Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 21:28   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Tilspilning af netkabler... (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 44
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
JRGW
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2004
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 27 April 2006 kl. 18:07 | IP-adresse registreret  

For nu at skære det ud i pap forstil dig 5 personer overværer en ulykke eks. prøv så at spørge dem hver for sig om hvad der skete.Du ville ende med at få 5 svar.Mennesker er ikke ens vi ligger ikke vægt på det samme.

Prøv også at forstille jer 5 skeptikere og 5 der er forskel på netkabler til en blindtest.Der er nok en stor sansynlighed for at de ville holde fast i deres "forudindtagede" mening ellers ville de skulle indrømme at de tog fejl ikke så mange er villig til dette.Dog er det en styrke at ville indrømme dette. 

Det kunne også være at overgange i stik og matrialerne i disse har mere indflydelse end selve kablerne hvem ved. 

Sandheden er ikke nødvendigvis det man syntes den burde være...
DIY Thel:http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=62872
Til top Vis JRGW's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JRGW

Clifton
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 April 2004
Lokalitet: København
Sendt: 27 April 2006 kl. 18:09 | IP-adresse registreret  

Toftdahl skrev:

Nogen af dem med statistisk indsigt forholder sig sikkert for meget til dette, og mangler den lange og grundige erfaring, derfor påberåber de sig ret til, at alle skal indtage samme mangelfulde standpunkt, som man er nået til via mangelfuldt arbejde og materiale.

Med venlig hilsen

Jørgen Toftdahl

Jeg påpeger blot, at man ikke kan anvende den af dig anførte metode, til andet end at komme frem til det, man gerne vil. Den kan kun bruges til selvbedrag og i værste fald bedrag af andre. Man behøver lykkeligvis ikke lang og grundig erfaring for at stille sig kritisk over for ting man ikke forstår. Hvis ting ikke kan eftervises er der som oftest en årsag til dette.

mhansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 27 April 2006 kl. 18:13 | IP-adresse registreret  

Spencer skrev:

mhansen skrev:
Jeg er snart så ligeglad med det her emne, at det er ligefør jeg stiller op til en blindtest. Men igen den er svær at vinde.

Så længe det gælder at høre forskel på billige og dyre netkabler, er den vel ikke svær at vinde ?
Du kan jo kun gætte rigtigt i 50% af tilfældene.

Får du 75% rigtige i en stor mængde forsøg, så har du jo vist at du kan høre forskel.
Hvis du kan gentage det, bliver det endda videnskab, da det må accepteres som et reelt bevis.

Men du har da ret i at emnet ikke er det mest spændende indenfor hifi. 

Jeg kan forstå, at du mener det er det rene gætteværk, jeg er ude i, hvis jeg skulle lave en blindtest.

Var det sådan, er det nok nemmere at vinde i lotto.

Til top Vis mhansen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mhansen

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 27 April 2006 kl. 18:13 | IP-adresse registreret  

@JRGW

Det er ikke skeptikerne der behøver at deltage i en blindtest.
De har intet at bevise.

Derimod kan forskellen ikke være stor, hvis man ikke kan høre den, uden at se kablet.
De der mener at kunne høre forskel, kan bevise det, hvis det er sandt.
Ellers er det bare varm luft (Baron Munchausen kan også høre forskel).

Der findes dyre netkabler, fordi der findes kunder til dem...

Clifton
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 April 2004
Sendt: 27 April 2006 kl. 18:14 | IP-adresse registreret  

JRGW skrev:

For nu at skære det ud i pap forstil dig 5 personer overværer en ulykke eks. prøv så at spørge dem hver for sig om hvad der skete.Du ville ende med at få 5 svar.Mennesker er ikke ens vi ligger ikke vægt på det samme.

Prøv også at forstille jer 5 skeptikere og 5 der er forskel på netkabler til en blindtest.Der er nok en stor sansynlighed for at de ville holde fast i deres "forudindtagede" mening ellers ville de skulle indrømme at de tog fejl ikke så mange er villig til dette.Dog er det en styrke at ville indrømme dette.

Deri ligger jo ideen med at testen er blindet

100 forsøg. Nogle gange med det ene nogle gange med det andet. Skiftet, eller ikke skiftet, i en pærevælling. Hver gang skal forsøgspersonerne udpege kabel A eller kabel B.

På den måde eliminere man at forsøgspersonerne er forudindtagede. (og de må self. ikke se kablerne)

Kole
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Oktober 2004
Sendt: 27 April 2006 kl. 18:15 | IP-adresse registreret  

Toftdahl skrev:
Skru nu ned for blusset, det er jo ikke noget relevant snak du kommer med, det oser jo lang væk af manglende erfaring og arbejde med emnet.

Jeg arbejder med lyd og musik til dagligt på et professionelt plan, så det er hverken manglende erfaring eller arbejde med emnet det skorter på. Jeg har spillet musik siden jeg var ganske lille, og har iøvrigt et ganske veludviklet spektralgehør. Jeg er fuldt ud istand til at skelne små detaljer i lydbilleder fra hinanden, og samtidigt er jeg også så tilpas erfaren i mit arbejde at jeg ved, hvornår man synes man hører noget, og hvornår man faktisk hører det!

Jeg er ked af at hive dig ud af din drømmeverden, Jørgen, men på samtlige de indspilninger du lytter til, er der blevet brugt standardkabel til strømføring. Det er lige fra guitarforstærkere til konvertere, mixere, strømforsyninger til mikrofoner, preamps og kompressorer.

Ingen, og jeg gentager; INGEN ved sine fulde fem i den professionelle verden kunne finde på, at købe dyre netkabler endsige tilspille samme. Der eksisterer simpelthen ikke en hverken mål- eller hørbar forskel. Det har betydet mere for den samlede musikalske oplevelse, at teknikeren har hostet i kontrolrummet under indspilningen, end at du har købt et dyrt netkabel og spændt foran din CD-afspiller.

Jeg gætter på, at du enten er forhandler af de omtalte kabler eller snotdum. Jeg har ellers ingen andre forklaringer på din uforståelige entusiasme.

Som et klogt hovede skrev tidligere i denne debat, så har kejseren virkelig intet tøj på her!

Til top Vis Kole's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kole Besøg Kole's Websted

Mik112
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 27 April 2006 kl. 18:19 | IP-adresse registreret  

JRGW skrev:

Prøv også at forstille jer 5 skeptikere og 5 der er forskel på netkabler til en blindtest.Der er nok en stor sansynlighed for at de ville holde fast i deres "forudindtagede" mening ellers ville de skulle indrømme at de tog fejl ikke så mange er villig til dette.Dog er det en styrke at ville indrømme dette. 

Det kunne også være at overgange i stik og matrialerne i disse har mere indflydelse end selve kablerne hvem ved. 

Nu mente jeg altså 5 stk. pro objektive personer som mener de KAN høre forskel på netkabler!  Ellers giver det jo ingen mening!!!! Jeg er tilfreds, hvis fire ud af de 5 kan blive enige om hvilket ud af 2 kabler der er bedst - i blindtest, - forstås. Håber jeg har forklaret mig.

Til top Vis Mik112's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mik112

mhansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 27 April 2006 kl. 18:21 | IP-adresse registreret  

OK

Dette bliver mit sidste indlæg i denne debat.

Lydteknikeren har talt. Der er ikke forskel.

Jeg er blevet snydt. Hvor kan man klage.

Til top Vis mhansen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mhansen

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 27 April 2006 kl. 18:31 | IP-adresse registreret  

mhansen skrev:

OK

Jeg har faktisk også haft min gang i et lydstudie i et par år, og har musikere i familien.
Det med at kabler ikke har så høj status, kan jeg godt bekræfte.
Dog er der nogle standarder med at det skal kunne tåles at bøjes, og trædes på.

På de to punkter har mange hifikabler et problem, men det må man så vide når man køber det.

Netkabler er noget helt andet end hifikabler, da det kun skal levere strøm, og ikke komplekse musiksignaler. De komplekse signaler står elektrolytterne i strømforsyningen for.

music 4 all
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Februar 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 27 April 2006 kl. 18:33 | IP-adresse registreret  

også her,skifter mit grej ud med PA imorgen

Til top Vis music 4 all's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af music 4 all

Mik112
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 April 2006 kl. 18:35 | IP-adresse registreret  

mhansen skrev:

OK

Hvorfor klage? du er jo ikke blevet snydt, så hop du bare på igen.

JRGW
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 April 2006 kl. 18:43 | IP-adresse registreret  

Mennesker er forskellige og hørelse er subjektiv.I princippet skulle man lade alle forudtagede meninger ligge kast den overbord og lyt så uden at kigge på tidligere erfaringer.

Men hvem gør det.

Lydteknikkere har vel nok andet at tænke på de skal jo lave et produkt ikke tage stillig til alt for meget teknik og kvaliteten af det ellers mister de nok fokus.

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 27 April 2006 kl. 18:50 | IP-adresse registreret  

JRGW skrev:
Lydteknikkere har vel nok andet at tænke på de skal jo lave et produkt ikke tage stillig til alt for meget teknik og kvaliteten af det ellers mister de nok fokus.

Lydteknikere i pladeproduktion, skal glæde sig over den gode mastering de har lavet, og ikke tænke på at den bliver smadret når den ryger til premastering, og CD-produktion.

De skal slet ikke tænke på hvilke netkabler musikken skal 'spilles på'.

Toftdahl
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Marts 2004
Sendt: 27 April 2006 kl. 18:54 | IP-adresse registreret  

Kole

Nu er der jo ikke nogen der siger at dem i densåkaldte professionelle verden, er ved deres fulde fem - i så fald ville der ikke blive fremstillet / produceret så meget dårligt lyd, som tilfældet er.

Og der er en stor forskel på om man er ude i din såkaldte professionelle verden med PA anlæg elelr i et studie, men tilfældet er jo, at der laves hamrende dårligt lyd begge steder. Der produceres flere dårlige CDer end gode - lydmæssigt. Og skulle det være på scenen er det jo ikke meget bedre. Under ingen omstændigheder kan det sammenlignes, hvad grej angår, med det der anvendes hjemme i stuerne i HiFi sammenhænge.

Kære Kole - dit sprog og din indstilling minder ikke om en professionel i forbindelse med HiFi. Jeg vil ikke forfalde til at udtrykke det reelle, men en ting tør jeg skrive - det professionelle er langt væk fra HiFi verdenen.

Med venlig hilsen

Jørgen Toftdahl

Til top Vis Toftdahl's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Toftdahl

JRGW
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 April 2006 kl. 19:12 | IP-adresse registreret  

Ja hvad betyder begrebet HiFi egentlig prøv lige at kigge på det.

Hvordan man så opnår det,det er et godt spørgsmål. 

Kole
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Oktober 2004
Sendt: 27 April 2006 kl. 19:20 | IP-adresse registreret  

Jeg arbejder både live og i studiet, og hvad sidstnævnte angår, er jeg fuldt bevidst om vigtigheden af gode konvertere og en ren signalvej.

Men det er omsonst at tro, at et signal - lad os sige en elguitar - først har vandret gennem pickup'er, gennem guitarkabel, gennem en gammel guitarforstærker (med helt almindeligt netkabel), gennem en billig mikrofon (en Shure SM57 er en af de mest brugte mikrofoner til guitaroptagelse. Ikke min foretrukne, men alligevel mest brugte) til 800 kr, gennem en preamp, gennem en converter (to sidstnævnte forhåbentlig af høj kvalitet), gennem endnu en converter, gennem en mixer, gennem en EQ og muligvis gennem en kompressor, gennem endnu en kompressor, gennem en converter mere (den sidste i mixfasen), ud af en converter (til mastering) ind i en EQ, en kompressor, muligvis flere af disse, gennem ENDNU en converter og til slut ned på CD, skulle kunne gavne af en tilspilning af netkablet.

INGEN af disse mange apparater har været tilsluttet lysnettet med netkabler til over 100 kr, og det er ligemeget om det er et kæmpestort amerikansk studie, eller et hvilket som helst hjemme/projektstudie.

Wake up to reality, kære venner!

Til top Vis Kole's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kole Besøg Kole's Websted

Henrik300
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Februar 2004
Sendt: 27 April 2006 kl. 19:25 | IP-adresse registreret  

JRGW skrev:

Det var nu en skam at skeptikerne ikke kunne høre på det gamle indstallationskabel og så efter de blev lagt dobbelt.Det gav nu en del.Så oven i købet Harald Nyborg kabel til i hifi sammenhæng småpenge.

Der er forskel på mennesker sanser og også måden vi oplever på.Ifølge tyske Audio lytter vi forskelligt, eller der er flere typer lyttere.

Til Henrik300 du må faktisk sætte op til 21A sikringer i ved et 2,5kv kabel ifølge Svend P.Så måske skulle du overveje 16A som er alm. ved normale sikringer. Det er her det går galt ifølge min elektrikker da der efter dette kabel kommer et 1,5 kvadrat kabel på som der tidligere blev anbefalet.

Spenser har du overværet et NO kabeldemo ellers prøv det om du bliver klogere ved jeg ikke men sjovt er det da.

Der er en anden væsentlig ting som næsten totalt overses hvis der er forskel er det så i gunstig retning eller negativt.Det med forståelsen kniber, jeg vil ikke hævde at jeg har tjek på det og en del andre har sikkert heller ikke.

Lad os bare leje med tanken om stor forståelse for tingene hvis det var tilfældet hvorfor skifter mange herinde så meget udstyr.

JRGW
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 April 2006 kl. 19:32 | IP-adresse registreret  

Ja det er lige netop dette med virkligheden hvordan man opnår dette.HiFi er noget tilnærmet det er ikke 100% troværdig og kan vel aldrig blive dette.

Der er ikke økonomi i at forøge kvaliteten i indspilningsfasen eks. uanset hvad vi tror og reklamen fortæller os er det gennemsnitlige produkter vi får i de fleste tilfælde.Profit er det som verden drejer sig om sådan er det uanset om vi kan lide det eller ej.

Mik112
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 April 2006 kl. 19:33 | IP-adresse registreret  

Kole skrev:

Jeg arbejder både live og i studiet, og hvad sidstnævnte angår, er jeg fuldt bevidst om vigtigheden af gode konvertere og en ren signalvej.

Men det er omsonst at tro, at et signal - lad os sige en elguitar - først har vandret gennem pickup'er, gennem guitarkabel, gennem en gammel guitarforstærker (med helt almindeligt netkabel), gennem en billig mikrofon (en Shure SM57 er en af de mest brugte mikrofoner til guitaroptagelse. Ikke min foretrukne, men alligevel mest brugte) til 800 kr, gennem en preamp, gennem en converter (to sidstnævnte forhåbentlig af høj kvalitet), gennem endnu en converter, gennem en mixer, gennem en EQ og muligvis gennem en kompressor, gennem endnu en kompressor, gennem en converter mere (den sidste i mixfasen), ud af en converter (til mastering) ind i en EQ, en kompressor, muligvis flere af disse, gennem ENDNU en converter og til slut ned på CD, skulle kunne gavne af en tilspilning af netkablet.

INGEN af disse mange apparater har været tilsluttet lysnettet med netkabler til over 100 kr, og det er ligemeget om det er et kæmpestort amerikansk studie, eller et hvilket som helst hjemme/projektstudie.

Nemlig mester, men jeg tror næppe at selv vækkelsesprædikanter eller profeters skæg hjælper her   Men en "fed hobby" må det være, at sidde der og skifte kabler;-)

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 27 April 2006 kl. 19:33 | IP-adresse registreret  

Kole skrev:

Faktisk bruger mange 'hifi-freaks' lyden af fodtrin på våde brosten, hundeglammen, fuglekvidder osv. til at vurdere deres anlæg med, og godkende det til musikbrug.

Lyden af et vækkeur er nok lige voldsomt nok.

<< Forrige Side af 44 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes