Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2026 | 10:15   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Tilspilning af netkabler... (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 44
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
MikeAalborg
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 23 September 2005
Lokalitet: Bornholm
Status: Offline
Sendt: 11 April 2006 kl. 16:43 | IP-adresse registreret  

Hejsa

Hver gang jeg læser om folk med øre for nuancer der oplever nye ting, glædes jeg inderligt. Hvor skønt må det ikke være, at få udvidet horisonten og føle tilfredsstillelsen i, at et nyt kabel, et tweek, sandposer på højtalerne eller what ever beriger ens musikoplevelse...

Tænk bare... at begrunde sin gode oplevelse i egne erfaringer, på eget setup og i eget lytterum og endda med både egne ører og hvad der behager DIN lyttesans - så bliver musikoplevelsen vel ikke højere..

At der så er nogle der mener noget andet: pyt med det - det handler jo dybest set om DIN oplevelse og ikke andres.. Tænk bare om alt skulle måles og vejes efter det fremherskende naturvidenskabelige paradigme... Tænk bare hvis vi alle have samme smag og behag: vi behøvede kun ét produkt indenfor enhver kategori... hvor ville du stå, hvis alle kvinders smag for det eneste rigtige var... Anders Lund Madsen?? 

Jeg kan sandt for dyden ikke forstå, hvorfor vi ikke VIL rumme, at andre kan have anderledes oplevelser... skal vi partout presse vore egne holdninger (og begrænsninger) ned over hovedet på andre... hvorfor skal det gøres op i rigtigt og forkert... ret og uret.... Nyd sgu da mangfoldigheden i, at vi ikke alle er skåret over samme model

Mvh
Mike

Til top Vis MikeAalborg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MikeAalborg

Jean M Jarre
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 03 Oktober 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 11 April 2006 kl. 16:47 | IP-adresse registreret  

MikeAalborg skrev:

Hejsa

Hver gang jeg læser om folk med øre for nuancer der oplever nye ting, glædes jeg inderligt. Hvor skønt må det ikke være, at få udvidet horisonten og føle tilfredsstillelsen i, at et nyt kabel, et tweek, sandposer på højtalerne eller what ever beriger ens musikoplevelse...

Tænk bare... at begrunde sin gode oplevelse i egne erfaringer, på eget setup og i eget lytterum og endda med både egne ører og hvad der behager DIN lyttesans - så bliver musikoplevelsen vel ikke højere..

At der så er nogle der mener noget andet: pyt med det - det handler jo dybest set om DIN oplevelse og ikke andres.. Tænk bare om alt skulle måles og vejes efter det fremherskende naturvidenskabelige paradigme... Tænk bare hvis vi alle have samme smag og behag: vi behøvede kun ét produkt indenfor enhver kategori... hvor ville du stå, hvis alle kvinders smag for det eneste rigtige var... Anders Lund Madsen?? 

Jeg kan sandt for dyden ikke forstå, hvorfor vi ikke VIL rumme, at andre kan have anderledes oplevelser... skal vi partout presse vore egne holdninger (og begrænsninger) ned over hovedet på andre... hvorfor skal det gøres op i rigtigt og forkert... ret og uret.... Nyd sgu da mangfoldigheden i, at vi ikke alle er skåret over samme model

Mvh
Mike

Ja tro kan flytte bjerge.

Til top Vis Jean M Jarre's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jean M Jarre

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: København
Sendt: 11 April 2006 kl. 16:56 | IP-adresse registreret  

MikeAalborg skrev:

Hejsa

Mvh
Mike

Helt ærligt...jeg er ikke sikker på, at jeg forstår meningen med dette indlæg.

M.v.h.

Nilau

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 11 April 2006 kl. 17:03 | IP-adresse registreret  

PPP-DK; hvor købes de dersens hospitalskabler?
Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

MikeAalborg
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 23 September 2005
Lokalitet: Bornholm
Sendt: 11 April 2006 kl. 17:09 | IP-adresse registreret  

Hejsa

Meningen er - selvom det er klart offtopic - at jeg sq ikke helt forstår hvorfor så mange indlæg udvikler sig til en "krig"/"duel"/"you name it" på rigtigt/forkert her inde... Hvorfor pokker ikke være så fleksibel og (ind)se, at ikke hele verdenen fungere på samme måde som én selv: at andre kan have en anden oplevelse og det ikke handler om rigtigt og forkert men om at have glæde og oplevelser med det vi foretager os... For mig er det lige så nytteløst med disse diskussioner som at diskutere hvilken musik der er den bedste eller hvilke farver er de pæneste. Vi har da forskellige opfattelser og fred med det... Hvis jeg ikke kan høre forskel på dette og hint kabel, er det vel ikke ensbetydende med, at andre ikke kan - der er legio mulige forklaringer herpå, men jeg vælger sq at glæde mig over, når andre kan hvad jeg ikke kan! I mine øjne og ører er det hamrende ligegyldigt, om det så skyldes indbildning eller realiteter. Realiteter er i hvertfald, at hørelsen er en overordentlig subjektiv sag..

Jeg kan fx huske engang hvor Jarre brokkede sig gevaldigt over en manglende skrue i et brugt produkt han havde købt: jamen fred være med ham, for ham er det vigtigt og ikke for de mange andre der mente noget andet. Og præcist på samme måde, er der hos andre opmærksomhed på nogle (indrømmet) mindre detaljer i gengivelsen - men det de en fed oplevelse af det, så burde det vel være ok ikk... Og for at imødekomme diverse: jeg KAN høre forskel på kabler, tweaks osv og syntes endda, at skruer ikke skal mangle...

Mvh
MikeAalborg

Til top Vis MikeAalborg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MikeAalborg

Toftdahl
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Marts 2004
Sendt: 11 April 2006 kl. 17:15 | IP-adresse registreret  

Selvfølelig skal netkabler spilles til, det er 100% sikkert, det er kun et spørgsmål om at have hørt det, prøvet en masse forskelligt grej, grebet tingene rigtigt an, ligesom det så også kræver et anlæg der er i stand til at gengive de små forskelle - hvadenten det er tilspilning eller forskellene på andre tweaks / udskiftninger.

Min tid samen med mine Martin Logan Ascent viste netop det, de små forskelle her og der, de var og er vel stadig fantastiske til at gengive nuancer og de små forskelle. Ikke dermed sagt, at andre højtalere ikke kan det samme eller er dårlige, men man får det lidt mere detaljeret med ML.

Med venlig hilsen

Jørgen Toftdahl

Til top Vis Toftdahl's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Toftdahl

Toftdahl
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 April 2006 kl. 17:26 | IP-adresse registreret  

MikeAalborg

Jeg hører altid til dem der er MEGET ked af at skille anlægget, forstået på den måde, at man tager alle kablerne af og bringer dem tilbage igen. Det kan rent faktisk tage en rum tid, inden det er tibage i samme tilstand og spiller ordentligt igen. Om det ligefrem skal tilspilles igen vil jeg i påstå, men der er markant forskel det første døgn eller endda mere.

Og til dit seneste indlæg om ævl og kævl, hvor er jeg dog enig med dig, det ville være rart hvis vi kunne undgå alle disse unødige ting. Dog vil jeg sige at det er blevet klasser bedre de sidste 5 - 6 måneder.

Med venlig hilsen

Jørgen Toftdahl

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 April 2006 kl. 17:27 | IP-adresse registreret  

Toftdahl skrev:

Selvfølelig skal netkabler spilles til, det er 100% sikkert, det er kun et spørgsmål om at have hørt det, prøvet en masse forskelligt grej, grebet tingene rigtigt an, ligesom det så også kræver et anlæg der er i stand til at gengive de små forskelle - hvadenten det er tilspilning eller forskellene på andre tweaks / udskiftninger.

Min tid samen med mine Martin Logan Ascent viste netop det, de små forskelle her og der, de var og er vel stadig fantastiske til at gengive nuancer og de små forskelle. Ikke dermed sagt, at andre højtalere ikke kan det samme eller er dårlige, men man får det lidt mere detaljeret med ML.

Med venlig hilsen

Jørgen Toftdahl

Ja, Toftdahl...jeg har jo også Martin Logan, så jeg ved 100% hvad du mener. Enhver nok så lille ændring i opsætningen - og man får prompte at vide hvad der sker. Det er lige efter mit hovede. Det betyder jo heldigvis, at når alt udstyret før højttalerne er okay...SÅ rykker det!

Med venlig hilsen

Nilau

Alex E Nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Sendt: 11 April 2006 kl. 17:33 | IP-adresse registreret  

Jeg bruger pt. netkabler af mærket Eupen, som jeg er meget tilfreds med, men jeg har ikke bemærket en tilspilningsperiode.

Til top Vis Alex E Nielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Alex E Nielsen Besøg Alex E Nielsen's Websted

Toftdahl
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 April 2006 kl. 17:37 | IP-adresse registreret  

Hej Alex

Var der så og i det hele taget nogen forskel ved udskiftningen af netkabler??? ofte er det jo ikke det helt store, afhængig af kablerne og setup.

Med venlig hilsen

Jørgen Toftdahl

Alex E Nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 April 2006 kl. 17:47 | IP-adresse registreret  

Hej Toftdahl

Jeg skiftede standart kabler med nogle skærmet "krankabler" - der var en forskel, men ikke så godt som jeg havde forventet, over en længere periode og et skift tilbage til standarttyperne indså jeg at det ikke var til det bedre.

Efter en del søgen på div. DIY fora's - "faldt jeg over nogle megen rosende omtaler af Eupen - og fluks måtte det afprøves - og det har været en forbedring ! - jeg har ligeledes skiftet tilbage til standart og tilbage til Eupen og Eupen bliver sidende.

Men jeg har ikke bemærket en indbrændingsperiode, måske jeg ikke har "gyldende øre"

Til top Vis Alex E Nielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Alex E Nielsen Besøg Alex E Nielsen's Websted

jensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 11 April 2006 kl. 17:49 | IP-adresse registreret  

Er der ikke en der kan opfinde en pille som vi kan æde så vi glemmer alt om kabler
Til top Vis jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jensen

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004
Sendt: 11 April 2006 kl. 17:50 | IP-adresse registreret  

Mon ikke et af hovedproblemerne i de forskellige netkabler, er selve det stik der går ind i apparatet - at det er for løst lavet ?

Der er jo en grund til at de fremstilles af materiale der smelter i stedet for at selvantænde, ved fejl.

Et dårligt stik kan blive særdeles varmt ved overgangen, og æde en masse effekt.
Lidt kontaktspray kan måske løse et par problemer her ?

EDIT: Hvorfor iøvrigt ikke montere kablet direkte i apparatet, og spare den netbrønd væk ?
Løse netkabler der hænger fast på apparaterne, er vel ikke det store problem ?

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 April 2006 kl. 17:57 | IP-adresse registreret  

jensen skrev:
Er der ikke en der kan opfinde en pille som vi kan æde så vi glemmer alt om kabler

He!...jo...og et glas med 30 piller kunne passende koste 1.500 kroner. Det må være en fair pris, hvis man kun skal ta' én pille om dagen! 

Mvh.

Nilau

Alex E Nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 April 2006 kl. 18:00 | IP-adresse registreret  

Angående eksotiske netstik ... der har jeg en noget konservativ stillingtagen og det har resulteret i at jeg i den grad har sparet på det punkt, det blev kun til lo-fi schuko og apparatstik, trods det at flere fortæller og gode resultater med eks. Wattgate o.lig - det har jeg endnu ikke prøvet.

ppp_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 11 April 2006 kl. 18:01 | IP-adresse registreret  

Spencer skrev:
Mon ikke et af hovedproblemerne i de forskellige netkabler, er selve det stik der går ind i apparatet - at det er for løst lavet ?

Der er jo en grund til at de fremstilles af materiale der smelter i stedet for at selvantænde, ved fejl.

Et dårligt stik kan blive særdeles varmt ved overgangen, og æde en masse effekt.
Lidt kontaktspray kan måske løse et par problemer her ? Det lyder ikke rigtigt med kontaktspray her - det er vist bedre til relæer, kontakter og potmetre (småsignaler). Et netstik skal loddes om eller, hvordan det nu er termineret...

Til top Vis ppp_dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ppp_dk

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 11 April 2006 kl. 18:05 | IP-adresse registreret  

ppp_dk skrev:
Spencer skrev:

Lidt kontaktspray kan måske løse et par problemer her ? Det lyder ikke rigtigt med kontaktspray her - det er vist bedre til relæer, kontakter og potmetre (småsignaler). Et netstik skal loddes om eller, hvordan det nu er termineret...

Jo, men modstanden skulle gerne være 0 Ohm ved overgangen imellem netkabel og netbrønd.
Det er vel ikke engang teoretisk muligt, med de stiktyper der bruges ?

Jeg syntes ikke det kræver de store kræfter at hive et netkabel ud af en netbrønd, og det virker ikke specielt gedigent, i den forstand.

Derimod skal der lidt muller til at rive et af de runde stik ud af en kontakt.
Det er næppe der de største energier går tabt.

slowon
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 November 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 11 April 2006 kl. 19:12 | IP-adresse registreret  

det er dielektrikummet aka isolationen der giver lydforskellen qua sin kondensatoreffekt på hovedparten af kabler.brugen af solidcore giver mindre diodeeffekt da elektronerne ikke skal springe fra leder til leder når de søger ud i periferien ved stigende frekvenser!

mvh/slowon

Til top Vis slowon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af slowon

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 11 April 2006 kl. 19:14 | IP-adresse registreret  

slowon skrev:

det er dielektrikummet aka isolationen der giver lydforskellen qua sin kondensatoreffekt på hovedparten af kabler.brugen af solidcore giver mindre diodeeffekt da elektronerne ikke skal springe fra leder til leder når de søger ud i periferien ved stigende frekvenser!

mvh/slowon

Stigende frekvenser i et netkabel, skulle der ikke så gerne være.
Det skulle meget gerne blive ved de 50Hz.

27pH
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 11 April 2006 kl. 19:24 | IP-adresse registreret  

slowon skrev:

Smukt. Ren poesi!

vH pH

Til top Vis 27pH's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 27pH

<< Forrige Side af 44 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum