Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 12:03   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Højeste KL.A opgivelser (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 5
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
StudioSound
Branchemedlem
Branchemedlem
StudioSound

Bruger siden: 07 Marts 2004
Lokalitet: Øerne
Status: Offline
Sendt: 13 Februar 2006 kl. 12:24 | IP-adresse registreret  

Alex E Nielsen skrev:
Som en lille fodnote kan man vel også alt andet lige ikke sige at KL.A er en sikker garant for kvalitet !?

Klasse A er kun en sikker garant for højt strømforbrug :)

Mvh,

Karsten

nosferatu89
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Marts 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 13 Februar 2006 kl. 18:44 | IP-adresse registreret  

Nu er der ikke lige nogen der har svaret, så spørger igen: Hvad er det der er så godt ved Klasse A forstærkere? Kan umiddelbart kun finde negative ting omkring dem.

Nosferatu

Til top Vis nosferatu89's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nosferatu89

rattanhuset
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 13 Februar 2006 kl. 18:47 | IP-adresse registreret  

nosferatu89 skrev:

Nu er der ikke lige nogen der har svaret, så spørger igen: Hvad er det der er så godt ved Klasse A forstærkere? Kan umiddelbart kun finde negative ting omkring dem.

Nosferatu

Hvis jeg har forstået det ret, så er det gode ved dem at de levere MINDST støj altså =ren musik. Det negative er så at man med de store modeller skal være tilsluttet lokal krafværket for at få strøm nok til dem. Men igen, det gode og grunden til dem, er at de spiller "renest" i forhold til det signal man smider ind i dem.

Til top Vis rattanhuset's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rattanhuset

banz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 November 2005
Sendt: 13 Februar 2006 kl. 18:47 | IP-adresse registreret  

nosferatu89 skrev:

Nosferatu

jeg har faktisk ikke selv hørt en kl. a forstærler MEN de skulle simpelthen bare lyde bedre, hvordan må du spørge en anden om

Til top Vis banz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af banz

Jakobsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Maj 2003
Sendt: 13 Februar 2006 kl. 18:57 | IP-adresse registreret  

jensen skrev:
Ghammel & Suhr skrev:
rattanhuset skrev:

Hvilken forstærker har forresten den højeste kl.A opgivelse?

Michael

Daws,

Kan de her bruges?

Jeg er ikke så stiv i det italienske, men fandt dog ud af at der er tale om 250 W klasse A mono blokke fra AM Audio.

Lidt data på disse grimmerter var der også: 250/490/690 W i 8/4/2 Ohm (i fuld klasse A, vel at mærke), strømformåen max +/-150 A kontinuerligt, kapaciteten i hver amp er små 2.000.000 mF, målene BxHxD 47x28x74 cm, vægten blot 102 kg/stk.

Prisen i det danske må fortabe sig i det uvisse.

Nuvel, de er imidlertid propfyldte med FET'er, og det er der jo nogle, der ikke ka' li'

Alligeveller er her så lidt til øjnenene

Det kunne være sjovt at høre dem , for bund tro jeg ikke de kan styrer

Hey Jensen hvorfor tror du ik det...........

Til top Vis Jakobsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jakobsen Besøg Jakobsen's Websted

Ghammel & Suhr
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Februar 2004
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 13 Februar 2006 kl. 19:16 | IP-adresse registreret  

Hurtig skrev:

Der skal lige lidt styr på facts!

En forstærker der kører klasse-A i 8 ohm, eks 100 watt vil også køre klasse-A i 4 ohm. Men ikke ved fuld effekt.Klasse-A defineres som når begge udgangs-halvdele trækker strøm i begge halvperioder. Sagt på en anden måde: Tomgangsstrømmen er større end udgangsstrømmen.

100 watt i 8 ohm kræver et spændingssving på 40 volt peak. Det giver en maks strøm på 5Ampere. Tomgangsstrømmen skal altså være 5 Ampere.

Sætter man en 4 ohms højtaler på, vil den stadig køre delvist klasse-A. 5 Ampere i en 4 ohms belastning giver 20 volt. Og det giver en effekt på 25 watt.

Heraf kan man udlede, at en 100 watt klasse-A i 8 ohm (justeret til lige netop klasse-A i 8 ohm), vil køre klasse-A op til 25 watt i 4 ohm.

En forstærker der kører klasse-A fuld effekt i 4 ohm, vil til gengæld også gøre det i 8 ohm.

Ser man på en typisk klasse-AB forstærker, vil den også køre klasse-A ved meget lave effekter. En tomgangsstrøm på 100mA giver op til 40mW i klassse-A i 8 ohm.

Yeps, det har også været oppe og vende flere gange.

Min understregning galt nu de 250 W, hvilket jo er enormt i ren klasse A. Men ellers kan jeg godt se, det er lidt kringlet formuleret.

Strøm FAQ - lavet af forummet

Stop klynkeriet - kvinden tilbage i kvindekroppen!
Til top Vis Ghammel & Suhr's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ghammel & Suhr Besøg Ghammel & Suhr's Websted

Ghammel & Suhr
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Februar 2006 kl. 19:20 | IP-adresse registreret  

jensen skrev:
Ghammel & Suhr skrev:
rattanhuset skrev:

Michael

Daws, Kan de her bruges? Jeg er ikke så stiv i det italienske, men fandt dog ud af at der er tale om 250 W klasse A mono blokke fra AM Audio. Lidt data på disse grimmerter var der også: 250/490/690 W i 8/4/2 Ohm (i fuld klasse A, vel at mærke), strømformåen max +/-150 A kontinuerligt, kapaciteten i hver amp er små 2.000.000 mF, målene BxHxD 47x28x74 cm, vægten blot 102 kg/stk. Prisen i det danske må fortabe sig i det uvisse. Nuvel, de er imidlertid propfyldte med FET'er, og det er der jo nogle, der ikke ka' li' Alligeveller er her så lidt til øjnenene

En af deres noget mindre modeller fik for nogle år siden en kanontest på TNT, hvor blandt andet bunden blev fremhævet som temmelig god.

Læser man lidt mellem linjerne i testen, så tror jeg dog ikke, du skal være bange for dem

Til top Vis Ghammel & Suhr's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ghammel & Suhr Besøg Ghammel & Suhr's Websted

jensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 13 Februar 2006 kl. 22:00 | IP-adresse registreret  

Ghammel & Suhr skrev:
jensen skrev:
Ghammel & Suhr skrev:
rattanhuset skrev:

Michael

Daws, Kan de her bruges? Jeg er ikke så stiv i det italienske, men fandt dog ud af at der er tale om 250 W klasse A mono blokke fra AM Audio. Lidt data på disse grimmerter var der også: 250/490/690 W i 8/4/2 Ohm (i fuld klasse A, vel at mærke), strømformåen max +/-150 A kontinuerligt, kapaciteten i hver amp er små 2.000.000 mF, målene BxHxD 47x28x74 cm, vægten blot 102 kg/stk. Prisen i det danske må fortabe sig i det uvisse. Nuvel, de er imidlertid propfyldte med FET'er, og det er der jo nogle, der ikke ka' li' Alligeveller er her så lidt til øjnenene

En af deres noget mindre modeller fik for nogle år siden en kanontest på TNT, hvor blandt andet bunden blev fremhævet som temmelig god.

Læser man lidt mellem linjerne i testen, så tror jeg dog ikke, du skal være bange for dem

Ja det med bunden , mange skriver god , men hvordan er den når der skal gives gas og på tunge speaker og i stort rum .

Men pyt , måske skulle man sende dem en mail og købe pre og amp og riaa

Til top Vis jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jensen

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 13 Februar 2006 kl. 22:24 | IP-adresse registreret  

nosferatu89 skrev:

Nosferatu

Er det sådan at du evt kan fortælle lidt mere??? Jeg er da meget nysgerrig, når jeg hører folk udtale, at de kun kan finde negative egenskaber ved klasse-A. Det tyder enten på at de ikke aner hvad de snakker om, eller at de er typen der tror lydkvalitet er proportional med lydtryk, og at jo større bas desto bedre lyd. Til det kan jeg kun sige

rattanhuset skrev:
Hvis jeg har forstået det ret, så er det gode ved dem at de levere MINDST støj altså =ren musik. Det negative er så at man med de store modeller skal være tilsluttet lokal krafværket for at få strøm nok til dem. Men igen, det gode og grunden til dem, er at de spiller "renest" i forhold til det signal man smider ind i dem.

Klasse-A har intet med mindre støj at gøre. Nærmere tværtimod. I princippet er der ikke nogen forskel på en klasse-AB og en klasse-A forstærker, udover at klasse-A er justeret til MEGET større tomgangsstrøm. Det betyder generelt større ripple på forsyningen og dermed faktisk mere støj!

God lyd er ikke et spørgsmål om lidt eller endnu mindre støj. Faktisk er støj ikke længere et reelt problem på selv billigt udstyr. Det er en KÆMPE misforståelse!!

rattanhuset
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Februar 2006 kl. 22:51 | IP-adresse registreret  

Hurtig skrev:

nosferatu89 skrev:

Nosferatu

Er det sådan at du evt kan fortælle lidt mere??? Jeg er da meget nysgerrig, når jeg hører folk udtale, at de kun kan finde negative egenskaber ved klasse-A. Det tyder enten på at de ikke aner hvad de snakker om, eller at de er typen der tror lydkvalitet er proportional med lydtryk, og at jo større bas desto bedre lyd. Til det kan jeg kun sige

rattanhuset skrev:

Klasse-A har intet med mindre støj at gøre. Nærmere tværtimod. I princippet er der ikke nogen forskel på en klasse-AB og en klasse-A forstærker, udover at klasse-A er justeret til MEGET større tomgangsstrøm. Det betyder generelt større ripple på forsyningen og dermed faktisk mere støj!

God lyd er ikke et spørgsmål om lidt eller endnu mindre støj. Faktisk er støj ikke længere et reelt problem på selv billigt udstyr. Det er en KÆMPE misforståelse!!

Okey så er der noget jeg har fået galt i halsen, hvilket jeg beklager. Men hvad er så forskellen på GOD og dårlig støj så?

Nu tror jeg godt nok at jeg er ude hvor jeg ikke kan bunde.

Michael

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Sendt: 13 Februar 2006 kl. 23:10 | IP-adresse registreret  

Hurtig er inde på det rigtige omkring klasse A opgivelserne.
Iøvrigt viljegda lige nævne, at den 250 watt klasse A monoblok ikkeligner noget der kører så højt i klasse A.
Jeg vil mene den bliver mere end 85 gr. varm, og det kan lytterne ikke holde til, kan jeg se.
Der mangler blæsere som jeg ser det.

De direkte fordele ved at benytte klasse A bias er flere.
Den første og største er, at trnasistorerne i udgangstrinnet kun anvendes i deres mest liniære arbejdsområde. Det giver en meget mere letflydende lyd end en tilsvarende klasse AB kan præstere. Specielt svage niveauer bliver langt klarere, såfremt bias øges.
Hertil er det også et faktum, at jo færre og mindre strømændringer der foregår i et kredsløb, jo mindre påvirker induktionen.

Indirekte kan klasse A påvirke lyden positivt ved, at man ikke ustraffet underdimensionerer et stort svin af en klasse A amp. Lødigheden af komponenter og deres størrelse skal som udgangspunkt være veldimensionerede.

Udover dette garanterer klasse A som sådan ikke andet end et stort effektforbrug og en nærmest vanvittig varmeudvikling. Man kan med andre ord sagtens lave klasse A amps, som ikke lyder godt. Men typisk vil en tilsvarende klasse AB amp være endnu ringere.
Du kan med andre ord nok næppe, finde en amp som ikke til en vis grad vinder ved at blive stillet højere op i tomgangsstrøm.
Men det er altså når alt andet er lige.
Klasse A er ingen kvalitetsbetegnelse, men en klasse AB med forøget bias vil næsten altid banke sin udmagrede mage.

Varmen er dog et problem, set ud fra et holdbarhedssynspunkt. Varmen tager rigtig meget af ampens levetid. Den store "250 watt" klasse A monoblok er uden blæserkøling. Til sammenligning er min egen klasse A amp, specificeret til 2X100 Watt i 8 Ohm, den er forsynet med 2 stk blæsere, som sørger for at der presses 360 m3 luft igennem ampen og op gennem køleprofilerne på den. Størrelsesmæssigt er den faktisk endnu større end den viste bandit. Alligevel når oversiden af køleprofilerne op på næsten 60 gr. De er så varmt, at man faktisk på en vinterdag uden anden varme ikke kan holde hænderne på den.
Audio ampen skulle jeg mene vil nå over de 85 grader, som lytterne kan tåle.
I øvrigt er alle mine lytter specificeret til 105 gr. - headroom er vigtig.

Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

jensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi

Sendt: 13 Februar 2006 kl. 23:19 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:

Iøvrigt viljegda lige nævne, at den 250 watt klasse A monoblok ikkeligner noget der kører så højt i klasse A.
Jeg vil mene den bliver mere end 85 gr. varm, og det kan lytterne ikke holde til, kan jeg se.

Den første og største er, at trnasistorerne i udgangstrinnet kun anvendes i deres mest liniære arbejdsområde. Det giver en meget mere letflydende lyd end en tilsvarende klasse AB kan præstere. Specielt svage niveauer bliver langt klarere, såfremt bias øges.
Hertil er det også et faktum, at jo færre og mindre strømændringer der foregår i et kredsløb, jo mindre påvirker induktionen.

Indirekte kan klasse A påvirke lyden positivt ved, at man ikke ustraffet underdimensionerer et stort svin af en klasse A amp. Lødigheden af komponenter og deres størrelse skal som udgangspunkt være veldimensionerede.

Udover dette garanterer klasse A som sådan ikke andet end et stort effektforbrug og en nærmest vanvittig varmeudvikling. Man kan med andre ord sagtens lave klasse A amps, som ikke lyder godt. Men typisk vil en tilsvarende klasse AB amp være endnu ringere.
Du kan med andre ord nok næppe, finde en amp som ikke til en vis grad vinder ved at blive stillet højere op i tomgangsstrøm.
Klasse A er ingen kvalitetsbetegnelse, men en klasse AB med forøget bias vil næsten altid banke sin udmagrede mage.

Varmen er dog et problem, set ud fra et holdbarhedssynspunkt. Varmen tager rigtig meget af ampens levetid. Den store "250 watt" klasse A monoblok er uden blæserkøling. Til sammenligning er min egen klasse A amp, specificeret til 2X100 Watt i 8 Ohm, den er forsynet med 2 stk blæsere, som sørger for at der presses 360 m3 luft igennem ampen og op gennem køleprofilerne på den. Størrelsesmæssigt er den faktisk endnu større end den viste bandit. Alligevel når oversiden af køleprofilerne op på næsten 60 gr. De er så varmt, at man faktisk på en vinterdag uden anden varme ikke kan holde hænderne på den.

Ville også mene hvis disse skulle køre 250w klass A heletiden så ville de nok ikke holde en uge , , de lytter ville jo død .

og når jeg tænker på hvor varme mine krell bliver når de har spillet en del timer med et forbrug på ca 2800w så er de så varme man kan mærke dem meter væk , det er lige før man bliver bange for at gå hen til dem .

rattanhuset
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Februar 2006 kl. 23:28 | IP-adresse registreret  

jensen skrev:
Kurt von Kubik skrev:

Ville også mene hvis disse skulle køre 250w klass A heletiden så ville de nok ikke holde en uge , , de lytter ville jo død .

og når jeg tænker på hvor varme mine krell bliver når de har spillet en del timer med et forbrug på ca 2800w så er de så varme man kan mærke dem meter væk , det er lige før man bliver bange for at gå hen til dem .

Hmm tror det som jeg ville være mere bange for i det tilfælde, hvis de udvikler så meget varme som jeg kan forstå på dig, det ville være el regningen

Michael

Frede1977
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004
Sendt: 13 Februar 2006 kl. 23:31 | IP-adresse registreret  

En af mine forstærkere skulle yde 2x19w i Kl.A og 2x100w Kl.A/B

Som jeg forstår ovenstående, er det gjort for at få mere overskud til mikrodetaljerne ved lavt niveau... perfekt med mig 

Trapper sådan en forstærker langsomt ned med kl.A. driften, eller stifter den helt om mellem 19 og 20w. Kan man finde ud af hvor på volumen der svarer til 19w?

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Sendt: 13 Februar 2006 kl. 23:40 | IP-adresse registreret  

Frede1977 skrev:

Som jeg forstår ovenstående, er det gjort for at få mere overskud til mikrodetaljerne ved lavt niveau... perfekt med mig 

Trapper sådan en forstærker langsomt ned med kl.A. driften, eller stifter den helt om mellem 19 og 20w. Kan man finde ud af hvor på volumen der svarer til 19w?

Se denneher er helt genial til den slags:
Ohms lov      U = R · I

Navn

Symbol Enhed
Spænding U V (Volt)
Resistans R W (Ohm)
Strømstyrke I A (Ampere)
Effekt P W (Watt)
Frekvens f Hz (Hertz)
Resistivitet r W · m
Konduktivitet k W-1 · m-1

Energi E = U · I · t E er energi
Effekt P = U · I P er effekt

Til toppen

Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

Ghammel & Suhr
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Februar 2006 kl. 04:59 | IP-adresse registreret  

jensen skrev:
Ghammel & Suhr skrev:
jensen skrev:
Ghammel & Suhr skrev:
rattanhuset skrev:

Michael

En af deres noget mindre modeller fik for nogle år siden en kanontest på TNT, hvor blandt andet bunden blev fremhævet som temmelig god. Læser man lidt mellem linjerne i testen, så tror jeg dog ikke, du skal være bange for dem

Ja det med bunden , mange skriver god , men hvordan er den når der skal gives gas og på tunge speaker og i stort rum .

Men pyt , måske skulle man sende dem en mail og købe pre og amp og riaa

Vil det sige det er lykkedes at finde noget, du ikke allerede har haft stående i stuen?

Ghammel & Suhr
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Februar 2006 kl. 05:20 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:

Hurtig er inde på det rigtige omkring klasse A opgivelserne.Iøvrigt viljegda lige nævne, at den 250 watt klasse A monoblok ikkeligner noget der kører så højt i klasse A.Jeg vil mene den bliver mere end 85 gr. varm, og det kan lytterne ikke holde til, kan jeg se.Der mangler blæsere som jeg ser det.

De direkte fordele ved at benytte klasse A bias er flere.Den første og største er, at trnasistorerne i udgangstrinnet kun anvendes i deres mest liniære arbejdsområde. Det giver en meget mere letflydende lyd end en tilsvarende klasse AB kan præstere. Specielt svage niveauer bliver langt klarere, såfremt bias øges.Hertil er det også et faktum, at jo færre og mindre strømændringer der foregår i et kredsløb, jo mindre påvirker induktionen.Indirekte kan klasse A påvirke lyden positivt ved, at man ikke ustraffet underdimensionerer et stort svin af en klasse A amp. Lødigheden af komponenter og deres størrelse skal som udgangspunkt være veldimensionerede.Udover dette garanterer klasse A som sådan ikke andet end et stort effektforbrug og en nærmest vanvittig varmeudvikling. Man kan med andre ord sagtens lave klasse A amps, som ikke lyder godt. Men typisk vil en tilsvarende klasse AB amp være endnu ringere.Du kan med andre ord nok næppe, finde en amp som ikke til en vis grad vinder ved at blive stillet højere op i tomgangsstrøm.Men det er altså når alt andet er lige.Klasse A er ingen kvalitetsbetegnelse, men en klasse AB med forøget bias vil næsten altid banke sin udmagrede mage.Varmen er dog et problem, set ud fra et holdbarhedssynspunkt. Varmen tager rigtig meget af ampens levetid. Den store "250 watt" klasse A monoblok er uden blæserkøling. Til sammenligning er min egen klasse A amp, specificeret til 2X100 Watt i 8 Ohm, den er forsynet med 2 stk blæsere, som sørger for at der presses 360 m3 luft igennem ampen og op gennem køleprofilerne på den. Størrelsesmæssigt er den faktisk endnu større end den viste bandit. Alligevel når oversiden af køleprofilerne op på næsten 60 gr. De er så varmt, at man faktisk på en vinterdag uden anden varme ikke kan holde hænderne på den.Audio ampen skulle jeg mene vil nå over de 85 grader, som lytterne kan tåle.I øvrigt er alle mine lytter specificeret til 105 gr. - headroom er vigtig.

BÅT i BIAS'en herr von Tomos,

Nu skal jeg ikke gøre mig viis udi den fremviste forstærker, men dog alligevel frembruse, at vægten for stereo versionen er immerwæk ca. det dobbelte af den efterhånden velkendte Dali amp. Derudover taler vi vel også om et areal på kølepladerne, der sådden cirkus er det dobbelte. Så fraværet af blæsere kan måske retfærdiggøres på den konto

Mææændadada, det kunne være umådeligt interessant, om jensen kunne hive et par stykker hjem til Dänemark, så vi kan få at høre, om der er dømt forsigtige frøkenprutter, eller om vi ligefrem skal medbringe en velvoksen pakke T-bone steaks

Hvis ikke, kan vi vel altid hælde dem ind ad vinduet på en forbipasserende Peugeot

Med morgenhilsen
G&S

jensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi

Sendt: 14 Februar 2006 kl. 06:13 | IP-adresse registreret  

Ghammel & Suhr skrev:
Kurt von Kubik skrev:

Hurtig er inde på det rigtige omkring klasse A opgivelserne.Iøvrigt viljegda lige nævne, at den 250 watt klasse A monoblok ikkeligner noget der kører så højt i klasse A.Jeg vil mene den bliver mere end 85 gr. varm, og det kan lytterne ikke holde til, kan jeg se.Der mangler blæsere som jeg ser det.

De direkte fordele ved at benytte klasse A bias er flere.Den første og største er, at trnasistorerne i udgangstrinnet kun anvendes i deres mest liniære arbejdsområde. Det giver en meget mere letflydende lyd end en tilsvarende klasse AB kan præstere. Specielt svage niveauer bliver langt klarere, såfremt bias øges.Hertil er det også et faktum, at jo færre og mindre strømændringer der foregår i et kredsløb, jo mindre påvirker induktionen.Indirekte kan klasse A påvirke lyden positivt ved, at man ikke ustraffet underdimensionerer et stort svin af en klasse A amp. Lødigheden af komponenter og deres størrelse skal som udgangspunkt være veldimensionerede.Udover dette garanterer klasse A som sådan ikke andet end et stort effektforbrug og en nærmest vanvittig varmeudvikling. Man kan med andre ord sagtens lave klasse A amps, som ikke lyder godt. Men typisk vil en tilsvarende klasse AB amp være endnu ringere.Du kan med andre ord nok næppe, finde en amp som ikke til en vis grad vinder ved at blive stillet højere op i tomgangsstrøm.Men det er altså når alt andet er lige.Klasse A er ingen kvalitetsbetegnelse, men en klasse AB med forøget bias vil næsten altid banke sin udmagrede mage.Varmen er dog et problem, set ud fra et holdbarhedssynspunkt. Varmen tager rigtig meget af ampens levetid. Den store "250 watt" klasse A monoblok er uden blæserkøling. Til sammenligning er min egen klasse A amp, specificeret til 2X100 Watt i 8 Ohm, den er forsynet med 2 stk blæsere, som sørger for at der presses 360 m3 luft igennem ampen og op gennem køleprofilerne på den. Størrelsesmæssigt er den faktisk endnu større end den viste bandit. Alligevel når oversiden af køleprofilerne op på næsten 60 gr. De er så varmt, at man faktisk på en vinterdag uden anden varme ikke kan holde hænderne på den.Audio ampen skulle jeg mene vil nå over de 85 grader, som lytterne kan tåle.I øvrigt er alle mine lytter specificeret til 105 gr. - headroom er vigtig.

BÅT i BIAS'en herr von Tomos,

Nu skal jeg ikke gøre mig viis udi den fremviste forstærker, men dog alligevel frembruse, at vægten for stereo versionen er immerwæk ca. det dobbelte af den efterhånden velkendte Dali amp. Derudover taler vi vel også om et areal på kølepladerne, der sådden cirkus er det dobbelte. Så fraværet af blæsere kan måske retfærdiggøres på den konto

Mææændadada, det kunne være umådeligt interessant, om jensen kunne hive et par stykker hjem til Dänemark, så vi kan få at høre, om der er dømt forsigtige frøkenprutter, eller om vi ligefrem skal medbringe en velvoksen pakke T-bone steaks

Hvis ikke, kan vi vel altid hælde dem ind ad vinduet på en forbipasserende Peugeot

Med morgenhilsen
G&S

Har sendt dem en lille mail vil gerne høre dem og ders REF PREAMP samt ders riaa

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004
Sendt: 14 Februar 2006 kl. 08:06 | IP-adresse registreret  

Det med varmen fra Kl. A mener jeg nu er ret overdrevet som værende et kæmpe problem, hvis man bare stiller forstærkene frit så de kan få luft og man har et rimeligt rum, så kan det meste klares med alm. ventilation. Jeg brændte ca. 1600W af da jeg kørte ren Kl. A, og var aldrig plaget af varmen. Men stiller man en Kl. A forstærker nederst i et tætpakket rack, så beder man jo selv om problemer. Det skal nævnes at jeg dog også benytter blæsere for at hjælpe lidt på luft cirkulationen!
Til top Vis kyhn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kyhn

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003
Sendt: 14 Februar 2006 kl. 08:22 | IP-adresse registreret  

Frede1977 skrev:

Det er ikke noget med at forstærkeren skiftrer noget rundt, når den går fra klasse-A til klasse-AB. Klasse-A betyder bare, at der konstant løber strøm i begge halvdele af udgangen. Det sker kun så længe du trækker mindre strøm ud i højtaleren, end forstærkerens tomgangsstrøm. Når du skruer op, trækker højtalerne mere strøm i takt med musikken, og derved overstiger det tomgagsstrømmen. Og så er det ikke længere klasse-A.

Du kan ikke umiddelbart finde en indstilling af volumen, hvor forstærkeren går fra klasse-A til AB. Det afhænger af hvor kraftigt musikken er indspillet på CD'en, hvor kraftigt output dit CD-afspiller giver og ikke mindst højtalerens impedans. Husk at højtalerens impedans svinger i takt med frekvensen, så selvom der står 8 ohm, kan den nemt nå under 4 ohm ved visse frekvenser.

I pricippet kan det vel også være ligegyldigt hvornår den går fra klasse-A til AB. Hvis ikke du er i stand til at høre det, hvad betyder det så for dig??
Hvis forstærkeren vitterligt giver 19watt i klasse-A, så rækker det faktisk til ret pæne lydstyrker. 19 watt var faktisk temmelig meget, inden bilstereobranchen asmmen med pc-højtalerbranchen besluttede at skabe den vildeste inflation i begrebet watt.

Hvad er det for en forstærker du har?? Ved at bl.a Electrocompagniet har lavet flere forstærkere der kører delvist klasse-A... bare en skam at de påstod at det var ren klasse-A

<< Forrige Side af 5 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes