| Forfatter |
|
Toftdahl Forum Bruger

Bruger siden: 07 Marts 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1593
|
| Sendt: 30 April 2006 kl. 10:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spencer
Ved du f.eks. hvordan et Nordost netkabel rent teknisk / teknologisk er fremstillet eller for den sags skyld andre netkabler??? altså dem hvor der er hørbar forskel, nu hvor du skriver - hvorfor gør man ikke bare dit eller dat??? (jeg ved det ikke).
Med venlig hilsen
Jørgen Toftdahl
|
| Til top |
|
| |
Spencer Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6374
|
| Sendt: 30 April 2006 kl. 10:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Toftdahl skrev:
|
Spencer
Ved du f.eks. hvordan et Nordost netkabel rent teknisk / teknologisk er fremstillet eller for den sags skyld andre netkabler??? altså dem hvor der er hørbar forskel, nu hvor du skriver - hvorfor gør man ikke bare dit eller dat??? (jeg ved det ikke).
Med venlig hilsen
Jørgen Toftdahl |
|
|
Det med større tværsnit, var et svar på det at nogle siger at det er ledeevnen i kobberet der er væsentlig. Hvis Nordost mener noget andet (og hemmeligt), så må vi have en teknisk forklaring fra Nordost at forholde os til.
Uden denne forklaring, er der ikke noget at skyde efter, da de bare kan dække sig ind under 'forretningshemmeligheder'.
|
| Til top |
|
| |
Toftdahl Forum Bruger

|
| Sendt: 30 April 2006 kl. 10:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spencer
Ingen fabrikant - det være sig biler, kaffemaskiner og alverdens ting - går ud og fortæller om deres teknologi, i et omfang så de afslører fabrikationsmetoder og data, hvilket må være meget forståligt. Og stadig er det vigtigst, at selv på den kendte og generelle måde, at lytte, hvilket må være formålet med lyd, er der en hørbar forskel på netkablerne i deres anvendelse, afhængig af setup og fabrikat på netkabler. Har du i øvrigt hørt hele Nordost serien - netkabler???
Med venlig hilsen
Jørgen Toftdahl
|
| Til top |
|
| |
Visca Blaugrana Forum Bruger

Bruger siden: 11 December 2005 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 548
|
| Sendt: 30 April 2006 kl. 10:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
BLINDTEST!!!!! Kom nu bevis det Toftdahl.. Mik112 har tilbudt at at styre en blindtest, hvor kun nillau har tilmeldt sig. Men tror størstedelen af folk herinde MEGET ville se dig med i en. Da det jo uden tvivl er dig der sidder med den største rapkæft! men er du måske bange?? en helt blant de naive og en klovn(i mangel på bedre ord) blandt realisterne. Men Toftdahl vær en mand og stil dig til rådighed for en blindtest...
Har selv rodet med netkabler og her blev min tvivl bekræftet!! Men ok mit setup er måske ikke balanceret, så ville være dejligt med en blindtest, og skulle det vise sig at være hold i det, skal jeg med glæde undskylde mit angreb, men ikke før!
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 30 April 2006 kl. 11:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Toftdahl skrev:
| Har du i øvrigt hørt hele Nordost serien - netkabler??? |
|
|
Åh, Gud nej da !
Nordost ligger i toppen af listen med 'snakeoil' produkter til overpris, hos mig. Desuden vil jeg hellere have en motorcykel, end et sæt lysnetkabler fra Nordost - kald det bare prioritering.
Jeg har heller ikke, som Clifton nævner, prøvet homøopati, blot for at afprøve teorien af molekylers 'aftryk', som de efterlader, når de fortyndes til grænsen hvor det aktive stof ikke længere findes i det homøopatiske vand.
|
| Til top |
|
| |
Toftdahl Forum Bruger

|
| Sendt: 30 April 2006 kl. 12:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spencer
Som jeg har skrevte tidligere, så ville jeg ikke købe 6 netkabler til de svimlende priser, som nogle af dem har - men alene arbejde med det og selv skabe nogle gode netkabler ved hjemmearbejde, jeg vælger så en ny bil i stedet, hvis vi skal gøre det op og prioritere. Men jeg vil gentage, uden at have særlige interesser i det, at Nordost´s netkabler er nu gode, de bedste jeg har testet på og hørt i andre sammenhænge. det med at blande andre ting som homøopati og lignende ind i tingene, det giver jo slet ingen mening eller relevans, det er endda ikke humoristisk.
Med venlig hilsen
Jørgen Toftdahl
|
| Til top |
|
| |
Clifton Forum Bruger

Bruger siden: 09 April 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1319
|
| Sendt: 30 April 2006 kl. 12:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Toftdahl skrev:
| det med at blande andre ting som homøopati og lignende ind i tingene, det giver jo slet ingen mening eller relevans, det er endda ikke humoristisk. |
|
|
At du ikke kan se meningen med - og paralellen til - det givne eksempel er desværre meget sigende for debatten. __________________ Chuck Norris is the reason why Waldo is hiding.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 30 April 2006 kl. 12:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Toftdahl skrev:
| det med at blande andre ting som homøopati og lignende ind i tingene, det giver jo slet ingen mening eller relevans, det er endda ikke humoristisk. |
|
|
Nu syntes jeg faktisk at Cliftons sammenligning ramte lige på kornet. Desuden har han en relation til det, gennem sin uddannelse.
Placebofaktoren, og fænomenet 'ejerglæde', er noget som der drives plat med hos Nordost, efter min, og flere andres mening. Når der ikke foreligger bevis, og ikke engang teorier - der jo er 'forretningshemmeligheder', så er det et rent trosspørgsmål, og plattenslageri.
Indbygger de et netstøjfilter, eller andre komponenter i kablets stik, så vil jeg vide det inden køb. Nordost kan beholde deres 'hemmeligheder', men sælger altså ikke netkabler til mig.
NKT gør det fint - mener jeg, og de har mange års erfaring, i netop netkabler. Der tror jeg ikke Nordost kan gøre det bedre.
|
| Til top |
|
| |
slowon Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 November 2005 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 669
|
| Sendt: 30 April 2006 kl. 12:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
"det er endda ikke humoristisk."
nu er du vist på udebane.
slowon
|
| Til top |
|
| |
Toftdahl Forum Bruger

|
| Sendt: 30 April 2006 kl. 12:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kan sagtens se det og jeg vil gerne forstå det, ingen tvivl om det, jeg prøver heller ikke at nedgøre hans mening. Men min praktiske erfaring og arbejde med kabler, siger også noget, hvorfor jeg overlader det til min egen gode hørelse, samt andres erfaring og hørelse, i forbindelse med referencetest´s, at afgøre hvad der lyder bedst. Når man så har gentaget disse test´s i andre fora og persongrupper, i andre setups og andre lokaliteter, må man hen af vejen have tillid til at flere grupper og personer, som i alle sammenhænge er erfarne lyttere og HiFi folk. Derudover synes det samme verificeret af enkelte uerfarne og ikke prisbevidste og HiFi tekniske personer, at disse kabler lyder bedst, uden at vide om det er det ene elelr det andet - under hensynet til at de intet anner om tweaks og kabler. På den facon vælger jeg at stole mere på lytterne, istedet for homøopati og lignende.
Men jeg udelukker ikke andres resultater eler erfaringer, med deres metoder og setup´s, der er plads til alle og alles meninger.
Med venlig hilsen
Jørgen Toftdahl
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 30 April 2006 kl. 12:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Toftdahl skrev:
| Derudover synes det samme verificeret af enkelte uerfarne og ikke prisbevidste og HiFi tekniske personer, at disse kabler lyder bedst, uden at vide om det er det ene elelr det andet - under hensynet til at de intet anner om tweaks og kabler. |
|
|
En har vist nævnt tidligere, at der i testsituationer er overvejende flest der foretrækker det de lytter på, anden gang i testen. Derfor skal der udføres en stor mængde tests, hvor det bedste kabel kun er sidst på, i halvdelen af tilfældene. Der er en tendens til at man bemærker flere detaljer, ved andet gennemlyt. Denne tendens må ikke påvirke et testresultat.
|
| Til top |
|
| |
Jules Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Status: Offline Indlæg: 176
|
| Sendt: 30 April 2006 kl. 12:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ghammel & Suhr skrev:
Ikke helt korrekt. Faktisk var der en herinde, der for et års tid siden lavede en bit-by-bit sammenligning mellem en kopi af en audio CD og derefter en data CD. Mens der ikke var nogen forskel mellem kopi og original ved data CD'en, så var der væsentlige forskelle mellem kopi og original ved audio CD'en. Måske fordi mange tror, at audioformatet originalt er *.wav. Det er *.AIFF.
|
|
|
Det er altså helt forkert det, du der skriver. CD-audio er hverken *.wav eller *.aif. Det har sin egen standard (Red Book Standard), som har har færre bits til fejlkorrektion per sektor end en CD-data (Yellow Book Standard). Derfor kan der lettere opstå fejl på en CD-audio kopi end en CD-data kopi som enten virker eller ej.
Red Book standard er et elendigt format i forhold til Yellow Book, så der kan desværre let opstå fejl ved kopiering og afspilning.
Stop nu skænderiet og optag jeres anlæg med to forskellige netkabler ind på en computer, med enten en god ekstern A/D converter eller digitalt ind. Så kan vi afgøre det en gang for alle.
Jitter vil også kunne ses i en null-test.
|
| Til top |
|
| |
Jules Forum Bruger

|
| Sendt: 30 April 2006 kl. 13:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg glemte lige at sige at *.wav og *.aif lyder HELT ens. Også i en null-test. Det er blot to forskelige formater. Microsoft/IBM har lavet wave og Apple har lavet aiff formatet.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 30 April 2006 kl. 13:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
@G&S
Filformatet på en alm. CD, hedder .cda, og er ikke 100% identisk med samme fil i .wav.
Hvert filformat har sine egne headers i filen, og struktur der er særegen for formatet. At begge har 16bit 44.1 kHz sampling, gør ikke filerne identiske, bit for bit.
|
| Til top |
|
| |
Jules Forum Bruger

|
| Sendt: 30 April 2006 kl. 13:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spencer skrev:
|
@G&S
Filformatet på en alm. CD, hedder .cda, og er ikke 100% identisk med samme fil i .wav.
Hvert filformat har sine egne headers i filen, og struktur der er særegen for formatet. At begge har 16bit 44.1 kHz sampling, gør ikke filerne identiske, bit for bit.
|
|
|
Jeg tror godt at det er muligt at lave en 1:1 perfekt kopi af en CD-audio med fx. dette program, Spencer: www.exactaudiocopy.de
Der er bare en sandsynlighed for at det kan kikse pga. af den manglende fejlstyring i formatet.
Jeg mener heller ikke at du kan skrive så firkantet at formatet er *.cda. Det er bare en betegnelse, som computeren bruger om CD-audioen. Læg mærke til at computeren også skriver at filen fylder 44 byte. Det er jo ikke korrekt. Dette skyldes at den bruger et helt andet format.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 30 April 2006 kl. 13:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jules skrev:
Spencer skrev:
|
@G&S
|
|
|
Jeg tror godt at det er muligt at lave en 1:1 perfekt kopi af en CD-audio med fx. dette program, Spencer: www.exactaudiocopy.de
Der er bare en sandsynlighed for at det kan kikse pga. af den manglende fejlstyring i formatet.
Jeg mener heller ikke at du kan skrive så firkantet at formatet er *.cda. Det er bare en betegnelse, som computeren bruger om CD-audioen. Læg mærke til at computeren også skriver at filen fylder 44 byte. Det er jo ikke korrekt. Dette skyldes at den bruger et helt andet format. |
|
|
Ja, vi har før været inde på, at CD-ripning er en delikat affære. Med EAC, kan du jo netop vælge hvor grundig den skal være, og hvor stædig den skal være, i forsøget på at læse indholdet på skiven.
Her har det stor betydning hvilket drev du bruger til ripningen. Jeg har oplevet mærkevare brænderdrev der er dårlige til at læse, og bliver slået af et billigt fjernøstligt noname-produkt, lige i dén diciplin.
Men finder vi en testmetode, hvor en computer kan analysere forskellene, så er det jo meget spændende at gøre forsøget - syntes jeg. 
|
| Til top |
|
| |
Jules Forum Bruger

|
| Sendt: 30 April 2006 kl. 13:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kan let analysere forskellene.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 30 April 2006 kl. 13:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jules skrev:
| Jeg kan let analysere forskellene. |
|
|
Det kan jo så bruges til sammenligning, så længe vi holder os til liniesignaler, og er i besiddelse af en A/D-konverter (sådan én har jeg desværre ikke). Men hvordan med effektforstærkere ? Nå - vi må nok tage én ting ad gangen.
|
| Til top |
|
| |
Mercury Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2172
|
| Sendt: 30 April 2006 kl. 13:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spencer skrev:
Toftdahl skrev:
|
|
Åh, Gud nej da !
Nordost ligger i toppen af listen med 'snakeoil' produkter til overpris, hos mig. Desuden vil jeg hellere have en motorcykel, end et sæt lysnetkabler fra Nordost - kald det bare prioritering.
Jeg har heller ikke, som Clifton nævner, prøvet homøopati, blot for at afprøve teorien af molekylers 'aftryk', som de efterlader, når de fortyndes til grænsen hvor det aktive stof ikke længere findes i det homøopatiske vand.
|
|
|
Hvordan i alverden kan man tage personer alvorligt som indrømmer at de aldrig i praksis har prøvet det de så iøvrigt mener at kunne udtale sig om???
Sjovt at der ikke fra sitet's side i form af moderator er et tåbeligheds filter.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 30 April 2006 kl. 13:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mercury skrev:
Spencer skrev:
Toftdahl skrev:
|
|
Åh, Gud nej da !
|
|
|
Hvordan i alverden kan man tage personer alvorligt som indrømmer at de aldrig i praksis har prøvet det de så iøvrigt mener at kunne udtale sig om???
Sjovt at der ikke fra sitet's side i form af moderator er et tåbeligheds filter. |
|
|
Sådan et filter eksisterer faktisk.
Det trådte i kraft, overfor dit første indlæg i denne tråd igår.
Desuden nævner jeg at jeg ikke har lyttet til Nordost netkabler, men ikke med de andre. Jeg har skam et originalt netkabel fra Mark Levinson, som pt. ikke sidder i anlægget, da det ikke udgør en positiv forskel.
|
| Til top |
|
| |