Tilbage til HIFI4ALL.DK 3. juli 2024 | 04:48   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: 2½ vejs med subwoofer (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 6
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
LAST
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 September 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 639
Sendt: 28 December 2005 kl. 22:15 | IP-adresse registreret  

Hej Søren

Fedt projekt

I stedet for Hypex forstærkerne kunne du bruge Behringer DCX2496 + A500. Det ville give dig masser af muligheder for at til passe sub modulet til resten af systemet OG rummet.

DCX2496 2200kr

A500 1500kr

Hilsen LAST



__________________
http://www.volbeat.dk

http://www.nationupnorth.com
Til top Vis LAST's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LAST Besøg LAST's Websted
 
Mingo
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 November 2005
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 197
Sendt: 29 December 2005 kl. 07:42 | IP-adresse registreret  

LAST: Hvor kan du købe Behringer DCX2496 til 2200 kroner?

 

Til top Vis Mingo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mingo
 
Søren
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 August 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 222
Sendt: 29 December 2005 kl. 10:10 | IP-adresse registreret  

Hej LAST

Jeg har tænkt mig at bruge to Hypex DS 2.0, men kun til den dybeste bas   http://www.jumon-audio.dk/hypex.htm

DS 2.0 giver mange muligheder for tilpasning i forhold til resten af højttalerens enheder. Jeg er meget tilfreds med min Accuphase effektforstærker så den skal drive alt der ikke er decideret dybbas.

Søren 



__________________
Søren

Roksan TMS3/Artemiz, Koetsu Rosewood Signature, NLE 22 RIAA,
AMR DP-777 dac
Pass Labs Xp20
Pass Labs XA100.5
VA The Music
Til top Vis Søren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Søren
 
LAST
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 September 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 639
Sendt: 29 December 2005 kl. 11:56 | IP-adresse registreret  

Mingo skrev:

LAST: Hvor kan du købe Behringer DCX2496 til 2200 kroner?

 

Det kan man hos aage.dk 

Hilsen LAST



__________________
http://www.volbeat.dk

http://www.nationupnorth.com
Til top Vis LAST's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LAST Besøg LAST's Websted
 
MHenckel
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 17 September 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 175
Sendt: 29 December 2005 kl. 12:36 | IP-adresse registreret  

Hej Søren

Hvis du har brug for målinger kan jeg godt stille lidt udstyr til rådighed efter aftale - send en PB hvis det er relevant.

DCX´en er vist i rest ordre over hele verden lige i øjeblikket - så den skal du have fat i via brugt markedet.

Morten

 

 

Til top Vis MHenckel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MHenckel Besøg MHenckel's Websted
 
Søren
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 August 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 222
Sendt: 30 December 2005 kl. 18:55 | IP-adresse registreret  

Så er jeg kommet så vidt som at det hele spiller (pånær subdelen)

På denne amatørtegning har jeg vist filteret. Filterdelen til diskant og mellemtone har jeg planket fra et Hollandsk kit til en to-vejs kaldet ULTIMO (se link: http://www.dayens.co.yu/diy/projekti.html ) og så har jeg fjernet baffelsteppet og tilføjet en enhed mere der kun spiller fra 250 Hz og ned. Jeg er med vilje gået efter en hængekøje frekvensgang, hvor området 2-4 kHz er dæmpet lidt for at få en behagelig højttaler at lytte til.

Mellemtonen (SS 18W8530) spiller i 22 liter med akustisk ventil. Kabinettet er som det er vist tidligere beklædt med Bitumen, filt og accustilux. Herudover så er mellemtonekabinettet fyldt med fåreuld.

Bassen (SS 18W8531) spiller i et kammer som netto også er på ca. 22 liter, let beklædt med Bitumen og accustilux. Her spilles der med Basrefleks.

Resultatet ser således ud:

 

Lyden:

Jeg vil beskrive lyden som behagelig og rund. Kun til tider er lidt kompression/forvrængning at spore i mellemtonen.

Diskanten er kendetegnet ved at at den ikke rigtigt gør noget væsen af sig - ingen skarp lyd her ala f.eks. den gamle Nautilusserie fra B&W. Alligevel virker det som om at alt er med og lyden er på ingen måde indelukket eller mørk.

Bassen er fyldig uden at gå uendeligt dybt - subdelen med SS 21W8554 spiller jo heller ikke endnu. 

 

Lyden i forhold til VA Strauss:

Det er tydeligt VA Strauss er lavet af professionelle folk og at en ingeniørtype som mig ikke lige kan komme ind fra højre og lave noget der spiller bedre .

På Strausserne er der bare mere af det hele så på trods af at jeg sandsynligvis har bedre enheder og delefilterkomponenter i min konstruktion så er jeg efter hånden nået frem til at DIY konstruktioner altid vil få svært ved at leve op til branchens bedste - men det lyder vel også meget rimeligt.

På Strausserne slipper flere detaljer igennem og rummet er bedre defineret. Stemmer og instrumenter lyder mere naturlige end på min konstruktion.

Alt i alt så ender jeg sgu nok med at opgradere til Mahler før jeg får mine højttalere til at spille som jeg gerne vil -  men sådan er det.

 

Er der nogen som har umiddelbare kommentarer til min konstruktion og til hvor der skulle være væsentlige forbedringer at hente??????? . Har jeg lavet noget væsentligt forkert?

Søren

 

 

 

 

   

 

 

 

 



__________________
Søren

Roksan TMS3/Artemiz, Koetsu Rosewood Signature, NLE 22 RIAA,
AMR DP-777 dac
Pass Labs Xp20
Pass Labs XA100.5
VA The Music
Til top Vis Søren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Søren
 
DarkWing
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 Juli 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 470
Sendt: 31 December 2005 kl. 00:34 | IP-adresse registreret  

Forbedringer: Delfilter, delfilter, delfilter!!!

Man kan ikke bare lave en VA killer ved at købe dyre enheder og kaste et "tilfældigt" filter på. VA har med garanti brugt mange 100 timer på delfilteret i strauss.
Har du måleudstyr og simulerings program? Uden det famler du lidt i blinde.

Men enhederne skal nok kunne levere varen, så det er bare at klø på med filter til det hele falder på plads.

PS. Enhederne åbner også mere op når de er spillet til, så giv dem 100 timer før du gør noget drastisk mht. filter.

PPS. Hvad er det sorte rundt om r29?
Til top Vis DarkWing's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DarkWing
 
Henrik300
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 3209
Sendt: 31 December 2005 kl. 01:17 | IP-adresse registreret  

Hej Søren

Køb denne her og du får en helt ny speaker. Har hørt den oppe hos Karsten i Studio Sound og her gjorde den det ikke mindre end fremragende.

http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=3554

Jeg ved den er lidt dyr, men til DIY er den fabelagtig. Hvis jeg kunne så droppede jeg mit delfilter, såvel aktivt som passivt med 100% sikkerhed.

En ting er sikkert, dine enheder fejler ikke noget.



__________________
Hilsen Henrik
Til top Vis Henrik300's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Henrik300 Besøg Henrik300's Websted
 
Lux550 Freak
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 April 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 392
Sendt: 31 December 2005 kl. 08:30 | IP-adresse registreret  

Sikke et spændende projekt .

Som nystartet DIY'er må jeg sige at jeg har respekt for den energi der bliver lagt i at få den bedste lyd ud af dine egen-producerede højttalere.

Jeg har selv netop været i gang med en process omkring finish på mine egne højttalere, og har lært på min egen krop hvor forholdsvist nemt man kan få en flot finish på højttalere, specielt når de som dine har pæne lige sider at arbejde med.

Hvis du ikke har gjort dig overvejelser endnu, kunne du måske få inspiration til finish på dine ved at se på mit projekt.

Her lægger vi finer på en lige flade : http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=20779&P N=1&TPN=7

Og her er det færdige resultat efter lakering : http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=20779&P N=1&TPN=13

mvh
Lux550

Til top Vis Lux550 Freak's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lux550 Freak
 
Søren
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 August 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 222
Sendt: 31 December 2005 kl. 10:52 | IP-adresse registreret  

Hej DarkWing

Jep, jeg er helt med på det med filteret. Det der slog mig ud igår var at højtttaleren sådan set lyder fint, men at de blegner så meget i forhold til Strausserne.

Jeg har ganske rigtigt ikke noget simuleringsværktøj, men jeg at et netværksberegningsprgram (MicroSim / Aimspice). 

Den sorte ring rundt om diskanterne er en filtring fra Dansk Audio Teknik - det var bare lige et eksperiment. Lyd med og uden ring er næsten ens, måske pga. diskantenhedens spredningsmønster.

Jeg vil i det nye år se om jeg kan få lavet nogle målinger. Er der nogen der har noget simuleringsværtøj, som måske havde lyst til at lave en simulering med mit filter og mine enheder?

Søren

 

 

 

 



__________________
Søren

Roksan TMS3/Artemiz, Koetsu Rosewood Signature, NLE 22 RIAA,
AMR DP-777 dac
Pass Labs Xp20
Pass Labs XA100.5
VA The Music
Til top Vis Søren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Søren
 
Søren
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 August 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 222
Sendt: 31 December 2005 kl. 11:16 | IP-adresse registreret  

Hej Henrik300 - hvordan går det med mine reoler ;-)?

Jeg har tidligere leget med rumkorrektion, men jeg synes at resultatet blev lidt kedeligt. Derudover så har jeg ikke rigtigt mod på en 15 kkr investering - så opgraderede jeg heller til Mahler nu hvor jeg får en større stue ;-)

 

Og Hej til Lux550 Freak - hvordan har du dog fundet på det navn?

Hvis jeg bygger højttaleren færdig så skal den have en god gang billak. Jeg har fundet en lille autolakør på Nørrebro som er billig og god. Jeg har set dine fine betonhøjttalere og jeg må sige at resultatet er imponerende

 

 



__________________
Søren

Roksan TMS3/Artemiz, Koetsu Rosewood Signature, NLE 22 RIAA,
AMR DP-777 dac
Pass Labs Xp20
Pass Labs XA100.5
VA The Music
Til top Vis Søren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Søren
 
Lux550 Freak
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 April 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 392
Sendt: 31 December 2005 kl. 11:51 | IP-adresse registreret  

Søren skrev:

...

Og Hej til Lux550 Freak - hvordan har du dog fundet på det navn?

Hvis jeg bygger højttaleren færdig så skal den have en god gang billak. Jeg har fundet en lille autolakør på Nørrebro som er billig og god. Jeg har set dine fine betonhøjttalere og jeg må sige at resultatet er imponerende

Navnet kommer såmænd fra fascinationen af min Luxman L-550..   Som er et udtryk for min mere generelle fascination af klasse A forstærkere..

Mine højttalere er faktisk blevet lakeret af en autolakerer... på Nørrebro. Jeg blev selv overrasket over hvor forholdsvist ukompliceret det er at lægge finer på plane flader - og med en gang lak får træ-fineren virkeligt liv.

Faktisk har palisanderen på min L-550 fået samme omgang med lak fra samme auto-lakerer.

(skal lige skynde mig at sige at jeg godt ved at det ikke er den oprindelige finish med blank lak - men jeg synes min er pænere )

Godt nytår...

Til top Vis Lux550 Freak's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lux550 Freak
 
musicus
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 2658
Sendt: 31 December 2005 kl. 13:02 | IP-adresse registreret  

Du har gjort et godt stykke arbejde - det ville da være synd at stoppe her og da jeg fornemmer lidt frustration vil jeg prøve at give et bud på ændring af filteret

Du har jo reelt lavet en trevejs(høj delefrekvens på bassen) - så du kan starte med at fasevende melllemtone istedet for diskant

Og du skal nok have en seriekondensator på mellemtone(afskæring nedad)

Du skal højst sandsynlig have delefrekvens på mellem/disk højere op - du kan starte med at mindske mellemtone spole og kondensator - og øge "dæmpemodstand" i serie med kondensator( 15uf/3,7ohm) - så "slipper" du mellemtonen mere løs - højtaleren åbner mere op

Og så er diskanten formentlig dæmpet for meget

Og dæmpematrialet er også meget vigtigt - kan anbefale "tjæreværk"( Krakaværk bruges til vinduer bl.a.) - acoustilux dur bare ikke.

Der kan nok gøres mere men foreløbig er der vist lidt at arbejde med - men husk en ting ad gangen og hør nøje hvad der sker. 

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus
 
Henrik300
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 3209
Sendt: 31 December 2005 kl. 13:18 | IP-adresse registreret  

[QUOTE=Søren]

Hej Henrik300 - hvordan går det med mine reoler ;-)?

Jeg har tidligere leget med rumkorrektion, men jeg synes at resultatet blev lidt kedeligt. Derudover så har jeg ikke rigtigt mod på en 15 kkr investering - så opgraderede jeg heller til Mahler nu hvor jeg får en større stue ;-)

Hej Søren

Er klar over at det er mange penge, men den kan jo bruges til mange fremtidige projekter også. Det er ikke kun en rumkorrektion, men et delfilter til 2 og 3 vejs konstruktioner.

Og tak det går rigtig fint med mine (tidligere dine) reoler som jeg er rigtig glade for.



__________________
Hilsen Henrik
Til top Vis Henrik300's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Henrik300 Besøg Henrik300's Websted
 
Søren
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 August 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 222
Sendt: 31 December 2005 kl. 13:38 | IP-adresse registreret  

Hej Musicus

Tak for dine bud.

Hvad skulle det hjælpe at fasevende mellemtonen istedet for diskanten - det må da være hip som hap? Så kunne jeg jo ligesågodt fasevende indgangsterminalerne...?

Seriespolen på mellemtonen er valgt lidt større end normalt fordi den så samtidigt er med til at skære det hæv på 3-5 dB som mellemtonen har over ca. 1000 Hz (se: http://www.tymphany.com/products_Scan-Speak.html under 18W8531). Jeg tror at den til tider let forvrængede mellemtone kommer af et let forhøjet niveau, så jeg hælder faktisk mere til at sætte en endnu større spole ind.

Jeg er lidt bange for at skære mellemtonen af nedad idet jeg tro det er svært at få til at fungere sammen med basenheden. Det jeg har tænkt mig at prøve i første omgang er at lave volumen på mellemtonekammeret mindre end de 22 liter. Mellemtonekabinettet er lavet til forholdsvis let et kunne konverteres til ca. 15 liter. Effekten af dette burde være at mellemtoneenheden ruller tidligere af hvilket igen betyder at den ikke spiller så meget bas.    

Jeg har ikke givet helt op endnu

 

 



__________________
Søren

Roksan TMS3/Artemiz, Koetsu Rosewood Signature, NLE 22 RIAA,
AMR DP-777 dac
Pass Labs Xp20
Pass Labs XA100.5
VA The Music
Til top Vis Søren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Søren
 
musicus
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 2658
Sendt: 31 December 2005 kl. 16:14 | IP-adresse registreret  

Fair nok...fasevending af mellemtone bruges jo ved 3vejs....

Vedr. lettere forvrænget mellemtone, som du beskriver det.....kan være fasedrej....kan være du har ret i spolen...men prøv evt. at mindske paralelkondensator og øge dens dæmpemodstand

mvh 

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus
 
musicus
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 2658
Sendt: 01 Januar 2006 kl. 14:30 | IP-adresse registreret  

en "for stor spole" er en anvendt metode til at tæmme evt. frekvensstigning - men det er ikke den bedste og det giver utilsigtet fasedrej og meget lidt styr på delefrekvens.

Du vil have større fordel af en "seriesugekreds" som er rimelig nem.

Du tager en stor spole og monterer henover spolen en kondensator og en modstand (1 til 3 ohm (?)) - kondensatoren fastlægger frekvensen hvor sugekredsen ophæves - dvs. spole/kondensator/modstand alle i paralel med hinanden og i serie med signalet

Så kan du bruge en meget mindre spole til delefrekvensen og få et bedre faseforløb

I tilgift får du så nogle ekstra steder at justere på hvilket som regel er en fordel

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus
 
MHenckel
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 17 September 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 175
Sendt: 01 Januar 2006 kl. 15:53 | IP-adresse registreret  

Hej

Kan være frustrerende at høre at ens barn ikke bare lige "banker" en anden velkonstrueret færdig konstruktion. Som det tidligere er skrevet i tråden her så er det delefiltret der skal rigtig på plads og det går ikke uden målinger af enhederne i dit kabinet.

LSPcad er et fremragende program til at frembringe bedre delefiltrer end det du har idag. Du kan downloade en demo version - ligesom tutorial og manual giver en rimelig indføring i hvordan du kommer videre. Speakerworkshop er et freeware alternativ som vel kan ca. 80 % af LSPcad - men først og fremmest skal du have MÅLINGER af enhederne i dit valgte kabinet. 

For andre program alternativer se den her side:

http://www.rjbaudio.com/Audiofiles/FRDtools.html

En Behringer ECM 8000 Målemikrofon og tilhørende mixer koster faktisk ikke alverden.

Morten

  

 

 

 

Til top Vis MHenckel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MHenckel Besøg MHenckel's Websted
 
jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 3787
Sendt: 01 Januar 2006 kl. 16:45 | IP-adresse registreret  

Musicus skrev:
"Og dæmpematrialet er også meget vigtigt - kan anbefale "tjæreværk"( Krakaværk bruges til vinduer bl.a.) - acoustilux dur bare ikke."

Du nævner to materialer, hvor det første skal dæmpe panelresonanser, og det andet dæmpe stående bølger i kabinettet. Hvordan skulle de kunne erstatte hinanden? Begge skal bruges! Og i øvrigt er det nemt at måle effekten af absorption på stående bølger, og til det formål er Acustilux ikke det dårligste produkt ;-)

Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman
 
Søren
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 August 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 222
Sendt: 01 Januar 2006 kl. 19:22 | IP-adresse registreret  

Velkommen til alle i det nye år

Når det gælder resosnaner så er der ikke noget der tyder på at jeg har et problem her - både mellemtonekabinet og baskabinet virker ret døde når man slår med knoerne. Når højttalerne spiller så er der kun meget lidt resonans at mærke - så jeg tror den del er ok

 

Højttalerne spiller som sådan fint, bare ikke helt så godt som jeg kunne ønske. Der er dog mange højttalere som er professionelt fremstillede som ikke spiller så godt og rent som mine...

 

Når alt kommer til alt så er det målinger der skal til - den del er jeg med på.

 



__________________
Søren

Roksan TMS3/Artemiz, Koetsu Rosewood Signature, NLE 22 RIAA,
AMR DP-777 dac
Pass Labs Xp20
Pass Labs XA100.5
VA The Music
Til top Vis Søren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Søren
 

<< Forrige Side af 6 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes