| Forfatter |
|
Spencer Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6374
|
| Sendt: 20 August 2005 kl. 13:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
@Poul-erik
Ligesom kødets pris afhænger af hvor det har siddet på grisen, er der også flere priser og kvaliteter på elektroniske komponenter som transistorer og kondensatorer samt print, modstande m.m.
Kiloprisen på godt en hundredelas pr. kg svarer faktisk til prisen på en brugt NAD 3020 forstærker!
Men - her er pengene netop smidt efter målbare data, og ikke efter fin og neutral lyd, med naturlig mellemtone og stemmegengivelse.
Jeg har været inde på et værtshus hvor der blev spillet lidt højt i anlægget, og jeg kunne ved gud ikke høre om det virkelig var Madonna der sang. Så koncentrerede jeg mig i nogen tid, og genkendte så selve nummeret - det var Michael Jackson!
Højttalerene og deres placering bærer en stor del af skylden, men her var der altså ikke tale om korrekt og neutral gengivelse, men en nasal gengivelse, som DSB næsten kunne gøre bedre på deres banegårde. 
|
| Til top |
|
| |
Stemer Lukket konto

Lukket - eget ønske!
Bruger siden: 21 Oktober 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 418
|
| Sendt: 21 August 2005 kl. 19:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
FHWac skrev:
|
Det er noget vrøvl at en 30 watt kan spille højt. Det, der lyder højt, er forvrængning.
I gamle dage bruge man et sindridt system for at få diskanten til at lyde til at den havde niveau nok på båndoptagere. Man havde et problem med at kunne give linear frekgang ved fuld udstyring. Det gjorde man så ved at forvrænge diskanten.
En uforvrængt signal vil ikke lyde højt. Også i 100 db området.
|
|
|
Det er da noget sludder - det er jo udelukkende et spørgsmål om effektivitet.
Jeg har et par højttalere med en følsomhed på ca. 111dB @1W, 1m. De spiller altså 126 dB ved 30 Watt....og det gør de! __________________ Forhandler af Danley Sound Labs
Tror du på Hifi?
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 21 August 2005 kl. 19:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Stemer skrev:
FHWac skrev:
|
Det er noget vrøvl at en 30 watt kan spille højt. Det, der lyder højt, er forvrængning.
I gamle dage bruge man et sindridt system for at få diskanten til at lyde til at den havde niveau nok på båndoptagere. Man havde et problem med at kunne give linear frekgang ved fuld udstyring. Det gjorde man så ved at forvrænge diskanten.
|
|
|
Jeg har et par højttalere med en følsomhed på ca. 111dB @1W, 1m. De spiller altså 126 dB ved 30 Watt....og det gør de!
|
|
|
111 dB ! - så kan magneterne nok slette konens kontokort! (ikke dårligt).
Er det nogle Fostex eller måske store Lowther-horn?
Har du fotos?
|
| Til top |
|
| |
FHWac Forum Bruger

Bruger siden: 07 November 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 390
|
| Sendt: 21 August 2005 kl. 20:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
FHWac skrev:
|
| | |
Jeg har et par højttalere med en følsomhed på ca. 111dB @1W, 1m. De spiller altså 126 dB ved 30 Watt....og det gør de! Lyder spændende. 30 watt var i et forum hvor 90 db er en høj følsomhed på en højttaler. Lad os se nogle billeder.
|
| Til top |
|
| |
Stemer Lukket konto

Lukket - eget ønske!
|
| Sendt: 21 August 2005 kl. 22:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er såmænd blot d&b Audiotechnik Q7. Det er en PA-topkasse med 2 x 10" og et 1,3" horn. Lyder fremragende og peaker ved 138dB!

Ved ikke hvor tydeligt det er på billedet, men den er 58 cm høj. Mere info: www.dbaudio.com
EDIT: Jeg må have sovet, da jeg angav højden i første omgang. __________________ Forhandler af Danley Sound Labs
Tror du på Hifi?
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 21 August 2005 kl. 23:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
@Stemer
Ok - så har du vel en gildesal til at spille højt i ?
Det kan næppe bruges til så meget i et etagebyggeri, med mindre man er meget gode venner med naboerne.
Har du ingen bundkasser til?
|
| Til top |
|
| |
FHWac Forum Bruger

Bruger siden: 07 November 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 390
|
| Sendt: 21 August 2005 kl. 23:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Stemer Lukket konto

