Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 16:56   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Højeste KL.A opgivelser (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 5
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 17 Februar 2006 kl. 14:42 | IP-adresse registreret  

Respekt!!! Camouflage

Den ser seriøs ud. Lad os endelig se nogle diagrammer!! Der er dæleme ikke sparet på strømforsyningen!! 24 lytter!! Hvor store er de??

slyd
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Juni 2005
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 17 Februar 2006 kl. 15:00 | IP-adresse registreret  

Et godt bud på en 99% klasse A forstærker er

MF  SA470  100Kg 2x350 Watt 8Ohm 99% Klasse A.

Mvh Søren

Til top Vis slyd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af slyd

AkilleuZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 September 2003
Sendt: 17 Februar 2006 kl. 15:00 | IP-adresse registreret  

Puuha ved det ikke lige, men skal nok poste senere, det bliver engang i marts, er pt i Australien saa det er lidt langt at smutte hjem og kigge paa det.

Jeg opdatere snart anlaeg, med en preamp det matcher og en bedre cd. Saa skal jeg nok poste, hvis jeg glemmer saa smid en PM

Regner med at faa mig en Cursa 3 og en Apollo sammen med 4 stk. af disse til BA.

Vi/I maa heller komme tilbage til traaden. Undskylder for at gaa lidt off-topic.

Til top Vis AkilleuZ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af AkilleuZ

MGPProjectS
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 November 2004
Sendt: 17 Februar 2006 kl. 15:18 | IP-adresse registreret  

Malbjerg skrev:
MGPProjectS skrev:

Har efterhånden set en del specs på Kl.A forstærkere, og de fleste kører naturligvis kl.A i 8 ohm, de færreste - incl. High End producenter - kører kl.A i 4 ohm ved fuld effekt. Jeg har aldrig mødt nogen, der kører kl.A ved fuld effekt i 2 ohm. Måske Dali Gravity?

Så hvad kan man egentlig kalde "true class A"?

Lad os sige, at jeg konstruerer en amp på 30w/8ohm som kører kl.A. Den bliver bias'ed så den kører kl.A ned til 1 ohm, således der er chance for, at den kører kl.A i hele højtalerens impedansområde.

Er den "mere" kl.A end dem, der ikke gør?

Spurgt på en anden måde; Hvad er ægte klasse A?

Så vidt jeg husker, kører Gravity 100% kl. A i 1 ohm.... Det vil sige at den dobler effekten hele vejen. ( Det er ikke mig selv, der har regnet på det, men producent af forstærkere herhjemme...)

Ja, så skal den jo være stor, tung og varm...  Det kan man da kalde Pure Class A? Hvem var producenten?

www.MGP-ProjectS.com | High End for mindre end 50k.
Til top Vis MGPProjectS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MGPProjectS Besøg MGPProjectS's Websted

piobyte
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 November 2004
Lokalitet: Odense
Sendt: 17 Februar 2006 kl. 15:27 | IP-adresse registreret  

Det er mange skriverier om kl A og varmeudvikling , min bliver 60 grader på køleribberne og mener ikke at  at de 300 W den er opgivet til, er  klasse A. Jeg burde finde en blæser

Den vil slå fra ved 130 grader C. så er det også lige før spejlægget bliver sort

Til top Vis piobyte's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af piobyte Besøg piobyte's Websted

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 17 Februar 2006 kl. 15:33 | IP-adresse registreret  

slyd skrev:

Mvh Søren

Gider slet ikke kigge efter noget info på denne. Men 2x350 watt klasse-A. Ja ja.. så tror vi på den, og så den med julemanden... Men så heller ikke mere....ROTFL

MGPProjectS
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Februar 2006 kl. 15:40 | IP-adresse registreret  

slyd skrev:

Mvh Søren

http://www.musicalfidelity.com/mf/en/Products/A3702Range/SA4 70Pow

Der står faktisk ikke, at det er en kl.A amp, men It is strongly biased into Class A, so that some 99% of all music is in the Class A operational area. Det betyder vel bare, at den kører med høj Bias op til et antal Watt, hvor man normalt lytter til musik?

Til top Vis MGPProjectS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MGPProjectS Besøg MGPProjectS's Websted

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Sendt: 17 Februar 2006 kl. 16:57 | IP-adresse registreret  

Sikke en masse gode input her i tråden.

Jeg har en smule at tilføje dog.
Som allerede nævnt, er det jo et spørgsmål om at begge sider af ampen skal trække strøm i 360 grader.
For dem der ikke har stiftet bekendtskab med fænomenet tidligere, kan jeg lige rsumere kort.
360 gr. betyder at en hel sinusperiode er gennemløbet. En halvperiode i negativ og en tilsvarende positiv. Princippet er analogt til et penduludsving begyndende fra lodret.

Klasse A betyder i denneher sammenhæng, at der hele tiden skal løbe strøm i transistorerne, mindst svarende til den strøm loaden kan trække i en given impedans.
Klasse A princippet er rigtigt anvendt, alle andre principper overlegent.
Der er flere gunde til det, én er at strømmen der trækkes gennem power supply ikke ændrer sig, og derved ikke er følsom overfor induktion.
En anden fordel er, at udgangstransistorerne normalt bliver mere liniære, jo kraftigere tomgangsstrømmen er.
Det sidste punkt gør bl.a. det, at det ikke alene er en idé at justere bias så højt op, at der trækkes strøm i 360 gr. Men faktisk vil endnu højere bias også gavne.
Man kan undres, men faktisk er forøgelse af bias fuldstændig lige så vigtig på de sidste mA som på de første. Udgangstrinnet bliver tiltagende nemmere a sparke i gang jo højere bias står.
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

Ghammel & Suhr
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Februar 2004
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 17 Februar 2006 kl. 17:02 | IP-adresse registreret  

MGPProjectS skrev:

Ja, det ved jeg, har selv beregnet kl.A forstærker sådan, men vil high end publikummet kræve mere end det? At en forstærker kører kl.A i lavere impedanser og altså ikke hvornår den præcis gør det elektrisk set. Bias'e effekttrinnet langt højere end teoretisk nødvendigt for at opnå kl.A, således tomgangsstrømmen også vil være større end udgangsstrømmen i lavere impedanser?

Som en del af high end publikummet ville jeg nok foretrække en konstruktion, hvor der er gjort en del ud af headroom, også på en klasse A konstruktion.

Nu spiller jeg yderst sjældent højt, men mine speakers dykker til omkring 2 Ohm nedefter og ligger ellers rimeligt opefter.

Så hvis jeg stod og skulle investere i en sådan tingest, ville jeg nok se på hvordan amp'en opfører sig, også ved de lavere impedanser.

Men hvor mange klasse A amps kører reelt klasse A helt ned til 1-2 Ohm? Nok ikke mange.

Strøm FAQ - lavet af forummet

Stop klynkeriet - kvinden tilbage i kvindekroppen!
Til top Vis Ghammel & Suhr's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ghammel & Suhr Besøg Ghammel & Suhr's Websted

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 17 Februar 2006 kl. 19:46 | IP-adresse registreret  

Ghammel & Suhr skrev:

Men hvor mange klasse A amps kører reelt klasse A helt ned til 1-2 Ohm? Nok ikke mange.

Det giver jeg da gerne et bud på!

Ikke én eneste.

Rigtig mange gør det heller ikke i 8 ohm, selvom de opgiver at de gør.

Hvis vi nu blot kigger på det vi allerede kender, så er Gravity dimensioneret til at yde 100 Watt pr. kanal i 8 ohm under enhver omstændighed, hvilket vil sige, at kan den ikke det, så lukker den af.
Det i sig selv kræver hurtigt 800 Watt fra lysnettet, hertil er drivertrinnet i Gravity dimensioneret så ekstremt, at det alene nemt kan drive selv den ledeste højttaler, hvorfor det konsumerer resten op til 1,2KW.
Prøv så at tænke denneher tanke - tag en 2KW varmeblæser og stil den på 60% ydelse.
Sæt derefter en pind i snurrebassen og se hvad der sker. Og det er altså bare 100 watt pr. kanal i 8 ohm, Så når nogen skriver, at de sagtens klarer ligeså meget uden blæsere osv. så tænk jer godt om - kan det overhovedet lade sig gøre?
Skal impedansen ned, så kan det ikke lade sig gøre, foruden at effekten falder.
Jeg har vist tidligere i tråden beskrevet regnestykkerne, men prøv dem da.
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

blackhawk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 December 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 17 Februar 2006 kl. 19:58 | IP-adresse registreret  

Jeg har altid haft lyst til at eje en Klasse A forstærker, den ro og overskud er i mine blå øjne ubetalelig. Og så er det jo altid lidt sjovt at se Fruens ansigtsudtryk når kabinettet på min kommende Gravity, Krell eller ML siger det berømte og varmebetingede *Biiiing*..

Hvis hun finder sig i det uden bebrejdende blikke, så er hun en man beholder de næste 100 år. Undskyld, tilbage til topic: Hvilke klasse A forstærkere anses som værende de ultimative?

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 17 Februar 2006 kl. 22:13 | IP-adresse registreret  

Gravity'en kan man vist uden at overdrive kalde ultimativ.

LC Audios Patriot V100i er heller ikke slem. Den yder samme effekt som Gravityen, og er so noget ret specielt uden nogen paralelle udgangstransistorer!!! Og naturligvis uden modkobling. Og så har den et frekvensområde fra DC-4MHz! Det er lidt imponerende.

Ellers ved jeg ikke helt.... Der er ikke særlig mange ægte klasse-A forstærkere. Hverken ML, Grypon eller Krell er ægte klasse-A.

Jeg mener til gengæld ikke du behøver klasse-A, for at opleve det du søger. Lyt en gang til en DOXA... Det er sød musik!

cvo2010
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. cvo2004

Bruger siden: 23 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 18 Februar 2006 kl. 00:05 | IP-adresse registreret  

1
Til top Vis cvo2010's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af cvo2010

MGPProjectS
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Februar 2006 kl. 08:57 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:
Sikke en masse gode input her i tråden.

Klasse A betyder i denneher sammenhæng, at der hele tiden skal løbe strøm i transistorerne, mindst svarende til den strøm loaden kan trække i en given impedans.

Lad os antage, at vi har konstrueret en kl.A forstærker - watt antallet ligegyldigt - og den kører kl.A ned i de små impedanser, målt 20-20k RMS. En udfordring er jo så imidlertid at få skidtet til at køre kl.A med et dynamisk musiksignal, hvor vi kan hive flere ampere ud af forstærkeren end med det rene sinus signal. Kan man overhovedet sikre sig kl.A ved et dynamisk musiksignal, selv med kraftig overdimensionering? Så er vi jo tilbage ved starten?

Men som Hurtig skrev tidligere, så er det sjældent man lytter ved fuld effekt...

Jens J
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 April 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 18 Februar 2006 kl. 20:33 | IP-adresse registreret  

Hej hurtig,

Et  push pull udgangstrin går over i klasse B når udgangsstrømmen til belastning er ca. den dobbelte af tomgangsstrøm. Derfor kan man faktisk "nøjes" med en tomgangsstrøm på 2.5 Amp hvis man vil levere 100 watt i klasse A til et belastning på 8 ohm. 

En klasse A forstærker med push pull udgangstrin vil ikke ha' konstant strømtræk fra strømforsyning (det ku' ellers være alletiders).

mvh Jens

Til top Vis Jens J's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jens J

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 19 Februar 2006 kl. 14:33 | IP-adresse registreret  

Har lige læst lidt på denne tråd og synes det er en underlig indgangsvinkel. Hvem ønsker dog masser af watt klasse A? Det virker selvmodsigende. Typisk vil ægte klasse A være mindre forstærkere eller single ended med rør (som nødvendigvis SKAL være klasse A). Her snakker vi altså om forstærkere, som skal have højttalere der passer til.

En af de store "hemmeligheder" i hifi er netop at komibnere ting der passer sammen. I den kontekst kan jeg ikke finde rimeligheden i stor klasse A effekt med tungtdrevne højttalere? Ægte klasse A går typisk bedre sammen med højeffektive højttalere. Jeg har hørt 5 Watt sigle-ended spille så hele huset rystede med hornhøjttalere og følsomheder på 105 dB. Selv har jeg 102 dB følsomhed (fra 150Hz og op), hvilket typisk trækker omkring 5 Watt fra min klasse A når jeg spille HØJT!  Bassen kører så på noget andet.

Skal man absolut spille rimeligt højt på tungtdrevne højttalere er der nok ikke nogen vej uden om en push/pull løsning med rør eller transistorer. En typsik klasse A/B løsning vil også kunne bringes til at spille aldeles fint. Hvorfor stirre sig blind på alt det der klasse "A" eller "A/B". Det er ikke en kvalitetsbetegnelse vi snakker om, men bare noget om den strøm apparatet trækker i tomgang.

Når det nu engang er sådan, at visse forstærkere virker bedre med visse typer højttalere, hvorfor så med voldt om magt lave om på det hele? 

Skal man absolut finde en gylden mellemvej, så kør aktivt og anvendt en god klasse A på mellemtone og diskant (som ikke kræver nær så meget effekt) og en ordentlig stor klasse A/B på bassen.

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 19 Februar 2006 kl. 15:01 | IP-adresse registreret  

Janils..... Du har ret i, at klasse-A ikke nødvendigvis er en kvalitetsbetegnelse. Men på den anden side.... Prøv at sammenligne alle verdens klasse-A forstærkere med alle verdens klasse-AB forstærkere. Så tror jeg du ser en tendens mod klasse-A.

Som udgangspunkt kan en klasse-AB og en klasse-A forstærker være baseret på 100% samme konstruktion. Kredsløbet kan være præcist det samme. Forskellen er bare, at hvis man justerer den op i klasse-A, så skal ALT være totalt overdimensioneret. Ellers smelter den! En stor del af lydgevinsten ved klasse-A henter man nok her. Jeg vil mene, at min 99% af alle de klasse-A forstærkere der sælges i verden er dybt underdimensionerede! Producenterne har jo ingeniører til at sidde og regne på hvor svagt man kan dimensionere, uden at skidtet bliver ustabilt. Og sådanne dimensioneringer lyder ikke godt. Det er man ret sikker på ikke er tilfældet i en klasse-A konstruktion. Så ville den nemlig brænde af i tomgang!

Malbjerg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Juni 2005
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 19 Februar 2006 kl. 16:46 | IP-adresse registreret  

MGPProjectS skrev:
Malbjerg skrev:
MGPProjectS skrev:

Har efterhånden set en del specs på Kl.A forstærkere, og de fleste kører naturligvis kl.A i 8 ohm, de færreste - incl. High End producenter - kører kl.A i 4 ohm ved fuld effekt. Jeg har aldrig mødt nogen, der kører kl.A ved fuld effekt i 2 ohm. Måske Dali Gravity?

Så hvad kan man egentlig kalde "true class A"?

Lad os sige, at jeg konstruerer en amp på 30w/8ohm som kører kl.A. Den bliver bias'ed så den kører kl.A ned til 1 ohm, således der er chance for, at den kører kl.A i hele højtalerens impedansområde.

Er den "mere" kl.A end dem, der ikke gør?

Spurgt på en anden måde; Hvad er ægte klasse A?

Så vidt jeg husker, kører Gravity 100% kl. A i 1 ohm.... Det vil sige at den dobler effekten hele vejen. ( Det er ikke mig selv, der har regnet på det, men producent af forstærkere herhjemme...)

Ja, så skal den jo være stor, tung og varm...  Det kan man da kalde Pure Class A? Hvem var producenten?

Det var Dali, der producerede den...

Malbjerg

Til top Vis Malbjerg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Malbjerg

Dejen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 September 2004
Sendt: 19 Februar 2006 kl. 17:09 | IP-adresse registreret  

Nu har jeg ikke stiftet bekendtskab med et utal af klasse-A-børger - men ejer selv en Audia Flight 100 klasse-A effekt.

http://www.audia.it/pages/e/index.html

Den ser på papiret - og i virkeligheden - ud som om den er overordentlig veldimensioneret, når man tager opgivelsen på 100W/8 ohm i betragtning.

Jeg har i al fald set ML, Pass. Gamut effekter med watt-opgivelser i det 2-3-4 dobbelte niveau, der ikke lignede den tank, min Audia ser ud som  - ikke i virkeligheden og ikke på papiret i forhold til strømforsyning og lytkapacitet.

Om den kun er dimensioneret på grænsen af det forsvarlige til en 100 watts klasse-A-amp ved jeg ikke - men for det ukyndige øje (og øre) virker det bestemt ikke sådan.

MVH

VdH the Revelation Hybrid
Von Schweikert VR2
Strøm: de RØDE hospitalskabler, Eichmann stikdåse
Til top Vis Dejen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dejen

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 19 Februar 2006 kl. 17:23 | IP-adresse registreret  

janils skrev:

Har lige læst lidt på denne tråd og synes det er en underlig indgangsvinkel. Hvem ønsker dog masser af watt klasse A? Det virker selvmodsigende. Typisk vil ægte klasse A være mindre forstærkere eller single ended med rør (som nødvendigvis SKAL være klasse A). Her snakker vi altså om forstærkere, som skal have højttalere der passer til.

En af de store "hemmeligheder" i hifi er netop at komibnere ting der passer sammen. I den kontekst kan jeg ikke finde rimeligheden i stor klasse A effekt med tungtdrevne højttalere? Ægte klasse A går typisk bedre sammen med højeffektive højttalere. Jeg har hørt 5 Watt sigle-ended spille så hele huset rystede med hornhøjttalere og følsomheder på 105 dB. Selv har jeg 102 dB følsomhed (fra 150Hz og op), hvilket typisk trækker omkring 5 Watt fra min klasse A når jeg spille HØJT!  Bassen kører så på noget andet.

Skal man absolut spille rimeligt højt på tungtdrevne højttalere er der nok ikke nogen vej uden om en push/pull løsning med rør eller transistorer. En typsik klasse A/B løsning vil også kunne bringes til at spille aldeles fint. Hvorfor stirre sig blind på alt det der klasse "A" eller "A/B". Det er ikke en kvalitetsbetegnelse vi snakker om, men bare noget om den strøm apparatet trækker i tomgang.

Når det nu engang er sådan, at visse forstærkere virker bedre med visse typer højttalere, hvorfor så med voldt om magt lave om på det hele? 

Skal man absolut finde en gylden mellemvej, så kør aktivt og anvendt en god klasse A på mellemtone og diskant (som ikke kræver nær så meget effekt) og en ordentlig stor klasse A/B på bassen.

Hmmm!
Prøv at finde den bedste klasse AB amp frem du nogensinde har hørt, og skru så op for bias til det den kan tåle, og lad os så tales ved igen.

Klasse A er, helt som du siger, ingen kvalitetsbetegnelse. Men når alt andet er lige, så er der ingen tvivl om, at det er en langt bedre form drift end samtlige andre typer. Men det koster på byggeprisen og ikke mindst på driften.

<< Forrige Side af 5 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes