Emne: Tilspilning af netkabler... ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
Spencer Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6374
|
| Sendt: 29 April 2006 kl. 09:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
gl.jas skrev:
| Som med så meget andet grej, det være sig elektronik - højttalere - kabler - afkobling osv. behøver man ikke officiel dokumentation. |
|
|
Denne sætning bekræfter så til fulde, at de troende er meget lette at bekræfte i deres tro... De skal bare møde ligesindede, der er enige med dem, så tager de det som bekræftelsen.
Velkommen til Flat Earth Society.  __________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
| Til top |
|
| |
gl.jas Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1469
|
| Sendt: 29 April 2006 kl. 14:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spencer skrev:
gl.jas skrev:
| Som med så meget andet grej, det være sig elektronik - højttalere - kabler - afkobling osv. behøver man ikke officiel dokumentation. |
|
|
Denne sætning bekræfter så til fulde, at de troende er meget lette at bekræfte i deres tro... De skal bare møde ligesindede, der er enige med dem, så tager de det som bekræftelsen.
Velkommen til Flat Earth Society. 
|
|
|
Se det er præcist her du går galt i byen!! Først forsøger du at underbygge dit postulat med lidet fornuftige argumenter ( behøver jeg fremvise dem igen ?) , dernæst bilder du dig selv ind, at det drejer sig om tro... Hvis du ikke har n....... til selvstændigt at vurdere det du måtte høre ved test´s, uden at skulle forlade sig på såkaldte "videnskabelige dokumentationer", kan det vel egentlig være lige meget. Så lader man sig jo blot styre af hifi-blade og deres fornemme test´s, uden at tage selvstændig stilling.
Jeg foretrækker til hver en tid, at "lege" med tingene, og selv drage erfaringer. Naturligvis bruger jeg i mange tilfælde en sparring. Men dette er nævnt tidligere.....
Desuden kunne man forledes til at TRO , at du ikke overhovedet, har nogen erfaring med forskellige net-kabler og deres betydning for lyden...
Og så fri os lige for denne infantile sammenlignings-tendens du ynder, straks der er meninger og erfaringer der ikke passer i din boldgade.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 29 April 2006 kl. 15:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
gl.jas skrev:
Se det er præcist her du går galt i byen!! Først forsøger du at underbygge dit postulat med lidet fornuftige argumenter ( behøver jeg fremvise dem igen ?) , dernæst bilder du dig selv ind, at det drejer sig om tro...
|
|
|
Jamen den eneste bevisførelse jeg, og flere andre, efterlyser, er blot at nogle personer der siger at de kan høre forskel, er villige til at identificere et godt kabel fra et dårligt.
Kan du identificere hvilket kabel der er godt, og hvilket der er dårligt - og gentage processen - så er det selve beviset.
Der er et påfaldende sammenfald imellem de der kan høre forskel, og de der ikke tror at de selv kan være udsat for placebo-effekten.
Placebo er ikke en myte, men noget lægevidenskaben har testet igennem et enorm mængde forsøg. Alle disse forsøg, er dokumenterede, og gentaget flere gange, for at udelukke tilfældigheder. __________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
| Til top |
|
| |
Rolfiboy Forum Bruger

Bruger siden: 25 April 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 57
|
| Sendt: 29 April 2006 kl. 15:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nilau skrev:
music 4 all skrev:
JRGW skrev:
|
Prøv lige at tænke dig om inden du bare kommer med en sådan udtalelse som sidstnævnte.Hvad med matrialer de leder jo ikke lige godt,sådanne ting som modstand og kapasitet har noget indflydelse på kablets performance og det ER FYSIK.
Prøv lige i det mindste at tænke på lederegenskaber i ved jo godt at der er forskel på matrialer.
Det som jeg tidligere har nævnt og som en del nok stejler over er at der er nogle økonomiske interesser i at sælge noget fint måske serveret med en god historie.Mennersker-nogle har i mine øjne en svaghed når det drejer sig om penge, de kunne sælge deres bedstemor for penge.
|
|
|
ok sølv leder bedre end kobber,ergo skal vi alle til at have sølvkabler for de lyder bedre siger fysiken får ikke mere ud af dette ,fysiken længe leve og ørene lader vi blive hjemme
|
|
|
Hmm...måske...?
I nogle af mine signalkabler er lederne fremstillet i 24 krt. guld. Guld er en temmelig ringe elektrisk leder i forhold til kobber og sølv. Alligevel er er det de mest vellydende kabler jeg har haft. Og jeg har haft mange!
Siger 'fysikken' noget om lyden? Nææh....
Mvh.
Nilau
PS. Jeg ved godt at ovennævnte eksempel ikke er baseret på et netkabel, men på et signalkabel. Det er nok lige lovlig økonomisk voveligt at fremstille netkabler i dette materiale. Men det kunne godt nok være spændende!
|
|
|
Og nej du kan på ingen måder sammenligne et signal kabel og et netkabel, netkablet skal ikke lede signaler, og dermed afsluttes sammenligningsgrundlaget, og så er der måske nogle andre faktore der spiller ind, fordi modstanden i et kabel har ingen effekt overfor signaler, det er igen et passivt liniært komponent, JA fysikken har i den grad noget med lyden af gøre, uden fysikkens regler var der ingen lyd
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 29 April 2006 kl. 15:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
gl.jas skrev:
| Og så fri os lige for denne infantile sammenlignings-tendens du ynder, straks der er meninger og erfaringer der ikke passer i din boldgade. |
|
|
Og dermed slipper du for at skulle bevise noget, da du blot kan henvise til nogle sproglige formuleringer der støder dig.
Denne konversationsform kørte i en mere end 40 sider lang tomgangstråd for nogen tid siden, hvor en masse beviser var lovet, men aldrig kom.
Hold du bare folk hen med snak om hvor erfaren du er, så tror de på at du har ret.  Dyrt grej giver ikke nødvendigvis en bedre evne til at lytte. Måske prøver man netop at kompensere for at man ikke kan få nok glæde ud af anlæg, som andre elsker at lytte på...
EDIT:
gl.jas skrev:
| Desuden kunne man forledes til at TRO , at du ikke overhovedet, har nogen erfaring med forskellige net-kabler og deres betydning for lyden... |
|
|
Her snakker du aldeles udenom bevisførelsen, da du ikke skal bruge mine erfaringer, for at bevise om du kan høre forskel eller ej. __________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
| Til top |
|
| |
MikeAalborg Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 23 September 2005 Lokalitet: Bornholm
Status: Offline Indlæg: 284
|
| Sendt: 29 April 2006 kl. 15:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
HELT ÆRLIGT drenge.... kunne I ikke fortsætte diskussionen under andre former - det er sgu til, at blive søsyg over: frem og tilgage i én uendelighed 
Hvorfor ikke acceptere, at hørelsen er en højest individuel sag og der derfor ingen objektiv sandhed er... Nyd da for pokker musikken: ro i sindet giver den største nydelse, så hvorfor skændes på dette niveau?
Jeg troede dette forum var til udveksling af erfaringer og IKKE mudderkastning
Musikalsk hilsen fra Mike
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 29 April 2006 kl. 15:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
MikeAalborg skrev:
|
HELT ÆRLIGT drenge.... kunne I ikke fortsætte diskussionen under andre former - det er sgu til, at blive søsyg over: frem og tilgage i én uendelighed 
Hvorfor ikke acceptere, at hørelsen er en højest individuel sag og der derfor ingen objektiv sandhed er... Nyd da for pokker musikken: ro i sindet giver den største nydelse, så hvorfor skændes på dette niveau?
Jeg troede dette forum var til udveksling af erfaringer og IKKE mudderkastning
Musikalsk hilsen fra Mike |
|
|
Jeg tror at gl.jas har set i andre tråde, at jeg kan tåle lidt mudder, uden at græde snot af den grund.
Udefra kan det virke lidt voldsomt, men hifiinteresserede er generelt ekstremt fredelige, grænsende til kedelige, når man møder dem privat.
De jeg har mødt er naturligvis ikke kedelige, og det er jeg selv, heller ikke. Det er naturligvis 'de andre' jeg snakker om her.  __________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
| Til top |
|
| |
Nilau Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3734
|
| Sendt: 29 April 2006 kl. 15:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spencer skrev:
gl.jas skrev:
| Og så fri os lige for denne infantile sammenlignings-tendens du ynder, straks der er meninger og erfaringer der ikke passer i din boldgade. |
|
|
Og dermed slipper du for at skulle bevise noget, da du blot kan henvise til nogle sproglige formuleringer der støder dig. Hvad er det egentlig der skal bevises??
Denne konversationsform kørte i en mere end 40 sider lang tomgangstråd for nogen tid siden, hvor en masse beviser var lovet, men aldrig kom. Hvis jeg synes at kabel X lyder bedre end kabel Y...ja, så er det nok for mig! Det ville da aldrig kunne betyde, at jeg skulle skifte 'mening' fordi jeg ikke mener at den "skriftlige dokumentation" ikke er i orden, eller ikke findes. "Fysikkens love" og andet midlertidigt (!) er ikke en parameter der har den fjerneste betydning for den emotionelle oplevelse af musikken.
Hold du bare folk hen med snak om hvor erfaren du er, så tror de på at du har ret. Jeg er sikker på, at "gl.jas" har ganske stor lytteerfaring. Bemærk at der står "lytteerfaring" - for dét at lytte er egentlig noget man kan blive 'bedre' til efterhånden. Desværre er det jo ofte tilfældet at man bliver beskyldt for at være 'alternativ' rent mentalt hvis man kan høre ting som ikke alle kan høre... Det behøver bestemt ikke betyde at man [den gode lytter] er udsat for ren 'indbildning' eller dét der er værre...
Dyrt grej giver ikke nødvendigvis en bedre evne til at lytte. Fuldstændig korrekt! Men der vil, efter min erfaring, være en stor sandsynlighed for, at en person der har ofret ret pæne summer på apparater sammensat på kvalificeret måde (over lang tid) ikke en ren novice udi seriøs lytning... Men det er en endeløs diskussion, da der altid vil være undtagelser. De slemmeste undtagelser, efter min mening, er de typer som af en eller anden grund har rigtig mange penge - og som henvender sig til en forretning med ordene: "Hvad er det bedste [læs: dyreste] I kan levere?". Hér er det ganske op til forhandlerens moral om kunden ender op med et velspillende anlæg eller pengene bare bliver fyret hovedløst af! Og egentlig er det (næsten!) synd for kunden, for han får (muligvis) ikke engang et velspillende anlæg, men han går ganske glip af muligheden for, med egne ører, at sammensætte hifi-komponenter. Ingen viden og erfaring genereres og han vil være lige så dårligt stillet i en fremtidig købssituation, som han oprindelig var...
Måske prøver man netop at kompensere for at man ikke kan få nok glæde ud af anlæg, som andre elsker at lytte på... Denne sætning forstår jeg simpelthen ikke meningen med???
|
|
|
Mvh.
Nilau
|
| Til top |
|
| |
MikeAalborg Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 23 September 2005 Lokalitet: Bornholm
Status: Offline Indlæg: 284
|
| Sendt: 29 April 2006 kl. 16:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fint nok - så kunne I jo passende oprette en tråd specifikt med det formål at skændes ikk For grundlæggende er det jo lidt kedeligt, at en tråd starter med et seriøst spørgsmål for derefter at overtages af mudderkastere - dét er vel ikke formålet...
Tja, indenfor samtlige hobbies jeg har frekventeret, er der grundlæggende to yder-typer: dem der går op i udstyr og dem der ser udstyret som et nødvendigt onde for målet: her at nyde musikken.. Indrømmet, så kan der læres meget af diskussionerne - også for en gammel rotte som mig - men det går ligesom fløjten, når det udvikler sig til religionskrige: hvem gider følge sådan en tråd... Jeg syntes det er ret respektløst overfor trådens initiativtager.. Og hvis jeg nu skal tage samme udgangspunkt, som duellanterne her og mene, at min mening er den eneste rigtige og alle andre er dybt debile, så vil jeg tro, at mudderkastningen afholder en del velkvalificerede fra at bidrage med værdifulde indlæg... Jeg gider i hvertfald ikke dele mine erfaringer, hvis det er ensbetydende med at jeg skal bruge flere timer på, at forsvare mit standpunkt mod ufleksible holdninger!!!
Nå men, god weekend og som en anden hifiside altid afslutter artikler: enjoy the music Mike
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 29 April 2006 kl. 16:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
@Nilau Meget af det du skriver, er jo ikke agressivt, men sagligt. Er der så nogen grund til at skrive med fed administrator-rød farve ? Gl. jas har vist ikke lovet at bevise at han kan høre forskel. Jørgen Toftdahl har heller ikke lovet det, så vidt jeg husker. Men jeg står forundrende... Hvis det virkelig er så let at høre forskel, hvorfor så undvige en reel afklaring der kan lukke munden på alle skeptikere ? Så stopper al brokkeri jo i fremtiden ? Desuden vil der formentlig være en god million dollars at vinde, hos James Randi, hvis han ikke er død endnu. Han er en ældre herre efterhånden. Ja, han har lovet at give en million til folk der kan udvise paranormale evner, som han måske vil anse netkabler for at høre ind under. Men måske er han selv hifi-entusiast, og bange for at miste en million.  (Man kunne jo spørge ham). __________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
| Til top |
|
| |
Holmbye Forum Bruger

Bruger siden: 02 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 228
|
| Sendt: 29 April 2006 kl. 16:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spencer skrev:
@Nilau
Meget af det du skriver, er jo ikke agressivt, men sagligt. Er der så nogen grund til at skrive med fed administrator-rød farve ?
Gl. jas har vist ikke lovet at bevise at han kan høre forskel. Jørgen Toftdahl har heller ikke lovet det, så vidt jeg husker.
Men jeg står forundrende...
Hvis det virkelig er så let at høre forskel, hvorfor så undvige en reel afklaring der kan lukke munden på alle skeptikere ? Så stopper al brokkeri jo i fremtiden ?
Desuden vil der formentlig være en god million dollars at vinde, hos James Randi, hvis han ikke er død endnu. Han er en ældre herre efterhånden. Ja, han har lovet at give en million til folk der kan udvise paranormale evner, som han måske vil anse netkabler for at høre ind under.
Men måske er han selv hifi-entusiast, og bange for at miste en million. (Man kunne jo spørge ham). |
|
|
Spencer jeg fatter simpelthen ikke hvorfor der er nogen der skal LOVE dig at de vil bevise noget de mener at have bevist for sig selv et utal af gange.
Du skriver også noget med at det er ikke dig der skal bevis noget det er dem der mener de kan hører forskel der SKAL bevis det ??? hvorfor det ?
"så stopper alt brokkeri i fremtiden" du terroisere jo faktisk tråden med brok, hvad er det der stikker dig ? hvorfor skal vi egentlig være tvangsindlagt til at hører på brok medmindre vi opfylder de krav du stiller op ?
I tråd med resten af tråden :-) tror jeg lige jeg vil benytte lejligheden til at beskylde dig for at være producent af standard netkabler..........hvad er ellers forklaringen på at du fortsat trætter mig og andre med brok, hvorfor betyder det så meget for dig at du ligefrem afpresser os, bevis det eller hør på brok ?
Jeg forstår det ikke
Mvh
Holmbye
|
| Til top |
|
| |
Nilau Forum Bruger

|
| Sendt: 29 April 2006 kl. 16:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spencer skrev:
@Nilau
Meget af det du skriver, er jo ikke agressivt, men sagligt. Er der så nogen grund til at skrive med fed administrator-rød farve ?
|
|
|
Hej Spencer...
Uha...det var nu ikke for at være hverken aggressiv eller 'administatoragtig' at jeg brugte den røde (fede) skrift! Jeg mente bare lige at den skilte sig lidt bedre ud, når det stod 'inde i' din tekst. Men jeg kan godt se, at det ikke var heldigt... 
M.v.h.
Nilau
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 29 April 2006 kl. 17:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Holmbye skrev:
| Du skriver også noget med at det er ikke dig der skal bevis noget det er dem der mener de kan hører forskel der SKAL bevis det ??? hvorfor det ? |
|
|
Det skal de kun, hvis de bruger vendinger som 'det er bevist mange gange', og beskriver noget som en absolut, og videnskabelig sandhed.
Jeg kender da faktisk én der siger, at selvom det måske blot er placebo, vil han da godt bevise det alligevel. (Meget friskt sagt, faktisk)
Undersøger man hvad placebo faktisk er, så er helbredelsesprocenten meget høj, og sjovt nok afhængig af farven på medicinen... 
EDIT: @Nilau - personligt har jeg ikke så meget ondt af de der bliver snydt med placebovirkning, da det jo faktisk giver beviselig effekt med Placebomedicin. Derimod er det lidt synd for de der kunne have brugt pengene på en bedre pickup, eller et andet sted i anlægget, men glemmer at opveje hvad der giver mest forbedring for pengene. Men... man kan jo desværre ikke forhindre at folk bruger unødige penge - og da slet ikke på hifi.  __________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
| Til top |
|
| |
Toftdahl Forum Bruger

Bruger siden: 07 Marts 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1593
|
| Sendt: 29 April 2006 kl. 17:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spencer
Lad nu være med at sidder der og fornægte store dele af HiFi verdenen, og dermed mene at vi skal bevise noget. Det kan ikke være så svært at høre forskel på kablerne, i det rette forum og med det rette grej. Du har faktisk selv udstyr hvor det kan lade sig gøre, nemlig i forbindelse med Martin Logan, som er specielt gode til at markere og afsløre, selv de mindste forskelle.
Problemet er nok snarere, at en del kabler og herunder også netkabler, er ikke i en ordentlig udførelse og netkabler hvor man skal forvente det store ryk. Derudover er det et match og en synergi effekt man skal opnå, altså betinget af mange andre ting i setup´s udførelse og sammensætning. Men det ved du jo lige så godt som jeg og andre, det er ting som gælder hvis du ændrer bare den mindste smule, på et givent sted i setup.
Med venlig hilsen
Jørgen Toftdahl
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 29 April 2006 kl. 17:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Toftdahl skrev:
| Spencer
Lad nu være med at sidder der og fornægte store dele af HiFi verdenen, og dermed mene at vi skal bevise noget. Det kan ikke være så svært at høre forskel på kablerne, i det rette forum og med det rette grej. Du har faktisk selv udstyr hvor det kan lade sig gøre, nemlig i forbindelse med Martin Logan, som er specielt gode til at markere og afsløre, selv de mindste forskelle.
Problemet er nok snarere, at en del kabler og herunder også netkabler, er ikke i en ordentlig udførelse og netkabler hvor man skal forvente det store ryk. Derudover er det et match og en synergi effekt man skal opnå, altså betinget af mange andre ting i setup´s udførelse og sammensætning. Men det ved du jo lige så godt som jeg og andre, det er ting som gælder hvis du ændrer bare den mindste smule, på et givent sted i setup.
Med venlig hilsen
Jørgen Toftdahl |
|
|
Hvis jeg har hørt et dyrt og et billigt netkabel, jeg syntes lød helt ens, kan der jo også være fuppet med det dyre, som kun er ændret kosmetisk. Det har vi været inde på et par gange før, i en parallell tråd om emnet. Om disse fuskere så fortjener at løbe med folks penge ? Ja, det gør de vel dybest set, når de nu ikke har begået noget decideret beviseligt ulovligt. Ordensmagten har nok større ting at tage sig til, end at behandle svindel med netkabler. __________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
| Til top |
|
| |
Jules Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Status: Offline Indlæg: 176
|
| Sendt: 29 April 2006 kl. 19:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Jeg synes det er interessant om der er en hørbar forskel på forskellige netkabler, men jeg kunne ikke orke at læse 25 siders diskussion frem og tilbage.
Til jer der siger at det er hørbart for alle med godt vs. dårligt netkabel:
Optag et stykke musik der afspiller med et dårligt netkabel og et med et godt. Optag det evt. med en god ekstern AD-converter ind på jeres computer. En eller anden må have en ven der har en.
Eller endnu bedre. Tag jeres digitale udgang fra CD-afspilleren og optag direkte ind i computeren.
Læg derefter optagelsen ukomprimeret på nettet. Derefter skal jeg nok lave en null-test og se om der er forskel.
Så vil det være bevist en gang for alle om det betyder noget.
|
| Til top |
|
| |
Nilau Forum Bruger

|
| Sendt: 29 April 2006 kl. 19:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jules skrev:
|
Hej
Jeg synes det er interessant om der er en hørbar forskel på forskellige netkabler, men jeg kunne ikke orke at læse 25 siders diskussion frem og tilbage.
Optag et stykke musik der afspiller med et dårligt netkabel og et med et godt. Optag det evt. med en god ekstern AD-converter ind på jeres computer. En eller anden må have en ven der har en.
Eller endnu bedre. Tag jeres digitale udgang fra CD-afspilleren og optag direkte ind i computeren.
Læg derefter optagelsen ukomprimeret på nettet. Derefter skal jeg nok lave en null-test og se om der er forskel.
|
|
|
Er du ingeniør? 
Nilau
|
| Til top |
|
| |
Nilau Forum Bruger

|
| Sendt: 29 April 2006 kl. 19:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jules skrev:
|
Hej
|
|
|
Ha-ha...det minder grangiveligt om engang for mange år siden, hvor bølgerne gik højt i audiobranchen herhjemme, da det af 'seriøse' folk blev påstået at der ikke var nogen som helst hørbar forskel på forstærkere.
Ta' dén! Hvis to forstærkere kan gengive det samme frekvensområde...ja så lyder de ens. Jeg går ud fra, at det også må være din holdning???
Nilau
|
| Til top |
|
| |
Jules Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Status: Offline Indlæg: 176
|
| Sendt: 29 April 2006 kl. 19:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nilau:
Jeg forstår overhovedet ikke din pointe? Hvis der er en forskel, må du da være tilhænger af at den bliver dokumenteret her?
|
| Til top |
|
| |
Nilau Forum Bruger

|
| Sendt: 29 April 2006 kl. 19:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jules skrev:
|
Nilau:
Jeg forstår overhovedet ikke din pointe? Hvis der er en forskel, må du da være tilhænger af at den bliver dokumenteret her?
|
|
|
Det gør du ikke??
Dokumentationen kommer hér:
1. Jeg har haft mange forskellige forstærkere gennem tiderne - og INGEN af dem har haft identisk lyd.
2. Jeg har haft mange forskellige netkabler gennem tiderne - og INGEN af dem har haft identisk 'lyd'.
Jeg behøver ikke yderligere dokumentation...
Hilsen
Nilau
|
| Til top |
|
| |
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|