Lukket - eget ønske!
|
| Sendt: 22 August 2005 kl. 00:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spencer skrev:
|
@Stemer
Ok - så har du vel en gildesal til at spille højt i ?
Det kan næppe bruges til så meget i et etagebyggeri, med mindre man er meget gode venner med naboerne.
Har du ingen bundkasser til?
|
|
|
Jojo, da....(Q-Sub) men de har kun en følsomhed på 106 dB (1W, 1m) og var derfor ikke det bedste argument for min sag 
De spiller der hvor der er brug for det (ude at tjene sig selv hjem) - ikke så meget herhjemme, selvom de snildt lyder godt nok til det... __________________ Forhandler af Danley Sound Labs
Tror du på Hifi?
|
| Til top |
|
| |
Hasselhof Branchemedlem

Direktør, Earthquake Danmark
Bruger siden: 29 Juni 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 955
|
| Sendt: 22 August 2005 kl. 06:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Stemer skrev:
FHWac skrev:
|
|
|
|
Jeg har et par højttalere med en følsomhed på ca. 111dB @1W, 1m. De spiller altså 126 dB ved 30 Watt....og det gør de!
|
|
|
Dette er en populær misforståelse. Selvom dine højtalere har en følsomhed på 111 db på papiret, så vil de ikke kunne spille "lineært ekstrapoleret" højt med en 30 watts forstærker. En højtaler er en reaktiv størelse og netop dens reaktive properties vil æde en masse watt. Prøv at sætte en lille Velleman 30 watts amp til dine højtalere og se hvor langt du når.
__________________ Thomas Mygind
|
| Til top |
|
| |
skruerselv Udelukket fra forum

heltny/cujo
Bruger siden: 05 Juni 2005 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 522
|
| Sendt: 22 August 2005 kl. 07:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 22 August 2005 kl. 07:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
skruerselv skrev:
100 db´s følsomhed er ikke længere 100 db´s følsomhed   - der er noget der æder noget et sted    |
|
|
For så vidt er der noget om snakken.
Når svingspoler, og delefilterkomponenter bliver varme, sker der noget med følsomheden, og der opstår kompression i højttaleren.
På visse billige højttalere, der dræber små detaljer i lyden, er det paradoksalt nok denne kompression der hiver detaljerne frem, når der skrues højt nok op, men det hele lyder som en gang program 3, og bilstereo i stuen.
Hvor meget højttalere komprimerer, oplyses aldrig af producenten, og komprimeringen er forskellig ved forskellige frekvenser, og påvirker derfor lineariteten kraftigt.
En enhed der er frekvenslineær ved et givent lydryk, er det ikke nødvendigvis når der skrues lidt op.
Her er prisen ikke engang indikator for hvilke enheder der er bedst, så der må prøves af i praksis, og måles ved forskellige lydtryk.
Frekvenslineariteten på nogle 'spille højt højttalere' kan faktisk være bedre når de får lidt havre. Men får de så en smule mere, så går niveaulineariteten måske fløjten, og der komprimeres kraftigt. Nogle festgale teenagere vil ikke undvære denne kompression, men jeg kan personligt godt leve uden.
Målingen ved 1w siger noget om hvordan den spiller ved 1w, og ikke ved 10w - desværre. At man stadig bruger 1w som målepunkt på meget ineffektive højttalere, kan virke lidt som fusk, da følsomheden ved 10w også burde oplyses her.
|
| Til top |
|
| |
Stemer Lukket konto

Lukket - eget ønske!
|
| Sendt: 22 August 2005 kl. 11:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hasselhof skrev:
Stemer skrev:
FHWac skrev:
|
|
|
|
|
|
|
Dette er en populær misforståelse. Selvom dine højtalere har en følsomhed på 111 db på papiret, så vil de ikke kunne spille "lineært ekstrapoleret" højt med en 30 watts forstærker. En højtaler er en reaktiv størelse og netop dens reaktive properties vil æde en masse watt. Prøv at sætte en lille Velleman 30 watts amp til dine højtalere og se hvor langt du når.
|
|
|
Som sagt: "....og det gør de!"
Hvis det er en forstærker der leverer hvad den siger den gør, så spiller de altså noget der i hvert fald lyder meget som 126 dB ved 30 Watt. Forstærkeren der hører til netop disse højttalere (som er den eneste forstærker de må lege med) kan på sit display fortælle hvor meget den leverer - og når den leverer 30 Watt, så er der knald på! Jeg har godt nok ikke prøvet med en SPL-måler, men 126 dB er ikke i skoven!
Forstærkeren kan levere 750W i 8 Ohm pr. kanal - og det passer jo også ret godt med, at den kan spille 138dB på disse kasser, hvis man extrapolerer sig derop. Og de 138dB er målt - ikke kalkuleret.
Desuden kan jeg fortælle at denne "populære misforståelse" er hvad man bliver undervist på konservatoriernes Lydtekniker-uddannelser...  __________________ Forhandler af Danley Sound Labs
Tror du på Hifi?
|
| Til top |
|
| |
Hasselhof Branchemedlem

Direktør, Earthquake Danmark
Bruger siden: 29 Juni 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 955
|
| Sendt: 22 August 2005 kl. 18:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
En dynamisk højtaler er ikke en resistiv linær størrelse. Fasedrej, impedansdyk og elektro motive feedback spiller en afgørrende rolle i hvor effektiv en højtaler er med et givet program og indput.
Din DB amps display (hvis jeg ikke husker helt forkert) beregner effektangivelsen udfra udgangsspænding. dvs udgangspunktet er at højtaleren er resistiv, hvilket den jo ikke er.
Stemer skrev :"Desuden kan jeg fortælle at denne "populære misforståelse" er hvad man bliver undervist på konservatoriernes Lydtekniker-uddannelser... "
Teorien mht ekstrapoleret lydtryk er heller ikke forkert sålænge du snakker instrumenter osv. Det er når den overføres til komplekse reaktive størrelser at den ikke er anvendelig.
__________________ Thomas Mygind
|
| Til top |
|
| |
skruerselv Udelukket fra forum

heltny/cujo
Bruger siden: 05 Juni 2005 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 522
|
| Sendt: 22 August 2005 kl. 19:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu må i snart holde op med alle de fine udtryk i har lært hist og her - HVAD skal vi med det ????  
Han skrev at han kunne spille højt med 30 watt på hans højttalere, som er opgivet til at ha en følsomhed på 111 db - er det ikk nok ????
Om de er 111 eller 104 er vel ligefedt når han mener han kan spille højt - højt nok og er fuldt ud tilfreds med det.
Iøvrigt er det jo snart ligemeget hvad der bliver skrevet på disse sider, der er altid EN smartass der skal komme med noget rigtig rigtig smart.
Jeg kender ikke engang følsomheden på mine HT, den ligger mellem 90 og 93 (eller gør den nu det, for: "en masse smarte ord" ) og jeg har 2 x 1000 W + 2 x 500 W - eller ER der nu reelt så mange watt, for (dit dit dit dit og så dat )
SKAL man vide hvad: følsomhed, effekt, impedans (EMF ),frekvenskurve,frekvensområde, fasedrej, xmax, stigetid, peakeffekt, udstrålingsmønster og rende mig i r.... - for at vurdere hvad god lyd er - og vurdere om DET er godt nok til en selv ?
Om slutresultatet er 123, 126 eller 114 db, er vel for fanden ligemeget (bare ikke for dem der SKAL gøre sig OVERKLOGE og lige vise hvad de ved) Spiller anlægget så personen er glad for det, er det vel fint ? (bare ikke for alle - især ikke dem der aldrig har hørt det     ) - - - Spiller det fint højt uden at der hørbart (i personens ører) er forvrængning, jamen så er DET vel også fint nok !!!
Vi (jeg) behøver ikke (gider ikke) høre om diverse kloge bemærkninger om at der er lavfrekvensforvrængning fordi et vindue på børneværelset ikke er lukket helt og fordi (flere fine ord) + at HVIS man nu ikke kan høre den forvrængning, så er det fordi man intet fatter mht bas ELLER har en forstærker der INTET kan (igen fordi der ikke står et specielt mærke på fronten)
Det er simpelthen i overkanten - bare en antydning - jeg er MÅL-LØS
SPENCER: Enhver ved at metal ændrer sig når det bliver varmt, det gør en svingspole også - men følsomheden ændrer sig jo ikke fra 111 db til 84
Og man køber vel heller ikke en højttaler til 2-3-4000,- og en 30 watt Vellemanforstærker til 400,-
(rettet af admin) __________________ Behandler man det digitale signal ordentligt - lyder det analogt.
Sølv de rigtige steder - er guld værd.
|
| Til top |
|
| |
McAllan Forum Bruger

Bruger siden: 25 Marts 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 1279
|
| Sendt: 22 August 2005 kl. 19:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Uha nej... De forstærkere Velleman har af den slags er med færdige IC'er
Giv mig hellere en pose løse transistorer i stedet.
__________________ (\_/) Mvh Morten
(O.o) Se mit HiFi & Snurre her! (ej opdateret)
(> < ) PPAv2 - DIY bøf-forst.
|
| Til top |
|
| |
Poul-erik Forum Bruger

Bruger siden: 30 December 2003 Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline Indlæg: 903
|
| Sendt: 22 August 2005 kl. 19:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
til skruerselv
Undre mig at du læser Hasselhof´s indlæg(det må jo være ham du mener) da de åbenbart er ved at give dig et eller andet tilfælde, du skriver vi behøver ikke at høre om diverse kloge bemærkninger, jeg mener det er meget interesant selvom jeg ikke altid forstår det.
Poul-erik
|
| Til top |
|
| |
Bonné Forum Bruger

Status: Offline Indlæg: 359
|
| Sendt: 22 August 2005 kl. 20:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hasselhof siger jo en masse interessante og rigtige ting. Man kan da diskutere hvor relevante de er nogle gange, men det er jo aldrig skidt at blive klogere...
At han foretrækker Crown frem for Lab viser jo bare at han ikke selv skal slæbe rundt på skidtet 
MVH
Bonné
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 22 August 2005 kl. 20:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
McAllan skrev:
Uha nej... De forstærkere Velleman har af den slags er med færdige IC'er 
Giv mig hellere en pose løse transistorer i stedet.
|
|
|
Hmm - du kan ikke lide chips?
Hvad med denne?

Flere detaljer her: http://www.audiosector.com/chassis_patek_amp.shtml

|
| Til top |
|
| |
McAllan Forum Bruger

Bruger siden: 25 Marts 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 1279
|
| Sendt: 22 August 2005 kl. 20:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spencer skrev:
|
Hmm - du kan ikke lide chips?
Hvad med denne? |
|
|
IC'er... Generelt nej. Der er dog nogle, som godt kan være fine nok.
F.eks. har Linn lavet en hunde-dyr og kanon rost forstærker (husker
ikke hvilken), som anvender 3 parallele (vistnok Philips) IC'er i hver
kanal som i løssalg koster ca. 100 kr/stk.
Så ingen regel uden undtagelse, men generelt nej, synes det er sjældent at power-IC'er leverer meget andet end Bilka-lyd.
Skal man bedømme på udseendet er den patek da vældig pæn og nuttet
__________________ (\_/) Mvh Morten
(O.o) Se mit HiFi & Snurre her! (ej opdateret)
(> < ) PPAv2 - DIY bøf-forst.
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9421
|
| Sendt: 22 August 2005 kl. 20:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hasselhoff:
Kan du på dansk forklare hvor en 30 watt ikke spiller højt på 111 dB
(jeg har engang læst en tankevækkende sætning - hvis ikke du kan
forklare en uindviet hvad det er du laver, så har du ikke selv forstået
det - det tror jeg nu nok du har, men jeg håber du forstår pointen  ). J
eg har som selvbygger, lydmand, hifi sælger mv. altid tydeligt kunne
høre forskel på om en højttaler har 90, 95 eller 100 db følsomhed. Det
eneste der kan være problematisk er høj følsomhed og dyb bas. Det
hænger ikke rigtig sammen, medmindre man har et voldsomt system (se
eksempelvis janils system).
Der er ingen tvivl om at følsomheden ikke fortæller alt om enhedens
belastning, og at andre faktorer spiller ind. Men 30 watt er nu engang
30 watt uanset om forstærkerne kan yde 300 eller 1000 eller blot 50
watt. Det er nok her det bliver svært at følge din tankegang, når
følsomhed så åbenlyst er til at høre. Er det forskellen på en
forskellige enheder i et system, kan selv 2 dB virke forstyrrende.
Vi snakker naturligvis om velkonstruerede forstærkere, og ikke uheldige
konstruktioner der begynder at opfører sig underligt ved lave
impdedanser, stejlse fasedrej mv.
|
| Til top |
|
| |