Emne: Tilspilning af netkabler... ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
Spencer Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6374
|
| Sendt: 02 Maj 2006 kl. 19:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
MaltheK skrev:
Hurtig skrev:
|
Nu har jeg ikke læst hele tråden igennem, men kan vi ikke lige få en opsummering??
Hvilke fysiske fænomener er det, der efter sigende skulle betyde at kabler ændrer sig efter tilspilning?? Jeg går ud fra, at der er tale om fænomener der kan forklares med nutidens fysik...
 |
|
|
Den vender sig vel til at få strøm igennem sig.  |
|
|
Tjae, vel ca. ligesom det nye biolærred vænner sig til at man lyser på det... Her er det vigtigt at man sætter projektoren i lowmode, i 'break in' perioden.
|
| Til top |
|
| |
mhansen Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 688
|
| Sendt: 02 Maj 2006 kl. 19:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dem der mener man ikke kan høre foskel på net kabler, er stort set de samme som ikke har prøvet det, og har helle ikke nogen intetioner om at prøve om der nu er noget om snakken
Dem som ikke kan høre foskel og stadig ikke har lyttet til forskelige net kabler, opsøger diverse professere og eksperter indenfor hvad som helst , for at overbevise os der kan høre forskel, at vi ikke kan høre forskel. Disse eksperter indenfor hvadsomhelt, har heller ikke hørt om der nu kunne være noget om snakken. Og med det jeg kan læse, er de alt andet end hifi entuisiasster (hifi nørder om i vil).
Mange af dem som ikke kan høre forskel, og stdig ikk har prøvet at om der er noget om snakken, er nye medlemmer af hifi4all. En anelse bekymerende.
Efter min mening er det dem som ikke kan høre forksel, der er mest til grin i dette forum. De vil ikke acceptere at der nogen der kan. De tænker, de må jo høre syner, for jeg/vi som aldrig har prøvet at høre foskel, kan jo ikke.
Hvis dem der deltager i denne debat havde været rigtie hifi entuisiasster, havde de sagt, det må jeg sgu prøve. De må gerne være skeptiske, og tro hvad de vil. Kan de ikke høre forskel, så acceptere at andre kan, og tænk i stedet, jeg har sparet penge her. Alt andet er uværdigt i dette forum, efter min mening.
|
| Til top |
|
| |
Nilau Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3734
|
| Sendt: 02 Maj 2006 kl. 19:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Stemer skrev:
|
Jeg stiller blot spørgsmål ved, hvorvidt andre herinde kan høre forskel, som de påstår.
Jeg har for den sags skyld aldrig hørt forskel på signal- eller højttalerkabler, og jeg mener da også her, at beretningerne om disse forskelle er groft overdrevne og mere placebo end egentlig forskel, men i modsætning til netkabel-diskussion, er der da her i det mindste en grund til at tro, at der er forskel. Altså, med signalkabel er det da ikke helt ude i hampen, at påstå der er forskel, som tilfældet er med netkabler.
|
|
|
Jeg undrer mig en anelse over hvad du mener du ville kunne bruge eventuel 'dokumentation' til i forbindelse med det helt oprindelige spørgsmål i denne tråd...
Hvis du tror, at du vil kunne få os, der kan høre forskel på kabler (alle slags...og sandelig også digitalkabler!) til at tvivle på egne 'evner' og udbryde: "Slut med at 'lytte' til kabler - det hele er alligevel humbug og indbildning"... Ja, så er jeg overbevist om, at det bliver der ikke tale om.
Som sagt er der ikke nødvendigvis tale om, at 'specielle' netkabler absolut skal være/er dyre. Slet ikke. Mange rare ting kan fås billigt hos elektrikeren...ja, ofte gratis...da man som regel ikke skal bruge særligt meget.
Og mht. tilspilningsfænomenet: Jeg VED at visse kabler ændrer sig over tid (som regel til det bedre) og jeg VED ligeledes at andre kabler ikke ændrer sig.
Jeg husker et konkret tilfælde hvor jeg havde lavet mig et kabel som jeg brugte til min DA-konverter. Og det lød frygteligt! Det var en klassisk optagelse hvor der (normalt) virkelig var en meget præcis 'aftegning' af optagelokaliteten (koncertsalen). Pludselig var der nærmest ingen koncertsal længere, men nærmere noget noget som man kunne karakterisere som aula'en på en middelstor folkeskole i provinsen! Og hvad så?? Jo, efter to tre timers forløb (uden musik) hvor det 'nye' netkabel bare 'sad' i apparatet...vendte 'koncertsalen minsandten tilbage. Og jeg havde hverken spist svampe eller andet sjov! Det er for mig rigeligt bevis, på at en vis tilspilning faktisk finder sted. Uanset hvad der i øvrigt sker kemisk/mekanisk. Dette eksempel er dog helt klart i den grovere ende af skalaen. Normalt er forskellene ikke helt så store.
Suprakablet, som jeg nævnte i mit oprindelige startindlæg er ikke så markant. Men selv mange timer timers tilspilning (uden lyd) har ikke 'åbnet' for lyden. Det vedbliver at være et uldent, upræcist og mørkt kabel. I mit setup, forstås!
Men prøv nu selv at eksperimentere lidt med sagerne. Det er næsten gratis. Og man kan kun blive klogere!
Mvh.
Nilau
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 02 Maj 2006 kl. 20:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nilau skrev:
Jeg husker et konkret tilfælde hvor jeg havde lavet mig et kabel som jeg brugte til min DA-konverter. Og det lød frygteligt! Det var en klassisk optagelse hvor der (normalt) virkelig var en meget præcis 'aftegning' af optagelokaliteten (koncertsalen). Pludselig var der nærmest ingen koncertsal længere, men nærmere noget noget som man kunne karakterisere som aula'en på en middelstor folkeskole i provinsen! Og hvad så?? Jo, efter to tre timers forløb (uden musik) hvor det 'nye' netkabel bare 'sad' i apparatet...vendte 'koncertsalen minsandten tilbage. Og jeg havde hverken spist svampe eller andet sjov! Det er for mig rigeligt bevis, på at en vis tilspilning faktisk finder sted. |
|
|
Her har jeg så haft en oplevelse der minder utroligt meget om din - blot med en lille forskel: Jeg lægger en CD i anlægget, som iøvrigt har stået tændt i nogle uger. Uha - skræk og rædsel - det lyder aldeles forfærdeligt. Lidt mærkeligt egentlig, da det er efter spisetid, og der plejer lyden at være god. Nå... tænker jeg - jeg er sgu nok bare stresset, og ikke i humør til at høre musik. Et par timer senere vil jeg så høre lidt musik igen, og nu lyder det pludselig himmelsk ?? Ingen justeringer er foretaget på anlægget, og ingen stik er flyttet. Hvad er egentlig forandret ? Det er jeg...
|
| Til top |
|
| |
JRGW Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1303
|
| Sendt: 02 Maj 2006 kl. 20:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du har en pointe der Stemer man vil jo så gerne bekræftes i at det valg er det rigtige og den er farlig med at stirre sig blind på noget.Jeg har hørt om 2 ens højtalere blot i 2 forskellige farver som nogle mente lød forskelligt.
__________________ Hilsen JRGW
Sandheden er ikke nødvendigvis det man syntes den burde være...
DIY Thel:http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=62872
|
| Til top |
|
| |
Gonzo Forum Bruger

Bruger siden: 22 April 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 187
|
| Sendt: 02 Maj 2006 kl. 20:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Denne tråd er bare for grineren.  Der findes en masse mennesker der mener at de er blevet bortført af små grønne mænd i flyvende tallerkener - Og det er pokkers svært at bevise at ikke er.
|
| Til top |
|
| |
Mik112 Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 1950
|
| Sendt: 02 Maj 2006 kl. 20:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej alle i dennne tråd, eller til hvem nedenstående måtte vedrøre.
Endnu en gennemlæsning af de sidste 32 sider i denne tråd, har overbevist mig om, at netkabler er noget der kan tjenes penge på....tak for det!
Selve debatten er ok, men for mig er der intet faktuelt at hente, desværre. 1 person af alle pro-netkabel folk i tråden er med på ideen med en blindtest, - giv ham en hånd 
Mit tidligere tilbud vedr. BLINDTEST trækkes hermed tilbage.....Sorry folks! 1 person er IKKE godt nok!
Ps. Hvis i, i fremtiden møder et netkabel ved navnet: "Space Invader Zoo" - fluen i øret, kommer det herfra (Det er helt seriøst).
Mvh/Mik112
|
| Til top |
|
| |
Nilau Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3734
|
| Sendt: 02 Maj 2006 kl. 20:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
mhansen skrev:
|
Dem der mener man ikke kan høre foskel på net kabler, er stort set de samme som ikke har prøvet det, og har helle ikke nogen intetioner om at prøve om der nu er noget om snakken
Dem som ikke kan høre foskel og stadig ikke har lyttet til forskelige net kabler, opsøger diverse professere og eksperter indenfor hvad som helst , for at overbevise os der kan høre forskel, at vi ikke kan høre forskel. Disse eksperter indenfor hvadsomhelt, har heller ikke hørt om der nu kunne være noget om snakken. Og med det jeg kan læse, er de alt andet end hifi entuisiasster (hifi nørder om i vil).
Mange af dem som ikke kan høre forskel, og stdig ikk har prøvet at om der er noget om snakken, er nye medlemmer af hifi4all. En anelse bekymerende.
Efter min mening er det dem som ikke kan høre forksel, der er mest til grin i dette forum. De vil ikke acceptere at der nogen der kan. De tænker, de må jo høre syner, for jeg/vi som aldrig har prøvet at høre foskel, kan jo ikke.
Hvis dem der deltager i denne debat havde været rigtie hifi entuisiasster, havde de sagt, det må jeg sgu prøve. De må gerne være skeptiske, og tro hvad de vil. Kan de ikke høre forskel, så acceptere at andre kan, og tænk i stedet, jeg har sparet penge her. Alt andet er uværdigt i dette forum, efter min mening.
|
|
|
Hatten af for dig, "mhansen"! -- 
Du siger det krystalklart. Hvor er det rigtigt...og bekymrende!
Med venlig hilsen
Nilau
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 02 Maj 2006 kl. 20:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Gonzo skrev:
Denne tråd er bare for grineren. Der findes en masse mennesker der mener at de er blevet bortført af små grønne mænd i flyvende tallerkener - Og det er pokkers svært at bevise at ikke er. |
|
|
En direkte sammenkædning mellem Area 51, og Nordost Cables, er aldrig bevist. Ingen vil desuden opløse Nordost kabler i syre, eller ødelægge dem på anden vis, for at lure den specielle legering.  (Det er alt for dyrt at udføre denne test)
|
| Til top |
|
| |
Gonzo Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Maj 2006 kl. 20:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
mHansen skrev:
|
|
|
|
Det er da bekymrende, hvor mange der ikke forholder sig kritisk til det de køber. Specielt når det er varm luft. Hvis du var kabel producent, og vidste let det menneskelige øre vender sig til lyden af et set up, ville du så ikke finde på en historie om rumteknologi og dyre ædelmetaller ( det er jo aldrig billige materialer), og håbe at en flok hjernevaskede HI-Fi nørder åd den råt pg købte det for en mindre formue.
|
| Til top |
|
| |
mhansen Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Maj 2006 kl. 21:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mik112 skrev:
|
Hej alle i dennne tråd, eller til hvem nedenstående måtte vedrøre.
Endnu en gennemlæsning af de sidste 32 sider i denne tråd, har overbevist mig om, at netkabler er noget der kan tjenes penge på....tak for det!
Selve debatten er ok, men for mig er der intet faktuelt at hente, desværre. 1 person af alle pro-netkabel folk i tråden er med på ideen med en blindtest, - giv ham en hånd 
Mit tidligere tilbud vedr. BLINDTEST trækkes hermed tilbage.....Sorry folks! 1 person er IKKE godt nok!
Ps. Hvis i, i fremtiden møder et netkabel ved navnet: "Space Invader Zoo" - fluen i øret, kommer det herfra (Det er helt seriøst).
Mvh/Mik112
|
|
|
Jeg har været lige ved at stille anlæg tilrådighed, for at lave denne test. Og jeg ville med glæde gøre det hvis folk havde været positive overfor hvad andre oplever at forbedringer.
Jeg har ikke lydt til at invitere frememed folk ind i mit hus, som på en hver måde prøver at overbevise sig selv og os andre om, at vi der kan høre foskel, og vi der kan er tabt for omverden.
Havde folk været positive for at prøve noget nyt, havde det været noget andet. Dette uanset om folk kan høre forskel eller ej, tror på eller ej osv. Havde folk vist respekt for hinandens erfaringer, og ikke latterlig gjort dem der havde gode efaringer, havde jeg med glæde inviteret dem der havde lyst.
Hvis det eneste agument, jeg for ud af dette indlæg er, HVOR ER FYSIKKEN HENNE. Så glem alt om hvad jeg har skrevet. Så har du og andre ikke forstået en s... af det hele.
|
| Til top |
|
| |
Clifton Forum Bruger

Bruger siden: 09 April 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1319
|
| Sendt: 02 Maj 2006 kl. 21:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
mhansen skrev:
Jeg har ikke lydt til at invitere frememed folk ind i mit hus, som på en hver måde prøver at overbevise sig selv og os andre om, at vi der kan høre foskel, og vi der kan er tabt for omverden. |
|
|
For en god ordens skyld, så kan tvivlerne ikke bruges i testen idet de er biased mod at der ikke er forskel. __________________ Chuck Norris is the reason why Waldo is hiding.
|
| Til top |
|
| |
mhansen Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Maj 2006 kl. 21:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nilau skrev:
mhansen skrev:
|
|
|
|
Hatten af for dig, "mhansen"! -- 
Du siger det krystalklart. Hvor er det rigtigt...og bekymrende!
Med venlig hilsen
Nilau
|
|
|
Takker.......
Hilsen Michael
|
| Til top |
|
| |
Clifton Forum Bruger

Bruger siden: 09 April 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1319
|
| Sendt: 02 Maj 2006 kl. 21:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
mhansen skrev:
| Hvis det eneste agument, jeg for ud af dette indlæg er, HVOR ER FYSIKKEN HENNE. Så glem alt om hvad jeg har skrevet. Så har du og andre ikke forstået en s... af det hele. |
|
|
De fleste er vist ligeglade med fysikken, det er evidensen vi efterspørger. __________________ Chuck Norris is the reason why Waldo is hiding.
|
| Til top |
|
| |
Gonzo Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Maj 2006 kl. 21:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Clifton skrev:
mhansen skrev:
| Hvis det eneste agument, jeg for ud af dette indlæg er, HVOR ER FYSIKKEN HENNE. Så glem alt om hvad jeg har skrevet. Så har du og andre ikke forstået en s... af det hele. |
|
|
De fleste er vist ligeglade med fysikken, det er evidensen vi efterspørger. |
|
|
De herre burde vist læse nogle sider tilbage. Jeg har prøvet med lidt teori om emnet. det samme har G&S bare med mosat fortegn ( Sorry G&S )
Mvh.
Lasse
|
| Til top |
|
| |
mhansen Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Maj 2006 kl. 21:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Clifton skrev:
mhansen skrev:
Jeg har ikke lydt til at invitere frememed folk ind i mit hus, som på en hver måde prøver at overbevise sig selv og os andre om, at vi der kan høre foskel, og vi der kan er tabt for omverden. |
|
|
For en god ordens skyld, så kan tvivlerne ikke bruges i testen idet de er biased mod at der ikke er forskel. |
|
|
Det ved jeg godt.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 02 Maj 2006 kl. 21:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Gonzo skrev:
Clifton skrev:
mhansen skrev:
|
|
De fleste er vist ligeglade med fysikken, det er evidensen vi efterspørger. |
|
|
De herre burde vist læse nogle sider tilbage. Jeg har prøvet med lidt teori om emnet. det samme har G&S bare med mosat fortegn ( Sorry G&S )
Mvh.
Lasse |
|
|
Teori og evidens (bevis) er to vidt forskellige ting. Teorierne om hvorfor man hører noget der ikke er der ( placebo), er faktisk veldokumenteret i lægevidenskaben.
|
| Til top |
|
| |
mhansen Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Maj 2006 kl. 21:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Gonzo skrev:
mHansen skrev:
|
|
|
|
Det er da bekymrende, hvor mange der ikke forholder sig kritisk til det de køber. Specielt når det er varm luft. Hvis du var kabel producent, og vidste let det menneskelige øre vender sig til lyden af et set up, ville du så ikke finde på en historie om rumteknologi og dyre ædelmetaller ( det er jo aldrig billige materialer), og håbe at en flok hjernevaskede HI-Fi nørder åd den råt pg købte det for en mindre formue.
|
|
|
Til din orientering, så er alle de kabler jeg har nu, alle været låne kabler til at starte med, inden jeg købte dem. Men det har selvfølgelig ikke nogen interresse for dig. Jeg er jo dømt idiot.
|
| Til top |
|
| |
Gonzo Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Maj 2006 kl. 21:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
mhansen skrev:
Gonzo skrev:
mHansen skrev:
|
|
|
|
|
|
|
Til din orientering, så er alle de kabler jeg har nu, alle været låne kabler til at starte med, inden jeg købte dem. Men det har selvfølgelig ikke nogen interresse for dig. Jeg er jo dømt idiot.
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
mhansen Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Maj 2006 kl. 21:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det eneste jeg er ked af her, er at jeg har blandet mig i dette indlæg.
|
| Til top |
|
| |
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|