Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2025 | 10:36   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af min hjemmebiograf
 HIFI4ALL Forum : Billeder af min hjemmebiograf
Emne Emne: Mit geil - Ny projektor 220406 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Don Räß
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 September 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 02 April 2006 kl. 15:49 | IP-adresse registreret  

KennethB skrev:
Tænkte ikke på at du nok havde dem fra et gammelt setup

Hvordan fungerer det med væggen som lærred

Mvh KennethB

Bestemt ikke optimalt!

Men det er dog tåleligt og også godt nok til at jeg ikke tænker over det når jeg bruger projektoren.

Det bliver sandsynligvis et sommerprojekt at få konstrueret et lærred af en art. Oprindeligt havde jeg tænkt at anskaffe mig et rullelærred som jeg kunne hænge i et par kroge og så tage det frem og tilbage, men der er ikke plads og jeg synes også at jeg i forvejen har nok rykken frem og tilbage.

Den bedste idé jeg har pt. er at male en masonitplade og hænge den op. På den må kunne man håbe at den ikke ville skille sig for meget ud fra væggen - jeg er jo nødt til at tage højde for en høj WAF

Malingen skulle nok være noget Goo.

Til top Vis Don Räß's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Don Räß

Don Räß
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 April 2006 kl. 08:09 | IP-adresse registreret  

Så er jeg tilbage med (endnu) en update. Som mange nok har set har jeg haft min Z3 til salg og efter at have haft besøg af en gut fra forum – så der sådan ud:

I mellemtiden har jeg korresponderet en del med en indehaver af en AE700. Jeg har længe ønsket en AE700 grundet zoom og smooth screen – jeg har haft en AE300 før og har savnet Panasonic billedet.

Men nu er den landet og så skal i da have lidt stemningsbilleder :)

Som i kan se har jeg været nødt til at lave mit ophæng om, da zoomen udnyttes anderledes. Indtil videre er det kun en prototype. Denne bliver indtil jeg har fået sommerferie og formentlig da har udtænkt en smartere måde at gøre det på.

L.B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 22 April 2006 kl. 09:19 | IP-adresse registreret  

Don Räß skrev:
ønsket en AE700 grundet zoom

Der er PT-AE700 helt suveræn og iøvrigt en super projektor. Eneste ankepunkt er vertical banding som typisk forekommer i blå scener, men til at leve med.

Til top Vis L.B.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af L.B.

Don Räß
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 April 2006 kl. 12:47 | IP-adresse registreret  

Jeg synes faktisk ikke at jeg er særligt plaget. Jeg har gjort ret meget ud af flicker tweak, og det hjælper en del. Desuden har jeg den helt slukket når jeg ikke bruger den og det skulle også hjælpe til.

Det kan selvfølgelig også være at jeg bare ikke er særlig slem til at se det - jeg ser heller ikke regnbuer. Tilgengæld er jeg noget ømskinnet overfor screendoor og på det punkt er det rart at være "kommet hjem" til Panasonic igen

KaZZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Oktober 2004
Lokalitet: København
Sendt: 22 April 2006 kl. 13:10 | IP-adresse registreret  

Don Räß skrev:
 Tilgengæld er jeg noget ømskinnet overfor screendoor og på det punkt er det rart at være "kommet hjem" til Panasonic igen

Har du så ikke siddet for tæt på lærede/for stort billede?

Men det er jo godt du er tilfreds!!! Så tillykke med det..

B&W DM604 S3/602 S2/CC6 S2
Sanyo Z3/Lissau ProScreen gråt motor.
Technics 1210mkII/Cambridge 640P
Taralabs Axiom
Supra
Van den hul
Til top Vis KaZZ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KaZZ

Don Räß
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 April 2006 kl. 08:08 | IP-adresse registreret  

Jeg sidder nok 1,5 gange billedets størrelse fra lærredet. Så det er tæt på. Billedet jeg laver med AE700'eren er ikke meget mindre (ca. 10" vil jeg tro), men her er det nærmest umuligt at se screendooren også i helt hvide områder af billedet.

Don Räß
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Juni 2006 kl. 21:43 | IP-adresse registreret  

Så er jeg klar med en pæn opdatering:

Først og fremmest fik jeg mit lærred gjort færdigt.

Her er billeder af processen:

Først anskaffede jeg mig en 6mm MDF plade og fik den skåret til. Det kunne jeg naturligvis selv have gjort, men det bliver noget pænere med en stor rundsav.

Herefter monterede jeg tæppetape

Så blev pladen malet hvid hele vejen rundt

[img=http://img168.imageshack.us/img168/1003/lrredfilterophn g0218sw.th.jpg">

Så mere tape

Og så blev lærredet smækket på. For dem som ikke har set min oprindelige lærredstråd, så er det et white flex fra lissau, som jeg kunne få til en fin pris brugt.

Som det ses så er der enkelte (små) buler, men de fleste har rettet sig fuldstændigt da det kom op og de resterende er så små, så det ikke kan ses under filmkigning.

Mht. ophæng, så ville den opmærksomme måske undre sig over at jeg ikke kom tape helt ud i hjørnerne. Det skyldes den måde jeg har valgt at hænge det på:

[img=http://img474.imageshack.us/img474/1961/lrredfilterophn g0258pq.th.jpg">

Lærredet får en skrue bag ”hjørneflappen” i hvert hjørne og derefter et mindre stykke tape i hjørnet. Således kan det tages ned, såfremt jeg ønsker det, ved at skære ind under lærredet og fjerne hjørnestykket.

Herefter kom det op og hænge:

Som det (synes jeg :) ) så er lærredet blevet så diskret som et rammelærred kan være. Jeg har grundet WAF ikke placeret en sort kant rundt om.

Det var hovedopdateringen. Derudover har jeg anskaffet mig et filter:

Man kan på det sidste billede få et lille indtryk af filterets funktion. Med hjælp af lidt tweaking, kan der med dette filter opnås en kontrast på 2200:1 med AE700 og stadig bevare 6500k farveskalaen, hvilket er ganske imponerende efter som den og Z3 ligger langt undet 1000:1 out of the box.

AE700 med filter:

Jeg har forsøgt at tage screenshots, men de er blevet mildt sagt jammerlige, så dem spares i for.

Sidst men ikke mindst har jeg strikket et nyt ophæng sammen. Som nævnt tidligere var det gamle en midlertidig løsning. Det nye skulle gerne falde bedre ind i ”stuen”:

Fenris
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 August 2005
Sendt: 06 Juni 2006 kl. 21:52 | IP-adresse registreret  

2 spørgsmål:

1 - Hvilket filter er det? Jeg leder selv efter et B+W KR-6 men det er helt umuligt at finde.

2 - Hvad er dit indtryk af AE700 i forhold til din tidligere Z3? 

Til top Vis Fenris's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fenris

Don Räß
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Juni 2006 kl. 09:05 | IP-adresse registreret  

1: Det er et Hoya 81c filter. Jeg har købt det på ebay for 42,5€ inkl. porto. Det er denne forhandler jeg brugte:

http://cgi.ebay.de/HOYA-FILTRO-AMBRA-81C-diam-72-Standard_W0 QQitemZ7605949411QQcategoryZ30041QQrdZ1QQcmdZViewItem

Denne auktion/filter dur dog ikke, da diameteren er forkert, men mon ikke de skulle have flere i 77 mm. Det er i øvrigt en italiensk fotoforretning.

2: Puha. Jeg synes faktisk der er meget stor forskel på dem (relativt). Det umiddelbare ligger i zoomen og screendooren. Billedet virker skarpere på Z3, men jeg tror der ligger lidt optisk bedrag i det. Det skyldes, at screendooren er tydligere, hvilket gør at den står skarpt når billedet er stillet helt perfekt. Dette giver modsat AE700 en illusion af at billedet generelt er skarpere. Ved AE700, og særligt hvis man har levet med Z3 i længere tid, virker billedet efterfølgende uskarpt, fordi man ikke på samme måde kan stille så skarpt at screendooren står frem, da denne er gjort optisk uskarp.

Det kræver helt klart en tilvendingsperiode, men når man har lært at se "billedet" og ikke screendooren, synes jeg det belønner sig i form af et meget mere sammenhængende billede. Særligt ved detaljer i baggrunden ses helheden bedre, da disse ikke bliver sakset i stykker af hønsenettet.

Derudover har jeg klart bedre farver. Det skyldes nok at Z3 kræver mere tweaking out of the box, end jeg nåede.

Herudover synes jeg, at filteret har givet mig meget mere dybde, end nogen af projektorne har kunnet give mig. Denne feature kan man så nemt udnyttet på Z3, da der ikke er noget gevind i mundingen.

Derved ikke sagt at jeg synes at Z3 er nogen dårlig projektor. Hvis man kan leve med hønsenettet, så tror jeg (efter hvad man kan læse på nettet) at man opnår et marginalt skarpere billedet. Designet er IMO flottere og lensshiftet synes bedre.

Håber det var svar nok

Seerup
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Januar 2005
Sendt: 07 Juni 2006 kl. 10:42 | IP-adresse registreret  

Godt at se, at mit gamle lærred gør gavn et nyt sted. Hvis jeg var dig ville jeg nu forsøge at opdrage lidt på fruen, og sørge for at hun accepterer en sort kant på lærredet.

Mht. dine betragtninger omkring Z3'eren synes jeg at du tager en forkert angrebsvinkel. Nuvel, jeg har også haft en AE 300, jeg var naturligvis glad for den, men Z3 eren er jo lysår bedre, specielt hvis man ofrer en proffessionel kalibrering. Jeg er godt klar over at der er stor forskel på ae 300 og ae 700 også, men i de tests jeg har læst får ae 700 sammenlignet med Z3'eren en hård medfart.

Hvor om alt er, handler det jo om øjnene der ser, og er du tilfreds med dit bytte er det jo helt perfekt

MVH Seerup

Til top Vis Seerup's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Seerup Besøg Seerup's Websted

Fenris
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 August 2005
Sendt: 07 Juni 2006 kl. 13:58 | IP-adresse registreret  

Jeg er helt enig i at et lærred fortjener en sort kant men WAF er jo nærmest en naturlov...

Prøv evt. at køb nogle billige kantlister af den slags man bruger til kunstig stuk etc. De koster omkring 50,- for 4 meter med en 4cm brede. Dem spraymaler du så sort og taper dem fast på lærredet. Så får kærresten/konen mulighed for at opleve forskellen nemt og billigt. Hvis hun stadig siger nej så har det ikke kostet dig mere end omkring 100,- og et par timers arbejde (inklusiv indkøb af lister).

Inden at jeg satte lister på mit lærred mente både min mor og min kærreste at det var pænest uden. De ændrede mening da de oplevede forskellen som det gør i forhold til konstrasten. 

Til top Vis Fenris's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fenris

Don Räß
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Juni 2006 kl. 14:39 | IP-adresse registreret  

...og jeg er også enig :)

Men hun ved allerede hvordan et sådan ser ud, da vi før har haft et fastrammelærred med kant. Din ide med lister er heller ikke dårlig, men det bliver næppe aktuelt. Et andet godt argument er at lærredet ikke hænger lige for højtalerne - den ene står foran lærredet og bliver først rykket ved filmkigning. Det skyldes at den ellers kommer for tæt på døren. Jeg tror det vil give stuen et lidt "skævt" look hvis denne skævhed bliver yderligere optegnet med en ramme.

(Stod det til mig var det dog en lille pris at betale, men vi er nu en gang to  )

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 4
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes