Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 04:42   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: DLP’erne kommer! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 7
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
sjyden
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Januar 2005
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Sendt: 27 August 2006 kl. 21:37 | IP-adresse registreret  

Er der nogen der ved hvornår Optoma HD70 kan ses købes i butikkerne eller er der ikke kommet en dato endnu.

hilsen claus

Til top Vis sjyden's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sjyden

Primeradk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 27 August 2006 kl. 22:30 | IP-adresse registreret  

Går selv og kigger på skærm for tiden, og da jeg var inde i lyd butikken i lørdags for at se hvad de havde sagde han, at jeg da skulle have en projekter. Jeg dsagde nej da de var dyrer, man kan ikke se tv osv på den.

Det overbeviste han mig om ikke er et problem, og jeg skulle komme igen i denne uge og se. Hvad er jeres erfaring med Projekter istedet for tv? Kan man og vil det også virke i dag timerne uden at skulle mørklægge hele stuen?

\René

Til top Vis Primeradk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Primeradk

perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 27 August 2006 kl. 23:47 | IP-adresse registreret  

Primeradk skrev:

Hvad er jeres erfaring med Projekter istedet for tv? Kan man og vil det også virke i dag timerne uden at skulle mørklægge hele stuen?

Jeg har i et par år brugt min projektor som TV. Jeg har i øjeblikket en Optoma HD72i.

Her er mine erfaringer: 

Det er vigtigt at billedet ikke bliver for stort. Ikke alle TV-udsendelser er i lige god kvalitet, så lærredet skal ikke være ligeså stort, som hvis projektoren kun bruges til at vise DVD-film. En betragtningsafstand på omkring 2 gange billedets bredde mener jeg er passende.

Det er meget vigtigt at fodre projektoren med et godt signal. Analogt kabel-TV er alt for ringe. Jeg har selv en HDTV satellit receiver, med tilhørende parabol. Udover dette har jeg en almindelig antenne for at modtage TV-2. Jeg bruger en S-VHS video som tuner, til at modtage TV-2. Man kan naturligtvis også modtage TV2 digitalt med en DVB-T-reciever. Satellit receiveren kan selvfølgeligt tilsluttes direkte til projektoren. Selv med godt modtage udstyr, er der udsendelser, som ser meget ringe ud på en projektor. For eksempel er alle TV-3s egenproduktioner helt forfærdelige   Disse udsendelser ville helt sikkert se bedre ud på et TV. Omvendt er mange andre udsendelser, i særdeleshed film, sport samt dokumentarudsendelser, af en rigtig god kvalitet, som nærmer sig DVD-niveau når det går godt. HDTV på en HD-ready projektor af god kvalitet kan ikke beskrives - det skal simpelthen opleves!

Det er nødvendigt at kunne mørklægge sin stue, så man kan bruge projektoren i dagtimerne. Selv har jeg monteret Tupplur rullegardiner fra Ikea, og dem kan jeg anbefale. De er billige, lette at montere, og virker efter hensigten.

Hvorvidt man kan bruge sin projektor som TV, afhænger nok lidt af hvem man er, og af ens TV-vaner. Man skal huske på, at det er mere bøvlet at skulle mærklægge rummet hvergang man vil se TV. Selve opsætningen og den daglige brug er også mere besværlig. Og nogle udsendelser ser meget ringe ud, når de bliver blæst op i stor størrelse. Jeg ser mest film, dokumentarprogrammer og formel-1 m.v.  og på disse udsendelser er kvaliteten for det meste OK.

Alt i alt synes jeg det er kanon at bruge projektoren som TV, og uanset hvad man hører rundt omkring, så er størrelsen altså vigtig .  Hver gang jeg ser TV er det som at være i biografen, og jeg vender helt sikkert aldrig tilbage til et "almindeligt" TV igen.

Gerdes
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 April 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 28 August 2006 kl. 18:33 | IP-adresse registreret  

Gerdes skrev:

EDIT: nu skal denne projektor tråd ikke tage en drejning om DVD-afspillere . (men det er jo selvfølgelig dit arbejde, hehe)

Tilbage på sporet. For dem der har interessen er her en omtale af Sim2 HT-3000 (single chip DLP 1080P).

sjyden
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Januar 2005
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 29 August 2006 kl. 17:28 | IP-adresse registreret  

nye modeller fra Mitsubishi

Mitsubishi  HC1100 er måske et alternativ til en Z4 eller en optoma hd70som jeg tænker på at købe.

Mitsubishi HC3100 til ca ca. €2290

- System: 1280x768(DarkChip3TM) 

- Resolution: 1280*768

- ANSI Lumens: 1000

- Contrast: 4500:1

- Lamp: 200w

- Lens (f, mm): 23 ~27.6

- Keystone: Yes

- Fan noise: 25dbA (Low mode)

- Color Wheel: 5x / 4x

Mitsubishi HC1100 ca. €1499

- System:  1280x720(DarkChip2TM) 

- Resolution:  1280x720

- ANSI Lumens: 1000

- Contrast: 3000:1

- Lamp: 200w

- Lens (f, mm): 23 ~27.6

- Keystone: Yes

- Fan noise: 25dbA (Low mode)

- Color Wheel:  4x

hilsen claus

Til top Vis sjyden's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sjyden

keyvan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Maj 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 29 August 2006 kl. 18:19 | IP-adresse registreret  

sjyden (Claus):

Jeg er næsten så godt som holdt op med at tage fabrikanternes oplysninger om deres produkter seriøs.

Jeg ved ikke hvordan de måler disse oplysninger, men jeg er af den opfattelse at nogen produkter ikke kan præstere det producenterne oplyser.

Gør dig selv en fortjeneste at tage de oplysninger kun som vejledende og ikke andet.

Til top Vis keyvan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af keyvan

Gerdes
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 September 2006 kl. 09:56 | IP-adresse registreret  

Otto, TC skrev:

SPH710 er af samme årsag ikke en prismæssigt billig løsning - du rykker hurtigt 20-25k afsted til en scaler,

jahh og så lige 12K til en no-nonsens SDI player .

Skal/bør SPH710 i øvrigt (ISF)kalibreres eller er den som den skal være out-of-the-box?

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 03 September 2006 kl. 10:20 | IP-adresse registreret  

Gerdes skrev:

Skal/bør SPH710 i øvrigt (ISF)kalibreres eller er den som den skal være out-of-the-box?

Både og, kan man sige - den er meget tæt på lige ud af kassen, men omvendt så er den så god, og dens styrke ligger i dens præcision i forhold til standarderne, at selv meget små justeringer virker meget voldsomme. Jeg var faktisk meget skuffet lige ud af kassen, indtil jeg justerede lidt på brightness som var en del forkert (i scaleren, ikke i projektoren). Jeg har _aldrig_ set en lidt forkert brightness setting medføre _så_ stor degradering af billedkvaliteten i forhold til det optimale, det overraskede mig noget. Så jeg vil sige det sådan, at der skal ikke justeres ret meget - men det er meget væsentligt at dét der bliver justeret, bliver gjort rigtigt!

Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 03 September 2006 kl. 10:22 | IP-adresse registreret  

Iøvrigt er du oppe i et samlet system i en prisklasse hvor næsten en hvilken som helst forbedring er 2000,- værd! I dette prisleje vil jeg påstå at det er en stor fejltagelse at springe en kalibrering over, også selv om man mener at man selv er meget dygtig. Jeg springer heller ikke selv kalibreringen over når jeg sætter udstyret op i stuen - jeg er bare priviligeret af at kunne gøre det selv...

Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

Gerdes
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 September 2006 kl. 20:02 | IP-adresse registreret  

Otto, TC skrev:

Iøvrigt er du oppe i et samlet system i en prisklasse hvor næsten en hvilken som helst forbedring er 2000,- værd! I dette prisleje vil jeg påstå at det er en stor fejltagelse at springe en kalibrering over, også selv om man mener at man selv er meget dygtig. Jeg springer heller ikke selv kalibreringen over når jeg sætter udstyret op i stuen - jeg er bare priviligeret af at kunne gøre det selv...

Nu var det heller ikke forbi jeg ville spare de sidste basseører , nu tegnebogen er oppe af lommen. Det er mere interesse for produktet, nu Joe Kane er involveret. Det kunne i teorien have betydet, at projektoren er top-nice kalibreret fra start af.

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 04 September 2006 kl. 23:24 | IP-adresse registreret  

Gerdes skrev:

Nu var det heller ikke forbi jeg ville spare de sidste basseører , nu tegnebogen er oppe af lommen. Det er mere interesse for produktet, nu Joe Kane er involveret. Det kunne i teorien have betydet, at projektoren er top-nice kalibreret fra start af.

Det er den sådan set også, i forhold til hvad man normalt forventer. Men der vil altid være noget serie-udsving, og eftersom Joe Kane har den holdning at kalibrering hos kunden vil være nødvendig under alle omstændigheder, specielt på en projektor hvor der skal tages højde for lysforhold, lærred osv, så er der ingen grund til at bruge kroner i produktionen til at perfektionere ydelsen out-of-the-box - da dette ifølge Joe Kane alligevel aldrig kan blive godt nok. Derfor vil du formentligt aldrig se Joe Kane udvikle et produkt med det formål at levere en out-of-the-box kvalitet der skal gøre kalibrering overflødig.

Et ISF "valgsprog": Det er nemt at kalibrere et apparat der er godt designet. Det er til gengæld svært at designe et apparat så det er nemt at kalibrere. Men det er umuligt at designe et apparat der ikke har behov for kalibrering.

Kalibrering markedsføres oftest på at kalibreringens formål er at rette op på tv'ets mangelfuldhed - dette er sådan set også rigtigt i praksis, men hvis vi tager et teoretisk udgangspunkt og siger: Hvordan designer vi det ultimative tv, det perfekte tv der leverer den bedst mulige billedkvalitet? Det gør man ved at tage udgangspunkt i at det teoretisk perfekte billede indebærer at tv'et kalibreres efter kilde og rum. Derfor er det absolut mest væsentlige ved designet af "det ultimative tv", at det er nemt at kalibrere til korrekt gengivelse. Hvis man forsøger at overfløddiggøre kalibreringen, så har man allerede tabt.

Agent Cooper
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2004
Sendt: 05 September 2006 kl. 10:29 | IP-adresse registreret  

perejvind skrev:
...Det er vigtigt at billedet ikke bliver for stort. Ikke alle TV-udsendelser er i lige god kvalitet, så lærredet skal ikke være ligeså stort, som hvis projektoren kun bruges til at vise DVD-film. En betragtningsafstand på omkring 2 gange billedets bredde mener jeg er passende...

Enig i alle dine bemærkninger - desuden er motoriseret zoom din bedste ven når du ser tv på projektor. Det hjælper gevaldigt på billedkvaliteten at kunne gøre billedet 30% mindre uden det store besvær.  

Ang. Samsung H710, så bør man nok lige tjekke specielt den strøm af nye 1920*1080 maskiner der er på vej før man brænder 40K af på en 1280*720 native projektor (plus evt. en mindre formue på en scaler osv.). Man kan nok få Sonys VW50 og Mitsubishis HC5000 til ca. samme pris på danske plader. Nu er opløsning ikke alt (siger jeg før Otto kan nå at gøre det  ), men lur mig om ikke mange lykkelige H710 ejeere får lyst til at udskifte deres glimrende maskine indenfor det næste år til en 1080'er og så vil de penge være stærkt savnet.  

Til top Vis Agent Cooper's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Agent Cooper Besøg Agent Cooper's Websted

Gerdes
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Februar 2007 kl. 21:39 | IP-adresse registreret  

Otto, TC skrev:

Joe Kane har lovet en 1080P Samsung, som jeg håber er ved at være klar (men jeg ved det ikke),

Noget nyt om den?

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 05 Februar 2007 kl. 11:31 | IP-adresse registreret  

Gerdes skrev:
Otto, TC skrev:

Joe Kane har lovet en 1080P Samsung, som jeg håber er ved at være klar (men jeg ved det ikke),

Noget nyt om den?

Nix, jeg havde fået den opfattelse at den blev vist på CES, men det gjorde den ikke, så det bliver nok ikke foreløbig.

perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 05 Februar 2007 kl. 19:49 | IP-adresse registreret  

perejvind skrev:
Ved du om det på nogen måde er muligt, at indstille farvemætningen (saturation) når man bruger HDMI eller DVI-D indgangen? Jeg har forbundet projektoren med et HDMI-kabell fra min HDTV sat-receiver, og så er det lidt surt ikke at kunne styre farverne, eftersom nogle TV-udseendelser er "helt ved siden af" med hensyn til farvemætning. Af den grund har jeg også trukket et component kabel, men HDMI er lige en tand "renere".

Otto, TC skrev:

perejvind skrev:
Ja, det er da et godt bud. Hvordan ser jeg hvilken spermware version jeg har? Jeg har pløjet igennem alle menuerne uden at kunne finde noget.

[QUOTE=Otto, TC]

Jeg har fat i importøren, jeg vender lige tilbage når jeg ved noget.

Til information kan jeg oplyse følgende: Min forhandler har oplyst mig at det ikke er muligt selv at opgradere firmwaren på Optoma HD72i. Projektoren skal sendes til England, og det vil vare ca. 3 uger. Det bliver nok i min næste ferie, når jeg alligevel ikke skal bruge den.

Jeg synes det er bøvlet at projektoren skal sendes ind. Jeg misunder Infocus-ejere som jo selv kan opgradere firmwaren. Det tager kun 3 minutter istedet for 3 uger

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 7
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes