Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2026 | 18:41   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Tilspilning af netkabler... (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 44
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Gonzo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 April 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 02 Maj 2006 kl. 21:33 | IP-adresse registreret  

Undskyld mhansen sletter det
Til top Vis Gonzo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gonzo

Mik112
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005
Sendt: 02 Maj 2006 kl. 21:48 | IP-adresse registreret  

Clifton skrev:
mhansen skrev:

Jeg har ikke lydt til at invitere frememed folk ind i mit hus, som på en hver måde prøver at overbevise sig selv og os andre om, at vi der kan høre foskel, og vi der kan er tabt for omverden.

For en god ordens skyld, så kan tvivlerne ikke bruges i testen idet de er biased mod at der ikke er forskel.

Hu.....Der skulle IKKE være tvivlere med i testen, kun pro-netkabelfolk som siger de kan høre forskel !!!!

Til top Vis Mik112's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mik112

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 02 Maj 2006 kl. 21:52 | IP-adresse registreret  

Mik112 skrev:

Clifton skrev:
mhansen skrev:

Jeg har ikke lydt til at invitere frememed folk ind i mit hus, som på en hver måde prøver at overbevise sig selv og os andre om, at vi der kan høre foskel, og vi der kan er tabt for omverden.

For en god ordens skyld, så kan tvivlerne ikke bruges i testen idet de er biased mod at der ikke er forskel.

Hu.....Der skulle IKKE være tvivlere med i testen, kun pro-netkabelfolk som siger de kan høre forskel !!!!

Ja, jeg tror også at Cliftons indlæg, var lidt sarkastisk ment.

Til top Vis Spencer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Spencer

mhansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 02 Maj 2006 kl. 21:55 | IP-adresse registreret  

Godnat
Til top Vis mhansen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mhansen

Mik112
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005
Sendt: 02 Maj 2006 kl. 22:09 | IP-adresse registreret  

mhansen skrev:
Godnat

Sov sødt. 

Til top Vis Mik112's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mik112

Gonzo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 April 2004
Sendt: 02 Maj 2006 kl. 22:17 | IP-adresse registreret  

Det sker ikke ret tit men jeg er kommet til enerkendelse. Mine anstrengelser med at udbrede lidt teori og sund fornuft i denne debat er helt forgæves. Jeg har indset at uanset om jeg stod med et internt dokument i hånden, fra de samlede kabelproducenters årskongres, der afslørede at tilspilning og andre effekter af et eksotisk netkabel var noget opdigtet vås, ville der alligevel side de samme mennesker og påstå at de kunne høre forskel. Personligt tror jeg at det må være fordi man ville føle sig uendelig dum, hvis det forholdt sig såddan. Men nu skal alle de troende få fred for mig og min argumenter om hvad der kan tælles måles og vejes. Det svare til at diskutere med Jehovas vidner.

God aften herfra

Mvh.

Lasse

Til top Vis Gonzo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gonzo

Stemer
Lukket konto
Lukket konto
Lukket - eget ønske!

Bruger siden: 21 Oktober 2004
Lokalitet: København
Sendt: 02 Maj 2006 kl. 22:58 | IP-adresse registreret  

Testen, der vil tilfredsstille i hvert fald nærværende skeptiker:

En hifi-nørd, der hævder at kunne høre forskel på netkabler, vælger 2 kabler som han (/hun?) mener at kunne høre stor forskel på. Testen løber så over 10 uger. Hver uge skiftes netkablet ud, eller også gør det ikke, og testpersonen lytter så i en uge på sit eget anlæg, sin egen musik. For hver af de 10 uger, skal testpersonen så afgøre hvilket kabel det er, han har lyttet på.

Hvis forskellene kan være så tydelige, som det hævdes, er det vel ikke urimeligt at sætte 10 rigtige ud af 10 mulige som succéskriterie?

Det er selvfølgelig en lidt besværlig test at gennemføre i praksis, hvis man skal sikre forsøget mod snyd, men hvis nogen i mellemtiden skulle føle sig fristet til at teste deres egen påstand, kan de jo gennemføre forsøget for sig selv, med hjælp fra en ven, samlever eller hvad har vi.

Tror du på Hifi?
Til top Vis Stemer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stemer

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Bruger siden: 25 Januar 2003
Status: Online
Sendt: 02 Maj 2006 kl. 23:24 | IP-adresse registreret  

Jeg er fuldstændig ligeglad med de tests der foreslås. Hvem behøver bevis?

Jeg ved at der er forskel.

Men jeg ved også at den forskel er så forsvindende lille i alle netkablers tilfælde at det kan sammenlignes med at lave et tweak hvor man lægger magneter ovenpå CD drevet eller skifter sit kunststoftæppe ud med et uldtæppe til gavn for lyden.

Det der er svært for mig at forstå er hvorfor nogle hårdnakket bliver ved med at påstå at forskellen på netkabler berettiger udskiftning til trods for udgifterne, når det samtidig også ytres af pro-kabel folket at en forudsætning for at få den fulde effekt er at man skifter vægstik, kabelføring i hus og hjem med skærmning, har netstøjsfiltre på alle komponenter i anlæget samt på køleskab, fryser, vaskemaskine etc. samt at man opretter en selvstændig gruppe til anlæget.

Det er også svært for mig at forstå hvorfor nogle påstår at forskellen i udskiftning af netkabel kun kan høres på et godt anlæg når det er ovenud mest sandsynligt at forskellen i "netkabel-lyd" er størst på anlæg med elendige strømforsyninger.

Jeg tror at de fleste af disse pro-netkabel folk ville hoppe på hvad som helst af tweaks hvis jeg klædte mig i skæg og blå briller og havde nogle svært analysérbare formeldokumentationer med   -   med størst chance for salg hvis prisen for mine tweaks var tilstrækkelig høj.

Uden egentlig at have til hensigt at nedgøre nogle personligt, så synes jeg at det peger i retning af at disse pro-netkabel folk ikke har den lyttetræning der skal til for at kunne skelne og dermed måske også savner den i sammensætningen af anlæg. Måske ville flere af disse Pro-netkabel folk blive positivt overrasket over hvilken vellyd der kan skabes.........endda uden at spekulere i ruinerende tweaks som f.eks. netkabler og strømføring i huset.

Dette postulat synes jeg er betydelig bedre underbygget end alle de gange pro-netkabelfolket i denne tråd har sagt at skeptikerne er skeptikere fordi de ikke har anlæg der spiller godt nok til at man kan høre forskellen.

Jeg har lyttet på mange netkabler i flere rigtig gode sammensætninger af anlæg. Så lad nu være med at hagle mig ned med at jeg ikke kan udtale mig om noget jeg ikke har forsøgt mig med.

"dolph"

Til top Vis Guests's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guests

Fiddoo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Juni 2005
Lokalitet: Fyn Syd
Sendt: 02 Maj 2006 kl. 23:28 | IP-adresse registreret  

niklasthedolphi skrev:

Men jeg ved også at den forskel er så forsvindende lille i alle netkablers tilfælde at det kan sammenlignes med at lave et tweak hvor man lægger magneter ovenpå CD drevet eller skifter sit kunststoftæppe ud med et uldtæppe til gavn for lyden.

Det der er svært for mig at forstå er hvorfor nogle hårdnakket bliver ved med at påstå at forskellen på netkabler berettiger udskiftning til trods for udgifterne, når det samtidig også ytres af pro-kabel folket at en forudsætning for at få den fulde effekt er at man skifter vægstik, kabelføring i hus og hjem med skærmning, har netstøjsfiltre på alle komponenter i anlæget samt på køleskab, fryser, vaskemaskine etc. samt at man opretter en selvstændig gruppe til anlæget.

Det er også svært for mig at forstå hvorfor nogle påstår at forskellen i udskiftning af netkabel kun kan høres på et godt anlæg når det er ovenud mest sandsynligt at forskellen i "netkabel-lyd" er størst på anlæg med elendige strømforsyninger.

Jeg tror at de fleste af disse pro-netkabel folk ville hoppe på hvad som helst af tweaks hvis jeg klædte mig i skæg og blå briller og havde nogle svært analysérbare formeldokumentationer med   -   med størst chance for salg hvis prisen for mine tweaks var tilstrækkelig høj.

Uden egentlig at have til hensigt at nedgøre nogle personligt, så synes jeg at det peger i retning af at disse pro-netkabel folk ikke har den lyttetræning der skal til for at kunne skelne og dermed måske også savner den i sammensætningen af anlæg. Måske ville flere af disse Pro-netkabel folk blive positivt overrasket over hvilken vellyd der kan skabes.........endda uden at spekulere i ruinerende tweaks som f.eks. netkabler og strømføring i huset.

Dette postulat synes jeg er betydelig bedre underbygget end alle de gange pro-netkabelfolket i denne tråd har sagt at skeptikerne er skeptikere fordi de ikke har anlæg der spiller godt nok til at man kan høre forskellen.

Jeg har lyttet på mange netkabler i flere rigtig gode sammensætninger af anlæg. Så lad nu være med at hagle mig ned med at jeg ikke kan udtale mig om noget jeg ikke har forsøgt mig med.

"dolph"

Du må da være præst ?

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Sendt: 02 Maj 2006 kl. 23:30 | IP-adresse registreret  

Fiddoo skrev:
niklasthedolphi skrev:

"dolph"

Du må da være præst ?

Tak og må du altid være velsignet.....

Nej, jeg er desværre ikke også uddannet teolog.

"dolph"

JRGW
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 02 Maj 2006 kl. 23:43 | IP-adresse registreret  

For gør det selv folk 300-400kr for indstallationskabel + lidt stik og evt. diy strømkabel til 15kr meteren.Hvor meget HiFi kan du få til disse penge.Det behøver ikke koste alverden. 

Tror lidt du ser at alle køber for flere tusind kr. kabel og ja det kan diskuteres om det i alle tilfælde er pengene værd.

Sandheden er ikke nødvendigvis det man syntes den burde være...
DIY Thel:http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=62872
Til top Vis JRGW's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JRGW

Stemer
Lukket konto
Lukket konto
Lukket - eget ønske!

Bruger siden: 21 Oktober 2004
Lokalitet: København
Sendt: 03 Maj 2006 kl. 08:05 | IP-adresse registreret  

niklasthedolphi skrev:

Og jeg spørger igen igen igen: Hvordan ved du, at det ikke var placebo'en du hørte?

Tror du på Hifi?
Til top Vis Stemer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stemer

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Sendt: 03 Maj 2006 kl. 09:33 | IP-adresse registreret  

Stemer skrev:
niklasthedolphi skrev:

Og jeg spørger igen igen igen: Hvordan ved du, at det ikke var placebo'en du hørte?

Jamen øh.......... det kan da også godt være at det var det der gjorde forskellen men vi har som regel været flere personer som mente at kunne skelne lyden en lille smule og de fleste af gangene var forskellige sammenhænge med forskellige personer. Det overbeviste mig over en årelang periode.

Men jeg mener nu alligevel at såfremt det var en forskel jeg/vi fornemmede........hvis det ikke var placeboeffekten ..........så elimineres denne forskel på netkabler jo bedre et anlæg man forsøger sig med..................eller i hvert fald jo bedre strømforsyning der måtte sidde i anlægets enkelte komponenter.

Dermed opfatter jeg det som et ligegyldigt tweak som kun har egentlig virkning på anlæg som i forvejen ikke er godt afstemte og den virkning netkablerne har er nok i mange tilfælde, ovenikøbet, til det værre....................

Så min pointe er at man bør kaste de 15 kroner til 9000 kroner pr. kabel (plus alle omkostningerne til omsyning af ledningsnettet i ens vægge og en ny selvstændig HFI gruppe til HiFi alteret samt netstøjsfiltre og specialbrønde og strømper til alle kabler i og udefor væggene) efter en bedre afstemning af selve anlæget så der bliver mere samspil/hul igennem.

"dolph"

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 03 Maj 2006 kl. 09:42 | IP-adresse registreret  

niklasthedolphi skrev:
Stemer skrev:
niklasthedolphi skrev:

Jamen øh.......... det kan da også godt være at det var det der gjorde forskellen men vi har som regel været flere personer som mente at kunne skelne lyden en lille smule og de fleste af gangene var forskellige sammenhænge med forskellige personer. Det overbeviste mig over en årelang periode.

Satte i krydser på papir, eller diskuterede I det ?

Placebo er jo latin, og betyder 'I will please'. Link 

(Man vil jo gerne være enig med sine venner, også selvom det er underbevistheden der bestemmer det)

Endda selvom der sættes krydser på papir, kan ens kropssprog afsløre om man er positivt eller negativt indstillet. Det er absolut meget kompliceret at udføre neutrale forsøg i venners lag.

Toftdahl
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Marts 2004
Sendt: 03 Maj 2006 kl. 09:53 | IP-adresse registreret  

niklasthedolphi

Nu forholder det sig jo sådan, at vi / mange af os, besidder en viden om HiFi, og udmærket kender forskellene på netkabler og tweaks generelt, ligesom vi / mange også for mange år siden fik og oplevede de positive overraskelser, som du mener man kan få ved at sammensætte HiFi ordentligt - herunder også hensynet til omgivelserne det skal fungere i.
Det undrer mig at du taler om omkostninger, som om det er et kæmpe beløb og uoverskuelig investering. Det at arbejde med netkabler og separat strømgruppe, koster jo ikke ret meget, det er investeringer som er forsvindende små, set i relation til et virkeligt velspillende HiFi anlæg.

Og igen og som tidligere, samt i relation til en stor brugerflade, så er der en positiv forskel ved at anvende / indsætte andre netkabler i sit setup. Nødvendigvis og bestem ikke med alle setup´s og slet ikke i forbindelse med alle typer / fabrikat netkabler. Skal man have en effekt ved brugen af andre netkabler, ud over standard kablerne, så er det som med alt andet i HiFi sammenhæng, en del forsøg og test´s for at opnå det optimale match.
At fremture med dine postulater og henvise til skæg og blå briller samt generelt tale i en nedladende tone om pro netkabel folk, ligesom det at du fremføre andres mangel på lyttetræning -niklasthedolphi, med al respekt og forståelse kunne det måske relateres til egne mangler og erfaringer.

Da du nu ikke ønsker at arbejde med andre netkabler og generelt ikke vil anvende sådanne, kan man så ikke høfligst anmode dig om, ikke at fremture med dine postulater og nedvurderende hentydninger i tråden, da det ikke giver nogen mening at angribe andre, fordi de har nogle interesser og engagement i og med HiFi.

Med venlig hilsen

Jørgen Toftdahl

Til top Vis Toftdahl's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Toftdahl

gl.jas
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 03 Maj 2006 kl. 10:08 | IP-adresse registreret  

Stemer skrev:
gl.jas skrev:
Stemer skrev:

Og lige nøjagtig der er det så, at du ikke har forstået noget af det vi siger; Du kan ikke stole på dine ører, når du samtidig ved at der er noget bestemt du lytter efter!

Nu er der ikke nogen der påstår at der skal lyttes efter noget bestemt, men blot om netkabler har betydning for lyden, hvilket de har... Det er blot et spørgsmål om at afprøve og gøre sig erfaringer...

Det er jo også det jeg mener med, om der lyttes efter "noget bestemt". Du skifter dine netkabler ud med noget andet, og sidder så og lytter specifikt efter, om de nye kabler mon lyder anderledes. Og hvis det nu tilmed evt. er et meget dyrt kabel, kunne det jo snildt tænkes at folk sidder og lytter efter, om ikke det nye kabel lyder bedre end det tidligere. Og når man på den måde lytter efter noget specifikt, med en forventning om at det er anderledes eller måske ligefrem bedre - ja, så vil man være meget tilbøjelig til at tro at man hører netop det.

Jeg vil på ingen måde udelukke at jeg også til tider(sjældent dog) kan være grebet af "forventningen" , men som tidligere forklaret bruger jeg gerne en kvindelig sparringspartner, og en sjælden gang en musiker.( han er en travl mand ). Ikke for at dokumentere om der er forskel, for det er der, men for at høre andres bud på hvor forskellen ligger. Jeg havde i en periode et såkaldt hospitals-kabel på setupét. Det var blevet rost til skyerne, med forklaringer om højteknologi, akkuratesse og jeg skal gi´dig skal jeg. Jeg havde store positive forventninger, men sikken en beg-mand. Der var absolut tale om forskelle, men kun til den negative ende. Magen til flop og snask og skuffelse skal man lede længe efter, så det med bedre og dyre kabler spiller altså ikke ind i min vurdering...

Som lydtekniker er der f.eks. med de nye digitalpulte kommet en fælde som jeg i hvert fald selv er faldet i flere gange, og som Bonné og Kole sikkert også kan nikke genkendende til - nemlig at man når man EQ'er en kanal, får en fin graf op på skærmen, som viser hvad det er for en ændring man er ved at lave.

Dette er enormt farligt, idet man snildt kan forfalde til at lave lyd med øjnene. Man drejer indtil man synes kurven ligner det man forventer den skal ligne, for at det lyder ordentlig - istedet for bare at lytte. Jeg har da flere gange drejet en ændring ind på min EQ, og set kurven forme sig som jeg forventede. Når jeg så er tilfreds med kurven på skærmen synes jeg også helt klart at jeg har fået ram på problemet - det lyder meget bedre nu. Det er så det tidspunkt jeg opdager, at jeg stået og drejet på en EQ på en hel anden kanal, der står ubrugt hen. Hele ændringen jeg hørte har været indbildt - og det kan faktisk være nogle ret voldsomme ændringer.

Sådan er det bare - acceptér nu, at vi mennesker kan narre os selv så det driver, istedet for at tro I er bedre end det.

Jeg skal på ingen måde modstride dine ovenstående forklaringer og erfaringer, men kan kun tale om mine egne erfaringer. Til denne ende ligger også, at man naturligvis bør bedømme over tid, så en eventuel imponatorfaktor eller indbildning fortager sig.  Hermed er narre-effekten så godt som elimineret.

gl.jas skrev:

Og et velkendt faktum, at man ikke kan høre noget, hvis man ikke vil ( eller evner )...

Bestemt!

Stemer skrev:

Når man mixer musik (som er mit job) i studie,

gl.jas skrev:

Kan vi ikke få oplyst hvem du mixer for....  

er det utroligt vigtigt at holde pauser, og evt. at lytte til referencemateriale, netop fordi du ikke kan stole på din hørelse over en dørtærskel.
gl.jas skrev:

Kan man ikke stole på sin hørelse...? Hvad laver du så i brancen....? 
( Nu vil jeg særdeles gerne høre hvem du mixer for..? )

Hvem jeg mixer for er vel uendeligt ligegyldigt, idet jeg på intet tidspunkt har hævdet at jeg kunne høre noget som helst. Tværtimod er jeg temmelig overbevist om, at jeg ikke ville kunne høre forskel på netkabler, hvorfor jeg formentlig heller ikke ville kunne det i en test - alene fordi jeg ikke vil (som du også selv var inde på lidt før)

Som du har bemærket, er der en lun smiley til indslaget, så det er på ingen måde for at nedgøre dit arbejde eller stedet. Dog mener jeg at netop ens hørelse må være et særdeles vigtigt redskab i denne forbindelse, og for os som har lyttet i snart en menneske-alder, opstår der dog en hvis tryghed/tillid til egen bedømmelse ( ikke at forveksle med stivnakkethed)..

Jeg stiller blot spørgsmål ved, hvorvidt andre herinde kan høre forskel, som de påstår.

Jeg har for den sags skyld aldrig hørt forskel på signal- eller højttalerkabler, og jeg mener da også her, at beretningerne om disse forskelle er groft overdrevne og mere placebo end egentlig forskel,

Måske du ikke har leget nok med herlighederne og ikke bredt nok. Man kan ikke forvente at danne sig klare indtryk over nat. Her er det,  at en hvis erfaring kommer ind i billedet. Desuden findes der da setups hvor forskellene er neglicible, men generelt er der pæne forskelle på disse kabler også...  men i modsætning til netkabel-diskussion, er der da her i det mindste en grund til at tro, at der er forskel. Altså, med signalkabel er det da ikke helt ude i hampen, at påstå der er forskel, som tilfældet er med netkabler.

Stemer, jeg kan kun anbefale dig, at lege med netkabler af mange forskellige slags (over tid) , på et velkendt setup, og jeg er sikker på du ændrer holdning. Jeg kan garantere dig at der er forskel, og det kræver ikke specielle hifi-ører...
Takker for din iøvrigt sober tone, trods din "modstand"....

Til top Vis gl.jas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gl.jas

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 03 Maj 2006 kl. 10:14 | IP-adresse registreret  

En lille tænkt situation her:

Kunne man forestille sig at en kendt kabelfabrikant via en masse tests, fandt ud af at det bedste netkabel kunne produceres for kr. 100,- ?

Teknikerne siger det til ledelsen, som er særdeles gode venner med marketingsafdelingen.
De holder faktisk julefrokoster sammen.
Ledelsen og marketingsafdelingen snakker sammen, og diskuterer om der mon overhovedet er marked for de dyrere kabler.

De bliver enige om at 'prøve' om der er marked for det.
Det koster jo ikke noget særligt at prøve...

De opdager at der er endog et særdeles stort marked for det, og straks er alle de andre 'producenter' af hifikabel med på ideen.

Kunderne tænker: Ja, de siger det jo alle sammen, så må det nok være sandt. (Kejserens nye kabler ?)

Ja, du bør måske nok lige overveje at bruge en hundredelas på et godt netkabel, i stedet for det billige til 29,95. Jeg tror egentlig også at det er det trådens ophavsmand siger.

Dét der er svært, er måske så kun at betale kr. 100,- for det, men her er DIY jo en gave.

Personligt tror jeg at der findes færdigmonterede kabler til kr. 50,- der er gode nok.
Kr. 29,95 er måske lige at presse citronen.

EDIT: Vil lige sige, at hvis argumentet for at bruge 2k på et netkabel er, at ellers bruger konen dem bare på et par nye øreringe, så skal kablet naturligvis købes - ingen tvivl om det.

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Sendt: 03 Maj 2006 kl. 11:09 | IP-adresse registreret  

Jeg har lige ryddet op på mit kontor/värksted. Jeg fandt en "masse" netkabler af forskellig art, både <100 kroners Hama/I-sheng og så de lidt dyrere op til ca. 1000 kroner.

De blev hängt fint op over en trådkurv, hvor også min Denver transistorradio bor. Men så-tak for en u-lyd, disse kabler virker jo som antenner og al "vellyd" blev erstattet af brum og rundgang!  

Så väk med alle kablerne og et op i kurven af gangen. Alle pånär eet påvirkede radiomodtagelsen og ret kraftigt endda! Men det halvdårligt lydende, men ufattelig godt afskärmede Supra vandt, selv når man berörte antennen med selve netstikket!

Ja-jo; men hvor vil jeg så lige hen med det "forsög"?

Jo; hvad gör et netkabel til et godt netkabel? Er det skärmen? Stikkene? Lederkvaliteten? Flettede eller snoede ledere? Nogle rent elektriske parametre? Eller bare rent held?

Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

Fiddoo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Juni 2005
Lokalitet: Fyn Syd
Sendt: 03 Maj 2006 kl. 11:25 | IP-adresse registreret  

Kan ikke lade være med at tænke på dette: For cirka 15 år siden var der pludselig en som fandt på at man skulle male kanten grøn på sine cd´er. Det bredte sig, og nogen begyndte at fremstille disse malerpenne. (Tror stadíg jeg har en i skuffen). Det blev testet i et utal af hifi blade, hvor princippet blev rost til skyerne. Lyden blev meget bedre ! Mener også der kom en slags elastik, som man kunne montere på kanten af skiven. Det udviklede sig så til at nu skulle farven pludselig ikke være grøn, som ellers er komplimentærfarve til rød, (laseren), men sort ! Der var meget stor forskel på lyden afhængig af hvilken farve som blev brugt.

Idag kan man, mig bekendt, ikke opdrive sådan en pen og flere indenfor hifi branchen har jeg hørt udtale at det var en gang fis !

Hvor mange i denne tråd har malet deres kant på cd´en ? Gør nogen det stadig ?

Personligt stoppede jeg med den første pen, da det var mig umuligt at høre forskel. Der var endda mulighed for at have 2 helt identiske skiver. En som var malet på kanten og en uden maling. Jeg lavede selv blindtest dengang med mine venner, hvor vi skiftede cd´er og skrev A eller B på et stykke papir. Ingen af os var istand til at høre forskel !

Det skal så siges at omtalte pen lå på en flad halvtredser, så det var til at overleve. Der er et stykke vej til de afsindige priser som man ser på netkabler.

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Sendt: 03 Maj 2006 kl. 12:30 | IP-adresse registreret  

Toftdahl skrev: "Nu forholder det sig jo sådan, at vi / mange af os, besidder en viden om HiFi, og udmærket kender forskellene på netkabler og tweaks generelt, ligesom vi / mange også for mange år siden fik og oplevede de positive overraskelser, som du mener man kan få ved at sammensætte HiFi ordentligt - herunder også hensynet til omgivelserne det skal fungere i. "

Det værste ved at blive klogere er at finde ud af hvor lidt man ved.

Toftdahl skrev: "Det undrer mig at du taler om omkostninger, som om det er et kæmpe beløb og uoverskuelig investering. Det at arbejde med netkabler og separat strømgruppe, koster jo ikke ret meget, det er investeringer som er forsvindende små, set i relation til et virkeligt velspillende HiFi anlæg."

Det er store omkostninger set i forhold til effekten.

Toftdahl skrev: "Og igen og som tidligere, samt i relation til en stor brugerflade, så er der en positiv forskel ved at anvende / indsætte andre netkabler i sit setup. Nødvendigvis og bestem ikke med alle setup´s og slet ikke i forbindelse med alle typer / fabrikat netkabler. Skal man have en effekt ved brugen af andre netkabler, ud over standard kablerne, så er det som med alt andet i HiFi sammenhæng, en del forsøg og test´s for at opnå det optimale match."

Jeg er aldeles uenig. Man opnår aldrig andet end minimal effekt som tilnærmelsesvis kan betegnes som placeboeffekt.

Toftdahl skrev: "At fremture med dine postulater og henvise til skæg og blå briller samt generelt tale i en nedladende tone om pro netkabel folk, ligesom det at du fremføre andres mangel på lyttetræning -niklasthedolphi, med al respekt og forståelse kunne det måske relateres til egne mangler og erfaringer."

Jeg er på ingen måde mere nedladende end pro-kabel folket er overalt i nærværende tråd, inklusiv Dem selv, Hr. Toftdahl, og jeg har heller ej den hensigt at være nedladende overfor nogen deltagere i tråden. Jeg er bare realist. Min dom er ikke personrelateret men relateret til den omtalte tweak.

Toftdahl skrev: "Da du nu ikke ønsker at arbejde med andre netkabler og generelt ikke vil anvende sådanne, kan man så ikke høfligst anmode dig om, ikke at fremture med dine postulater og nedvurderende hentydninger i tråden, da det ikke giver nogen mening at angribe andre, fordi de har nogle interesser og engagement i og med HiFi."

Det er ikke en henstilling jeg vil respektere. Jeg angriber ingen personligt men anfægter højst princippet at netkabler skulle have en effekt. Her handler det også om at nogle deltagere måske danner holdninger på baggrund af diverse ytringer i nærværende tråd og kan jeg være med til at redde ganske få eller måske bare een ung nybegynder udi HiFi junglen fra at dumme sig med store pengesummer som han/hun kunne have anvendt langt bedre på andre komponenter i sit set-up, så vil det glæde mig gevaldigt. Jeg synes det er forkasteligt at branchen spinder guld på en så opreklameret tweak som denne.

Venligst

"dolph"

<< Forrige Side af 44 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum