Tilbage til HIFI4ALL.DK 20. juni 2026 | 23:13   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Exposure vs. Exposure? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
peterakastorm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Marts 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 10 Januar 2006 kl. 21:40 | IP-adresse registreret  

Hey!

Nu er jeg så kommet lidt i tvivl!

Skal jeg købe:

Exposure XVII forforstærker (brugt)
Exposure Super 18 effekt (brugt)
Exposure 2010 cd-afspiller (ny)

Eller skal jeg købe:

Exposure 2010 integreret (ny)
Exposure 2010 effekt (ny)

Eller:

Exposure 2010 effekt (ny)

Hvad siger i?
Til top Vis peterakastorm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af peterakastorm

vilmann
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds

Bruger siden: 01 April 2003
Sendt: 10 Januar 2006 kl. 22:15 | IP-adresse registreret  

Det er altså svært at sige!

Men hvis du tvinger mig til at vælge bliver det

peterakastorm skrev:

Exposure Super 18 effekt (brugt)

Super 18 er en fed amp.

Iøvrigt ville jeg kigge mig rigtig godt for mht cd-spille. Der er så mange at vælge mellem i den klasse.

/vilmann
Til top Vis vilmann's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vilmann

boegelund
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Oktober 2005
Lokalitet: Øerne
Sendt: 10 Januar 2006 kl. 22:25 | IP-adresse registreret  

"Hvad siger i?"

Ingen af delene -  efter min mening lægger du det svageste punkt i signalkilden (2010CD)  og du bør nok ikke gå højere end 2010 integreret ved den nævnte CD.

17/18 sættet er en langt bedre forstærker og kræver den bedst mulige signalkilde, jeg tror en 2010CD vil være som at køre BMW med 1.2 ltr motor, på et 17/18 sæt. Du kunne sagtens bruge en Naim CDSII til ?$$$ på dette sæt. Hvad med at prøve den nye Apollo fra Rega som er i vælten for tiden ? - måske kommer topmodellen Saturn snart og så bliver det rigtig spændende..Iøvrigt er det med cd spillere og hvor man vil lægge pengene jo en smags sag...nogle foretrækker en pladespiller og andre vil kun høre tuner, andre igen bare en billig rispapir cd. 

Hvilke højtalere tænker du på skal indgå ? - Har du mulighed for at låne og hjemmelytte er det selvfølgelig foretrukket men mit budskab er at sørge for signalkilden er i top - du kan altid upgradere din forstærker eller udskifte. Iøvrigt syntes jeg de oprindelige Farlowe typer X,XV og XX er at foretrække ifht 2010/3010 og her får du samme tonale klang som for/effekt, samme engagement og musikglæde, på bekostning af lidt mindre effekt og styr på yderenderne.  Men der skal nok være andre som foretrækker de nyere forstærkere fra Exposure. Ærgerligt at den originale Exposure CDP ikke fåes i en upgraderet udgave, den spillede ellers godt, var lidt ustabil skal det siges.

Til top Vis boegelund's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af boegelund

peterakastorm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Januar 2006 kl. 22:47 | IP-adresse registreret  

Ok, takker...

Jeg regner med at opgradere min 2010'er, hvis jeg køber den, med en LClock XO3, ville det ikke løfte kvaliteten lidt?

For resten, er der en forstærker der hedder Exposure 18, UDEN 'Super'? Og som er mere strømstærk? Det er fordi sælger siger at den kun hedder 18... og har mere effekt...
Til top Vis peterakastorm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af peterakastorm

vilmann
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds

Sendt: 10 Januar 2006 kl. 22:56 | IP-adresse registreret  

peterakastorm skrev:
Ok, takker...Jeg regner med at opgradere min 2010'er, hvis jeg køber den, med en LClock XO3, ville det ikke løfte kvaliteten lidt?

Nu holder du op!
Du køber da ikke en splinterny cd-spille for derefter at modificere garantien af den.
Hvad med at købe noget du er tilfreds med fra starten?

Jeg er helt sikker på at det exposure-sæt er godt, men cd-spillen ville jeg tænke mere over.
Rega Apollo eller den lille Creek. En brugt Arcam 9 vil sikkert heller ikke være helt dumt.
Hvis du vil lege og modificere, så find en Micromega Stage 6 (søg her på siden efter tips). Det kan også være en LC Clock kan noget i den, men da ikke i en splinterny maskine?

/vilmann

peterakastorm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Januar 2006 kl. 22:59 | IP-adresse registreret  

peterakastorm skrev:

For resten, er der en forstærker der hedder Exposure 18, UDEN 'Super'? Og som er mere strømstærk? Det er fordi sælger siger at den kun hedder 18... og har mere effekt...

Meget vigtigt jeg får svar på dette ;)

Herman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Maj 2003
Lokalitet: København
Sendt: 10 Januar 2006 kl. 23:23 | IP-adresse registreret  

Hejsa,

Jeg har hørt at de nye S udgaver af 2010/3010 mere skulle være i den oprindelige John Farlow stil,
så måske det var den vej du sku istedet for de gamle..

Hilsen
Flemming
Til top Vis Herman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Herman

peterakastorm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Januar 2006 kl. 23:24 | IP-adresse registreret  

peterakastorm skrev:
peterakastorm skrev:

Meget vigtigt jeg får svar på dette ;)

Orv, sælger siger at den har MINDRE effekt, den han har... altså 60 watt. Kan det være fordi han har mono-forstærekren??

peterakastorm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Januar 2006 kl. 23:31 | IP-adresse registreret  

Nogen der eventuelt kender nogen der har en Super 18 til salg ellers? :D

Ved godt man ikke må sælge herinde, men må man godt forespørge? ;)

kennethjensen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Branchemedlem Audioheaven

Bruger siden: 10 Oktober 2004
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 11 Januar 2006 kl. 09:24 | IP-adresse registreret  

Køb super 18 sættet og brug din egen CD indtil videre. Spar op til en Wadia. Wadia´en og Super 18 sætter er noget der virklig spiller KANONT sammen....

kennethjensen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 11 Januar 2006 kl. 09:27 | IP-adresse registreret  

Herman skrev:
Hejsa,

Jeg har hørt at de nye S udgaver af 2010/3010 mere skulle være i den oprindelige John Farlow stil,
så måske det var den vej du sku istedet for de gamle..

Hilsen
Flemming

Niks, det er de ikke... Jeg har selv haft både alm 2010 og 2010s. Den alm 2010 spiller langt mere levende end de nye gør. Men jeg ville nu stadig fortrække en super 18 :)

peterakastorm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Januar 2006 kl. 10:59 | IP-adresse registreret  

Jeg spørger lige igen ;)

Exposure har bekræftet, at der findes en 18'er, ja der kun hedder "18". Nogen der ved hvordan den lyder ift. Super 18'eren?

MVH Peter

vilmann
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds

Sendt: 11 Januar 2006 kl. 12:44 | IP-adresse registreret  

peterakastorm skrev:
Jeg spørger lige igen ;)Exposure har bekræftet, at der findes en 18'er, ja der kun hedder "18". Nogen der ved hvordan den lyder ift. Super 18'eren?MVH Peter

Prøv at spørge på Exposure's eget forum: http://forum.exposurehifi.com/list_discussion.cfm

/vilmann

peterakastorm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Januar 2006 kl. 12:49 | IP-adresse registreret  

Ja, det kunne jeg jo gøre... synes bare ikke der er så meget aktivitet derinde, men jeg prøver lige.

kennethjensen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 11 Januar 2006 kl. 23:58 | IP-adresse registreret  

Super 18 er den bedste amp de nogensinde har lavet. Også sammenlignet med de nye.

evox
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Februar 2005
Sendt: 12 Januar 2006 kl. 05:44 | IP-adresse registreret  

Ja, super 18'en er 'Super', Kun overgået af deres Exposure 4.

(men den er noget dyrere).

Mvh. Hans

Til top Vis evox's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af evox

krogen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2003
Lokalitet: København
Sendt: 12 Januar 2006 kl. 07:06 | IP-adresse registreret  

Spiller selv på super 18. Har tidligere spillet på exposure xx - dvs. fra den gamle serie. Forskellen på super modellerne og de tidligere skulle være en forbedret strømforsyning (mener jeg). Overordnet er min oplevelse i skiftet fra xx til super 18, at de ældre er noget mere grovkornede i deres gengivelse, men fodtrampsfaktoren er større- et større drive. De nye er mere detaljerede, men har til gengæld lidt mindre drive.. Men prøv at ringe til Lydbutikken og tal med Pete - han har stor erfariing med Exposure.
Hilsen Rasmus.
Til top Vis krogen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af krogen

David
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 12 Januar 2006 kl. 07:09 | IP-adresse registreret  

Exposure Super 18 bruger Mosfet-transistorer, og Exposure 18 bruger bipolare. Jeg mener, at de bedste exposure produkter er dem lige før "Super" serien, så hvis prisen er rigtig, så synes jeg du skal købe den 18'er du har fået tilbudt. Forstærkerne i Super-serien har højere effekt, men mindre trafo = mere gummistrømforsyning i forhold til de ældre udgaver.

Jeg skal dog også tilstå, at jeg absolut også synes at Super 17/18 spiller rigtig godt (alternativt super 19/18, hvis man ikke er til pladespiller).

Cd'en skal du holde dig fra, og i stedet finde en Naim eller en Sugden (sidstnævnte, hvis du er til den blødere afdeling). Naim's cdafspillere passer rigtig godt sammen med Exposure's Super-serie. Du skal helst op i en CDX før der sker noget, men så er det også godt i mine ører.

Hvis du gerne vil modde cd, så glem engelske cdafspillere og køb Marantz. De er rigtig godt konstruerede, og er næsten de eneste afspillere, som jeg har hørt der lyder godt efter montering af Clock, andre opamps og bedre kondensatorer. De gamle CD67SE kan man få til at spille så skulle tro det var løgn - jeg har p.t. to - en i stuen og en i arbejdsværelset.

Har du mod på mere, så køb CD17, men her er op-amps'ene SMD, så det kræver lidt mere fingerfærdighed, men resultat er til gengæld også rigtig godt, når man er færdig.

Håber du finder ud af det.

Til top Vis David's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af David Besøg David's Websted

kennethjensen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 12 Januar 2006 kl. 07:36 | IP-adresse registreret  

God ide med en marantz cd afspiller. De går rigtig godt i spænd med Exposure, har selv kørt mit gamle exposure med en marantz SA11-S1. Og der vr dømt fodtramp og detaljer så det basket :O)

Peter, køb den der marantz 8400 SACS. Den vil gå godt i spænd med en super 19/18

boegelund
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Oktober 2005
Lokalitet: Øerne
Sendt: 12 Januar 2006 kl. 09:42 | IP-adresse registreret  

Jeg er overrasket over den beskrevne forskel på “Super” XVIII og XVIII forstærkerne, David, gad vide om dette kan verificeres fra anden troværdig side også ?

Jeg erindrer at begge forstærkere er ens at kigge ned i og begge er med Siga trafo hvorimod nogle af de ældre XV og X var med de fremragende Holden & Fisher trafoer, her var lydkvaliteten endnu mere naturtro ifht senere modeller med andre trafoer, uanset Super eller ikke Super. De fleste Naim forstærkere fra den periode havde også de nu hedengangne Holden & F….trafoer og her var forskellen også ganske klart til H&F’s fordel.

Mht Naim cd afspillere vil jeg foreslå CD5 serien som er meget populær fremfor den originale CDX, der kan være direkte uegnet og kantet/klinisk udenfor et Naim set-up.

En CD5 kan forbedres betragteligt med en Hicap, hvor CDX kræver en XPS hvis upgradering ønskes.  CD5i kan ikke opgraderes og er (vistnok) en vellykket økonomi version. (som Nait 5i) Naim cd'er er dog ikke i den billige ende af prisklassen, måske lige bortset fra en brugt CD3.

Til top Vis boegelund's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af boegelund

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes