Emne: Højeste KL.A opgivelser ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
Kurt von Kubik Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 5656
|
| Sendt: 19 Februar 2006 kl. 17:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dejen skrev:
|
Nu har jeg ikke stiftet bekendtskab med et utal af klasse-A-børger - men ejer selv en Audia Flight 100 klasse-A effekt.
http://www.audia.it/pages/e/index.html
Den ser på papiret - og i virkeligheden - ud som om den er overordentlig veldimensioneret, når man tager opgivelsen på 100W/8 ohm i betragtning.
Jeg har i al fald set ML, Pass. Gamut effekter med watt-opgivelser i det 2-3-4 dobbelte niveau, der ikke lignede den tank, min Audia ser ud som - ikke i virkeligheden og ikke på papiret i forhold til strømforsyning og lytkapacitet.
Om den kun er dimensioneret på grænsen af det forsvarlige til en 100 watts klasse-A-amp ved jeg ikke - men for det ukyndige øje (og øre) virker det bestemt ikke sådan.
MVH |
|
|
Hejsa Dejen! Din Adia er lidt speciel, eftersom den anvender IGBT udgangstrin. IGBT = Insulated gate bipolar transistor som er en slags krydsning mellem Bipolare transistorer og så FETs. Ikke desto mindre skal den selvfølgelig have ægte klasse A bias, for a være en ren klasse A amp. Jeg har faktisk hørt sådan en børge hos Troels engang, men alting var mig for ukendt til, at jeg lige kune pinpointe, hvad det var den sagde. Men flot er den, og så er den enormt stor, faktisk næsten 1/2 så stor som min Gravity
|
| Til top |
|
| |
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
Bruger siden: 02 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3096
|
| Sendt: 19 Februar 2006 kl. 19:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hurtig skrev:
| Janils..... Du har ret i, at klasse-A ikke nødvendigvis er en kvalitetsbetegnelse. Men på den anden side.... Prøv at sammenligne alle verdens klasse-A forstærkere med alle verdens klasse-AB forstærkere. Så tror jeg du ser en tendens mod klasse-A.
Som udgangspunkt kan en klasse-AB og en klasse-A forstærker være baseret på 100% samme konstruktion. Kredsløbet kan være præcist det samme. Forskellen er bare, at hvis man justerer den op i klasse-A, så skal ALT være totalt overdimensioneret. Ellers smelter den! En stor del af lydgevinsten ved klasse-A henter man nok her. Jeg vil mene, at min 99% af alle de klasse-A forstærkere der sælges i verden er dybt underdimensionerede! Producenterne har jo ingeniører til at sidde og regne på hvor svagt man kan dimensionere, uden at skidtet bliver ustabilt. Og sådanne dimensioneringer lyder ikke godt. Det er man ret sikker på ikke er tilfældet i en klasse-A konstruktion. Så ville den nemlig brænde af i tomgang! |
|
|
Der findes jo og STORE klasse AB med yderst fornuftige strømforsyninger Bladelius Grendel, Mark Levinson, KRELL, Accuphase, Edge m.fl. Enkelte af disse har mere kapacitet i strømforsyingen end der kan leveres fra nettet (eks. 2 x 2200 VA nettrafoer). Men ellers har du ret, en mere alm. forstærker ville nok ikke kunne klare det - hverken strømforsyning eller køleplader er dimensioneret til det.
Kurt von KubikHmmm! Prøv at finde den bedste klasse AB amp frem du nogensinde har hørt, og skru så op for bias til det den kan tåle, og lad os så tales ved igen.
Klasse A er, helt som du siger, ingen kvalitetsbetegnelse. Men når alt andet er lige, så er der ingen tvivl om, at det er en langt bedre form drift end samtlige andre typer. Men det koster på byggeprisen og ikke mindst på driften.[/QUOTE skrev:
|
Tror nu ikke den ville overleve Kurt Men principielt har du jo ret. Sagen er blot den at en 100 Watter ville blive til en 20 watter. .... Hermed er vi så tilbage ved sagens kerne. Er det EFFEKT vi skal bruge eller KVALITET. Det er godt nok vanskeligt at få begge dele på een gang.
For at komme tilbage til det oprindelige spørgsmål, så |
|
|
Tror nu ikke den ville overleve Kurt Men principielt har du jo ret. Sagen er blot den at en 100 Watter ville blive til en 20 watter. .... Hermed er vi så tilbage ved sagens kerne. Er det EFFEKT vi skal bruge eller KVALITET. Det er godt nok vanskeligt at få begge dele på een gang.
For at komme tilbage til det oprindelige spørgsmål, så kan man jo regne baglæs. Du kan trække ca 2300 Watt fra nettet. En ægte klasse A har en virkningsgrad på 20-25% (resten omdannes til varme). Således må 2 x ca. 250 Watt være noget nær det maximale der kan trækkes ved klasse A i 8 ohm. Men så er der ikke noget strøm tilbage til resten af anlægget, med mindre det kører på sin egen fase 
__________________ Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
|
| Til top |
|
| |
Lux550 Freak Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 392
|
| Sendt: 19 Februar 2006 kl. 20:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hurtig skrev:
|
...
Ellers ved jeg ikke helt.... Der er ikke særlig mange ægte klasse-A forstærkere. Hverken ML, Grypon eller Krell er ægte klasse-A.
...
|
|
|
Som Musical Fidelity A1-X, Luxman L-550 og Krell KSA-80-ejer synes jeg denne tråd er rigtigt meget interessant... Men undskyld - hvorfor er Krell ikke ægte klasse A? Jeg har før hørt det rundt omkring, med argumentet om at ægte klasse A forstærkere med disse watt-opgivelser skulle fylde en lille kubik-meter.. Men hvad er de så??? De skriver det jo selv?
|
| Til top |
|
| |
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
|
| Sendt: 19 Februar 2006 kl. 20:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
De første Krell - tror det var KSA 50 og KSA 100 var ægte klase A med store strømforysninger og blæserkøling af udgangstransistorerne.
De nyeste forstærkere fra KRELL (og flere andre) kører med en slags "sliding bias" styring som ændrer bias afhængig af signalet. Man kan således med lidt god vilje sige de kører klasse A (konstruktørerne sige det), men iht. til den gode gameldags definition så holder den altså ikke. Noget helt andet er det så, om man rent lydmæssigt får de samme fordele?
__________________ Jan Nielsen
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 19 Februar 2006 kl. 20:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
janils skrev:
|
De første Krell - tror det var KSA 50 og KSA 100 var ægte klase A med store strømforysninger og blæserkøling af udgangstransistorerne.
De nyeste forstærkere fra KRELL (og flere andre) kører med en slags "sliding bias" styring som ændrer bias afhængig af signalet. Man kan således med lidt god vilje sige de kører klasse A (konstruktørerne sige det), men iht. til den gode gameldags definition så holder den altså ikke. Noget helt andet er det så, om man rent lydmæssigt får de samme fordele?
|
|
|
Men min Krell KSA-80 er så vidt jeg ved den sidste generation (sammen med KSA-200) før man indførte "Sustained Plateau Biasing" - men vil det sige at det så er en "ægte" klasse A?
Jeg har før hørt, at selv de gamle modeller ikke kørte ægte klasse A. Kan nogen kaste "ægte" klarhed over det? 
|
| Til top |
|
| |
jensen Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi
Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 6646
|
| Sendt: 19 Februar 2006 kl. 20:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lux550 Freak skrev:
janils skrev:
|
|
|
|
Men min Krell KSA-80 er så vidt jeg ved den sidste generation (sammen med KSA-200) før man indførte "Sustained Plateau Biasing" - men vil det sige at det så er en "ægte" klasse A?
Jeg har før hørt, at selv de gamle modeller ikke kørte ægte klasse A. Kan nogen kaste "ægte" klarhed over det? 
|
|
|
Ja og ja .
Som jan skriver krell vil gerne kalde de nyre krell for klasse A men den holder ikke i by retten .
Men et er sikkert de sluger størm som klass A når der først bliver lukket op for dem og de bliver også mega varme .
Og ja de nye er klasse bedre end de gammel krell , de gammel havde en stor bund og en meget fed nellemtone , men det er der lavet om på nu er de lige modsat .
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 19 Februar 2006 kl. 20:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
jensen skrev:
Lux550 Freak skrev:
janils skrev:
|
|
|
|
|
|
|
Ja og ja .
Som jan skriver krell vil gerne kalde de nyre krell for klasse A men den holder ikke i by retten .
Men et er sikkert de sluger størm som klass A når der først bliver lukket op for dem og de bliver også mega varme .
|
|
|
Undskyld - men nu blir jeg ført rigtigt forvirret..
"Ja" - til at min Krell kører ægte Klasse A (det ER jo een af de gamle, uden Sustained Plateau Biasing) ... og
"Ja" - til at de gamle ikke kører klasse A?
jensen skrev:
|
Og ja de nye er klasse bedre end de gammel krell , de gammel havde en stor bund og en meget fed nellemtone , men det er der lavet om på nu er de lige modsat .
|
|
|
Og dette er jeg heller ikke helt med på? De nye er bedre end de gamle, fordi de ikke har en stor bund og en fed mellemtone?
|
| Til top |
|
| |
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
|
| Sendt: 19 Februar 2006 kl. 21:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ha! Det Jensen siger er lige præcis det jeg prøvede på. 
Klasse A er ikke det eneste saliggørende, der findes mange andre kriterier og de nyeste fra Krell (som ikke er rigtigt klasse A) er altså bedre end de gamle, som var klasse A. På den anden side, så kan man vel ikke just påstå de er blevet mindre eller har mindre voldsomme strømforsyninger. __________________ Jan Nielsen
|
| Til top |
|
| |
jensen Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi
Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 6646
|
| Sendt: 19 Februar 2006 kl. 21:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lux550 Freak skrev:
jensen skrev:
Lux550 Freak skrev:
janils skrev:
|
|
|
|
|
|
|
Ja og ja .
|
|
|
Undskyld - men nu blir jeg ført rigtigt forvirret..
"Ja" - til at min Krell kører ægte Klasse A (det ER jo een af de gamle, uden Sustained Plateau Biasing) ... og
"Ja" - til at de gamle ikke kører klasse A?
jensen skrev:
|
|
|
|
Og dette er jeg heller ikke helt med på? De nye er bedre end de gamle, fordi de ikke har en stor bund og en fed mellemtone?
|
|
|
ja din køre klass a har din xlr så er det MKII .
Og har du hørt de nye op mod de gammel .
Jeg har haft
KAS100 KSA100S KAS150 KAS250 MDA 300 .
Jeg har aldrig været vilde med dem , de havde en noget vamset bund og en meget uklar mellemtone .
Nå man så høre ders nye modelle så skulle man ikke tro det er samme firma .
Jeg hørt de nye krell første gang i holland for noget tid siden og tænket hvad er der sket for dem (renset øre )
Ej så slemt er det ikke men de nye er meget bedre på alle punkter .
Hvis du en dag har tid giver jeg gerne en demo .
|
| Til top |
|
| |
Hurtig Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3070
|
| Sendt: 20 Februar 2006 kl. 09:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
janils skrev:
|
Der findes jo og STORE klasse AB med yderst fornuftige strømforsyninger Bladelius Grendel, Mark Levinson, KRELL, Accuphase, Edge m.fl. Enkelte af disse har mere kapacitet i strømforsyingen end der kan leveres fra nettet (eks. 2 x 2200 VA nettrafoer). Men ellers har du ret, en mere alm. forstærker ville nok ikke kunne klare det - hverken strømforsyning eller køleplader er dimensioneret til det.
|
|
|
Var det ikke bl.a. en Bladelius konstruktion, der fik stor-tæsk af den gamle 3020'er???   Uha den må være vild den Bladelius..... __________________ Keine Hexerei, Nur Behändigkeit
Nuværende setup: SONY CDP-X303ES (Drev), DIYDAC, DOXA 012 (Pre), DOXA 70B SE mod.(Power), DALI Grand DIVA
|
| Til top |
|
| |
MGPProjectS Forum Bruger

Bruger siden: 04 November 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 753
|
| Sendt: 20 Februar 2006 kl. 09:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hurtig skrev:
janils skrev:
|
|
|
|
Var det ikke bl.a. en Bladelius konstruktion, der fik stor-tæsk af den gamle 3020'er???   Uha den må være vild den Bladelius.....
|
|
|
Det er jo ganske underfundigt, at en så komponentmæssigt gammel konstrution stadig kan følge med 
En anden ting, jeg har umådeligt svært ved at forstå er, at en ny trend tilsyneladende er at smide overkapacitet i af trafoer. Med al respekt for Michael Bladelius; Hvorfor smide 8kW trafo i en forstærker, når der nu max er 2,3kW tilrådighed (eller 3,68kW hvis man bruger messingsikringer )? __________________ Mvh. MGP
www.MGP-ProjectS.com | High End for mindre end 50k.
|
| Til top |
|
| |
Hurtig Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3070
|
| Sendt: 20 Februar 2006 kl. 09:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja hvorfor gør Bladelius sådan??? Mit bud er klart, men det er nok lidt et tabu at nævne... Men hvad... Hvo intet vover, intet vinder!
Tror ikke på Bladelius smider en 8kVA trafo i for lydens skyld, men nærmere for synests skyld, og fordi det kan give en masse omtale. Se bare os... Vi er jo i gang. Desværre er der alt for mange, der bedømmer HIFI med øjnene frem for ørerne. Tanken om en kæmpe 8kVA trafo kan få mange til at synes om lyden på forhånd, og mange kan helt sikker i deres fantasi høre hvor meget bedre den er... Og så er det ligegyldigt at man slet ikke kan udnytte al den effekt. Det er alligevel de færreste der ved det.
Og netop derfor hører man så resultatet... Nemlig at en hammer dyr og voldsom lækker Bladelius konstruktion får stor-smæk af en gammel ultra billig NAD3020. Pinligt!!!
Måske konstruktørerne skulle begynde at optimere på lyden, i stedet for flotte tykke aluforplader osv... __________________ Keine Hexerei, Nur Behändigkeit
Nuværende setup: SONY CDP-X303ES (Drev), DIYDAC, DOXA 012 (Pre), DOXA 70B SE mod.(Power), DALI Grand DIVA
|
| Til top |
|
| |
Jens J Forum Bruger

Bruger siden: 30 April 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 98
|
| Sendt: 20 Februar 2006 kl. 17:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hurtig skrev:
|
Der skal lige lidt styr på facts!
En forstærker der kører klasse-A i 8 ohm, eks 100 watt vil også køre klasse-A i 4 ohm. Men ikke ved fuld effekt. Klasse-A defineres som når begge udgangs-halvdele trækker strøm i begge halvperioder. Sagt på en anden måde: Tomgangsstrømmen er større end udgangsstrømmen.
100 watt i 8 ohm kræver et spændingssving på 40 volt peak. Det giver en maks strøm på 5Ampere. Tomgangsstrømmen skal altså være 5 Ampere. Nej, jeg synes det lyder forkert. Jeg mener nu man kan "nøjes" med 2.5 A i et push-pull trin. Eller tager jeg fejl ?
Sætter man en 4 ohms højtaler på, vil den stadig køre delvist klasse-A. 5 Ampere i en 4 ohms belastning giver 20 volt. Og det giver en effekt på 25 watt.
Heraf kan man udlede, at en 100 watt klasse-A i 8 ohm (justeret til lige netop klasse-A i 8 ohm), vil køre klasse-A op til 25 watt i 4 ohm.
En forstærker der kører klasse-A fuld effekt i 4 ohm, vil til gengæld også gøre det i 8 ohm.
Ser man på en typisk klasse-AB forstærker, vil den også køre klasse-A ved meget lave effekter. En tomgangsstrøm på 100mA giver op til 40mW i klassse-A i 8 ohm.
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Kurt von Kubik Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 5656
|
| Sendt: 20 Februar 2006 kl. 18:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Jens! Jeg mener nu, at Hurtig har ret i denne sag - no ofence! Oven i købet mener jeg, at strømmen skal divideres med den reciprokke af RMS faktoren, så vi får DC værdier. Altså noget der ligner 7A for 100 Watt. Altså RMS korrektion på både spænding og strøm. Men ud over det, så kan jeg berette herfra, at ligegyldigt om du har gjort det ene eller det andet, så prøv at give den endnu mere gas - jo højere jo bedre - that´s a fact. Brandvæsenet har tlf.: 112
|
| Til top |
|
| |
Jens J Forum Bruger

Bruger siden: 30 April 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 98
|
| Sendt: 20 Februar 2006 kl. 20:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
Hej Jens!
Jeg mener nu, at Hurtig har ret i denne sag - no ofence! Oven i købet mener jeg, at strømmen skal divideres med den reciprokke af RMS faktoren, så vi får DC værdier. Altså noget der ligner 7A for 100 Watt. Altså RMS korrektion på både spænding og strøm. Men ud over det, så kan jeg berette herfra, at ligegyldigt om du har gjort det ene eller det andet, så prøv at give den endnu mere gas - jo højere jo bedre - that´s a fact.
Brandvæsenet har tlf.: 112
|
|
|
Hej Søren,
Hvis jeg har ret, vil det betyde at din monsteramp fra helvede også er 2X200W klasse A i 4 ohm.
Jeg var tidligere af samme opfattelse som hurtig, men blev sat i rette af en anden på dette forum. Efterfølgende simulering af push-pull udgangstrin vha. spice viser at udgangstrin kan levere det dobbelte af tomgangsstrøm før den går i klasse B. Det betyder faktisk også at man kan nærme sig en effektivitet på 50% (fuld udstyring i rette belastning).
Det sjove ved klasse A/B forstærker er at der findes en optimal tomgangsstrøm hvor THD forvrængning er lavest, og at denne strøm er relativ lille (typisk 100 mA pr. transistor par, dog afhængig af emitter modstand og transistor type). Man skal derfor ikke fortvivle når ens køleplader er kolde som jordbæris.
mvh Jens
|
| Til top |
|
| |
Ghammel & Suhr Forum Bruger

Bruger siden: 03 Februar 2004 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1099
|
| Sendt: 28 Februar 2006 kl. 21:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nå, jensen, fik du hevet en af de store der hjem fra italien
__________________ Denny Crane tilbage på TV, dammit!
Strøm FAQ - lavet af forummet
Stop klynkeriet - kvinden tilbage i kvindekroppen!
|
| Til top |
|
| |
Belsebub Forum Bruger

Bruger siden: 05 November 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 131
|
| Sendt: 28 Februar 2006 kl. 22:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
|
|
Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg. Dette emne er lukket.
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|