| Forfatter |
|
slowon Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 November 2005 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 669
|
| Sendt: 11 April 2006 kl. 19:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
"Stigende frekvenser i et netkabel, skulle der ikke så gerne være. Det skulle meget gerne blive ved de 50Hz. "
jokerman du vil blive overrasket over hvad der ligger på nettet *GG* det var nu en generel ting om kabler,altså også signal og højtalerkabler!
mvh/slowon
|
| Til top |
|
| |
ppp_dk Forum Bruger

Bruger siden: 14 Juni 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2867
|
| Sendt: 12 April 2006 kl. 08:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spencer skrev:
ppp_dk skrev:
Spencer skrev:
Mon ikke et af hovedproblemerne i de forskellige netkabler, er selve det stik der går ind i apparatet - at det er for løst lavet ?
Der er jo en grund til at de fremstilles af materiale der smelter i stedet for at selvantænde, ved fejl.
Et dårligt stik kan blive særdeles varmt ved overgangen, og æde en masse effekt. Lidt kontaktspray kan måske løse et par problemer her ? Det lyder ikke rigtigt med kontaktspray her - det er vist bedre til relæer, kontakter og potmetre (småsignaler). Et netstik skal loddes om eller, hvordan det nu er termineret...
|
|
|
|
|
|
Jo, men modstanden skulle gerne være 0 Ohm ved overgangen imellem netkabel og netbrønd. Det er vel ikke engang teoretisk muligt, med de stiktyper der bruges ?
Jeg syntes ikke det kræver de store kræfter at hive et netkabel ud af en netbrønd, og det virker ikke specielt gedigent, i den forstand.
Derimod skal der lidt muller til at rive et af de runde stik ud af en kontakt. Det er næppe der de største energier går tabt. |
|
|
Jeg troede vi talte om en dårlig forbindelse i pga en forkert eller "ødelagt" terminering... I stedet for kontaktspray ville jeg nu prøve med en vatpind eller piberenser (så får piben en anden lyd) og noget finsprit lignende produkt uden formange affaldsstoffer. Kontraktspray er ikke lige den første jeg ville kaste mig over.
Jeg tror at man ville blive overrasket, hvis man rensede alle sine stik/bøsninger! EDIT: Især, hvis man har et rygerhjem. Det har jeg så heldigvis ikke!
|
| Til top |
|
| |
ppp_dk Forum Bruger

Bruger siden: 14 Juni 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2867
|
| Sendt: 12 April 2006 kl. 08:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Holmbye Forum Bruger

Bruger siden: 02 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 228
|
| Sendt: 12 April 2006 kl. 09:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
jensen skrev:
Er der ikke en der kan opfinde en pille som vi kan æde så vi glemmer alt om kabler  |
|
|
Uha uha nej da, gud forbyde det. Lad os hellere opfinde en pille så ingen kan tænke på andet end kabler 
|
| Til top |
|
| |
soxen Branchemedlem

Bruger siden: 21 Oktober 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 717
|
| Sendt: 12 April 2006 kl. 09:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
jensen skrev:
Er der ikke en der kan opfinde en pille som vi kan æde så vi glemmer alt om kabler  |
|
|
Hvorfor en pille - du kan da bare trække kablet ud!
Vi andre behøver kablerne ellers kan vi jo ikke høre den dejlige musik
__________________ | DIY Audio |
|
| Til top |
|
| |
jensen Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi
Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 6646
|
| Sendt: 12 April 2006 kl. 09:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nilau skrev:
jensen skrev:
|
|
He!...jo...og et glas med 30 piller kunne passende koste 1.500 kroner. Det må være en fair pris, hvis man kun skal ta' én pille om dagen! 
Mvh.
Nilau
|
|
|
Ja har du dem 
|
| Til top |
|
| |
Spencer Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6374
|
| Sendt: 12 April 2006 kl. 09:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
ppp_dk skrev:
| Jeg troede vi talte om en dårlig forbindelse i pga en forkert eller "ødelagt" terminering... |
|
|
Næ, det jeg snakkede om, var skam netkabler der kun lige overholder sikkerhedsstandarderne, men heller ikke mere.
Hvis stikket er så godt, at der ikke afsættes nævneværdig varme ved overgangen i netbrønden, så er der jo ingen grund til de regler om at materialet skal smelte, i stedet for at antænde ved overophedning ?
Nej, jeg mener at de kobberklemmer inde i stikket er for ringe på mange kabler. Alene det at man skal vrikke dem på plads af og til, tyder på at de er sjusket lavet.
Til highend-brug burde kontaktfladerne i stikket vel også være forgyldte, for at fjerne modstand ved korrosion ?
Der findes skærmede netbrønde.
Hvorfor findes de, hvis stikkene er ok ? Det er ikke særligt tillidsvækkende, hvis det er nødvendigt at skærme stikket. Det tyder på at netbrød/stik sammensætningen er et meget svagt punkt, der burde erstattes af en god gammeldags montering af netkablet, inde i apparatet. __________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
| Til top |
|
| |
Acer Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3734
|
| Sendt: 12 April 2006 kl. 09:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
ppp_dk skrev:
Jeg tror at man ville blive overrasket, hvis man rensede alle sine stik/bøsninger!
|
|
|
Ja, det giver en krystalklar lyd - jeg lærte tricket af Kubikken himslef som er nærmest paranoid med fremmede kabler som kan grisse hans bøsninger, de bliver behændigt renset inden de kommer på hos ham . I starten troede jeg manden havde roterende kabelfitis indtil jeg prøvede at rense mine egne - han har jo ret ....igen __________________ Fyrer De, Hr. ? Nej da, jeg har H/K
|
| Til top |
|
| |
jazzman Udelukket fra forum

Sven tager en pause!
Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3787
|
| Sendt: 12 April 2006 kl. 09:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
"Jeg tør godt love at enhver, også uden den fjerneste interesse for hifi, ville kunne høre at det omtalte Supra-kabel fjerner enhver gnist fra musikken. Du ville ikke skulle bruge mere end 10 sekunder for at finde ud af dét."
Det er da et oplæg til en blindtest, man kan forstå. Hvis det er i Århus, stiller jeg gerne op som moderator sammen med nogle testpersoner. Det må gerne være dobbeltblindet, så begge kablerne er pakket ind, så jeg ikke ved, hvad jeg skifter mellem.
Er dre nogen, der kan komme med et forsøg på en forklaring på netkablers indflydelse? (Eksempel 1: pickup med lavere ækvivalent nålemasse har mere detaljeret diskant. Forklaring: den flytter sig lettere. Eksempel 2: CD-spillere med lavere jitter lyder mindre øretrættende. Forklaring: lavere forvrængning/udtværing i tidsdomænet.)
|
| Til top |
|
| |
27pH Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 685
|
| Sendt: 12 April 2006 kl. 10:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
jazzman skrev:
Er dre nogen, der kan komme med et forsøg på en forklaring på netkablers indflydelse? (Eksempel 1: pickup med lavere ækvivalent nålemasse har mere detaljeret diskant. Forklaring: den flytter sig lettere. Eksempel 2: CD-spillere med lavere jitter lyder mindre øretrættende. Forklaring: lavere forvrængning/udtværing i tidsdomænet.) |
|
|
Der er lidt historie her: http://sound.westhost.com/cables-p4.htm#power Den er ret nede på jorden.
|
| Til top |
|
| |
Toftdahl Forum Bruger

Bruger siden: 07 Marts 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1593
|
| Sendt: 12 April 2006 kl. 10:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
jazzman
Hvorfor en blindtest, alle kan høre og er enige om, at det Supra kabel ikke spiller optimalt og aldrig kommer til det. Det var da noget frygtelig kedelig noget at spilde tid på en blindtest. Det er mere interessant hvorfor det er så dårligt, og hvorfor der er så store udsving på så almindelig en ting som ledning / kabel.
Med venlig hilsen
Jørgen Toftdahl
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 12 April 2006 kl. 10:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har sådan en forstærker i min hjemmebio, blandt flere:
http://www.realeyz.com/carver/products/pa_753.html
Den er lidt speciel i sin konstruktion, idet den trækker sin strøm direkte fra lysnettet ved store effektudladninger, og har meget små elektrolytter i strømforsyningen.
I manualen står der, at man ikke skal blive nervøs hvis lyset dæmpes i husets lamper (og projektoren i hjemmebioen ), når man spiller lidt højt !
Bemærk at netkablet er monteret direkte på trafoen, og går ind i apparatet, uden netbrønd. Jeg tror at Bob Carver har fat i noget her, med at montere netkablet direkte.
EDIT: Effekttrin der har hele sin effekt i klasse A, burde være upåvirkelige, da strømmen til højttalerne allerede 'er der' når der bliver bedt om den. __________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
| Til top |
|
| |
Toftdahl Forum Bruger

|
| Sendt: 12 April 2006 kl. 10:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Og ingen tvivl om, at Acer er inde på noget vigtigt med de forbindelser, at de skal være plejet og rene. Men som Spencer er inde på, er det også af afgørende betydning, at stikkene udførelse og kvalitet samt matriale valg, i samenhænget med rensning og vedligeholdelse, har lige så stor betydning. Men man må jo nok også sige, at det er en underlig størrelse det med netkabler og forbindelser.
I det hele taget kan det med jord og skærm ofte bringe noget uforklarligt over kabler, og lave det mere uforklarligt end det kan forbedre lyden??? men det kan vel ikke relateres til andet end måden det pågældende apparats konstruktion??? hvilket jeg ikke skal gøre mig en dyt klog på. At montere netkablet direkte i enheden må bestemt være det optimale, når man har fundet det kabel man ønsker at anvende, og ved hvilken lænde det evt. skal have, mere for det praktiske det med længden, for at undgå ormegården. Problemet kan bare være at tage en ny forstærker og lodde om, så man mister garantien, hvis det skal være som tweak.
Med venlig hilsen
Jørgen Toftdahl
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 12 April 2006 kl. 10:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Et andet eksempel på en forstærker med små elektrolytter, og netkabel der er monteret direkte på trafoen, er NAD 3020. Den gamle model havde endda et tykkere kabel, end senere modeller. Eksemplet er dog ikke atypisk for den tid, hvor de fleste vist havde kablet monteret på den måde. Gad vide hvornår trenden med netbrønde på hifi egentlig startede ? Var det mon noget med at det skulle være enklere at montere, eller måske noget med at sælge netkabler separat ?  __________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
| Til top |
|
| |
Toftdahl Forum Bruger

|
| Sendt: 12 April 2006 kl. 10:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spencer
Ja der er jo nok ingen tvivl om, at det er for at skabe et nyt marked, med ekstra udstyr som netbrønde og andre kabler. Men bortset fra det, så er det da også meget praktisk at kunne afmontere og skifte kablet sit netkabel på en enkel og hurtig måde. Men på den anden side, hvis kablet der var fastmonteret / loddet, er af en ordentlig kvalitet, under hensynet til god lyd, så er det jo en ligegyldig funktion.
med venlig hilsen
Jørgen Toftdahl
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 12 April 2006 kl. 10:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
At der er forskel på rent og snavset/korroderet kobber ved kontaktflader, er de fleste vel ikke i tvivl om. Det er helt tydeligt for dem der bor i ældre huse, og oplever en forskel på bragenes størrelse, når der tændes og slukkes på de forskellige kontakter i huset (hvis anlægget er modtageligt for den slags netstøj). I grelle tilfælde kan det få anlæggets sikkerhedsrelæer til at slå fra. Det prøvede jeg engang med en B&O-forstærker, som slog fra, da jeg slukkede på en kontakt til en helt alm. lampe. __________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
| Til top |
|
| |
F.Christians Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 4023
|
| Sendt: 12 April 2006 kl. 11:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Takker ppp-dk! (Men det var dog en gyselig farve!)
Trenden med løse netledninger startede først i 90´erne (måske lidt før), først på det dyre grej, senere på "folke-hifi"!
Min tudsegamle Edison pre har IEC-inlet, mens power´en har fast netkabel monteret med kabelsko helt inde ved trafoen. 
Min National kassettebåndoptager fra omkring 1973 havde da også løs netledning af barbermaskinetypen!
|
| Til top |
|
| |

Sven tager en pause!
|
| Sendt: 12 April 2006 kl. 12:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
"Hvorfor en blindtest, alle kan høre og er enige om, at det Supra kabel ikke spiller optimalt og aldrig kommer til det"
Der var også en tid, hvor alle var enige om at åreladning var en god kur mod mange forskellige sygdomme. Men det holdt ikke stik. Alle er enige om, at det alle er enige om, ikke er noget, man kan blive enige om
|
| Til top |
|
| |

Sven tager en pause!
|
| Sendt: 12 April 2006 kl. 12:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
- og fra 27ph´s link:
I am still waiting for a "high-end" power lead manufacturer to supply me with some scientific proof of the advantages of their cable, and how they improve the sound. I have asked, and have not received the information. Nor do I expect to, since they cannot provide any sort of proof because they don't have any.
|
| Til top |
|
| |
Posselt Forum Bruger

Bruger siden: 07 Marts 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 20
|
| Sendt: 12 April 2006 kl. 13:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Forskel på netkabler - OK , men tilspilning   
Der må være tusind andre faktorer, der med en faktor mindst 100, har større betydning for lydgengivelsen end tilspilningen af netkablet. Jeg tror at forskellen i vejret fra høj til lavtryk betyder mere , da luftmolekylerne er mere komprimeret under højtryk. Måske en kompressor i hjørnet af stuen ville stramme lidt op på bassen og gøre diskanten mere nærværende. Lyd vil jo bevægesig hurtigere i komprimeret luft.
Mvh. 100 % Ass hole
|
| Til top |
|
| |