Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2026 | 21:39   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Tilspilning af netkabler... (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 44
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Toftdahl
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 03 Maj 2006 kl. 12:55 | IP-adresse registreret  

niklashedolphi

Jamen vi angriber også kun dine principper, - og vi har eksempelvis også en mening, relateret til arfaringer med emnet. Men som du skriver - at du vil redde nogen og branchen forkasteligt spinder guld. Altså mener du at du er sandheden - hvilket nok må siges at være en omgåelse af virkeligheden, stadig under respekt, samt hensynet, at ingen er gud eller sandheden inden for HiFi. Og igen under stor respekt, det virker mere som om du kæmper imod branchen med idealer.

Læser man dte som jeg og flere andre plæderer for, så skrives der højt klart og tydeligt, at man ikke skal gå ud og købe, men låne, eller købe med fuld returret, da netkabler kan vær en "svær størrelse", alt efter setup.
Derudover er en af de varmeste anbefalinger, at man selv, såfremt man har disse færdigheder, køber nogle stik og forskellige ledere / kabler og går i gang med forsøgene.

Så det med at jeg, du eller andre skal frelse eller redde nogen, hvadenten det e rfor elelr imod netkabler, er jo en fuldstændig forkert holdning.

Med venlig hilsen

Jørgen Toftdahl

Til top Vis Toftdahl's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Toftdahl

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 03 Maj 2006 kl. 13:22 | IP-adresse registreret  

Den med den grønne pen er et møstereksempel på Placebo effekten. Producenten og anmelderne siger det lyder meget bedre. Og starks er der en hel stribe af paniske HiFi-hoveder, der starks kan høre forskellen. De lever og ånder for at finde nye tiltag, der kan give dem en tro på at de har forbedret noget. Og så er det ligegyldigt om forskellen er der. Så længe man tror man har hjort det bedste, så har Placebo-effekten rigelig magt til at folk kan høre forskellen. Om den er der eller ej!

Det er så bare fedt for eks kabelindustrien, at de har haft held til at bilde de samme folk ind, at kabler skal koste tusindvis af kroner for at kunne gengive lyd. Det er en stor løgn!! Men ligegyldigt for en stor mængde af disse paniske tweak-o-maner. For dem er det vigitgste at de tror de gør det bedste. Og det tror de selvfølgelig, for producenten har jo vist dem nogle smarte kurver, som de færreste af denne gruppe i øvrigt forstår.
Producentere kunne tage et standard netkabel i fin kvalitet, eks de røde hospitalskabel fra NKT, pakke det ind i en ekstremt flot kabelstrømpe, og bilde folk ind at det var specielt udviklet til HiFi. Og så ville disse tweak-o-maner acceptere dette som fakta, og herefter kunne høre hvor særligt velegnet det er til HiFi. Meget mere end eks et rødt hospitalskabel fra NKT. Jo dyrere kablet med kabelstrømpen er, og en vildere historie producenten fortæller, desto større lydforbedring kan tweak-o-manerne høre.

Nu skal jeg så ikke være den der siger, at der ikke er forskel på lyden af kabler. Slet ikke. Men tweak-o-manernes ukritiske indgangsvinkel betyder, at kabelproducenterne med stor succes kan sætte avancere til flere tusinde procent, bare historierne er gode nok.

Et godt eksempel er det røde hospitalskabel.... Det kan købes hos EL-grossieterne for omkring 100-200,-. Hvor mange herinde ville være interesserede i at købe dem, hvis en HiFi butik begyndte at sælge dem som NKT netkabler til 1999,-?? Få vil jeg tro. Men puttede de en strømpe udenover, og undlod at fortælle det var NKT, men i stedet påstod at de var speciallavede til HiFi formål, ville de sikkert gå som varmt brød.
Det handler ikke kun om kablet og det elektriske egenskaber. Mindst lige så vigtigt er det, at det ser fint ud, og at man får at vide, at det er specielt lavet til HiFi.

Fiddoo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Juni 2005
Lokalitet: Fyn Syd
Sendt: 03 Maj 2006 kl. 13:42 | IP-adresse registreret  

[QUOTE=Hurtig]

Den med den grønne pen er et møstereksempel på Placebo effekten. Producenten og anmelderne siger det lyder meget bedre. Og straks er der en hel stribe af paniske HiFi-hoveder, der starks kan høre forskellen. De lever og ånder for at finde nye tiltag, der kan give dem en tro på at de har forbedret noget. Og så er det ligegyldigt om forskellen er der. Så længe man tror man har hjort det bedste, så har Placebo-effekten rigelig magt til at folk kan høre forskellen. Om den er der eller ej!

Kan kun give dig ret ! Men derfor vil jeg da stadig gerne høre om nogen herinde har prøvet den grønne pen ?

Det er bare forbløffende at hele hifibranchen puster sig op og mente at det var et tweak som gav pote. Og oveni købet billigt ! Alle hifi blade, inc. vores eget HF kastede sig over den med positive karakterer. Og idag er det glemt og pennen kan, vist nok, ikke købes mere ! Men det var måske ikke dyrt nok ?

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004
Sendt: 03 Maj 2006 kl. 13:52 | IP-adresse registreret  

Den grønne tusch er skam steget op fra graven igen - blot i forklædning !

Nu er det blot en maskine der skal skære kanten af CD'en i en nøje afstemt vinkel.
Efter sigende har det noget med aflæsningen at gøre.
Jeg ved så ikke om CD'en også har gavn af en tur i fryseren også ?

Den grønne tusch fra Hifi-Klubben har jeg stadig, og husker egentlig ikke hvorfor jeg i sin tid stoppede med at bruge den. Jeg tror at jeg egentlig bare glemte at jeg havde den...

Princippet "don't fix it, if it aint broken" er det jeg går efter nu.
Ved skinger lyd, bliver der ikke malet med tuschpen.
Der bliver lavet en klon i stedet, på en god brændbar CD-R.
Den er garanteret ridsefri - i nogen tid, i det mindste.
Til top Vis Spencer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Spencer

JRGW
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 03 Maj 2006 kl. 15:49 | IP-adresse registreret  

Ja men hvor går grændsen hvornår er det fornuft hvornår ikke.

Da man i sin tid opfandt bilen var der sikkert også nogen der troede at kroppen ikke kunne hold til 40km/t.Det kunne ikke lade sig gøre at nå månen o.s.v.Havde man så ladet dette være "sandheden" ja så var vi ikke kommet længere.

Hvornår begrændser det hvornår ikke.Fordi en i familien eks. er kriminel er hele familien ikke nødvendivis kriminel.Det er lidt der i gerne vil hen, det meste er svindel.

Hvor ville det være let hvis tingene bare var sorte og hvide men sådan forholder det sig ikke.

Sandheden er ikke nødvendigvis det man syntes den burde være...
DIY Thel:http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=62872
Til top Vis JRGW's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JRGW

HamDenFede
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Maj 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 03 Maj 2006 kl. 16:19 | IP-adresse registreret  

For mig at se er det hele en stor illusion der kun kan forklares ud fra placebo / tegnebogs-effekten: Er det dyrt, så må det være godt.

Jeg respekterer de folk der mener de kan høre forskel og rent lyttemæssigt / psykisk er det heldigvis meget individuelt hvad vi hører / føler når vi smider en skive på spillen, så den lader vi ligge.

Dog mangler jeg stadig svar fra fysikkens verden.
For mig er strøm noget der enten ér der, eller ikke ér der. Hvis man kan snakke om kvaliteten af et strømsignal, så kan det vel aldrig blive bedre end kildesignalet, altså det der kommer ind i huset fra vejen og ud i stik-kontakten. Derfor har jeg meget svært ved at tro at et enkelt lille stykke kabel på hele den lange vej gennem "systemet", kan forbedre hele den musikalske oplevelse. Hvad med den interne kabelføring i apparatet der modtager strøm? Bruger NRGi Danmark deluxe strømførende kabler, der giver den bedst mulig strømkvalitet over hele Danmark? Spiller mit anlæg bedre hvis jeg flyttede til en anden kommune, fordi har bedre råd til bedre kabler i vejen? Hvad hvis mit anlæg blev trukket af en vindmølle eller en dynamo, eller måske 6 små hamstere i en trædemølle?

En sidste ting, som egentlig er trådens emne, nemlig tilspilning. Dette tror jeg heller ikke på finder sted med kabler. Jeg kan forstå at højttalere er underlagt fænomenet tilspilning, da der rent fysisk sker noget med enhederne og selve højttaleren, men med kabler, nej Igen mangler jeg svar fra fysikkens verden, der forklarer hvorfor kablet bliver bedre med tiden. Bliver det større? Kan det sende mere strøm/bliver tværfladen øget med tiden? Vokser det som en lille hundehvalp? Jeg forstår det ikke helt...

Det munder ud i det konkrete spørgsmål:
Hvorfor skulle jeg bruge x-antal tusinde kroner på et netkabel?

Da jeg som nævnt respekterer den individualisme der er forbundet med lytning, vil jeg gerne have facts, fænomener og andet godt der kan forklares med, fysik, logik etc.

Bare mine 2 cents

mhansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 03 Maj 2006 kl. 16:48 | IP-adresse registreret  

Hvorfor bliver dem der mener netkabler ikke gør nogen forskel, ved med  at deltage denne tråd, og stille de samme spørgsmål hele tiden....

Det vil jeg meget gerne have et svar på.......

MVH Michael

Til top Vis mhansen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mhansen

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 03 Maj 2006 kl. 16:59 | IP-adresse registreret  

mhansen skrev:

Hvorfor bliver dem der mener netkabler ikke gør nogen forskel, ved med  at deltage denne tråd, og stille de samme spørgsmål hele tiden....

MVH Michael

Vi vil naturligvis gerne have nogle tekniske forklaringer, der ikke blot bunder i korrupte hifianmelderes mening.

På den måde vil vi langsomt sluses ind i netkablernes forunderlige verden, og bedre blive i stand til at bedømme dem fra hinanden.
De mange tekniske forklaringer der hidtil er kommet, er mødt med meget simple spørgsmål som:

Hvorfor øger man ikke blot tværsnittet, hvis ledeevnen er så vigtig ?

Så længe så enkle spørgsmål ikke er besvaret, er tråden jo enormt spændende læsning.
Man forventer jo at et svar kommer på et tidspunkt...

Mik112
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 03 Maj 2006 kl. 17:02 | IP-adresse registreret  

mhansen skrev:

MVH Michael

Fordi vi vil have svar på hvorfor de lyder bedre, ok? 

Til top Vis Mik112's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mik112

mhansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Maj 2006 kl. 17:11 | IP-adresse registreret  

Hvorfor er lyder nogen højtalerkabler bedre end andre. Er der nogen af dem som ikke tror på net kabler, der kan svare på det.

mhansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Maj 2006 kl. 17:15 | IP-adresse registreret  

Mik112 skrev:
mhansen skrev:

MVH Michael

Hvad vil du bruge det til???

Rolfiboy
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 April 2006
Sendt: 03 Maj 2006 kl. 17:50 | IP-adresse registreret  

mhansen skrev:

Hvorfor er lyder nogen højtalerkabler bedre end andre. Er der nogen af dem som ikke tror på net kabler, der kan svare på det.

Meget simpelt, et højtaler kabel skal lede et signal, og da vi snakker om et signal på langt over 100hz løber strømmen uden på lederne, og ikke inde i kernen af lederne, som mange tror, det vil sige at jo flere små ledere du har i kablet jo bedre vil det lede signalet, og dertil kommer der også afskærmede kabler, bi wiring, afballancerede kabler osv, så udenfra kommende signaler ikke kan forstyrre dit signal.

Et netkabel skal ikke lede et signal, men skal bare lede en simpelt lavfrekvent veksel strøm, derfor vil det være ret så lige meget med at give det flere små ledere, afskærme det, eller afballancere det, så længe det kan lede den strøm det skal uden at yde for meget modstand. og dertil kommer der at lige meget hvad bliver vekselstrømmen ensrettet, udglattet og filtreret i strømforsygningen

Utroligt hvor mange HIFI hoveder der ikke engang kan simpelt teknik, men ok så ville vi jo heller ikke have de her meget sjove indslag om tilspilning af netkabler

Til top Vis Rolfiboy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rolfiboy

Kole
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Oktober 2004
Lokalitet: København
Sendt: 03 Maj 2006 kl. 17:51 | IP-adresse registreret  

Det næste bliver vel kommentaren "I får ret, vi får fred..."
Til top Vis Kole's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kole Besøg Kole's Websted

Analog
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Maj 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 03 Maj 2006 kl. 17:53 | IP-adresse registreret  

Spencer skrev:
Vi vil naturligvis gerne have nogle tekniske forklaringer, der ikke blot bunder i korrupte hifianmelderes mening.

Som jeg husker det, var den tekniske forklaring på den grønne pen, at den er komplementærfarve til den røde laser og derfor absorberer reflekteret lys på afveje. Kanten af CD'en er ganske vist et minimalt overfladeareal - det ville have givet mere mening at male alt indvendigt i drevet. (Mit Teac VRDS-T1 drev er grønt indvendigt fra Teacs hånd).

Under alle omstændigheder må det absolut være lige på kanten af det hørbare. Ligesom netkabler. For ikke at sige tilspilning af samme.....

Til top Vis Analog's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analog

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 03 Maj 2006 kl. 17:55 | IP-adresse registreret  

mhansen skrev:

Det skyldes at sammenhængen imellem selvinduktion (spolevirkning), kapacitans (kondensatorvirkning) og modstand.

Netop et delefilter består af spoler, kondensatorer og modstande.
Derfor kan et højttalerkabel lave båndbegrænsning på samme måde som et delefilter i en højttaler.

I meget lille målestok, ganske vist, men måske lige nok til at spolere højttalerens grundklang.

I ekstreme tilfælde, kan et højtalerkabel være så kapacitivt, at enkelte forstærkeres sikringsrelæer slår fra.

Jeg har hørt rygter om at MIT har nogle kabler der får ICEpower-forstærkere til at slå fra, men ved ikke hvor meget der skal lægges i det rygte.

I så fald er det vel ikke forstærkerens skyld, og egentlig heller ikke kablets.
Det er bare et forkert match.

mhansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Maj 2006 kl. 18:06 | IP-adresse registreret  

Skal man tage folk med sådan avatar seriøst.

mhansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Maj 2006 kl. 18:07 | IP-adresse registreret  

mhansen skrev:
Mik112 skrev:
mhansen skrev:

MVH Michael

Hvad vil du bruge det til???

Jeg har stadig ikke fået et svar her.

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 03 Maj 2006 kl. 18:14 | IP-adresse registreret  

mhansen skrev:

Skal man tage folk med sådan avatar seriøst.

Tjae, ironi bunder jo gerne i virkeligheden, og Jacob Haugaard fik vist også en del indflydelse da han var i folketinget.
Et sted, tror jeg at du skal lade øjnene påvirke din objektivitet mindre, men det er vist det med kablerne også, hvor det gælder...

Fiddoo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Juni 2005
Lokalitet: Fyn Syd
Sendt: 03 Maj 2006 kl. 18:16 | IP-adresse registreret  

Analog skrev:

Spencer skrev:

Som jeg husker det, var den tekniske forklaring på den grønne pen, at den er komplementærfarve til den røde laser og derfor absorberer reflekteret lys på afveje. Kanten af CD'en er ganske vist et minimalt overfladeareal - det ville have givet mere mening at male alt indvendigt i drevet. (Mit Teac VRDS-T1 drev er grønt indvendigt fra Teacs hånd).

Under alle omstændigheder må det absolut være lige på kanten af det hørbare. Ligesom netkabler. For ikke at sige tilspilning af samme.....

Det er vi to enige om. Mine venner og jeg kunne heller ikke konstatere nogen forskel da vi var med i en blindtest. Ikke desto mindre flød hifipressen over af begejstring over den, ligesom med netkabler, enorme forskel der var med og uden farve på kanten.

Det er så nyt for mig at man nu skal skære kanten skrå på skiverne istedet for. Men der er sikkert også større fortjeneste på sådan en maskine, end på en pen.

Jeg venter iøvrigt på hvad hifi branchen finder på af tweak næste gang. Nogen bud ?

mhansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Maj 2006 kl. 18:21 | IP-adresse registreret  

Kan i hygge jer

<< Forrige Side af 44 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave