| Forfatter |
|
Eeyore Forum Bruger

Bruger siden: 23 September 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 357
|
| Sendt: 21 August 2006 kl. 07:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Otto:
Hvis man ønsker et stort billed og ikke har højt til loftet, er det en ulempe med stort offset, da underkanten af billedet så kommer alt for tæt på gulvet. Det kan så diskuteres, om billedet er for stort, men det er en anden sag.
|
| Til top |
|
| |
mikkelp Forum Bruger

Bruger siden: 13 Maj 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 460
|
| Sendt: 21 August 2006 kl. 15:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Otto: Nu er 710AE'eren jo nok også mere end dobblet så dyr som HD72i'eren eller hvordan?
Vh, Mikkel
|
| Til top |
|
| |
Gerdes Forum Bruger

Bruger siden: 10 April 2004 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 1408
|
| Sendt: 21 August 2006 kl. 16:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
mikkelp skrev:
Nu er 710AE'eren jo nok også mere end dobblet så dyr som HD72i'eren eller hvordan?
|
|
|
710AE står til 40k vejledende. Siden Otto bruger penge på den, at den sikkert også mindst det værd.
__________________ Kompromisser er for kvinder, børn og politikkere. Ikke for hjemmebif-entusiaster.
|
| Til top |
|
| |
TapeConnection Lukket konto

Lukket efter brugers ønske!
Bruger siden: 30 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4163
|
| Sendt: 21 August 2006 kl. 20:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
wrong skrev:
|
Hej Otto. Har du nogen ca. pris på Optoma HD81 og Samsung SPH710?
MVH WRONG
|
|
|
40K for Samsungen, Optoma'en er vist ikke endeligt prissat i DK endnu, men i omegnen af 50k vil jeg tro (plus/minus...) __________________ Mvh. TC
www.tapeconnection.dk
Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
|
| Til top |
|
| |
wrong Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2003 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 3644
|
| Sendt: 21 August 2006 kl. 20:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Otto, TC skrev:
wrong skrev:
|
Hej Otto. Har du nogen ca. pris på Optoma HD81 og Samsung SPH710?
MVH WRONG
|
|
|
40K for Samsungen, Optoma'en er vist ikke endeligt prissat i DK endnu, men i omegnen af 50k vil jeg tro (plus/minus...)
|
|
|
Jeg har været inde på projectorcnetral og researchet på samsungen. På papirne ser den ikke voldsom imponernede ud. Har du set den i aktion?
MVH WRONG __________________ Vinyl er hyl!
Skateboarding kicks ass...
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 21 August 2006 kl. 21:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Gerdes skrev:
Hvad kan denne Joe Kane udviklet projektor så i praksis? . Har luret på den, men ved intet .
|
|
|
Den kan sparke seriøst mås kan den... Jeg har langet en del ud efter Samsung's fladskærme for at deres specifikationer er meget boostede i forhold til ydelsen i praksis, men projektoren er stik modsat. Man skulle ikke tro at den kom fra samme firma - og reelt har de to afdelinger i firmaet nok heller ikke ret meget med hinanden at gøre. Kontrasten er opgivet relativt lavt, men i praksis er den mærkbart bedre end HD72 (som er opgivet til det dobbelte). Lysstyrken er kun opgivet til 700 ansi, mod vistnok 1300 på Optoma'en - men justeret til bedst mulig farvegengivelse er lysstyrken næsten dobbelt-op af Optoma'en - uden at det går ud over sort-niveauet. Dér hvor den rykker er den generelle oplevelse af billedet i praksis. Det er dybt fascinerende at se et billede der er så korrekt. Det skriger nærmest ud af lærredet at billedet er præcist som producenten (af kildematerialet) havde tænkt sig. Det virker bare _rigtigt_. Alt andet ser bare helt forkert ud. Jeg vil opfordre enhver der vil påstå at billedkvalitet er en smagssag til at se denne projektor. Billedkvalitet er kun en smagssag så længe det er en diskussion om hvilke dårligdomme man helst vil finde sig i.
Det sjove er at fordi billedet vises fuldstændigt korrekt, både hvad angår farvebalance, grundfarver og gamma, så får man billedet leveret fuldstændigt råt for usødet - man ser lige præcist dét der er i kilden, hverken mere eller mindre, uden nogen forsøg på at forbedre en dårlig kilde. Men det sjove er at det _netop_ gør at det slet ikke er noget problem at blæse en almindelig analog modtagelse af en vold-komprimeret Discovery eller sågar TV3 udsendelse op i 84 tommer. Jo, man ser da begrænsningerne i kilden, men i stedet for at ligne noget der er løgn, så ligner det et _godt_ billede med nogle begrænsninger. Jeg har faktisk ikke set så meget DVD eller HDTV på den, jeg har bare brugt den som TV i en uges tid, og jeg er konstant imponeret over hvordan den som den mest naturlige ting i verden gengiver _alle_ udsendelser på en måde hvor det bare virker helt åbenlyst at "sådan skal dét selvfølgelig se ud. Vildt fascinerende. Selvfølgelig er der ting der kan gøres bedre, de grundlæggende egenskaber ved en DLP-chip kan selv Joe Kane ikke ændre på, men der er ingen tvivl om at den minutiøse jagt på korrekt gengivelse er den rigtige vej at gå. Så kan jeg godt finde mig i at den er fysisk stor, og støjer en anelse mere end de bedste. Og at den ikke helt har en VW100's rene, rolige og "filmiske" look.
Det skal siges at analog signalbehandling og skalering ikke er imponerende, så dét med gode kontra dårlige udsendelser forudsætter at man håndterer de-interlacing/skalering eksternt, ellers sætter signalbehandlingen en dæmper på fornøjelsen. __________________ Mvh. TC
www.tapeconnection.dk
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 21 August 2006 kl. 21:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Eeyore skrev:
|
Otto:
Hvis man ønsker et stort billed og ikke har højt til loftet, er det en ulempe med stort offset, da underkanten af billedet så kommer alt for tæt på gulvet. Det kan så diskuteres, om billedet er for stort, men det er en anden sag.
|
|
|
Jeg ville bare lige påpege dét at mange netop hænger billedet for højt. Langt størstedelen af mine kunder har billedstørrelser på 180-210 cm i bredden, og så skal der være rimeligt lavloftet for at offset'et ikke passer. __________________ Mvh. TC
www.tapeconnection.dk
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 21 August 2006 kl. 21:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
mikkelp skrev:
|
Otto: Nu er 710AE'eren jo nok også mere end dobblet så dyr som HD72i'eren eller hvordan?
|
|
|
Jo jo, det er slet ikke konkurrenter. Sammenligningen er kun interessant fordi _specifikationerne_ på HD72 er bedre (bortset fra farvehjulet). Det er på ingen måde en kritik af Optoma'en, jeg mener stadig det er et af de absolut bedste valg i sin prisklasse. Det er bare interessant at en projektor til dobbelt pris er _så_ meget bedre, i lyset af hvor tæt de er på hinanden konstruktionsmæssigt. __________________ Mvh. TC
www.tapeconnection.dk
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 21 August 2006 kl. 21:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
wrong skrev:
| Jeg har været inde på projectorcnetral og researchet på samsungen. På papirne ser den ikke voldsom imponernede ud. Har du set den i aktion? |
|
|
Jeg har den stående i stuen (da vores demo-rum stadig er under ombygning, kan vi "desværre" ikke rigtigt bruge den i butikken), og jeg har bestilt én til mig selv. Specifikationerne vil helt sikkert gøre at den bliver undervurderet, men som jeg argumenterer for ovenfor, så er det ganske simpelt fordi specs'ene for en gangs skyld ikke er boostede. Andre projektorer kan levere meget lys og/eller høj kontrast hvis man ofrer farvegengivelsen, men Samsung'en gør det _samtidig_ med at farvegengivelsen er noget nær det bedste jeg har set. Kort sagt: Dét der gør den god, er at Joe Kane har sørget for at alle de faktorer som du IKKE lige kan læse dig til i specifikationerne, er udført korrekt. Netop de faktorer som stort set alle andre nedprioriterer, fordi det sælger bedre at fokusere på de faktorer som giver bedre specs. __________________ Mvh. TC
www.tapeconnection.dk
|
| Til top |
|
| |
wrong Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2003 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 3644
|
| Sendt: 21 August 2006 kl. 21:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Otto, TC skrev:
wrong skrev:
| Jeg har været inde på projectorcnetral og researchet på samsungen. På papirne ser den ikke voldsom imponernede ud. Har du set den i aktion? |
|
|
Jeg har den stående i stuen (da vores demo-rum stadig er under ombygning, kan vi "desværre" ikke rigtigt bruge den i butikken), og jeg har bestilt én til mig selv. Specifikationerne vil helt sikkert gøre at den bliver undervurderet, men som jeg argumenterer for ovenfor, så er det ganske simpelt fordi specs'ene for en gangs skyld ikke er boostede. Andre projektorer kan levere meget lys og/eller høj kontrast hvis man ofrer farvegengivelsen, men Samsung'en gør det _samtidig_ med at farvegengivelsen er noget nær det bedste jeg har set. Kort sagt: Dét der gør den god, er at Joe Kane har sørget for at alle de faktorer som du IKKE lige kan læse dig til i specifikationerne, er udført korrekt. Netop de faktorer som stort set alle andre nedprioriterer, fordi det sælger bedre at fokusere på de faktorer som giver bedre specs.
|
|
|
Javeljasånå . Det lyder jo spændende må jeg sige. Det vil sige samsungen ryger i jeres demorum når det engang bliver færdigt? Får i også Optoma HD81? Det kunne være fedt at se de to maskiner mod hinanden. Specielt den sperate scaler til optomaen lyder spændende syntes jeg.
Bruger du foøvrigt en scaler til samsungen eller "bare" den indbyggede?
MVH WRONG __________________ Vinyl er hyl!
Skateboarding kicks ass...
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 21 August 2006 kl. 22:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
wrong skrev:
Javeljasånå . Det lyder jo spændende må jeg sige. Det vil sige samsungen ryger i jeres demorum når det engang bliver færdigt? Får i også Optoma HD81? Det kunne være fedt at se de to maskiner mod hinanden. Specielt den sperate scaler til optomaen lyder spændende syntes jeg. |
|
|
Det er planen at fremvise begge, ja. Og ja, det er en yderst interessant match-up - high-tech teknik i almindelig udførelse, vs. almindelig teknik i kick-ass udførelse. Det skal nok dele vandene... ;-)
wrong skrev:
| Bruger du foøvrigt en scaler til samsungen eller "bare" den indbyggede?
|
|
|
Jeg bruger en DVDO VP30. Scaleren i Samsung'en er forældet, den _skal_ fodres med et top-notch 720P signal for at rykke. HD81 vil til gengæld blive leveret med en scaler af en helt anden klasse, men sikkert ikke med Joe Kane's attention to detail når det gælder farve-dekodning, gamma tracking, grundfarver og farvebalance. Og så en generel frihed for "fnidder" - ingen edge enhancement eller andre billedbehandlings-artifacts af nogen art. SPH710 er af samme årsag ikke en prismæssigt billig løsning - du rykker hurtigt 20-25k afsted til en scaler, du opdager pludselig om din DVD er god nok så den står måske også for udskiftning, og skal projektoren udnyttes optimalt skal lærredet heller ikke være helt tilfældigt. Som jeg har sagt før: Jo tættere man kommer på det korrekte, jo mindre skal afvigelserne være for at være tydelige. SPH710 (og andre fra Joe Kane's hånd) bør betragtes som "reference" modeller - det er dét her der er rigtigt. Andre projektorer bør vurderes med dette som udgangspunkt, og vil man vide noget om hvordan andet udstyr opfører sig, så bør man bruge en projektor som denne at bedømme det på. Set i relation til prisen selvfølgelig, jeg vil ikke påstå at der ikke findes andet udstyr der kan det samme eller bedre - Barco er nok et godt bud i dén henseende - men i dette prisleje kan jeg ikke få øje på andet der skulle gøre det lige så korrekt som Samsung'en. __________________ Mvh. TC
www.tapeconnection.dk
|
| Til top |
|
| |
sjyden Forum Bruger

Bruger siden: 03 Januar 2005 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 73
|
| Sendt: 22 August 2006 kl. 00:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Otto
kommer der også andre projektor op i jeres demo rum til under eller omkring 12000kr igen måske en dlp til prisen.
hilsen claus
|
| Til top |
|
| |
Gerdes Forum Bruger

|
| Sendt: 22 August 2006 kl. 07:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Otto, TC skrev:
Det skal siges at analog signalbehandling og
skalering ikke er imponerende, så dét med gode kontra dårlige
udsendelser forudsætter at man håndterer de-interlacing/skalering
eksternt, ellers sætter signalbehandlingen en dæmper på fornøjelsen. |
|
|
Med andre ord, så har Joe Kane fået en fed hyre og der er derfor ikke råd til ordentlig videobehandling?
__________________ Kompromisser er for kvinder, børn og politikkere. Ikke for hjemmebif-entusiaster.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 22 August 2006 kl. 10:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Gerdes skrev:
Med andre ord, så har Joe Kane fået en fed hyre og der er derfor ikke råd til ordentlig videobehandling? 
|
|
|
Hehe, det kan man jo tolke som man vil... Det er formentligt et helt bevidst valg fra Joe Kane's side at bruge pengene dér hvor det nytter - når digitalt input er bedst uanset hvor mange penge du propper i den analoge signalbehandling, hvorfor så overhovedet gøre det? Hvis man køber en projektor i denne klasse, så må man formode at man er i stand til at levere et ordentligt signal til den - ellers har du jo ikke noget at bruge så god en projektor til alligevel... Jeg synes i hvert fald det er en meget fornuftig prioritering. __________________ Mvh. TC
www.tapeconnection.dk
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 22 August 2006 kl. 10:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
sjyden skrev:
|
kommer der også andre projektor op i jeres demo rum til under eller omkring 12000kr igen måske en dlp til prisen.
|
|
|
Ja, den nye Optoma HD70 f.eks. Men mht. "kommer op" - de kan jo ikke være der alle sammen på én gang, vi viser dét frem man gerne vil se (og som vi har stående, selvfølgelig...). Vores demo-rum er ikke en fast installation. __________________ Mvh. TC
www.tapeconnection.dk
|
| Til top |
|
| |
Gerdes Forum Bruger

|
| Sendt: 22 August 2006 kl. 16:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Otto, TC skrev:
|
Hehe, det kan man jo tolke som man vil... Det er formentligt et helt
bevidst valg fra Joe Kane's side at bruge pengene dér hvor det nytter -
når digitalt input er bedst uanset hvor mange penge du propper i den
analoge signalbehandling, hvorfor så overhovedet gøre det? Hvis man
køber en projektor i denne klasse, så må man formode at man er i stand
til at levere et ordentligt signal til den - ellers har du jo ikke
noget at bruge så god en projektor til alligevel... Jeg synes i hvert
fald det er en meget fornuftig prioritering. |
|
|
Jeg er enig i den prioritering  . Det er bare ikke så ofte det sker.
Nu mangler vi så bare en "no nonsens" DVD-afspiller med suverænt
løbeværk og ditto mpeg-dekoder, uden unødvendig analogdel etc. og med
SDI-udgang. Anyone?
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 22 August 2006 kl. 17:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Gerdes skrev:
Nu mangler vi så bare en "no nonsens" DVD-afspiller med suverænt løbeværk og ditto mpeg-dekoder, uden unødvendig analogdel etc. og med SDI-udgang. Anyone?
|
|
|
http://www.cinemateq.de/index.php?content=d_2_1_1_1_0
Om den så er så god som der lægges op til i praksis, det ved jeg ikke... Men ellers er en DV 989 med SDI-mod et populært valg... __________________ Mvh. TC
www.tapeconnection.dk
|
| Til top |
|
| |
Gerdes Forum Bruger

|
| Sendt: 22 August 2006 kl. 18:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Otto, TC skrev:
| Om den så er så god som der lægges op til i praksis,
det ved jeg ikke... Men ellers er en DV 989 med SDI-mod et populært
valg... |
|
|
DV 989 er for dyr. Det er uden tvivl en lækker maskine, men man betaler
for "for meget", som man ikke har brug for. God analogdel etc. Kunne
også SDI-mod min Marantz DV9500. Men igen en lækker og dyr maskine "der
kan for meget".
|
| Til top |
|
| |
jdg1 Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3792
|
| Sendt: 22 August 2006 kl. 18:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Gerdes skrev:
Otto, TC skrev:
| Om den så er så god som der lægges op til i praksis, det ved jeg ikke... Men ellers er en DV 989 med SDI-mod et populært valg... |
|
|
DV 989 er for dyr. Det er uden tvivl en lækker maskine, men man betaler for "for meget", som man ikke har brug for. God analogdel etc. Kunne også SDI-mod min Marantz DV9500. Men igen en lækker og dyr maskine "der kan for meget".
|
|
|
Prøv evt. en (brugt) Denon DVD A11, 3900 eller 2900.
|
| Til top |
|
| |
Gerdes Forum Bruger

|
| Sendt: 22 August 2006 kl. 18:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
jdg1 skrev:
|
Prøv evt. en (brugt) Denon DVD A11, 3900 eller 2900. |
|
|
Er på jagt  . Har også set en "billig" Denon DVD A1. Men er der ikke noget med den lider af chroma bug?
EDIT: nu skal denne projektor tråd ikke tage en drejning om DVD-afspillere  . (men det er jo selvfølgelig dit arbejde, hehe)
|
| Til top |
|
| |