Tilbage til HIFI4ALL.DK 22. juni 2026 | 23:20   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Tilspilning af netkabler... (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 44
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Toftdahl
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 05 Maj 2006 kl. 15:17 | IP-adresse registreret  

Det er ikke noget med at have ret eller være smagsdommere, det handler om erfaring md disse kabler. Dem der har disse erfaringer og lyst til at arbejde med netkabler, kan jo frit arbejde med det gøre sig sine erfaringer, og frit købe det de vil. Det har jo heller ikke skortet på advarsler mod at købe "råt for usødet", men låne eller købe med returret, da det er med netkabler som mange andre købsting i livet, kvaliteten kan være forskellig.
Dem der har deres egen og tydelige idiologiske kamp mod branchen og vil frelse / redde alt og alle mod kapitalismen, de kan jo købe og teste det de vil, ingen har det fjerneste i mod det eller dem, bare vi andre ikke skal høre på den alenlange og indholdsløse prædiken. Det minder jo mere om en vindmølle der er løbet løbsk.

Og så venligst tilbage til trådens emne og starter Nilau - tilspilning af netkabler.

Med venlig hilsen

Jørgen Toftdahl

Til top Vis Toftdahl's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Toftdahl

golfdane
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Marts 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 05 Maj 2006 kl. 15:23 | IP-adresse registreret  

Stolpe op og stolpe ned!!!!!

Jeg undres over begge sider af denne debat.

På den ene side har vi skeptikerne, som blankt nægter at anerkende fænomenet, med baggrund i fysikken og god gammeldags sund fornuft. Argumenter som "De professionelle er ragende ligeglade med kabler" er åbenbart nok for nogle, og ligeledes "jamen alle de CD'ere du køber er lavet på udstyr der kører på møgbeskidt netstrøm igennem de absolut billigste kabler" fyger gennem luften (det sidste argument skriger jo til himlen om, at hvis ikke du køber økologisk, så kan du ligeså godt lade være at præsentere maden flot og veltilberedt).

På den anden side har vi de troende. Dem der afgjort mener at have observeret fænomenet efter egne forsøg og eksperimenter. De bliver beskyldt for at være direkte blåøjede og i lommerne på producenter (selvom flere er startet i det små med billige eksperimenter, hvor de har konstateret forskelle, som har fået dem til at udforske fænomenet yderligere).

Jeg har sympati for begge lejre, forstået på den måde, at jeg ligeledes undres over de troendes manglende vilje til at stille op til eksperimenter (nogle har meldt sig under fanerne, og kudo til dem!!). De har såvidt jeg kan se, mere eller mindre fuld kontrol over et eventuelt testscenarie (bare det er blindt). Men det er selvfølgelig nøjagtig det samme som at troende skal overveje om der kan være noget om Da Vinci Koden.

På den anden side undres jeg over at mange skeptikere ikke vil acceptere at nogle oplever en forskel (og så kan man kalde det placebo, cashebo eller hvad man nu ynder, men det er et observeret fænomen). Et fænomen som flere gange er observeret af så godt som samtlige hifimagasiner, både indenlands og udenlands. "Autoriteter", der ofte lægges til grund for væsentlig dyrere køb end et netkabel.

Tag dog og kast et par timer efter fænomenet (det er sgu' ikke mere eksotisk end grønne tuscher, CD afmagnetiseringsenheder, kabelstøddæmpere o.s.v.). Køb et netstik og et apparatstik. Start ud med det absolut værste netkabel du kan forestille dig, og "go from there". Tynde, tykke skærmede, flettede (BTW, husk at passe på, for 220V gør ondt). Hvis du på intet tidspunkt kan konstatere nogen forskel, selv med det på papiret ringeste kabel, så brug pengene på musik istedet. Hvis der er en forskel (eller kan acceptere at der måske kan være forskel på 2-3*0,75mm2 og et Shunyata Python), så luk kajen. Ikke noget fis med "jamen, det er ikke pengene værd". Det sidste er nemlig op til enhver. Jeg mener f.eks. at en Krell ikke er pengene værd kontra en Holfi, men sån' er jeg. Jeg ville hellere kaste gysserne efter pladeindustrien.

Håber ikke at nogen føler sig trådt over tæerne, at jeg sammenligner dette med en religiøs diskussion, men jeg har deltaget i for mange af disse (som atheist og evolutionist, kan man nemt træde amerikanere over tæerne), til at ignorere naturen af denne debat.

Kole kom med en på papiret helt neutral testmetode (hvis den er gennemførlig). Foretag et par digitale konverteringer af en analog afspilning. Sammenlign dem digitalt (de skulle jo helst være ens, for ellers falder det lidt til jorden). Skift kabel, ny indspilning, sammenlign med referencen. Vent 14 dage og foretag ny indspilning (vi skal jo også gerne omkring fænomenet "indbrænding"). Så kan vi jo så senere diskutere om en eventuel forskel overhovedet er hørbar (og det er jo en helt anden diskussion).

Til top Vis golfdane's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af golfdane

Clifton
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 April 2004
Lokalitet: København
Sendt: 05 Maj 2006 kl. 15:54 | IP-adresse registreret  

Toftdahl skrev:

Og så venligst tilbage til trådens emne og starter Nilau - tilspilning af netkabler.

Det kan siges meget kort. Hvad enten der sker en tilspilning eller ej, er det idioti - i ordets oprindelige betydning - at bilde sig ind at man kan høre forskel over eksempelvis en måned. Det være sig om der sker en ændring elller om der ikke sker en ændring, om man kan høre den eller ikke høre den.
Det er fysiologisk og psykologisk umuligt.
Det kræver en valid blindtest at kunne udtale sig om dette påståede fænomen.

Et eller andet sted blev det iøvrigt nævnt at det er tvivlerne der skal udføre en sådan. Det kan de bare ikke, da de er biased.

Det er muligt at man mener personlig erfaringer er gode nok, men det duer bare ikke. Videnskabsteori er faktisk ikke så svært eller kedeligt som det lyder, og det kan være lidt af en eyeopener at sætte sig bare minimalt ind i dette.

God weekend til alle

Toftdahl
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Marts 2004
Sendt: 05 Maj 2006 kl. 15:59 | IP-adresse registreret  

golfdane

Jeg forstår dig udmærket - men fok køber det HiFi de vil, de kabler de vil, de højtalere de vil, ligesom de gør sig de erfaringer de vil, ved at lytte. De køber ikke HiFi eller kabler efter kurver, søljler, grafer og alverdens reklamer, samt digitalt mulige og umulige test´s, foreslået af folk som på forhånd forholder sig til fysik og sådan er det.

Folk køber det de synes lyder godt, har lyst til at kigge på i deres hjem, derefter begynder de at arbejde lidt med kabler og diverse ændringer. At enkelte ikke kan og vil acceptere dette, det er jo deres problem - de lader bare være med at købe kabler eller arbejde med det.

Resten af forum skal vel ikke danse den dans, da det er gennemsyret af udsagn mod branchen og det at branchen tjener penge. Man går da heller ikke ud skriver - man vil reddde nogle enkelte stakler / ofre mod at købe den slags - skrevet ca. noget i den retning.
Det er da meget for meget at fremture på den måde, som nogen gør, og efterfølgende hælde metervis af gylle ud over folk der arbejder med det.

Det må være den enklete og dennes ører, der afgør hvad man vil købe og lytte til, og der mener jeg dæleme ørerne og ikke alverdens mærkværdige test´s, for det er i sidste ende den enkelte person og dennes ører som skal høre på det. 
Og slutteligt vil jeg sige, samtlige der arbejder positivt med disse kabler og tester, siger jo alle at man skal se sig for og teste det grundigt inden man investerer, ligesom der er ingen der påstår at netkabler er verdens eneste rigtige tweak, det er afhængig af match og produkternes generelle sammesætning.

Glem disse blindtest og digital sammenligningstest, glem det i dette sammenhæng, det er noget den enkelte lytter sig til og bestemmer sig efter, ved længervarende lytning og sammenligninger, men selvfølgelig kan det kræve at det er en trænet lytter.

Personligt har jeg et overordentligt afslappet forhold til netkabler, idet mange af dem har negativ eller ingen indflydelse på setup, men på den rigtige måde og i det rette sammenhæng, er der en klar forbedring ved at anvende andre netkabler.

Med venlig hilsen

Jørgen Toftdahl

Til top Vis Toftdahl's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Toftdahl

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Bruger siden: 25 Januar 2003
Status: Online
Sendt: 05 Maj 2006 kl. 17:16 | IP-adresse registreret  

Toftdahl skrev:

Klip en masse

Personligt har jeg et overordentligt afslappet forhold til netkabler, idet mange af dem har negativ eller ingen indflydelse på setup, men på den rigtige måde og i det rette sammenhæng, er der en klar forbedring ved at anvende andre netkabler.

Det er simpelthen ukorrekt at der er en klar forbedring ved at anvende andre netkabler.

Du kan ikke høre det. Og hvis du kan høre forskel er det minimalistiske udsving som anes i få og små portioner på enkelte udvalgte indspilninger og som hovedregel kun på elendige anlæg.

Hører du mere end det er noget du bilder dig ind. Psykoakustisk fælde.

Sådan er det bare.

Men bevares........ Hver sine glæder og kæpheste.

"dolph"

Til top Vis Guests's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guests

golfdane
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Marts 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 05 Maj 2006 kl. 17:44 | IP-adresse registreret  

Hej Jørgen

Jep, i en ideel verden ville ens indkøb udelukkende være bestemt af en grundig test med egne ører (og på eget udstyr). Desværre er det ikke altid sådan (og slet ikke i en verden hvor man shopper via internet i stigende grad). Om ikke andet, er det ofte en intetsigende lyttesession der ligger til grund for rigtig mange indkøb.

Det er derfor min påstand, at hifimagasinernes anmeldelser (eller private anmeldelser på internettets mange HiFi relaterede hjemmesider) meget ofte ligger til grund for hvad der udvælges til ens lyttesessioner. Når man så tager i byen for at lytte, eller låner hjem (og det er ikke alle der er på fornavn med deres HiFi pusher, og uhindret kan låne udstyret hjem), eller man f.eks. er ude på brugtindkøb (hvor lyttesessionen som regel foregår på fremmed udstyr), så er det begrænset hvor kvalifikativ en test man kan udføre.

Det er da muligt det er irrelevant at koge en objektiv test sammen, men jeg tror egentlig det er det eneste der kan overbevise nogle af tvivlerne (og nogle vil nok stadig påpege, at det ikke er hørbart). Dog er det selvfølgelig heller ikke denne tråds opgave, at overbevise nogensomhelst om nogetsomhelst. Det er måske heller ikke videnskabens opgave, at opklare hvorfor nogle får det bedre af kalkpiller. Det vigtigste er måske virkningen? Hvem har gavn af at fortælle personen der blev "kureret" af kalkpiller, at vedkommende har kuk i kapokken?

Når jeg engang får en kammerat til at installere en separat gruppe (er i pipeline), vil jeg da selv lege lidt med netkabler. Der kommer dog aldrig noget Shunyata ind her . Så heller mere musik!

Venlig hilsen

Tommy

Til top Vis golfdane's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af golfdane

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 05 Maj 2006 kl. 19:31 | IP-adresse registreret  

Jeg forstår bare ikke... Hvorfor ikke få afgjort det hele. Det kræver bare en lyttetest. Så er der ikke mere at diskutere, og de der mener at kunne høre tilspilningen, kan endelig få deres ret.

Det er for langt ude det her... Først påstår man at forskellen er kæmpe stor, og at man er træt af folk der påstår det ikke passer. Bagefter vil man ikke deltage i en test, hvor man kan bevise det.... Det lugter langt væk af, at man godt selv inderst inde er klar over, at man ikke ´kan høre forskellen, men nu har man bygget sin identitet op omkring at man kan, og hellere leve i en fantasiverden, fremfor at tage tyren ved hornene.

Og jeg er udemærket klar over, at Hr. Toftdahl vil sige, at det er han ligeglad med, fordi han ved det virker... Det bekræfter bare at jeg har ret. Jo flere undskyldninger og mere snakken udenom man disker op med, desto klarere er det bare, at man godt selv ved man er på tynd is.

Så endnu en gang må jeg opfordre til, at vi får lavet denne test. Jeg kan simpelthen ikke forstå, hvorfor det ikke er i alles interesse. Toftdahl og Music4all har jo udtalt, at de er trætte af at læse om mig der siger dem imod. Og skulle det vise sig at de har ret, og vitterligt kan demonstrere at de selv kan høre tilspilningen effekt, garanterer jeg at tage mine ord i mig!!
De skal ikke engang få mig til at høre forskellen.... Bare demonstrere for mig, at de selv kan. I så fald tager jeg det til mig, når de påstår at jeg ikke kan finde ud af at lytte. Men så længe de ikke selv tror nok på deres påstande, til at turde demonstrere det, forbeholder jeg mig håneretten!

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: København
Sendt: 05 Maj 2006 kl. 19:54 | IP-adresse registreret  

Hurtig skrev:

Jeg forstår bare ikke... Hvorfor ikke få afgjort det hele. Det kræver bare en lyttetest. Så er der ikke mere at diskutere, og de der mener at kunne høre tilspilningen, kan endelig få deres ret.

Det er for langt ude det her... Først påstår man at forskellen er kæmpe stor, og at man er træt af folk der påstår det ikke passer. Bagefter vil man ikke deltage i en test, hvor man kan bevise det.... Det lugter langt væk af, at man godt selv inderst inde er klar over, at man ikke ´kan høre forskellen, men nu har man bygget sin identitet op omkring at man kan, og hellere leve i en fantasiverden, fremfor at tage tyren ved hornene.

Og jeg er udemærket klar over, at Hr. Toftdahl vil sige, at det er han ligeglad med, fordi han ved det virker... Det bekræfter bare at jeg har ret. Jo flere undskyldninger og mere snakken udenom man disker op med, desto klarere er det bare, at man godt selv ved man er på tynd is.

Så endnu en gang må jeg opfordre til, at vi får lavet denne test. Jeg kan simpelthen ikke forstå, hvorfor det ikke er i alles interesse. Toftdahl og Music4all har jo udtalt, at de er trætte af at læse om mig der siger dem imod. Og skulle det vise sig at de har ret, og vitterligt kan demonstrere at de selv kan høre tilspilningen effekt, garanterer jeg at tage mine ord i mig!!
De skal ikke engang få mig til at høre forskellen.... Bare demonstrere for mig, at de selv kan. I så fald tager jeg det til mig, når de påstår at jeg ikke kan finde ud af at lytte. Men så længe de ikke selv tror nok på deres påstande, til at turde demonstrere det, forbeholder jeg mig håneretten!

Halløjda....for en gang infantilt sludder!

Hvis du tror din manipulerende (afsløret!) skrivestil fører nogen steder hen - så er jeg bange for at du må revurdere dine 'forventninger'.

Er du også ved et uheld kommet til at logge på et forkert forum?

N.

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004
Sendt: 05 Maj 2006 kl. 20:00 | IP-adresse registreret  

Jeg har efterlyst en CD, som er særligt egnet til at afsløre forskelle i netkabler med, og helst med angivelse af de enkelte numre, og hvor i nummeret man skal være særlig opmærksom.

Forslag er velkomne, da jeg alligevel trænger til lidt ny musik.
Helst blues, eller moderne jazz, hvis det er muligt...
Til top Vis Spencer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Spencer

Oldred
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. red.

Bruger siden: 25 Marts 2003
Sendt: 05 Maj 2006 kl. 20:02 | IP-adresse registreret  

Hurtig skrev:

Der er INGEN håneret på HIFI4ALL.DK - kun gode argumenter. Er det ikke nok, så må man affinde sig med, at argumenter ikke er nok - eller trække sig !
Til top Vis Oldred's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Oldred

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 05 Maj 2006 kl. 20:04 | IP-adresse registreret  

Ingen håneret.... Øv øv øv....

Ikke desto mindre, er det ret besynderligt, at man er totalt sikker i sin sag, men ikke vil dokumentere det for andre. Som om man lever i sin egen lille drømmeverden.

I øvrigt... Det med håneret... En intern joke fra mit gamle "firma". Man skulle nok have været der....

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 05 Maj 2006 kl. 20:12 | IP-adresse registreret  

Hurtig skrev:

Ikke desto mindre, er det ret besynderligt, at man er totalt sikker i sin sag, men ikke vil dokumentere det for andre. Som om man lever i sin egen lille drømmeverden.

I øvrigt... Det med håneret... En intern joke fra mit gamle "firma". Man skulle nok have været der....

Man bliver ikke hånet for at lave fejl.
Kun hvis man er for nærig til at give kvajebajere.

EDIT: Hvis der ikke snart kommer forslag til en god CD, så bestiller jeg den nye med Katie Melua.

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Sendt: 05 Maj 2006 kl. 20:32 | IP-adresse registreret  

Så burde flokken af pro-netkabel folk trække sig nu fra denne tråd om tilspilning af netkabler for de er faktisk for længst løbet tør for argumenter.

"dolph"

Fiddoo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Juni 2005
Lokalitet: Fyn Syd
Sendt: 05 Maj 2006 kl. 20:43 | IP-adresse registreret  

Spencer skrev:
Hurtig skrev:

EDIT: Hvis der ikke snart kommer forslag til en god CD, så bestiller jeg den nye med Katie Melua.

Den kan du roligt bestille. Den er rigtig god !

Mik112
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 05 Maj 2006 kl. 20:45 | IP-adresse registreret  

Hurtig skrev:

Hurtig; lav lidt korrektur fremover, - før du taster enter. Din sidste sætning med håneretten må være en fejl 40  . Der SKAL være plads til individuelle meninger her. Synes selv denne tråd er "langt udover" hvad man kunne forvente, og alligevel kan jeg ikke slippe den.

Mvh/Mik112

Til top Vis Mik112's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mik112

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Sendt: 05 Maj 2006 kl. 20:50 | IP-adresse registreret  

Spencer skrev:
Hurtig skrev:

Jeg kan anbefale Jimmy Giuffre 3: The Easy Way.

Det er en rigtig vellydende CD'er og på den kan du garanteret ikke høre for cirka kr. 79.967,50 i forskel der er på et standardkabel til hårtøreren og NO's bedste netkabel.

"dolph"

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 05 Maj 2006 kl. 21:06 | IP-adresse registreret  

niklasthedolphi skrev:
Spencer skrev:
Hurtig skrev:

Jeg kan anbefale Jimmy Giuffre 3: The Easy Way.

Det er en rigtig vellydende CD'er og på den kan du garanteret ikke høre for cirka kr. 79.967,50 i forskel der er på et standardkabel til hårtøreren og NO's bedste netkabel.

"dolph"

Alle tiders !

Jeg fandt ellers et kabel her, hvor salgsargumentet er en god skærmning:

http://www.homestead.co.uk/productcategorydetail.aspx?Catego ryID=54504&onspecialoffer=False

Gad vide om alle kabelforhandlere er enige om at netkabler skal være skærmede ?

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 05 Maj 2006 kl. 21:06 | IP-adresse registreret  

niklasthedolphi skrev:

Så burde flokken af pro-netkabel folk trække sig nu fra denne tråd om tilspilning af netkabler for de er faktisk for længst løbet tør for argumenter.

"dolph"

Det burde de enkelte skeptikere så også, for den måde i farer frem på, fremmer intet - kan i ikke finde ud af at acceptere at andre lever fint med deres netkabler og kan høre forskellen fra standard, så pas da for f..... jer selv og brug tiden på noget andet.

På dette forum er der ingen der skal dokumentere noget som helst for andre i en pro/kontra situation - det er en debat, og kan man ikke lide de argumenter som alle parter kommer med, står det frit for at forsvinde fra tråden og bruge krudtet andet steds - den aggresive "jeg-skal-komme-efter-dig-facon" kan i pakke sammen for den fremmer ikke just debatten!

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 05 Maj 2006 kl. 21:09 | IP-adresse registreret  

Synes selv denne tråd er "langt udover" hvad man kunne forvente, og alligevel kan jeg ikke slippe den.

Pudsigt, sådan har jeg det osse. Selvom jeg absolut er tvivler, efterlyser jeg en blindtest og ville modtage et positivt udfald (= der kan høres forskel, statistisk set) med åbent sind. Det ville da være spændende.

Men som sagt fatter jeg ikke, at de der krøsus´er ikke i stedet bruger pengene på en virkelig fed pickup eller cdspille.

Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman

Mik112
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 05 Maj 2006 kl. 21:18 | IP-adresse registreret  

jazzman skrev:

Synes selv denne tråd er "langt udover" hvad man kunne forvente, og alligevel kan jeg ikke slippe den.

Pudsigt, sådan har jeg det osse. Selvom jeg absolut er tvivler, efterlyser jeg en blindtest og ville modtage et positivt udfald (= der kan høres forskel, statistisk set) med åbent sind. Det ville da være spændende.

Men som sagt fatter jeg ikke, at de der krøsus´er ikke i stedet bruger pengene på en virkelig fed pickup eller cdspille.

Det tror jeg sørme de har i forvejen. Svære folk at imponere, tror jeg. Og den blindtest kan du godt skyde en hvid pind igennem, foreslog det selv på side x, og det kom der een tilbagemelding ud af.

Mvh/Mik112

Til top Vis Mik112's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mik112

<< Forrige Side af 44 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum