Emne: Tilspilning af netkabler... ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
Ghammel & Suhr Forum Bruger

Bruger siden: 03 Februar 2004 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1099
|
| Sendt: 02 Maj 2006 kl. 01:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mik112 skrev:
Spencer skrev:
Mik112 skrev:
Gammel & Suhr skrev:
Forslag: Meld dig til Mik112's kawel-komzuzammen - og tag endelig et rensdyr med, så vi kan efterprøve flyvetesten - vi skal vel også ha' noget i skrutten |
|
|
Niks, jeg nægter at samle døde forsøgs-dyr op! Endvidere har jeg ikke krog på bilen!
|
|
|
Næe, du risikerer også at køre rundt med et ældre jødisk ægtepar, i stedet for et rensdyr, hvis du ikke dobbelttjekker med en kraftig lommelygte. |
|
|
Hæ....Jeg kan garantere dig for at de hører 10 øren falde længe før os andre.... ta' den! |
|
|
Hæ-hæ, nu kunne jeg godt brænde et par tykke strofer af, men...
__________________ Denny Crane tilbage på TV, dammit!
Strøm FAQ - lavet af forummet
Stop klynkeriet - kvinden tilbage i kvindekroppen!
|
| Til top |
|
| |
Stemer Lukket konto

Lukket - eget ønske!
Bruger siden: 21 Oktober 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 418
|
| Sendt: 02 Maj 2006 kl. 08:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Gammel & Suhr: Har du prøvet at spørge disse "mildt sagt nørdede mennesker", direkte om de umiddelbart mener, om et netkabel ville kunne gøre hørbar forskel på gengivelsen af musik på et anlæg?
Status over denne tråd for nyankomne, der ikke orker at gennemlæse 30+ sider:
Nogle mener at netkabler bør tilspilles, og at der sker en hørbar ændring, mens andre mener at dette er helt ude i hampen og savner enhver faglig begrundelse for, at både netkabler og deres tilspilning gør nogen som helst forskel. Skeptikergruppen hævder imidlertid, at de troende er ofre for placebo-effekten, som er yderst veldokumenteret og virkelig, og for så vidt heller ikke betvivlet af nogen i denne tråd.
Førnævnte gruppe undviger af ukendte årsager at indgå i forhandlinger om at foretage en test vi alle kan være tilfredse med, som ville kunne dementere at der er tale om placebo-effekt, og med dette faktum sammenholdt med det faktum, at der ikke er nogen der har kunnet sandsynliggøre, at der overhovedet skulle være en forskel, må konklusionen indtil videre være, at der rent faktisk ikke er nogen forskel på hverken netkabler, eller tilspilningen af samme... __________________ Forhandler af Danley Sound Labs
Tror du på Hifi?
|
| Til top |
|
| |
gl.jas Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1469
|
| Sendt: 02 Maj 2006 kl. 09:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Status for tråden ; tilspilning af netkabler........
A : Særdeles mange brugere på forum VED at netkabler har betydning for lyden og ved, at de skal tilspilles, hvorfor Nilau opretter denne tråd, med ønsker til løsning på den hurtigste metode...!
B : Andre har den modsatte oplevelse, kræver dokumentation, taler om placebo, og fornøjer sig med nedgørelse af ovenstående gruppe... ( Det må vi så ta´med ophøjet ro ).
Den 2-sidede konklusion: De mange med praktisk erfaring ved at netkabler har indflydelse på lyden( positiv som negativ), og ved at de skal bruges en rum tid før de er "tilspillet". Andre bruger tiden på at kræve dokumentation, uden at gøre sig erfaringer omkring netkabler...
|
| Til top |
|
| |
music 4 all Forum Bruger

Bruger siden: 20 Februar 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1467
|
| Sendt: 02 Maj 2006 kl. 09:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
tja gl.jas det er jo essensen i hele denne tråd,tror nogle de bare er her for at ævle og kævle,20 sider i denne tråd har absolut intet indhold,med alle de beviser folk vil have skulle gå ind på jurister4all,her på hifi4all bruger vi ørerne
|
| Til top |
|
| |
gl.jas Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1469
|
| Sendt: 02 Maj 2006 kl. 09:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
music 4 all skrev:
tja gl.jas det er jo essensen i hele denne tråd,tror nogle de bare er her for at ævle og kævle,20 sider i denne tråd har absolut intet indhold,med alle de beviser folk vil have skulle gå ind på jurister4all,her på hifi4all bruger vi ørerne |
|
|
Du er jo en mand af rette støbning......... 
|
| Til top |
|
| |
Spencer Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6374
|
| Sendt: 02 Maj 2006 kl. 10:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
gl.jas skrev:
music 4 all skrev:
tja gl.jas det er jo essensen i hele denne tråd,tror nogle de bare er her for at ævle og kævle,20 sider i denne tråd har absolut intet indhold,med alle de beviser folk vil have skulle gå ind på jurister4all,her på hifi4all bruger vi ørerne |
|
|
Du er jo en mand af rette støbning.........  |
|
|
Ørerne plus pengepungen. Man skal jo lige huske at det koster lidt at forkynde budskabet - og frelse er ikke gratis...
Der bliver så ikke samlet ind i hvide plastikspande her, men pengene lander hvor de skal.
|
| Til top |
|
| |
Stemer Lukket konto

Lukket - eget ønske!
|
| Sendt: 02 Maj 2006 kl. 10:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
music 4 all skrev:
|
|
Og lige nøjagtig der er det så, at du ikke har forstået noget af det vi siger; Du kan ikke stole på dine ører, når du samtidig ved at der er noget bestemt du lytter efter! Det er et gammelt kendt faktum, at du kan snyde dig selv til at tro du hører noget, når du ikke gør det.
Derfor har jeg spurgt en milliard gange nu, hvordan I kan være sikre på at der ikke er tale om placebo-effekt, men jeg har stadig ikke hørt fra nogen, der kan fortælle mig, at de har fået en uvildig (kæresten/konen måske?) til at skifte et kabel ud, uden at de vidste hvad hun satte i - for så at lytte på det i nogle dage eller uger, og derefter lade hende skifte (eller måske lade være?) til det andet, igen uden at vide hvad der præcist blev gjort og så fremdeles.
Det er altså den eneste måde jeg kan se, hvorpå man vil kunne være sikker på at man rent faktisk ikke lader sin pengepung, synssans og meget andet godt influere på hvad man synes man hører.
En blindtest, der kunne foregå noget i stil med ovenstående, ville være den sikre måde, at få dette afklaret på, men det virker ikke som om folk er interesseret i at blive (be- eller/) AFkræftet i, at deres dyrt indkøbte netkabler faktisk ikke gør en skid forskel. Det må også være surt, at have brugt mange penge på sådan noget pjat, men der er altså ikke meget der tyder på at det forholder sig anderledes.
Når man mixer musik (som er mit job) i studie, er det utroligt vigtigt at holde pauser, og evt. at lytte til referencemateriale, netop fordi du ikke kan stole på din hørelse over en dørtærskel. Når du lytter på noget, er det de absolut første sekunder du hører, der tæller! For få minutter efter, begynder dine ører, at have vænnet sig til noget der måske i virkeligheden ikke lyder så godt som det burde - men du kan ikke høre det, fordi ørerne vænner sig til det, og digter den information der mangler, eller dæmper noget der er for meget af etc.
Derfor er jeg overbevist om, at jeres ører kan lave VÆSENTLIGT større ændringer på jeres lytteoplevelse end et netkabel nogensinde ville kunne drømme om, og det at bruge ørerne til at bedømme dette, ville svare til at måle atomers bredde med en tommestok. __________________ Forhandler af Danley Sound Labs
Tror du på Hifi?
|
| Til top |
|
| |
Bonné Forum Bruger

Status: Offline Indlæg: 359
|
| Sendt: 02 Maj 2006 kl. 10:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Interessant at det primært er skeptikerne der er interesserede i lyttetest´s !
MVH
Bonné
P.S. Spencer, har du været til bønnemøde ?
|
| Til top |
|
| |
Stemer Lukket konto

Lukket - eget ønske!
|
| Sendt: 02 Maj 2006 kl. 10:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bonné skrev:
|
MVH
Bonné
|
|
|
Ja, det er faktisk ret absurd....
"Her på Hifi4All bruger vi ørerne! Lyttetest!? Nej, det kan der ikke blive tale om!" __________________ Forhandler af Danley Sound Labs
Tror du på Hifi?
|
| Til top |
|
| |
27pH Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 685
|
| Sendt: 02 Maj 2006 kl. 10:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
snip fra nettet:
Try this experiment. If you have a graphic or parametric equaliser, reduce a band somewhere in the midrange area (say, between 500Hz and 1kHz). Listen to the system for about 15 minutes, then restore the missing frequency range. Suddenly, the system will sound as if it has a hugh peak in the midrange, and for a time will sound awful. Within another 15 minutes or so, everything will have settled back to normal.
Jeg tror jeg vil prøve det ved lejlighed.
vH pH
|
| Til top |
|
| |
Stemer Lukket konto

Lukket - eget ønske!
|
| Sendt: 02 Maj 2006 kl. 10:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
27pH skrev:
|
snip fra nettet:
Try this experiment. If you have a graphic or parametric equaliser, reduce a band somewhere in the midrange area (say, between 500Hz and 1kHz). Listen to the system for about 15 minutes, then restore the missing frequency range. Suddenly, the system will sound as if it has a hugh peak in the midrange, and for a time will sound awful. Within another 15 minutes or so, everything will have settled back to normal.
vH pH
|
|
|
Præcis!  __________________ Forhandler af Danley Sound Labs
Tror du på Hifi?
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 02 Maj 2006 kl. 10:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bonné skrev:
|
MVH
Bonné
P.S. Spencer, har du været til bønnemøde ? |
|
|
Nej, men den hvide plastikspand, går igen hos alle de amerikanske prædikanter, med undtagelse af de få der bruger en lille kurv. Sai Baba går lidt anderledes til værks (han er dog ikke amerikaner), idet han persoligt modtager konvolutter i hånden, og siger tak, hver gang. Som en lille tak, spreder han desuden lidt 'magisk' aske på deres hænder. Tankevækkende er det iøvrigt, at amerikanerne er de 'dygtigste' til at lave kabler.  Nordost og MIT, mener i hvert fald at de er blandt de bedste. Det er muligt at de har ret, men priserne er nok lidt høje, på deres 'topmodeller'. 'Hvad markedet kan bære' - siger nogen...
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 02 Maj 2006 kl. 10:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Stemer skrev:
27pH skrev:
|
snip fra nettet:
vH pH
|
|
|
Præcis!  |
|
|
De der har en Walkman, har sikkert prøvet det med at ørernes følsomhed er let at påvirke. Der går ikke lang tid, før man kan 'tåle' et meget højt lydtryk. At der så skal en alvorlig høreskade til, før folk skruer ned, er lidt tragisk.
|
| Til top |
|
| |
JRGW Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1303
|
| Sendt: 02 Maj 2006 kl. 12:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Gonzo skrev:
JRGW skrev:
|
Prøv at kigge i High Fidelity nr. 3 2003 side 24-27 her er der en besøgsartikkel læs selv.
|
|
|
Jeg har ikke adgang til denne kilde, hvis du kunne fortælle lidt om hvad der står ville det være rart. Du ville jo heller ikke blive meget klogere hvis jeg skrev - Kig i metallurgi for ingeniører s. 507.
Mvh.
Lasse
|
|
|
Den kan da lånes på det lokale bibliotek det har jeg da gjort.
Det er en artikkel om en ingeniører der har lavet Grand Danois en kæmpe højtaler se evt. www.greatdaneaudio.dk.
Diskutionen gik på kabler på et tidspunkt ikke helt korrekt gengivelse af teksten.Nej det tror vi ikke på latter og rysten på hovedet var den typiske reaktion.Næste logiske skridt var at prøve står der.Well de måtte overaskende indrømme at der var forskel deres komentar var at der forsvandt noget støj som de ikke før har lagt mærke til.
En anden ting som ikke er rigtig det behøver da ikke nødvendigvis koste en bondegård at skifte elkabel se eks. nogles NKT hospitalskabel og jeg har vel også noget til 15kr meteren så den der med dyrt i nogles øjne er en sandhed med modifikationer.
__________________ Hilsen JRGW
Sandheden er ikke nødvendigvis det man syntes den burde være...
DIY Thel:http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=62872
|
| Til top |
|
| |
Posselt Forum Bruger

Bruger siden: 07 Marts 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 20
|
| Sendt: 02 Maj 2006 kl. 12:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ghammel & Suhr skrev:
Posselt skrev:
Ghammel & Suhr skrev:
Gonzo skrev:
Ghammel & Suhr skrev:
Gonzo skrev:
Ghammel & Suhr skrev:
Og den videnskabelige forklaring på "fænomenet" findes skam også: I alle kabler findes der - uanset materialets renhed - en vis mængde kulstofatomer og andre atomare urenheder. Tilstedeværelsen af bl.a. dette kulstof "forstyrrer" den uhindrede fremdrift af strøm, og strømmen forstrænger således disse kulstoffer ind i ledermaterialets (f.eks. kobber) molekylegitter. Den ledige plads inde i kobberets molekyler betegnes fagligt som "vacancies" (de atomare urenheder betegnes "interstitials"). Tilspilningsprocessen er således rent mekanisk og er beskrevet mere indgående ca. midt på siden i denne tråd Så er der så problemet med den manglende forståelse for de involverede mekanismer. Med "problemet" mener jeg, at såfremt man "kun" er uddannet i den såkaldte og ikke helt uproblematiske Standard Model (almene fysiske love), ja, så kan man sq heller ikke se mere end lige netop dén  |
|
|
Jeg har læst denne forklaring og den giver mig ikke nogen brugbar forklaring, på fænomenet. Den nævner intet om elektronernes måde at påvirke krustaltrukturen på og heller intet om hvorfor strukturen ikke er pakket tætest fra starten. Når først kobberet er størknet(og ved stuetemp.) pakkes det ikke tættere i følge den litteratur jeg kender til. Jeg er ikke overbevist. G&S op på hesten igen. Det er en OM´ER 
|
|
|
OM'eren står du selv for, da du tydeligvis hverken har læst eller forstået, hvad der står i den tråd, du refererer til Det omhandler nemlig overhovedet ikke krystalstrukturen, men derimod rent mekaniske bevægelser af kulstofrester på atomart niveau. Krystallernes f.eks. kobbermolekyler fungerer her alene som en temporær "kapsel" for kulstofatomerne. Og... måske utænkeligt... men kunne man forestille sig, at der ude i den vide verden findes forskere og literatur, du ikke kender til? Op på hesten igen, Gonzo EDIT: hvodden vil du forklare, at krystal strukturen kan være både "ikke tættest pakket fra starten" og "ikke kan pakkes tættere" på én gang...?  |
|
|
OK så prøver jeg igen!
En del af din argumentation går på at vakancer i kobberet. Det er rigtigt at vakancer medvirker til transport af urenheder i krystalstrukturen. Ved stuetemp. er der ca. 3 vakancer pr 10000000000000000 atomer. Så jeg køber ikke dette argument. Kobber er en kubisk fladecentreret gitterstruktur. Tættet pakket hentyder i følge litteraturen til indre slipplaner i de forskellige gitterkonstruktioner og ikke til noget der kan være pakket mere eller mindre tæt.
mvh.
Lasse
|
|
|
Hep Lasse, 3 vakancer pr 10.000.000.000.000.000 atomer - er det blot kulstofatomer, du her henviser til, eller hur? (det tal du slynger ud kan sådden set være både uden for skoven, som det kan være langt ude i den) Hvad med de andre interstitialer i lederen? Vacanserne er jo netop en slags oplagringssted for interstitialerne, som igen er årsagen til et urent flow af strømmen, iflg. hvad jeg har fået oplyst. Det er nemmerlig ikke min teori, der har været nogle ret skrappe fyre indover. Jeg satte mig blot for at finde årsagen. Så det kunne da være interessant at høre din version af, hvad det så er der egentlig sker, i stedet for blot at sige, at den køber du ikke  |
|
|
Dav igen undskyld min sene respons.
Jeg er ikke meget for at slynge om mig med teorier. Men med den viden jeg har, er der ikke noget der har kunne overbevise mig om at der findes et fænomen der hedder tilspilning af netkabler, da der her er tale om ren elektrisk modstand i kablet. Ikke dermed sagt at inter connects og HT kabler ikke skal tilspilles, da der her er tale om en het nden type signal end 220V vekselstrøm.
Tallet 1000000000000000 er 1,0 X 10 i femtene. En vakance er en fejl i krystal stukturen og disse fejl stiger med temperaturen. Disse interstitiale du omtaler, kan jeg kun forestille mig opstår ved bratkøling af kobberet. Urenheder vil ellers samle sig i korngrænserne på grund af forskellige smelte/størknetemperaturer. Er kobberet stærkt forurenet vil det gå ud over ledeevnen, men jeg kan ikke forestille mig at det er tilfældet for netkabler.
Jeg synes det er vigtigt at alle der deltager i denne type debatter ikke afskriver hvad der kan tælles, måles og vejes, da det ellers vil ende op i en diskusion om der findes nisser eller ej. Enhver ville jo kunne påstå at lyden bliver åhh ! så go´, hvis anlæget sår i en cirkel af rosakvarts, og ingen ville kunne modsige noget så tåbeligt.
|
|
|
Hejsa i rosakvartsen
Vi når det nok, skal du se - havde i øvrigt gættet det var dig.
Jamen-jamen, hvad skal jeg sige? Min info har jeg fra nogle ganske habile mennesker, som dagligt forsker i relaterede emner - og underviser i'ed
De omtalte urenheder ligger langt under det krystallinske niveau og korngrænser. Der er tale om rester på atomart niveau, ikke de vanlige "kulbjerge" længere oppe i hierakiet
Ifølge til de oplysninger jeg har fået, så benævnes den endnu ikke optagede plads inde i krystallerne som "vacancies" (=ledig plads =beregnet på at blive optaget). Alle former for atomare urenheder i lederen (metallet) betegnes som "interstitialer". Her er det vigtigt at understrege, at 100 pct. rent metal kun findes i den perfekte verden. Derfor vil der altid findes en mængde urenheder i selv det reneste kobber eller sølv, der kan købes på markedet. Der er nogle ganske få undtagelser til forskningsformål, men det er en helt anden historie.
De benævnte interstitialer består bl.a. af kulstofrester i atomar form. Netop bevægelsen af interstitialerne er årsagen til ændret modstand, ændret kapacitans (+ en hel masse mere, som jeg ikke skal trætte folk med her).
I og med der sker ændringer på såvel kemisk som mekanisk (mekanokemisk?) plan, vil disse ændringer alt andet lige påvirke de førnævnte faktorer. Altså vil strømmen "løbe" anderledes efter T tid, såfremt den tilførte strøm er tilstrækkelig kraftig i forhold til lederens dimension.
Som den skarpe iagttager nok har set, så forudsætter ovenstående faktisk, at en leder - for at være maksimalt funktionel i forskningsøjemed - forinden har været udsat for en passende strømpåvirkning (selvfølgelig afhængigt af, hvad der forskes i). Strømpåvirkningen reguleres normalt efter en kombination af tværsnit og ledere og foregår igen over tid. Formlen for dette "voodo trick" kunne jeg desværre ikke fravriste de pågældende - prøvede ellers både med pølsevogn og Arnbitter, men der var sq ikke rigtig noget at gøre.
Så hvis en håndfuld mildt sagt nørdede forskere siger det, så tror jeg sq på det - indtil andet er bevist, og det er det jo indtil videre ikke
Jeg vil da også godt lige sige, at jeg faktisk har rendt fra herodes til pilatus for at få fat på disse oplysninger. Mere end to ugers sammenlagt arbejdstid er nok i underkanten.
Selvfølgelig sker der osse noget mere, som jeg da også har fået oplysninger om, men det skal jeg ikke trætte omgivelserne med herinde, if you know what I mean
BTW: En "vacancy" er benævnelsen for den ledige plads, der er inde i kobbermolekylerne for "interstitials". Det har ikke noget at gøre med fejl i krystallerne. Dog skal jeg ikke gøre mig klog på, om udtrykket ikke også anvendes længere oppe i hierakiet.
I f.eks. koldtrukkede kobberledere er der færre af begge dele. Bl.a. derfor lyder koldtrukkede kobberledere bedre - og leder strøm bedre, for den sags skyld.
Som sagt skal vi altså ned på atomart plan, langt dybere ned end blot krystallerne.
Og det, som jeg synes er aller-aller-mest interessant er, at når vi kommer så langt ned i "suppen", så er der sq ikke længere så meget "hanky-panky" og palaver frem og tilbage. Dernede er alting rent mekanisk, og det synes forunderligt enkelt i vores ellers så højteknologiske verden. Bl.a. derfor er nanoteknologi wældig interessant. Og der anvendes der også kulstof
Nåjah, så er fænomenet i øvrigt også velkendt inden for aero , og nu har jeg allerede sagt for meget
Jeg håber i hvert fald, at det bliver til noget med en kabel-lytte-aften, det kunne være sjovt.
BTW: p507 er absolut ikke altfavnende. Det er only need-to-know for funktionen af netop den pågældende uddannelse, nothing else. Der findes langt mere langhåret viden ude i det pulserende liv - for alle
|
|
|
Hej i hytten - nu bliver det langt.
Jeg har forhørt mig på min gamle læreanstalt DTU, hvor en tidligere med studerende forsker i fremstilling af superledere (Phd). Jeg har sendt ham linket til denne tråd og bedt ham om at forholde sig til div. argumenter - og her er hvad han skrev:
"Jeg har kigget på det, du sendte mig, og det er en af de der lidt
irriterende påstande, som er sværd direkte at modbevise. Altså lidt
ligesom hvis en eller anden kommer og påstår, at man kan fjerne kalk fra
vand ved at dyppe en stang af 80% guld og 20% nikkel ned i det. Hvordan
skal man finde en undersøgelse der efterviser, at det ikke passer? God
videnskabelig praksis dikterer, at det er den der postulerer eksistensen
af et fænomen, også i det mindste skal give eksempler på hvor
postulerede fænomen optræder (med forsøgsbeskrivelser, resultater (i
tal(!)) etc.). Så er det så op til andre at finde eksempler på hvor det
evt. ikke holder.
Vedhæftet er lidt litteratur omkring ledningsevne. Bemærk, at der på
intet tidspunkt fremkommer postulater om, at ledningsevnen bliver
forbedret som en funktion af tid og strøm. Der er til gengæld masser af
eksempler på indflydelse af defekter, temperatur, forarbejdning af
kobberet, etc.
Bemærk også:
http://www.copper.org/innovations/1997/Dec1997/wiremetallurg y.html
Hvor kulstof faktisk ikke nævnes som en væsentlig kilde til nedsat
ledningsevne i kobber.
Baseret på følgende:
1) Jeg ville gerne se en konkret undersøgelse der viser det, som manden
påstår.
2) Jeg har ikke selv kunne finde en sådan undersøgelse, ej heller hørt
om fænomenet nogensinde før.
3) Hvis man kunne forbedre ledningsevnen i kobber ved at sende strøm
igennem, så er jeg ret sikker på, at man ville starte med at give alle
højspændingskabler en maksimal belastning for at fjerne urenheder
(carbon). Vi taler om, at der skal rigtig små forbedringer i
ledningsevne for at man sparer enorme summer på den slags kabler. Jeg
har aldrig hørt om, eller kunne finde eksempler på, at man benytter
denne metode.
er min egen holdning, at jeg ikke tror på det, men at jeg jo heller ikke
direkte kan modbevise det. Fænomenet må dog siges at være meget
usandsynligt i mine øjne."
Jeg håber at dette vil kunne tillægges nogen vægt i denne debat.
Mvh. Lasse (Gonzo)
|
| Til top |
|
| |
JRGW Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1303
|
| Sendt: 02 Maj 2006 kl. 12:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
De her ingenører som jeg nævnte troede heller ikke på det men når de nu kunne høre det.Læs det selv.
I har IKKE komenteret på hvorfor men forsker i superleder det kan vel næsten ikke tolkes anderledes end der er en tro på noget som kan gøres bedre altså det vi har nu er ikke optimalt.
Den der med indviklede tekniske forklaringer om kablers struktur tror jeg vi skal holde sig fra da ingen af os kan gennemskue det.
__________________ Hilsen JRGW
Sandheden er ikke nødvendigvis det man syntes den burde være...
DIY Thel:http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=62872
|
| Til top |
|
| |
27pH Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 685
|
| Sendt: 02 Maj 2006 kl. 12:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
JRGW skrev:
|
I har IKKE komenteret på hvorfor men forsker i superleder det kan vel næsten ikke tolkes anderledes end der er en tro på noget som kan gøres bedre altså det vi har nu er ikke optimalt.
|
|
|
Superledning er jo en hel anden snak og applikationerne er jo væsentlig anderledes end dem vi diskuterer her.
vH pH
|
| Til top |
|
| |
Posselt Forum Bruger

Bruger siden: 07 Marts 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 20
|
| Sendt: 02 Maj 2006 kl. 12:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er også ingeniør og jeg kan ikke høre forskel. Så er det lige så meget modbevist som det andet er bevist. Det siger nul og en prut. Kan det ikke bevises eller forklares er det nissesnak.
Mvh.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 02 Maj 2006 kl. 12:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
JRGW skrev:
|
De her ingenører som jeg nævnte troede heller ikke på det men når de nu kunne høre det.Læs det selv. |
|
|
Jo, men er der ikke meget stor forskel, på om det er audiokabler, der skal transmittere hele det hørbare frekvensområde, og måske lidt ekstra, og så et strømkabel, der kun skal levere 50Hz konstant, og ikke levere forskelle i spænding, men kun i strømtræk ? Højttalerkabler skal eksempelvis levere spænding og strøm, forskudt i tid, og ved forskellige frekvenser samtidig. Jeg mener at det er en nok så væsentlig forskel. Højttalerene trækker deres strøm fra strømforsyningen elektrolytter, samt sekundærvindingen på trafoen. Hvis trafoen ellers er 'stiv' nok, så den ikke dykker ved store strømtræk, hvordan skulle det så påvirke strømforsyningen om et netkabel er 'tilspillet' ?
|
| Til top |
|
| |
Bonné Forum Bruger

Status: Offline Indlæg: 359
|
| Sendt: 02 Maj 2006 kl. 13:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bare fordi at man er ingeniør, er man jo ikke "immun" overfor placebo effekt. Langt de fleste som oplever forbedringer ved netkabler ændrer på flere faktorer end kabel kvalitet samtidigt, bla. polaritet, som jo vitterligt er af betydning. En god side effekt af en seperat fase + skærmet kabel, er jo delvis sikkerhed for korrekt polaritet. Omvendt vil denne løsning skabe problemer for folk med "nulling", hvorimod installationer med korrekt teknisk jord vil kunne opnå fordele. Iøvrigt synes jeg det er bemærkelsesværdigt at se folk give store summer for kabler temineret med IEC stik. Magen til elendig stik type skal man lede længe efter. Hvis man gik op i forbindelsens kvalitet, kan et 16 A CEE stik købes for meget små penge.
MVH
Bonné
|
| Til top |
|
| |
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|