Tilbage til HIFI4ALL.DK 20. juni 2025 | 16:04   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Forhandlere
 HIFI4ALL Forum : Forhandlere
Emne Emne: Alfa helvede (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
janwa
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 16 April 2006 kl. 13:19 | IP-adresse registreret  

Købt et LCD TV, der vel en grund til at Sony ikke mere laver Plasma TV, nok på grund af for mange fejl på netop plasma.
Til top Vis janwa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af janwa

blackhawk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 December 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 16 April 2006 kl. 13:24 | IP-adresse registreret  

I min verden er man selv ude om at få problemer, hvis man betjener en plasmaskærm på samme måde som en CRT skærm. Kan man ikke forstå det, så skal man ikke angle efter sympati efter ulykken er ude.

At du siger at det er urimeligt viser, at du ikke har sat dig ind i de risici der DESVÆRRE er ved en plasmaskærm. Jeg synes heller ikke at det er rimeligt, og jeg skal ikke forsvare skærmkonceptet. Men det er nu sådan som det er, og man kan sagtens leve med det.

Man sætter ikke skærmen på teksttv længere end højest nødvendigt, slet ikke den samme side som eksempelvis TV2 teksttv som det er afbilledet her. Stillbilleder, pausebilleder og lignende bør man også undgå, idet man også kan få fastbrændinger. Det er klart at risikoen for at få fastbrændinger afhænger af hvilket panel man nu anvender, men det er desværre en del af det at have en plasmaskærm.

Det nytter ikke noget at tro, at det udelukkende er skærmens skyld, når man får disse fastbrændinger. Det sker ikke af sig selv, og man bør være vidende om risikoen. Jeg er måske lige lovlig varsom, men på den anden side har jeg haft flere plasmaskærme og aldrig nogensinde haft det der minder om fastbrændinger.

Så måske skal man skue indad, og sætte sig ind i de problemer der er med særligt de tidlige plasmaskærme istedet for at slå ud med armene og og svine producenten til. Særligt hvis den samme person bliver ved med at få fastbrændinger, så burde man måske overveje om man gør noget forkert. I den perfekte verden burde fastbrændinger ikke være et problem, men nu lever vi ikke i den perfekte verden og de fleste sælgere gør opmærksom på problemet. Så hvis man hører efter og retter sig efter det, så er der ikke noget problem.

Den skærm jeg har nu er en discountskærm, men trods det er det et helt problemløst forhold. Når det er sagt vil den næste skærm jeg køber være en LCD skærm.

CosmoKramer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 September 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 16 April 2006 kl. 13:52 | IP-adresse registreret  

Mit problem er, at jeg har svært ved at forstå, at der findes en feature som teksttv på plasma skærme, når nu man ikke må bruge det, eller i bedste fald med kraftige restriktioner. Selvfølgelig er det at sætte problemet på spidsen, men alligevel... Man må efter dine anvisninger eksempelvis ikke se på side 260 med liveopdatering af fodbold på tv2 med splitscreen, det gør jeg da rimelig tit og kunne ikke undvære den service.

Og jo, indbrænding sker jo netop helt af sig selv - det er selve kernen i problemet! Det er jo en ikke uvæsentlig detalje.

Hvis man som konsument skal være vidende om problemet, burde producenterne så ikke lægge noget mere vægt på risikoen i deres markedsføring, men det sælger næppe mange skærme. 

Til top Vis CosmoKramer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CosmoKramer

blackhawk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 April 2006 kl. 13:55 | IP-adresse registreret  

Naturligvis sætter vi i denne debat problemet temmeligt meget på spidsen, jeg er sikker på at der findes mange glade plasmaejere der bruger skærmen på en måde som de er glade for. Både med tekttv, stills og hvad ved jeg.

Men hvis man ved at fastbrændinger kan ske, og trods det forsætter med at anvende skærmen på en måde der udsætter den for fastbrændinger, så sker det det i min verden ikke af sig selv. Så har man valgt at det skal/kan ske, selvom man godt ved hvordan det kan undgås. I dette tilfælde er man selv ude om problemerne, og så skal man ikke udråbe den respektive producent til at have en dårlig kvalitet panel. Det er en risiko, afhængig af paneltype, og så er den ikke så meget længere. Kan man ikke håndtere det, så må man enten leve med problemet eller købe en anden type skærm.

Men jeg tror at problemet vil forsvinde af sig selv, efterhånden som flere og flere producenter dropper plasma til fordel for de nye LCD og O-LCD skærme? Det virker jo næsten som om plasmaskærme er en stop-gap teknologi?

janwa
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 16 April 2006 kl. 14:00 | IP-adresse registreret  

Discountskærm eller ikke discountskærm, alle plasma paneler komme vel fra de samme steder, så er det vel kun det sted hvor TV er lavet der gør det til et discounts TV og ikke panelet udgang sted.

Der er ved at finde ud af plasma ikke dur til TV, Sony har da opdaget det.

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 16 April 2006 kl. 14:02 | IP-adresse registreret  

Min billige DVD-afspiller fra Superbrugsen, har en screensaver indbygget, som slår til ret hurtigt, når den står med skærmmenuer på.

En sådan funktion ville være oplagt at indbygge i en plasmaskærm, men forhindrer jo ikke at man kan kigge på samme billede igen, kort tid efter.

Denne screensaver, giver sort skærm, med et lille logo der flyver rundt.

Sort skærm er det der slider mest på LCD-paneler i en LCD-projektor, mht. opvarming af panelerne. Her burde blæseren i projektoren sådan set skrue hastigheden lidt op, men det gør den ikke...

Til privat brug er der nok ikke regnet så meget på levetiden på elektronikken, som de gør på prof grej. Jeg har arbejdet med LCD-projektorer til databrug, der holdt fin kvalitet gennem mange pæreskift. Det er nok tvivlsomt om hjemmebioprojektorer er bygget lige så godt.

En plasmaskærm ligger dog i en noget højere prisklasse, og her må forventes en lang levetid, også ved den måde et TV forventes at bruges på.

Det falder nok de færreste ind, at et dyrere apparat er dårligere, rent holdbarhedsmæssigt.

blackhawk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 April 2006 kl. 14:08 | IP-adresse registreret  

janwa skrev:
Discountskærm eller ikke discountskærm, alle plasma paneler komme vel fra de samme steder, så er det vel kun det sted hvor TV er lavet der gør det til et discounts TV og ikke panelet udgang sted.

Der er ved at finde ud af plasma ikke dur til TV, Sony har da opdaget det.

Det er jo noget vrøvl når du skriver at plasma ikke dur til TV. Det er et spørgsmål om hvorvidt brugeren er i stand til at betjene skærmen på en måde så man undgår de problemer der nu er med plasmaskærme. Magter man ikke det, nej så vil man nok opleve at det ikke dur til TV. Med lidt omtanke og ansvarlighed er problemet ikke-eksisterende. Men så er spørgsmålet om det er skærmens eller ejerens skyld

Men en ting kan jeg tilslutte mig i denne tråd; Alfa Views kundeservice er ubegribeligt ringe. Kan selv huske da jeg købte min skærm hos dem, en skærm som jeg iøvrigt er rigtig glad for, i hvertfald til mit private brug. Det var et cirkus af de store, intet antennesignal i forretningen og sørme om min skærm ikke forsvandt på turen fra Asien til Dannevang, men dukkede senere op i Finland hvor den stod i flere uger. Siden gav de mig et sæt højttalere med, selvom jeg ikke havde bedt om dem men istedet et sæt fødder. Jeg fik aldrig de rigtige fødder med til skærmen som fulgte med. osv.. osv..

Og nu har de dejlige mennesker hos Alfa View oplyst mig om, at det koster 2000,- kr inkl. moms for at få et indstikspanel, så jeg kan anvende et HDMI signal. Det blev der ikke sagt noget om før købet, men det er jo naturligvis også en ekstra indtægtskilde..

janwa
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 16 April 2006 kl. 14:15 | IP-adresse registreret  

Men skulle der så ikke stå en ADVARLSE i manualen til TV'et, man køber jo et TV for at se TV/Tekst TV og bruge de funktioner der er indbyget i TV, Split/PIP m.m.

Og som TV er LCD nok mere egnet.

blackhawk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 April 2006 kl. 14:19 | IP-adresse registreret  

Jeg skal ikke kloge mig på noget jeg ikke har alt for meget forstand på, men jeg ved i hvertfald at der i min manual står at man skal undgå at skærmen står for længe på det samme billede under stills, PIP, split og tekst-tv. Så det er nævnt, men så er spørgsmålet jo så hvor længe perioden er før det går galt

Og læser rigtige mænd manualer?

janwa
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 16 April 2006 kl. 14:27 | IP-adresse registreret  

Ja vi snakker nok om sek. når det er et plasma TV

blackhawk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 April 2006 kl. 14:31 | IP-adresse registreret  

Du har nok ret i, at det er NETOP der de forskellige paneltyper adskiller sig. Nogle kan klare mere end andre..? Der ef kilden til vores diskussion 

Nå nu kalder påskefrokosten, god påske!

janwa
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 16 April 2006 kl. 14:33 | IP-adresse registreret  

GO PÅSKE 

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 16 April 2006 kl. 14:40 | IP-adresse registreret  

Vi har jo også nogle TV-stationer der har et lille hvidt logo, som let kan brænde sig fast (MTV måske ?).

Er det ok at se den samme TV-kanal en hel aften ?
Og tænder man dagen efter, så er logoet nok samme sted igen, og kan brænde lidt videre på skærmen.

En funktion der detektede et logo, og dæmpede kontrasten lige på det sted, er en ting der ikke blot kunne redde skærme, men også gøre film- og TV-kigning mere behageligt.

Specielt TV2's logo var meget irriterende hvidt, tidligere.
Det er heldigvis ikke så slemt længere.

powda
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 November 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 16 April 2006 kl. 17:37 | IP-adresse registreret  

CosmoKramer skrev:

Ved "almindelig" betjening, burde der da ikke komme fejl så let. Altså, man ser fjernsyn eller teksttv og så sker der indbrænding, det er da ikke rimeligt!

Så stort et hensyn til brugen burde efter min mening afskræmme alle fra at købe plasma. Men er man indstillet på den store begrænsning det åbenbart er i mange tilfælde, skal man da bare købe plasma...

Jamen... Det er jo sort at sige, at fordi enkelte modeller gennem tiden har haft denne fejl, så skal alle holde sig fra plasma.

Hvad så med alle de LCD paneler, der ikke har kunnet klare hurtige bevægelser, og dermed haft kæmpe problemer med ghosting ?

Skal vi bare droppe tv helt pga. risikoen for enkelte dårlige modeller, eller skulle vi købe det tv, vi nu engang falder for, og så iøvrigt bruge de beføjelser, der er tillagt os via lovgivningen, hvis uheldet nu skulle være ude ?

Jeg må indrømme, at jeg ser mest logik i det sidste, omend det da er fuldstændigt korrekt, at det er for dårligt disse problemer overhovedet opstår.

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 16 April 2006 kl. 17:50 | IP-adresse registreret  

Nu er det ikke så nemt at man bare kan dra en konklusion om at Plasma=Indbrænding.

Der skiller fra merke til merke, fra model til model og fra generation til generation hvor følsomt det er for problemet.

Jeg var for 3 uger siden nede i Expert i Bruuns Galleri og sat udstillings modellen af Panasonic PV60 til at køre Flight Of The Phoenix i 2.35:1. Det har blivet mig fortalt at de sorte letterboxene kan resultere i indbrændinger. 2.5 uger senere tjekket jeg så apparatet der fremdeles kørte samme film, og var sat til 'Dynamic', ingen indbrændinger overhovedet! jeg har også lest forum op og ned med rapporter fra XBOX360 ejere der har PV60 om at fjernsynet ser ud til at være immunt i mod indbrændinger.

Alfaview on the other hand. Jeg har aldrig forstået konceptet bagom butikken. De sælger sekunda vare, til høje priser, og har nul kundeservice, men fremdeles er de en succes? Hvis apparatet har fået permanente indbrændinger af normal brug ville jeg da helt klart reklamere, selv om de nok vil blive en kamp i en stejl opoverbakke. Men jeg synes ikke at Alfaview fortjener at slippe nemt!

Til top Vis ManicMiner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ManicMiner

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 16 April 2006 kl. 18:07 | IP-adresse registreret  

janwa skrev:
Købt et LCD TV, der vel en grund til at Sony ikke mere laver Plasma TV, nok på grund af for mange fejl på netop plasma.

Det har intet med det at gøre, og desuden ville det være naivt at tro at LCD er fejlfri, for det er de så absolut ikke!!

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 16 April 2006 kl. 18:19 | IP-adresse registreret  

janwa skrev:
Ja vi snakker nok om sek. når det er et plasma TV

Det lyder mere som om du har traumer omkring de forskellige teknikker, snarere end reel erfaring med dem, for du er helt galt afmarcheret.

Som med LCD er der også ved Plasma stor forskel på panelerne, og de billige Plasma-paneler er typisk (bemærk at jeg skriver typisk) ældre generationer som ikke rummer de samme tiltag mod fastbrændinger som i de nye modeller og desuden bygget over ældre teknik. Fastbrændinger er ikke et problem på nye, lidt dyrere plasma-tv, som blandt andet rummer en "white" funktion til at "rense" skærmen, hvis det skulle være nødvendigt og som samtidig har indbygget diverse andre forholdsregler, heriblandt et billede der flytter sig ganske lidt konstant.

Efterhånden som der forskes i de forskellige teknikker indenfor Plasma-panelerne, finder man også de løsninger der skal til for at holde det i skak med fastbrændinger.

Jeg har selv pt. en plasma-skærm med et såkaldt Alis-panel, og det har på intet tidspunkt haft fastbrændinger selvom jeg ynder at læse tekst-tv og/eller køre splitscreen.

Det, der er værd at huske er, at der findes endog MANGE flere LCD-tv som absolut er af fornærmende ringe kvalitet, og som ikke engang egner sig som stillbillede-fremviser på et toilet - her er der langt mere l**t end lagkage fordi LCD i forhold til Plasma-panelerne, ikke koster nær så meget at investere i. Desuden er pixelfejl på især billigere LCD-paneler stadig et udbredt fænomen.

janwa
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 17 April 2006 kl. 13:27 | IP-adresse registreret  

Ja det er ikke let at finde en fladskærm plasma/LCD der dur uden det er et lotteri og man får et der er iorden, ville nok vente til der kommer et HD CRT TV med HDMI/DVI indgang, og så spare de problemer, plus spare nogle penge, HD CRT skærme har jo være på market inde for Proff. market i mange år, derfor er vel kommet over børnesydomme.

MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2005
Sendt: 19 April 2006 kl. 01:04 | IP-adresse registreret  

powda skrev:
Goog skrev:

Det kan leg ikke huske, men jeg skal da ved lejlighed finde ud af det.

Okay, fair nok. Har ellers hørt fra mange Panasonic ejere, at de ingen problemer har haft. Kunne derfor være interessant at høre, hvilken model din kammerat oplevede fejl på.

Jeg har et Panasonic TH42-PV500E og har ikke haft de problemer overhovedet.
Den første måneds tid var der skruet godt ned for kontrast og brightness og den første uge blev der brugt zoom så alle film fyldte hele billedet.
Siden er det blevet brugt som et almindeligt tv, inklusiv daglig brug af tekst-tv og der er ingen problemer med screenburn eller image retention.

janwa skrev:

Grunden er, at Sony ikke selv lavede plasma-paneler!

Køber man et godt plasma i dag er der ingen problemer, man skal bare huske, at et godt plasma er altså ikke dem man kan købe til 10K i Bilka!

janwa skrev:
Ja det er ikke let at finde en fladskærm plasma/LCD der dur uden det er et lotteri og man får et der er iorden, ville nok vente til der kommer et HD CRT TV med HDMI/DVI indgang, og så spare de problemer, plus spare nogle penge, HD CRT skærme har jo være på market inde for Proff. market i mange år, derfor er vel kommet over børnesydomme.

Så kommer du nok til at vente længe! Forbrugerne vil have flade tv, så sandsynligheden for at der er en producent der vil satse på HD CRT i stor stil er nok lille.
Det ville da også være kedeligt at skulle ned i de små skærmstørelser igen

Personligt synes jeg ikke det er så svært at finde et godt fladskærms-tv, specielt ikke plasma, da kan man bare starte med topmodellerne fra Panasonic og Pioneer og bruge dem som reference.
Man skal bare huske, at kvalitet koster! Og hvis et tv kun koster det halve, så er det nok ikke kun fordi der står et andet navn på det.

Se hvad der gemmer sig i Pejsestuen
Til top Vis MichaelWB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MichaelWB

janwa
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 19 April 2006 kl. 12:18 | IP-adresse registreret  

Men kan man ikke komme til at betale for meget for navnet ?

Hvilken Plasma/LCD Tv ville du gå efter i prisklassen op til 25k for et 40" ?

<< Forrige Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes