Emne: Tilspilning af netkabler... ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
Stemer Lukket konto

Lukket - eget ønske!
Bruger siden: 21 Oktober 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 418
|
| Sendt: 30 April 2006 kl. 00:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nilau skrev:
|
Hvis jeg mener der er lydforskelle...ja, så har du dermed et bevis på, at det er tilfældet. Så enkelt er det!
|
|
|
Udover at jeg synes den fremherskende måde, at besvare indlæg på i dette forum, ved at bruge farver og så ellers skrive ind i hinandens indlæg er SINDSSYGT irriterende, så er ovenstående den mest absurde udmelding jeg nogensinde er stødt på.
Det er nu tydeligt, at alt håb lades ude her. Man kan ikke debattere med mennesker, der kan komme med så tåbelige (i ordets oprindelige forstand) udtalelser. Jeg venter dog stadig spændt på svar fra andre troende.
Nilau skrev:
|
Naturligvis eksisterer placeboeffekten. Men den er lettere at komme ud over som musiklytter, end den er for en syg patient.
|
|
|
Jamen, kernen i mit spørgsmål, som måske ikke var forklaret tydeligt nok, forbliver ubesvaret: Gør I noget i praksis for ikke at lade jer influere af placeboeffekten? Det er jo meget fint, at være bekendt med metoderne til udelukkelsen af denne, men hvis man ikke benytter dem.....? I tror forhåbentlig ikke, at I er "for kloge" til at blive snydt af placeboeffekten? __________________ Forhandler af Danley Sound Labs
Tror du på Hifi?
|
| Til top |
|
| |
Nilau Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3734
|
| Sendt: 30 April 2006 kl. 00:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spencer skrev:
Nilau skrev:
| Hvis jeg mener der er lydforskelle...ja, så har du dermed et bevis på, at det er tilfældet. Så enkelt er det! |
|
|
Det må jeg ellers nok sige ! Joeh...det er grove løjer!  Hvis du mener der er forskel, er det et bevis. Ja, sådan er det. Bemærk at det er et svar til "Stemer" der stiller tingene op på følgende måde: "Bevis for os, at der er noget om snakken eller giv os en indrømmelse af, at det er noget fis!". Det er de to valgmuligheder. Når man stiller sådanne tåbelige, og barnlige 'betingelser' er det vel forventeligt at svaret bliver således. Forestil dig, at jeg har to netkabler, som virkelig får mit anlæg til at lyde meget forskelligt (lad os antage at det er meget tydeligt). Så kommer "Stemer" forbi og siger: "Jeg kan ikke høre nogen som helst forskel". Ja, så er resultatet, i følge "Stemer", at jeg må være idiot og udsat for indbildning...og Kejserens nye Klæder og alt muligt andet slemt! "Stemer" giver ingen andre muligheder.
Hvis en anden mener noget andet, er det så stadig det du har sagt, der gælder? Min opfattelse af hvordan noget lyder; om jeg kan li' det jeg hører...det kan andre jo ikke 'fjerne'. Men man kan som regel få en god dialog om hvad man hører og hvordan man lytter..
Gælder det også med musik - om det er godt ? Ja, naturligvis. Og det samme gælder i høj grad for billedkunst. Man kan være uenige om kvaliteten, men ingen kan vel nægte at man faktisk står foran et maleri, som sætter forskellige følelser i sving. Well...det kunne være "Stemer" ville sige: "Maleri? Hvad for et maleri? Jeg kan ikke se noget!". 
Ja, naturligvis kunne du jo tage fejl, men det er nok kun rent teoretisk... Hvad skulle jeg tage fejl af? Om jeg kan høre forskel eller ej?? 
|
|
|
Hilsner
fra
Nilau
|
| Til top |
|
| |
Spencer Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6374
|
| Sendt: 30 April 2006 kl. 00:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nilau skrev:
Hvis du mener der er forskel, er det et bevis. Ja, sådan er det. |
|
|
En herlig vending, den 'sådan er det' ! 
Dog er min absolutte favorit 'sådan er det bare', der ligsom fejer alt andet af bordet.
Andre har vist brugt vendingen 'det er bevist', i forbindelse med netkabler. Det er derfor jeg er her endnu...
Det er sgu en livlig tråd, må man sige.
|
| Til top |
|
| |
Nilau Forum Bruger

|
| Sendt: 30 April 2006 kl. 00:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Stemer skrev:
Nilau skrev:
|
Hvis jeg mener der er lydforskelle...ja, så har du dermed et bevis på, at det er tilfældet. Så enkelt er det!
|
|
|
Udover at jeg synes den fremherskende måde, at besvare indlæg på i dette forum, ved at bruge farver og så ellers skrive ind i hinandens indlæg er SINDSSYGT irriterende, så er ovenstående den mest absurde udmelding jeg nogensinde er stødt på.
Det er nu tydeligt, at alt håb lades ude her. Man kan ikke debattere med mennesker, der kan komme med så tåbelige (i ordets oprindelige forstand) udtalelser. Jeg venter dog stadig spændt på svar fra andre troende.
Nilau skrev:
|
Naturligvis eksisterer placeboeffekten. Men den er lettere at komme ud over som musiklytter, end den er for en syg patient.
|
|
|
Jamen, kernen i mit spørgsmål, som måske ikke var forklaret tydeligt nok, forbliver ubesvaret: Gør I noget i praksis for ikke at lade jer influere af placeboeffekten? Det er jo meget fint, at være bekendt med metoderne til udelukkelsen af denne, men hvis man ikke benytter dem.....? I tror forhåbentlig ikke, at I er "for kloge" til at blive snydt af placeboeffekten?
|
|
|
"Stemer":
Jo, du kan synes at mit svar er absurd. Men med de 'terms & conditions' du stiller op, er det vel ret naturligt.
Og så synes jeg i øvrigt, at det er temmelig flabet, at du bliver ved med at kalde mig én af de "troende". Jeg er absolut ikke på nogen måde religiøs i hifisammenhæng.
For lige at ta' den igen ganske kort: Vil du ikke lige fortælle, om du mener at der er lydmæssige forkelle på forskellige forstærkere? Og på forskellige kabler også - nu vi er i gang...
Jeg er så nysgerrig... Jeg ved godt du savner skriftlig dokumentation, men prøv at svare på ovenstående alligevel...
Nilau...nu med sort tekst
|
| Til top |
|
| |
Guests Gæst

Ikke registreret bruger
Bruger siden: 25 Januar 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Online Indlæg: 113
|
| Sendt: 30 April 2006 kl. 00:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg synes at det er så gennemskueligt gennem hele tråden at der er en fast gruppe troende som kæmper fra Herodes til Pilatus for ikke at tabe ansigt over deres dyrbare køb af tomme tweaks i form af netkabler. 
Næsten ingen troende melder sig til blindtest muligheden.
Når der tales om null test konkluderes der, endda af troende selv, at differencen vil forstyrres af fejltolerancer.
Ingen kan komme med forklaringer på hvorfor de sidste få meter af mange hundrede meter standardkabel har betydning for lyden.
Der forekommer mange aggressive og/eller røde indlæg når der stiftes tvivl om netkablernes indflydelse på lyden. 
Ingen kan fremkomme med realistiske videnskabelige beviser for fænomenet.
Nogle mener at deres konstatering af lydforskelle er guddommelig/uafviselig bevisførelse. 
Jeg tror at kabelbranchen i den grad har en guldgrube her som helt mangler underbygning af effekten på lyden. 
Og som om det ikke var nok at lade sig vildlede til at tro at netkabler er saliggørende, så handler tråden i virkeligheden om sideeffects.....................nemlig at der skal tilspilles før netkablers egentlige lydmæssige forandring træder i kraft.
Det er så grotesk og surrealistisk og fører tankerne hen på Monty Phytonsk humor.
Fred være med de troende...................og forliste................Amen.
"Dolph"
|
| Til top |
|
| |
Stemer Lukket konto

Lukket - eget ønske!
|
| Sendt: 30 April 2006 kl. 01:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nilau skrev:
|
Når man stiller sådanne tåbelige, og barnlige 'betingelser' er det vel forventeligt at svaret bliver således. Forestil dig, at jeg har to netkabler, som virkelig får mit anlæg til at lyde meget forskelligt (lad os antage at det er meget tydeligt). Så kommer "Stemer" forbi og siger: "Jeg kan ikke høre nogen som helst forskel". Ja, så er resultatet, i følge "Stemer", at jeg må være idiot og udsat for indbildning...og Kejserens nye Klæder og alt muligt andet slemt! "Stemer" giver ingen andre muligheder.
|
|
|
Lad os se på ultimatummet igen i slowmotion:
"Bevis for os, at der er noget om snakken, eller indrøm det er noget fis!"
Hvad skete der med første mulighed?
Jeg er ikke ude efter nogen fysisk redegørelse for hvordan det kan lade sig gøre - jeg er ude efter, at nogen indvilliger sig i at påvise, at de rent faktisk kan høre forskel. Det vil sige, at de kan gætte hvilket kabel der er hvilket i en blindtest, og opnå et resultat der kan overbevise en uvildig statistiker, hvis ikke der opnås enighed de stridende parter imellem.
Og med "blindtest" behøver jo ikke at forstås at man skal lytte til 10 sekunders musik og sige om det var det ene eller det andet. Man kan jo sagtens forestille sig en blindtest foretaget over flere måneder, hvor kablet skiftes ud med flere ugers mellemrum. Det vil godt nok blive lidt svært at foretage rent praktisk, men hvis nogen af de "troende" nu ville starte med at melde sig klar til forsøget, kunne vi jo prøve at udregne en praktisk måde det kunne foregå på.... __________________ Forhandler af Danley Sound Labs
Tror du på Hifi?
|
| Til top |
|
| |
Stemer Lukket konto

Lukket - eget ønske!
|
| Sendt: 30 April 2006 kl. 01:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Forstå nu, at jeg er bedøvende ligeglad med om jeg selv kan høre en forskel. Jeg skal ikke være dommer over hvad der lyder godt eller skidt, eller om der er en forskel på noget eller ej. Hvad skulle vi med endnu en subjektiv vurdering? Vor Herre bevares - dem har vi da nok af!
Min vurdering ville man ikke kunne bruge til noget som helst, da den ville være subjektiv og udsat for placebo, stædighed, forkølelse og alt mulig andet, der gør den helt ubrugelig. Nej tak - bare en statisk afgørelse af, om der er nogen af de mange herinde, der påstår at kunne høre forskel, der rent faktisk kan det.
Hvis der er tale om så tydelige forskelle, som det hævdes, så burde man da ikke være bange for at bevise, at man har ret? __________________ Forhandler af Danley Sound Labs
Tror du på Hifi?
|
| Til top |
|
| |
Nilau Forum Bruger

|
| Sendt: 30 April 2006 kl. 01:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
niklasthedolphi skrev:
|
Jeg synes at det er så gennemskueligt gennem hele tråden at der er en fast gruppe troende som kæmper fra Herodes til Pilatus for ikke at tabe ansigt over deres dyrbare køb af tomme tweaks i form af netkabler. 
Næsten ingen troende melder sig til blindtest muligheden.
Når der tales om null test konkluderes der, endda af troende selv, at differencen vil forstyrres af fejltolerancer.
Ingen kan komme med forklaringer på hvorfor de sidste få meter af mange hundrede meter standardkabel har betydning for lyden.
Der forekommer mange aggressive og/eller røde indlæg når der stiftes tvivl om netkablernes indflydelse på lyden. 
Ingen kan fremkomme med realistiske videnskabelige beviser for fænomenet.
Nogle mener at deres konstatering af lydforskelle er guddommelig/uafviselig bevisførelse. 
Jeg er måbende og målløs ved at opleve at så vildledte stakler simpelthen nægter at lade sig vejlede til ikke at blive snydt, røvrendt, hjernevasket, økonomisk tørret og fastholdt i en sektlignende religiøsitet om emnet. 
Og som om det ikke var nok at lade sig vildlede til at tro at netkabler er saliggørende, så handler tråden i virkeligheden om sideeffects.....................nemlig at der skal tilspilles før netkablers egentlige lydmæssige forandring træder i kraft.
Det er så grotesk og surrealistisk og fører tankerne hen på Monty Phytonsk humor.
Fred være med de troende...................og forliste................Amen.
"Dolph"
|
|
|
"Dolph":
Lad mig knytte et par (få) kommentarer til dit indlæg:
Der er ingen der siger at netkabler (et 'tomt' tweak i din verden) absolut skal være dyre. Man kan prøve med stort set hvadsomhelst - og så vælge dét der giver det bedste resultat. [Hér er din kæde vel allerede hoppet af, Dolph...da du åbenbart mener, at der ikke er forskel på netkabler?].
Jeg ved ikke rigtig hvor meget man bliver "snydt, røvrendt, hjernevasket, økonomist tørret og fastholdt i en sektlignende religiøsitet" ved at købe en stump kabel til 30 kroner hos elektrikeren
Hvad skal vi med strengt videnskabelige "beviser" vedr. netkabler?? Hvis man bruger det der virker bedst (i egne ører og hjerne) er det da fløjtende ligegyldigt.
Naturligvis er det da en slags 'bevisførelse' når man kan høre at lyden forandres i negativ eller positiv retning, når et netkabel udskiftes. Hvordan kan det være anderledes? Hvis jeg foretrækker et bestemt kabel til mit cd-drev, men ikke kan finde noget skriftligt der 'beviser' at det faktisk er et godt kabel - er min oprindelige mening så værdiløs? Skal jeg sige til mig selv: "Det var nok ren indbildning...jeg monterer det gamle standardkabel igen!" 
Hvis du sidder i en hififorretning og lytter til et apparat, som du bare synes lyder fantastisk - skal du så en tur på Nettet/biblioteket og finde en videnskabelig afhandling der kan bekræfte din lytteoplevelse?? Stoler du ikke på dine sanser, og de 'emotioner' de kan sætte i gang?
M.v.h.
Nilau
|
| Til top |
|
| |
Nilau Forum Bruger

|
| Sendt: 30 April 2006 kl. 01:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Stemer skrev:
|
Forstå nu, at jeg er bedøvende ligeglad med om jeg selv kan høre en forskel. Jeg skal ikke være dommer over hvad der lyder godt eller skidt, eller om der er en forskel på noget eller ej. Hvad skulle vi med endnu en subjektiv vurdering? Vor Herre bevares - dem har vi da nok af!
Min vurdering ville man ikke kunne bruge til noget som helst, da den ville være subjektiv og udsat for placebo, stædighed, forkølelse og alt mulig andet, der gør den helt ubrugelig. Nej tak - bare en statisk afgørelse af, om der er nogen af de mange herinde, der påstår at kunne høre forskel, der rent faktisk kan det.
Hvis der er tale om så tydelige forskelle, som det hævdes, så burde man da ikke være bange for at bevise, at man har ret?
|
|
|
"Stemer":
Sjældent har jeg set en sådan omgang vås! 
Jeg orker ikke at kommentere det, men spørger bare mig selv hvad i alverden du egentlig vil herinde på hifi4all??? Hvad er dit ærinde? Dette site beskæftiger sig faktisk kun med sager som du helt åbenbart ikke har den fjerneste interesse i. Ja, faktisk udviser du den største foragt for emnet og for de mennesker som har deres 'gang' herinde.
Nilau
|
| Til top |
|
| |
Ghammel & Suhr Forum Bruger

Bruger siden: 03 Februar 2004 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1099
|
| Sendt: 30 April 2006 kl. 05:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Rolfiboy skrev:
Nilau skrev:
music 4 all skrev:
JRGW skrev:
Prøv lige at tænke dig om inden du bare kommer med en sådan udtalelse som sidstnævnte.Hvad med matrialer de leder jo ikke lige godt,sådanne ting som modstand og kapasitet har noget indflydelse på kablets performance og det ER FYSIK.
Prøv lige i det mindste at tænke på lederegenskaber i ved jo godt at der er forskel på matrialer.
Det som jeg tidligere har nævnt og som en del nok stejler over er at der er nogle økonomiske interesser i at sælge noget fint måske serveret med en god historie.Mennersker-nogle har i mine øjne en svaghed når det drejer sig om penge, de kunne sælge deres bedstemor for penge. |
|
|
ok sølv leder bedre end kobber,ergo skal vi alle til at have sølvkabler for de lyder bedre siger fysiken får ikke mere ud af dette ,fysiken længe leve og ørene lader vi blive hjemme |
|
|
Hmm...måske...? I nogle af mine signalkabler er lederne fremstillet i 24 krt. guld. Guld er en temmelig ringe elektrisk leder i forhold til kobber og sølv. Alligevel er er det de mest vellydende kabler jeg har haft. Og jeg har haft mange! Siger 'fysikken' noget om lyden? Nææh.... Mvh. Nilau
PS. Jeg ved godt at ovennævnte eksempel ikke er baseret på et netkabel, men på et signalkabel. Det er nok lige lovlig økonomisk voveligt at fremstille netkabler i dette materiale. Men det kunne godt nok være spændende! |
|
|
Og nej du kan på ingen måder sammenligne et signal kabel og et netkabel, netkablet skal ikke lede signaler, og dermed afsluttes sammenligningsgrundlaget, og så er der måske nogle andre faktore der spiller ind, fordi modstanden i et kabel har ingen effekt overfor signaler, det er igen et passivt liniært komponent, JA fysikken har i den grad noget med lyden af gøre, uden fysikkens regler var der ingen lyd |
|
|
Hvis netkablet reelt ikke skal lede noget, hvodden kommer strømmen så fra A til B..?
Modstanden i kabler... har f.eks. en metalfilm modstand i et elektrisk kredsløb så heller ingen funktionel værdi...?
__________________ Denny Crane tilbage på TV, dammit!
Strøm FAQ - lavet af forummet
Stop klynkeriet - kvinden tilbage i kvindekroppen!
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 30 April 2006 kl. 05:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Rolfiboy skrev:
Ghammel & Suhr skrev:
Rolfiboy skrev:
Ghammel & Suhr skrev:
Halløj og pænt godaften i tråden, 19 siders polemik om nogle sk*de netkawler og hvor svaret tidligere er givet her i forum'et... Hvorfor ikke bare omdøbe tråden til "Welcome to Flat Earth Society"? Nu er det altså bare sådden, ja det er så, at forskellige kawler får det samme hifi komponent til at opføre sig elektrisk forskelligt med forskelligt lydmæssigt resultat som følge heraf. Allerede dér er der forskel på netkawler. Og jo, kvadratet/modstanden er her også afgørende Og tilspilning? Uhadadadada Et enkelt eksempel kunne være, at en dansk grossist, som i øvrigt er ganske grundigt uddannet indenfor elektronik, for et par år siden til en hifi messe fik smækket en række dugfriske kawler på sit monster setup. Vedkommende havde på forhånd mere eller mindre afvist, at der skulle være tale om fænomener som "tilspilning". Men sund, som denne grossists indstilling også er, så lod han det komme an på en prøve. Nærværende Sürhling postulerede frejdigt (på baggrund af utallige erfaringer), at den primære tilspilningstid for de nævnte kawler er ca. 14:20 min:sek. Efter dette tidsinterval, hvor lyden i mellemtiden er temmelig kaotisk, kan man ligefem høre, hvordan lydbilledet falder på plads foran én. Den før lidt skeptiske importeur bankede underkæben durk i dørken. I løbet af de næste 10 minutter faldt lyden så meget på plads, at der i den efterfølgende times tid fremkom en lavmælt strøm af småvæmmelige ord fra den ellers meget velopdragne importeurs mund Og den videnskabelige forklaring på "fænomenet" findes skam også: I alle kabler findes der - uanset materialets renhed - en vis mængde kulstofatomer og andre atomare urenheder. Tilstedeværelsen af bl.a. dette kulstof "forstyrrer" den uhindrede fremdrift af strøm, og strømmen forstrænger således disse kulstoffer ind i ledermaterialets (f.eks. kobber) molekylegitter. Den ledige plads inde i kobberets molekyler betegnes fagligt som "vacancies" (de atomare urenheder betegnes "interstitials"). Tilspilningsprocessen er således rent mekanisk og er beskrevet mere indgående ca. midt på siden i denne tråd Så er der så problemet med den manglende forståelse for de involverede mekanismer. Med "problemet" mener jeg, at såfremt man "kun" er uddannet i den såkaldte og ikke helt uproblematiske Standard Model (almene fysiske love), ja, så kan man sq heller ikke se mere end lige netop dén Det er der også mere om i den førnævnte tråd. Og kan man ikke høre forskellene på forskellige netkabler (eller kabler i øvrigt), så vil jeg tillade mig at stille spørgsmålstegn ved, om det benyttede setup er godt nok - eller om en øreskylning kunne være påkrævet Derudover findes der også mennesker, der ikke kan høre forskel på en gemen prut og et veltrimmet symfoniorkester, men alligevel har et skræmmende dyrt setup Summa Summarum: Også netkabler skal tilspilles. Med høflig kabelaftenhilsen G&S |
|
|
Ok jamen et bedre kabel vil self være bedre, men du overser ligesom pointen med det, hele, forbindelsel mellem dit anlæg og det kraftværk der levere strømmen, vil aldrig være bedre end det dårligste led, så kan det godt være du har et 100000kr kabel imellem din stik kontakt og dit anlæg, men hvad hjælper det når det er nogle skod kabler der er resten af vejen op til kraftværket, og hvad med alle dit transformato stationer på vejen? |
|
|
Yeps, en kæde er ikke stærkere, end det svageste led. Men, medmindre der er tale om en helt ny installation hele vejen fra EL-værket og hjem i stuen, så er forbindelsen nok forlængst tilspillet EDIT: Æv, hvor unfair, du har tilføjet noget mere:
Rolfiboy skrev:
og det du har beskrevet er hvorfor der er modstand i et kabel og hvorfor denne kan ændre sig, dette kan ikke have indflydelse på netsiden, en modstand er et passivt komponent, og der vil altid være modstand i et netkabel, modstanden skulle meget gerne ikke have noget at sige, kan iværtfald på ingen måder se hvordan den skulle have noget at sige
|
|
|
Prøv med hhv. 1.5 og 2.5 kvmm multicore netkawel på din power amp  |
|
|
må hellere svare bedre sent end aldrig det er klart hvis du bruger en underdimensioneret ledning til din forstærker i forhold til den strøm du skal trække så vil spændingsfaldet blive større og din strømforsyning bliver belastet mere(med mere ripple spænding tilfølge), det er self klart, men er stadigvæk meget skeptisk overfor din teori, navnligt når man tænker på hvor meget den AC spænding som kommer ud af stikkontakten i forvejen ændre sig , ja stort set konstant 10-20v(op til 30v), og det er trodsalt mere end hvad netledningerne vil have indflydelse på(hvis de self ikke er underdimensioneret) |
|
|
Det er ikke "min teori", det er de skindbarlige facts. Prøv selv at dykke lidt dybere ned i emnet
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 30 April 2006 kl. 05:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
27pH skrev:
Ghammel & Suhr skrev:
Og den videnskabelige forklaring på "fænomenet" findes skam også: I alle kabler findes der - uanset materialets renhed - en vis mængde kulstofatomer og andre atomare urenheder. Tilstedeværelsen af bl.a. dette kulstof "forstyrrer" den uhindrede fremdrift af strøm, og strømmen forstrænger således disse kulstoffer ind i ledermaterialets (f.eks. kobber) molekylegitter. Den ledige plads inde i kobberets molekyler betegnes fagligt som "vacancies" (de atomare urenheder betegnes "interstitials"). Tilspilningsprocessen er således rent mekanisk og er beskrevet mere indgående ca. midt på siden i denne tråd Så er der så problemet med den manglende forståelse for de involverede mekanismer. Med "problemet" mener jeg, at såfremt man "kun" er uddannet i den såkaldte og ikke helt uproblematiske Standard Model (almene fysiske love), ja, så kan man sq heller ikke se mere end lige netop dén Det er der også mere om i den førnævnte tråd. Og kan man ikke høre forskellene på forskellige netkabler (eller kabler i øvrigt), så vil jeg tillade mig at stille spørgsmålstegn ved, om det benyttede setup er godt nok - eller om en øreskylning kunne være påkrævet Derudover findes der også mennesker, der ikke kan høre forskel på en gemen prut og et veltrimmet symfoniorkester, men alligevel har et skræmmende dyrt setup Summa Summarum: Også netkabler skal tilspilles. Med høflig kabelaftenhilsen G&S |
|
|
Det lugter stadig lidt af http://en.wikipedia.org/wiki/Technobabble
vH pH |
|
|
Please, peg på nøjagtigt HVOR...
Har du selv undersøgt det?
Eller er det bare noget du tror?
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 30 April 2006 kl. 06:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Stemer skrev:
Ghammel & Suhr skrev:
Og den videnskabelige forklaring på "fænomenet" findes skam også: I alle kabler findes der - uanset materialets renhed - en vis mængde kulstofatomer og andre atomare urenheder. Tilstedeværelsen af bl.a. dette kulstof "forstyrrer" den uhindrede fremdrift af strøm, og strømmen forstrænger således disse kulstoffer ind i ledermaterialets (f.eks. kobber) molekylegitter. Den ledige plads inde i kobberets molekyler betegnes fagligt som "vacancies" (de atomare urenheder betegnes "interstitials"). Tilspilningsprocessen er således rent mekanisk og er beskrevet mere indgående ca. midt på siden i denne tråd Så er der så problemet med den manglende forståelse for de involverede mekanismer. Med "problemet" mener jeg, at såfremt man "kun" er uddannet i den såkaldte og ikke helt uproblematiske Standard Model (almene fysiske love), ja, så kan man sq heller ikke se mere end lige netop dén  |
|
|
Det er jo meget godt, men vi mangler stadig forklaringen på hovedproblemet: Hvordan kan de sidste 2 meter kabel gøre op for problemerne i de op til flere hundrede kilometer kabel der ligger foran? |
|
|
Hovedproblemet må vel være trådens emne, om netkabler skal tilspilles eller ej. Og det skal de, no doubt.
Mht. til dit spørgsmål, så tror jeg nok mange stadig undres over, hvad svaret kan være. Måske man skal se lidt ind i kredsløbsteknologi?
Kan EL-forsyningen foran målerskabet ses som et kredsløb separat fra kredsløbet bag målerskabet?
Prøv f.eks. at tænke "IP over A/C"
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 30 April 2006 kl. 06:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spencer skrev:
Jules skrev:
Spencer skrev:
Jeg er ikke helt med på hvordan du vil holde et signal digitalt igennem en hel testfase. Jeg tror at et af hovedargumenterne har noget med analogkredsløbenes påvirkning at gøre.Især effektforstærkere, er der tale om.Her ville jeg ikke tøve et sekund, med at bruge et kabel fra en kogekedel, på min Mark Levinson forstærker, hvis jeg ikke lige havde et andet ved hånden. |
|
|
Mener folk ikke at alt hifi-udstyr bliver påvirket af net-kablerne? Hvis det er tilfældet kan man jo blot bruge den digitale udgang fra CD-afspilleren. |
|
|
Nej, jeg tror faktisk ikke at der er nogen der mener at de digitale data ændres, fra et CD-drev.Det skulle allerhøjest være noget med tilføjelse af jitter, men det kræver nok meget sofistikeret udstyr at måle forskelle i jitter.Det kan man vel ikke gøre med alm. software på en computer ? |
|
|
Ikke helt korrekt. Faktisk var der en herinde, der for et års tid siden lavede en bit-by-bit sammenligning mellem en kopi af en audio CD og derefter en data CD. Mens der ikke var nogen forskel mellem kopi og original ved data CD'en, så var der væsentlige forskelle mellem kopi og original ved audio CD'en. Måske fordi mange tror, at audioformatet originalt er *.wav. Det er *.AIFF.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 30 April 2006 kl. 06:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Gonzo skrev:
Ghammel & Suhr skrev:
Og den videnskabelige forklaring på "fænomenet" findes skam også: I alle kabler findes der - uanset materialets renhed - en vis mængde kulstofatomer og andre atomare urenheder. Tilstedeværelsen af bl.a. dette kulstof "forstyrrer" den uhindrede fremdrift af strøm, og strømmen forstrænger således disse kulstoffer ind i ledermaterialets (f.eks. kobber) molekylegitter. Den ledige plads inde i kobberets molekyler betegnes fagligt som "vacancies" (de atomare urenheder betegnes "interstitials"). Tilspilningsprocessen er således rent mekanisk og er beskrevet mere indgående ca. midt på siden i denne tråd Så er der så problemet med den manglende forståelse for de involverede mekanismer. Med "problemet" mener jeg, at såfremt man "kun" er uddannet i den såkaldte og ikke helt uproblematiske Standard Model (almene fysiske love), ja, så kan man sq heller ikke se mere end lige netop dén  |
|
|
Jeg har læst denne forklaring og den giver mig ikke nogen brugbar forklaring, på fænomenet. Den nævner intet om elektronernes måde at påvirke krustaltrukturen på og heller intet om hvorfor strukturen ikke er pakket tætest fra starten. Når først kobberet er størknet(og ved stuetemp.) pakkes det ikke tættere i følge den litteratur jeg kender til. Jeg er ikke overbevist. G&S op på hesten igen. Det er en OM´ER  |
|
|
OM'eren står du selv for, da du tydeligvis hverken har læst eller forstået, hvad der står i den tråd, du refererer til
Det omhandler nemlig overhovedet ikke krystalstrukturen, men derimod rent mekaniske bevægelser af kulstofrester på atomart niveau. Krystallernes f.eks. kobbermolekyler fungerer her alene som en temporær "kapsel" for kulstofatomerne.
Og... måske utænkeligt... men kunne man forestille sig, at der ude i den vide verden findes forskere og literatur, du ikke kender til?
Op på hesten igen, Gonzo
EDIT: hvodden vil du forklare, at krystal strukturen kan være både "ikke tættest pakket fra starten" og "ikke kan pakkes tættere" på én gang...?
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 30 April 2006 kl. 06:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Stemer skrev:
"Bevis for os, at der er noget om snakken, eller indrøm det er noget fis!" |
|
|
Hvad med:
"Bevis for os, det er noget fis, eller indrøm, at der er noget om snakken"
Matematisk er begge udsagn lige valide
|
| Til top |
|
| |
Stemer Lukket konto

Lukket - eget ønske!
|
| Sendt: 30 April 2006 kl. 08:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nilau skrev:
Stemer skrev:
|
Hvis der er tale om så tydelige forskelle, som det hævdes, så burde man da ikke være bange for at bevise, at man har ret?
|
|
|
"Stemer":
Sjældent har jeg set en sådan omgang vås! 
Jeg orker ikke at kommentere det, men spørger bare mig selv hvad i alverden du egentlig vil herinde på hifi4all??? Hvad er dit ærinde? Dette site beskæftiger sig faktisk kun med sager som du helt åbenbart ikke har den fjerneste interesse i. Ja, faktisk udviser du den største foragt for emnet og for de mennesker som har deres 'gang' herinde.
Nilau
|
|
|
Og det at folk ikke er interesseret i at prøve at bevise overfor udenforstående, at der er noget om snakken, gør mig ikke ligefrem mere interesseret i emnet. Kun det at elske at hade det.
Meget fint undviget, bortset fra det!  __________________ Forhandler af Danley Sound Labs
Tror du på Hifi?
|
| Til top |
|
| |
Stemer Lukket konto

Lukket - eget ønske!
|
| Sendt: 30 April 2006 kl. 08:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ghammel & Suhr skrev:
Hovedproblemet må vel være trådens emne, om netkabler skal tilspilles eller ej. Og det skal de, no doubt.
Mht. til dit spørgsmål, så tror jeg nok mange stadig undres over, hvad svaret kan være. Måske man skal se lidt ind i kredsløbsteknologi?
Kan EL-forsyningen foran målerskabet ses som et kredsløb separat fra kredsløbet bag målerskabet?
Prøv f.eks. at tænke "IP over A/C"
|
|
|
Det må være det klogeste jeg har hørt fra de troende, indtil videre. Ikke et dårligt bud på en forklaring.
Men kan vi dog ikke snart få den test igang, så? __________________ Forhandler af Danley Sound Labs
Tror du på Hifi?
|
| Til top |
|
| |
Gonzo Forum Bruger

Bruger siden: 22 April 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 187
|
| Sendt: 30 April 2006 kl. 09:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ghammel & Suhr skrev:
Gonzo skrev:
Ghammel & Suhr skrev:
|
|
Jeg har læst denne forklaring og den giver mig ikke nogen brugbar forklaring, på fænomenet. Den nævner intet om elektronernes måde at påvirke krustaltrukturen på og heller intet om hvorfor strukturen ikke er pakket tætest fra starten. Når først kobberet er størknet(og ved stuetemp.) pakkes det ikke tættere i følge den litteratur jeg kender til. Jeg er ikke overbevist. G&S op på hesten igen. Det er en OM´ER 
|
|
|
OM'eren står du selv for, da du tydeligvis hverken har læst eller forstået, hvad der står i den tråd, du refererer til
Det omhandler nemlig overhovedet ikke krystalstrukturen, men derimod rent mekaniske bevægelser af kulstofrester på atomart niveau. Krystallernes f.eks. kobbermolekyler fungerer her alene som en temporær "kapsel" for kulstofatomerne.
Og... måske utænkeligt... men kunne man forestille sig, at der ude i den vide verden findes forskere og literatur, du ikke kender til?
Op på hesten igen, Gonzo
EDIT: hvodden vil du forklare, at krystal strukturen kan være både "ikke tættest pakket fra starten" og "ikke kan pakkes tættere" på én gang...?
|
|
|
OK så prøver jeg igen!
En del af din argumentation går på at vakancer i kobberet. Det er rigtigt at vakancer medvirker til transport af urenheder i krystalstrukturen. Ved stuetemp. er der ca. 3 vakancer pr 10000000000000000 atomer. Så jeg køber ikke dette argument.
Kobber er en kubisk fladecentreret gitterstruktur. Tættet pakket hentyder i følge litteraturen til indre slipplaner i de forskellige gitterkonstruktioner og ikke til noget der kan være pakket mere eller mindre tæt.
mvh.
Lasse
|
| Til top |
|
| |
Spencer Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6374
|
| Sendt: 30 April 2006 kl. 10:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ghammel & Suhr skrev:
Stemer skrev:
|
"Bevis for os, at der er noget om snakken, eller indrøm det er noget fis!"
|
|
|
Hvad med:
"Bevis for os, det er noget fis, eller indrøm, at der er noget om snakken"
Matematisk er begge udsagn lige valide  |
|
|
Nej, faktisk kan man ikke bevise at noget ikke kan finde sted. Du kan kun bevise om noget kan finde sted, og gentage beviset flere gange - meget vigtigt.
Jeg kan ikke bevise at julemandens rensdyr ikke kan flyve. Tager jeg nogle rensdyr, og slipper dem fra stor højde, og det viser sig at de ikke kan flyve, så viser det jo bare at det ikke var julemandens rensdyr jeg havde fat i her. (James Randi bruger netop dette eksempel på bevisførelse, i sin 'million dollar challenge').
Næ, hvis nogen har en så god hørelse, at de mener at kunne høre forskel, så må det kunne afgøres ved simpel sammenligning på deres eget anlæg.
Så kommer så det spændende med hvorfor modstanden i netkablet ikke bare bringes ned, ved at bruge et større tværsnit ? Dette spørgsmål stillede jeg tidligere, men fik ikke et svar.
EDIT: Udfaldet på en test der viser at én person, den pågældende dag, ikke kan høre forskel på et dyrt og et billigt kabel ? Beviser intet. Og samler vi 15 personer herovre fra djævleøen, som bruger måneder på en test, der udfalder negativt ? Ja så kommer der et indlæg der siger 'ja ja, i Sjællændere kan ikke høre forskel', og så er der stadig intet bevis. Derimod vil et forsøg der udfalder positivt over mange forsøg, kunne bruges som videnskabeligt bevis, såfremt der er udført en større mængde kontrollerede forsøg.
|
| Til top |
|
| |
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|