Tilbage til HIFI4ALL.DK 26. juni 2024 | 07:02   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Afstemninger - Polls
 HIFI4ALL Forum : Afstemninger - Polls
Emne Emne: Er dine højtt.kabler lige lange? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Spørgsmålet: Er dine højtt.kabler lige lange?
Poll valg Stemmer Afstemningsresultat
207 [74,46%]
71 [25,54%]
Dette emne er lukket; der kan ikke stemmes

Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 1787
Sendt: 15 September 2006 kl. 14:42 | IP-adresse registreret  

Bemærk brugen af ordet musik i forbindelse med udstyr til mekanisk/elektrisk reproduktion. Det fremkommer ALTID i sammenhænge hvor der ikke på andre måder kan beskrives reelle forskelle....de være sig af forbrugere som sælgere

__________________
"Gentlemen! You can't fight in here, this is the war room!"
Til top Vis Groove's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Groove
 
Adamfelix
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 September 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 488
Sendt: 16 September 2006 kl. 22:17 | IP-adresse registreret  

jazzman skrev:

Adamfelix, se ovenfor!

Når dette er niveauet for moderne fysikundervisning, er det ikke underligt, at man kan bilde folk hvadsomhelst ind

Hehe.. Ja.. du var der først.. havde jeg ikke lige set.. sad simpelthen og gik helt ned over det indlæg med lydens hastighed i kabler og at ingen rettede ham i det.. men det gjorde du!

Vi kan jo bare dyppe alt i guld og så får det en "varm" lyd! ..

Højtalerkabinetter i valnøddetræ har en lidt mørkere klang.

Sølvkabel er meget mere klinisk og koldt end guld.

der er så mange dejlige "videnskabligt dokumenterede" fakta i hifiverdenen!

Til top Vis Adamfelix's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Adamfelix
 
Adamfelix
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 September 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 488
Sendt: 16 September 2006 kl. 22:24 | IP-adresse registreret  

Jannik K. skrev:
jazzman skrev:

Adamfelix, se ovenfor!

Når dette er niveauet for moderne fysikundervisning, er det ikke underligt, at man kan bilde folk hvadsomhelst ind

Så så, der er ingen grund til at nedgøre folk her!?!  Det var da mildest talt en underlig måde at kommunikere på. Håber jeg har misforstået dit indlæg.

Teoretisk vil der være en meget, meget lille forskel på modstanden i et kabel på hhv. 3 og 4,5 mtr for eksempel. Jeg tror det vil have en større indflydelse, hvis man har sine ht kabler liggende sammen med andre kabler, hvis fluxtæthed (magnetfelt) er ret kraftigt. Følges de to kabler ad i deres fulde længde, vil det have en større teoretisk indflydelse på signalet i dit ht kabel.

Jeg vil ikke udtale mig om, om der er forskel eller ej i praksis. Jeg har ikke selv oplevet det, men som tidligere nævnt; kan der høres forskel på et kabel og et andet, kan der garanteret også høres forskel på kabellængder. 

Mvh Jannik

Ja de 2 ledere til hver højtaler, altså plus og minus eller sort og rød, skaber induktion ved at ligge op ad hinanden hele vejen fra forstærkeren og til højtaleren.. det må være en af de væsenligste faktorer for hvad der skaber dårlig lyd..

ved ikke om jeg fik tilføjet noget eller om det var det du også mente.

Så det frem med saksen folkens.. klip de højtalerkabler fra hinanden!

Til top Vis Adamfelix's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Adamfelix
 
Proxi
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 12 Februar 2006
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 377
Sendt: 16 September 2006 kl. 22:58 | IP-adresse registreret  

Har samme længde.

Men altså i praksis vil man ikke rigtig kunne hører forskel.

Men i teorien er der forskel
Fx. hvis vi kan køre at en lyd kommer fra højre side så er det fordi lyden rammer det højre indre øre 30-40 cm (eller hvor langt der er fra det ene øre til det andet) før det venstre indre øre. Og det er den lille stykke tid hjernen bruger til at "regne ud" hvor lyden kommer fra.
Så i teorien så er der forskel men tror ikke på det, - kører selv med ens længde for ikke at snyde mig selv
Til top Vis Proxi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Proxi
 
jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 3787
Sendt: 17 September 2006 kl. 11:25 | IP-adresse registreret  

Proxi: "Men i teorien er der forskel"

nixen. Regn selv ud, hvad 4 meter betyder for noget strøm, der bevæger sig med 300.000.000 meter pr. sekund - det svarer til at du har den ene højttaler nogle tusindedele millimeter tættere på end den anden, og hvordan måler du det?

Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman
 
Proxi
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 12 Februar 2006
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 377
Sendt: 17 September 2006 kl. 12:55 | IP-adresse registreret  

jazzman skrev:

Proxi: "Men i teorien er der forskel"

nixen. Regn selv ud, hvad 4 meter betyder for noget strøm, der bevæger sig med 300.000.000 meter pr. sekund - det svarer til at du har den ene højttaler nogle tusindedele millimeter tættere på end den anden, og hvordan måler du det?

Du svarer da selv på det? Hvis strøm bevæger sig med 300.000.000meter pr. sek. så vil der være forskel. Forskellen er minimal (læses: ikke tilstede for øret), men den må jo være der.

Hvis man forstørre dit eks. til et lidt større perspektiv. Så vil det jo betyde at to biler, begge  med hastigheden x (som er konstant), bruger samme tid for til deres mål selvom distancen er y for den første og 1,5y for den anden. Og det giver jo ingen mening.

Til top Vis Proxi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Proxi
 
Sveske
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 22 Januar 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 2337
Sendt: 17 September 2006 kl. 23:06 | IP-adresse registreret  

jazzman skrev:


Regn selv ud, hvad 4 meter betyder for noget strøm, der bevæger sig med 300.000.000 meter pr. sekund - det svarer til at du har den ene højttaler nogle tusindedele millimeter tættere på end den



Det er nu ikke helt rigtig, i hvert fald ikke i denne sammenhæng.

Ing forum (klik) skrev:
Du spørger om hvad der er hurtigst - lys eller strøm?
Svaret er lyset.
I elektrisk strøm afhænger hastigheden af, hvilken leder, der er tale om. I en kobberleder er hastigheden omkring ca. 30% af lyshastigheden.
Elektrisk strøms hastighed er nemlig ikke den hastighed elektronerne bevæger sig med i strømmens retning som det korrekt allerede er nævnt, men derimod den hastighed som de negative og positive ladninger forskyders i lederen.


Man skal også huske på, at man jø kan høre, hvilken retning, lyd kommer fra, altså kan hjernen opfange forskellen på tiden det tager lyden at nå fra det ene øre til det andet. Og der er jo ikke særlig stor forskel, når vi snakker om højst 15 cm!
Men om vi er fintfølende nok til at høre forskel på 5 og 1,5 meters ht kabel kan jeg ikke svare på


__________________

Guide til billedupload
Til top Vis Sveske's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sveske
 
Proxi
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 12 Februar 2006
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 377
Sendt: 18 September 2006 kl. 07:13 | IP-adresse registreret  

Sveske skrev:
Man skal også huske på, at man jø kan høre, hvilken retning, lyd kommer fra, altså kan hjernen opfange forskellen på tiden det tager lyden at nå fra det ene øre til det andet. Og der er jo ikke særlig stor forskel, når vi snakker om højst 15 cm!
Men om vi er fintfølende nok til at høre forskel på 5 og 1,5 meters ht kabel kan jeg ikke svare på
Også det jeg skrev ovenfor.
Til top Vis Proxi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Proxi
 
Sveske
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 22 Januar 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 2337
Sendt: 18 September 2006 kl. 07:24 | IP-adresse registreret  

Ups, ja. Det gjorde du også 
Slemme Sveske, Slemme sveske!


__________________

Guide til billedupload
Til top Vis Sveske's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sveske
 
Proxi
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 12 Februar 2006
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 377
Sendt: 18 September 2006 kl. 08:17 | IP-adresse registreret  

Sveske skrev:
Ups, ja. Det gjorde du også 
Slemme Sveske, Slemme sveske!
Men ret nok at få bekræftet at jeg ikke tog helt fejl. :P
Til top Vis Proxi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Proxi
 
jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 3787
Sendt: 18 September 2006 kl. 10:15 | IP-adresse registreret  

klip fra wikipedia.org:

However, we know that electrical signals are electromagnetic waves which propagate at very high speed (at the speed of light, as can be deduced from Maxwell's Equations). For example, in AC power lines, the waves of electromagnetic energy propagate rapidly through the space between the wires from a source to a distant load, even though the electrons in the wires only move back and forth over a tiny distance. Although the velocity of the flowing charges is quite low, the associated electromagnetic energy travels at the speed of light. The ratio of the signal velocity through a medium versus the speed of light in a vacuum is called the velocity factor.

Et dobbeltkabel har en typisk velocity factor på 80% af lysets hastighed. Det giver 240.000.000 m/s.
2m ekstra ht-kabel i en side giver en forsinkelse på knap 0.01 mikrosekund. Det svarer til at den ene højttaler skal flyttes 3 mikrometer tættere på! Frem med målebåndet

Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman
 
Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 4622
Sendt: 18 September 2006 kl. 15:31 | IP-adresse registreret  

Har 17 m kabel til den ene og 1 m til den anden højttaler i mit anlæg i stuen. Oplever det ikke som et problem...
Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted
 
Medlem
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 03 August 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2084
Sendt: 18 September 2006 kl. 18:14 | IP-adresse registreret  

jazzman skrev:

"Så så, der er ingen grund til at nedgøre folk her!?!  Det var da mildest talt en underlig måde at kommunikere på. Håber jeg har misforstået dit indlæg."

Det har du desværre ikke. Men at kalde en spade for en spade er ikke at nedgøre.

Det, jeg bare prøver at sige, er at hvis fysik er lukket land, står døren åben for Voodooprædikanternes sludder om retningsbestemte kabler og vaharvi.

Hørt-hørt for dælen da. Det er præsis det der alt alt for ofte præger diskussionen her i forum............ Alt for mange er for hurtige på aftrækkeren, og udtaler sig skråsikkert om noget de kun er i stand til at gisne om. Det giver en masse snak, som er det rene kaffe-kone sludder.

Til top Vis Medlem's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Medlem
 
F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 12 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 4023
Sendt: 18 September 2006 kl. 18:20 | IP-adresse registreret  

Lige en rettelse til Jazzman´s indlæg: Elektriske signaler og lyset bevæger sig med PARTIKELhastigheden, og det er den vi kender som 300.000km/sek!

Det er heller ikke den tillagte tid, som er problemet med forskellig længde højttalerkabler, men impedansen og et uens optag af elektromagnetisk indstråling!

Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians
 
jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 3787
Sendt: 18 September 2006 kl. 20:22 | IP-adresse registreret  

F.Christians: læs en bog. Partikelhastigheden (elektronernes faktiske hastighed) er få cm/s. Det vi kalder strømmens hastighed er impulsens hastighed. Lysets hastighed har du ret i, resten må du læse, fx. i mit ovenstående Wiki-klip.

Du har ret i uens impedans, som medfører 1. ændret lydstyrke og 2. ændret elektromekanisk dæmpning. MEN: disse to faktorer er også i spil hvad angår den akustiske belastning, hvis ikke højttalerne står i et totalt symmetrisk rum. Og det gør de jo kun hos de folk, der har mulighed for at møblere anlægget som et buddhistisk alter :-)

Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman
 
Proxi
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 12 Februar 2006
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 377
Sendt: 18 September 2006 kl. 20:48 | IP-adresse registreret  

jazzman skrev:
2m ekstra ht-kabel i en side giver en forsinkelse på knap 0.01 mikrosekund. Det svarer til at den ene højttaler skal flyttes 3 mikrometer tættere på! Frem med målebåndet
Ja skrev jo også at det var lidt, men der er jo en forskel. Og sådan er det.
Til top Vis Proxi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Proxi
 
jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 3787
Sendt: 18 September 2006 kl. 20:59 | IP-adresse registreret  

ja, Proximus, jeg erkendte ikke dit "i teorien" fuldt ud, okay så! Jeg tror nok, at F.Christians har fat i den eneste ting, der overhovedet kunne betyde noget med forskellig længde kabler, nemlig impedansforskelle (tyndt voodoosolidcore til en bondegård med tårnhøj impedans). Indstrålingen er jeg ikke sikker på....
Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman
 
bennoman75
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 April 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 136
Sendt: 18 September 2006 kl. 21:28 | IP-adresse registreret  

Det jeg kender til kabler siger mig at det ikke har noget med modstanden i kablet at gøre, Hvis modstands forskellen imellem kablerne er tilstrækkelig stor vil der være et størrer tab til den ene højtaler end den anden.

Det der vil kunne være en uheldig situation er hvis de stående bøljer i et kabel ikke rammer de samme hørbare freq men da de stående bøljer i kabler som reglt ligge uden for det hørbare område burde det ikke være et problem

P.S. mine kabler har den samme længde.

 

 



__________________
Livet er for kort til dårlig lyd

My speakers
Til top Vis bennoman75's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bennoman75
 
Emi_one
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 08 August 2006
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 298
Sendt: 18 September 2006 kl. 21:37 | IP-adresse registreret  

Mit ene er kabel (eller burde jeg ikke bare kalde det el ledning?) er en ½m længere end den anden.

Det virker bare.



__________________
Tømmer!
Til top Vis Emi_one's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Emi_one
 
Adamfelix
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 September 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 488
Sendt: 18 September 2006 kl. 23:22 | IP-adresse registreret  

Jeg ved godt at det her link mest er rettet musikkere, men det kan i en grad også bruges til hifimennesker!

Det handler om hvad der er væsentlige egenskaber for forskellige kabeltyper.

Artiklen handler om instrument kaber, hvad der egentlig svarer til signal kabler, og så handler det om højtalerlabler.

så kunne det være vi kunne slippe af med myterne

http://www.singlecoil.com/docs/cable-mojo.pdf

Til top Vis Adamfelix's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Adamfelix
 

<< Forrige Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes