Tilbage til HIFI4ALL.DK 20. juni 2026 | 05:24   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Tilspilning af netkabler... (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 44
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Bruger siden: 25 Januar 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Online
Sendt: 04 Maj 2006 kl. 12:41 | IP-adresse registreret  

Holmbye skrev:

Jeg må tilstå at jeg er af en fuldstændig anden opfattelse.

Man kan sige at jeg umuligt har kunnet undgå at opdage at tråden har "taget en drejning" som du kalder det. Jeg vil nu kalde det at tråden er blevet overtaget og drejet og DET syntes jeg sådan set er næsvist. Men du mener altså at man kan dukke op i en hvilken som helst tråd og dreje den så langt væk fra trådens emne som man har lyst til for derefter at kalde dem for næsvise som gør opmærksom på det.

Faktisk når jeg mærker efter :-) så syntes jeg slet overhovedet ikke at "den har taget en drejning" jeg syntes den er kørt fuldstændig af sporet !!!

En af grundpillerne i demokratiske spilleregler har haft sit indtog i denne debat og det kan hverken du eller andre (bortset fra administrator) ændre på.

Der er et overvejende flertal som ytrer deres skepsis overfor om netkabler overhovedet er et virksomt tweak og dermed sættes der spørgsmålstegn ved trådens oprindelige emnes validitet.

"dolph"

Til top Vis Guests's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guests

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004
Status: Offline
Sendt: 04 Maj 2006 kl. 12:41 | IP-adresse registreret  

Holmbye skrev:
Generelt oplever jeg dog ret lange tilspilningsperioder, så jeg plejer ikke at anbefale under 300 timer. Men det svinger fra kabel til kabel og nogen kabler fortsætter med at åbne op helt op til 500 timer. Det gælder iøvrigt også f.eks. ht og signal kabler.

Ok - hvis vi holder os til de 300 timer, som bedømmelse for hvor godt kablet er/bliver.

Hvis man så handler på nettet, et sted hvor den normale returret på 14 dage ikke er forlænget, så giver det lidt over 21 timers musiklytning pr. dag, hvis man vil høre hvor godt kablet er, inden returretten er udløbet.

Så er der nok ingen vej udenom, at koge en masse vand.
Til top Vis Spencer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Spencer

Holmbye
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 November 2004
Sendt: 04 Maj 2006 kl. 12:51 | IP-adresse registreret  

niklasthedolphi skrev:

Til dem der forsøger at fastholde trådens oprindelige målsætning, nemlig at fokusere på tilspilning af netkabler, må jeg sige at skeptikerne er i deres gode ret til at deltage i tråden med deres undren, for hvorfor skal man tilspille netkabler når forskellen på netkabler er så forsvindende lille at det ikke berettiger tweaket.

Til dem som mener at man skal bruge sine ressourcer på at rede hele jordkloden fra andre fundamentalistiske tendenser eller generelt bruge sine ressourcer mere bredt kan jeg kun citere ordsproget: "Tænk globalt .... handl lokalt."

Og hvad er mere lokalt end ens egen interesse og virke.

Det ville være overcensurering at forlange den ene side i debatten renset ud af tråden.

Jeg har aldrig postuleret at deltagende branchemedlemmer på H4A er involveret i kartelaftaler eller lignende korruption for at give falske tweaks et markedsførings-kick. Jeg siger bare at jeg har viden om en undersøgelse som afslørede at fænomenet var meget udbredt ........................... også internationalt.

Jeg synes at det er fint med en selvstændig tråd der behandler emnet om netkablernes effekt som et tweak men jeg tvivler dog på at en sådan udsondring af substansen (ikke det første indlægs fokuspunkt) i denne tråd vil være succesfuld.

Venligst

"dolph"

Hej igen,

Ja jeg er helt enig med dig.

Skeptikerne må bestem gerne deltage men som du selv skriver giver deres indlæg mest mening hvis deres skepsis forholder sig til tilspilning.

Mht. til at rede verden fra fundamentalister var mine indlæg omkring dette jo ment stærkt ironiske da jeg faktisk IKKE syntes at  man skal overtage tråde og forsøge at rede dem der har opretet dem fra sig selv, så her er jeg ikke sikker på at vi er helt enige, hvis du altså mener at jeg eller andre pro netkabel folk trænger til at blive redet. (her tænker jeg på det du skriver om at handle lokalt)

Med hensyn til urenheder i branchen så har du helt ret det foregår bestemt og jeg har selv måtte opgive et par produkter hvor distributøren ikke var tilfreds med vores prissætning, selvom det faktisk ifølge loven ikke tilkommer ham at blande sig i det.

Men jeg tænker at det desværre er således i de fleste brancher hvor der er profit indblandet ?.  Det er en smule irriterende hvis man forsøger at drive en seriøs og respektabel forretning altid at få tudet ørende fulde med at det hele er markedsføring, fup og korruption. Netop deror tilbyder vi altid 3 ugers fuld returret på alle produkter og sender demo kabler rundt i hele landet flere gange om ugen (så fik jeg lige nænvt det) Så skulle al tale om falske tweaks gerne forstumme, man kan jo selv afprøve det og tage stilling, hvis man gider.  Altså er her ingen hul markedsføring, prøv det selv siger vi.

Og nej du har ret, efter 40 sider giver det nok ingen mening at oprette en ny tråd, det skulle have været gjort længe før det kom så vidt

Mvh

Holmbye

Til top Vis Holmbye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Holmbye

Holmbye
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Maj 2006 kl. 13:03 | IP-adresse registreret  

niklasthedolphi skrev:
Holmbye skrev:

Jeg må tilstå at jeg er af en fuldstændig anden opfattelse.

Man kan sige at jeg umuligt har kunnet undgå at opdage at tråden har "taget en drejning" som du kalder det. Jeg vil nu kalde det at tråden er blevet overtaget og drejet og DET syntes jeg sådan set er næsvist. Men du mener altså at man kan dukke op i en hvilken som helst tråd og dreje den så langt væk fra trådens emne som man har lyst til for derefter at kalde dem for næsvise som gør opmærksom på det.

Faktisk når jeg mærker efter :-) så syntes jeg slet overhovedet ikke at "den har taget en drejning" jeg syntes den er kørt fuldstændig af sporet !!!

En af grundpillerne i demokratiske spilleregler har haft sit indtog i denne debat og det kan hverken du eller andre (bortset fra administrator) ændre på.

Der er et overvejende flertal som ytrer deres skepsis overfor om netkabler overhovedet er et virksomt tweak og dermed sættes der spørgsmålstegn ved trådens oprindelige emnes validitet.

"dolph"

Nu syntes jeg igen vi ryger over i ligegyldigt ordkløveri, men lad os da tage den:

Efter min bedste overbevisning kan du ikke drage direkte paraleller imellem denne tråd og demokrati, du nævner jo selv at b.la. admin kan stoppe det fra det ene øjeblik til andet.

Iøvrigt så mener jeg på ingen måde at det tilkommer andre end Admin at bedømme en tråds validitet, så opstår der jo totalt kaos og alle og enhver kan spamme en tråd med henvisning til at de ikke opfatter en given tråd som valid. Så bliver forummet jo hurtigt meningsløst eller i bedste fald meget trættende at færdes i. Opfatter man en tråd som invalid syntes jeg det rigtige (efter måske en enkelt gang at have gjort opmærksom på det i tråden) vil være at oprette en ny tråd med den tilgang man syntes er den rigtige, eller at gøre Admin opmærksom på at tråd bør lukkes da den er for langt ude.

Og for lige at runde af med demokratiet, så er en væsentlig forudsætning for at det kan fungere jo netop at de opstillede spilleregler overholdes, ellers ender det i kaos og anarki som f.eks. i denne tråd. .-)

Mvh

Holmbye

Holmbye
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Maj 2006 kl. 13:10 | IP-adresse registreret  

Hurtig skrev:

Har lige et spørgsmål:
Vi er enige om, at kabler lyder forskelligt. Der er så folk der mener, at kabler bliver MEGET væsentligt bedre ved tilspilning.
Hvordan kan det så være, at starks folk skifter deres netkabel til et lidt bedre, kan de starks høre hvor meget bedre det lyder. Det nye må jo lide under manglende tilspilning, mens det gamle er overordentligt tilspillet...
Det må da alt andet lige betyde, at man slet ikke kan sammenligne et nyt bedre kabel, med sit gamle brugte. Det må kræve at det nye først tilspilles før man kan sammenligne

Det her er simpelthen så langt ude. Ikke nok med at der ikke rigtig kommer argumenter for at tilspilning af kabler skulle virke. Men de subjektive beviser i form af det folk påstår at høre, strider også lidt imod sig selv....

Hej hurtig,

Ja nu syntes jeg vi er ved at nærme os noget sund skepsis som er i tråd med...tråden :-)

Tilspilning har betydning men betydningen af tilspilningen overskygger ikke et godt kabels gode kvaliteter.

JEG mener ikke at der sker ligefrem revolutionerende ændringer under tilspilning men der sker ændringer til det bedre.

Jeg mener godt du kan sammenligne det lidt med højttalerkabler. Vil et rigtig godt, men utilspillet højttalerkabel lyde bedre end et halvdårligt tilspillet ? ja det mener jeg.

Vil det rigtig gode men utilspillede kabel blive bedre efterhånden som det tilspilles? ja det mener jeg også. Og som sådan ser jeg ikke et egentligt modsætningsforhold der.

Mvh

Holmbye

Holmbye
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Maj 2006 kl. 13:16 | IP-adresse registreret  

Spencer skrev:
Holmbye skrev:
Generelt oplever jeg dog ret lange tilspilningsperioder, så jeg plejer ikke at anbefale under 300 timer. Men det svinger fra kabel til kabel og nogen kabler fortsætter med at åbne op helt op til 500 timer. Det gælder iøvrigt også f.eks. ht og signal kabler.

Ok - hvis vi holder os til de 300 timer, som bedømmelse for hvor godt kablet er/bliver.

Hvis man så handler på nettet, et sted hvor den normale returret på 14 dage ikke er forlænget, så giver det lidt over 21 timers musiklytning pr. dag, hvis man vil høre hvor godt kablet er, inden returretten er udløbet.

Så er der nok ingen vej udenom, at koge en masse vand.

Hehe nej det kan du jo have ret i.

Derfor tilbyder flere forhandlere også lidt mere end de 14 dage, og vi benytter os også af demo kabler som enten er tilspillede og som iøvrigt kommer mere rundt da folk ikke behøver at hive penge op af lommen for at prøve dem. I de tilfælde hvor en demo kabel ikke er tilspillet gøres der opmærksom på det og der kan aftales låne perioder der tillader kunden selv at tilspille det.

Når det er sagt vil jeg igen sige at det er med kabler som alt andet udstyr, det er som regel muligt at bedømme kvaliteterne ved et utilspillet produkt med det samme.

Jeg ville f.eks. ikke købe et par højttalere hvis de lød rigtig dårligt selvom de ikke var tilspillede. De skulle gerne som udgangspunkt lyde rimelig godt og jeg ville så forvente at de på nogen områder blev endnu bedre, efterhånden som de blev tilspillet.

Mvh

Holmbye

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 04 Maj 2006 kl. 13:31 | IP-adresse registreret  

Holmbye skrev:
JEG mener ikke at der sker ligefrem revolutionerende ændringer under tilspilning men der sker ændringer til det bedre.

Hhmm... og det er altså ALTID til det bedre... . Har du overvejet, at den ændrig der påstås at ske, kunne være negativ i stedet??

Fiddoo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Juni 2005
Lokalitet: Fyn Syd
Sendt: 04 Maj 2006 kl. 13:34 | IP-adresse registreret  

Hurtig skrev:

Holmbye skrev:

Hhmm... og det er altså ALTID til det bedre... . Har du overvejet, at den ændrig der påstås at ske, kunne være negativ i stedet??

Nemlig ! Har altid undret mig over at lyden altid bliver BEDRE og ikke ANDERLEDES, eller ligefrem DÅRLIGERE.

Clifton
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 April 2004
Lokalitet: København
Sendt: 04 Maj 2006 kl. 13:45 | IP-adresse registreret  

Fiddoo skrev:

Hurtig skrev:

Holmbye skrev:
JEG mener ikke at der sker ligefrem
revolutionerende ændringer under tilspilning men der sker ændringer til
det bedre.

Nemlig ! Har altid undret mig over at lyden altid bliver BEDRE og ikke ANDERLEDES, eller ligefrem DÅRLIGERE.

Sjovt I nævner det, jeg har just sidde og funderet over det samme.

Holmbye
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Maj 2006 kl. 13:56 | IP-adresse registreret  

Hurtig skrev:

Holmbye skrev:

hej igen,

Jeg forstår ikke de grinende hoveder, det er som om du gemmer på en morsom pointe måske det ville være festligt hvis du deler den med os andre.

Det var jo ikke tilfældigt at jeg i enden af min sætning tilføjede "til det bedre"

Jeg har så absolut overvejet om ændringerne  ved at skifte kabler altid er til det bedre og svaret er klart NEJ.

Jeg rådgiver altid de af mine kunder der spørger, til at være grundige i deres lytning af kablerne. Jeg siger direkte til dem at der er en tendens til at man ved en ændring siger "nej det er godt" men ved længere tids lytning opdager man det faktisk ikke nødvendigvis er bedre.

Det er jo også derfor at f.eks. Hr Toftdal siger at det ikke er så enkelt at man bare kan A/B teste og smide kabler af og på (hvis det var det han skrev, jeg er ikke sikker) Man er nødt til at lytte på et kabel over en længer periode for at afgøre om det er en forbedring eller ej.

OG HER KOMMER DET SÅ:

Jeg har dog ALDRIG været ude for at en tilspilning forringede et kabel, har i det ?

Og hvis ja hvordan hænger det så sammen med jeres skepsis mht. tilspilning ? Jeg troede ikke i mente der havde betydning ?

(her burde jeg nok indsætte et par grinende hoveder men det vil jeg holde mig for god til)

Min sætning drejer sig da også helt tydeligt omkring forskellen utilspillet vs tilspillet, jeg tager den lige igen:

"JEG mener ikke at der sker ligefrem revolutionerende ændringer under tilspilning men der sker ændringer til det bedre."

Mvh

Holmbye

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Sendt: 04 Maj 2006 kl. 15:57 | IP-adresse registreret  

40 sider og der diskuteres stadigvæk!

Alle kabler sat til hifi-udstyr (også det billige) vil ændre den samlede lyd i en eller anden retning.

Det er så vidt vides (og hvem gør det?) et spørgsmål om ledermateriale, tykkelse, spindemåde, skærmning, stikkene og isoleringen.

Yderligere spiller forholdet imellem to apparaters udgangs- og indgangsimpedans også ind, for apparaternes "pirrelighed" overfor eksempelvis dårligt skærmede kabler.   

Om det er til det bedre eller værre (subjektivt), eller bare anderledes, det må køberen af kablet gøre op med sig selv. Helst inden betalingen!

Hr Hurtig har lidt ret når han "påstår", at INGEN kabler gør det HELT USANDSYNLIGT MEGET bedre (hvor meget er det?); der er tale om "dyrtkøbte" ret små, men væsenlige forbedringer!

Hvis de dersens hospitalskabler virkelig er et hit (og så til menneskepenge), så mangler vi bare, at en hifi-forhandler bestiller 500 sæt hos NKT og så helst i "Hifi-farve"!

Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

Stemer
Lukket konto
Lukket konto
Lukket - eget ønske!

Bruger siden: 21 Oktober 2004
Sendt: 04 Maj 2006 kl. 16:26 | IP-adresse registreret  

F.Christians skrev:

Alle kabler sat til hifi-udstyr (også det billige) vil ændre den samlede lyd i en eller anden retning.

Ok, og hvor stopper den regel så?

Har det nogen indflydelse på CD-afspillerens lyd, hvilket netkabel der sidder i pladespilleren, som sidder i samme stikdåse?

Hvad hvis det rykkes over i en anden stikdåse?

Eller hvilket kabel, der sidder på el-kedlen ude i køkkenet? Eller inde hos naboen?

Hvor ender det? Et netkabel skal bare kunne levere strøm nok, uden nogen deciderede kriser, og det kan alle almindelige netkabler uden problemer.

Tror du på Hifi?
Til top Vis Stemer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stemer

Lax
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 August 2005
Lokalitet: Jylland
Sendt: 04 Maj 2006 kl. 16:57 | IP-adresse registreret  

Nu har jeg ikke læst hele tråden, så måske har følgende været nævnt tidligere.

Tænker på om der nogen, der har sammenlignet netkabler med en god 230V spændingsgenerator?. Altså en generator, der ikke bygger på støjende principper. Med en god spændingsgenerator, flyttes forsyningen jo helt hen til anlægget og samtidig reduceres netstøjen. Det burde vel kunne give mere end kabler.

Til top Vis Lax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lax

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 04 Maj 2006 kl. 17:36 | IP-adresse registreret  

F.Christians skrev:

Hvis de dersens hospitalskabler virkelig er et hit (og så til menneskepenge), så mangler vi bare, at en hifi-forhandler bestiller 500 sæt hos NKT og så helst i "Hifi-farve"!

Og hvis han så fik printet et HiFi rigtigt navn og påstod at de var specialudviklede til HiFi, havde ligget på egetræsfade, produceret efter lange HiFi traditioner med ny teknologi og af kobber fra en ærlig ren mine, og så lige satte prisen til et sted mellem 2.000-10.000,-.... Så er jeg slet ikke i tvivl om, at de ville blive et hit. Tænk hvor mange tweak-o-maner der så kunne høre kablets særlige egenskaber.

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 04 Maj 2006 kl. 17:44 | IP-adresse registreret  

Clifton skrev:
Fiddoo skrev:

Hurtig skrev:

Holmbye skrev:
JEG mener ikke at der sker ligefrem
revolutionerende ændringer under tilspilning men der sker ændringer til
det bedre.

Sjovt I nævner det, jeg har just sidde og funderet over det samme.

Det viser bare med stor tydelighed, at mange tweak-o-maner lyver for sig selv, når de påstår de søger den perfekte lyd.
De søger nok nærmere at ændre lyden, helst ved at tweake med noget som de tror forbedrer lyden. Om den så gør det, eller modsat er ligegyldigt. Det vigtigste er overbevisningen om at de har forbedret noget. Og straks de hører den mindste forskel som har kostet tilstrækkelig meget at frembringe, er de ikke langsomme til at udråbe det som en KÆMPE forbedring.

Hvem husker ikke Miju, der hævdede at have lavet noget i stil med et kvantespring, da han totalt havde elimineret netstøj ved at bruge akumulatordrift og nogle 12VDC-230VAC convertere. Han var ellevild, fordi det lød meget bedre.
Stakkels Miju havde bare ikke lige tænkt over, at de invertere han benyttede formentlig 1000-dobblede netstøjen..... Men inden han fik det at vide, kunne han virkelig mærke forbedringen. Da han så fik håndfaste beviser, begyndte han at trække i land, men mente stadig at der var forbedring. Til sidst gav han sig, og jeg tvivler på han kører med det længere.
Et typisk bevis på, at man søger det man tror er bedst. Og når man har det, kan man selv høre hvor godt det er... Lyden er underordnet, bare man kan overbevise sig selv. Og det er let, når man lige har lagt 5.000,- for en meter kabel!!

Toftdahl
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Marts 2004
Sendt: 04 Maj 2006 kl. 17:50 | IP-adresse registreret  

Lax

De er afprøvet sammen med en ExactPower, som giver 230 volt konstant, der får man faktisk klarere syn for sagen - bedre resultat når forsyningsvejen er i orden. 
Men igen, det er afhængigt af setup og sammensætning, som der skrives fra flere sider, det kan give mere eller mindre, alt eftert Leder / kabel, bearbejdning stik, isolering, skærm.

Med venlig hilsen

Jørgen Toftdahl

Til top Vis Toftdahl's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Toftdahl

Toftdahl
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Marts 2004
Sendt: 04 Maj 2006 kl. 18:13 | IP-adresse registreret  

Hurtig

Du kommer lige lovligt hurtigt over det hele, der kan absolut laves mange forbedringer på et setup via det vi kalder tweaks, men jeg giver dig ret i at noget er knap så heldigt. Man kan bare ikke kategorisk afvise alt og alles tanker og ideer, og påstå at alt er for dårligt og dyrt og alle andre er forkert på den. 
Mange af de ting der rodes med og som kaldes tweak, er i en del tilfælde også vejen til udvikling af HiFi. Ingen producent overser de mange forskellige ting der forsøges med, og det er jo nøjagtigt det samme produceneterne gør, forbedrer og udvikler tingene. 
For man kan vel ikke påstå, at der ikke er sket en positiv udvikling af HiFi op igennem årene. Og nu sagde jeg ikke, at der ikke laves dårlig lyd og udvikling, men der er trods alt med udviklingen sket store forbedringer. Tingene er vel næppe så ringe som de altid giver udtryk for.

Og så lige lidt ude for tråden - det er jo alligevel blevet kotume i denne tråd.
Hurtig - der er en ting der slår mig, når jeg læser trådene. Du har altid enormt mange tekniske og vidende svar, på alt. Alle andres indlæg og viden modsiges, og man får den fornemmelse, at du mener andrer intet ved, og at alt HiFi er noget underlødigt grej hvis det koser lidt penge, samt at alt til 20 kroner er okay og intet bedre - sådan i grove træk. 
Derfor er mit spørgsmål, hvorfor er du ikke rådgiver for de største firmaer / producenter, eller den anden vej - hvorfor har du ikke dit eget firma, med kæmpe produktioner af HiFi og udstyr???

Med venlig hilsen

Jørgen Toftdahl

Til top Vis Toftdahl's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Toftdahl

jdg1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Sendt: 04 Maj 2006 kl. 18:26 | IP-adresse registreret  

Toftdahl skrev:

Hurtig

Du kommer lige lovligt hurtigt over det hele, der kan absolut laves mange forbedringer på et setup via det vi kalder tweaks, men jeg giver dig ret i at noget er knap så heldigt. Man kan bare ikke kategorisk afvise alt og alles tanker og ideer, og påstå at alt er for dårligt og dyrt og alle andre er forkert på den. 
Mange af de ting der rodes med og som kaldes tweak, er i en del tilfælde også vejen til udvikling af HiFi. Ingen producent overser de mange forskellige ting der forsøges med, og det er jo nøjagtigt det samme produceneterne gør, forbedrer og udvikler tingene. 
For man kan vel ikke påstå, at der ikke er sket en positiv udvikling af HiFi op igennem årene. Og nu sagde jeg ikke, at der ikke laves dårlig lyd og udvikling, men der er trods alt med udviklingen sket store forbedringer. Tingene er vel næppe så ringe som de altid giver udtryk for.

Og så lige lidt ude for tråden - det er jo alligevel blevet kotume i denne tråd.
Hurtig - der er en ting der slår mig, når jeg læser trådene. Du har altid enormt mange tekniske og vidende svar, på alt. Alle andres indlæg og viden modsiges, og man får den fornemmelse, at du mener andrer intet ved, og at alt HiFi er noget underlødigt grej hvis det koser lidt penge, samt at alt til 20 kroner er okay og intet bedre - sådan i grove træk. 
Derfor er mit spørgsmål, hvorfor er du ikke rådgiver for de største firmaer / producenter, eller den anden vej - hvorfor har du ikke dit eget firma, med kæmpe produktioner af HiFi og udstyr???

Med venlig hilsen

Jørgen Toftdahl

Jeg er ikke altid enig med dig Jørgen, men her rammer du hovedet lige på sømmet

Efter at have fulgt "langsoms" udgydelser de sidste 2-3 år, ser man lige igennem alt spetaklet!

Til top Vis jdg1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jdg1 Besøg jdg1's Websted

Holmbye
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Maj 2006 kl. 18:45 | IP-adresse registreret  

jdg1 skrev:
Toftdahl skrev:

Hurtig

Med venlig hilsen

Jørgen Toftdahl

Jeg er ikke altid enig med dig Jørgen, men her rammer du hovedet lige på sømmet

Efter at have fulgt "langsoms" udgydelser de sidste 2-3 år, ser man lige igennem alt spetaklet!

Han er ihvertfald så hurtig at han helt glemmer at forholde sig til de svar han får når han spørger, det virker lidt underligt og egentlig ikke som om han er interesseret i at diskutere eller udveksle erfaringer men snarere bare svine noget til og så hurtigt videre til det næste der skal have en sviner. Og hvis nogen så skulle have en forklaring eller et mod argument så virker det som om det er luft for hr. hurtig, ærligt talt en tand for useriøst.

Hurtig: Prøv lige at brems op og læs de svar du får ellers gider jeg ihvertfald ikke svare når du spørger end anden gang.

Mvh

Holmbye

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 04 Maj 2006 kl. 19:32 | IP-adresse registreret  

Toftdahl skrev:

Hurtig

Med venlig hilsen

Jørgen Toftdahl

Om der er sket nogen nævneværdig forbedring de sidste år... Nææeejj. Det kommer lidt an på hvordan man betragter det.
I den prisbillige middelklasse er der sket noget. Primært fordi elektronik er blevet så billig at producere, at ganske fin teknik finder ned i de billigere produkter.
På High End scenen er der dog ikke sket ret meget (synes jeg). Nok også derfor, at de bedre modeller fra starten af 90'erne stadig er i ganske høj kurs. Reelt mener jeg ikke der er sket nævneværdige forbedringer siden. Men nævn gerne noget du mener har revolutioneret HiFi verdenen de sidste par år (ikke woodoo).

Og den udvikling der foregår, ligger IKKE hos producenterne af dyrt luksus-udstyr. Tror man det, er man overodentligt naiv. Disse producenter benytter sig oftest af gammeldag velprøvet teknologi, blot med komponenter fra den gode skuffe.
Et godt eksempel er danske Gryphon. De siges at være blandt verdens ypperste... Hvor stort et udviklingsbudget tror du de har??? Ganske beskedent tror jeg. Alligevel lykkedes det dem jævnligt at lave produkter, der hæderkrones i den store verden.

Langt den største udvikling foregår hos de store komponentproducenter, der føder HiFi producenterne med bedre og bedre komponenter. Eks Texas Instruments, Crystal Semiconductors, Analog Devices osv

Men igen fortæl endelig hvis du mener jeg tager fejl. Nævn gerne nye teknologier udviklet hos de store High End producenter. Husk at sortere reklamegøgl som "optical class-A" osv fra.

Det med at alt over 20 kroner i mine øjne er skidt... Nope. Så misforstår du mig. Jeg lægger gerne 15k for eks en ny DOXA, fordi den er pengene værd, og fordi den vitterlig har været dyr at bygge.
Men når jeg ser folk betale 15k for et kabel der har kostet 50 kroner at producere, og alligevel forsøger at kalde det et røverkøb... Så er jeg flad af grin.

Jeg er i øvrigt heller ikke modstander af at tweake. Tværtimod. Jeg synes det er fantastisk. Men det har taget en uheldig drejning.
For nogle år tilbage, tweakede man de ting der trængte til det. Eks kunne man montere en ny clock i sin CD-afspiller, for at fjerne jitter, som vitterligt er et problem.
Man kunne også skifte delefilterkomponenter til bedre typer, eks fra elektrolytter til plastictyper osv.
Hele tiden tweakede man fordi der var et åbenlyst svagt punkt i konstruktionen.

Sådan er det ikke i dag. Man tweaker ikke fordi der er et problem. Nej, man ligger søvnløs om natten, for at finde på nye steder man kan finde på at tweake. Ikke fordi der er et problem, men fordi ALT skal ændres! Uanset om det bliver ringere, så skal det tweakes for at folk får ro i sjælen.

Det betyder så, at man ikke længere kan forklare effekterne videnskabeligt længere. Nej vi skal ud i noget udefinerbart, hvor det mest af alt drejer sig om følelser. Jo mere uvirkeligt det er desto bedre.
Og det har eks kabelproducenterne opdaget. Derfor tager de gladeligt 5000% i avance, or at tilfredsstille folk latente ønsker om at købe noget hvis effekt ikke kan forklares, og som i virkeligheden også er ret tvivlsom. Bare man tror den er der, så kan man også høre den.

Man kan høre det på folks beskrivelser af deres tweaks effekt. Det er altid historien om, at efter man gjorde dit og dat, blev lyden bare ekstremt meget bedre. Faktisk så meget, at man nogen gange undrer sig om anlægget overhovedet var tændt inden de lavede deres tweak. Hvis forbedringerne er så vilde som folk beskriver, skal man nærmest kunne få ægte High End ud af en clockradio fra Netto, bare man tilspiller netkablet ordentlig.
Folk mangler simpelthen den kritiske sans, der burde stille sig bare lidt skeptisk.

Når 2x3 meter højtalerkabel koster 81.000,- er det ikke fordi det koster så meget at producere. Produktionsprisen på et Valhalla kabel er formentlig ikke væsentlig højere end på alle de andre kabler fra Nordost. De har bare fået det til at se meget mere ekslusivt ud, og så bildt folk ind, at det altså er ih og oh så specielt. Den køber folk, og Nordost scorer kassen.

Til spørgsmålet om hvorfor jeg ikke selv begynder at producere/sælge HiFI... Tanken har strejfet mig. Tror jeg starter med kabler. Jeg kan tilbyde et skærmet netkabel, som jeg har lavet specielt til HiFi efter mine helt egne produktionsmetoder. Jeg har valgt de stik jeg synes lyder bedst, uden hensyntagen til pris. Kablet er specificeret til 13 Ampere, og er undstyret med skærm. Du kan få det til 1999,- i 1 meter version. Har det interesse???
Ligeledes kan jeg tilbyde et ganske særligt rødt kabel. Kvaliteten af dette kabel overstiger det meste på markedet. Det er så godt, at det bl.a. benyttes på hospitaler, hvor svigt kan være katastrofale. Derfor et SUPER kabel. Da det er en tand bedre end det andet, er det naturligvis lidt dyrere. Du kan købe det for 2999,-. Har det interesse???

Jeg vil tro at du takker nej.... Men havde der nu stået Nordost, Tara Labs, Kimber osv på det, havde du sikkert gladeligt udråbt det til best buy i klassen op til 10.000,-.

<< Forrige Side af 44 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes