Tilbage til HIFI4ALL.DK 20. juni 2026 | 14:49   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Varmeforbrug på en forstærker (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 26 Oktober 2005 kl. 20:47 | IP-adresse registreret  

Zorglub skrev:

Nogen der har målt på en Audia Flight 100? ... den burde jo ha' blæsere

Eller hvad med en Gryphon Antileon, den er efter deres specs 150w klasse A?

Jeg har set og hørt Audiaen.
Den er fysisk ca. 1/2 så stor som min amp, den bliver knapt så varmsom min amp, og min amp er endda kølet af 2 blæsere og hen i nærheden af det dobbelte kølepladeareal. Min kan reelt levere godt 100 watt klasse A.

Jeg tror Audia ligger på rundt regnet det halve, altså ca. 40-50 watt klasse A.

Men man behøver ikke være ked af det, selv Krell, ML, Plinius og mange mange andre har regnet forkert, eller ogsåer de kommet til, at synes vældig godt om 16 eller 32 Ohm .
Husker i øvrigt en Aragon Paladium, jeg menr ærligt ikke den var over 10 wattt kl. A.
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

Mik112
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 26 Oktober 2005 kl. 21:15 | IP-adresse registreret  

Hvorfor spiller en 25W ren klasse A forstærker "næsten" lige så kraftigt/højt som en 100W klasse A/B ditto i samme load? Får vi den dårlige virkningsgrad retur  ?

Til top Vis Mik112's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mik112

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 26 Oktober 2005 kl. 21:20 | IP-adresse registreret  

Mik112 skrev:

Hvorfor spiller en 25W ren klasse A forstærker "næsten" lige så kraftigt/højt som en 100W klasse A/B ditto i samme load? Får vi den dårlige virkningsgrad retur  ?

I princippet - altså når alt andet erlige - så gør den heller ikke det du siger.
Men jeg ved godt hvad du taler om.
Jeg kan ikke sige andet, end at jeg tror det er noget med reaktionstiden der er langt lavere ved klasse A.
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

Mik112
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 26 Oktober 2005 kl. 21:57 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:
Mik112 skrev:

I princippet - altså når alt andet erlige - så gør den heller ikke det du siger.
Men jeg ved godt hvad du taler om.
Jeg kan ikke sige andet, end at jeg tror det er noget med reaktionstiden der er langt lavere ved klasse A.

@ Kvk,

Selvfølgelig,, men følelsen....., at lyden er den rigtige, har man jo lov at ha'. Tror reaktionstiden sitter mellem ørene , gælder specielt her.

I mine ører er eks.v. ICE mega meget hurtigere, men lyden ikke rigtig....altså  ambivalente følelser herfra.

Mvh/Mik112

Til top Vis Mik112's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mik112

Gumle
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 26 Oktober 2005 kl. 22:04 | IP-adresse registreret  

Mik112 skrev:

Er der nogen, der har checket dette med en lydtryksmåler? Man kan jo også forestille sig, at der er tale om (endnu) et psykoakustisk fænomen?

Hvis det rent faktisk er tilfældet kan det måske forklares med impulsvillighed - Altså evnen til at gengive ikke bare en enkelt impuls (som ved måling af spidseffekt, musikeffekt eller hvad det nu kaldes i dag), men ved flere på hinanden følgende impulser (som musik vel er?), og i den diciplin vil en kl. A vel generelt være bedre rustet end en kl. A/B, da strømforsyningen jo qua kl A. driften altid har den fornødne effekt "på lager".
Som sagt et skud i tågen fra hoften Men man hører jo ofte om fænomenet, så der findes vel en forklaring?

M.V.H.
Søren
Til top Vis Gumle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gumle

Bikerman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Februar 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 27 Oktober 2005 kl. 01:17 | IP-adresse registreret  

soka skrev:

Følgende er fra manualen: "The output stage run in Class A up to 100 watts into 8 ohm.
This is accomplished by a "tracking" network that is driven by the music signal."
Det er hvad de lover.

Hmm, måske mener EC at up to 100W er 16W

Til top Vis Bikerman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bikerman

Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 27 Oktober 2005 kl. 10:33 | IP-adresse registreret  

Gumle skrev:
Mik112 skrev:

Er der nogen, der har checket dette med en lydtryksmåler? Man kan jo også forestille sig, at der er tale om (endnu) et psykoakustisk fænomen?

Hvis det rent faktisk er tilfældet kan det måske forklares med impulsvillighed - Altså evnen til at gengive ikke bare en enkelt impuls (som ved måling af spidseffekt, musikeffekt eller hvad det nu kaldes i dag), men ved flere på hinanden følgende impulser (som musik vel er?), og i den diciplin vil en kl. A vel generelt være bedre rustet end en kl. A/B, da strømforsyningen jo qua kl A. driften altid har den fornødne effekt "på lager".
Som sagt et skud i tågen fra hoften Men man hører jo ofte om fænomenet, så der findes vel en forklaring?

M.V.H.
Søren

Jeg tror der er tale om det fænomen Kubik tidligere har omtalt, hvor en 100W amp målt over en målemodstand, forvandles til en 5W ditto med en speaker på udgangen . En klasse A amp vil alt andet lige, være bedre dimensioneret og derfor vil effekten i forskellige belastninger være tættere på hinanden.

Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 27 Oktober 2005 kl. 10:37 | IP-adresse registreret  

soka skrev:
Bikerman skrev:
soka skrev:

Aha.. Ja, det var vist også sprog jeg var bedst til i skolen

Men der er nu immervæk et stykke fra 15noget til 100... -Gad vide om hr. Matti Otala og hr. Jan Lohstro var klar over det, eller om deres måle- og regneevner ækvivalerer mine??

Men tak KvK. Nu ved jeg da, jeg har over 15 Watt ægte klasse a!!(tror jeg). Og det er skam ikke enhver beskåret

Hmm, de (EC) har vel heller ikke lovet nogle steder at den giver 100W i klasse A ???

Følgende er fra manualen: "The output stage run in Class A up to 100 watts into 8 ohm.
This is accomplished by a "tracking" network that is driven by the music signal."
Det er hvad de lover.

Står det ikke også graveret ind i fronten med store bogstaver?

soka
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 19 Maj 2003
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 27 Oktober 2005 kl. 15:37 | IP-adresse registreret  

Groove skrev:
soka skrev:
Bikerman skrev:
soka skrev:

Aha.. Ja, det var vist også sprog jeg var bedst til i skolen

Men der er nu immervæk et stykke fra 15noget til 100... -Gad vide om hr. Matti Otala og hr. Jan Lohstro var klar over det, eller om deres måle- og regneevner ækvivalerer mine??

Men tak KvK. Nu ved jeg da, jeg har over 15 Watt ægte klasse a!!(tror jeg). Og det er skam ikke enhver beskåret

Hmm, de (EC) har vel heller ikke lovet nogle steder at den giver 100W i klasse A ???

Det er hvad de lover.

Står det ikke også graveret ind i fronten med store bogstaver?

Nah. ikke helt. Men udover andet spændende, står der da både Class A og 100. Så mon ikke man på den måde snedigt har gjort hvad man kunne, for at lede eventuelle kunder i vildfarelse.
Og jeg kender da mindst en, der...hov.
Til top Vis soka's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af soka

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 27 Oktober 2005 kl. 23:16 | IP-adresse registreret  

Gumle skrev:
Mik112 skrev:

M.V.H.
Søren

Man kan lige så godt vænne sig til det.
DER ER ALTID EN FORKLARING.
Uanset hvor tykke tågeslør der lægges ud, så vil der altid være en forklaring at finde, typisk ligger den lige for.

I det tilfælde du netop nævner tror jeg, at transistorernes parathed præmierer lydgengivelsen.
Tilfældet er nemlig, at ethvert kredsløb altid vil modarbejde ændringer i strømmen. Fænomenet kaldes selvinduktion og bevirker i almindelighed, at strømændringer mødes med modstand og træghed. Det er med andre ord særdeles vanskeligt, at modulere en lille spænding og en høj strøm ved høje frekvenser. Lige netop dette sker ofte, når der er tale om fasedrej mellem strøm og spænding i en højttaler.
I en klasse A forstærker ændrer man ikke på strømmen, man sender den bare et andet sted hen, når det er påkrævet. Det  betyder at man ikke internt i forstærkeren slås med strømtræghed.
Klasse A foorstærkere har tilmed den egenskab, at de skal tygge en frygtelig masse effekt. Det gør at de oftest er udstyret med et ret højt antal af udgangstransistorer. De har til sammen en lav udgangsimpedans, og er dermed mindre følsomme overfor højttalerens/delefilterets frygteligt upraktiske opførsel.

Så på en måde medfører én god egenskab, at en anden bliver nødt til at være i den bedre ende.

Det bedste er dog julevinen fra el-værket og at pigerne smidertøjet, når de sidder og lytter pga. heden .

Nøgenlytning er en stor fornøjelse

Zorglub
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 12 Marts 2004
Sendt: 29 Oktober 2005 kl. 19:05 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:

Nøgenlytning er en stor fornøjelse

Forslufan da KvK! ... sålænge det ikke foregår på knallert

Når nu vi er ved varmeforbrug, hvad så med en anden ekstrem ud over Dali's Gravity? jeg tænker på Dynaudio der vist nok også har lavet et ekstremt effekt monster - den må der da være nogen der har set og pillet lidt ved?

PS: Hvor længe går der før lugten af sveden isolering forsvinder?
Til top Vis Zorglub's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Zorglub Besøg Zorglub's Websted

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 4
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes