Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2026 | 00:43   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: Mine små nye babyer (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 9
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
meil
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 November 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 20 September 2006 kl. 16:20 | IP-adresse registreret  

Adamfelix skrev:
Sveske skrev:
Adamfelix skrev:

Du har en hemmelig konstruktion men du vil gerne (siden du nu har en profil) lure os stakkels DIY'ere i hvordan vi gør det.

Er det ikke en smule dobbeltmoralsk?

Det vil jeg faktisk erklære mig enig i, og hvad får du desuden ud af, at hemmeligholde konstruktionen? Du har jo i forvejen kopieret andres arbejde (design), så patent får du i hvert fald aldrig på dem
Men du kan vel altid sige "nah nah, jeg kan bare noget I ikke kan, og jeg vil i hvert fald ikke dele med jer!"

Tak! Det ville være på sin plads at få en kommentar fra omtalte kapitalist nu..

Nu tror jeg at tråden er ved at løbet lidt løbsk.

Jeg vil gerne forsvare Lars Ole, det burde ellers ikke være nødvendigt, hvis I havde læste hele tråden

Lars Ole (eller hans far) arbejder på Hornslet møbelfabrik. Og det er dem, der laver den originale Magico. Ja den højtaler som jeg har hentet min inspiration fra.

De laver kabinetterne for en amerikaner, som har specificeret og designet selve højtaleren.
Og jeg forstå så udmærket, at Lars Ole ikke vil viderebringe disse tegninger eller ideer. Han kunne komme meget galt, af sted hvis det blev opdaget.

Jeg har ellers været glad for at Lars Ole har deltaget lidt i debatten, da jeg ikke var klar over, at Magico blev lavet her i DK.

Mht. mit projekt, så er der stadig ikke kommet lyd på. Har fået alle komponenterne, men har haft meget travlt med andre og større projekter.

Forventer at få lyd på om 14 dage. Glæder mig rigtig meget, da højtalerne egentlig bare står i min stue og ser godt ud, dog uden at sige noget som helst.

Hilsen
Meil

Til top Vis meil's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af meil

Adamfelix
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 September 2006
Lokalitet: København
Sendt: 20 September 2006 kl. 16:33 | IP-adresse registreret  

meil skrev:
Adamfelix skrev:
Sveske skrev:
Adamfelix skrev:

Du har en hemmelig konstruktion men du vil gerne (siden du nu har en profil) lure os stakkels DIY'ere i hvordan vi gør det.

Er det ikke en smule dobbeltmoralsk?

Det vil jeg faktisk erklære mig enig i, og hvad får du desuden ud af, at hemmeligholde konstruktionen? Du har jo i forvejen kopieret andres arbejde (design), så patent får du i hvert fald aldrig på dem
Men du kan vel altid sige "nah nah, jeg kan bare noget I ikke kan, og jeg vil i hvert fald ikke dele med jer!"

Tak! Det ville være på sin plads at få en kommentar fra omtalte kapitalist nu..

Nu tror jeg at tråden er ved at løbet lidt løbsk.

Jeg vil gerne forsvare Lars Ole, det burde ellers ikke være nødvendigt, hvis I havde læste hele tråden

Lars Ole (eller hans far) arbejder på Hornslet møbelfabrik. Og det er dem, der laver den originale Magico. Ja den højtaler som jeg har hentet min inspiration fra.

De laver kabinetterne for en amerikaner, som har specificeret og designet selve højtaleren.
Og jeg forstå så udmærket, at Lars Ole ikke vil viderebringe disse tegninger eller ideer. Han kunne komme meget galt, af sted hvis det blev opdaget.

Jeg har ellers været glad for at Lars Ole har deltaget lidt i debatten, da jeg ikke var klar over, at Magico blev lavet her i DK.

Mht. mit projekt, så er der stadig ikke kommet lyd på. Har fået alle komponenterne, men har haft meget travlt med andre og større projekter.

Forventer at få lyd på om 14 dage. Glæder mig rigtig meget, da højtalerne egentlig bare står i min stue og ser godt ud, dog uden at sige noget som helst.

Hilsen
Meil

Ja, okay.. Når du vender den sådan så kan man jo godt forstå hvorfor han ikke vil ud med tegningerne ..

Hans kommentar kom bare til at lyde lidt "nah nah"-agtig i mine ører..

Omkring det rigtige emne (undskyld sidesporet) kan du fortælle lidt om din konstruktion?

Altså hvad der er sket før de første billeder her i tråden blev taget..

Fortsat god fornøjelse med dem!

Venlig hilsen

Adam

Til top Vis Adamfelix's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Adamfelix

Sveske
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 20 September 2006 kl. 16:41 | IP-adresse registreret  

Ups, det var vist en tanketorsk fra min side. Jeg troede, det var dig, Meil, der ikke ville ud med oplysningerne om hvad du havde gjort 
Dét ville jeg nemlig ikke kunne forstå

Guide til billedupload
Til top Vis Sveske's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sveske

m@dsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 December 2004
Sendt: 21 September 2006 kl. 11:01 | IP-adresse registreret  

meil skrev:

Træet er finsk birkefiner. Den type, der er limet sammen med den lyse lim i stedt for den sorte lim, som normalt ses. Og ja de er skåret i hånden. En overfræser, en skabelon og masser af finerplader og tålmodighed.

Normalt ville jeg have taget æren for kabinetterne selv, men i dette tilfælde, har jeg fået en af vennerne til at lave det hårde arbejde.

En CNC fræser ville have gjort underværker og samtidig givet mig en hel del mindre slibearbejde.

Det at bygge højtalere er min hobby. Jeg startede for mange år siden og dette sæt bliver nr. 6 rækken. Så det er egentlig ikke blevet til så mange.
Jeg bygger ikke for at spare penge men fordi det er spændende at afprøve mine ideer og teorier.

Hilsen
Meil

Nu håber jeg ikke det bliver taget ille op, men det står jo beskrevet lige her hvordan disse smukke højtelere er blevet til

m@dsen 

Adamfelix
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 September 2006 kl. 15:50 | IP-adresse registreret  

m@dsen skrev:
meil skrev:

Træet er finsk birkefiner. Den type, der er limet sammen med den lyse lim i stedt for den sorte lim, som normalt ses. Og ja de er skåret i hånden. En overfræser, en skabelon og masser af finerplader og tålmodighed.

Normalt ville jeg have taget æren for kabinetterne selv, men i dette tilfælde, har jeg fået en af vennerne til at lave det hårde arbejde.

En CNC fræser ville have gjort underværker og samtidig givet mig en hel del mindre slibearbejde.

Det at bygge højtalere er min hobby. Jeg startede for mange år siden og dette sæt bliver nr. 6 rækken. Så det er egentlig ikke blevet til så mange.
Jeg bygger ikke for at spare penge men fordi det er spændende at afprøve mine ideer og teorier.

Hilsen
Meil

Nu håber jeg ikke det bliver taget ille op, men det står jo beskrevet lige her hvordan disse smukke højtelere er blevet til

m@dsen 

Slet ikke.

Jeg tænkte på hvad for en tykkelse plader han ahvde brugt og om det havde nogen betydning?

Hvilken lim han havde brugt til at lime pladerne sammen med?

Om der havde været problemer undervejs?

Der er sikert flere ting han har gjort sig overvejelser om da han lavede kabinetterne, og jeg er rigtigt interesseret i at høre de overvejelser !

kokken
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 21 September 2006 kl. 16:23 | IP-adresse registreret  

hej

ingen problemer med at lave nogle tegninger, er der nogle der er intersserede ??

de koster 22000 dollers for et par altså ikke tegningerne

kokken

Til top Vis kokken's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kokken

meil
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Oktober 2006 kl. 18:48 | IP-adresse registreret  

Jeg kan godt beskrive arbejdsprocessen lidt nærmere.

Først er formen fastlagt i et CAD-tegneprogram.

Derefter er det printet ud og skabelonerne er lavet efter den.

Bemærk på CAD-billedet, at den ene side er breder end den anden. Det er gjort med vilje.

Tykkelsen på den finske birkefiner er 17 mm. Det var hvad vi havde.

Limen der er brugt kender jeg ikke, men igen det var hvad vi havde. Det kunne lige så godt have været standard hvid snedkerlim. Men der skal bruges meget lim, så meget, at det kommer ud alle steder, når de forskellige lag bliver presset sammen.

Her er lidt billeder af skabelonen.

Hilsen
Meil

meil
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Oktober 2006 kl. 18:52 | IP-adresse registreret  

Så kom der lyd på

Har leget med det mit digitale delefilter og gennemprøvet alle de filterkombinationerne der var muligt. Derefter lavede jeg et passivt filter ud fra specifikationer fra det digitale filter.

Er blevet rimelig tilfreds med resultatet, men der skal mange mange timers justeringer og lytninger til før jeg bliver helt tilfreds.

Sådan som højtaleren er nu, så mangler den en del krop, men det er vel kun fordi jeg er vant til større højttalere.

Filtertypen blev et 6/18 filter delt ved ca. 3KHz. Ikke noget specielt, men det kan være, at det kommer senere.

Hilsen
Meil

nosferatu89
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Marts 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 05 Oktober 2006 kl. 20:13 | IP-adresse registreret  

Hvorfor har du lavet den ene side tykkere end den anden?

Nosferatu

meil
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Oktober 2006 kl. 06:18 | IP-adresse registreret  

Hvorfor den ene sidde er tykkere end den anden.

Jo det er gjort for at reducere resonanser, refleksioner og stående bølger inde i kabinettet.

I samme omgang bør jeg også lige forklarer, at de forskellige lag er lagt sammen, så det skiftevis har været højere eller venstre side af kabinettet som har haft den tykke side. Derved har jeg fået et indre som er rimelig kaotisk og derved mindre chance for at der opstår resonanser osv.

Hilsen
Meil

m@dsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 December 2004
Sendt: 06 Oktober 2006 kl. 08:20 | IP-adresse registreret  

Så fik vi løftet sløret for hvordan de er lavet, nu skal man så bare ud og købe en fræser der kan klare jobbet

m@dsen

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Sendt: 06 Oktober 2006 kl. 08:27 | IP-adresse registreret  

meil skrev:

Hvorfor den ene sidde er tykkere end den anden.

Jo det er gjort for at reducere resonanser, refleksioner og stående bølger inde i kabinettet.

I samme omgang bør jeg også lige forklarer, at de forskellige lag er lagt sammen, så det skiftevis har været højere eller venstre side af kabinettet som har haft den tykke side. Derved har jeg fået et indre som er rimelig kaotisk og derved mindre chance for at der opstår resonanser osv.

Hilsen
Meil

Jeg mener at vide at dr. Emzig M. Spole resonerede sig frem til at der kunne opstå krusninger på grund af vaskebrædteffektens indflydelse på de urene bølger i et kabinet konstrueret udfra det princip du nævner

Adamfelix
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Oktober 2006 kl. 10:33 | IP-adresse registreret  

meil skrev:

Jeg kan godt beskrive arbejdsprocessen lidt nærmere.

Først er formen fastlagt i et CAD-tegneprogram.

Derefter er det printet ud og skabelonerne er lavet efter den.

Bemærk på CAD-billedet, at den ene side er breder end den anden. Det er gjort med vilje.

Tykkelsen på den finske birkefiner er 17 mm. Det var hvad vi havde.

Limen der er brugt kender jeg ikke, men igen det var hvad vi havde. Det kunne lige så godt have været standard hvid snedkerlim. Men der skal bruges meget lim, så meget, at det kommer ud alle steder, når de forskellige lag bliver presset sammen.

Her er lidt billeder af skabelonen.

Hilsen
Meil

Tak!

Jeg vil se om jeg selv kan bygge et par højtalere sådan.

De er vildt flotte!!!

Lidt off-topic, men jeg tænkte på om der var nogen som vidste hvordan man får lavet sådan noget birkefiner "Sonus Faber-farvet"?

McDave
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 April 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 06 Oktober 2006 kl. 12:45 | IP-adresse registreret  

hej... du har sikkert nævnt det et sted, men hvordan har du sikret dig at fineren var fri for "huller" ?

har prøvet at lave en figur i forbindelse med mit studie, som bestod af sammenlimede finerplader, hvor der flere steder var hullre igennem , hvor fineren manglede nogle "træ-årer"

det var billig silvan finer jeg brugt, da det ikk ehavde betydning i mit projekt, men må gå ud fra at du har brugt en dyrere finer, hvor der stilles nogle højere kvalitets krav... hvis man skulle ud og købe finer, hvilke forholdsregler skal man så foretage sig, og hvad kan man kræve af forhandleren.. hvad er for dyrt og hvad er for billigt?

meil
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Oktober 2006 kl. 16:26 | IP-adresse registreret  

Til Adamfelix.

Sonus Faber bruger ahorn finer til deres højtalere.

Ahorn og birk er meget ens i farverne. Så det handler om at få en rødbrun beise og så ellers prøve sig frem. Jeg ville mene, at det skulle være muligt at ramme SF-farven med birk.

Lidt inspiration

http://www.hifi-notes.com/sonusfaberamatifabrikage-nl.htm

Til McDave.

Har svaret på dine spørgsmål tidligere.

Køb den bedste finske birkefiner du kan få fingrene i. Og de steder, hvor der mangler noget, laver du en kile som du limer og maser ind. Når limen er tør så fjernes overskuende materiale.

Det steder jeg har brugt kiler, kan jeg ikke finde igen. Så der er igen problemer i det.

Hilsen
Meil

henrikb
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Maj 2005
Sendt: 08 Oktober 2006 kl. 17:20 | IP-adresse registreret  

hej meil !

nu kender jeg ikke dine planer for effektforstærker til dine sub`s, men jeg stiller gerne med en crown, og du skal også være velkommen hos mig - har tre af slagsen, cts 3000 skal sikkert afleveres tilbage til februar, så hvis det er interssant, så skriv en pm til mig inden.

Crown REF2 og CE4000 er mine, CE4k har elektronisk deling indbygget, yder 600w 8 ohm,1200w 4 ohm vedvarende, og har masser af overskud, egner sig ikke som fullrange amp.

følger du de originale tegninger til dine gtièr ??

et godt råd vil være at du mindst har 10cm. afstand mell bagerste del af port og bagplade.

hvis der ellers er noget vedr. dine JBL`s,kan jeg da prøve at være behjælpelig.

mvh

henrik

Til top Vis henrikb's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af henrikb

meil
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Oktober 2006 kl. 18:28 | IP-adresse registreret  

Hej Henrik, har været inde og studere dit anlæg for flere måneder siden. Og kan godt se, hvor du får din inspiration. Må da også indrømme, at jeg har været inde på Crown’s hjemmeside for egentlig at se, hvad det er for noget.

Men uden at kende Crown, så ligner det professionelt udstyr. Og jeg har tidligere haft dårlige erfaringer med professionelt udstyr, syntes at det støjer for meget.

Havde egentlig tænkt mig, at bruge min Marantz SR14 MKII som subwoofer forstærkere. Den har jo fem stk. 140W så der er både til side-systemerne og sub-wooferne i samme enhed.

Havde for mange år siden hørt, at man helst skal benytte samme type forstærkere hele veje igennem og det bliver jo tilfældet med min Marantz.

Mht. JBL GTI 10” så hælder jeg til et lukket system og jeg har også læst at JBL anbefaler ca. 21 liter.

Ved også godt at Hasselhoff siger, at man skal følge JBLs anbefalinger for de ved var de gør, men jeg syntes bare at 21 liter er alt for lidt. Havde tænkt mig noget i stil med 40-50 liter. Sub-systemet bliver bygget, så der bliver mulighed for også at test basrefleks.

Vi bør mødes. Kunne godt tænke mig at lytte og se dit system en dag

Hilsen
Meil

henrikb
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Oktober 2006 kl. 19:09 | IP-adresse registreret  

kig endelig forbi,synes det er en god idè,også så du træffer den rigtige beslutning.

ville du bygge et passivt filter ?  du hiver SÅ meget ekstra ud af både amp og enhed, vil anbefale et elektronisk filter, og så måske en seperat amp, for enheden kræver meget kontrol.

har du set det pic af den gennemskårne enhed(w10 gti)jeg har lagt ind på min side ?

nå sender lige en pm

vh

henrik

meil
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Oktober 2006 kl. 19:52 | IP-adresse registreret  

Nope ikke noget passivt filter til JBL'en

Min Maranzt har jo netop 5 stk forstærkere så det elektroniske delefilter skal ind imellem der.

Hilsen
Meil

henrikb
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Oktober 2006 kl. 19:57 | IP-adresse registreret  

tror du har ret at prof. grej kan støje(det er også mit første "prof" grej), bl.a. pga. blæsere,hasselhoff har foretaget forskellige modifikationer( i begge),uden dyrene bliver for varme,og blæserne er mindre hørbar end dem der sidder i mit pana pv60e, så ingen generende støj derfra.

vedr. at benytte samme amp til alle ht. vil jeg da sætte spørgsmålstegn ved, dine enheder er da ikke fra samme fabrikant,vel - og din marantz spillestil,passer dig fint til dine nye ht.men primært fra stemmer og op går jeg ud fra, det er vel mere personlig smag der tæller der.

har du spurgt dig selv hvilke forventninger du har til dine JBLs måde at skulle gengive på ?? jeg tænker bl.a grunden til hvorfor du lige netop valgte gti enheder ?? 

den erfaring jeg har gjort mig er, at jo mere kontrolleret bas jeg har,jo mere tilfreds er jeg, har prøvet forskellige subs og amps,hvor det hurtigt er amp som ikke kan følge med, og man får en slatten,forsinket gengivelse,og hvor amp til sidst vælger at slå fra,bl.a pga returstrømme(hassel har fortalt/forklaret meget  )

håber ikke du synes jeg træder dig over tæerne ,men du skal liige lægge din vej forbi mig,til en lytter, bare for en god ordens skyld  .

mvh

henrik

<< Forrige Side af 9 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum