Emne: Højeste KL.A opgivelser ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
zico Forum Bruger

Bruger siden: 27 Marts 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 333
|
| Sendt: 14 Februar 2006 kl. 08:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Alex E Nielsen skrev:
| Som en lille fodnote kan man vel også alt andet lige ikke sige at KL.A er en sikker garant for kvalitet !? |
|
|
Og en kæmpe elregning.... __________________ Det kan ikke undgås, at naboen også er med på en lytter.
|
| Til top |
|
| |
MGPProjectS Forum Bruger

Bruger siden: 04 November 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 753
|
| Sendt: 14 Februar 2006 kl. 08:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hurtig skrev:
|
Hvis forstærkeren vitterligt giver 19watt i klasse-A, så rækker det faktisk til ret pæne lydstyrker. 19 watt var faktisk temmelig meget, inden bilstereobranchen asmmen med pc-højtalerbranchen besluttede at skabe den vildeste inflation i begrebet watt .
|
|
|
Ja, i den grad. Det sjoveste var nu Bilka, der engang reklamerede med 1000w anlæg. Da jeg så af ren og skær provokation spurgte hvordan han kunne få 1000w ud af kassen, når nu der stod Max Power Consumption: 80w på bagsiden? Så var den pludselig ikke 1000w mere... 
__________________ Mvh. MGP
www.MGP-ProjectS.com | High End for mindre end 50k.
|
| Til top |
|
| |
tarup 13 Forum Bruger

Bruger siden: 07 Oktober 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 1646
|
| Sendt: 14 Februar 2006 kl. 08:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
En god ven spurgte mig "hvor mange watt er dit nye anlæg på"  __________________ B&W 801, VPI Scout m. transfiguration phoenix PU,EAR riaa, Pass 150 int. amp. Ayre cd, VDH Clearwater dobbelt, yter signalkabeler, Samsung 50"plasma tv. AKG 271.
|
| Til top |
|
| |
Kurt von Kubik Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 5656
|
| Sendt: 14 Februar 2006 kl. 10:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ghammel & Suhr skrev:
BÅT i BIAS'en herr von Tomos,
Nu skal jeg ikke gøre mig viis udi den fremviste forstærker, men dog alligevel frembruse, at vægten for stereo versionen er immerwæk ca. det dobbelte af den efterhånden velkendte Dali amp. Derudover taler vi vel også om et areal på kølepladerne, der sådden cirkus er det dobbelte. Så fraværet af blæsere kan måske retfærdiggøres på den konto
Mææændadada, det kunne være umådeligt interessant, om jensen kunne hive et par stykker hjem til Dänemark, så vi kan få at høre, om der er dømt forsigtige frøkenprutter, eller om vi ligefrem skal medbringe en velvoksen pakke T-bone steaks
Hvis ikke, kan vi vel altid hælde dem ind ad vinduet på en forbipasserende Peugeot
Med morgenhilsen G&S
|
|
|
Trut der G&S! Nu har jeg ikke kunnet finde en stereofidus på 2X250Watt klasse A fra AM. Men denneher ser da osse helt OK ud. Mht. Kølearealet, så syner køleprøfilerne på AM fidusen, at være nøjagtigt mage til dem på Gravity. Gravity måler dog fysisk større, idet den er 83 dyb, omkring 60 bred og ca. 30 høj. Den skal så kun yde 200 watt, mod 250 på AM. AM har ingen blæsere, Gravity har 2 stk. der der tilsammen presser 300m3 igennem ampen i timen og tilmed retter luftstrømmen direkte op i køleprofilerne. Alligevel er der 60 grader varmt på toppen af dem, faktisk ligger der på mine et termometer, så jeg har lidt kontrol med varmen, specielt til sommer. Jeg tør ikke tænke på, hvad sådan 2 bæster ville gøre ved min rumtemperatur, såfremt de holder hvad de lover. Ret beset svarer det til 2 radiatorer på fuld knald - sommer og vinter i lytterummet. Sagt lige ud, så er det en flot amp den AM, men jeg tror ikke på de 250 watt i klasseA, for så holder den ikke ret længe, og de giver altså rimelig lang garanti på dem. Et godt tip fra mig til dem ville være, at få vendt de lytter om, så de ikke får prersset el-lyt vædske ud pga. varme. Det sker med "næsten" statsgaranti før de 10 år, når de bruges ved så høje temperaturer.
PS! Læg i øvrigt mærke til, at de laver modifikationer til CD maskiner, baseret på helt almindelig bonderøvs diskret oldnordisk teknik. I øvrigt ser alle amps også ud til at være diskret opbyggede. Det er ikke engang SMD det hele - nice!
|
| Til top |
|
| |
Ghammel & Suhr Forum Bruger

Bruger siden: 03 Februar 2004 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1099
|
| Sendt: 14 Februar 2006 kl. 19:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
Ghammel & Suhr skrev:
BÅT i BIAS'en herr von Tomos, Nu skal jeg ikke gøre mig viis udi den fremviste forstærker, men dog alligevel frembruse, at vægten for stereo versionen er immerwæk ca. det dobbelte af den efterhånden velkendte Dali amp. Derudover taler vi vel også om et areal på kølepladerne, der sådden cirkus er det dobbelte. Så fraværet af blæsere kan måske retfærdiggøres på den konto Mææændadada, det kunne være umådeligt interessant, om jensen kunne hive et par stykker hjem til Dänemark, så vi kan få at høre, om der er dømt forsigtige frøkenprutter, eller om vi ligefrem skal medbringe en velvoksen pakke T-bone steaks Hvis ikke, kan vi vel altid hælde dem ind ad vinduet på en forbipasserende Peugeot Med morgenhilsen G&S |
|
|
Trut der G&S!Nu har jeg ikke kunnet finde en stereofidus på 2X250Watt klasse A fra AM.Men denneher ser da osse helt OK ud.Mht. Kølearealet, så syner køleprøfilerne på AM fidusen, at være nøjagtigt mage til dem på Gravity.Gravity måler dog fysisk større, idet den er 83 dyb, omkring 60 bred og ca. 30 høj.Den skal så kun yde 200 watt, mod 250 på AM. AM har ingen blæsere, Gravity har 2 stk. der der tilsammen presser 300m3 igennem ampen i timen og tilmed retter luftstrømmen direkte op i køleprofilerne. Alligevel er der 60 grader varmt på toppen af dem, faktisk ligger der på mine et termometer, så jeg har lidt kontrol med varmen, specielt til sommer. Jeg tør ikke tænke på, hvad sådan 2 bæster ville gøre ved min rumtemperatur, såfremt de holder hvad de lover. Ret beset svarer det til 2 radiatorer på fuld knald - sommer og vinter i lytterummet.Sagt lige ud, så er det en flot amp den AM, men jeg tror ikke på de 250 watt i klasseA, for så holder den ikke ret længe, og de giver altså rimelig lang garanti på dem.Et godt tip fra mig til dem ville være, at få vendt de lytter om, så de ikke får prersset el-lyt vædske ud pga. varme. Det sker med "næsten" statsgaranti før de 10 år, når de bruges ved så høje temperaturer.
PS!Læg i øvrigt mærke til, at de laver modifikationer til CD maskiner, baseret på helt almindelig bonderøvs diskret oldnordisk teknik.I øvrigt ser alle amps også ud til at være diskret opbyggede.Det er ikke engang SMD det hele - nice! |
|
|
Jamen halløjsovsda, 2*100 ægte klasse A Watt burde være rigeligt til de fleste. Specielt med varmen i betragtning, som du siger.
Har du prøvet med et stegethermometer? Så kan du få automatiske bip til musikken, når culotten når 70 grader. Kunsten er så at få bippene fra pacemakeren til at køre i modtakt, så der kan danses til det
Næj, det lyder godt nok lige growe nok, hvis AM'eren skulle køre ægte A med fuld effekt. Jeg har den mistænkt for at have noget auto-BIAS wærk, som går ind og skruer op ved et foruddefineret niveau på indgangen, så den kan levere den opgivne effekt. Lidt á la det Gryphon vidstnok også gør. De jyske A-børger ville jo også sprænge i luften, hvis de hele tiden kørte for fuld skrue. De 2.000.000 mF per side på AM'eren synes at antyde noget i den henretning.
CD-modifikationen faldt jeg også over. Det er rart at se, at nyt ikke nødvendigvis er det samme som godt. Alle deres dimsedutter er iøvrigt håndbyggede, så det er sq flot arbejde. Jeg kunne godt tænke mig at høre den CD-spille... jensen, er du der?
EDIT: Babelfish er jo sjovt, så her er noget output derfra omlring det omtalte monster:
The B-250R is a balanced amplifier constituted from two symmetrical circuits of amplification, in which the stage of income it uses differentiates them to duali FET 2SJ109/2SK389, followed from the amplifier of tension to transistor loads to you to cascode, with the final stage that it amplifies is in current is in tension. The final section uses 20 braces of Mosfet Hitachi 2SK1058 and 2SJ162 selects to you for every sub-amplifier (80 in total) and is in a position to managing 280 stationary currents of Ampère and dissipating 8KW to 20°C.
In the end the distances electrical workers are much short; to the transformers two diode valve bridges are connected from 36A/400V of American IR, fixed and dissipate to you on the chassis, connect you to the enormous elettrolitici of filter place you to the center of the cabinet, nearest the mosfet of power of the final stage. A final amplifier realized in order to work in class To until to beyond 250 Watt cannot have contained dimensions. In order to render it elegant they have been estimated its proportions carefully.
The two toroidal transformers from 1200 GO everyone, are realize to you with great attention and resinati in the great container, isolated through 8 antivibrating from the steel chassis from 3 millimeters cut to the laser and hardened with aluminum bars from 15X20mm. The filtratura more stages uses various elettrolitici condensers made in USA, respective 220,000, 27,000, 6,800, 220µF and polypropylene from 100nF, for a total of 2.000.000 of µF.
The feeding of the income circuits is filtered and stabilized in independent way from the power stage. The six printed circults to you of are vetronite to military norms, thick very 2,4 milimeter and to double face. The enormous dissipators in black anodized aluminium that constitute sides of the apparatus have one surface dissipating of approximately 3,5 m2. The back of the apparatus, with written of identification recorded to the laser, accommodates the escape clips, the taken XLR and RCA to contacts gilds to you, vaschetta of feeding and the switch who allows to carry the operation in class To to 50%, reducing the heat generated from the apparatus and the consumption of electric power.
In the end it is used only componentistica high-quality: resistances to 1% to metallic layer, condensers in polypropylene and polistirene, trimmer in Cermet, relé to contacts gild to you, resistances of power to military norms, diode valve bridges IR and active members select Toshiba, Hitachi and Motorola to you. The anticue circuit limits the transitory one of ignition of the apparatus, that Ampère is connected to the diffusers through 4 relé to contacts gilds you from 16 everyone, preplaces to the protection and to the abolition of it disturbs of ignition and extinction. Two fuses on the commercial power and eight fuses on the power feedings, monitorati from led, complete the protection of the end of power in class To to fixed polarization greater present on the world-wide market.
__________________ Denny Crane tilbage på TV, dammit!
Strøm FAQ - lavet af forummet
Stop klynkeriet - kvinden tilbage i kvindekroppen!
|
| Til top |
|
| |
Frede1977 Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1916
|
| Sendt: 14 Februar 2006 kl. 19:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hurtig skrev:
Frede1977 skrev:
|
En af mine forstærkere skulle yde 2x19w i Kl.A og 2x100w Kl.A/B
Som jeg forstår ovenstående, er det gjort for at få mere overskud til mikrodetaljerne ved lavt niveau... perfekt med mig 
Trapper sådan en forstærker langsomt ned med kl.A. driften, eller stifter den helt om mellem 19 og 20w. Kan man finde ud af hvor på volumen der svarer til 19w?
|
|
|
Det er ikke noget med at forstærkeren skiftrer noget rundt, når den går fra klasse-A til klasse-AB. Klasse-A betyder bare, at der konstant løber strøm i begge halvdele af udgangen. Det sker kun så længe du trækker mindre strøm ud i højtaleren, end forstærkerens tomgangsstrøm. Når du skruer op, trækker højtalerne mere strøm i takt med musikken, og derved overstiger det tomgagsstrømmen. Og så er det ikke længere klasse-A.
Du kan ikke umiddelbart finde en indstilling af volumen, hvor forstærkeren går fra klasse-A til AB. Det afhænger af hvor kraftigt musikken er indspillet på CD'en, hvor kraftigt output dit CD-afspiller giver og ikke mindst højtalerens impedans. Husk at højtalerens impedans svinger i takt med frekvensen, så selvom der står 8 ohm, kan den nemt nå under 4 ohm ved visse frekvenser.
I pricippet kan det vel også være ligegyldigt hvornår den går fra klasse-A til AB. Hvis ikke du er i stand til at høre det, hvad betyder det så for dig?? Hvis forstærkeren vitterligt giver 19watt i klasse-A, så rækker det faktisk til ret pæne lydstyrker. 19 watt var faktisk temmelig meget, inden bilstereobranchen asmmen med pc-højtalerbranchen besluttede at skabe den vildeste inflation i begrebet watt .
Hvad er det for en forstærker du har?? Ved at bl.a Electrocompagniet har lavet flere forstærkere der kører delvist klasse-A... bare en skam at de påstod at det var ren klasse-A
|
|
|
Tak for forklaring... og undskyld afstikkeren fra trådens emne 
Det er en Pathos der yder de påståede 19w... og ja, jeg er udemærket klar over at det er meget. Jeg bruger ca. 1/5 af scalaen på volumen, men det kan man jo ikke bruge til meget, da det er afhængigt af mange ting. Den bliver dog pænt varm 
Jeg er udstyrret med en frygtelig nysgerrighed for mekanik - og alt der minder om. Det er skam bare nysgerrigheden der kunne tænke sig at vide, hvordan den "skifter" forstærkerprincip.
MGPProjectS skrev:
|
Ja, i den grad. Det sjoveste var nu Bilka, der engang reklamerede med 1000w anlæg. Da jeg så af ren og skær provokation spurgte hvordan han kunne få 1000w ud af kassen, når nu der stod Max Power Consumption: 80w på bagsiden? Så var den pludselig ikke 1000w mere... 
|
|
|
Den kender jeg alt for godt. Man fortæller stolt at man har fået nyt anlæg. Venner/kollegaer/familie spørger så hvor mange watt det er på. Jeg siger: "øøhhh, det ved jeg faktisk ikke" ... de kvittere med, at rulle med øjnene på den måde, der klart giver udtryk for at man er et skvat der ikke har en skid forstand på hifi  __________________ AVi ADM9.1 m. subwoofer/Sony MDR F1/Sony X303ES
Panasonic PX71, PS3, ReadyNAS Duo
|
| Til top |
|
| |
rattanhuset Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 4050
|
| Sendt: 14 Februar 2006 kl. 19:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ghammel & Suhr skrev:
Kurt von Kubik skrev:
Ghammel & Suhr skrev:
BÅT i BIAS'en herr von Tomos, Nu skal jeg ikke gøre mig viis udi den fremviste forstærker, men dog alligevel frembruse, at vægten for stereo versionen er immerwæk ca. det dobbelte af den efterhånden velkendte Dali amp. Derudover taler vi vel også om et areal på kølepladerne, der sådden cirkus er det dobbelte. Så fraværet af blæsere kan måske retfærdiggøres på den konto Mææændadada, det kunne være umådeligt interessant, om jensen kunne hive et par stykker hjem til Dänemark, så vi kan få at høre, om der er dømt forsigtige frøkenprutter, eller om vi ligefrem skal medbringe en velvoksen pakke T-bone steaks Hvis ikke, kan vi vel altid hælde dem ind ad vinduet på en forbipasserende Peugeot Med morgenhilsen G&S |
|
|
Trut der G&S!Nu har jeg ikke kunnet finde en stereofidus på 2X250Watt klasse A fra AM.Men denneher ser da osse helt OK ud.Mht. Kølearealet, så syner køleprøfilerne på AM fidusen, at være nøjagtigt mage til dem på Gravity.Gravity måler dog fysisk større, idet den er 83 dyb, omkring 60 bred og ca. 30 høj.Den skal så kun yde 200 watt, mod 250 på AM. AM har ingen blæsere, Gravity har 2 stk. der der tilsammen presser 300m3 igennem ampen i timen og tilmed retter luftstrømmen direkte op i køleprofilerne. Alligevel er der 60 grader varmt på toppen af dem, faktisk ligger der på mine et termometer, så jeg har lidt kontrol med varmen, specielt til sommer. Jeg tør ikke tænke på, hvad sådan 2 bæster ville gøre ved min rumtemperatur, såfremt de holder hvad de lover. Ret beset svarer det til 2 radiatorer på fuld knald - sommer og vinter i lytterummet.Sagt lige ud, så er det en flot amp den AM, men jeg tror ikke på de 250 watt i klasseA, for så holder den ikke ret længe, og de giver altså rimelig lang garanti på dem.Et godt tip fra mig til dem ville være, at få vendt de lytter om, så de ikke får prersset el-lyt vædske ud pga. varme. Det sker med "næsten" statsgaranti før de 10 år, når de bruges ved så høje temperaturer.
PS!Læg i øvrigt mærke til, at de laver modifikationer til CD maskiner, baseret på helt almindelig bonderøvs diskret oldnordisk teknik.I øvrigt ser alle amps også ud til at være diskret opbyggede.Det er ikke engang SMD det hele - nice!
|
|
|
Jamen halløjsovsda, 2*100 ægte klasse A Watt burde være rigeligt til de fleste. Specielt med varmen i betragtning, som du siger.
Har du prøvet med et stegethermometer? Så kan du få automatiske bip til musikken, når culotten når 70 grader. Kunsten er så at få bippene fra pacemakeren til at køre i modtakt, så der kan danses til det
Næj, det lyder godt nok lige growe nok, hvis AM'eren skulle køre ægte A med fuld effekt. Jeg har den mistænkt for at have noget auto-BIAS wærk, som går ind og skruer op ved et foruddefineret niveau på indgangen, så den kan levere den opgivne effekt. Lidt á la det Gryphon vidstnok også gør. De jyske A-børger ville jo også sprænge i luften, hvis de hele tiden kørte for fuld skrue. De 2.000.000 mF per side på AM'eren synes at antyde noget i den henretning.
CD-modifikationen faldt jeg også over. Det er rart at se, at nyt ikke nødvendigvis er det samme som godt. Alle deres dimsedutter er iøvrigt håndbyggede, så det er sq flot arbejde. Jeg kunne godt tænke mig at høre den CD-spille... jensen, er du der?
|
|
|
Hehe det er sg da humor, gad vide hvad "hurig carl" ville sige til sådan en betragtning? 
|
| Til top |
|
| |
Hurtig Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3070
|
| Sendt: 15 Februar 2006 kl. 09:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvilken betragtning?? Ang muligheden for at denne amp kører i ren klasse-A??
Jeg tror ikke rigtig på det. Jeg kender Kubiks Gravity, og på jysk ville man nom kalde den håndlun!! At man skulle kunne bygge noget der afsætter mere effekt i mindre køleplader og uden blæsere... Den ville nok blive temmelig varm!! Og af flere årsager tror jeg ikke rigtig på det.
- For det første ville det være ren idioti at yde 10 års garanti, hvis forstærkeren rent faktisk ydede så meget klasse-A effekt. Mener Kubiks Gravity bliver over 60 grader på køleribberne. Og med mere effekt, mindre køleareal og ingen blæser, ville temperaturen snildt snige sig op på 80 grader åp ribberne, og formentlig mindst 10 grader mere indeni. Ved disse temperaturer kan man ikke forvente tilstrækkelig levetid til, at man kan forsvare 10 års garanti!
- Desuden er det slet ikke tilladt at sælge et sådan produkt i dag. Faktisk ville det nok ikke en gang være tilladt at sælge en ny Gravity i dag. Reglerne er således, at køleribberne ¨på consumer elektronik ikke må overstige 60 grader (eller er det 65??). Og det ville på ingen måde være muligt med så stor en effektafsættelse. Så det er med at holde godt fat i de gamle klasse-A monstre!! De er desværre en truet race!
Når det er sagt, vil jeg gerne bakke op omkring, at disse italienske kasser ser ganske fornuftige ud. Gad vide hvordan de lyder. Er der i øvrigt nogen der har en oplysninger omkring effektforbrug??
Så fik jeg lige kigget lidt på dataene... Det lader til at forstærkeren kun kører klasse-A i 8 ohm. Så er det pludselig mere realistisk. Det betyder faktisk, at effektafsættelsen ikke nødvendigvis er så stor alligevel. Til gengæld beyder det også, at klasse-A effekten formentlig kun er ca. 60 watt i 4ohm. Stadig hæderligt, men ikke ÆGTE klasse-A! __________________ Keine Hexerei, Nur Behändigkeit
Nuværende setup: SONY CDP-X303ES (Drev), DIYDAC, DOXA 012 (Pre), DOXA 70B SE mod.(Power), DALI Grand DIVA
|
| Til top |
|
| |
MGPProjectS Forum Bruger

|
| Sendt: 17 Februar 2006 kl. 10:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har efterhånden set en del specs på Kl.A forstærkere, og de fleste kører naturligvis kl.A i 8 ohm, de færreste - incl. High End producenter - kører kl.A i 4 ohm ved fuld effekt. Jeg har aldrig mødt nogen, der kører kl.A ved fuld effekt i 2 ohm. Måske Dali Gravity?
Så hvad kan man egentlig kalde "true class A"?
Lad os sige, at jeg konstruerer en amp på 30w/8ohm som kører kl.A. Den bliver bias'ed så den kører kl.A ned til 1 ohm, således der er chance for, at den kører kl.A i hele højtalerens impedansområde.
Er den "mere" kl.A end dem, der ikke gør?
Spurgt på en anden måde; Hvad er ægte klasse A? __________________ Mvh. MGP
|
| Til top |
|
| |
kyhn Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3396
|
| Sendt: 17 Februar 2006 kl. 11:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
MGPProjectS skrev:
|
Har efterhånden set en del specs på Kl.A forstærkere, og de fleste kører naturligvis kl.A i 8 ohm, de færreste - incl. High End producenter - kører kl.A i 4 ohm ved fuld effekt. Jeg har aldrig mødt nogen, der kører kl.A ved fuld effekt i 2 ohm. Måske Dali Gravity?
Lad os sige, at jeg konstruerer en amp på 30w/8ohm som kører kl.A. Den bliver bias'ed så den kører kl.A ned til 1 ohm, således der er chance for, at den kører kl.A i hele højtalerens impedansområde.
Spurgt på en anden måde; Hvad er ægte klasse A?
|
|
|
det er jo bare et spørgsmål om opgivelsen af watt?
Hurtig skrev:
|
Der skal lige lidt styr på facts!
En forstærker der kører klasse-A i 8 ohm, eks 100 watt vil også køre klasse-A i 4 ohm. Men ikke ved fuld effekt. Klasse-A defineres som når begge udgangs-halvdele trækker strøm i begge halvperioder. Sagt på en anden måde: Tomgangsstrømmen er større end udgangsstrømmen.
100 watt i 8 ohm kræver et spændingssving på 40 volt peak. Det giver en maks strøm på 5Ampere. Tomgangsstrømmen skal altså være 5 Ampere.
Sætter man en 4 ohms højtaler på, vil den stadig køre delvist klasse-A. 5 Ampere i en 4 ohms belastning giver 20 volt. Og det giver en effekt på 25 watt.
Heraf kan man udlede, at en 100 watt klasse-A i 8 ohm (justeret til lige netop klasse-A i 8 ohm), vil køre klasse-A op til 25 watt i 4 ohm.
En forstærker der kører klasse-A fuld effekt i 4 ohm, vil til gengæld også gøre det i 8 ohm.
Ser man på en typisk klasse-AB forstærker, vil den også køre klasse-A ved meget lave effekter. En tomgangsstrøm på 100mA giver op til 40mW i klassse-A i 8 ohm.
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
MGPProjectS Forum Bruger

|
| Sendt: 17 Februar 2006 kl. 11:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
kyhn skrev:
det er jo bare et spørgsmål om opgivelsen af watt?
Hurtig skrev:
|
Der skal lige lidt styr på facts!
En forstærker der kører klasse-A i 8 ohm, eks 100 watt vil også køre klasse-A i 4 ohm. Men ikke ved fuld effekt. Klasse-A defineres som når begge udgangs-halvdele trækker strøm i begge halvperioder. Sagt på en anden måde: Tomgangsstrømmen er større end udgangsstrømmen.
|
|
|
|
|
|
Ja, det ved jeg, har selv beregnet kl.A forstærker sådan, men vil high end publikummet kræve mere end det? At en forstærker kører kl.A i lavere impedanser og altså ikke hvornår den præcis gør det elektrisk set. Bias'e effekttrinnet langt højere end teoretisk nødvendigt for at opnå kl.A, således tomgangsstrømmen også vil være større end udgangsstrømmen i lavere impedanser? __________________ Mvh. MGP
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 17 Februar 2006 kl. 12:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
MGPProjectS skrev:
|
|
|
|
Ja det er faktisk ret interessant det du bringer op her. For klasse-A har ikke kun noget at gøre med forstærkeren. Det er lige så meget med den højtaler der kobles på. Definitionen er jo at begge halvdele af udgangen trækker strøm i 360 grader af signalet. Og det kræver på menneskesprog, at tomgangsstrømmen er større end den største udgangsstrøm højtaleren trækker. Altså har det jo MEGET at sige om den er på 4 eller 8 ohm. Men som du selv siger, så er en højtaler sjældent ohmsk (jeg kender ingen der er). Og ofte ser man at 8 ohm højtalere dykker under 4 ohm ved flere frekvenser. Ved disse frekvenser kører forstærkeren ikke længere klasse-A ved fuld effekt. Men nu opstår frekvenserne jo ikke hver for sig. Derfor kan overgangen til klasse-AB sagtens ske i områder hvor der måske ikke er lav impedans og måske heller ikke meget niveau. Så sagen er lidt kringlet. Faktsik er den eneste sikre løsning nok, at man kender sin højtalers impedans, og justerer forstærkeren op til tilstrækkelig tomgangsstrøm. Men det er lidt voldsomt.
Jeg vil så også mene, at det måske ikke er nødvendigt med klasse-A ved fuld effekt. Hvor mange lytter seriøs lytning ved fuld skrald?? Jeg gør ikke, men det kan være mig der er unormal. __________________ Keine Hexerei, Nur Behändigkeit
Nuværende setup: SONY CDP-X303ES (Drev), DIYDAC, DOXA 012 (Pre), DOXA 70B SE mod.(Power), DALI Grand DIVA
|
| Til top |
|
| |
AkilleuZ Forum Bruger

Bruger siden: 16 September 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1855
|
| Sendt: 17 Februar 2006 kl. 13:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmm hat lige et lille spoergsmaal: Hvis man har en forstaerker Kl. A 10W(max) med et stroemforbrug paa 300W, og en 4ohm hoejttaler. Saa er det vel ikke 100% Kl.A? Hurtig udregning: Hoejttaleren traekker 4 ohm ved 10 W, det giver: Kvadratrod(P/R) = 1.589xxx ( det er den stroem hoejttaleren traekker) Tomgansstroemmen er: P/U = 300/230 = 1.30xx Ergo er det ikke ren kl.A????? Er den ren klasse A hvis man r.eks. spiller 5W? saa har hoejttaleren jo et mindre stroemforbrug 1.12xx?
__________________ Min Hjemmebio
Mit Stereo
-AkilleuZ-
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 17 Februar 2006 kl. 13:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
AkilleuZ skrev:
Hmm hat lige et lille spoergsmaal:
Hvis man har en forstaerker Kl. A 10W(max) med et stroemforbrug paa 300W, og en 4ohm hoejttaler. Saa er det vel ikke 100% Kl.A?
Hurtig udregning:
Hoejttaleren traekker 4 ohm ved 10 W, det giver: Kvadratrod(P/R) = 1.589xxx ( det er den stroem hoejttaleren traekker)
Tomgansstroemmen er: P/U = 300/230 = 1.30xx
Ergo er det ikke ren kl.A????? Er den ren klasse A hvis man r.eks. spiller 5W? saa har hoejttaleren jo et mindre stroemforbrug 1.12xx?
|
|
|
Du har fået det hele lidt i den gale hals!!
Som udgangspunkt er det ikke effektforbruget der afgør om den kører klasse-A, så du kan ikke regne baglæns ud fra effektforbruget. Man kan så sige, at effektforbruget bliver større i takt med klasse-A effekten stiger. Men en direkte sammenhæng er der ikke.
Desuden er det ikke tomgangsstrømmen på 230 voltsiden der er interessant. Selve forstærkerkredsløbet kører HELT sikkert ikke på 230 volt i din amp. Den bliver transformeret ned i transformatoren og dernæst ensrettet.
Og hvor har du fået de 300 watt fra?? Er det fordi er står power consumption bag på forstærkeren??? I så fald er det formentlig maks forbrug og IKKE tomgangsforbrug.
Ikke for at svine nogen, men jeg synes det er lidt en skam, når folk pludselig begynder at kloge på tekniske ting, uden at have det mindste begreb om tingene. Det er helt fint at man gerne vil vide noget om sit udstyr, men det kræver altså lidt basal viden om strøm og elektronik. Ellers opstår disse totale misforståelser.
Enten bør man læne sig tilbage og nyde musikken, ellers skal man sætte sig ordentligt ind i tingene. Og vil man sætte sig ordentligt ind i tingene, så starter vi ved ohms lov og arbejder os fremad.På et senere tidspunkt kan vi begynde at regne på klasse-A osv. __________________ Keine Hexerei, Nur Behändigkeit
|
| Til top |
|
| |
AkilleuZ Forum Bruger

|
| Sendt: 17 Februar 2006 kl. 13:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg proever bare at forstaa det hele, har skam rodet meget med elektronik, men har bestemt ikke forstand paa dette emne, men vil meget gerne, derfor synes jeg det her er meget interessant. Det var bestemt ikke for at kloge mig, eller noget som helst, saa har du misforstaaet mig  De amps jeg har er ren Kl.A 10-15W (de kan justeres en lille smugle). De er konstrueret af 5 hifi freaks, og jeg har desvaere ikke vaeret med til det (ville nok heller ik have vaeret til meget gavn  ) Men jeg har faaet at vide at en monoblok bruger 300W, ogsaa selvom den ikke "laver" noget! Ups. Ved godt at det var en smutter med 230V De koere 48VDC. Lige en hurtig en giver det en tomgangsstroem paa 2.5?
Mit Stereo
-AkilleuZ-
|
| Til top |
|
| |
AkilleuZ Forum Bruger

|
| Sendt: 17 Februar 2006 kl. 14:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Efter noget mere laesning paa nettet om dette emnu, tror jeg bare jeg holder mund, har fundet ud af det hele nu(haaber jeg  )
Mit Stereo
-AkilleuZ-
|
| Til top |
|
| |
Malbjerg Forum Bruger

Bruger siden: 01 Juni 2005 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 296
|
| Sendt: 17 Februar 2006 kl. 14:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
MGPProjectS skrev:
|
|
|
|
Så vidt jeg husker, kører Gravity 100% kl. A i 1 ohm.... Det vil sige at den dobler effekten hele vejen. ( Det er ikke mig selv, der har regnet på det, men producent af forstærkere herhjemme...)
__________________ Mvh
Malbjerg
|
| Til top |
|
| |
MGPProjectS Forum Bruger

|
| Sendt: 17 Februar 2006 kl. 14:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hurtig skrev:
MGPProjectS skrev:
|
|
|
|
Ja det er faktisk ret interessant det du bringer op her. For klasse-A har ikke kun noget at gøre med forstærkeren. Det er lige så meget med den højtaler der kobles på. Definitionen er jo at begge halvdele af udgangen trækker strøm i 360 grader af signalet. Og det kræver på menneskesprog, at tomgangsstrømmen er større end den største udgangsstrøm højtaleren trækker. Altså har det jo MEGET at sige om den er på 4 eller 8 ohm. Men som du selv siger, så er en højtaler sjældent ohmsk (jeg kender ingen der er). Og ofte ser man at 8 ohm højtalere dykker under 4 ohm ved flere frekvenser. Ved disse frekvenser kører forstærkeren ikke længere klasse-A ved fuld effekt. Men nu opstår frekvenserne jo ikke hver for sig. Derfor kan overgangen til klasse-AB sagtens ske i områder hvor der måske ikke er lav impedans og måske heller ikke meget niveau. Så sagen er lidt kringlet. Faktsik er den eneste sikre løsning nok, at man kender sin højtalers impedans, og justerer forstærkeren op til tilstrækkelig tomgangsstrøm. Men det er lidt voldsomt.
Jeg vil så også mene, at det måske ikke er nødvendigt med klasse-A ved fuld effekt. Hvor mange lytter seriøs lytning ved fuld skrald?? Jeg gør ikke, men det kan være mig der er unormal.
|
|
|
Tror ikke jeg bruger meget mere end 1-10W ved lytning - så kan vi være 2 unormale :-)
Sad og læste i nogle ældre Gryphon preamp-brochurer hvor der bl.a. står, at man kører Pure Class A x 100, hvilket må betyde, at man kører med meget højere tomgangsstrøm end teoretisk nødvendigt. Jeg kan selvfølgelig godt se, at skulle man gøre noget lignende på en effekt, skal der temmelig meget køl og temmelig mange ampere til - voldsomt! Derfor mit beskedne eksempel med en 30 Watt'er. __________________ Mvh. MGP
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 17 Februar 2006 kl. 14:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er du sikker på den kører på 1x48 volt??? I så fald sidder der formentlig en stor lyt i serie med højtaleren for at spærre for DC, da der jo ikke er noget midtpunkt. Er det tilfældet??
Kunne det tænkes at den kører på 2x24 volt i stedet?? Altså +/- 24 volt.
2.5A tomgangsstrøm giver ca. 12 watt klasse-A i 4 ohm, og 25 watt i 8 ohm (hivs der altså er spændingssving nok til 25 watt i 8 ohm. Og det er der med 2x24 volt.
Husk i øvrigt på, at det ikke kun er udgange der bruger af de 150 watt pr kanal. Der går måske 25-30 watt til drivertrin og indgangstrin. Dvs at det måske kun er 120 watt der er til selve udgangstrinnet, og det er udgangstrinnets tomgangsstøm man regner efter.
Har du evt et diagram??? Eller et billede???
__________________ Keine Hexerei, Nur Behändigkeit
|
| Til top |
|
| |
AkilleuZ Forum Bruger

|
| Sendt: 17 Februar 2006 kl. 14:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er +/-48 med midtpunkt.  Billedet er ikke saa godt, men jeg vil proeve med et diagam senere, skal dog lige hjem fra ferie foerst EDIT: Vil skyde paa at forstaerkren er ca. 50-60cm hoej, det snyder lidt paa biledet
Mit Stereo
-AkilleuZ-
|
| Til top |
|
| |
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|