 2006 kl. 12:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bass skrev:
|
Til film skal den kunne flytte luft, til musik skal den være slukket.
Principielt set er der vel et problem med fasen når ikke der bruges samme effektforstærkere til sub som til front?
|
|
|
Good one 
Jeg fandt nettop et 1½ år gammelt indlæg fra mig selv hvor jeg skrev "Musik skal nydes i 2.0!!". Jeg har endret mening siden den gang 
En del subs har trindløs fasejustering, og om du da kører med højtalerene som 'small' (som du skal) så vil der ikke kunne opstå faseproblemer med mindre du selv ønsker det  __________________ Min Heimekino
PB12 Plus brugeromtale
Inside The Whale
|
| Til top |
|
| |
nosferatu89 Forum Bruger

Bruger siden: 09 Marts 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 558
|
| Sendt: 14 April 2006 kl. 18:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mik112 skrev:
ManicMiner skrev:
|
Mine minimums krav til en sub er
- ca 18hz -3db
- 100db+++ fra 18 til 80hz
|
|
|
Se....det var et svar jeg forventede...hæhæ....Om 1 år kan du muligvis skrive et indlæg uden 10 anslag på samme tast, men du ved helt sikkert ikke hvad du skriver om, thi din sidste hørelse er forsvundet forlængst .
For de "ukyndige"; lige en ADVARSEL: Lydtryk over 90dB i længere tid giver ren høreskade, endvidere har subsoniske frekvenser (under 20Hz ved 70dB og op) indflydelse på indre organers virkemåde.......Så alt med måde.....Det med de 18Hz er jeg med på 
Mvh/sssSSSsssVVvvvvvSsssssKkkkKKKAAaaaaaaaaaaanAaAanBb BBeefgffalllessssTtooiiiililllallllllleeee
|
|
|
Hva er du for en tøs? 
90dB konstant tryk er noget min 7-årige lillebror kan præstere 
Når du siger at lydtryk over 90dB i længere tid kan give varige høreskader, er det jeg tænker: Koncerter? Der er uden tvivl over 90dB. Et godt stykke over hvis du er stiv nok og stikker dit hoved ind i en reflexportene på en af de 50 subs 
Du ikk en rigtig mænd før du har præsteret det. 
Nosferatu __________________ "iPod? Fordi jeg ikke kan gå rundt med mit anlæg i lommen"
|
| Til top |
|
| |
Tylle Forum Bruger

Bruger siden: 15 Maj 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 490
|
| Sendt: 14 April 2006 kl. 20:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Han er måske ikke en rigtig mand, men tilgengæld kan han stadig høre  Ved godt hvad jeg vil vælge så!  __________________ It's the Crown that makes you king!
Setup: Crown Studio Reference II, Crown K1, Audiolab 8000C, H/K HD970, Cerwin Vega AT-100, 18" sub
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 14 April 2006 kl. 20:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har vært scenearbejder, og vagt ved en scene der hostet både koncerter, og teaterforestillinger, så jeg ved hvad smertsom høj lyd er. Odsene for at du vil få hørselsskader af 110db bas i de 1-10 sekundene de øjeblikkene plejer at vare i films, er et sted i mellem små til ikke eksisterende. 110db bas opleves heller ikke på samme måde som 110db diskant. Øret er som de fleste ved langt mindre følsomt for dybe frekvenser, så det er faktisk nødvendigt med de høje lydtrykkene for at du i det store og hele skal registrere de
Når jeg ser film ligger volumet mellem 70-80db, for at så under bastunge scener komme op i mod 110db om jeg virkelig er sulten på noget bas den aftenen. Kun en film har fået mig til at skru ned for lyden, og det var The Haunting DTS ES. Der er så meget dyb bass der kun føles, og brugt på den riktige måden fremkaller det angst.
Funny fact: Forklaringen på en del spøgelseshus har været at når vinden blæste igjenem feks en ventilationsskakt opstod der svært dybe frekvenser som ikke kunne høres, men kun føles. De fremkalte så igen følelsen af uhygge. __________________ Min Heimekino
PB12 Plus brugeromtale
Inside The Whale
|
| Til top |
|
| |
Bass Forum Bruger

Bruger siden: 26 Oktober 2004 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 309
|
| Sendt: 14 April 2006 kl. 20:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Følgende er sakset fra Arbejdsskadestyrelsen: http://www.ask.dk/udgivelser/vejledninger/html/arbejdsbeting ede_hoereskader.asp
Udsættelse for vedvarende støj på arbejdspladsen antages at være skadelig for hørelsen, hvis lydstyrken (dB) er over 85 dB i gennemsnit i 8 timer pr. arbejdsdag i mindst 10 år.
Kravet til varigheden af støjpåvirkningen nedsættes, hvis den pågældende har været udsat for en højere lydstyrke (dB).
For skud eller anden transient støj gælder, at selv en knaldhættepistol afgiver 130-140 dB (på ½ meters afstand), men varigheden er kun mikrosekunder.
På grund af det sidste bliver ækvivalentværdien for riffel- og pistolskydning meget lille, men skadevirkningen er langt over æq-værdien.
Altså, almindelig støjpåvirkning/ musik ved 85dB i 20 år giver kun høreskader hos hver tyvende person. korte impulser derimod er langt mere skadelige også ved langt lavere dB.
Følgende er sakset fra Arbejdsmiljøinstituttet: http://www.ami.dk/?path=%7BFB2896AB-7CEA-49D6-8250-ADA565A94 8C6%7D
Længerevarende udsættelse for kraftig lavfrekvent støj kan medføre akustisk betingede vibrationssygdomme (Vibroacoustic Disease, VAD). Symptomer kan efter 1-2 års påvirkning være mave-tarmproblemer, svælginfektioner, bronkitis og humørsvingninger. Længere tids påvirkning (5-9 år) kan medføre bryst- og rygsmerter, træthed, infektioner, mavekatar, urinsvejsbesvær og –smerte og allergi. Ved over 10 års påvirkning optræder psykiatriske lidelser, blødninger fra næse og tarmkanal, åreknuder, mavesår, tyktarmsbetændelse, led- og muskelsmerter og neurologiske forstyrrelser.
Men... Det bliver næppe et problem?
Derimod får alle problemer med aldersbetinget hørenedsættelse
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 14 April 2006 kl. 20:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lengrevarende udsættelse for lave frekvenser er ikke godt. Det ved jeg fordi jeg ved en anledning blev uvel efter 3 timer med sinussignaler da jeg skulle justere ind subben.
Ellers er jeg MEGET opmerksom på min hørsel, jeg har til og med målt hvor hen på skalaen min MP3 spiller afgiver ca 85db, også er det maks selv om jeg ikke helt klarer at overdøve al støjen træningsstudioet. __________________ Min Heimekino
PB12 Plus brugeromtale
Inside The Whale
|
| Til top |
|
| |