Emne: Varmeforbrug på en forstærker ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
Kurt von Kubik Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 5656
|
| Sendt: 24 Oktober 2005 kl. 13:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Groove skrev:
|
Nogle der har erfaringer med Klasse A kontra A/B? Jeg mener på samme amp og set-up, hvor kun tomgangsstrømmen er ændret...
Ifølge teorien (lavest forvrængning) er det optimalt med klasse A, derefter klasse B og sidst klasse A/B. Med klasse B menes her lige akkurat bias nok til at begge udgange leder. Klasse A/B vil give et knæk på gm-kurven, der hvor udgangen skifter fra A til B.
Så meget for teori, hvordan med lyden? A/B kunne være en fordel, hvis der feks. køres A op til 5W og det rækker til 80% niveau på systemet. Så skiftes til B ved høje lydtryk hvor det (måske) ikke høres så problematisk? Omvendt klasse B hvor skiftet sker ved lavt niveau og tit og måske er mere temp. afhængigt?
|
|
|
JÆS DU! Det har jeg gjort. Min klasse A Børge skal iflg. Dali justeres, således at der kan måles et spændingsfald på 85mV over en emittermodstand. Oprindeligt var den beregnet til at stå på 100mV. Min var da jeg fik den justeret således, at der ikke var samme bias i højre venstre kanal, hvilket måske kan skyldes, at den har flyttet sig lidt med tiden. Jeg justerede den op til den kanal der stod højest, hvilket var 75mV. Efter at have fået oplysning om at 85 var det rigtige og at 100 ville være endnu bedre, så er den justeret op først til 85mV og senere 100mV. Til sommer ryger den ned igen. Den lydmæssige forskel er ganske tydelig, fordi ampen ganske enkelt lettere driver højttaleren ved spcielt svage niveauer. Der er ligesom noget træghed, der forsvinder som dug for solen. Når den er skruet op indtræffer letheden og ubesværetheden. Man burde faktisk netop ikke bemærke disse egenskaber, men i kraft af at de tidligere var der, så oplever man tydeligt fraværet. Altså noget inerti der forsvinder og en dejlig frisk og fnuglet intertonal variation. Forslærkeren forsvinder ligesom lidt fra lyden. Oplevelsen kan også forklares med, at lyden "lysner op" men uden at forstærkeren bliver lys. Det hænger nok lidt sammen med, at der blot åbnes mulighed for at gengive lidt højere frekvenser, end at der pilles ved niveauet længere nede. Jeg vil dog advare imod ukritisk at skrue op for bias. Det kan meget nemt ende med ildebrand eller brændte komponenter. Med måde med måde, men så duer det altså også. I min amp er der 16 transer pr. side, emittermodstandene er på 0,22 Ohm og spændingsfaldet er som sagt 100mV hen over modstanden og i øvrigt enhver af dem. Iflg Ohms lov giver det: U/R=I hvilket medfører 0,1/0,22 = 0,455A pr transistor eller 3,640A for hele trinnet. Og da P=I*I*R, så bliver der tale om en 105,997 Watt klasse A forstærker. Når man justerer den slags på en amp, så skal det lige tilføjes, at næsten hver eneste afbrændte udgang, sker pga. vildfarne målepinde  . Første gang jeg justerede bias på min amp, da hægtede jeg målepindene på og målte, så flyttede jeg dem til den anden kanal, og så tilbage. Da jeg så skulle fjerne dem til sidst, da åbnede jeg gribetangen på den ene målepind, den ne fangarm må være kommet lidt tæt på printet, hvor forsyningen kommer. Printet er belagt med beskyttelsesfolie, så der netop slet ingen forbindelse er, om noget sådant skulle ske - men puf sagde det - og 1cm af min målepind fordampede. JÆS fordampede, den var væk, og på printet kunne ma se lidt sortbrændt genfortættet metal. Den blæste min målepind af  . Hjerterytmen nåede vist 250 i minutterne derefter.  Nu slukkes der hver eneste gang jeg piller ved en målepind - never more den slags til mig tak.
|
| Til top |
|
| |
kyhn Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3396
|
| Sendt: 24 Oktober 2005 kl. 14:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
| Den lydmæssige forskel er ganske tydelig, fordi ampen ganske enkelt lettere driver højttaleren ved spcielt svage niveauer. Der er ligesom noget træghed, der forsvinder som dug for solen. |
|
|
100% det jeg oplever, forstærkeren forsvinder.. og kun musikken står tilbage! med A/B så kan man ligesom fornemme at lyden ikke er fri.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 24 Oktober 2005 kl. 14:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
kyhn skrev:
Kurt von Kubik skrev:
| Den lydmæssige forskel er ganske tydelig, fordi ampen ganske enkelt lettere driver højttaleren ved spcielt svage niveauer. Der er ligesom noget træghed, der forsvinder som dug for solen. |
|
|
100% det jeg oplever, forstærkeren forsvinder.. og kun musikken står tilbage! med A/B så kan man ligesom fornemme at lyden ikke er fri. |
|
|
JÆS og med det vil jeg gerne sætte en streg under min påstand nedenfor. Glem turboladere - her hjælper kun slagvolumen!
|
| Til top |
|
| |
soka Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 19 Maj 2003 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 714
|
| Sendt: 24 Oktober 2005 kl. 14:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det var da en ubehagelig tråd den her.
Vil det sige, min Ampliwire 100 slet ikke er en 100W/kl.a alligevel???
|
| Til top |
|
| |
kyhn Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Oktober 2005 kl. 14:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
soka skrev:
| Det var da en ubehagelig tråd den her.
Vil det sige, min Ampliwire 100 slet ikke er en 100W/kl.a alligevel??? |
|
|
sikkert ikke, men er det ikke lige gyldigt hvor mange watt der er, når nu den spiller bedre end en AW250
men Kvk har (igen ) ret i at de fleste forstærkere ikke kan det de lover...
|
| Til top |
|
| |
Lax Forum Bruger

Bruger siden: 17 August 2005 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 191
|
| Sendt: 24 Oktober 2005 kl. 14:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
kyhn skrev:
|
Jeps, det har jeg leget lidt med.
Hos mig opleves det som om at kl A er mere fremme i skoene, som om forstærkeren er mere parat til at levere varen. Der spilles med en overlegen frihed men alligevel stramt når det er påkrævet. musikken flyder og man lytter mere/lettere ved Kl A drift.
Jeg burde nok på mine nye gamle HT skifte til A/B for at få lidt mere effekt, men jeg vil ikke undvære den dejlige kl A lyd .
Måske tiden er ved at være til at finde nogle kraftigere effekter.....¨
|
|
|
Kyhn
Du har mulighed for at stille om mellem 2x50W klasse A og 2x150 A/B eller hvordan?. Hvor varm bliver den i A/B?. Da der er højere spænding på udgangen kan du selvfølgelig ikke trække samme biasstrøm som i klasse A. Hvis den er koldere i A/B, kan du godt løfte bias niveauet lidt her. Der sidder sikkert to potentiometre til A og A/B justeringerne. Det gjorde der f.eks. i min M-300, der kunne klare 2x40 klasse A og 2x150 klasse A/B.
Det er en mulighed, men bestemt noget du skal passe på med.
Heatpipe systemet virker godt. Når der kommer godt gang i det (75-85 grader), lyder det som et lille hjemmebrænderi. Det bidrager faktisk til hyggen de mørke vinteraftener. Læste engang en test af den forstærker. Introbilledet viste z504eren, hvorpå der lå en rist med koteletter .
|
| Til top |
|
| |
kyhn Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Oktober 2005 kl. 14:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lax skrev:
| Kyhn
Du har mulighed for at stille om mellem 2x50W klasse A og 2x150 A/B eller hvordan?. Hvor varm bliver den i A/B?. Da der er højere spænding på udgangen kan du selvfølgelig ikke trække samme biasstrøm som i klasse A. Hvis den er koldere i A/B, kan du godt løfte bias niveauet lidt her. Der sidder sikkert to potentiometre til A og A/B justeringerne. Det gjorde der f.eks. i min M-300, der kunne klare 2x40 klasse A og 2x150 klasse A/B. |
|
|
jeps, det er prøvet, men der mangler liige det sidste i A/B...
Lax skrev:
Heatpipe systemet virker godt. Når der kommer godt gang i det (75-85 grader), lyder det som et lille hjemmebrænderi. Det bidrager faktisk til hyggen de mørke vinteraftener. Læste engang en test af den forstærker. Introbilledet viste z504eren, hvorpå der lå en rist med koteletter . |
|
|
ja lyden er nu meget charmerende, i min stue er det ikke generende, men da jeg havde "lidt" mindre lytterum, så kunne det faktisk overdøve de stille passager... selv om det er en behagelig "larm" lidt ligesom brændeovnens knitren, passer fint til rødvin
|
| Til top |
|
| |
Lax Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Oktober 2005 kl. 14:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
kyhn skrev:
Lax skrev:
| Kyhn
Du har mulighed for at stille om mellem 2x50W klasse A og 2x150 A/B eller hvordan?. Hvor varm bliver den i A/B?. Da der er højere spænding på udgangen kan du selvfølgelig ikke trække samme biasstrøm som i klasse A. Hvis den er koldere i A/B, kan du godt løfte bias niveauet lidt her. Der sidder sikkert to potentiometre til A og A/B justeringerne. Det gjorde der f.eks. i min M-300, der kunne klare 2x40 klasse A og 2x150 klasse A/B. |
|
|
jeps, det er prøvet, men der mangler liige det sidste i A/B...
Lax skrev:
Heatpipe systemet virker godt. Når der kommer godt gang i det (75-85 grader), lyder det som et lille hjemmebrænderi. Det bidrager faktisk til hyggen de mørke vinteraftener. Læste engang en test af den forstærker. Introbilledet viste z504eren, hvorpå der lå en rist med koteletter . |
|
|
ja lyden er nu meget charmerende, i min stue er det ikke generende, men da jeg havde "lidt" mindre lytterum, så kunne det faktisk overdøve de stille passager... selv om det er en behagelig "larm" lidt ligesom brændeovnens knitren, passer fint til rødvin
|
|
|
Ok så er der gang i det.
|
| Til top |
|
| |
soka Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
|
| Sendt: 24 Oktober 2005 kl. 15:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
kyhn skrev:
soka skrev:
| Det var da en ubehagelig tråd den her.
|
|
sikkert ikke, men er det ikke lige gyldigt hvor mange watt der er, når nu den spiller bedre end en AW250
men Kvk har (igen ) ret i at de fleste forstærkere ikke kan det de lover...
|
|
|
Tjo.. Nu har jeg så ikke lige hørt en AW250, men jeg er da vældigt tilfreds med lillebroderen. Sådan for nuværende.
Hvor mange ægte kl. a watt/8 ohm, kan jeg regne med den leverer? Hvis den lydmæssige fordel ved ægte klasse a er som i skriver, og den reelt kun leverer en brøkdel, må der jo være en del tilbage at ønske, eller..??
Synes ellers varmeudviklingen og el-måleren viser, der sker en hel del i den. Men det kan jo være, der også er en brødrister inde under svøbet..
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 24 Oktober 2005 kl. 15:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
soka skrev:
|
|
|
Det er den bestemt ikke. EC har den uvane at skrive class A på forpladerne, men det gør de altså også på NEMO, som er på 600Watt i 8 ohm uden blæsere. Den skal afsætte varme i lighed med de 2 største kogeplader på et moderne komfur og så på fuld skrald, om det var sandt. Så det er det ikke. Også 180éren står der class A på, men det kan man altså godt glemme. NEMO ligner i øvrigt en brokoblet udgave af 180. Det ser ud som om, at de blot har klasket 2 stk. 180ére i den.
|
| Til top |
|
| |
soka Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
|
| Sendt: 24 Oktober 2005 kl. 15:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
soka skrev:
|
|
|
Det er den bestemt ikke. EC har den uvane at skrive class A på forpladerne, men det gør de altså også på NEMO, som er på 600Watt i 8 ohm uden blæsere. Den skal afsætte varme i lighed med de 2 største kogeplader på et moderne komfur og så på fuld skrald, om det var sandt. Så det er det ikke. Også 180éren står der class A på, men det kan man altså godt glemme. NEMO ligner i øvrigt en brokoblet udgave af 180. Det ser ud som om, at de blot har klasket 2 stk. 180ére i den. |
|
|
Nej, men hvor højt kan jeg så regne med det reelle watt-tal/8 ohm er?
|
| Til top |
|
| |
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
Bruger siden: 02 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3096
|
| Sendt: 24 Oktober 2005 kl. 15:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
De store Vitus mono blokke er nominelt 100 Watt i klasse A. På fronten kan man skifte dem over til klasse AB, såfremt man ikke skal lytte seriøst, eller bare gerne vil spare på varmeregningen.
Jeg har hørt forskellen og musikken kommer meget mere fri af højttalerne i klasse A ligesom rummet bag højttaler er større og bedre defineret. Jo - der er forskel!
Ud over at måle på emittermodstanden som KvK så rigtigt anfører det, så kan man jo se på forstærkerens effektforbrug. En virkningsgrad på omkring 25% tyder på at der er tale om klasse A. Min Accuphase A60 trækker ca 450 Watt og er nominelt på 2 x 60 Watt. Det svarer til 27% hvilket passer fint. Iøvrigt bliver den ikke nær så varm som i andre snakker om. Kølepladerne ligger omkring 40 grader, men der er også mange og de er store.
Iøvrigt siger jeg også som flere andre - det er lige meget hvor mange watt, varme eller strøm der trækkes - så længe det spiller fint med de benyttede højttalere! __________________ Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 24 Oktober 2005 kl. 15:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
soka skrev:
| Nej, men hvor højt kan jeg så regne med det reelle watt-tal/8 ohm er? |
|
|
Hmm! Godt spørgsmål! Man kan kun gætte, skal du finde ud af det rigtigt, så skal du måle på den. Men et skud herfra vil være i omegnen af måske 3-5 watt. er den 5 watt, så bliver den ret varm. er den alm. lun så nærmere 3 watt. Hvis du vil vide det præcist, så skal låget af. Find emittermodstandene og aflæs værdien - typisk 0,22-0,5Ohm. Mål spændingsfaldet over den i millivolt. Du skal altså bruge et voltmeter og måle VDC. Kender du disse værdier, så er formlen U/R=I (X millivolt /1000 delt med YOhm = ZAmpere). Når du så kender den værdi, så hedder det P=R*I*I og så ved du hvilken effekt der kan være i klasse A
|
| Til top |
|
| |
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
Bruger siden: 02 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3096
|
| Sendt: 24 Oktober 2005 kl. 16:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
[Hvis du vil vide det præcist, så skal låget af. Find emittermodstandene og aflæs værdien - typisk 0,22-0,5Ohm. Mål spændingsfaldet over den i millivolt. Du skal altså bruge et voltmeter og måle VDC. Kender du disse værdier, så er formlen U/R=I (X millivolt /1000 delt med YOhm = ZAmpere). Når du så kender den værdi, så hedder det P=R*I*I og så ved du hvilken effekt der kan være i klasse A |
|
|
Meget præcist beskrevet og 100% korrekt. Men man skal så også lige huske på at gange med antallet af transistorer (emittermodstande) for at få det totale strømtræk. 
Iøvrigt skal man også passe meget på med at målepinden ikke kommer i berøring med andet end emittermodstanden. Kommer man i berøring med køleplade/chassis eller andre "farlige" steder, kan det gå grueligt galt. Jeg har prøvet - og det kostede et par afbrændte udgangstransistorer. 
__________________ Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
|
| Til top |
|
| |
soka Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
|
| Sendt: 24 Oktober 2005 kl. 16:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
@KvK
Med hensyn til varmeafgivelse, ja, så bliver den VARM!
Svøbet af, og fingrene ned i køleribberne, så har du ti stykker skrivekul.
Jeg må prøve at måle på den ved lejlighed. Meget belejliget har EC ikke skrevet noget om effektforbruget, hverken i manualen eller på selve forstærkeren. Så janils rettesnor kan jeg ikke rigtig få noget ud af.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 24 Oktober 2005 kl. 16:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
soka skrev:
|
@KvK
Jeg må prøve at måle på den ved lejlighed. Meget belejliget har EC ikke skrevet noget om effektforbruget, hverken i manualen eller på selve forstærkeren. Så janils rettesnor kan jeg ikke rigtig få noget ud af. |
|
|
Hvis den er så VARM, så er der måske tale om dobbelt op - altså 10 watt eller deromkring, men regn med at den bliver særdeles lun så. Kan du røre ved den overhovedet? Effektforbruget kan du sagtens måle med et amperemeter, men husk det skal i serie med med belastningen og IKKE parallelt over, som når du måler spænding. Janils har helt ret, man skal lige gange op med transistorer, glemte jeg lige.
|
| Til top |
|
| |
soka Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
|
| Sendt: 24 Oktober 2005 kl. 16:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
soka skrev:
|
@KvK
Jeg må prøve at måle på den ved lejlighed. Meget belejliget har EC ikke skrevet noget om effektforbruget, hverken i manualen eller på selve forstærkeren. Så janils rettesnor kan jeg ikke rigtig få noget ud af. |
|
|
Hvis den er så VARM, så er der måske tale om dobbelt op - altså 10 watt eller deromkring, men regn med at den bliver særdeles lun så. Kan du røre ved den overhovedet?Svøbet kan jeg med et vist ubehag til følge godt lægge hånden på. Bagpladen lige omkring terminalerne: Av av. Kølerribberne: Glem det!! I øvrigt hjælper den pænt til at holde rumtemperaturen oppe (ca. 25 kvm). Efter en lang aften med musik, ender jeg altid med at sidde i T-shirt. Rødvinen kan dog også have noget at sige her. Effektforbruget kan du sagtens måle med et amperemeter, men husk det skal i serie med med belastningen og IKKE parallelt over, som når du måler spænding.
Janils har helt ret, man skal lige gange op med transistorer, glemte jeg lige. |
|
|
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 24 Oktober 2005 kl. 16:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Her er et link til EC http://www.electrocompaniet.no/pdf/manualer/AW120.pdf
Det er manualen til 120éren. Den trækker 161 watt fra lysnettet uden lyd på. Der står class A på forsiden. Så mon ikke det er samme slags klasse A din ampliwire 100 kører i?
Det kunne ligne noget med 2X15 watt eller der omkring. Jeg tror nok jeg ville anskaffe mig en vifte om jeg var dig, det bliver varmt, såfremt køleprofilerne ikke er større dimensioneret end på f.eks. NEMO og Ampliwire 180.
|
| Til top |
|
| |
soka Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
|
| Sendt: 24 Oktober 2005 kl. 17:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
@KvK
Jo, den trækker 161 watt, og hermed kan vi konkludere, at også nordmænd er fulde af løgn. Nå, den spiller nu faktisk meget pænt, så det kan den få lov til lidt endnu trods alt.
Hvordan med LC-audios Zapsolutter? Kan man regne med noget der? Sådan et par kunne nemlig muligvis snart komme på et mere eller mindre permanent besøg.
Edit: Forresten, er emittermodstandene nogle 0,2 ohms moppedrenge på fysisk ca. ø7*25mm? 9 styks ser der ud til at være pr. kanal. Og skal der bare måles parallelt henover en enkelt?
|
| Til top |
|
| |
Lax Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Oktober 2005 kl. 17:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
soka skrev:
|
@KvK
Jo, den trækker 161 watt, og hermed kan vi konkludere, at også nordmænd er fulde af løgn. Nå, den spiller nu faktisk meget pænt, så det kan den få lov til lidt endnu trods alt.
Hvordan med LC-audios Zapsolutter? Kan man regne med noget der? Sådan et par kunne nemlig muligvis snart komme på et mere eller mindre permanent besøg.
|
|
|
Jeg tror ZAPsolut 50W kun har to transistorer per kanal. I så fald må de være presset hårdt.
|
| Til top |
|
| |
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|